
IN THE COURT OF APPEAL

AT NAIROBI

(CORAM: NAMBUYE, OUKO & KIAGE, JJ.A)

CIVIL APPEAL NO. 286 OF 2016

BETWEEN

   
RAPHAEL LUKALE..................................................................APPELLANT

AND

   
ELIZABETH MAYABI....................................................1ST RESPONDENT

ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED........................2ND RESPONDENT

(Appeal from the Judgment and Decree of the High Court of Kenya at Nairobi (Aburili, J.) dated 26th day of September, 2016

in

H.C.C.C. No. 7 of 2012)

******************

JUDGMENT OF THE COURT

In a rather lengthy judgment running to 81 pages and 213 paragraphs, Aburili, J found no substance in the appellant’s claim for defamation

of his character and dismissed the action he had instituted against the respondents.

This is how this dispute arose.  The appellant,  a school headmaster alleged that on 9 th August,  2011 after the 9.00 pm news,  the first
respondent who hosts a programme called Akomwitala” (matters of family life) on “Mulembe” FM, a Luhya dialect radio station;

“…falsely and maliciously broadcast to the public of and concerning the plaintiff and of him in his position as a head

teacher words in the Luhya language, the effect of which the appellant understood to mean in the English language as

follows:

a) It is shocking that there is a woman in [particulars withheld] village in Butere who deserted her husband called Mr J A,
leaving him shocked and miserable which led to his death.

b) Later after the death of the late J A his widow returned to her late husband’s home. That widow who is called RA lives at

[particulars withheld] village, Eshirembe Sub-location Township location- Butere District. It is said that Mwalimu Rapheal
Lukale lives in the deceased’s home. But what is surprising is that Mwalimu Raphael Lukale abetted the widow to withdraw

the deceased’s funds. Mwalimu Raphael Lukale and the widow drew the deceased’s funds and they squandered on drinks
and buying beef meat and some of those funds were used by Mwalimu Raphael Lukale to educate his children. It is said that

Mwalimu Raphael Lukale used the deceased’s funds to educate his children up to college and secondary level while the
deceased’s children dropped from school due to lack of school fees and live in misery. Mwalimu Raphael Lukale is retarding

or ruining the family of the late J A and he must know that his children will be cursed or have bad luck.

c)  Another surprise is that Mwalimu Raphael Lukale tricked the deceased’s wife and colluded with her to sell the deceased’s
posho mill and they squandered the proceeds of such sale while the deceased’s daughter one M A dropped out of school due

to lack of school fees. Even the Assistant Chief has tried to advise and restrain the widow and Mwalimu Raphael Lukale
from continuing with the wanton squander of the deceased’s wealth to no avail.

d) Mwalimu Raphael Lukale has caused the widow to be so hostile to her own children that any time they try to come to their



home their mother armed with a machete (panga) chases them away and they now live with neighbours.

e) Again Mwalimu Raphael Lukale has taken over the deceased’s parcel of land which he tills and takes to his family the
harvested produce while the deceased’s children live in poverty.

f) The area leader and neighbours of that widow ought to take action against the widow and Mwalimu Raphael Lukale and if

possible they be taken to court and Mwalimu Raphael Lukale ought to be sacked”.

Offended by those words, the appellant instituted the aforesaid action against the respondents claiming general and exemplary damages, costs
and interest. He contended that the words set out above were offending in their natural and ordinary meaning and were understood to mean

that he is;

“a)… a dishonest person and had taken advantage of a naïve widow to misappropriate the widow’s dues from her late

husband’s retirement benefits, his posho mill and farm.

b)  …  a  dishonest  person who should be  dismissed  from his employment as a teacher”.

By reason of those words, the appellant pleaded that he was greatly injured in his credit, character and reputation and that he had been

brought into hatred, contempt and ridicule; that his reputation was greatly lowered in the estimation of the right-thinking members of society;
and that, as a result, he suffered public ridicule, distress, embarrassment, odium, and loss of esteem.

In  opposition,  the respondents  jointly  denied broadcasting  or  airing  or  publishing  the  words complained  of.  Without  prejudice to  the

foregoing, they argued that, if they aired those words, then they did so in good faith, without malice, in the public interest and without
intending to injure the character of the appellant. In other words, that the publication was privileged and a fair comment on a matter of public

interest. They also relied on the freedoms of expression and of the media guaranteed by Articles 33 and 34 of the Constitution.

After hearing the witnesses called by the parties, the learned Judge (Aburili, J) isolated the following issues, among others for determination.

“1. Whether the reproduced words were the ones spoken by the 1st defendant and disseminated by the second defendants'

radio programme on Mulembe FM "AKOMWITALA."

2.. Whether the plaintiff has established to the required standards that he was defamed by the defendants

3. Whether the defenses of truth/justification/qualified privilege or fair comment on a matter of public interest are available
to the defendants

4. Is the plaintiff entitled to damages and if so how much.”

The appellant has taken issue with these framed issues and has argued that they do not conform to what the parties had themselves framed;

and that the first two issues above were irrelevant.

The learned Judge disposed of the above issues by holding that the failure by the appellant to present the English literal translation certificate
for the words complained of was fatal to his claim. According to her the appellant did not clarify how and by who the words allegedly

spoken by the 1st respondent were extracted and translated in English. She dismissed the evidence of the appellant’s witnesses that they only
heard the words in Luhya language and could not vouch for the verbatim English translation, since they neither taped nor recorded the words

in any electronic format during the live broadcast; and that it was not possible for them to memorize all the words which were allegedly

spoken by the 1st respondent. On this question the learned Judge concluded that;

“In  this  case,  although the  defendants  admit  broadcasting words  uttered by  M A expressing her  displeasure with  the

plaintiff who had allegedly inherited her mother and that both the plaintiff and M's mother had abandoned her and her

siblings, the plaintiff did not prove that the words in fact, as uttered by Mayabi the first defendant are the ones which were
reproduced in the plaint at paragraph 7 as per his literal English translation, and not those ones which Mayabi stated that

were broadcast……..the law is clear that he who alleges must prove. In this case, it is the plaintiff who alleged that he was

defamed  and  therefore  it  was  his  primary  duty  to  prove  the  actual  publications  and  that  they  were  defamatory  of

him……..the only burden that was cast on the defendants is that of proving their defences of truth, justification and or fair

comment ….I am unable to find that the plaintiff has, on a balance of probabilities proved that the defendants did utter or

broadcast the words that are reproduced in paragraph 7 of the plaint. And even if the 1st defendant did utter those words, in

the absence of a literal English translation certificate, this court does not take judicial notice of the Luhya translation in
English done by unknown/undisclosed persons who are not independent witnesses to this suit”.

To buttress this view the learned Judge relied on the literary work, Gatley on Libel and Slander, 10th Edition, Para. 32.5 where it is stated

that the proof of libel is the production of the document itself, the case of Clement Muturi Kigano V. Hon. Joseph Nyagah HCCC No. 509
of 2008 where the plaintiff’s action failed for failure to produce any clip or “ defamatory statement....made in writing or some other

permanent form....” as evidence to prove publication.

Similarly the court in Odero O. Alfred V Royal Media Group Ltd, Kisumu HCCC No. 145 of 2006 dismissed the plaintiff’s suit because



he did not produce the audio clip as evidence of that broadcast.

In  the result  the learned Judge found no evidence to prove that the respondents  published or  broadcast any defamatory words of  and
concerning the appellant. Consequently she found no purpose in addressing the merits of the other framed issues. Hypothetically, the learned

Judge was of the opinion that had the appellant succeeded in proving that he was defamed, she would have awarded him compensatory
damage in the sum of Kshs 1,000,000 bearing in mind that he was a primary school head teacher.

The appellant was naturally aggrieved by the foregoing determination and lodged this appeal through L.M Ombete & Co Advocates citing

eight grounds, but condensed into three clusters in the submissions, namely;

a) Whether the appellant proved publication of the words pleaded in paragraph 7 of the plaint on a balance of probabilities.

b) Whether the respondents proved justification.

c) What quantum of damages would adequately compensate the appellant? To begin with the appellant submitted that the Judge

erred in substituting the five issues agreed by parties with her own; that the five issues mutually agreed upon sought a determination

whether the 1st respondent was at the time material to the matters in question an employee of the 2nd respondent; whether the 1st

respondent published in the Luhya language the words produced in their English translation in paragraph 7 of the plaint; whether the
words were defamatory of the appellant, and if so, whether the respondents were entitled to the defence of qualified privilege;

whether the defence of justification was available to the respondents; and whether the appellant was entitled to general damages. It
was  contended  that  counsel  representing  the  respondents  conceded  the  first  and  third  issues  leaving  only  three  issues  to  be

determined by the court.

The appellant has also complained that the learned Judge failed to differentiate between committing the tort of defamation and the manner of
proving it; that the learned Judge misapprehended the purport of section 8(1) of the Defamation Act by insisting that the only way of proving

publication of broadcast was only by the production of tape records; and that, although the duty to prove publication was on the appellant the
standard of doing so was on a balance of probabilities.

The learned Judge is said to have misconstrued the provisions of sections 106A and 106B of the Evidence Act, which, in the first place did

not deal with radio broadcast statements and secondly the sections did not amend section 63 of the Evidence Act which allows a person to
give evidence of matters he heard.

For their part the respondents in opposing the appeal maintained that by Order  15 Rule 2 of the Civil Procedure Rules the learned Judge

could frame the issues for determination; that as a requirement under section 8(1) of the Defamation Act, the appellant failed to produce any
tape of the alleged broadcast through which he had been defamed; that it is only upon playing the tape that the court could be satisfied that

the alleged defamatory words as set out actually referred to the appellant and were defamatory; that the appellant and his witnesses admitted
that they did not record that broadcast; and that neither libel nor slander was proved.

The respondents further submitted that once they denied having made any defamatory statement as set out in the appellant’s plaint, the

burden shifted to the appellant to prove how the alleged defamatory words were conveyed; that as a requirement the alleged defamatory
words  must  be  set  out  verbatim.  For  these  reasons  and  with  the  support  of  decided  cases,  the  respondents  urged  us  to  uphold  the

determination of the learned Judge.

This is a first appeal and the duty of this Court is well-known. It must reconsider the evidence on record, evaluate it and draw its own
independent conclusion, but bearing in mind always that it has neither seen nor heard the witness and further that, it is not bound to follow

the trial judge’s findings of fact. See Selle V. Associated Motor Boat Company Ltd (1968) EA 123, 126.

The logical corollary of this principle is that the Court may only interfere with the exercise of discretion of the trial judge if it is satisfied that
the judge misdirected himself and as a result arrived at a wrong decision, or that he was clearly wrong in the exercise of his discretion and

that as a result there has been misjustice – Mbogo & Another V Shah (1968) EA 93.

Starting with the easier ground, whether it was open for the learned Judge to frame issues in departure from those framed by the parties. We
shall provide the answer by citing the decision of this Court in Mburugu K. Muringa V. Municipal Council of Mombasa, Civil Appeal

No. 5 of 2014, relying on the case of Odd Jobs V. Mubia (1970) EA 476, where it was explicitly stated that it would be a misdirection for a
court to frame and determine issues that neither flow from the pleadings nor are expressly addressed by parties. However, it can only do so if

it is evident that parties have canvassed a matter not in the pleadings and have made it an issue and left it to the court for determination. The
issues framed by the learned Judge were substantially the same as those framed by the parties. We reject this ground.

On the substance of this appeal, to begin with, it is common factor that the 1 st respondent was an employee of the 2nd respondent during the

time material to the matters under our review. It was also conceded by the respondents in their submissions before the trial court that “…..on

the face of it, the words pleaded in the plaint are defamatory”. That being so the only three issues before the learned Judge were, whether

the 1st respondent published the words in question; whether the defence of justification was available to the respondents and what measure of

general damages, if any, the appellant was entitled to.

To the first issue, the respondents in their joint statement of defence denied broadcasting or publishing the offending words. They pleaded
that, without prejudice, if they were found to have broadcast them, then it was in good faith, without malice, in public interest and not

intended to injure the character of the appellant; that the publication was privileged and amounted to a fair comment.

That was in the pleadings. The respondents filed their witness statements and also gave oral testimony. It was admitted in evidence before the



trial court that the source of the words complained of was M, the daughter of R A, who allegedly deserted her late husband for an illicit union

with the appellant; that the 1st respondent recorded her story, the details of which were contained in paragraph 6 of the 1 st respondent’s

statement. The paragraph may be paraphrased thus; M, a girl aged 15 years is said to have complained that her mother deserted her father,
who was a teacher and married the appellant, who was a headmaster of another school; that M and her siblings remained with their father,

who later on died; that following his death M and her siblings were rendered destitutes as they dropped out of school and had to move to live
their grandfather; that their grandfather, apart from being very old and sickly, was blind; that their grandmother later died after which they

moved to live with an elderly relative, aged 70 years; that although they performed well in their examinations and were called to good
schools, their mother did not bother to support them with school fees; that instead, with the connivance of the appellant, their mother sold

their deceased father’s posho mill; that with the assistance of the area chief, they embezzled the funds in the deceased’s bank account; that
the appellant never wanted to see them near their mother, who in turn would arm herself with a panga and chase them away; that the mother

gave away the last born in the family to be a house help; and that M approached the area chief to help them to no avail.

The 1st respondent confirmed that the story was aired in the Luhya language and gave the foregoing English translation. After recording the

story, the 1st respondent explained, it would be aired and listeners would be asked to express their views on the story.

We have keenly looked at the respondent’s version paraphrased above and that contained in the appellant’s plaint and are of the view that

there is no substantial distinction in the overall import of the two. Because there is no dispute that the story was aired, the question to be
determined is whether the learned Judge misdirected herself in insisting that, without a recording of actual words, the appellant did not prove

that the words in question were the same ones which were reproduced in paragraph 7 of the plaint; whether she further misdirected herself in
finding that the appellant did not prove actual publication of the words and that they were indeed defamatory of him; whether she erred by

holding that those words, in the absence of a literal English translation certificate could not be said to be defamatory; and whether she made
an error for insisting that the appellant ought to have disclosed the person who translated the words into English.

Speaking generally a defamatory statement can either be libel or slander. Words will be considered defamatory because they tend to bring the

person named into hatred, contempt or ridicule or the words may tend to lower the person named in the estimation of right-thinking members
of society generally. The standard of opinion is that of right-thinking persons generally. The words must be shown to have been construed or

capable of being construed by the audience hearing them as defamatory and not simply abusive. The burden of proving the defamatory nature
of the words is upon the plaintiff. He must demonstrate that a reasonable man would not have understood the words otherwise than being

defamatory. See Gatley on Libel and Slander (8th edition para. 31)

The ingredients of defamation were summarized in the case of John Ward V Standard Ltd , HCCC 1062 of 2005 as follows:-

"……The ingredients of defamation are:

The statement must be defamatory.

The statement must refer to the plaintiff.

The statement must be published by the defendant.

The statement must be false."

The specificity and detail with which the story was told left no doubt, to those who knew the appellant, as to who was at the heart of the
story. Not only was his name disclosed, but specified also was the fact that he was a headmaster of a known school. The appellant and his

witnesses testified that they heard the 1st defendant broadcast the said words through Mulembe FM Radio Station and that the said broadcast
was in the Luhya language, which they understood and spoke, the English version of which was reproduced in the plaint.

The use of language and participation in culture today under Article 44 of the Constitution are fundamental rights. The official languages of

the Republic of Kenya according to Article 7 are Kiswahili and English. Although Section 86 of the Civil Procedure Act provides that the
official language of the High Court and Court of Appeal is English we think that by the aforesaid Article 44 this has changed, at least in so

far as oral testimony in the High Court is concerned. We are of the considered view that today the relevance of that provision remains in the
requirement that documents used in the proceedings in the High Court must be translated into English. Translation or certificate of translation

of the words does not arise in view of the 1st respondent’s own confirmation in both her statement and testimony before the trial court that
the translation of the Luhya words used in the broadcast into English in paragraph 7 of the plaint was “reasonable”. According to her the

broadcast was simply a reproduction of what she had been told by M.

All the law requires is that the plaintiff must try as much as possible to reproduce the words used in a defamation claim. See Gatley on Libel

and Slander,  11th Edition  at  28.17 page  973 “…If  the exact  words cannot  be pleaded,  the  words must  at  least  be set  out  with

reasonable precision.”

We entertain no doubt whatsoever, therefore, that the words used in the story were not only published but intended to bring the appellant into
hatred, contempt or ridicule by the right-thinking members of society generally. The appellant’s reputation was indeed injured as explained

by his witnesses and he was brought into hatred, contempt and ridicule by those who knew him and heard the allegations that he, a whole
school headmaster had eloped with the wife a professional colleague, took advantage of the relationship to impoverish his children, by

colluding with her to sell the deceased’s posho mill, use his land for personal enrichment and embezzle the funds in the deceased’s bank
account.

We reiterate that the words complained of will only be defamatory if they are proved to be false. In our own assessment of the evidence, it

was established, that R A, the widow of the late J A deserted him before he died and began an illicit union with the appellant out of which



they had two children. We are equally persuaded that, upon the death of the deceased, R moved back to the home of the deceased and
continued to see the appellant.  This, relationship naturally did not sit  well  with some of the children of the deceased, led by M, who

attributed their suffering to it.

It may very well be that M haboured feelings of intense loathe for the appellant and for good reason. And equally there is nothing wrong in
the circumstances to express a feeling of revulsion. But in doing so one has to know the limits and ensure that any statement made out of that

feeling is accurate. Here the respondents specifically accused the appellant of abetting R A to withdraw funds from the deceased’s account,
which they squandered on drinks, food and to educate the appellant’s children. Secondly they alleged that the appellant colluded with R A to

sell the deceased’s posho mill and squandered the proceeds while the deceased’s children dropped out of school due to lack of school fees.
The third claim was that the appellant took over the deceased’s parcel of land which he tilled and took the harvested produce to his family

while the deceased’s own children live in poverty.

All the witnesses called by the respondents were however categorical that they did not know the deceased’s bank account number from
which the funds were allegedly withdrawn. They did not know how much was withdrawn, just as they could not tell to whom the posho mill

was sold and for how much. Similarly they did not know the particulars of the deceased’s land allegedly tilled by the appellant, the produce
from which he used to educate his children.

The 1st respondent explained that she confirmed these allegations with one lady who was a neighbour. Unfortunately she did not disclose the

name of this lady. Secondly, the lady was not a witness, and finally, according to the 1st respondent she only went on the ground to confirm
the story after airing it. Statements that are potentially defamatory ought to be ascertained and verified before they are released to the public.

Regulation 22 of the Kenya Information and Communications (Broadcasting) Regulations, 2009 requires verification of information by a
broadcaster before public dissemination as follows:

“22. Unconfirmed reporting:

A licensee shall ensure that—

(a) reports or broadcast from its station are based on fact and that are not founded on opinion, rumour supposition, or
allegation unless the broadcast is carried out in a manner that indicates these circumstances clearly;

(b) it does not broadcast any report where there is sufficient reason to doubt its accuracy and it is not possible to verify the

accuracy of the report before it is broadcast.”

The respondents were, to the extent that they did not verify what M told them, reckless. The duty to verify such statements is even greater
where there is obvious bad blood because the tendency and temptation to exaggerate is high.

There cannot be any doubt, at least from the 1st respondent’s evidence that the object of programme was noble; to educate the public. But

education must not be based on unsubstantiated falsehood, fury and vitriol.

The learned Judge for her part believed that there was no malice in the story. The respondents on the other hand maintained that the story was
justified or was a fair comment. Malice can be inferred from a deliberate or reckless ignoring of facts. Evidence of malice may be found in

the publication itself if the language used is utterly beyond or disproportionate to the facts. Malice may also be inferred from the relations
between the parties before or after the publication or in the conduct of the defendant in the course of the proceedings. See Godwin Wachira

V Okoth (1977) KLR 24 and J P Machira V Wangethi Mwangi, Civil Appeal No. 179 of 1997.

It was unanimously accepted that the programme, Akomwitala was quite popular among the Luhya- speaking communities. On the question
of malice we come to the conclusion that the Judge was plainly wrong as there was evidence of malice.

We have said elsewhere in this judgment that the sole reason why the learned Judge dismissed the suit was the fact that there was no audio

recording and/ or certificate of translation of the offending words, hence, in her opinion there was no proof of publication of those words.

The word “publication” is repeatedly used without definition in the Defamation Act. Its permanent form has also not been explained. This is

important in construing the provisions of  section 8 of the Act on wireless broadcasting which provides that;

“8 (1) For the purposes of the law of libel and slander, the publication of words by wireless broadcasting shall be treated as

publication in a permanent form.” (Our emphasis).

Black’s Law Dictionary 9th edition defines publication as “the act of declaring or announcing to the public”.

In Pullman v Walter Hill & Co (1891) 1 QB 524, the English Court of Appeal explained what publication constitutes as follows:

“What is the meaning of ‘publication’? The making known the defamatory matter after it has been written to some person

other than the person of whom it is written. If the statement is sent straight to the person of whom it is written, there is no
publication of it; for you cannot publish a libel of a man to himself. If there was no publication, the question whether the

occasion was privileged does not arise……. If the writer of a letter shows it to his own clerk in order that the clerk may copy

if for him, is that a publication of the letter? Certainly it is, showing it to a third person; the writer cannot say to the person
to whom the letter is addressed, ‘I have shown it to you and to no one else.’  I cannot, therefore, feel any doubt that, if the



writer of a letter shows it to any person other than the person to whom it is written, he publishes it” (per Lord Esher, MR).
(Our emphasis).

Publication of a defamatory material occurs when the material is negligently or intentionally communicated in any medium to someone other

than the person defamed.

The learned Judge insisted that there was no proof of publication merely because the appellant did not produce the audio version of the
broadcast in the Luhya language as well as the certificate of translation.

Upon close reading of section 8 aforesaid we find nothing to suggest that all wireless broadcasts are either from recorded tapes or are reduced

into some form of a document and that in order for a plaintiff to prove publication of a wireless broadcast he must tape record it and produce
the tape record in court as evidence. That proposition is not realistic as it would require people to always have in their possession devices for

recording and dwell in constant and vigilant anticipation of being defamed.

The appellant’s case was grounded on the fact that he and his four witnesses heard with their ears the words spoken by the 1st respondent and

transmitted through the 2nd respondent’s Mulembe FM radio station.

The learned Judge in insisting on an audio recording in the original language appeared to have had in mind the provisions of Section 106B of

the Evidence Act which requires that for a party wishing to rely on a recording, it must be accompanied by a certificate by a person who
operated the recording device. That is the admissibility of electronic records. In our opinion this provision does not make it mandatory for

parties who wish to prove that some defamatory statement by way of broadcast has been made of them.

In this case the appellant did not seek to produce any audio evidence. As a matter of fact he relied on oral evidence of witnesses who heard

the broadcast by the 1st respondent. This was direct evidence as defined in section 63(2)(b) of the Evidence Act. Publication in a permanent

form conveys the meaning that the defamation is libel as opposed to slander which is in a non- permanent form. See:  Gatley On Libel And
Slander 11th Ed At Paragraph 3.9, like our section 8(1) confirms that;

“…..for purposes of the law of libel and slander the publication of words in the course of any programme included in a

programme service shall be treated as publication in the permanent form.”

We have emphasised that in Section 8 aforesaid and in the above authority that the publication of words by wireless broadcasting “will be

treated” as publication in a permanent form; the key words being “treated as.” So that, though slander is generally regarded as an oral
defamatory statement, where it takes the form of broadcast it is considered to be permanent in form.

The appellant in our considered opinion pleaded the words complained of with reasonable precision and the 1 st respondent largely agreed

with the English translation of those words.

From the totality of the foregoing there cannot be any debate that the defamatory material portraying the appellant as a dishonest person was
published. The respondents themselves conceded that the story they broadcast of the appellant, was “on the face of it defamatory”.

With the foregoing in mind, we can only say that the learned Judge failed to analyze the evidence presented before her and to accurately

apply the law to those facts. Instead she went off on a tangent. We do not wish to spend more time than necessary on the unusual route she
adopted. Noting the obvious bad blood within the family and quoting extensively from the Bible in an apparent attempt to reconcile Ruth

Anunda and her children, the learned Judge spent considerable space in what she termed alternative (traditional) dispute resolution. But in the
end all she did was to implore the children to respect their mother and the latter to reach out to her children and embrace them. We suspect

the outcome of the case may have been influenced by this tangent, the Judge having trained her eyes on making peace and avoiding further
acrimony in the family.

The respondents claimed that the defence of justification was available to them. That defence is justification available if the truth in the

offending statement is proved. On the other hand, fair comment, on which the respondent also relied, is proved if the statement complained
of is an expression of opinion made as fair comment.

Our ultimate determination is that the story in question were defamatory. Justification and fair comment was not proved and must fail.

On the quantum of damages, we remind ourselves that the decision to award or not to award damages is one of judicial discretion. In the
matter before us the learned Judge did not award any damages, the action having failed. She, however hypothetically suggested an awarded

of Kshs. 1,000,000 had she found the respondents liable. As noted earlier, we can only interfere with that decision if we think that the Judge
misdirected herself in some matter and as a result arrived at a wrong decision, or that the judge was clearly wrong in the exercise of her

discretion. In defamation cases, the Court of Appeal, in Standard Limited V G.N Kagia T/A Kagia & Company Advocates , Civil Appeal
No.115 of 2003, set out the following principles to be applied in awarding damages:-

“1) In situations where the author or publisher of a libel could have with due diligence verified the libelous story or in other

words, where the author or publisher was reckless or negligent, these factors should be taken into account in assessing the

level of damages.

2) The level of damages awarded should be such as to act as deterrence and to instill a sense of responsibility on the part of
the  authors  and  publishers  of  libel.  Personal  rights,  freedoms  and  values  should  never  be  sacrificed  at  the  altar  of

profiteering by authors and publishers.”



In the case of John v MGM Ltd (1997) Q.B 586 the English Court of Appeal said in part at page 607 paragraph F:-

“In assessing damages for injury to reputation, the most important factor is the gravity of the libel; the more closely it

touches the plaintiff’s personal integrity, professional reputation,  honour, courage,  loyalty and the core attributes of his
personality, the more serious it is likely to be. The extent of publication is also very relevant: a libel published to millions has

a greater potential to cause damage than a libel published to a handful of people.”

Although the Judge hypothetically stated that she would award Kshs. 1,000,000 to the appellant, had he succeeded, according to her, she
failed to apply the principles enunciated in the  Standard Limited case (supra) and also to base the award on any formula derived from

similar decided cases, as is usually the requirement. The test is to maintain a similar level of awards in similar cases, bearing in mind

inflationary trends. By the recent decisions, this award was not justified, taking into consideration the evidence before the court below on the

popularity and wide listenership of Mulembe FM radio station among the Luhya communities, the fact that the appellant is a head teacher of

a school, the nature of defamatory statement and the failure by the respondents to apologize to the appellant. The awards of Kshs. 1,000,000
in  Aziz Kassim Lakha V Standard Limited T/A East  African Standard,  Civil  Appeal  81 of  2009, Benedict Ombiro v Board of

Governors Kenya Utalii College & Another, Civil Appeal No. 32 of 2017 and Nation Newspapers Limited v Peter Baraza Rabando,

Civil Appeal No. 71 of 2010 vis a’ vis the circumstances of this case are slightly lower.

In the result, we make an award to the appellant of Kshs. 1,500,000 together with costs and interest.

Dated and delivered at Nairobi this 20th day of April, 2018.

R.N. NAMBUYE

......................................

JUDGE OF APPEAL

W. OUKO

....................................

JUDGE OF APPEAL

P.O. KIAGE

.....................................

JUDGE OF APPEAL

I certify that this is a true

copy of the original.

DEPUTY REGISTRAR


