
IN THE COURT OF APPEAL

AT NYERI

(SITTING IN NAKURU)

(CORAM: WAKI, NAMBUYE & KIAGE, JJ.A)

CIVIL APPEAL NO 153 OF 2010

BETWEEN

      ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED ………............…..1ST APPELLANT      

BENSON AMUKOWA ………………………….............2ND APPELLANT

AND

JULIUS NJIRE MURAYA                                                                               

DAVID KAMAU WACHIRA                                                                            

(T/A MURAYA & WACHIRA ADVOCATES)………...….RESPONDENTS

(Appeal from the judgment and decree of the High Court of Kenya at Nakuru (Koome, J. as she then was)

dated 1st August, 2008

in

NAKURU HCCC No 228 of 2005

****************************

JUDGMENT OF THE COURT

“Good name in man and woman, dear my lord, is the immediate jewel of their souls; who steals my

purse steals trash; ‘tis something, nothing; ‘Twas mine, ‘ tis his, and has been slave to thousands; but

he that filches from me my good name, robs me of that which not enriches him, and makes me poor

indeed”.

 Shakespeare’s timeless rendition in Othello,  Act 3,  Scene 3 makes for an apt summary of the subject

matter in this first appeal which arose from the filing of an action for damages in defamation by the

respondents initially against the 1st appellant; and subsequently against the 1st and 2nd appellants. The

respondents  contended  that  the  1st appellant  had  defamed  them  in  their  professional  capacities  as

Advocates of the High Court of Kenya practicing law under the name and style of Muraya & Wachira

Advocates  initially  at  Nakuru  then  subsequently  at  Mombasa.  The  cause  of  action  concerned  radio



broadcasts  in  form of  programmes  namely:-  ‘Wembe wa Citizen’ and  ‘Ndurika’ aired  on  ‘Citizen

Radio’ and  ‘Inooro Fm’ respectively ;owned, run and or operated by the 1st appellant. The offensive

broadcasts took place on 10th June, 2005, 11th June, 2005; and 28th June, 2005 respectively at diverse

times of the day.

          The tenor of the said broadcasts  was that  the respondents had taken instructions  from the 2nd

appellant in their  capacity as Advocates of the High Court of Kenya,  for the conduct of a civil  suit

(NAKURU CMCC 2895 OF 1998) wherein the 2nd appellant was pursuing a compensation claim for

personal  injury  on  account  of  a  road traffic  accident.  Upon entry  of  judgment  in  favour  of  the  2nd

appellant, the respondents had allegedly declined to remit monies to the tune of Ksh 250, 000, due and

owing to the 2nd appellant in spite of receiving the same in form of cheques from M/s Stallion Insurance

Company which had insured the accident motor vehicle.

The Plaint contended that the said broadcasts were false and malicious for all intents and purposes as the

1st appellant did not seek any clarification from the respondents before airing the same. It also gave a

litany of consequences which followed the broadcasts in question and prayed for a declaration that the

broadcasts (publications) were false and malicious; general damages; an unqualified apology run in the

said programmes in words acceptable to the respondents; costs; interest at court rates; and any other relief

which the honourable court  deemed fit  to grant.  The appellants filed a defence comprising a mix of

denials and the twin defences of public interest and justification. Koome, J. (as she then was) presided

over the trial in which the respondents herein testified as PW1 and PW 2, and also called the testimonies

of PW 3 DAVID LANGAT (DAVID), PW 4 JOSEPH NYOIKE MUTONYI (JOSEPH) and that of PW

5 JOSEPH MWANGI KARIUKI  (KARIUKI).  In  brief,  the  respondents  gave  an  account  about  the

commencement  of  their  respective  legal  careers  and the  course  it  had  taken;  their  Advocate/  Client

relationship  with  the  2nd appellant  and the  events  attendant  thereto;  and the  malicious  and  libelous

broadcasts by the 1st appellant and their attendant consequences.

David’s testimony in a nutshell was that the respondents had not been paid any monies due and payable to

the 2nd appellant; while the testimony of Joseph confirmed that he was an Advocate of the High Court of

Kenya who was well acquainted with the respondents; that the respondents requested him to take up both

office  space  and their  pending files  at  their  former  offices  at  Nakuru,  which request  he accepted  in

consideration for fees; that among the files he took up was the 2nd appellant’s which suit was yet to be

heard and determined; that on or about the month of May 1997 the respondents departed for Mombasa

where they set up offices. He further testified that the respondents did not flee from Nakuru as alleged in

the broadcasts, and that in any event he was still handling some of their pending matters with a view to

concluding the same. Another salient part of Joseph’s testimony was that the 1st appellant did not obtain

clarification before airing the libelous broadcast.

Kariuki’s testimony was to the effect that he was a commission agent based at Nyahururu and was well

acquainted with the respondents. He recounted how on the evening of  28th June, 2005 he heard the

libelous broadcast complained of by the respondents aired in a programme called ‘Gutiro Nduriko’ on

Inooro FM run and or operated by the 1st appellant. He also testified how the said broadcast caused him

to entertain aspersions on the respondent’s integrity.

The 1st appellant’s case before the trial court was anchored on the testimonies of the 2nd appellant and

DW  2  RUBEN  ROLEI  (RUBEN).  The  2nd appellant  gave  an  account  of  his  interaction  with  the

respondents and the resultant Advocate/ Client relationship which got off to a good start only for relations

to become frayed shortly after the entry of judgment in his favour in the sum of Ksh 250, 000. According

to the 2nd appellant, his Advocates had received monies due and owing to him, but they were not intent

on remitting the same to him. His allegation was informed by copies of cheques which had been drawn in

the name of the respondents’ law firm, which he subsequently presented at the 1st appellant’s offices.

RUBEN testified that he was an employee of the 1st appellant based at Nakuru with his duties including



inter alia: - looking for information and or news with a view to transmitting the same to the 1st appellant’s

headquarters in Nairobi, for broadcast. He testified that the 1st appellant highlighted matters of public

interest in its broadcasts especially in instances of injustice; that the 2nd appellant had visited the 1st

appellant’s offices at Nakuru and lodged a complaint in relation to the respondents; and that he brought

with  him  copies  of  cheques  and  an  explanatory  letter  addressed  to  the  Advocates  Complaints

Commission. He also testified that he tried to confirm the veracity of the 2nd appellant’s allegations from

the respondent’s law firm and M/s Stallion Insurance Co Ltd who all replied that they would revert back,

but did not do so. He confirmed that the 2nd appellant’s  documents were sent to the head office for

broadcast.

In a considered judgment delivered on 1st August, 2008 the learned Judge found the appellants liable and

awarded the respondents  Ksh 4,  000, 000 as  general  damages and  Ksh 1,  000, 000 as  punitive and

aggravated damages. She also granted costs and interest at court rates. The said judgment provoked the

present appeal in which the following grounds are cited:-

• The  learned  trial  Judge  erred  in  that  she  applied  the  wrong  concept  of  the  defence  of

justification or truth in that she failed to consider that for a defence of justification to succeed

the defendant need not prove the truth of the whole of the defamatory statement. 

• The learned Judge erred in failing to consider the defence of constitutional privilege raised by

the defendants as  enshrined in Section 79 of  the Constitution  and  NEW YORK TIMES VS

SULLIVAN 376 US 254 (1964),  THEOPHANOUS VS HERALD & WEEKLY TIMES LTD

[1994]  3  LRC 369,  and  in  most  recent  by  the  House of  Lords  in  the  case  of  JAMEEL &

OTHERS VS WALL STREETJOURNAL (2006) 4 ALLER 1296. 

• The learned Judge erred in failing to consider that in view of the constitutional privilege defence

raised by the defendants, even if a person is defamed, no liability arises when the matter is of

public interest and defamation is not a tort of strict liability as was held in the case of  NEW

YORK TIMES VS SULLIVAN and NATION MEDIA LTD VS BOGOSHI (1998) 4 A 1196. 

• The learned Judge ignored the fact that the defendants had made the broadcast as a matter of

public  interest  namely  the  way advocates  accounted  to  their  clients  funds  received  on their

account and a holding and recognition in England, South Africa, New Zealand and Australia of

a defence based on a responsible journalism in a matter of public interest.  In this particular

case,  the  defendants  had practiced  responsible  journalism for  it  was established that  indeed

cheques had been drawn in the name of the plaintiffs and the monies had not been released to

the client. 

• The learned Judge erred in failing to allow an adjournment application by the defendants on

29th April, 2008 to allow them to call a witness crucial to their defence. 

• The learned Judge erred in awarding damages of Ksh 5, 000, 000 in relying on the decisions of

the High Court, which were found to be without any juridical basis by the Court of Appeal in the

case of JOHNSON EVANS GICHERU VS ANDREW MORTON (2005) KLR 332 at P. 343. 

• The learned Judge erred in holding that the plaintiffs were entitled to aggravated damages for

the reason that the defendants had raised a flimsy defence of justification. 

• The award of Ksh 5, 000, 000 as damages is manifestly too high in the circumstances of the case.

• The said award is at variance with the guidelines which this court gave in the case of JOHNSON

EVANS GICHERU VS ANDREW MORTON [2005] KLR 332. 

• The awards made by the High Court are now threatening to stifle freedom of expression because

of  the  court’s  failure  to  apply  the doctrine of  constitutional  privilege  recently  recognized in



democracies in protection of press freedom. 

At the hearing of the appeal, Mr. Karanja Munyori, learned counsel appeared for the appellants while

Mr. D.M. Kimatta, learned counsel appeared for the respondents. Mr. Munyori structured his arguments

around three themes namely: - constitutional privilege;  the defence of justification;  and the award of

damages. Grounds  2,  3,  4  and  10 of the memorandum of appeal formed the basis of the argument on

constitutional privilege. Learned counsel submitted that the respondents are public figures and the public

has a right to have information about them. The cases of NEW YORK TIMES VS SULLIVAN (Supra)

and that of CHIRAU   ALI MWAKWERE V ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED   [2005] eKLR were

cited in support of the foregoing proposition. Next counsel addressed us on the defence of justification

and submitted that what was reported by the 1st appellant was true in that there were photocopies of

cheques amounting to the sum of Ksh 250, 000 issued by the insurance company to the respondents. He

made the unusual submission that notwithstanding evidence adduced to show that the said cheques were

not cleared, the trial Judge erred in disallowing an application for adjournment to call a witness with

whose  evidence  the  1st appellant’s  said  defence  would  have  been  fortified.  On  damages,  counsel

submitted that the same were inordinately high and erroneous citing the cases of STANDARD LIMITED

V G.N. KAGIA T/A KAGIA & COMPANY ADVOCATES [ 2010] eKLR; PAUL GIKONYO MUYA V

NATION MEDIA GROUP [ 2015] eKLR;  JOHNSON EVAN GICHERU V ANDREW MORTON &

ANOTHER (Supra); KENYA TEA DEVELOPMENT AGENCY LTD V MASESE T/A B.O. MASESE

& CO ADVOCATES [2008] eKLR;  J.P. MACHIRA T/A MACHIRA & COMPANY ADVOCATES V

KAMAU KANYANGA & ANOTHER [ 2005] eKLR and that of FRED OLIVER OMONDI N’CRUBA

OJIAMBO V STANDARD LIMITED & 2 OTHERS [2004] eKLR in support of his submission. He

urged us to allow the appeal.

On his part  Mr. Kimatta  opposed the appeal by relying on his written submissions and stating at the

outset that the appeal was devoid of merit. He argued that the respondents are Advocates of the High

Court of Kenya whose livelihood depend on their reputation. As such there was absolutely no justification

for the appellants' actions as the cheques which had been drawn in the name of the respondent’s law firm

were never sent to them, upon being prepared by M/s Stallion Insurance Co Limited. He added that the

cheques in question were strangely retrieved from the receiver manager of M/s Stallion Insurance Co

Limited by the 1st appellant, which was indubitable proof that they were never sent to the respondents.

Indeed, an official from the Kenya Commercial Bank (KCB) confirmed that the said cheques had never

been presented for payment. It was submitted that the 2nd appellant had complained to the Law Society of

Kenya (LSK) and the Criminal Investigations Department (CID) who established and advised that the

respondents were never paid any money which they failed to disburse.

Counsel also contended that there could be no justification if there was no truth in a publication. At any

rate, the main complaint was that the respondents had received a client’s money and declined to release

the  same.  Moreover,  in  spite  of  the  respondents’  visit  to  the  1st appellant’s  offices  and making  the

position clear, the 1st appellant repeated the offensive broadcasts nonetheless which demonstrated malice

and or ill-will. Moreover, the residents of Mombasa were also warned in the same broadcast to be wary of

the respondents. On constitutional privilege counsel submitted that none existed to warrant injury to the

reputation of others without factual basis; especially when it relates to unfounded allegations of theft or

professional misconduct. He further submitted that subsequent broadcasts were made with full knowledge

of the facts.

As for the question of adjournment, counsel contended that there is no automatic right of adjournment as

the same is subject to the discretion of the court. According to him the learned Judge found reason to

reject  the application for adjournment; and that the appellants were not denied the right to be heard.

Finally, Mr. Kimatta submitted that considering the respondents had sought damages for each broadcast,

the  court’s  award  was  in  fact  mild,  since  the  appellants  ought  to  have  been  severely  punished.  He

therefore urged us not to interfere with the award of damages. No reply was proffered by Mr. Munyori.

 We have considered the record of appeal, grounds of appeal, submissions by learned counsel and the

applicable law. In a first appeal our mandate is to re-evaluate the evidence on record with a view to



drawing conclusions therefrom. While at it, we are required to give allowance to the fact that we did not

have the benefit of seeing the witnesses testifying. See SELLE VS ASSOCIATED MOTOR BOAT CO

[1968] E.A. 123.

It  is  not  in  dispute  that  the  1st appellant  did  broadcast  the  libelous  material  complained  of  by  the

respondents. What is in dispute in our considered view is whether the material was defamatory in nature.

In  KNUPFFER V LONDON EXPRESS NEWSPAPER LIMITED (1944) AC 116; [1944] 1 ALLER

495 it was held that words are not actionable as defamatory unless they are published of and concern the

plaintiff. Similarly, in  NEWSTEAD VS LONDON EXPRESS NEWSPAPER LIMITED ( 1940) 1 KB

377, [ 1939] 4ALLER 319 it was held that where the plaintiff is referred to by name or otherwise clearly

identified, the words are actionable even if they were intended to refer to some other  persons. It is not

essential that the plaintiff must be named in the defamatory statement; where the words do not expressly

refer  to  the  plaintiff  they  may be  held  to  refer  to  him if  ordinary  sensible  readers  or  listeners  with

knowledge  of  the  special  facts  could  and  did  understand  them  to  refer  to  him.  See  MORGAN  V

ODHAMS PRESS LTD [1971] 2 ALLER 1156. Thus, the question becomes: -

Did the words broadcast by the 1st appellant make reference to; or concern the respondents?

We unhesitatingly answer in the affirmative.

We  remain  alive  to  the  enduring  difficulty  in  providing  a  precise  definition  of  what  qualifies  as

defamatory. Nonetheless, on this occasion we shall dwell on the effect which the words in question had

on the respondents; specifically whether they:-

(i)  caused the respondents to be shunned and avoided;

(ii)  brought the respondents into ‘hatred, contempt or ridicule;

(iii)  lowered the respondents in the estimation of right-thinking members of society generally; or

(iv)  amounted to a false statement about the respondents to their discredit.

Briefly, the gist of the broadcasts which were aired by the 1st appellant, the exact words whereof were

specifically pleaded in the plaint as required, but which we do not consider necessary to set out herein,

was that the respondents had failed to remit monies due to the 2nd appellant having pursued a personal

injury claim on his behalf in their capacity as his Advocates and procured judgment in his favour. Was

this the case? We answer in the negative fortified by the testimony of PW 3 (DAVID) who maintained

both under examination-in-chief and cross examination that he was unable to trace any record of cheques

cleared  in  favour  of  the  respondents.  What  harm,  burden  and  inconvenience  was  occasioned  to  the

respondents prior to the said disclosure at trial? We are able to glean from the record: - inquiries directed

at  the respondents  from their  kith  and kin,  professional  colleagues  and the public  alike expressing a

mixture of concern, dismay and disappointment in equal measure. We are also able to discern loss of

business, loss of esteem and injury to reputation on the part of the respondents. Accordingly, we find and

hold that the broadcasts aired by the 1st appellant on 10th June, 2005; 11th June, 2005; and 28th June,
2005 at diverse times of the day were defamatory of the respondents. Ancillary to the foregoing is our

finding  that  the  1st appellant  was  malicious  in  airing  the  offensive  broadcasts  even  after  receiving

clarification on the same from the respondents.

What  did  the  1st appellant  say  in  its  defence?  Principally,  the  1st appellant’s  defence  was  that  of

justification supplemented by ‘constitutional privilege’ under the auspices of Section 79 of the repealed

Constitution;  and  the  American  Supreme  Court  decision  of  NEW  YORK TIMES  VS  SULLIVAN

(Supra).  We were  also  able  to  gather  an  attempt  to  rely  on  the  defence  of  ‘Reynolds  privilege’  as

espoused in REYNOLDS V TIMES NEWSPAPERS [2001] 2 A.C. 127. We call to our aid the words of

LORD FINDLAY in SUTHERLAND V STOPES [1925] A.C. 47 to dissect the defence of justification,

to wit:-



“A plea of justification means that the libel is true not only in its allegations of fact, but also in

any comments made….. The defendant has to prove not only that the facts are truly stated but

also that any comments upon them are correct.”

We are further guided by the erudite words of LORD SHAW in the same breath and case to the effect

that:-

“In a plea of justification the defence that a matter of opinion or inference is true is not that the

defendant truly made that inference,  or  truly held that  opinion,  but  is  that  the opinion and

inference are both true”.

When we place the foregoing excerpts against our finding on whether or not the respondents received

monies due and owing to the 2nd appellant, the defence of justification spectacularly collapses. It was

unavailable to the appellant.

Our perusal of Section 79 of the repealed Constitution does not reveal the existence of a carte blanche in

so far as the enjoyment of the fundamental right to freedom of expression was concerned at the time. We

say so as the same was to be enjoyed within limits prescribed at Section 70 (b) and Section 79 (2) (a) (b)
and (c) of the repealed Constitution. The notion of constitutional privilege accordingly dissipates and is

bereft  of any legal  force.  Had the 1st appellant  conducted proper verification of the underlying facts

before airing the offensive broadcast, it would have benefited from ‘Reynolds privilege’ which creates

qualified  privilege  for  publications  to  the general  public  on matters  of  public  concern.  To found its

defence the 1st appellant ought to have adhered to standards of responsible journalism encompassing the

verification  of  facts  we  have  mentioned  hereinabove.  We find  that  not  only  was  there  a  default  in

adherence in this instance but actual breach thereof in the form of ignoring the respondents’ clarifications

thus disentitling the 1st appellant from using the said privilege.

We have taken the trouble to acquaint ourselves with the facts and holding of NEW YORK TIMES VS

SULLIVAN (Supra) and it suffices to state that the same is plainly distinguishable from the present case.

We find and hold, with the greatest respect, that the said case is of no utility in the current circumstances.

We are quite clear that there does not exist a right or privilege to take liberties and experiment willy-nilly

with the reputation of another.

Having dispensed with the 1st appellant’s arguments, we now turn to the remaining complaint by the

appellants  namely;  quantum  of  damages.  It  is  settled  that  assessment  of  quantum  of  damages  is  a

discretionary exercise. The discretion must be exercised both judicially and in line with defined legal

principles. In BUTT V KHAN [1981] KLR 349 this Court stated as follows:-

“ … An appellate court will not disturb an award of damages unless it is so inordinately high or

low as to represent an entirely erroneous estimate. It must be shown that the Judge proceeded on

wrong principles,  or  that  he misapprehended the evidence  in some material  respect,  and so

arrived at a figure which was either inordinately high or low…”

In contention is the award of  Ksh 5, 000, 000 as general damages which the appellants complain is

manifestly high. What do we make of the complaint in view of our analysis hereinabove? The latitude in

awarding damages in an action for libel is very wide and we must avoid substituting our views on what

the damages should have been for the award by the learned Judge. See  TANGANYIKA TRANSPORT

CO LTD  V  EBRAHIM  NOORAY  [1961]  EA 55.  In  JOHNSON EVAN GICHERU V  ANDREW

MORTON & ANOTHER (Supra) Tunoi, JA (as he then was) rendered himself thus; and we agree:

“In action of libel the trial court in assessing damages is entitled to look at the whole conduct of

the defendant from the time libel was published down to the time the verdict is given. It may

consider what his conduct has been before action, after action, and in court during the trial:

PRAUD V GRAHAM 24 Q.B.D. 53, 55.”



We are alive to the fact that there have been several decisions of this Court rendered thereafter on the

subject of quantum of damages for libel; including but not limited to: - J.P. MACHIRA T/A MACHIRA

& COMPANY ADVOCATES V KAMAU KANYANGA & ANOTHER [2005] eKLR, KEN ODONDI &

2OTHERS V JAMES OKOTH OMBURAH T/A OKOTH OMBURAH & COMPANY ADVOCATES

[2013] eKLR and  MWANGI KIUNJURI V WANGETHI MWANGI & 2 OTHERS [2016] eKLR. We

note that the learned trial Judge was well within the range of comparable awards notably the ODONDI

and KIUNJURI cases which commend themselves to us.

In the premises we find this appeal to be devoid of merit and fails. The same is hereby dismissed with

costs.

Dated and delivered at Nakuru this 2nd day of February, 2017.

P. N. WAKI

………………………

JUDGE OF APPEAL

R. N. NAMBUYE

……………………..

JUDGE OF APPEAL

P. O. KIAGE

……………………..

JUDGE OF APPEAL

I certify that this is a true copy

of the original

DEPUTY REGISTRAR


