
IN THE COURT OF APPEAL

AT NAIROBI

(CORAM: VISRAM, OKWENGU & OTIENO-ODEK, JJ.A.)

CIVIL APPEAL NO. 221 of 2012

BETWEEN

HON. MWANGI KIUNJURI..............................................APPELLANT

AND

WANGETHI MWANGI............................................1st RESPONDENT

NATION MEDIA GROUP LIMITED........................2nd RESPONDENT

ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED.....................3rd RESPONDENT

(An appeal against the judgment and decree of the High Court at Nairobi

(Hon. J.B. Ojwang J.) dated 3rd October 2008

in

H.C.C.S. NO. 1333 of 2003)

*********************

JUDGMENT OF THE COURT

1. By a Plaint dated 17th December 2003, the appellant, Hon. Mwangi Kiunjuri, filed a defamation suit

against the respondents,  Wangethi Mwangi,  Nation Media Group Limited  and Royal Media Services

Limited. At all material times, the appellant was a Member of Parliament (MP) and an Assistant Minister

in  the Government of Kenya. The particulars  for defamation  against  the 1st and 2nd respondents are

different from the particulars alleged against the third respondent.

2. The particulars against  the 1st and 2nd respondents are:

“That on 14th December 2003, the 1st and 2nd respondents printed and published or caused to be

printed and published the following words of and concerning the appellant on the front page of the

Sunday Nation newspaper.

“Ministers and MP held in swoop on prostitutes; police filmed them as they beckoned the red light



girls.  One cabinet  minister,  an assistant  minister and a Narc MP were caught  by police  in  a

notorious red light area with half-naked girls in their cars. They were seized during a routine

swoop on prostitutes in Nairobi’s Koinange Street. The three were first watched and videotaped

before police moved in. The politicians were seen shamelessly beckoning the girls to their cars then

ushering them inside before the police descended….Two of the three politicians netted by police

were first time MPs while the other has been in Parliament since 1992….It was the second time the

assistant minister had been arrested in the street trying to pick up prostitutes….”

3. As against the 3rd respondent, the alleged particulars of the defamation are as follows:

“That on 14th December 2003, in the evening, the 3rd respondent relying or acting on the faith of

the  contents  of  the  publication  by  the  1st and  2  nd respondents  broadcasted  in  its  television

channels to its audience the contents of the article published by the 1st and 2nd respondents in the

following terms:

“Investigations by Radio Citizen and T.V. have unearthed unconfirmed reports that the Ministers

who were found soliciting for sex on Koinange Street were Ali Makwere of the Ministry of Labour,

Assistant Minister Mwangi Kiunjuri and legislator Jakoyo Midiwo.”’

4. In his plaint, the appellant admitted that the article and publication by the 1st and 2nd respondent did not

name  him by name but  that  it  was  clear  from the  description  or  pointers  in  the  article  and it  was

understood  by  the  public  and  other  media  entities  that  the  appellant  was  one  of  the  Members  of

Parliament identified by the respondents as the intended target of the publication.

5. The appellant averred that the words as published in their natural, ordinary and or innuendo meaning

was to the effect that the appellant engaged himself in criminal activities of prostitution or commercial

sex, he was of immoral character, he was unfit to hold a public office whether as Member of Parliament

or Assistant Minister and that he had committed an offence or several offences. The appellant averred that

the  said  publication  was  false  and  untrue;  the  appellant  averred  that  he  had  suffered  injury  in  his

reputation, character and credit and that he had been brought into public scandal, odium and contempt; in

his plaint,  the appellant  sought general and aggravated damages and injunctive orders restraining the

respondents by themselves, servants or agents from further printing, circulating or distributing such libels

of and concerning the appellant.

6. The 1st and 2nd respondents in their amended defence denied liability for defamation; they denied that

the article as published was understood or was reasonably capable of being understood by any reasonable

members of the public to refer to the appellant; that the article neither mentioned the appellant by name

nor  set  out  that  the  appellant  hailed  from  Rift  Valley  Province  and  no  sequence  of  constituency

representations was deducible from the article to refer to the appellant; that the article was published on

occasion of qualified privilege in which the 1st and 2nd respondents were under a social and or moral duty

to publish the article to the general public who had a like interest to receive the information contained in

the article;  the 1st and 2nd respondents averred that  in view of the fact that  politicians,  students and

prominent businessmen freely interact with the wider members of society, and considering the risk that

the said group of people who are held in high regard by society may infect innocent members of society

with  diseases  such  as  the  deadly  HIV/AIDS  which  they  may  contract  as  a  result  of  engaging  in

prostitution, the published article was reasonable and necessary protection of the interests of the wider

society and or general public interest; the 1st and 2nd respondents further pleaded freedom of expression

under Sections 70 and 79 of the repealed Constitution; they contended that the words complained of were

not capable of disparaging the appellant in his character, credit or reputation.

7. The 3rd defendant in its defence denied liability and averred that being a broadcaster of Radio and TV

stations, it exercised its freedom of expression as protected by Section 79 of the former Constitution and

which freedom includes the publication of information that shocks and disturbs the public and that the

broadcast complained of fell in that category of publication; the 3rd respondent pleaded justification and



averred that its investigation revealed that the appellant was the person referred to in the article published

by the 1st and 2nd respondents; in furtherance of its plea of justification as a defence, the 3rd respondent

stated that its investigations revealed that the appellant accompanied by a one  Nderitu picked up two

ladies from Nairobi who were not their spouses and drove in a green Land Cruiser to Thompsons Falls

Lodge in Nyahururu; that the said Mr. Nderitu booked two double rooms known as the Laikipia Cottage

and Orlarambei Cottage where they spent the night of 5th and 6th December 2003; that the appellant spent

the night with one of the women and Nderitu with the other.

8.  Upon  hearing  the  parties,  the  trial  judge  dismissed  the  appellant’s  suit  against  the  1st and  2nd

respondents and entered judgment for the appellant against the 3rd respondents. The trial court awarded

damages  in  favour  of  the  appellant  as  against  the  3rd respondent  being  general  damages  of

Kshs.4,000,000/= and aggravated damages of Kshs.1,000,000/= plus costs of the suit.

9. In dismissing the appellants’ defamation claim against the 1st and 2nd respondents, the trial court on the

issue of liability expressed as follows:

“…there were 222 Parliamentarians in Kenya. How in the course of normal human behavior,

could  PW3  (Ngata  Peter  Mwangi),  a  university  graduate  and  a  secondary  school  teacher,

immediately have thought that an article such as complained of, did not refer to any of the 221

parliamentarians other than the plaintiff herein? Such a scenario, I hold, has no direct connecting

link to the plaintiff at all, unless the witness himself had some special reason for the suspicion

which he was harbouring; but  since any possible suspicion,  in that  regard, was not  made the

subject of testimony, this Court must treat it as purely private, not to be brought into account in

this public forum…I hold that the Sunday Nation article of 14th December 2003 bore no innuendo

that linked the plaintiff to the facts alleged…..”

10. As regards the 3rd respondent’s liability for defamation against the appellant, the trial court observed:

“But the 3rd defendant even when found to have published libelous material of and concerning the

plaintiff, has taken certain lines of defence. The defences are qualified privilege, public interest and

freedom of expression.

Can the 3rd defendant benefit from the constitutional privilege for publication of matters in the

public interest?...Unlike the 1st and 2nd defendants, who built a theme around their publication and

went  on  to  publish  a  series  of  educative  articles  on  the  threat  of  infection  posed  by  the

contemporary  HIV/AIDS  pandemic,  the  3rd defendant  had  merely  made  a  pot-shot,  which

tortuously injured the plaintiff. While the public interest in curbing the spread of HIV/AIDS is a

matter which this Court must take judicial notice of, as a subject of great public interest, the 3rd

defendant’s publication could not be said to have been aimed at that same public interest.

It is clear to me that if the plaintiff had been shown to have been arrested during a police swoop on

prostitutes,  his  fitness  for  public  office  would  have  merited  appropriate  press  reporting,

considering especially the current threat posed by the spread of HIV/AIDs in the country. But in

this case, no proof has been laid before the Court and therefore the plaintiff’s endeavour to protect

his reputation by enforcing the applicable tort law would not show an over – sensitivity on his part

as a public office holder.”

11. On damages and costs, the trial judge held that “it is obvious the plaintiff expected to win damages

and costs against each of the defendants; but I have already held that he cannot win damages against the

1st and 2nd defendants; indeed, he will have to pay the costs of the 1st and 2nd defendants; but the plaintiff

is entitled to damages and costs against the 3rd defendant.”

12. Aggrieved by the judgment of the trial court, the appellant has lodged the instant appeal citing the

following grounds:



“(i) The learned judge erred in fact and law by holding that the 1st and 2nd respondents bear no

liability  to the appellant  for the publications  made; the judge further erred in finding that the

appellant is to pay costs to the 1st and 2nd respondents;

ii. The judge erred in fact and law publication made by the 1st and 2nd to the appellant;   when he

held that the respondent did not refer to the appellant; 

iii. The judge erred when he held that the thrust of the 3rd respondent’s publication was to dupe or

mislead the public and make profit from the fabrications and falsehoods invented by the 1st and 2nd

respondents at the expense of the reputation of the appellant; 

iv.  The  judge  erred  in  failing  to  find  that  the  1st and  2nd respondents  originated  the  said

publications or falsehoods of and concerning the appellant in order to make profit for themselves; 

v. The judge erred in failing to find and hold that the said subsequent repetition or republication by

the 3rd respondent was a foreseeable consequence of the actions and breaches of the 1st and 2nd

respondents against the appellant; 

vi. The judge erred in failing to hold that it was not a lawful practice of journalism for the 1st and

2nd respondents to abuse their position as owners of a media enterprise to engage in character

assassination of the appellant and total destruction of the appellant’s reputation and integrity; 

vii. The judge erred in awarding damages to the appellant for the serious breaches committed by

the 1st and 2nd respondents; 

viii. As regards the 3rd respondent, the learned judge erred in awarding low damages which does

not properly compensate the appellant; the appellant urges this Court to re-assess and increase the

damages awarded.” 

13. The 3rd respondent filed a Notice of Cross-Appeal urging the following grounds:

“(i)  That the learned judge having recognized qualified privilege and freedom of expression as

espoused in the Reynolds’s Privilege erred in holding that the 3rd respondent committed the tort of

defamation;

ii. The judge erred in not applying the Reynolds’s Privilege to the case before him; 

iii.  The judge erred in awarding the appellant  Ksh. 5 million as compensatory and exemplary

damages; 

iv. The judge erred in not dismissing the suit against the 3rd respondent with costs.” 

14. At the hearing of this appeal, learned counsel Mr. Desterio Oyatsi appeared for the appellant, learned

counsel Mr. Kamau Karori appeared for the 1st and 2nd respondents while Senior Counsel Dr. Kamau

Kuria appeared for the 3rd respondent. All parties filed written submissions.

15. The appellant urged this Court to find that the trial judge erred in failing to find the 1st and 2nd

respondents liable for defamation. Citing the case of Broom -v- Cassel 7 Co. Ltd. & Another (1971) 2
All ER 187, it was submitted that all the three respondents in this case were joint tortfeasors and were

equally liable to the appellant. It was submitted that the trial court having made a positive finding that the

1st and 2nd respondents published the article complained of and that the 3rd respondent repeated the said

publication,  the  trial  court  should  have  held  that  here  was  a  positive  nexus  or  link  between  the

publications  initially  made by the 1st and 2nd respondents and the subsequent publication  by the 3rd



respondent; the trial court erred in failing to find that the nexus or link existed and thus erred in failing to

find liability on the part of the 1st and 2nd respondents. The appellant further submitted that the trial court

erred in deciding that the 3rd respondent who repeated the publication  was  liable  and  not  the  1st  and

2nd  respondents  who  originated  the publication; that the trial court having found that the publication

made by the 1st and 2nd respondents in the Sunday Nation was “readily treated as foundation by the 3rd

respondent  for  a  subsequent  publication”,  the  judge erred  and misapplied  the  law on repetition  and

republication of libelous material or defamatory statements; that the judge erred in finding that there was

no evidence that the 1st and 2nd respondents defamed the appellant when the court found that the 3rd

respondent and “The Independent Newspaper” treated the publication by the 1st and 2nd respondents as a

foundation for their subsequent publication. Based on the foregoing submission, the appellant stated that

the learned judge erred in law in failing to apply the principle in  E. Hulton & Co. –v- Jones (1908-
19810) All E.R. (Rep) 29.

16. On the issue of quantum of damages, the appellant submitted that the trial judge erred in awarding a

low sum of Ksh. 5 million. Citing the United Kingdom cases of Broom -v- Cassel (1971) 2 All ER 187
and John -v- M.G.N. Ltd (1996) 2All ER 35, the appellant submitted that the correct sum to be awarded

was Kshs. 125 million (One hundred and Twenty Five Million).

17. The 1st and 2nd respondents in opposing the appeal submitted that the trial judge did not err in law and

fact. It was emphasized that the publication by the 1st and 2nd respondents did not name or identify the

appellant by name; this Court was urged to find that the appellant failed in his duty to lead evidence to

prove that a reasonable man would have understood that the article published by the two respondents

referred to the appellant; counsel emphasized that the trial court correctly arrived at the conclusion that

the identity of the persons referred to in the publication by the 1st and 2nd respondents was not obvious;

that the 3rd respondent’s identification of the appellant did not depend on the article published by the two

respondents  but  was due to  the  3rd respondents  independent  investigations;  that  the  information  and

material unearthed by the 3rd respondents as a result of its own investigations did not emanate from the 1st

and 2nd respondents; that the trial court correctly held that the material published and report made by the

3rd respondent  was a  product  of  the  3rd respondents  own investigations  and quite  separate  from the

investigations done by the two respondents; that the two respondents cannot be liable for an article or

publication published by a third party; that the two respondents cannot be held liable for re-publication by

the 3rd respondents because the specific information naming the appellant did not originate from the two

respondents; that there was no nexus between the two respondents publication and the 3rd respondents

publication and that the nexus was cut the moment the 3rd respondent indicated it had conducted its own

investigations.

18.  With  regard  to  the  defence  of  qualified  privilege,  the  1st and  2nd respondents  cited  the  case  of

University of Nairobi -v- Mbuthia Civil Appeal No. 20 of 1979 where this Court recognized qualified

privilege as part of defamation law in Kenya.

It was submitted that the article complained of was given a package treatment to ensure that sufficient

information regarding conduct that is capable of spreading HIV/AIDS was disseminated to the public;

that  the  article  was  designed  to  ensure  maximum  dissemination  of  information  on  HIV/AIDS;  that

publication of information  sensitizing the public  on HIV/AIDS is  covered by qualified  privilege  and

supported by public interest;  that the appellant did not demonstrate that the information disseminated

through the article published by the 1st and 2nd respondents was not of paramount public interest; that the

privilege known as publication privilege or Reynolds’s Privilege seeks to protect any publication that is

held to be in public interest on the basis of the public’s right to know; that the article complained of was

written  on  occasion  of  qualified  privilege  with  the  public  right  to  know  and  that  the  1st and  2nd

respondents relied on the Reynolds’s Privilege in that the impugned article was on a matter of public

interest.  Citing  the  cases  of Charles  Onyango  Obbo  &  Another  -v-  The  Attorney  General,

Constitutional Appeal No. 2 of 2002, the 1st and 2nd respondents urged this Court to uphold the freedom

of expression which entails the right to speak and write freely and the right of the public to know and be



given information.

19. On quantum of damages, the 1st and 2nd respondents submitted that the article published was not of

and concerning the appellant and as such he is not entitled to any compensation in form of general or

exemplary  damages  from  the  two  respondents;  that  no  malice  was  proved  on  the  part  of  the  two

respondents in publishing  the  impugned  article;  that  qualified  privilege  having  been  proved, neither

liability nor damages should be visited upon the two respondents. The 1st and 2nd respondent reiterated

that the primary objective of the impugned article was the need to disseminate information for the greater

public interest and in public interest; no liability should be meted on the two respondents.

20. The 3rd respondent in opposing the appeal urged us to dismiss the appeal and enter judgment as

prayed in the cross-appeal. The 3rd respondent’s submission dwelt on the issue of liability and quantum of

damages. On liability, it was submitted that the trial court erred in failing to find and hold that the defence

of qualified privilege was available to the 3rd respondent; that the trial court erred in failing to hold that

the  3rd respondent  was  entitled  to  journalist  privilege  as  espoused  in  Reynolds’s  Privilege;  that  the

defamation complained of was not grave as no concrete evidence was given to show that the appellant

suffered any actual damage and that the appellant neither substantiated the actual damage he suffered to

enable the trial court correctly assess the quantum of damages nor did he submit evidence to entitle the

trial court to award aggravated damages. The 3rd respondent faulted the trial court in ignoring pertinent

facts relevant to the application of the Reynolds’s Privilege.

21. The 3rd respondent emphasized the Reynolds’s Privilege which guarantees freedom of expression

(See Justice Brandeis in Whitney -v- California 274, US, 357,375-376). It was emphasized that the trial

court ignored Reynolds’s privilege, freedom of expression and journalist privilege as well as the role of

media in a democratic society; the court ignored that the broadcast by the 3rd respondent came in the

wake of  a  national  debate  on governance and morals  in  the  Kenyan society  and a  move to educate

Kenyans on HIV/AIDS; that the court also ignored the problem of discrimination against women in all

democratic  societies  which  in  Kenya  was  reflected  by  the  fact  that  although  men  were  found  with

prostitutes on Koinange Street, not a single man was arrested and taken to Central Police Station, which

made it probable that the broadcast was excusable.

22. On quantum of damages, the 3rd respondent submitted that this Court ought to interfere with the

damages awarded by the trial court in the following context; that if this Court were to find that qualified

privilege or Reynolds’s privilege as a defence was available to the 3rd respondent, then this Court should

set  aside  in  entirety  the  general  and exemplary  damages  awarded in  favour  of  the  appellant.  In  the

alternative, if this Court were to find liability for defamation, this Court should reduce the general and

exemplary damages awarded to a sum of Ksh. 1.5 million. Citing the dicta in Kemfro Africa Limited t/a

Meru Express Service Gathogo Kanini -v- A.M.M. Lubia & Another (1982-88) 1 KAR 777, the 3rd

respondent  submitted  that  the  trial  court  awarded  inordinately  high  damages  and failed  to  take  into

account relevant facts in assessing and awarding the damages; that the court failed to consider the truth,

justification and the constitutional privilege raised by the respondent; there was no evidence to support

the  award  of  exemplary  damages  of  Kshs.1,000,000/=  and  that  the  total  composite  award  of  Ksh.

5,000,000/=  was manifestly too high in the circumstances of the case.

23. We have considered the record of appeal, grounds of appeal and cross appeal as well as submissions

by learned counsel and the applicable law. As this is a first appeal, we are obliged to re-evaluate the

evidence on record and arrive at our own conclusions. (See Selle -vs- Associated Motor Boat Co. [1968]
EA 123); see also (Abdul Hameed Saif vs. Ali Mohamed Sholan (1955) 22 E. A. C. A. 270).

24. In our consideration of this appeal, we shall separately consider and determine the issue of liability of

the 1st and 2nd respondents and then liability of the 3rd respondent.  Thereafter,  we  shall  consider  the 

issue  of  general  and  exemplary damages as well as costs of the suit.

25. The relevant facts in issue are not in dispute. It is not in dispute that the 1st and 2nd respondents



published the article complained about. It is also not in dispute that the publication by the 1st and 2nd

respondents neither expressly referred to nor mentioned and identified the appellant by name. The legal

question is whether a reasonable man reading the article published by the 1st and 2nd respondents could

deduce and arrive at the conclusion that the publication concerned of and referred to the appellant. The

trial  court  in  its  judgment  came to a  finding that  no reasonable  man could deduce and come to the

conclusion that the 1st and 2nd respondents’ publication concerned of and referred to the appellant.

26. For defamation to succeed, the statement must be published of and concern the claimant, and in this

case the impugned statement must be published of and concern the appellant. In the case of Knupffer -v-
London Express Newspaper Limited (1944) AC 116; [1944] 1 All ER 495 it was held that words are

not actionable as defamatory unless they are published of and concern the plaintiff.  In Newstead -v-
London Express Newspaper Limited (1940 ) 1 KB 377, [1939] 4 All ER 319 it was held that where the

plaintiff is referred to by name or otherwise clearly identified, the words are actionable even if they were

intended  to  refer  to  some other  persons.  It  is  not  essential  that  the  plaintiff  must  be  named  in  the

defamatory statement; where the words do not expressly refer to the plaintiff they may be held to refer to

him if ordinary sensible readers with knowledge of the special facts could and did understand them to

refer to him (See Morgan -v-Odhams Press Ltd. [1971] 2 All ER 1156). Such special facts are material

facts which must be pleaded in the plaint and must be proved in evidence in order to connect the plaintiff

with the words complained of. Such a pleading is often referred to as a “reference innuendo” in contrast

to a “true innuendo” where the extrinsic facts only bear on the defamatory meaning. (See  Halsbury’s

Laws of England, 4th Edition Vol. 28 page 20 paragraph 39).

27. In the present case, as against the 1st and 2nd respondents, the issue is whether a sensible/reasonable

person in reading the publication complained of is able to identify the appellant as the person under

reference. Where identification is in issue, it is the duty of the trial court to rule whether or not the words

are reasonably capable of being understood to refer to the plaintiff. In determining this question, the trial

court must consider whether or not ordinary reasonable persons having the knowledge proved, could

understand the words to refer to the plaintiff. If no reasonable person could have reasonably understood

the words as referring to the plaintiff, there is no question left for determination; but if the words could

reasonably lead persons acquainted with the plaintiff to believe that he was the person referred to, then

the trial court has to make a determination whether or not the words did in fact refer to him. (See Lord
Morris of Both-y-Gest in Jones -v- E. Hutton & Co. [19090 2 KB 444 at 454).

28. In making the determination whether the statement could reasonably identify the plaintiff, the trial

court has to assess the witnesses and their reasonableness and decide whether reasonable persons would

reasonably understand that the plaintiff  was referred to. The trial  court makes this determination as a

matter of fact.

29. In the instant case, the issue of liability of the 1st and 2nd respondents depends on whether the article

published could reasonably identify the appellant as the person who the publication referred to. In this

case, the trial court in its evaluation of the evidence arrived at the conclusion that no reasonable person

reading the publication by the 1st and 2nd respondent could deduce and come to the conclusion that the

publication was of and concerned the appellant. In other words, the trial court established as a fact that the

publication by the 1st  and 2nd  respondents could not reasonably identify the appellant as the person

under reference.

30. On our part we have re-evaluated the evidence on record to determine if a reasonable person reading

the publication by the 1st and 2nd respondents could identify the appellant as the person under reference.

The evidence on record that allegedly links the appellant to the publication is the testimony of PW 3

(Ngata Peter Mwangi). The trial court evaluated the testimony of PW3 and his credibility. The trial court

impugned the credibility of PW3; the court also questioned the reasonableness of the deductions made by

PW3.

31. We have re-evaluated the testimony of PW3 who in relevant excerpts testified that when he saw the

1st and 2nd respondents’ publication, he thought it was written about the appellant. However, in his view,



the description in the article did not relate to the appellant and did not fit at all because he knew very well

where the appellant was on the days in question; that he thought the story fitted him but did not relate to

him and the appellant was not an MP since 1992.

32. In arriving at its conclusion on liability of the 1st and 2nd respondents, the trial court assessed the

credibility of PW3. It is trite that an appellate court rarely interferes with findings of the trial court on

matters of credibility of witnesses. In assessing the credibility and reasonableness of PW3’s testimony,

the trial court expressed that there were 222 Parliamentarians in Kenya and wondered how in the course

of  normal  human  behaviour,  PW3 could  have  thought  that  the  article  published  by  the  1st and  2nd

respondents did not refer to any of the 221 parliamentarians other than the appellant. The court concluded

that such a scenario had no direct connect link to the appellant, and that no innuendo linking the appellant

to the publication by the 1st and 2nd respondents was established.

33.  The record shows that  the article  published by the 1st and 2nd respondents  referred to  unnamed

parliamentarians and unnamed Assistant Minister. The publication complained of reflect on a body or

class  of  persons  and in  such cases,  no  particular  member  of  the  class  can  maintain  action  unless  a

reasonable person can conclude that the claimant as an individual was pointed at. It must be noted that the

broader  the  class,  the  less  likely  this  is.  The leading  case  on  this  is  Kupffer  -v-  London Express
Newspaper (1944) AC 116. The facts of this case are were that a war-time article accused a Russian

émigré  group,  “Mlados  Russ”  of  being  instruments  of  Hitler.  The  group  numbered  24  members  in

England and about 2,000 in the world and the plaintiff was head of the British branch. Although four of

the plaintiff’s witnesses said that their minds went to him when they read the article, the House of Lords

held that as a matter of law the words were incapable of referring to the plaintiff as an individual. In

Obrien -v- Easson (1913) 47 Ir. L.T. 266,  where comments of an alleged defamatory character were

made upon an association called the Ancient Order of Hibernians; it was held that an individual member

of the order, who was not named, nor in any way referred to, could not maintain an action of libel.

34. Guided by the persuasive authorities of Kupffer Case (supra) and Obrien Case (supra), we are of the

view that the article  published by the 1st and 2nd respondents contained insufficient  reference to the

appellant that can sustain an action for defamation. Guided by the persuasive authorities, we find that the

trial court did not err in arriving at the conclusion that the 1st and 2nd respondents were not liable in

defamation to the appellant. Accordingly, the appeal against the trial court’s findings and determination

on non-liability of the 1st and 2nd respondents has no merit.

35. The next issue for our consideration is the liability of the 3rd respondent for defamation. The 3rd

respondent does not dispute that it published and broadcasted the words complained of and identified the

appellant by name. In an action for defamation, where the plaintiff is referred to by name or otherwise

clearly identified, the words are actionable (See  Newstead -v- London Express Newspaper Limited
(1940) 1 KB 377, [1939] 4 All ER 319).

36. In the instant appeal, the 3rd respondent published and broadcasted the complained publication and

identified the appellant by name. Unless a defence is available to the 3rd respondent, the publication

complained of is actionable and liability against the 3rd respondent is proved. The legal issue for our

consideration is whether there is a tenable defence available to the 3rd respondent.

37. In its  submissions before us, the 3rd respondent urged that the Reynolds’s Privilege defence was

applicable in relation to its publication and the trial judge erred in failing to apply the privilege; that the

defence  of  freedom of  expression  as  enshrined  in  Sections  70 and  79 of  former  Constitution  were

applicable; that qualified privilege and public interest were defenses available to the 3rd respondent and

the trial court erred in failing to appreciate and apply the identified defences.

38. The core of the 3rd respondent’s defence is justification and qualified privilege. What is the law on

qualified privilege? The House of Lords in  Reynolds -v- Times Newspapers Ltd. (2001) 2 AC 127
created  qualified  privilege  for  publications  to  the  general  public  on  matters  of  public  concern.  This



privilege is founded on duty and interest; its very existence requires that the defendant has adhered to

standards of responsible journalism and this involves matters like the nature of steps taken to verify the

information  and  whether  comment  was  sought  from the  claimant.  The  mere  fact  that  the  defendant

honestly believes in the truth of what he says does not of itself provide a basis for the privilege (See

Blackshaw  -v-  Lord [984]  1QB  1 CA  at  27).  It  is  trite  that  if  Reynolds’s  privilege  is  part  of  a

defendant’s case, he must demonstrate that he complied with the standards of responsible journalism. In

the Australian case of Lange -v- Australian Broadcasting Corporation (1997) 189 C.L.R. 520, it was

held that for the privilege to apply “reasonable conduct” by the publisher must be proved and reasonable

conduct includes steps to verify the information and the opportunity for response by the claimant.

39. We now apply the principles of qualified privilege as espoused in the Reynolds’s Privilege to the facts

of the present case. The 3rd respondent pleaded justification and qualified privilege emphasizing that its

investigation revealed that the appellant was the person referred to in the article published by the 1st and

2nd respondents; that its investigations revealed that the appellant accompanied by one Nderitu picked up

two ladies from Nairobi who were not their spouses and drove in a green Land Cruiser to Thompsons

Falls Lodge in Nyahururu; that the said Mr. Nderitu booked two double rooms known as the Laikipia

Cottage and Orlarambei Cottage where they spent the night of 5th and 6th December 2003and that the

appellant spent the night with one of the women and Nderitu with the other.

40.  In  order  to  rely  on  Reynolds  privilege,  the  3rd respondent  had  to  establish  that  it  conducted

investigations and that its conduct met the standards of responsible journalism. In addition that it took

steps to verify the information and comment was sought from the appellant.

41. We have re-evaluated the evidence on record particularly that of the 3rd respondent’s witnesses. The

3rd respondent  never  tendered  evidence  to  prove  that  indeed  it  conducted  investigations.  Nor  was

evidence tendered to demonstrate  the nature of the investigations  conducted,  or to show that  the 3rd

respondent verified the information that it broadcast; the 3rd respondent pleaded justification but tendered

no  evidence  to  prove  that  the  appellant  picked  prostitutes  along  Koinange  Street.  Of  relevance  to

Reynolds’s privilege, the 3rd respondent did not lead evidence to prove that its conduct met the standards

of responsible journalism.

42. The 3rd respondent in its submissions stated that the learned judge held that the 3rd respondent readily

treated as a foundation its own broadcast the publication by the 1st ad 2nd respondent. We see no reason to

depart from this conclusion by the trial court because the 3rd respondent did not tender in evidence any

other foundation for its broadcast publication. In this regard, the relevant foundation would be the nature

of investigations conducted by the 3rd respondent and proof of responsible journalism.

43. We reiterate that what was required of the 3rd respondent was proof that it conducted its independent

investigations and evidence to support its defence of justification. The 3rd respondent failed to lead any

such evidence with the legal consequence that facts relevant to establish and apply Reynolds’s privilege

and defence of justification were neither tendered in evidence nor proved. For this reason, we are satisfied

that neither the defenses in Reynolds’s privilege, justification nor qualified privilege and or freedom of

expression were established and proved by the 3rd respondent. The liability of the 3rd respondent for

defamation of the appellant was thus established and proved to the required standard.

44.  On the issue of repetition of publication of defamatory  publication,  it  is  neither  a defence nor a

mitigation to show that the defendant copied a libel from another source or that at the time he published

it, it was already in circulation (See  Hobbs - v- CT Tinling & Co. Limited,  Hobbs -v- Nottingham
Journal Ltd. [1929] 2 KB 1 at 46; see also Jones -v- E. Hulton & Co. [1909] 2 KB 444 at 479; see
also  Cadam -v-  Beaverbrook Newspapers  Limited (1959)  1  QB 413;  Aspro  Travel -v-  Owners

Abroad Group (1966) 1 W.L.R. 132).  The facts on record aptly show that the 3rd respondent did not

repeat  the  contents  of  the  publication  made  by  the  1st and  2nd respondent.  The  3rd respondents’

publication had its foundation on investigation by the 3rd respondent and it went beyond the publication



by the 1st and 2nd respondent by expressly identifying and naming the appellant.

45. We now turn to consider the issue of quantum of damages and costs of the suit. It is a well-established

law that assessment of quantum of damages is a discretionary exercise. The discretion must be exercised

judicially, with wise circumspect and upon defined legal principles. Invariably, when the trial court has

violated  a  legal  principle(s),  the  appellate  court  will  interfere  with  the  exercise  of  discretion.  The

discretion, in assessing the amount of general damages payable will be disturbed if the trial court took

into account an irrelevant factor or left out of account a relevant factor or, the award is so inordinately

low or so inordinately high that it must be a wholly erroneous estimate of the damages.

46.  In case of Kenya bus Services Limited –vs- Jane Karambu Gituma Civil Appeal Case No. 241
of 2000, this Court stated as follows:-

“In this regard, both the East African Court of Appeal (the predecessor of this Court) and
this Court itself have consistently maintained that an appellate court will not interfere with
the quantum of damages awarded by a trial court unless it is satisfied either that the trial
court acted on a wrong principle of law (as by taking into account some irrelevant factor or
leaving  out  of  account  some  relevant  one  or  adopting  the  wrong  approach),  or  it  has
misapprehended the facts, or for those or any other reasons the award was so inordinately
high or low as to represent a wholly erroneous estimate of the damages (see, for example,
KASSAM V KAMPALA AERATED WATER CO. LTD[1965] E. A 587,  IDI SHABANI V
NAIROBI CITY COUNCIL [1982-88] I K.A.R. 681, BUTT V KHAN [1981] K.L.R. 349 and
KIMOTHO & OTHERS V VESTERS & ANOTUHER [1988] K.L.R.48).”

47. In the instant case, the 3rd respondent in cross appeal urged us to find that the quantum of damages

awarded to the appellant was too high and we should reduce the same to Ksh.1.5 million. Conversely, the

appellant in the appeal urged that the quantum of general and aggravated damages awarded is too low and

urged us to increase the award to Ksh.125,000,000/=. In support of its submission for award of Ksh.125

million the appellant cited UK cases of Broom -v- Cassel (1971) 2 All ER 187 and John -v- M.G.N. Ltd
(1996) 2All ER 3.

48. The 3rd respondent in support of its submissions for a lower sum of Ksh. 1.5 million cited dicta in

Kemfro Africa Limited t/a Meru Expres Service Gathogo Kanini -v- A.M.M. Lubia & Another
(1982-88) 1 KAR 777,  and submitted that the trial  court failed to take into account relevant facts in

assessing the general and exemplary damages; that the trial court failed to consider the truth, justification

and constitutional privilege raised by the 3rd respondent; that there was no evidence to support the award

of  exemplary  damages  of  Kshs.1,000,000/=  ;  that  the  total  composite  award of  Kshs.5,000,000/= in

reliance  of  the  decision  in  Johnson  Evans Gicheru  -v-  Andrew  Morton (2005)  KLR  332  was

manifestly too high in the circumstances of the case.

49.  We have considered  the  rival  submissions  on  the  quantum of  damages.  In  arriving  at  our  final

determination on quantum, we are guided by the quantum of award for defamation made by this Court in

the  case  of  Ken  Odondi  &  3  Others  -v-  James  Okoth  Omburah  t/a  Okoth  Ombura  &  Co.
Advocates, Kisumu Civil Appeal No. 84 of 2009  where a sum of Kshs.4,000,000/= was awarded as

general damages for libel and Kshs.500, 000/= awarded for aggravated damages. We are satisfied that the

award in the Ken Odondi case (supra) is comparable and commensurate with the award by the trial court.

For this reason, we are not satisfied that the trial court erred in the exercise of its discretion in assessing

and making the award for general and exemplary damages against the 3rd respondent. We uphold the

award of Kshs.1,000,000/= as exemplary/aggravated damages for reason inter alia that the 3rd respondent

pleaded justification and failed to prove the same. We uphold and confirm in entirety the judgment of the

trial court dated 3rd October 2008

50. In totality, we find this appeal has no merit and is hereby dismissed with costs to the respondents. The

cross-appeal has no merit and is hereby dismissed with costs to the appellant.



Dated and delivered at Nairobi this 15th day of April, 2016.

 

ALNASHIR VISRAM

...................................

JUDGE OF APPEAL

 

H. M. OKWENGU

...................................

JUDGE OF APPEAL

 

J. OTIENO-ODEK

.................................

JUDGE OF APPEAL

I certify that this is a true copy of the original.

 

DEPUTY REGISTRAR

 


