I
—
KENYA LAW

THE NATIONAL COUNCIL FOR LAW REPORTING

REPUBLIC OF KENYA

Where Legal Information is Public Knowledge

IN THE COURT OF APPEAL

AT NAIROBI

CORAM: KOOME, WARSAME & G.B.M. KARIUKI (JJ.A)

CIVIL APPEAL NO 78 OF 2012

BETWEEN

RADIO AFRICALTD .....ccovvvvvverrnrnnnnnnreeeeeesssesnnnnnns 15T APPELLANT

JIMMY GATHU .....ccevvvrrrnneeeeeerrernneeeeeesesssnnmmssnnens 2ND APPELLANT
AND

NICHOLAS SUMBAL......ccuuieeeeerrrennnecnireeeeeenneenn 15T RESPONDENT

THOMAS OKAL......ccovvvrueeeeererrrrnieeeeeereernnnneens 2ND RESPONDENT

(an appeal from the judgment and decree of the High court of Kenya at Nairobi (Abida Ali Aroni J) dated
18™ August 2010

in
H.C.C.C. No 1176 of 2003)

S ok 3k 3k 2k ok ok ok 3k 2k ok ok ok ok Sk 3k ok ok ke ok

JUDGMENT OF THE COURT

On the 4™ day of May 2003, at around 9:50pm, the 1% appellant was running a radio programme show

called “The People’s Parliament”. It was hosted by the pnd appellant. The programme consisted of a radio
phone-in segment where callers were asked to call in to contribute to an ongoing discussion. It was then

that the 2" respondent called in and the following conversation ensued:
Jimmy Gathu: Hello, this is kiss 100, Hallo Benson

Thomas: Hallo, this is Thomas, I want to talk about my case, and then Benson will talk
also. My name is Thomas O. I’m calling for assistance because I have a pending case at

the Central Police Station. I was assaulted on 10™ July, last year by a lawyer who I had

given a case to demand payment for me from my former employer, and after the assault, 1
took this case to the Central Police Station on the same evening and it was recorded as
0OB102/10/7/2002.



Jimmy: Just read that again.

Thomas: it was OB102/10/7/2002, and then I was told to go the following day to room
number 4 where I found Corporal Onyango, who issued me with a P3 form, after
successful completion of the P3 form the case was assigned to one constable Kimundi, who

investigated and ascertained that I was assaulted, and then on 27th August 2002, Corporal
Onyango organized for a reconciliary meeting with the lawyer called Mr. Sumba who had
assaulted me, and I demanded for apology letter, which Mr. Sumba also refused that he

can’t give me and we agreed that we were to meet again on 29t 50 on 29t I went and saw
the labour officer who was dealing with my case before I took it to the lawyer and he gave
me a letter which I took to the Deputy DCIO, Chief Inspector Macharia, Macharia took
me to the OCS, who was by then Chief Inspector Muli, and after I had explained the case
to Muli, Muli offered assistance by ensuring the case will go to court the following week.
Hallo,

Jimmy: I can hear you.

Thomas: yeah, so when I went back on the 2nd of September 2002 to know when we are
going to court, I was arrested for creating a disturbance in that lawyer’s office, and I was
taken to Deputy OCS Inspector Musangi, but after he had listened to the dispute, he
disqualified the case of assaulting me, of creating disturbance on condition that there was
no police file on that file, and he told those guys to let my case go to court, and again when

I went back on 4™ December to see when we are going to court, I was arrested by a
constable called Esther Munuve, and this time, she, when I took her to deputy DCIO, she
told Chief Inspector Macharia that she had instructions from the OCS, who had been
instructed by the deputy PPO, to align me in court. After that the lady took me to their
office in room no 10, she disclosed to me that Corporal Onyango was colluding with this
lawyer to harass me.

Jimmy: Okay which police station is this? Thomas: Central Police Station, Nairobi.
Jimmy: okay

Thomas: she told me that Corporal Onyango was colluding with this lawyer, and even it’s
the corporal who assisted this man to file those charges against me.

»
.o

The 1% respondent was aggrieved by the aforesaid utterances. He filed suit in the High Court in which he
claimed that the said statements were understood by right thinking members of society to mean that he
was a violent, corrupt and unprofessional man, and further insinuated that he was primitive, ignorant,
dishonest, corrupt, violent and unworthy of respect. The 1% respondent claimed that the allegations were
malicious and false, and were meant to injure his professional calling as a respected advocate of the High
Court of Kenya, and his standing in the wider society. He therefore prayed for an award of general
damages and exemplary damages, as well as special damages in the amount of Kshs 35,509.00.

The appellants opposed the suit. They all admitted that the statements in question were aired on the 15
appellant’s radio station, but denied that they had the import of bearing any meaning attributed to them by

the 1% respondent. The appellants claimed that if the statements were indeed defamatory as claimed, it
was unintended and innocent, and to this end, they had attempted, in a letter dated 23rd September 2003,

to make amends under section 13 of the Defamation Act; they alleged that despite the fact that the 15
respondent never responded to this offer of amends, it was never withdrawn and as such requested the
court to dismiss the suit.

The 274 respondent on his part admitted the comments made but denied that he had defamed the 1%



respondent. He testified that the comments that he made on the radio show were true in substance and
fact, and further that they were fair comment in a matter of public interest.

A full trial in which the 15 respondent called four witnesses resulted in judgment in favour of the 1%
respondent for the sum of Kshs 3,000,000.00 in general damages, and special damages in Kshs 35,503.00,
as well as interest and costs of the suit. Being dissatisfied with the judgment of the court, the appellants
have filed the present appeal in which they fault the holding of the trial court in its entirety. In particular,
the appellants fault the trial judge for failing to uphold their defence of unintentional defamation; for
refusing to make a determination on their claim for indemnity; and for making an excessive award of

damages for the 1% respondent.

The parties filed written submissions which were argued before us on 20t July 2015. To establish the tort
of defamation, we are required to consider whether or not the elements comprising it have been proved.
The elements of the tort of defamation, as set out in Nation Media Group Limited and 2 Others v John
Joseph Kamotho and 3 Others (Civil Appeal No 284 of 2005 (unreported)), include first, that the
statements complained of are defamatory in character, secondly that the statements referred to the
claimant or that he could be identified, and thirdly, that the statements were published or communicated
to someone other than claimant.

There is no question that the conversation in question occurred, and the utterances therein were made by

the 2nd respondent on a platform that was directed and controlled by the appellants. The words, in their
ordinary sense, are indicative of a lawyer who first assaulted his client, and then used his influence and
standing to collude with the police and harass him.

The trial court correctly found that these words utterances injured the reputation of the 15 respondent

based on the evidence presented. Isaac Mirenga (PW3) testified that he was once a former client of the 1
respondent, and that after he heard the broadcast, he formed the opinion that the 1st respondent had
colluded with the police to harass the caller. Nyamogo Ochieng Nyamogo (PW4) testified that he was

disgusted by the description of the conduct of the 1% respondent and that even after seeking an

explanation from the 1% respondent, he was not convinced that the comments made by the 2™ respondent
were not true.

In light of this testimony, we are satisfied that the defamatory comments clearly identified the 1%
respondent. We agree with the 1% respondent that in the minds of ordinary and right thinking members of
the society, his reputation was lowered and his standing in the society as an advocate was called into
question.

The appellants submitted that the defamation was unintentional. They submit that after the trial judge
correctly found that an offer of amends by way of a letter of apology was made to the first respondent, the
court ought to have found that the publication was unintentional and was not malicious. The appellants
contend that the offer of amends was made as provided by section 13 (1)(b) of the Defamation Act which
reads as follows:

“(1) A person (in this section referred to as the defendant) who has published words alleged to be
defamatory of another person (in this section referred to as the plaintiff) may, if he claims that
the words were published by him innocently in relation to the plaintiff, make an offer of amends
under this section, and in any such case—

(b) if the offer is not accepted by the plaintiff, then, except as otherwise provided by this section,
it shall be a defence, in any proceedings by him against the defendant in respect of such
publication, to prove that the words complained of were published by the defendant innocently in
relation to the plaintiff and that the offer was made as soon as practicable after the defendant
received notice that they were or might be defamatory of the plaintiff, and has not been
withdrawn.”



The appellants contended that after the 1% respondent sent a demand letter to them, the pnd appellant sent

a letter offering amends as prescribed under section 13(1) of the Act. On the other hand, the 1%
respondent submitted that his advocates never received the offer of amends and that if his advocate had

received the offer, then that offer would have been acted upon. The 1% respondent therefore contends that
since there was no evidence that the amends were ever made, the trial judge ought not to have placed any
premium on it.

To buttress this submission, the 1% respondent relied on the authority of Nyangilo Ochieng & Another v
Fanuel B. Ochieng & 2 Others [1996] eKLR (Civil Appeal No 148 of 1995). In that case, the Court was
determining whether or not a bank had proved that a statutory notice had been received, it held that “...
[u]nless the receipt of statutory notice is admitted, posting therefore must be proved and upon
production of such proof the burden of proving non-receipt of such notice or notices shifts to the
addressee as is contemplated by section 3(5) of the Interpretation and General Provisions Act, Chapter
2 of the Laws of Kenya.” As the bank had failed to prove that it had posted the statutory notice, the Court
was constrained to find that the statutory notices had not been properly given and that any consequential

actions detrimental to the chargor were unlawful. This is the route that the 1 respondent would have us
take with regard to the letter of apology from the appellants.

It is our finding that there was evidence that the letter was sent to the 1% respondent’s advocate’s office
by way of a delivery note from Fair Havens Enterprises showing that on 26 September 2003, a letter
was dropped off and received at the 1% respondent’s advocates office.

According to the appellants, this letter was accompanied by an affidavit to the effect that the defamation

was unintentional. In particular, the ond appellant deponed that “at the material time, I did not know, nor
could reasonably have been held to know that the caller’s complaint could possibly be defamatory.”
Did the offer of amends meet the threshold set out in section 13 (1) (b) of the Act. Section 13(5) of the
Act provides that the defence of unintentional defamation would apply if, and only if:

“(a) ... the defendant did not intend to publish them of and concerning the plaintiff, and did not
know of circumstances by virtue of which they might be understood to refer to the plaintiff; or

(b) that the words were not defamatory on the face of them, and the defendant did not know of
circumstances by virtue of which they might be understood to be defamatory of the plaintiff,

and in either case that the defendant exercised all reasonable care in relation to the publication;
and any reference in this subsection to the defendant shall be construed as including a reference
to any servant or agent of his who was concerned with the contents of the publication.”

This issue is closely related to the appellants’ second ground of appeal, which is the alleged failure of the
trial judge to make a decision on whether or not the publication was malicious. Relying on Winfield &
Jolowicz on Tort, 12! Edition, to describe malice as being “inferred from the relations between the
parties before or after publication or in the conduct of the defendant in the course of the proceeding”,
the appellants submit that there was no malice in the words, as there were no relations between the
appellants and the 15 respondent prior to the making of the offensive publication, and therefore no malice
could be imputed, since once they were informed that the publication had offended the 15 respondent,
they made an offer of amends as soon as was practically possible. In the appellants’ view, they acted with
remorse even during the trial of the matter, and therefore the defence of innocent and unintended
publication ought to have been upheld.

In response, the 1% respondent contended that the appellant never made any amends, and there was never
any proof of amends being made, or an affidavit of amends required under section 13 of Defamation Act.

In addition, the appellants never showed any remorse in the manner they treated the 1% respondent.

Therefore, defence of innocent publication was not proved since the conduct of the pnd appellant did not
show that he was apologetic, as was demonstrated from his evidence in cross examination, where he



admitted that he never made any effort to get a response from the 1% respondent.

The 15 respondent maintained that the conduct of the appellants did not suggest that they were in any way
innocent, and averred that he ought to have stopped the conversation, that he never sought the 1%
respondent’s side of the story and maintains that it was the duty of the 1% appellant to moderate what is

aired on its radio station in accordance with the ethics of journalism. In the 1% respondent’s view, the
conduct of the appellants negated their defence of unintentional publication.

In Mikidadi v Khalfan & another [2004] 2 KLR, the High Court correctly held that recklessness may be
inferred where:

“... the defendant in a defamation suit fails to contact the plaintiff to verify the truth or
otherwise of the statement before causing it to be published and upon publication says that no
apology is necessary or warranted and even further insists that the contents are factual when
they are not, that may be a clear manifestation of an attitude of recklessness.”

This holding was approved by this cour in JP_ _Machira t/a Machira & Co Advocates v Wangethi
Mwangi & Another (Civil Appeal No 179 of 1997) when Omollo JA held that malice can be inferred
from deliberate, or reckless, or even negligently ignorance of facts. In that appeal, the Court further held
that malice would destroy the defence of qualified privilege.

In Nation Newspapers Limited v Daniel Musinga t/a Musinga & Co Advocates Civil Appeal No 120 of
2008 (unreported), this Court inferred malice from circumstances similar to those giving rise to this
appeal. In that appeal, the appellant newspaper had published defamatory comments about the
respondent, who was at that time of publication, an advocate. The statement of facts turned out to be
untrue, and thus the court found that the appellant behaved recklessly and maliciously.

2Hd 2I1d

It is apparent from the conversation that the appellant never made any attempt to stop the

respondent. When questioned on this in cross examination, the pnd appellant testified that he never saw
the need to interrupt the ond respondent, or to verify if what he stated was the truth. All he did was to give

the 2nd respondent a phone number to call so that he would have his complaint attended to. In the pnd
appellant’s words, “I did not see need to cut off or switch off or dub the conversation. I did not find
that necessary.... I made no effort to get a response from the lawyer. I did not find that necessary.”

The appellants also stated that they have wide coverage, estimated by them to be ‘wide coverage over
Africa and the world.” These statements were therefore broadcast to a large number of people. The
appellants’ conduct, and inaction in terms of conducting its own due diligence before allowing the
defamatory comments on air, leads us to the conclusion that they did not exercise any reasonable standard
of care, and therefore cannot hide under the defence of unintentional or innocent defamation.

To succeed in their defence, it was necessary for the appellant radio to establish that there was a public
element in the airing. It is in our opinion necessary to incorporate public element inherent in the concept
of the radio show in a manner which affords a satisfactory means to distinguishing it from a malicious
gesture. It seems to us that there was no public policy or interest that was being perpetuated or enhanced,
but a private interest which was not only intentional but was also malicious. If the participants in the radio
show were being invited due to a particular relationship with the organizer of the show, then they were
not constituent of the public.

We must also consider whether the defamatory contents could have been on matters of public interest
within the narrow and technical meaning of the word that would then qualify the appellants’ freedom of

media and the 2™ respondent’s freedom of expression. The role of the press to the proper functioning of a

modern democratic society cannot be gainsaid; even so, fundamental freedoms related to expression can
never be absolute, and legislation provides a measure of protection from unjustified attacks.



In a society such as ours, often, only a minority of citizens can participate directly in the discussions and
decisions which shape public life in a particular society. The majority can participate only indirectly by
exercising their rights as citizens to vote or express their opinions or make representations to authorities
from pressure groups and so on. We appreciate that the majority cannot participate in the public life if
they are not alerted to and informed about matters which call for consideration, concern or action. It is

very largely through the media, including of course radio shows such as the one through which the 1%
respondent was defamed, that a majority of people will be alerted and informed. The proper functioning
of a participatory democracy requires that the media be free, active, professional, informative and
engaging. As we have recognized that such functions are so fundamental and cardinal to press freedom,
we agree the need for any restriction on that freedom should be proportionate and no more than necessary
than to protect the legitimate object of the restriction. Sometimes the press takes the initiative in exploring
factual situations.

From the facts, it is plain to see that the radio show was not intended to achieve a public interest or to

enhance public policy as claimed by the pnd respondent. He never presented any evidence to show that the
events that he described on the radio did take place. The fact that the appellants too never took any steps

to further investigate the matter, by reaching out to the 15 respondent is an indication that the show was
never intended to properly inform the public. The trial judge’s approach focused on the intention of the
radio show and in our view, the judge correctly found that neither the organizers nor the participants
exercised reasonable care and caution before the 2" appellant and the 1% respondent went on air. We
therefore find no reason to interfere with this aspect of the decision of the trial court.

The appellants also faulted the trial judge for failing to uphold the claim for an indemnity against the pnd
respondent, or to apportion damages in accordance with liability. It is their contention that once she found

the 2nd respondent’s defence of justification had failed, then she should have considered the appellant

indemnified since the 2" respondent was a caller to a live radio talk show, and it was he who uttered the
offensive words. The appellants’ position is that they are innocent, and that they could not have known

what the 2" respondent was going to say, and in the context of a live call in show, there would have been
no opportunity for them to verify the words uttered by the 2™ respondent. Their position is that it would

be unfair for them to suffer punishment for words uttered by the 2" respondent. Thus given the totality of
the circumstances, the award of damages ought not to have been done jointly and severally, and should
have been in proportion to liability. It is settled that the defamation was done on a platform that was
provided by the appellants, who have a wide coverage in Africa. In our view, the appellants cannot seek
an indemnity when they facilitated the defamation. This ground of appeal therefore fails.

The appellants final ground of appeal concerns the award of damages made by the trial judge, which they
contend is too high, and against the parameters set out in section 16A of the Defamation Act which
provides that:

“16A. Award of damages

In any action for libel, the court shall assess the amount of damages payable in such amount as
it may deem just:

Provided that where the libel is in respect of an offence punishable by death the amount assessed
shall not be less than one million shillings, and where the libel is in respect of an offence
punishable by imprisonment for a term of not less than three years the amount assessed shall not
be less than four hundred thousand shillings.”

The appellants contend that the words in question did not relate to an offence punishable by death, where
the damages are set out at a minimum of Kshs 1,000,000.00, and therefore the amount awarded was
inordinately high. In cross appeal, the 1% respondent contend that the damages awarded were inordinately
low. We are certain that section 16A cited above refers to only the minimum award that a court may make
in certain cases of defamation. It would therefore not apply here.



We turn now to consider whether or not the amounts in damages awarded by the trial court were
appropriate. In Johnson Evan Gicheru v Andrew Morton & Another [2005] eKLR (Civil Appeal No 314
of 2000) this court held that

“it is trite that this Court will be disinclined to disturb the finding of a trial judge as to the
amount of damages merely because they think that if they had tried the case in the first instance
they would have gen a larger sum. In order to justify reversing the trial judge on the question of
the amount of damages it will general be necessary that this Court should be convinced either
the judge acted upon some wrong principle of law, or that the amount awarded was so extremely
high or so very small as to make it, in the judgment of this Court, an entirely erroneous estimate
of the damage to which the plaintiff is entitled....

The latitude in awarding damages in an action of libel is very wide, and one thing a court of
appeal must avoid doing is to substitute its own opinion as to what it would have awarded for the
sum which has been awarded by the judge below.”

In that appeal, after evaluating various decisions on the law on actions of libel, Tunoi JA (as he then was)
enumerated a checklist of compensable factors in libel actions as follows:

1. “The objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published, and any repetition;

2. The subjective effect to the plaintiff’s feelings not only fro the prominence itself but from the
defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial itself;

3. Matters tending to mitigate damages such as the publication of an apology;

4. Matters tending to reduce damages;

5. Vindication of the plaintiff’s reputation past and further.”
In that appeal, the court took into consideration that the publication was in a permanent nature, by way of
a book that continued to live on, and also took cognizance of the fact that the appellant was the presiding
judge of the Court of Appeal, and was also the Chief Justice of the Republic of Kenya, and enhanced his
award to Kshs 6,000,000.00.
In Standard Limited v G.N. Kagia t/a Kagia & Company Advocates [2010] eKLR (Civil Appeal No 115

of 2003) this Court also set out the two following guiding principles which in addition to the above may
guide an award of damages:

“1. In situations where the author or publisher of a libel could have with due diligence
verified the libelous story or in other words, where the author or publisher was reckless or
negligent, these factors should be taken into account in assessing the level of damages;

2. the level of damages awarded should be such as to act as a deterrence and to instill a
sense of responsibility on the part of authors and publishers of libel. Personal rights
freedoms and values should never be sacrificed at the altar of profiteering by authors and
publishers.”

Following these principles, the court found that a composite figure of Kshs 3,000,000.00 was appropriate
and awarded the same. The respondent who had been defamed in that matter was an advocate, just like in
the present appeal. In this appeal as well, we are persuaded that the amount of Kshs 3,000,000.00
awarded as general damages was sufficient to vindicate the 1% respondent’s reputation, and we decline
the parties’ invitation to interfere with it.

Another point taken on cross appeal by the 15 respondent is the failure of the trial court to make an award



of exemplary or aggravated damages. The 15 respondent contends that in the absence of an apology from
the appellants, the trial court ought to have made of exemplary or aggravated damages. In John V MGN
LTD (1997) QB 586, cited with approval by this Court in C A M v Royal Media Services Limited [2013]
eKLR (Civil Appeal No. 283 of 2005) it was held that:

“Exemplary damages can only be awarded if the Plaintiff proves that the Defendant
when he made the publication knew that he was committing a tort or was reckless
whether his action is tortuous or not, and decided to publish because the prospects of
material advantage outweighed the prospects of material loss...if the case is one where
exemplary damages can be awarded the court or jury should consider whether the sum
which it proposes to award by way of compensatory damages is sufficient not only for
the purposes of compensating the Plaintiff but also for the purpose of punishing the
Defendant.”

While we have found that the appellant’s acted somewhat recklessly in the manner that they caused the
defamatory material to be aired we are satisfied that the pnd appellant cut short the conversation and later
attempted to make amends. This conduct will mitigate against an award of exemplary damages, and also
against an award of aggravated damages. In addition, as was imputed by the predecessor to this Court in
Obongo v Municipal Council of Kisumu [1971] EA 93 exemplary damages are appropriate where the
conduct of the defendant is calculated to make a profit for himself which may well exceed the
compensation payable to the plaintiff. We have already found that there an attempt at an apology from 2™
appellant to the 1% respondent. In addition, we do not perceive the pnd respondent’s conduct to be that of
a man who was intent of making a profit out of the humiliation of the 1% respondent. Thus there was no
basis upon which the trial court could have awarded exemplary or aggravated damages.

In light of what we have stated, we find no merit in this appeal. We dismiss it with costs to the 15
respondent. The cross appeal too is devoid of merit and we also dismissed it.

Dated and delivered at Nairobi this 6™ day of November 2015

M. K.KOOME

JUDGE OF APPEAL

M. WARSAME

JUDGE OF APPEAL
G.B.M. KARIUKI

JUDGE OF APPEAL

I certify that this is a True copy of the original.



DEPUTY REGISTRAR




