
IN THE COURT OF APPEAL

AT NAIROBI 

CIVIL APPEAL NO. 284 OF 2005

BETWEEN

NATION MEDIA GROUP LTD.......................................1ST APPELLANT

MUTEGI NJAU..............................................................2ND APPELLANT

BOB KIOKO..................................................................3RD APPELLANT

AND

JOHN JOSEPH KAMOTHO.......................................1ST  RESPONDENT

CHARLES GITHII KAMOTHO....................................2ND RESPONDENT

JAMES KAMOTHO.....................................................3RD RESPONDENT

DAVID KAMOTHO......................................................4TH RESPONDENT

(Appeal from judgment and decree of the High Court of Kenya at Nairobi ( Ojwang, J) dated 1st

July 2005

in

 

HCCC NO 368 OF 2001

*********************

 

JUDGMENT OF THE COURT

This is an appeal from a judgment of the High Court of Kenya at Nairobi (Ojwang J) given on 1st July 

2005 by which the defendants, now the appellants, were jointly and severally ordered to pay various sums

of money to each of the plaintiffs, now the respondents, as general damages and aggravated damages for 

defamation pursuant to publication by way of broadcast by the appellants of certain words allegedly 

defamatory to the respondents in the appellants’ morning programme known as changamka of 18th 

January 2001 hosted and presented by Bob Kioko, the 3rd appellant herein.



          The 1st appellant is a proprietor of the well known local radio and television stations, then known, 

respectively, as Nation Radio and Nation TV. At the time material to the suit the 2nd appellant was an 

employee of the 1st appellant and the News Editor of Nation Radio and Nation Television. The 3rd 

appellant, was, also, an employee of the 1st appellant and the host of the talk show programme on Nation 

Radio known as changamka.

          The genesis of the matter which eventually found its way to this Court through this appeal is the 

captivating programme Changamka as hosted and presented by the 3rd appellant on 18th January 2001 on

Nation Radio. It was pleaded by the respondents that the 3rd appellant allowed a caller by the name 

Maina, described by the 3rd appellant as “a regular contributor”, to go on air, as a result of which the 

following words were broadcast to the general public concerning the respondents:

“.......this was about 7.15 this morning.........a white Peugeot 405 bursts into the parking lot at a 
speed of about 80 to 90 K.P.H......the car has three young men and at that speed they are unable to 
control the car and the car slams into a stationary Nissan..........The young boys reversed the car 
and moved from the accident scene got out of the car and bounced off towards the parking office 
and guess what!!! The three spoilt brats are sons to a cabinet minister!!..... Right now I can see 
them on cellular phones.......I think they are just trying to call their father to try and get them out of
this..............we don’t need this...............I wonder whether they will be made to compensate those 
people who normally park in this parking lot before they can be allowed to leave.......hopefully the 
owner of the Nissan will get compensated and not harassed..........but we don’t need this kind of 
spoilt children on our streets.”

It was further pleaded that immediately after the broadcast the 3rd appellant went on air and broadcast the 

following:-

“The full effect of the law should apply and hopefully we will see it apply. Maina, you have given 
me the names of the young people.....if anybody in authority is interested in getting the names you 
can actually call us here.............We are still trying to get a team down to Westlands to check.

................as Maina called us at 7.15 this morning, three kids and some of them apparently are 
cabinet ministers kids drove into a parking lot and while racing around it...they seemed to have 
been drunk or something.....they were driving off but the security officers have not allowed them to 
leave the compound of the parking lot. We’ll bring you more details as soon as we are called by 
anybody in authority to ask us who the young men are then we can inform them and tell you how 
quickly it took them to respond”

The respondents further averred that none of them was at the scene of the accident as reported in the talk 

show and that the impugned publication referred to them and were understood, and the appellants meant 

the same to be understood by the general public as referring to the respondents. The respondents averred 

that owing to the circumstances prevailing, the impugned words were defamatory of the character of each 

and all of the respondents.

          The particulars of defamation given by respondents are that the appellants had in three news 

bulletins of the morning of 18th January, 2001 published the words:

“a son of Local Authorities Minister Joseph Kamotho was involved in a scuffle after his friends hit 
another car in Westlands. Kamotho’s son intervened after guards detained his friends soon after 
the accident to prevent them from leaving the scene. By 9.00 a.m. the matter had been sorted out 
and both vehicles left the scene.”

The respondents stated that in the caption of the news bulletin in the Nation TV it was evident that none 

of the respondents was present at the scene of the accident. It is pleaded that the follow-up by the news 

bulletins of the appellants, despite being aware that there was no truth in the publication, was meant to 

confirm that the persons referred to in the impugned publications were the respondents. It is further 



pleaded that the prominence with which the appellants had given what was a minor accident, was 

motivated by malice, with the intention of publishing to the general public the material which has caused 

them injury. They contended that despite learning of the falsity of the broadcast, the appellants neglected 

and refused to make amends.

The innuendo averred by the respondents was that by the said publication, in their natural and ordinary 

meaning, meant and was understood to mean-

(i)   that the 1st respondent being a Cabinet Minister and Secretary General of KANU, is in the habit of 

abuse of office by subverting the due process of law, in instances in which his sons have transgressed the 

law;

(ii)  that, in the same manner, the respondents committed criminal offences punishable under the 

provisions of the Penal Code;

(iii)  that, the 2nd 3rd and 4th respondents being sons of the 1st respondent, are irresponsible in character 

and in the habit of using their father’s office for gain including evading the due process of law;

(iv)  that, the 2nd 3rd and 4th respondents usually commit criminal offences punishable under the provision

of the Penal Code;

(v)   that, the 2nd, 3rd and 4th respondents have not been well brought up by the 1st  respondent and that 

they are spoilt, irresponsible and of very little social standing;

(vi)  that the 2nd, 3rd and 4th respondents are immoral in character and are habitual drunkards.

And the respondents claimed that in consequence each of them has been greatly injured in his character, 

credit and reputation. For the 1st respondent as a Cabinet Minister and the Secretary-General of KANU 

then, it was averred that his reputation and integrity were greatly injured and compromised, not only 

among Kenyans, but also, in the world at large. For the 2nd and 3rd respondents, it was averred that their 

reputation and integrity as citizens of Kenya, including their professional standing, have been put in great 

jeopardy. For the 4th respondent, his reputation and integrity as a student was alleged to have been 

injured.

     The respondents sought for aggravation of damages on the ground that the appellants had failed to 

apologize or propose a suitable recompense.

     The appellants entered their statement of defence to the suit on 19th April, 2001. The 1st appellant 

admitted publishing the impugned words, but denies that those words were falsely or maliciously 

published. The 1st and 3rd appellants deny that the impugned words were understood to refer to the 

respondents or any of them, no names having been given nor any identification which pointed at 

them. They further assert that according to their publication, only friends of a son of the 1st respondent 

were involved in the incident occasioning this suit, and not the 2nd, 3rd and 4th respondents, and “there 

was therefore never any identification of the 2nd to 4th respondents with the young men referred to in the 

original broadcasts.” The 1st and 3rd appellants assert “the decision whether to publish any incident is for 

them alone” and they had nothing to apologise for. They contend that no words published referred to the 

respondents and “no words published alleged that anyone let alone the 1st respondent was in the habit of 

abuse of public office.” They pleaded that they had accused none of the respondents of having committed 

a criminal offence. The 2nd appellant further pleaded that the plaint showed no cause of action against 

him; and he prayed that the suit against him be struck out.

          At the commencement of the trial issues were framed. The main ones are as follows:-



(a) whether the words complained of in the plaint were published by the 1st and 3rd appellants falsely and 

maliciously;

(b)  whether the 2nd, 3rd and 4th respondents were at the scene of the accident that was reported in the 1st 

appellant’s Changamka Radio Programme on 18th January, 2001;

(c)  whether the words set out in paragraphs 8 and 9 of the plaint referred to and were understood to refer 

to the respondents or any of them; and whether the publication contained the names of the respondents or 

specifically identified or referred to the respondents;

(d)  whether the words published by the 1st and 3rd appellants in their natural and ordinary meaning 

and/or in the innuendo therein alleged, were meant and were understood to mean the interpretation given 

by the respondents and whether the words published in its Changamka Programme and news bulletin 

thereafter, have injured the character and reputation of the respondents as alleged;

(e)  whether the words published by the 1st and 3rd appellants in either its Changamka morning 

programme and/or in subsequent broadcast/news bulletins were defamatory of the respondents as alleged 

in the plaint;

(f)   whether the respondents have suffered damage and whether they are entitled to the remedies sought.

The four respondents tendered evidence to prove the assertions in their pleadings.  The tenor and effect of

the evidence is that they were on the material day defamed several times by the broadcast and publication 

of a news story which referred to the 1st respondent’s sons as spoilt brats who in a condition of 

drunkenness, had driven a vehicle at excessive speed into a parking area and caused damage; had caused 

a scuffle at the locus in quo; and then sought assistance of their powerful Cabinet Minister father to 

extricate themselves from the resulting legal implications.

The respondents gave the origin of the publication as an early morning talk show with an unidentified 

caller, one Maina, calling on telephone and claiming that he was  at that very moment observing the 

objectionable conduct of the sons of a Cabinet Minister. The 3rd appellant then recast and relayed the 

story given by Maina and the 1st appellant’s Radio and TV stations then at 9.00 a.m. and 11.00 a.m., 

respectively, turned the story into a news item which identified Hon. Joseph Kamotho in clear terms as 

the father of the brats.

          On the other hand, the appellants’ defence, in the main, is that

yes, it is true they published the words complained of but deny that the said words were falsely or 

maliciously published. Further, they deny that the words referred to the respondents or were understood to

refer to them or any of them, no names having been given. Bob Kioko (DW1) the programme controller 

and also the host and the presenter testified that Maina called and made the statement and:

“....................so I repeated it. I was given the names – sons of Hon. Kamotho’s sons; but we did not 
put them out.”

He admitted that he did not confirm the truthfulness of what was in the broadcast.

          The learned trial Judge held that the respondents were in their standing in society, lowered in the 

perception of right – thinking persons by the appellants in their broadcast. He found that the content of the

publication taken together did identify the 1st respondent as the Cabinet Minister whose sons were ill-

conducted and had committed various acts of a criminal nature following which they had invoked the 

powerful public standing of their father to go scot-free. The learned trial Judge was satisfied that there 

was no evidence at all to show that any of the three sons of the 1st respondent had been anywhere in the 

Westlands suburb of Nairobi nor had they been shown that they had been engaged in a drunken brawl. He



concluded:

“It follows that all the four plaintiffs were defamed. They were wrongfully exposed in unfavourable
light, through electronic newscasting, repeatedly on the material day. Their evidence that they lost 
esteem in the perception of right-thinking people, as a consequence of the publications, has not been

successfully controverted. I therefore find and hold that the plaintiffs were defamed by the 1st 

defendant, and by the 2nd and 3rd defendants who were servants of the 1st defendant.”

          In awarding damages the learned trial Judge was of the view, and correctly so, that the sums 

awarded should be fairly compensatory in the light of the nature of the injury to reputation; and that a 

restrained hand in the award of damages is desirable since the court must maintain a stable mien; He also 

stated that awards should appear realistic in all the circumstances and awarded damages as follows:-

i)  That the 1st respondent being a Cabinet Minister, a prominent politician with a substantial reputation, 

Shs.6,000,000 general damages  and Shs.1,000,000 aggravated damages;

ii)  That the 2nd respondent being a medical doctor who was engaged in further studies towards greater 

specialization in his calling Shs. 2,500,000 general damages and Shs.500,000 aggravated damages;

iii)  That the 3rd respondent being a businessman in Nairobi, Shs.2,000,000 general damages  and 

Shs.500,000 aggravated damages

iv)  That the 4th respondent being a 23 year old student who was  proceeding to Australia for further 

studies. Shs.1,000,000 general damages and  Shs. 500,000 aggravated damages     

          It is significant that the learned trial Judge found for the respondents in all the framed issues. The 

appellants were aggrieved by the learned trial Judge’s decision  and awards and hence this appeal.

          Mr. Kiragu Kimani learned counsel for the appellants argued the appeal more or less on the basis of

the agreed issues, dealing with them, as had the learned trial Judge, in four tranches, namely the nature of 

the libel which constitutes grounds 1, 2 and 3 of the memorandum of appeal; evidential issues and 

conduct of the matter by the learned trial Judge these cover grounds 4, 8, 9 and 10 of the memorandum of 

appeal; position of the 2nd appellant, grounds 10 and 11; and finally whether the award of damages was 

manifestly excessive in the circumstances, grounds 11 to 15 of the memorandum.

          It is trite law, and we accept Mr. Kiragu’s submission that this Court is not bound necessarily to 

accept the findings of fact by the court below and that an appeal to this Court from a trial by the High 

Court is by way of retrial and the principles upon which this Court acts in such an appeal are well 

settled. Briefly put they are that this court must reconsider the evidence, evaluate it itself and draw its 

own conclusions though it should always bear in mind that it has neither seen nor heard the witnesses and 

should make due allowances in this respect. See Selle and Another v Associated Motor Boat Company
Limited and others [1968] EA 123.

          Further, it is firmly established that this Court will be disinclined to disturb the finding of a trial 

Judge as to the amount of damages merely because they think that if they had tried the case in the first 

instance they would have given a larger sum. In order to justify reversing the trial Judge on the question 

of the amount of damages it will generally be necessary that this Court should be convinced either that the

Judge acted upon some wrong principle of law, or that the amount awarded was so extremely high or so 

very low as to make it, in the judgment of this Court, an entirely erroneous estimate of the damage to 

which the plaintiff is entitled. This is the principle enunciated in Rook v Rairrie [1941] 1 ALL E.R. 
297. It was echoed with approval by this Court in Butt v. Khan [1981] KLR 349 when it held as per 

Law, J.A that:

“An appellate court will not disturb an award of damages unless it is so inordinately high or low as 
to represent an entirely erroneous estimate. It must be shown that the Judge proceeded on wrong 



principles, or that he misapprehended the evidence in some material respect, and so arrived at a 
figure which was either inordinately high or low.”

          As was said in Johnson Evan Gicheru v Andrew Morton and Another C.A. NO. 314 of 2000 

the latitude in awarding damages in an action for libel is very wide, and the one thing the Court of Appeal

must avoid doing is to substitute its own opinion as to what it would have awarded for the sum which has 

been awarded by the Judge below. See Tanganyika Transport Co. Ltd v. Ebrahim Nooray [1961] 
E.A. 55.

          Also, in an action of libel the trial court in assessing damages is entitled to look at the whole 

conduct of the defendant from the time libel was published down to the time the verdict is given. It may 

consider what this conduct has been before action, after action, and in court during the trial: Praud v 
Graham 24 Q.B.D. 53, 55.

          In Broom v Cassel & Co. [1972] A.C. 1027 the House of Lords stated that in actions of 

defamation and in any other actions where damages for loss of reputation are involved, the principle of 

restitutio in integrum has necessarily an even more highly subjective element. Such actions involve a 

money award which may put the plaintiff in a purely financial sense in a much stronger position than he 

was before the wrong. Not merely can he recover the estimated sum of his past and future losses, but, in 

case the libel, driven underground, emerges from its lurking place at some future date, he must be able to 

point to a sum awarded by a jury sufficient to convince a by-stander of the baselessness of the charges. As

Windeyer J. well said in Uren v. John Fairfax & Sons PTY. Ltd. 117 C.L.R 115, 150:

“It seems to me that, properly speaking, a man defamed does not get compensated for his damaged 
reputation. He gets damages because he was injured in his reputation, that is simply because he was
publicly defamed. For this reason, compensation by damages operates in two ways – as a 
vindication of the plaintiff to the public and as a consolation to him for a wrong 
done. Compensation is here a solatium rather than a monetary recompense for harm measurable in
money.”

          So much for the guiding principles of law. We will now endeavour to deal with the issues raised in 

the appeal.

          Mr. Kiragu contended in the first limb of his submissions that the learned Judge had erred in law 

and fact in finding for the respondents when no single person gave evidence that they had heard any of 

the broadcasts connected to the respondents; and, that the essence for libel is wrongfully affecting the 

opinion of others, not what the respondents think. Broadcasting or wireless broadcasting is defined by 

section 2 of The Defamation Act Cap 36 Laws of Kenya as follows: -

2. “wireless broadcasting” means publication for general reception by means of radio
communication within the meaning of the Kenya Posts and Telecommunications Act ……” and 
“broadcast by wireless” shall be construed accordingly.”

          For the tort of defamation to succeed the following elements must be proved by the claimant:

1. The statement must be defamatory.

2.  It must refer to the claimant, i.e identify him.

3.  It must be published i.e communicated to at least one person other than the claimant.

See Winfield and Joloivicz on Tort: 16th Edn 2002 PP. 159 & 162

          Traditionally, in common law, the fundamental distinction was between written (including printed) 

words, which were libel, and spoken words which were slander. Nowadays, the general view is that the 

test of libel is whether the publication is in a “permanent”form, other cases being slander. See Lipumba v



Mzee [2004] I EA LR 105 (CAT). However, many countries, Kenya being one of them, have made 

statutory provisions whereby broadcasting, both radio and television, and theatrical performances, are 

libel – The Defamation Act (ibid).

          It is admitted by the appellants that the words complained of were broadcast on FM Radio station 

and TV. It is common ground that the two stations receive wide listening both within and without the 

country. The 3rd appellant candidly admitted that as the host and presenter of the Changamka programme 

he allowed one of his regular callers “Maina” to go on air and publish the words complained of. The 2nd 

appellant, also, as News Editor responsible for all news items allowed the said utterances to be broadcast 

in the news bulletins at 9.00 a.m and 11.00 a.m. Thus, the act of broadcasting or publication by the 

appellants had been proved.

          Mr. Kiragu contended that there was lack of evidence of identification. But, the learned Judge on 

analysing the evidence was satisfied that the broadcast in the talk show, on the radio and television taken 

together did identify the 1st respondent the Hon. Mr. Kamotho as the cabinet minister whose sons had ill-

conducted themselves and misbehaved during the material morning. Further, the said sons had shown 

before the learned Judge when they gave their evidence that they were not at the scene or anywhere in 

Westlands at the time. We are unable to find any fault with this holding. There is, in our view, 

sufficientevidence to establishthat the broadcast complained of clearly referred to all the respondents and 

what was aired was a clear case apparently founded upon rumours. We reject Mr Kiragu’s submission.

          It was strongly argued by Mr. Kiragu on behalf of the appellants that the words complained of were

incapable of bearing the meaning that the respondents had pleaded in the innuendo, but, Mr. Kahonge 

learned counsel for the respondents contended, firstly, that as the publication was in a wireless form there 

was no need to call evidence on this; and secondly, the innuendo had been established in that the 

information passed on to the public was that the sons of the 1st respondent had misbehaved, breached the 

peace, had committed a criminal offence and had wriggled out of the consequences because of the 

position of standing of their father in the Government and in the political world. We would accept this 

submission because the first rule of construction is that words are to be given their natural and ordinary 

meaning as popularly understood.

          We think, also, that taking into consideration the position of the respondents in society, there is no 

doubt whatsoever that their standing in society was lowered in the perception of right-thinking people or 

ordinary persons by the appellants’ broadcast especially in that the 1st respondent is a national politician 

with a substantial reputation which was recklessly maligned by a fabricated story. The 2nd respondent, an 

ambitious medical doctor, had his career cast in bad light. Obviously, reputation is an integral and 

important part of the dignity of the individual and once besmirched by an unfounded allegation a 

reputation can be damaged forever, especially if there is no opportunity to vindicate one’s reputation. See 

Reynolds v Times Newspapers [2000] 2 L RC 760.

          On our independent analysis of the evidence tendered in the trial court we have no hesitation 

whatsoever in holding that the words broadcast by the appellants were libelous of the respondents, untrue 

in substance and did clearly refer to all the respondents. We have disposed of the first three limbs of the 

appellants’ submissions.

          As regards the last issue of damages, Mr. Kiragu contended that they were excessive and so 

inordinately high that it was incumbent upon this Court to interfere. On the other hand, Mr. Kahonge 

submitted that the  learned trial Judge was correctly guided in his assessment and that there existed no 

ground for us to reconsider the damages. He submitted that the learned trial Judge had taken into account 

the respondents reputation, wide publication and reception that the 1st appellant’s media enjoyed and the 

appellants’ failure to apologise before he made the awards.

          We have earlier on in this judgment set out the criteria for interfering with an award of 

damages. We would add that the successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover as 

general compensatory damages, such sum as will compensate him for the damage to his reputation; 



vindicate his good name; and take account of the distress, hurt and humiliation which the defamatory 

publication has caused. See John v MGN Limited [1966] 2 All 35 at page 47. Again:

“In assessing the appropriate damages for injury to reputation the most important factor is the 
gravity of the libel; the more closely it touches the Plaintiff’s personal integrity, professional 
reputation, honour, courage, loyalty and the core attributes of his personality, the more serious it is 
likely to be. The extent of publication is also very relevant; a libel published to millions has greater 
potential to cause damage than a libel published to a handful of people. A successful litigant may 
properly look to an award of damages to vindicate his reputation: but the significance of this is 
much greater in a case where the Defendant asserts the truth of the libel and refuses any retraction 
or apology than in a case where the Defendant acknowledges the falsity of what was published and 
publicly expresses regret that the libelous publication took place.”

          The learned trial Judge held that, 1st appellant’s radio and TV have a wide listening and the 

inevitable conclusion is that the defamatory broadcast reached many people. He also found that the 

appellants had failed to make amends or apologise: We would disagree with Mr. Kiragu that the learned 

Judge based his awards on incorrect principle and were excessive. We are not prepared to say that the 

awards made are so manifestly excessive that the Court ought to interfere. We reject and dismiss the 

grounds of appeal raised before us.

          For  the reasons given above we order that this appeal be and is hereby dismissed with costs.

Dated and delivered at Nairobi  this 25th day of March, 2010.

 

P.K. TUNOI

…………………….

JUDGE OF APPEAL

 

E.O. O’KUBASU

………………………

JUDGE OF APPEAL

 

P.N. WAKI

………………………

JUDGE OF APPEAL

 

     I certify that this is a

true copy of the original

DEPUTY REGISTRAR


