
Oira v Standard Limited & another (Civil Appeal 57 of 2017)
[2022] KECA 1361 (KLR) (2 December 2022) (Judgment)

Neutral citation: [2022] KECA 1361 (KLR)

REPUBLIC OF KENYA

IN THE COURT OF APPEAL AT NAIROBI

CIVIL APPEAL 57 OF 2017

W KARANJA, HM OKWENGU & MSA MAKHANDIA, JJA

DECEMBER 2, 2022

BETWEEN

HEZEKIEL OIRA .....................................................................................  APPELLANT

AND

THE STANDARD LIMITED ........................................................  1ST RESPONDENT

JAMES RATEMO ..........................................................................  2ND RESPONDENT

(An appeal against the judgment and decree of the High Court of Kenya at Nairobi-
Milimani (Aburili, J.) delivered on 18th November, 2016 in H.C.C.C. No. 64 of 2011))

JUDGMENT

1. The appellant, Hezekiel Oira (Hezekiel), has brought this appeal challenging the judgment and decree
of the High Court (Aburili, J) delivered on November 18, 2016 dismissing his suit. He had led the
suit against the Standard Limited (the Standard) and James Ratemo (James) claiming damages for
defamation.

2. Hezekiel’s claim was that on June 23, 2010 the Standard and James, maliciously, falsely and without
justication caused to be printed on the front page of the Standard Newspaper, an article titled,
'how KBC lost Ksh 110 million world cup deal to competitor'. The article alleged in part that the
government had lost an opportunity to recover Ksh 75 Million spent to buy broadcasting rights of the
then ongoing FIFA World Cup tournament, and attributed this loss to alleged impropriety by Kenya
Broadcasting Corporation (KBC) ocials.

3. The publication further stated that Hezekiel, who at the time worked as a corporation secretary for
KBC, together with the KBC managing director, had been suspended to pave way for investigations,
and that the editor in chief had taken up the management role. The article further quoted the then
Information and Communication Permanent Secretary - Bitange Ndemo (PS), as stating that KBC

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 1

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


had been given Ksh 75 million to buy the World Cup rights, and was expected to raise the amount
through advertising, and that the government had lost the said amount.

4. Hezekiel claimed that those words published through the Standard Newspaper, which is one of the
leading dailies with extensive audience in East Africa region, were false and malicious, as KBC did not
request or receive any nancial support from the government or elsewhere for the purpose of acquiring
the 2010 World Cup broadcasting rights. Hezekiel claimed that the publication which was read by
the public, was understood by right thinking members of society and the world at large, to mean that
he was suspended to pave way for investigations as he was suspected of colluding with the managing
director at KBC to defraud the corporation and was responsible for the loss of the reported Ksh 75
million. In addition, the words implied that he committed the oences in his ocial capacity as the
corporation secretary, and that he is a corrupt person. Hezekiel maintained that his character, credit
and reputation were injured by the article, and that the authorship and publication of the said article
was actuated by malice.

5. The Standard and James led a joint defence denying Hezekiel’s claim. They contended that the
words published in the impugned article consists of true reporting of facts relating to KBC, a public
broadcaster, in whom the general public had an interest; and that the ndings adverted to in the article
were made by an independent government body which detected misgivings on the part of Hezekiel.
The Standard and James denied that Hezekiel’s reputation was injured due to the publication of the
said article, or that they were actuated by malice in publishing the article. They maintained that the said
article was published in due exercise of freedom of the media and the general public’s right to access
information concerning public matters.

6. During the hearing of the suit, the appellant testied in support of his claim, and James also testied
on behalf of the respondents. The parties also led written submissions, each urging the court to nd
in their favour.

7. In her judgment, the trial judge found inter alia, that the standard published the impugned article, and
that the article mentioned Hezekiel as one of the persons who had been suspended by KBC following
allegations of impropriety by KBC ocials relating to the tendering of the 2010 FIFA World cup
broadcasting exploitation rights. The trial judge also held that James who authored the article did not
obtain the information from the KBC website as the information on the KBC website was published
on September 9, 2010 and concerned the sacking of Hezekiel and the managing director and not their
suspension as reported by James in the impugned article which was published on June 23, 2010 The
trial judge concluded that James must have obtained the information from an interview which he had
with PS, Bitange Ndemo and that apart from the question whether Hezekiel was suspended or sent
on compulsory leave, the impugned article merely reported what factually led to Hezekiel’s suspension
and what resulted in his being charged in court. Further, that the publication did not impute the
commission of a crime by Hezekiel nor was it calculated to incite the public against him. Consequently,
the trial judge found that the Hezekiel had failed to prove that he was ridiculed and shunned or avoided
by right thinking members of the society, and dismissed his suit

8. In his memorandum of appeal, Hezekiel has challenged the decision of the trial judge on 13 grounds,
in which he faults the trial judge for, inter alia,: failing to nd that the impugned publication
was defamatory; allowing the defence to rely on irrelevant and extraneous documentary evidence;
admitting hearsay evidence; failing to infer malice in the fact that the respondents had an interest in
exploitation of the World Cup rights; and requiring Hezekiel to adduce evidence to show that ‘right
thinking members’ of society would have held him in contempt based on the article.

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 2

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


9. Hezekiel has led written submissions in support of his appeal, in which he states: that the only
statement that was correct in the impugned publication was the fact that he had been suspended
following a complaint from Radio Africa Group over post- transmission radio commentary rights
granted to Royal Media Services Limited at Ksh 500,000; that the loss of Ksh 110 million and Ksh
70 million respectively attributed to him was a malicious creation of the respondents orchestrated
to injure Hezekiel and therefore, prima facie, defamatory; that the oending statement injured his
reputation because it imputed theft or loss that did not exist; and that in the absence of a transcript
of the alleged interview between James and the PS, the evidence of the PS being the source of the
published information, was hearsay.

10. Referring to Oweh v Amalgamated Press of Nigeria Ltd (1957) 1 LLR 6 (reproduced in Kodilinye &
Aluko, The Nigerian Law of Tort), where it is stated that:

' Actual malice does not necessarily mean personal spite or ill will and it may exist even though
there is no spite or desire for vengeance in the ordinary sense. Any indirect motive other
than a sense of duty is what the law calls malice. Malice means making use of the occasion
for some indirect purpose.'

11. Hezekiel submitted that the respondents’ malice was evident from the use of the article to exacerbate
an existing situation. He faulted the trial court for failing to appreciate that the cause for his suspension
was not the loss of Kshs 75 million given to KBC and another sum of Ksh 110 million, as these
losses were invented by the respondent; that James’ interview with Dr Bitange Ndemo took place
after September 6, 2010 and was not interrelated nor had any logical connection to the defamatory
statement made in June 2010.

12. In addition, the trial court also failed to appreciate that the adduction of evidence by Hezekiel of the
judgment in ACC No 18 of 2011 was to support the argument that KBC had not lost any money
as reported by the respondents; and that if there was any loss, KBC would have counterclaimed the
money in Industrial Cause No 299 of 2011 where Hezekiel has sued KBC. He faulted the trial judge
for failing to evaluate the evidence and introducing irrelevant matters relating to the two cases instead
of focusing on the oending statement made on June 23, 2010; that the court relied on extraneous
and wrong nding that James reported on September 6, 2010, that Hezekiel was subsequently sacked,
while the published information could not have been available to the respondents at the time of the
impugned publication.

13. Hezekiel cited amongst others the Supreme Court of Nigeria in Joseph Mangtup Din vs African
Newspaper of Nigeria Ltd No 44/1989 in which Adolphus Goodwin Karib Whyte, JSC held that the
onus lies on the respondent to prove the truth of the words in their ordinary and natural meaning and
that a plea of justication means that all the words were true and covers not only the bare statements
of facts in the alleged libel but also any imputation which the words in their context may be taken to
convey. He faulted the trial judge for nding that he failed to prove his case as he did not call any witness
to prove that he was shunned or ridiculed by right thinking members of the society, arguing that the
term ‘right thinking member’ is a legal construction that does not require a witness; and that it was for
the court to put itself in the shoes of such a person and make a nding that there was defamation; and
that in any case a libelous statement is actionable per se without proof of damage, Hezekiel contended
that the trial judge erred in relying on the report prepared by the inspectorate of state corporation of
June 2010 which was not produced in evidence, and this was hearsay evidence which was prejudicial
to him. The appellant urged the court to nd in his favour as the publication of the impugned article
was not disputed, it referred to him and was defamatory.

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 3

https://judgements.lawnigeria.com/2018/10/08/3plr-joseph-mangtup-din-v-african-newspapers-of-nigeria-ltd/
https://judgements.lawnigeria.com/2018/10/08/3plr-joseph-mangtup-din-v-african-newspapers-of-nigeria-ltd/
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


14. The standard and James also led written submissions urging the court to dismiss the appeal. They
maintained that on the basis of defence of justication, they were not liable to the appellant as what
they published in the impugned article was true.

15. The respondents cited Wycliffe A Swanya vs Total East Africa Ltd, [2009] eKLR, (CA 70 OF 2008),
in urging that in proving defamation, one has to go beyond proving falsehood and prove injury to
reputation; that the use of the word ‘alleged’ in the impugned article showed that the respondents
were not reporting facts or conclusion, but information that James had received; and that there was
no falsity in the publication.

16. The respondents submitted that Hezekiel failed to prove that the impugned publication lowered his
standing in the eyes of ‘right thinking members’ of society; that as a matter of law and fact, there can
be no inference of malice on the part of the respondents from the wording of the article. In this regard,
the respondents relied on several cases including George Mukuru Muchai vs The Standard Limited
HCCC No 2539 of 1997 in which the Aganyanya, J stated:

' The most important ingredient in a defamation case is the eect of spoken or written words
in the minds of third parties about the complaint and not how he/she himself/herself feels
the words portray about him/her.'

And Douglas odhiambo Apel & Anor vs Telkom Kenya Limited, Civil Appeal 115 of 2006
in which this court held that:

' Plainti is under a duty to present evidence to prove his claim. Such proof cannot be
supplied by the pleadings or the submission. Cases are decided on actual evidence that is
tendered before the court. The need for proof is not lessened by the fact that the claim is
for special damages. It is not enough to merely point to the plaint or to repeat the claim in
submissions.'

17. On the issue of damages, the respondents referred to Bhatt vs Khan, Civil Appeal No 40 of 1997, where
Law JA, stated that:

' An appellate court will not disturb an award of damages unless it is so high or low as to
represent an entirely erroneous estimate. It must be shown that the judge proceeded on
wrong principles or that he misapprehended the evidence in some material respect and so
arrived at a gure which was either inordinately high or low.'

18. The respondents urged the court to follow its previous decision in Kenya Tea Development Agency
Limited vs Benson Ondimu Musese t/a BO Masese & Co Advocates [2008] KLR 149, wherein the judges
endorsed the principles to be considered by a trial court in determining the amount of damages to be
awarded to a plainti, from an English decision in Jones vs Pollard [1997] EMLR 233, 243 as follows:

(a) The objective features of libel itself such as its gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published and any repetition;

b. The subjective eect on the plainti’s feelings not only from the prominence itself but from
the defendant’s conduct thereafter, both up to and including the trial itself.

b. Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology.

b. Matters tending to reduce damages.

b. Vindication of the plainti’s reputation past and future.'

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 4

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/keca/2009/379
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/kehc/2001/564
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/kehc/2001/564
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/keca/2006/278
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/keca/2006/278
https://www.5rb.com/case/jones-v-pollard/
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


19. The respondents urged the court that if inclined to allow the appeal, taking into account the principles
adopted in Kenya Tea Development Agency Limited case, a composite award of Ksh 200,000 would
be sucient compensation to the appellant.

19. This being a rst appeal, this court has a duty to re-evaluate, re-analyze and re-consider the evidence
and draw its own conclusions, giving allowance to the fact that it did not see witnesses testify and must
defer to the nding of the trial court. (See Abok James Odera t/a Odera & Associates vs John Patrick
Machira t/a Machira & Co Advocates [2013] eKLR).

20. As was stated by Sir Clement De Lestang VP in Selle & Another v Associated Motor Boat Co Ltd &
Others (1968) EA 123:

' I accept counsel for the respondent’s proposition that this court is not bound necessarily
to accept the ndings of fact by the court below. An appeal to this court from a trial by
the High Court is by way of retrial and the principles upon which this court acts in such
an appeal are well settled. Briey put they are that this court must reconsider the evidence,
evaluate it itself and draw its own conclusions though it should always bear in mind that
it has neither seen nor heard the witnesses and should make due allowance in this respect.
In particular, this court is not bound necessarily to follow the trial judge’s ndings of fact
if it appears either that he has clearly failed on some point to take account of particular
circumstances or probabilities materially to estimate the evidence or if the impression based
on the demeanour of a witness is inconsistent with the evidence in the case generally (Abdul
Hammed Saif v Ali Mohamed Sholan (1955), 22 EACA 270).'

21. With the aforestated obligation in mind, we have considered this appeal, the submissions made before
us, and the authorities cited. It is not disputed that the respondents published the impugned article.
What is in issue is whether the article was defamatory, and if so, whether the defence of justication
is available to the respondents. In considering these issues, the following ancillary issues arise in the
appeal. These are whether the learned judge erred in nding: that the impugned article was not
defamatory; that Hezekiel failed to prove that the publication of the impugned article damaged his
reputation in the eyes of right thinking members of the society; and that the publication of the
impugned article was not actuated by malice but was fair reporting of what was happening in a state
corporation in which the general public had an interest.

22. In her judgment, the trial judge drew from the denition of defamation in determining whether or
not Hezekiel was defamed by the alleged publication. In this regard, the trial judge properly directed
herself stating in part as follows;

112. The defamatory statement of and concerning a person is one which has a tendency to injure the
reputation of the person to whom it refers by lowering him in the estimation of right thinking
members of society generally, and in particular to cause him to be regarded with feelings of
hatred, contempt, ridicule, fear, dislike and disesteem.

113. Defamation is thus not about publication of falsehoods against a person; it is necessary to show
that the published falsehood disparaged the reputation of the plainti or tended to lower him
in the estimation of right thinking members of the society generally.

…

117. The ancillary questions that I must answer in relation to the main issue of whether or not the
plainti was by the impugned publication defamed are:

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 5

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/keca/2013/208
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/keca/2013/208
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


a. whether the publications by the defendants of and concerning the plainti are capable
of being construed as being defamatory of the plainti in their natural and ordinary
meaning or by innuendo.

b. whether the said publications were made maliciously.

c. whether the plainti’s credibility, character and reputation has been injured and
therefore, whether he is entitled to damages, and if so, how much?

127. In a defamation claim, the claimant must prove to the required standard that the words
complained of were published of and concerning him; that the words were published by the
defendant; that the words were false; that the words were defamatory on the character of the
claimant; and nally; that the publication was done with malice.'

23. It is not disputed that the impugned article was published by the respondents, nor is it disputed that
the article referred to Hezekiel. The bone of contention is whether the article was defamatory. Hezekiel
contended that it was so because there was no evidence produced to show that he had been involved
in unethical or unprofessional conduct, or that he caused the corporation to lose money as alleged,
through fraudulent dealings.

24. The rst issue that we must address is whether the impugned article was defamatory. Gatley on Libel
and Slander 10thEdition at page 8 states as follows on the ingredients of defamation.

' There is no wholly satisfactory denition of defamatory imputation. Three formulae have
been particularly inuential: (1) would the imputation tend to ‘lower the plainti in the
estimation of right-thinking members of society generally? (2) would the imputation tend to
cause others to shun or avoid the claimant? (3) would the words tend to expose the claimant
to ‘hatred’ contempt or ridicule? The question what is defamation relates to the nature of
the statement made by the defendant: words may be defamatory even if they are believed by
no one and even if they are true,though in the letter case they are not, of course, actionable.'

25. In Selina Patani & another v Dhiranji V Patani [2019] eKLR, this court dierently constituted,
approved the ingredients of defamation as summarized in the case of John Ward v Standard Ltd,
HCCC 1062 of 2005 as follows;

(i) The statement must be defamatory.

ii. The statement must refer to the plainti.

ii. The statement must be published by the defendant.

ii. The statement must be false.'

26. Halsbury’s Laws of England 4th Edition Vol 28 at page 23 states as follows: -

' In deciding whether or not a statement is defamatory, the court must rst consider what
meaning the words would convey to the ordinary man. Having determined the meaning, the
test is whether, under any circumstances in which the words were published, a reasonable
man to whom the publication was made would be likely to understand them in defamatory
sense.'

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 6

https://www.wildy.com/isbn/9780421946101/gatley-on-libel-and-slander-10th-ed-hardback-sweet-maxwell-ltd
https://www.wildy.com/isbn/9780421946101/gatley-on-libel-and-slander-10th-ed-hardback-sweet-maxwell-ltd
https://www.wildy.com/isbn/9780421946101/gatley-on-libel-and-slander-10th-ed-hardback-sweet-maxwell-ltd
https://www.wildy.com/isbn/9780421946101/gatley-on-libel-and-slander-10th-ed-hardback-sweet-maxwell-ltd
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/keca/2019/480
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


26. We are in agreement with the following proposition by Mativo,J (as he then was) in Joseph Njogu
Kamunge vs Charles Muriuki Gachari [2016] eKLR:

' The elements of the tort of defamation are that the words must be defamatory in that they
must tend to lower the plainti’s reputation in the estimation of right minded persons
in the society or they must tend to cause the plainti to be shunned or avoided by other
persons. In other words, the words complained of must be shown to have injured the
reputation, character or dignity of the plainti. Abusive words may not be defamatory per
se. The words must be shown to have been construed by the audience as defamatory and not
simply abusive. The burden of proving the above is upon the plainti to demonstrate that
a reasonable man would not have understood the words otherwise than being defamatory.

Further, the words must be malicious. Malicious here does not necessarily mean spite or ill
will but there must be evidence of malice and lack of justiable cause to utter the words
complained of. Evidence showing the defendant knew the words complained of were false
or did not care to verify can be evidence of malice. The defamatory words must be shown
to have been published by the defendant.'

27. In order to succeed in his claim, Hezekiel had to prove not only that the respondents published the
impugned article, but that the article published referred to him and contained false statements about
him that in the natural and ordinary meaning of the words injured his reputation by lowering his
estimation in the eyes of right thinking members of the society and that the impugned article was made
without justication and maliciously

28. In order for us to address and apply the law in regard to the issues at hand, we reproduce the impugned
article which was published on June 23, 2010.

' How KBC lost Shs 110m World Cup deal to competitor by James Ratemo

The government has lost an opportunity to recover Shs 75 million it spent to buy
broadcasting rights of the ongoing FIFA world cup tournament. This is due to the alleged
impropriety by the Kenya Broadcasting Corporation (KBC) ocials. As a result, KBC
managing director and the corporation secretary Hezekiel Oira have been suspended with
the inspectorate of state corporations called in to investigate. Editor in chief Waithaka
Waihenya has taken over as acting MD. Information and Communication PS Bitange
Ndemo said KBC had been given Kshs 75 million to buy the world rights and was expected
to recover the money through advertising. 'The Government has lost the money and already
the inspectorate of corporations is investigating the matter, the two are suspended to
pave way for investigation which will take about a month', Ndemo told the standard on
telephone.

Board chairman Charles Muoki said yesterday in a statement the two had been suspended
to allow independent investigations. Sources said that KBC had signed a Kshs 110 million
agreements with Patrick Quarco of Radio Africa Group to co-screen world cup matches.
Radio Africa Group reached an agreement with the committee of experts (CoE) and was
expected to receive Kshs 110 million to educate the public on the proposed constitution
during the world cup season. But KBC also signed a Kshs 500,000 deal with Royal Media
Services which went ahead to negotiate with CoE and clinched the kshs 110million deal
from Quarco arguing it had countrywide coverage hence better placed to conduct the

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 7

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/kehc/2016/5119
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/kehc/2016/5119
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


campaign. This denied Radio Group Africa the funds to seal the deal with KBC.’ (Emphasis
added)

29. It was Hezekiel’s case that the published information was not true and that it had a negative impact
on his reputation. On the other hand, the respondents pleaded the defence of justication contending
that they were simply reporting facts made available to them in a matter that was of public interest.

30. Hezekiel maintained that the impugned article was published maliciously in order to settle scores
against him and the managing director who declined the 1st respondent’s co-hosting deal. Secondly,
that it was calculated to incite the public against him, and thirdly, it was calculated to inuence the
investigation by the inspector of state corporations, and that it imputed the commission of a crime
which was orchestrated to have Hezekiel prosecuted and lynched professionally. These are matters that
Hezekiel needed to prove in order to succeed in his suit.

31. In analyzing the evidence, the trial judge rendered herself on the issue of falsity and malice in regard
to the impugned article as follows:

146. In other words, the 2nd defendant must have obtained the information from the interview with
the permanent secretary as that is demonstrated by the article/publication itself and which
evidence was never controverted.

147. The question, however, is whether the publication was false, and if so, whether it was laced
with malice and therefore intended to injure the plainti’s reputation in the estimation of right
thinking members of the society generally and whether the publication, read as a whole, would
tend to make those readers who are right thinking members of the society shun or avoid the
plainti.

148. From the plainti’s own testimony, both oral and as adopted from his written witness
statement led in court and all other circumstances surrounding this case, I am unable to nd
that the publication was defamatory. In my humble view, the publication was reporting on the
state of aairs of KBC a state corporation in which the public have an interest on the goings
on. I do not nd that any reader of the article who is a right thinking member of the society
generally would nd the article as asserting facts to the eect that the plainti was involved in
the alleged loss of Shs 110 m. The plainti himself conceded that he was suspended pending
investigations into the alleged impropriety regarding the exploitation rights for broadcasting
the FIFA World Cup matches, and that is exactly what the article reported.

149. In my view, reading the impugned article shows a mere declaration of the situation at KBC as
later uploaded on the KBC Website. The only dierence is that the plainti claimed that he
was send (sic) on compulsory leave in his oral testimony but in his submissions he conceded
that he was suspended by KBC to pave way for investigations by the inspectorate of state
corporations. The plainti does not deny what was published in the KBC website which was
in essence reproduced by the defendants herein in the impugned article, save that as at the time
the article was uploaded on the KBC website, the plainti and Mr David Waweru had already
been sacked.

150. The plainti even went further and produced court proceedings from Anti Corruption Court
vide ACC NO 18 of 2011 wherein the plainti jointly with David Waweru the then managing
director of KBC were charged with two counts of the oences of wilful failure to comply with
the law relating to the tendering of contracts contrary to section 45(2)

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 8

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


(b) as read with section 48(1) of the Anti Corruption and Economic Crimes Act No 3 of 2003.
The evidence in that case also shows that the plainti and his co accused were sacked after
investigations by the inspectorate of state corporations, into the alleged wrongdoing.

151. Although the article may have been published before the investigations by the inspectorate of
state corporations commenced, this court is unable to nd that the publication was calculated
to incite the public against the plainti or that it falsely attributed the loss of Kshs 110 million
to the plainti.

152. In addition, I do not nd any evidence to suggest that the publication was intended to inuence
the investigations by the inspectorate of state corporations as no such investigations report was
produced and or a specic part of it pointed out to the court to indicate how the publication
inuenced the outcome of the investigations.

153. I further do not nd any evidence to suggest that the article imputed the commission of a
crime by the plainti and or that it was orchestrated to having the plainti prosecuted as well
as lynching him professionally.

176. In view of the above this court nds that this is one of those cases where the court would not
hesitate to protect the rights of the media (although the media rarely acknowledges the courts
when the courts protects their rights anyway) in reporting accurately what was happening at a
state corporation and which reporting I nd was fair and accurate and not actuated by malice
or ill will or spite but necessitated by the need to inform the general public of what was the
state of aairs at KBC a public corporation.'

33. We have re-considered and re-analyzed the evidence that was before the trial judge. The impugned
article was entitled 'how KBC lost Shs 110m World Cup deal to competitor'. This caption gives the
impression that the writer is about to give information on how KBC lost an opportunity of a Ksh
110M deal to its competitor. The rst paragraph of the article reads thus:

' The government has lost an opportunity to recover 75 million it spent to buy broadcasting
rights of the ongoing FIFA world cup tournament. This is due to the alleged impropriety
by the KBC ocials. As a result, KBC managing director and the corporation secretary
Hezekiel Oira have been suspended with the inspectorate of state corporations called in to
investigate.'

34. As indicated in the heading, the paragraph gives information: that the loss of the opportunity resulted
in loss to KBC of Ksh 75M; that the loss was due to impropriety by KBC ocials; that investigations
were ongoing; and that the appellant and the KBC managing director had been suspended in order
to facilitate the investigations. While the article may have cast some suspicion against Hezekiel and
the managing director, it does not necessarily lead to an insinuation or conclusion that they were the
KBC ocials involved in the impropriety. Being the senior most ocials of KBC, they were simply
being held accountable as the impropriety ought not to have taken place under their watch, in the rst
instance, if they were diligent in their work.

35. Contrary to Hezekiel’s submissions that the allegations in the impugned article were untrue, the
suspension and the ‘allegations’ of loss were apparently true facts which actually led to investigations,
resulting in Hezekiel and the managing director being charged with a criminal oence. As noted by
the trial judge, the information concerning the loss and the suspension of Hezekiel and the managing
director was actually later reported in the KBC website. Hezekiel, during cross-examination did admit
that he was actually sent on compulsory leave in June, 2010 because of the allegations arising from

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 9

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/2003/3
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


the World Cup rights with the Standard Group. Whether or not the allegations of loss of Ksh 75M
was established, was not the issue, as the respondents were merely reporting what was happening at
KBC concerning ‘allegations’ of loss arising from impropriety of KBC ocials, which had resulted in
Hezekiel and the managing director being suspended to facilitate investigations.

36. We do not therefore nd any reason to fault the nding of the trial judge that the information on
the impugned article was not false, but only reported a matter of public interest concerning a public
corporation. Nor did the impugned article either directly or by innuendo allege impropriety on the part
of Hezekiel. The impugned article was fair reporting as vindicated by the subsequent investigations
resulting in Hezekiel and the managing director being charged. The trial judge fully addressed the
evidence in this regard, including the fact that the interview with PS Ndemo was after the impugned
publication, and the fact that Hezekiel was subsequently charged and acquitted of committing oences
under the Anti- Corruption and Economic Crimes Act, arising from the contract with Federation of
International Football Association (FIFA) and the African Union of Broadcasting (AUB). These were
not extraneous matters as they were actions that arose from the allegations reported in the impugned
publication thereby giving substance to the allegations.

37. In her judgment, the trial judge had this to say about James who was the 2nd defendant:

' I had the opportunity to hear and observe the 2nd defendant as he testied in court and I
am unable to nd that his conduct during the proceedings demonstrated any bad blood or
ill will or spite against the plainti or that he was being used by the 1st defendant to settle
any scores especially on the allegations that the KBC management refused to partner with
the 1st defendant in the World Cup broadcasting rights and instead partnered with the 1st

defendant’s media rivals.'

38. The conclusion of the trial judge on James is anchored on her observation of the demeanor of James
as a witness, which advantage we have not had. Moreover, Hezekiel did not adduce any evidence to
prove any malice either on the part of the Standard or James in the publication of the impugned article.
Malice being a critical component of the tort of defamation, this failure was fatal to Hezekiel’s case.

39. At paragraph 10 of the plaint, Hezekiel had pleaded that the impugned words in the article in their
natural and ordinary meaning, meant and were understood by right thinking members of the society
and the world at large to mean inter alia:

(i) By stating that the plainti was suspended pending investigations, the defendants were
understood to mean that the plainti was a suspect in the loss of Kshs 75 million which was
a falsity.

ii. that the plainti corroborated with the managing director of KBC to defraud the corporation.

ii. that the plainti committed oences in his private capacity as a corporation secretary.

ii. that the plainti is corrupt.'

40. The trial judge noted that Hezekiel did not call any independent witness to support his claim that
the publication was defamatory of him, or that it tended to cause him to be shunned or ridiculed by
right thinking members of the society generally. Hezekiel was under an obligation to prove his claim
regarding the eect of the impugned article at paragraph 10 of the plaint, that right thinking members
of the society shunned him, or avoided him as they understood the words in the impugned article to
impute what Hezekiel alleged at paragraph 10. Having failed to call any witness in this regard, there

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 10

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


was no evidence to prove that the words used in the publication were defamatory of him or caused him
to be shunned, ridiculed or avoided by right thinking members of the society.

41. In any case, the trial judge considered the likely opinion of right thinking members of the society and
made a nding at paragraph 148 of the judgment as follows:

' In my humble view, the publication was reporting on the state of aairs of KBC a state
corporation in which the public have an interest on the goings on. I do not nd that any
reader of the article who is a right thinking member of the society generally would nd the
article as asserting facts to the eect that the plainti was involved in the alleged loss of Kshs
110 m. The plainti himself conceded that he was suspended pending investigations into
the alleged impropriety regarding the exploitation rights for broadcasting the FIFA World
Cup matches, and that is exactly what the article reported’

42. As we have endeavored to show, the impugned article reected true reporting of what was going on
at KBC, a state corporation in a matter in which the respondents as members of the fourth estate
had a constitutional right to inform the public, subject of course, to respect and protection of the
reputation of others. The respondents were therefore protected by the defence of justication as what
was published was exactly what was happening in a matter of public interest.

43. The failure to prove the negative opinion of right thinking members of the society arising from the
article, was another critical ingredient of the tort of defamation that was not established. As stated
by the trial judge, it was not enough for Hezekiel to make the allegations in his pleadings, he had to
go further and comply with sections 107 and 108 of the Evidence Act, by proving the eect of the
impugned article in lowering his estimation in the eyes of ‘right thinking members’ of the society as
he alleged in the pleadings.

44. The sum total of the above is that Hezekiel failed to prove that the impugned article made untruthful
statements or that it was made maliciously or that it lowered his esteem in the eyes of right thinking
members of the society. His suit was therefore properly dismissed.

45. As regards the issue of damages, assessment of damages is a discretionary exercise that an appellate
court can only interfere with if satised that the amount awarded is either too excessive or too low as to
represent an erroneous estimate or that the trial judge proceeded on wrong principles - (Bhatt vs Khan,
supra). The trial judge herein was of the view that if the appellant is to be awarded damages, a sum of
Ksh 6,000,000 would be adequate. Given the circumstances of this case, and noting that the trial judge
properly directed herself by referring to appropriate legal principles applicable in assessing damages,
we would therefore not have interfered with the award of damages had the appeal succeeded.

46. For all the aforestated reasons, we come to the conclusion that this appeal has no merit. It is accordingly
dismissed with costs. Those shall be the orders of the court.

DATED AND DELIVERED AT NAIROBI THIS 2ND DAY OF DECEMBER, 2022.

W KARANJA

......................................

JUDGE OF APPEAL

HANNAH OKWENGU

......................................

JUDGE OF APPEAL

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 11

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/1963/46
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer


ASIKE MAKHANDIA

......................................

JUDGE OF APPEAL

I certify that this is a true copy of the original

Signed

DEPUTY REGISTRAR

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02 12

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2022/1361/eng@2022-12-02?utm_source=pdf&utm_medium=footer

