I
aE—
KENYA LAW

THE NATIONAL COUNCIL FOR LAW REPORTING

REPUBLIC OF KENYA Where Legal Information is Public Knowledge

Nation Media Group Limited v Simon (Civil Appeal 521 of 2019)
[2026] KECA 713 (KLR) (25 March 2026) (Judgment)

Neutral citation: [2026] KECA 713 (KLR)

REPUBLIC OF KENYA
IN THE COURT OF APPEAL AT NAIROBI
CIVIL APPEAL 521 OF 2019
SG KAIRU & AO MUCHELULE, JJA

MARCH 25, 2026
BETWEEN
NATION MEDIA GROUP LIMITED APPELLANT
AND
DAVID MUGAMBI SIMON RESPONDENT

(An appeal against the judgment and decree of the High Court at Nairobi
(J.K Sergon, J.) dated 23rd November 2018 in HCCC NO. 477 OF 2007)

JUDGMENT

Before the superior court, David Mugambi Simon (the respondent) instituted a suit against Nation
Media Group Limited (the appellant) alleging defamation arising from an article published in Taifa
Jumapili on 18th June 2006. It was alleged that the said publication was further published in the Daily
Nation on 19" June 2006 with the heading “Poor Ties That Bind”. In paragraphs 4, 5, and 6 of the
plaint, the respondent pleaded that the words published were defamatory and, in their ordinary and
natural meaning, were understood to imply that he was a dangerous gangster who engaged in criminal
activities while armed with loaded pistols; that his conduct was so grave that he deserved the death
penalty; and that he associated with other dangerous gangsters and was capable of participating in raids
both during the day and at night. For completeness, we reproduce paragraphs 4 and 5 of the plaint,

as follows:

“MSHUKIWA ANASWA

Mshukiwa (meaning the plaintiff) wa genge hatari akisindikizwa na polisi baada ya msako
mkali ambapo mmoja (meaning the plaintift shown in the photograph) alinaswa na wengine
wawili kutiwa mbaroni katika barabara ya Accra, Nairobi, jana (meaning 17" June 2006)
Pia bastola na risasi tano zilipatikana.”

Hh https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25 1



https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer

“4, On the inside page of the issue of the Taifa Jumapili of 18"June 2006 the
defendant printed and published or caused to be written and published or
caused to be written and published the following words contained in Kiswahili

language which are defamatory of the plaintift QUOTE
5. The said words in English read:

In his evidence, the respondent testified that he was a businessman dealing in chemicals and seeds,
trading as Mukeu Distributors. Relying on his written witness statement, he stated that on 23rd May
2006 at about noon, he left his lorry parked opposite Kamukunji Police Station and proceeded to
Accra Road, in the company of one Njeru, to collect old newspapers from a shop. While there, they
witnessed people shooting at each other and fled into a church, where they were later retrieved and
arrested. During cross-examination, the respondent testified that although the publication did not
mention his name, it carried his photograph and stated that he had been arrested. He maintained that
the publication damaged his reputation. He confirmed that during a police operation on Accra Road,
he was arrested as a suspect but was later found to be innocent. In re-examination, he reiterated that he
subsequently sued the police in Constitutional Petition No. 3 of 2009, in which judgment was entered
in his favour.

PW?2 testified that after reading the publication in the Daily Nation, he asked the respondent to vacate
premises he had rented to him because he believed the publication to be true. PW3 and PW4 testified
that upon reading the publication in Taifa Jumapili, they were shocked to see the respondent portrayed

asa gangster.

In defence, the appellant denied that the words complained of were defamatory. It was contended
that the publication addressed matters of significant public interest, specifically relating to insecurity
and the government’s efforts to combat it. The appellant asserted that the publication was based on
facts, namely that on 17th June 2006, the Kenyan police conducted an operation along Accra Road
in Nairobi; that three suspected gangsters were arrested on the material day; that the respondent was
among those arrested; and that the police recovered a pistol and two rounds of ammunition. The
appellant did not call any witnesses during the trial.

The present appeal arises from the judgment of the High Court (J.K. Sergon, J.) delivered on 23rd
November 2018. In that judgment, the court entered judgment in favour of the respondent. The
learned judge held that although the impugned publications did not expressly mention the respondent
by name, it was evident that the photograph appearing alongside the accompanying words in the
caption referred to the respondent. Secondly, the court noted that no evidence had been tendered
to demonstrate that the three suspected gangsters mentioned in the publication had in fact been
arrested, or that the respondent was among those alleged gangsters arrested on the material day when
the police purportedly recovered a pistol and ammunition. However, the respondent had adduced
evidence showing that he had been arrested on 23rd May 2006, and that the incident had been
recorded in the Occurrence Book at Central Police Station, Nairobi. The respondent further produced
evidence demonstrating that he had subsequently sued the police and obtained a favourable judgment
in Petition No. 33 of 2009. On the basis of this evidence, the superior court concluded that the
impugned publications had injured the respondent’s reputation. With regard to damages, the court
awarded the respondent Kshs. 3,000,000/=, taking into account that the defamatory publications had
appeared in Taifa Jumapili on 18th June 2006 and in the Daily Nation on 19th June 2006. The court
found that any reader of the said publications would have formed the impression that the respondent
was a dangerous individual who carried firearms and was capable of robbing members of the public in

Hh https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25 2



https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer

broad daylight. Consequently, the court held that the respondent’s reputation and business interests
had been gravely damaged.

Aggrieved by the above decision, the appellant raises the following grounds of appeal:-

“1) The learned judge erred in law in finding that the publication was defamatory
of the respondent.

2. The learned judge erred in law and in fact in finding that the words of the
publication were false and defamatory.

3. The learned judge erred in fact and in law in finding that the respondent had
proven that his reputation had been destroyed by the publication.

4, The learned judge erred in fact and in law in failing to consider that the
publication was a true representation of the events that were taking place at
the material time.

S. The learned judge erred in law in failing to consider that the publication was
based on qualified privilege and was not motivated by malice.

6. The learned judge erred in law in finding that the respondent was entitled to
an award of damages amounting to Kshs. 3,000,000/="

When this appeal came up for hearing on 2nd April 2025, on the virtual platform, learned counsel
Mr. Angwenyi was present for the appellant, while learned counsel Ms. Ngeresa was present for the
respondent. Parties had filed their written submissions dated 23" September 2021 and 10” June 2024,
respectively. The appellant’s counsel highlighted his submissions.

Learned counsel for the appellant, submitted that this appeal arises from a defamation claim based on
publications appearing at pages 19-20 of the Record of Appeal. The Memorandum of Appeal raises
six grounds, which counsel grouped into three issues for argument: whether the publications were
substantially true (grounds 1-4), whether they were protected by qualified privilege (ground 5), and
whether the award of Kshs. 3,000,000 in damages was proper (ground 6). Counsel addressed only the
first issue orally and relied on written submissions for the others.

On the issue of substantial truth, counsel submitted that the trial court erred in finding that the
appellant had not proved: the existence of a police operation on Accra Road, that gangsters were
arrested, and that the respondent was among those arrested. Counsel argued that such evidence was
unnecessary as the respondent himself had admitted these facts in his witness statement, testimony
in chief, and during cross- examination, and further corroborated by his brother. Specifically, the
respondent admitted he had been arrested during a police operation on Accra Road following a

confrontation between police and a gang, and that he was taken to court as a suspect.

Counsel further submitted that minor inaccuracies in the publication, such as an erroneous arrest
date, did not defeat the defence of justification. He relied on section 14 of the Defamation Act and
the principle that if the gist or sting of the libel is true, slight errors will not materially affect the
plaintiff’s reputation. Counsel emphasized that the core fact of the respondent’s arrest was true and
that discomfort with the publication does not render it defamatory. Counsel also addressed the trial
court’s reliance on the respondent’s successful suit against the police, submitting that the fact of arrest
remained, as it was necessary for the respondent to prove in that case.

B https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25 3



http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/1970/10
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

The appellant’s counsel referred us to the decision in Charterhouse Bank Ltd (under Statutory
Management -vs- Frank N. Kamau [2015] KECA 655 (KLR) for the proposition that the appellant’s
failure to call evidence did not relieve the respondent of the burden of proving his case on balance of
probabilities. It was further submitted, while relying on Gatley on Libel and Slander, 9" Edition at
paragraph 11.8, that the incorrect date appearing on one of the publications did not materially affect
the substantial truth of the remainder of the justification. This was because slight inaccuracies will not
defeat the defence of justification where the substance of the libel is true.

On the issue of qualified privilege, the appellant’s counsel submitted that, in the respondent’s own
words, “a battle had taken place in broad daylight in the heart of the Central Business District of
Nairobi,” and that it was therefore in the public interest for the media to inform the public what had
transpired, the action taken by the police and whether any arrests had been made. It was argued that
the press had a duty to report on such matters of public interest and that the respondent failed to
prove malice on the part of the appellant in relation to the contents of the publications. Reliance was
placed on Reynolds -vs- Times Newspapers Ltd [2001] 2A.C 127 which affirmed that the media had
an obligation to communicate information on matters of public interest and that the public had a
corresponding right to receive such information.

Lastly, the applicant’s counsel addressed us on the award of damages of Kshs.3,000,000/=, stating that
the amount was excessive given the respondent’s limited public profile. We were referred to Nation
Newspapers Limited -vs- Peter Baraza Rabando [2016] KECA 122 (KLR) where it was held that a
person who is not widely known beyond his immediate family, residential and work environment may
attract a lower award of damages than a person of greater importance. The appellant, therefore, urged
us to reduce the award to Kshs.1,000,000/=.

In opposition to the appeal, it was submitted on behalf of the respondent that it had been proved in
the trial court that the impugned publications were reckless, negligent and malicious. It was contended
that the appellant had not called for evidence, and therefore had failed to establish the truthfulness of
the publications. Further, that, the appellant had not interviewed the respondent to verify the accuracy
of the publications. Consequently, it was argued, the defences of justification or qualified privilege
were not available to the appellant.

On damages, it was submitted that this Court ought not to interfere with the award of Kshs.3,000,000/
= merely because it might have awarded a higher or lower sum. Rather, interference would
only be justified if it were demonstrated that the superior court applied the wrong principles or
misapprehended the evidence. For those principles, we were referred to Nation Media Group Ltd & 2
Others -vs- John Kamotho & 3 Others [2010] eKLR and Ken Odondi & 2 Others -vs- James Okoth
Omburah T/A Okoth Oburah & Company Advocates [2013] eKLR.

This s a first appeal. Our duty is to reconsider the evidence that was tendered before the superior court,
evaluate it and draw our own conclusions while bearing in mind that we did not have the benefit of
seeing and hearing the witnesses and make allowance for it (See Kiruga -vs Kiruga & Another [1988]
KLR 348). We emphasize what this Court has previously reiterated that it is not proper for us to
substitute our own findings for that of the trial court, unless there is no evidence to support the findings
or unless the trial Judge can be said to have been plainly wrong.

Bearing these principles in mind, we have considered the recorded word, the impugned judgment, the
grounds of appeal and the rival submissions. We seek to determine whether the trial court was wrong
in finding that the appellant had defamed the respondent. If we find that the finding of the court on
defamation was justified, we shall re-examine the evidence to see if the award in damages was the correct
estimate in the circumstances.

Hh https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25 4



https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24,

In a defamation action, the law seeks to protect the reputation of the person concerned in the
estimation of right-thinking members of the society around him (see Musikari Kombo -vs- Royal
Media Services Ltd [2018] eKLR). This Court in Selina Patani & Another -vs- Dhiranji V. Patani
[2019] eKLR stated as follows regarding the ingredients of defamation:-

“In rehashing, we note the ingredients of defamation were summarized in the case of John
Ward -vs- Standard Led HCC 1062 of 2005 as follows:

1. The statement must be defamatory.
2. The statement must refer to the plaintiff.
3. The statement must be published by the defendant.

4, The statement must be false.”

In this case, it was common ground that the Taifa Jumapili of 18" June 2006 and the Daily Nation of
19" June 2006 each carried the respondent’s photograph in between the two police officers with the
story that he was a suspect who had been arrested by police following a hunt for a dangerous criminal
gang on Accra Road in Nairobi; one member having been shot down and two including him, having
been caught; and a pistol and five rounds of ammunition recovered. This was the substance of the story
accompanying the respondent who was in the hands of the police officers.

It was common ground that Taifa Jumapili and Daily Nation were newspapers published by the
appellant and were read by the whole world, as it were.

The respondent testified that he had gone for his business on Accra Road in Nairobi. He had gone
to pick loads of old newspapers. Suddenly, he saw people exchanging live fire using guns. He escaped
into a church. Police begun to search the area and ended up in the church. The three police officers
interrogated him, and arrested him. He was taken to Central Police Station and his name entered in
the occurrence Book. He was later released.

The fact of the matter is that there was a shootout between the police and a gang of criminals on Accra
Road in Nairobi. Criminals who can engage the police in a shootout are dangerous people. When the
respondent testified, he stated as follows:-

In short, the respondent admitted that he was in the area during the shootout between police officers
and this dangerous and armed gang which had been terrorizing members of the public in the area.
Police arrested him suspecting that he was a member of the gang. They took him to Central Police
Station, and released him later when it was found that he was not a member of the gang. When the
appellant published the story of his arrest as a suspected member of this dangerous gang, this was an
accurate reporting of the happenings of this day. It was an accurate account of the incident. The story

was factually correct.

The superior court found that the appellant had not tendered evidence to show that there was a police
operation along Accra Road; there was no evidence to show that three gangsters were arrested; and
there was no evidence that the police recovered a pistol and ammunitions. On the whole, the court
found that the publication was untruthful and defamatory of the respondent. The court observed that,
the appellant not having calling evidence, what the respondent and his witness had told the court was

believable and had established the claim.

We are aware that the burden of proof under sections 107, 108 and 109 of the Evidence Act rested on
the respondent as the owner of the defamation claim (see Mumbi M’Nabea -vs- David M. Wachira

B https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25 5



http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/1963/46
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer

[2016] eKLR). The non-calling of evidence by the appellant did not, however, relieve the respondent
of his obligation to prove his case on balance of probabilities (see Chapterhouse Bank Limited (under
Statutory Management) -vs- Frank N. Kamau (Supra)). The appellant had pleaded that it was a fact
that there was a police operation on Accra Road and that it was during the incident that the respondent
was arrested. We have shown in the foregoing that the respondent testified regarding the circumstances
thatled to his arrest as a suspect following the shootout between police officers and the armed gang. We
find that, in view of the respondent’s own admission as to the accuracy of the story that the appellant

had published, there was no need for the appellant to testify.
25. The appellant had pleaded that the -

“words complained of contain issues of great public interest namely the public has a right
to know if any insecurity matters and efforts by One, the story carried out by the appellant
was not false. It was an accurate story. Two, the respondent admitted to there having been
an insecurity incident in the area. We find that the public was entitled to know about it.
What was important was for the appellant, as responsible newspaper, to make sure that the
story they carried was substantially accurate, and done in good faith with the sole intention
of informing the public. We find that, on this occasion, the appellant discharged its duty
responsibly. No negligence and no malice were established by the respondent against the

appellant.

26. These are the reasons why we find that the trial court was not justified in finding that the appellant had
defamed the respondent. We allow the appeal with costs to the appellant, and set aside the judgment
and decree of the learned judge. In its place, the respondent’s claim is dismissed with costs.

27. We apologize for the delay in delivering this judgment due to the unfortunate death of the Hon. Mr.
Justice Fred Ochieng who was part of this bench. The decision being unanimous, this judgment is
delivered by the remaining members of the bench under Rule 34(4) of the Court of Appeal Rules.

DATED AND DELIVERED AT NAIROBI THIS 25™ DAY OF MARCH 2026.
S. GATEMBU KAIRU, FCIArb, C.Arb.

JUDGE OF APPEAL
A.O. MUCHELULE

JUDGE OF APPEAL

I certify that this is a true copy of the original.
Signed

DEPUTY REGISTRAR.

Hh https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25 6



https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/keca/2026/713/eng@2026-03-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer

