
IN THE COURT OF APPEAL

AT NAIROBI

(CORAM: WAKI, MUSINGA & M’INOTI, JJ.A.)

CIVIL APPEAL NO. 193 OF 2013

BETWEEN

NDUNG’U NJOROGE & KWACH ADVOCATES................1ST APPELLANT

PAUL NDERITU NDUNGU.....................................................2ND APPELLANT

AND

THE STANDARD LIMITED..................................................1ST RESPONDENT

MANAGING EDITOR, EAST AFRICAN STANDARD....2ND RESPONDENT

PATRICK MATHANGANI...................................................3RD RESPONDENT

KENYA NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES.............4TH RESPONDENT

PROF. THOMAS R. ODHIAMBO.......................................5TH RESPONDENT

PROF. FESTO A. MUTERE..................................................6TH RESPONDENT

PROF. R. M. MUNAVU..........................................................7TH RESPONDENT

PROF. N. O. BWIBO...............................................................8TH RESPONDENT

PROF. JOSEPH MARO.........................................................9TH RESPONDENT

(Appeal from the judgment and decree of the High Court of Kenya 

at Nairobi (Odunga, J.) dated 5th October 2012

in

HCCC No. 117 of 2004 

Consolidated with HCCC No. 52 of 2005) 

************************

JUDGMENT OF THE COURT

This appeal arises from the judgment and decree of the High Court of Kenya at Nairobi, (Odunga, J.), dated 15th October 2012 by which the

learned judge dismissed claims for damages for libel brought by the two appellants,  Ndung’u, Njoroge & Kwach Advocates and  Paul
Nderitu Ndung’u.  The learned judge found that the publication complained of was protected by qualified privilege.  However, had the

appellants’ claims succeeded, the learned judge indicated that he would have awarded each of them Kshs 5,000,000. On costs, he directed the
appellants to bear the costs of the 4th to the 9th respondents in this appeal, whom he found not to have instigated or induced the publication

of the material complained of.



By way of background, the  2nd appellant, Paul Nderitu Ndung’u, is an advocate of the High Court of Kenya of long standing, having
signed the roll of advocates in or about 1969. Other than being a partner in the 1st appellant, Ndungu, Njoroge & Kwach Advocates, one of

the prominent law firms in Kenya, the 2nd appellant is also a member of the Law Society of Kenya, and served as the chair or convenor of
the Society’s  Conveyancing and Property Committee, as a member of the Task Force appointed by the Government to review and make

recommendations on the Government Lands Act, and as a member of the Commission of Inquiry into the System of Land Law in Kenya
(the     Njonjo     Land     Commission).     At   the   time   of   the     publication  complained  of,  the 2nd  respondent  was  serving  as  the

chairperson  of  the Commission  of  Inquiry  into  Illegal/Irregular  Allocation  of  Public  Land  commonly  known  as “the  Ndung’u
Commission”.

It is apposite to start by setting out the background to the publication that aggrieved the appellants and impelled them to commence libel

proceedings in the High Court. The 4th respondent, the Kenya National Academy of Sciences (the Academy), is a duly registered society
under the Societies Act. It is established under the auspices of the National Council for Science & Technology, which in turn is established

by the Science & Technology Act, Cap 250. With the President of the Republic as its patron, the Academy’s mandate is to co-operate with
the Government,  other scientific organisations and the public in general,  in the mobilization of the scientific community in Kenya for

promotion of scholarly application of science and technology for national development. The 5th to the 9th respondents are all fellows of the
Academy and were at one time or another its office bearers.

At all material times the Academy was the registered owner of a property known as  LR. No. 209/13422, measuring approximately 10

hectares and situate in the South C area of Nairobi. The Government granted that land to the Academy, which intended to construct its
Headquarters  thereon  and  towards  that  end,  had  commissioned  preliminary  surveys  and  architectural  drawings  and  designs,  before

embarking on the construction.

In or about 1997, the Commissioner of Lands proposed to the Academy through the Permanent Secretary, Ministry of Research Technical
Training & Technology, that it should consider swapping its South C property with another property known as LR No. 21015 located in the

upmarket area of Gigiri in Nairobi and registered in the name of a company known as  Stanmore International Limited (Stanmore). The
Academy found the offer attractive and agreed to the exchange, subject to Stanmore refunding to it the sum of Kshs. 7,453,959, which it had

already expended on its South C property.

On the surface all looked well.  The Academy surrendered its land, which was registered in the name of Stanmore. The latter paid the
Academy the agreed sum of Kshs. 7,453,959 and purported to register LR No. 21015 in the name of the Academy. After a lot of toing and

froing concerning identification of the beacons of LR No. 21015 and its handover to the Academy, it eventually came to light that the parcel
that Stanmore was purporting to exchange with the Academy’s property was in fact illegally excised from Karura Forest, a Government

Forest, and that the Academy could not lawfully take possession of that property.

There is a major dispute regarding the role of the 1st appellant in the failed transition. According to the appellants, the 1st appellant only
acted as the lawyers for Trust Bank Limited from which Stanmore had borrowed the Kshs 7, 453,959 to pay the Academy. According to

their narrative, the role of the 1st appellant was limited to facilitating payment of the said amount to the Academy in furtherance of which it
merely  gave  professional  undertaking  to  the  Academy’s  lawyers,  M/s Lumumba & Ojwang Advocates,  and ultimately  honoured  the

undertaking and the Academy was duly paid and acknowledged payment. The 1st appellant maintained that it had nothing to do with the
registration of LR No 21015 in the name of Stanmore, the exchange agreement between Stanmore and the Academy, or the purported

registration of LR No 21015 in the name of the Academy.

The Academy, on the other hand contended that the 1st appellant expressly represented to it that Stanmore was its client and was actively
involved in the transaction, which it knew or ought to have known, was fraudulent and calculated to steal the Academy’s property in South

C. From the evidence on record there is no controversy that the 2nd appellant was not personally involved in the transaction; the same was
handled by one of his partners, Raphael Kamau Ng’ethe.

As we have already adverted, at that point in time the 2nd appellant was chairing the Ndung’u Commission, having been appointed by the

President in July 2003. The terms of reference of the Ndung’u Commission were, among others, to inquire into the allocation of public lands
or lands dedicated for research for public benefit to private individuals or corporations; to collect all evidence and information available from

ministry-based committees or from any other sources, relating to allocation of such lands; to prepare a list of land unlawfully and irregularly
allocated,  specifying particulars  of  the land and of the persons to whom they were allocated,  the date  of  allocation,  particulars  of  all

subsequent  dealings in the land concerned and their current  ownership and development  status; and to make recommendations on the
necessary legal and administrative remedial measures.

In the discharge of  its mandate,  the Ndung’u Commission issued a public  notice inviting any member of  the public  with information

regarding unlawful or irregular allocation of public land, whether developed or undeveloped, to submit the same to the Commission. The
Commission ultimately completed its work and presented its report to the President in June 2004. Not surprising,  LR No. 21095 that

Stanmore was purporting to exchange with the Academy’s land was found to have been illegally or irregularly excised from Karura, a public
forest.

After the fraud that had been played on it became apparent, the Academy, on 26th April 2002, wrote a bitter letter to the Commissioner of

Lands explaining in detail the history of the transaction and what eventually had transpired. It sought the intervention of the Commissioner in
the recovery of its South C property. It also wrote another letter, in more or less similar terms, to the Minister for Lands &  Settlement on

30th  January 2003. On 29th  October 2003, the 9th Respondent, who was then the chairman of the Academy, wrote a letter to the Ndung’u
Commission, bringing to its attention the fraudulent acquisition of its land. He forwarded in that letter the complaint that the Academy had

sent to the Commissioner of Lands and requested the Commission’s assistance with investigations.

The Academy’s complaint ultimately found its way to the hands of  the 1st respondent, The Standard Limited,  and its reporter Patrick

Mathangani (the 3rd respondent). The 3rd respondent maintained that he obtained the information, which he subsequently published, from a

confidential source within the Ndung’u Commission and not from the Academy or any of its office bearers. On 17th January 2004, the 3rd
respondent telephoned the 2nd appellant and informed him that he was writing a story on the 1st appellant’s alleged facilitation of the theft of



the Academy’s land. The two met the next day when the 2nd appellant explained to the 3rd respondent that his partner, Mr. Ng’ethe, had
handled the transaction in question and that the 1st appellant had no role in the exchange of the properties between the Academy and

Stanmore. The 2nd appellant then handed over to the 3rd respondent copies of the relevant correspondence touching on the transaction.

Two days later, on 20th January 2004, the 1st respondent published in the East African Standard newspaper an article on the front and page
11, captioned “Land probe boss and irregular deal” and “Land probe boss at centre of row” respectively. Verbatim, the rather long article

read as follows:

“The head of the presidential commission investigating irregular land allocations could be forced to resign following allegations

involving him in an irregular land deal.

The National Academy of Sciences claims that Ndung’u Njoroge and Company Advocates, where the commission Chairman is a
partner, conspired with “powerful conmen” to grab the land between 1997 and 2000.

The Academy has now asked the commission to investigate the case, putting Ndungu’s future leadership of the team in jeopardy, the

East African Standard has learnt.

However, when contacted, Ndungu hit back at the Academy’s top managers and absolved the law firm of any wrongdoing.

Confirming that it indeed acted for Stanmore, he denied that the firm was involved in the negotiations that caused the institution to
lose its land. He told the East African Standard at the law firm’s offices:

“I don’t take allegations lightly. Why pick on me for blame" This issue will certainly not end here. Bigger names than you think

were involved in the fraudulent transaction. They now want to malign my name and protect themselves.”

Documents forwarded to the commission by the Academy’s Chairman, Prof. Joseph Malo, claim that Ndungu’s firm, while acting

for a city firm called Stanmore Investments Limited, facilitated the allocation of the land measuring about eight hectares.

Malo alleges that through Ndungu’s Law firm, Stanmore entered an agreement to swap its plot situated in Karura Forest, with the
one belonging to the Academy.

But during the final stages of the transaction, Academy officials realized they had been duped into surrendering their land while the

one at Karura was non-existent, documents presented to the commission claim.

Headquarters

The lost land where the academy planned to construct its headquarters,  was situated in Bellevue area,  off  Mombasa Road in
Nairobi’s South C.

In his letter to the commission dated last October 29, Malo attaches an earlier one to Lands Minister Amos Kimunya asking him to

intervene. Says the letter to Mr. Kimunya:

“Between 1997 and 2000, there emerged very powerful conmen who through a long sequence of events managed to illegally grab

this plot from KNAS ... immediately the KNAS realized foul play, both the company and their lawyers went underground.”

Malo told the commission:-

“We    hope   and     trust     that     the     commission   will     speedily investigate this matter and advise the Government accordingly.

The public is very interested to see how you will deal with this particular case.”

By  remaining  the  commission’s  Chairman Ndungu  while  digging  up  the  secrets  of  the  shady  transaction  would  in  effect  be
investigating his own law firm.

Conduct

Commission rules require that a member steps down if his or her conduct and interests are found to compromise investigations.

It means that if members formally discuss their chairman’s involvement in the case as stipulated by the rules, he could be pushed to

leave.

Ndung’u however, said investigations by the commission indicated that the swap involved the then Commissioner of Lands, Mr.
Wilson Gachanja, and the then Permanent Secretary in the Ministry of Research, Technical Training and Technology, Mr. Wamatu

Njoroge.

Ndung’u and his team were appointed by Kibaki last year to inquire into irregular allocation of public land.



On whether or not he could resign, Ndungu said that none of the commission’s members had raised the issue.

He declined to reveal the “big names’, which he claimed were powerful people in the former government.

They would, however be exposed after a report was handed to President Kibaki on completion of investigations, he said.

The commission’s mandate expires on Friday.

Yesterday, our investigations at the Registrar of Companies established that Stanmore shareholders own a firm known as Proshare
Limited.

Ndungu said the Karura Plot was one among nearly 100 others which were irregularly allocated to individuals in the 1990s”

On the next day the 1st  respondent published at the back page of the  East   African   Standard  an  article  headed  “Law  firm:   We  didn’t

negotiate the deal”  in which it was explained that the 1st appellant had denied involvement in the fraudulent transaction. The appellants
were aggrieved by the publications and on 21st  January 2004 sent to the 1st, 2nd and 3rd respondents a letter demanding an apology and

admission  of  liability  for  defamation.  The  1st  respondent  explained in  reply that  it  had published the  1st  appellant’s  position  on  the
transaction on 21st January 2004. On 27th January 2004, the appellants put up paid advertisements in both the East African Standard and the

Daily Nation reacting to the publication of 20th January 2004 and denying involvement in the fraudulent deal.

On 22nd February 2004, the appellants made good their threat and filed High Court Civil Suit No. 117 of 2004 against the 1st, 2nd and 3rd
respondents, seeking special damages of Kshs 103,208.00, general damages for libel, aggravated and exemplary damages, an injunction to

restrain the said respondents from publishing any words or statements similar to those complained of, and costs and interest. A day before the
expiry of one year since the publication complained of, the appellants, on 19th January 2005, filed another suit, namely, High Court Civil

Suit No. 117 of 2005,  against the Academy and its office bearers, seeking similar reliefs as in the first suit, the difference being special
damages of Kshs 129,581.20. The second suit was based on the contention that the Academy and its office bearers instigated and supplied

the allegations that were published by the 1st, 2nd and 3rd respondents.

In their defence to the first suit, the 1st, 2nd and 3rd respondents admitted publication, but pleaded that the same was not defamatory of the
appellants. In the alternative they pleaded privilege and denied any malice or recklessness on their part. They also pleaded that they had duly

carried the appellants’ rejoinder to the publication. For their part, the Academy and its office bearers, in their amended defence to the second
suit, denied supplying to the 1st, 2nd, or 3rd respondents the basis of the publication complained of, or causing its publication. They further

pleaded that the publication complained of was not defamatory of the appellants and that in any event the communication to the Ndung’u
Commission was made in defence of the Academy’s public property and the Ndung’u Commission had a corresponding obligation to

investigate the fraudulent loss of the land. Accordingly, they pleaded that the occasion was privileged and further or in the alternative, the
communication was a fair comment on a matter of great public interest.

After consolidating the two suits, Odunga J. heard a total of 5 witnesses and upheld the defence of qualified privilege as we earlier alluded.

The appellants were aggrieved and filed this appeal, in which they impugn the judgment of the High Court for holding that they had failed to
discharge the burden of proof; by upholding the defence of qualified privilege; by elevating the defences of privilege and fair comment on a

matter of public interest over their private rights, dignity and reputation; by unlawfully expanding the scope of the said defences; by failing to
hold that the respondents were liable for libel which is actionable per se; and by absolving the 1st, 2nd and 3rd respondents from liability

even after finding that they were not thorough in their investigations.

Prosecuting the appeal, Mr Kahonge, learned counsel, compressed the appeal in his written submissions into three issues, namely, whether
the defence of qualified privilege was available in the circumstances of the case; whether the learned judge erred by elevating public interest

above the appellant’s private interests or right to reputation underpinned by Article 32(3) of the Constitution and whether the appellants had
proved their case on a balance of probabilities.

On qualified privilege, counsel submitted that the learned judge found that the 3rd respondent had not carried out thorough investigations

before publishing the article which aggrieved the appellants, as a result of which he denied the 1st,  2nd and 3rd respondents costs. He
contended that the 2nd appellant had requested the 3rd respondent to wait until he had crosschecked their files, but the latter rushed to

publish the offending material and refused to carry a proper apology. He therefore urged us to find that in the circumstances, the publication
was not honest and in good faith and that privilege was also not available to the respondents due to recklessness, lack on diligence and

improper use of privileged occasion. In support of those propositions the appellants relied on the judgments of the High Court in  Machira v.
Mwangi & Another [2001] eKLR and Daniel Musinga t/a Musinga & Company Advocates v. Nation Newspapers Ltd [2001] eKLR and the

judgment of this Court in J P Machira t/a Machira & Co. Advocates v. Wangethi Mwangi & Another [1998] eKLR.

As regards the defence of fair comment on a matter of public interest, the appellants relied on Campbell v. Spothiswoode [1863] 3B &   S.
769  and submitted that the defence of fair comment was not available to the respondents because their alleged fair comment consists of

allegations that the appellants were actuated by corrupt or dishonest motive, without reasonable basis for the allegations. It was submitted
that there was no reasonable basis for making the allegations against the 2nd appellant.

Turning to the second ground on public interest and their right to reputation, the appellants submitted that the learned judge erred by holding

that in some occasions freedom to communicate without fear of an action is more important than protection of personal reputation. Relying
on Articles 33, 34 and 35 of the Constitution, the appellants submitted that freedom of expression and freedom of the media must be

balanced  against  the  right  of  individuals  to  their  dignity  and  reputation  and  that  the  Constitution  expressly  provides  that  freedom of
expression does not extend to vilification of others. In this case, it was submitted, the learned judge failed to strike the proper balance and

expanded the defences of qualified privilege and fair comment in a manner that trashed the appellants’ rights and reputation contrary to the
dictates of the Constitution.



Lastly, the appellants submitted that a re-evaluation of the evidence on record shows that the learned judge erred by concluding that the
appellants had not discharged their burden of proof. They contended that the evidence shows that the publication of the article complained of

was not honest, but was instead actuated by ill will or bad motive, and further that the court upheld the defences of fair comment and
privilege at the expense of the appellant’s reputation which is guaranteed by the Constitution. They therefore urged us to allow the appeal

and award them damages beyond the quantum that the learned judge indicated he would have awarded them had their claims succeeded. On
the authority of  Koigi wa Wamwere v. Attorney General [2015] eKLR they submitted that this Court is not bound by the quantum of

damages that the trial court would have otherwise awarded. Unfortunately the appellants did not give any indication of the quantum of
damages we should award should the appeal succeed.

Mr Echessa  for the 1st, 2nd and 3rd respondents opposed the appeal and urged us to dismiss the same as unmeritorious. He started by

complaining that the Managing Editor, East African Standard, is not a legal person and cannot be sued. We do not intend to waste time on
the issue because the same was never raised before the trial court and it did not pronounce itself on the matter, nor is there a cross-appeal on

the issue.

On a more properly grounded basis, the said respondents submitted that section 7 of the Defamation Act recognizes the defence of qualified
privilege, which is available where publication is made without malice. They added that the trial court did not make any finding that they

were actuated by malice and contended that lack of thorough investigation of itself is not evidence of malice. It was their further contention
that from the evidence on record, they had made great effort to verify the facts before publication, including talking to the 2nd respondent,

which negates bad faith or dishonesty. The said respondents urged us to find that there was no recklessness on their part in publishing the
article in dispute and that the learned judge did not err in upholding the defence of privilege. They relied on the decisions in Slim v. Daily

Telegraph [1968] 1 All ER 497 and Kagwiria Kioga & Another v. The Standard Limited & Others [2015] eKLR.

Turning to the issue of public interest and the appellant’s rights and reputation, it was submitted that the appellants had mischaracterised the
issues because the learned judge appreciated the constitutional underpinnings of the law of defamation and did in fact balance freedom of

expression and freedom of the media with the right to privacy and reputation, after which he concluded that the defence of privilege was, in
the circumstances, available to the respondents. It was therefore the view of the 1st, 2nd and 3rd respondents that the learned judge did not

sacrifice, as alleged by the appellants, their rights and reputations on the altar of public interest.

Finally, we heard Mr. Wachira for the Academy and its office bearers. These respondents contended that, as pleaded, the cause of action
against them was that they had instigated or supplied the allegations, which were published by the 1st, 2nd and 3rd respondents in the article

complained of. They added that the part of the article that was attributed to them was how they were conned of their land and their request to
the Commission to investigate the matter, which in itself was not defamatory of the appellants, and in any event was in exercise of their

freedom of expression guaranteed by Article 33(1)(a) of the Constitution, which should not be whittled away. They cited Fraser v. Evans &
Others [1969] All ER 6, in support of the argument.

These respondents also submitted that they had a private and a public duty to communicate to the Commission regarding the unlawful

dispossession of their land and the Commission, which was specifically appointed to inquire into unlawful or irregular acquisition of public
land, had a corresponding public duty to receive their complaint. They added that no malice was proved on their part as regards their

complaint to the Commission and therefore the learned judge properly found that the defence of privilege was available. They cited the
decision of the High Court in  Phines Nyaga v. Gitobu Imanyara [2013] eKLR,  Uhuru Muigai Kenyatta v. Baraza Ltd [2011] eKLR on

qualified privilege and malice.

Lastly the Academy and its office bearers submitted that their communication to the Commission was protected by the defence of fair
comment on a matter of public interest. They contended that the Academy was a public body and its communication was to a Commission

established under the law.

We have carefully considered the record of appeal, the judgment of the High Court, the submissions by learned counsel, the authorities cited
by the parties and the law. In our view, this appeal raises only one fundamental question, namely whether in the circumstances of this case,

the learned judge erred by holding that the defence of qualified privilege was available to the respondents.

Qualified privilege, like its more exalted sibling, absolute privilege, finds basis in public policy and common convenience, common good, or
welfare of society. In Henwood v. Harrison [1872) LR 7 CP 606, Willes J. stated the proposition thus:

“The principle on which these cases are founded is a universal one, that the public convenience is to be preferred to private

interests and that communications which the interests of society require to be unfettered may freely be made by persons acting

honestly without actual malice notwithstanding that they involve relevant comments condemnatory of individuals.”

And in Gerhold v. Baker [1918] WN 368 it was explained thus:

“It  is  in the public  interest  that  the rules  of  our law relating to  privileged occasions and privileged communications were

introduced, because it is in the public interest that persons should be allowed to speak freely on occasions when it is their duty to
speak, and to tell all they know or believe, or on occasions when it is necessary to speak in the protection of common interest.”

(See also Toogood v. Spyring [1834] 1 Cr M & R 181).

The privilege is therefore not intended to protect the defendant  per se, but rather the occasion, when it is deemed, for reasons of public

policy, that a person should be able to speak without risking an action on defamation. Unlike in the case of absolute privilege, the defence of
qualified privilege is destroyed if it is proved that the respondents were actuated by malice.

Starting with the case against the Academy and its office bearers, the appellants’ action, as pleaded in HCCC No. 117 of 2005, was that the



Academy had instigated and supplied the to the 1st, 2nd and 3rd respondents the allegations that were ultimately published on 20th January
2004 and which the appellants contended were defamatory of them. The appellants did not complain that the Academy’s communication to

the  Ndung’u  Commission  was  defamatory;  what  they  complained  of  was  what  the  1st,  2nd  and  3rd  respondents  published  from the
Academy’s communication to the Commission.

In their evidence before the trial judge, the Academy and its office bearers admitted having sent their complaint to the Ndung’u Commission,

but flatly denied having given it to the 1st, 2nd and 3rd respondents, leading to the publication which aggrieved the appellants. For his part,
the 3rd respondent, who wrote the story complained of, exonerated the Academy and its office bearers from blame, testifying that he had

obtained the Academy’s complaint from a source within the Ndung’u Commission itself, whose identity, from the norms of his profession,
he was not at liberty to disclose. The learned judge, who had the benefit of seeing and hearing all the witnesses as they testified believed the

evidence that the Academy did not disseminate its complaint to the 1st, 2nd and 3rd respondent. Having carefully re-evaluated the evidence
on record as we are duty bound to do as the first appellate court, we are satisfied that the learned judge did not err in that finding, because

other than mere suspicion, the appellants did not adduce any evidence on the basis of which it could have been concluded that the Academy’s
complaint reached the 1st, 2nd and 3rd respondents from the Academy’s offices rather than from the Ndung’u Commission.

But even if the appellants had complained that the Academy’s complaint to the Ndung’u Commission was defamatory, we are not persuaded

from the circumstances of this case and the evidence on record that such an action would have been sustainable in view of the defence of
qualified privilege, which the Academy had raised. It is common ground that the Academy is a publicly funded body. It lost its land in an

elaborate fraudulent scheme in which Stanmore, alleged to be a client of the 1st appellant, falsely represented that in exchange for the
Academy’s  land  in  South  C,  it  would  give  the  Academy good title  to  a  parcel  in  an  upmarket  location  of  Nairobi.  The  Academy’s

communication was to the Ndung’u Commission, also a public body, appointed specifically to inquire into irregular or illegal allocation of
public  lands and to  receive evidence and information from any source.  It  is  common ground too that  the land,  which Stanmore was

purportedly offering to the Academy, was irregularly or illegally excised from a public forest. In those circumstances it is trite that the
Academy had a duty to communicate to the Ndung’u Commission the fraudulent loss of public land in South C and the illegal and irregular

allocation of the forestland. The Ndung’u Commission on the other hand had a corresponding duty to receive and inquire into the Academy’s
complaint. It was neither pleaded, nor proven that in sending its complaint to the Ndung’u Commission, the Academy was actuated by

malice. Clearly the appeal as regards the Academy is totally bereft of merit.

As regards the 1st, 2nd and 3rd respondents, the appellants contend that the publication of the article in question was not covered by the
defence of qualified privilege because the 2nd appellant was not personally involved in the transaction; that there was malice on the part of

those respondents because the publication was reckless and without waiting for full information from the appellants; that malice could also
be implied or inferred from the language of the article, and that the said respondents had failed to carry an equally prominent response when

requested to by the appellants.

For their part, those three respondents invoked the defence of qualified privilege contending that the article complained of was on a matter of
general public interest and that they had not been actuated by malice. The public interest arose because the Academy was complaining about

the loss of its land in a transaction in which the law firm of the chairman of the Ndung’u Commission, appointed specifically to inquire into
illegal or irregular allocation of public land, was alleged to have acted for Stanmore which had defrauded the Academy of its land and was

also the beneficiary of land illegally or irregularly excised from a public forest.  They added that before publication of the article, they
contacted and heard the appellants’ side of the story and also carried their rejoinder after the article was published.

It is important to bear in mind the changes that the Constitution of Kenya, 2010 wrought as regards freedom of expression. Under the former

Constitution, the media did not enjoy any freedom as the media. It only enjoyed the freedom of expression that was guaranteed to all persons
under section 79, which was subject to a host of claw-back provisions. Under the Constitution of Kenya, 2010, freedom of expression and

freedom of the media were protected as separate and distinct freedoms under Articles 33 and 34 respectively. The background to that
protection is given in detail in the judgment of the Supreme Court in Communications Commission of Kenya & 5 Others v. Royal Media

Services Ltd & 5 Others, SC Petition No. 14 of 2014.

In The Standard Limited & 2 Others v. Dr Christopher Ndarathi Murungaru, CA No. 187 of 2014, this Court rejected the argument that
the distinct protection of freedoms of the media under Article 34 had the effect of proscribing defamation actions in courts. It cited, among

other decisions, the Supreme Court of the USA in Gitlow v. New York (1924) 69 L Ed 1138, where it was stated:

“It is a fundamental principle, long established, that the freedom of speech and of the press which is secured by the Constitution

does not confer an absolute right to speak or publish, without responsibility, whatever one may choose, or an unrestricted and
unbridled license that gives immunity for every possible use of language and prevents the punishment of those who abuse this

freedom.”

Nevertheless, this Court appreciated that granted the centrality of expression in a democratic polity, where the Constitution has expressly
recognised freedom of the media, courts must be loath to uphold unjustified invasion of that freedom. As was held in Reynolds v. Times

Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127, the press and the media have a general obligation to communicate important information on matters of
general public interest and the public has a right to receive such information. (See also Jameel  v. Wall Street Journal Europe SPRL [2006]

4 All ER 1279). Consequently, publication of a matter of public interest to the general public is protected by qualified privilege unless it is
shown that the publication was irresponsible. That, in our view is also the essence of the protection of freedom of the media under Article 34

of the Constitution. In that background and light therefore, most of the pre-2010 judgments on defamation must be evaluated.

That is so because although the defamation complained of in this appeal arose in 2004, by the time the suit was heard and determined, the
Constitution of Kenya, 2010 was in force for two years. In  Samuel Kamau Macharia & Another v. Kenya Commercial Bank Ltd & 2

Others   [2012]   eKLR  the  Supreme  Court  considered,  among  others,  retrospective   application  of   the  provisions   of   the 
Constitution    and expressed itself thus:

“At the outset, it is important to note that a Constitution is not necessarily subject to the same principles against retroactivity as



ordinary legislation. A Constitution looks forward and backward, vertically and horizontally, as it seeks to re-engineer the social
order, in quest of its legitimate object of rendering political goods. In this way, a Constitution may and does embody retrospective

provisions, or provisions with retrospective ingredients. However, in interpreting the Constitution to determine whether it permits
retrospective application of any of its provisions, a Court of law must pay due regard to the language of the Constitution.”

In the circumstances of this case, we do not see any basis for the non-application of the Constitution of Kenya, 2010. The provisions of

Articles 33 and 34 were meant to re-engineer the freedom of expression landscape in Kenya and do not in any way divest any of the parties
of legal rights that had accrued before the promulgation of the Constitution. Indeed, the appellants themselves have liberally invoked the

provisions of the Constitution of Kenya, 2010 in support of their appeal.

The evidence on record is clear that the 2nd respondent was not personally involved in the transaction that led to the loss of the Academy’s
land. Nevertheless he was a senior partner in the 1st respondent. On its part, the 1st respondent has attempted to downplay its role in that

transaction and to restrict  it  to merely acting for  Trust  Bank Ltd,  which entailed giving a professional  undertaking to  the Academy’s
advocates regarding the top-up amount that Stanmore was to pay the Academy. But with respect, the evidence on record is replete with

correspondence from the 1st appellant where, without any reservation, equivocation, or qualification, it refers to Stanmore as its clients. For
example in a letter dated 6th January 1997, the 1st appellant advised the Academy thus:

“  We are acting for Stanmore Investments Limited   and for Trust Bank Limited. We are  on behalf of Stanmore Investments

Limited forwarding to the Commissioner of Lands the Original Grant No. I.R 66497 for the purpose of surrender by our client of

its above-mentioned piece of land.” (Emphasis added).

On the same day, the 1st  appellant wrote to the Commissioner of Lands in the following terms:

“  We write on the instructions of Stanmore Investments Limited   and refer to your letter to our client dated 19th December 1997.

We enclose herewith the original Grant No. I.R. 66497 for the purpose of surrender by our client of LR No. 21095 in exchange
for LR No. 30188/XIV/76.” (Emphasis added).

In yet another letter dated 8th June 1998, under the reference: Exchange of L.R. No. 21095 for 209/13422, Stanmore Investments Limited

and Kenya National Academy of Sciences, the 1st  appellant advised the Academy’s advocates thus:

“We have now obtained title over L.R. No. 209/13422 in the name of our client and effected transfer of L.R. No. 21095 in favour

of your client.” (Emphasis added).

Several similar letters were produced in evidence in which the 1st appellant described Stanmore as its client. It was the 1st appellant who
forwarded to the Academy the fake title to LR No. 21095 and who dealt with the issue of identification of beacons and handover to the

Academy of the illegally obtained land. In view of the evidence on record, the 1st appellant cannot, with seriousness, claim that Stanmore
was a stranger to it or that the 1st, 2nd and 3rd respondents were malicious or reckless in associating it with Stanmore.

Before the publication in issue, the 3rd respondent called the 2nd appellant regarding the article he was about to publish. The latter explained

his position and the role of the 1st appellant in the transaction in which the Academy lost its land, restricting the involvement of the 1st
appellant to acting for Trust Bank Ltd only. He also gave the 3rd respondent copies of some documents. He contends that the 3rd respondent

should have waited to be given more information before publishing the article. In his view the 1st, 2nd and 3rd respondents were reckless and
malicious.

Having carefully reviewed the evidence on record, and in particular the overwhelming documentary evidence in which the 1st appellant

confirmed that Stanmore was its client and the efforts made by the 3rd respondent to hear out the appellants before publication, we do not
think there was any recklessness that would have destroyed the privilege enjoyed by the 1st, 2nd and 3rd respondents as the press or media.

The involvement of the law firm of the Chairman of the Commission of Inquiry into illegal or irregular allocation of public land in a
transition where a public body lost its land in exchange for a parcel illegally excised from a public forest, was a matter of public interest that

the respondents could legitimately report on without fear of a defamation law suit. Their expression was duly protected under Article 34 and
in the circumstances of this appeal, the learned judge cannot be said to have upheld freedom of the media at the expense of the appellants’

right to privacy or reputation.

We have come to the conclusion that we have no basis for interfering with the conclusion by the learned judge. Accordingly this appeal is
dismissed with costs to the respondents. It is so ordered

Dated and delivered at Nairobi this 25th day of May, 2018

P. N. WAKI

.....................................

JUDGE OF APPEAL

D. K. MUSINGA

....................................



JUDGE OF APPEAL

K. M’INOTI

.................................

JUDGE OF APPEAL

I certify that this is a true copy of the original

DEPUTY REGISTRAR

 


