
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL DIVISION

CIVIL CASE NO. 385 OF 2014

WANJA GICHURA WAMBUGU T/A

W.G  WAMBUGU  &  CO.  ADVOCATES..….

…………...........PLAINTIFF

-VERSUS-

KANZE DENA……………………….………..…....…..…1ST DEFENDANT

LULU HASSAN…………..………………….……….……2ND DEFENDANT

ANNE MAWATHE……………………...………….……..3RD DEFENDANT

LILIAN  MULI  KANENE.………….………………………4TH

DEFENDANT

SYLVIA  CHEBET…..…………………….……………….5TH

DEFENDANT

WILLIS RABURU.……….……… ………….……………6TH DEFENDANT

ROYAL MEDIA SERVICES LTD……..….……………7TH DEFENDANT

JUDGMENT

Pleadings

1. By a Plaint dated 12/11/2014, Wanja Gichura Wambugu t/a

W.G. Wambugu & Co. Advocates (hereafter the Plaintiff) sued

Kanze  Dena,  Lulu  Hassan,  Anne  Mawathe,  Lillian  Muli

Kanene,  Sylvia  Chebet,  Willis  Raburu and  Royal  Media

Services  Ltd (hereafter  the  1st,  2nd,  3rd,  4th,  5th,  6th &  7th

Defendant/Defendants) for  alleged  defamation  and  sought

judgment against Defendants for-;

a) General damages

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 1



b) Damages  on  the  footing  of  aggravated  or  exemplary

damages

c) A  permanent  injunction  to  restrain  the  Defendants  by

themselves,  its  respective  servants  or  agents  or

howsoever  from  publishing,  printing,  circulating  or

distributing allegations that the Plaintiff is corrupt or has

abused  his  office  as  a  government  officer  to  confer

benefits to himself  or others has flouted the procuring

law and rules in the processing or award of the tenders

or a tender by the Department of Defence.

d) Costs.

e) Interest on (a), (b) and (d).

f) Any other relief or reliefs that this honorable Court may

deem just to grant. 

2. The Plaintiff  states that  on  14/11/2013, 15/11/2013  and

16/11/2013,  the  Defendants  for  their  financial  benefit  or

greed,  falsely  and  maliciously  broadcast  or  caused  to  be

broadcast and published of and concerning the Plaintiff, her

business  and  picture  on  television  the  following  words  in

Kiswahili-;

“  Naamu  karibu  tena  mtazamaji,wenyewe  wasema

mnyonge hana haki,na mbuzi hapati,tuanzie sasa swala

la kisikitishala mtoto wa miaka tisa aliyepata ajali mbaya

baada ya kugongwa na gari la moshi lakini alibahatika

kulipwa  fidia  na  shirika  la  reli  lakini  Duncan  Murigi

ambaye  hii  leo  ako  na  miaka  ishirini  naminne  hana

chochote  cha  kuonyeshwa  kwamba  alilipwa  karibu

shilingi millioni kumi.

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 2



Ingawaje baadhi ya pesa hizo baadaye zilipotea kupitia

malipo  kwa  mawakili  na  inadaiwa  pia  kuwa  zingine

zilitoweka kupitia kwa mikono ya babake.

Ann  Mawathe  amekuwa mbioni  kutafuta  ninani  haswa

wa kuwajibika kuhusiana na malipo hayo.

Tulikuwa  tunakaanga  huko  nini  Thika  Railway  Station

saa mimi  nilikuwanga na  nini  nataka  kuvuka  kwa reli

time  ilikuwa  inarudi  nyuma  nilikuwa  naogopa  zile

container,saa  venye  mimi  nilivuka  nikaanguka  naye

ilikuwa inarudi nyuma ndio sasa ikanikanyanga.

Sasa  mimi  ni  Mungu  tu  naombanga  tu

Mungu,nikimwambia Mungu………….salama.

Nataka kuwa nini computer engineer.

Jamii  yake  Duncan  ilijitahidi  na  kumpeleka  hospitalini

kupata  matibabu  kila  neno  analoliandika  ni  hakikisho

kwa nafsi  yake  kwamba yote  yanawezekana na  kweli

amejihidhirishia  hayo  kwani  alifanya mtihani  wake wa

kidato cha nne mwaka wa elfu mbili na kumi na moja na

kupata alama ya C- akitumia mdomo tu kuandika .

Hakika  chake  kimekuwa  ni  kilio  cha  haki  ambacho

kimefika hadi kwenye mahakama ya nchi.

Venye  kwanza  tulishtakingi  walikuwa  wanasema

wanilipe  18 million lakini  Kenya Railways ikalipanga 7

million.Sasa venye sisi  tulianza kufuatilia  hizo 7 million

ndio sasa ati nini,venye sasa zililipangwa hizo 7.3 ndio

huyo lawyer aliachanga hata kuongea na sisi akasema ati

hizo pesa ndizo anajilipa ati sisi tufuatilie hizi zingine.

Kulingana  na  ile  maandishi  walikuwa  wamekubaliana

(instruction  note)  ilikuwa  imesema  20%  ya  pesa  zenye

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 3



atapata.Kwa  hivyo  20%  haiwezi  ikakuwa  20%  ya  zile

pesa zote zenye Court iliamua itaweza ikakuwa 20% zile

pesa yenye  alipata.  Na huyu Wanja  Wambugu aliweza

akapata  milioni  saba na alikuwa anatakikana achukue

20% ya hizo pesa zenye alikuwa amecollect .Lakini yeye

mwenyewe  anasema  ile  20%  inatakikana  ikuwe  18

million hata kama hakuipata.

Baba mtoto akalalamika kwetu na tuko na hukumu tuko

na jurisdiction ya kuchukua malalamishi tunafungua kesi

alafu  tunafanya  upelelezi.Tulipofanya  upelelezi  tukaona

kwamba hizi pesa ambazo zilikuwa zimekubalianwa hii

20% zilikuwa pesa  mingi  na  ndipo  tukakata  hizo  pesa

kidogo  tukasema  kwamba  unapaswa  urudishie  mtoto

pesa  Fulani  lakini  sasa  wakili  naye  akakata  rufaa

akaenda  High  Court  kufanya  Appeal  na  juzi  Court

ikasema  kwamba  sisi  tulikuwa  tumekosea  kama  kana

chama  cha  wanasheria  hatutengeguza  hiyo  pesa  ya

wakili.

Juhudi  za  kumpata  wakili  W.G.  Wambugu  katika  afisi

zake  hapa  jijini  Nairobi  hazikufua  dafu,lakini  kiu  cha

kupata  haki  hakikukatika,jamii  ya  Duncan  ilienda  kwa

wakili mwingine Naikuni Ng’aa ambaye pia aliingia katika

juhudi za kuhakikisha Duncan analipwa fidia yake yote

kama ilivyo  kubaliwa  na  Mahakama ya  shilingi  million

kumi na nane nukta tano.

Tuliweza  kufikisha  malalamishi  ama  kesi  kotini.Na

baadaye  baada  ya  mzozo  ama  mda  mrefu  tulikuja

tukakubaliana  kati  ya  sisi  na  Railway,mawakili  wa

Railway wakasema basi wanilipe shilingi milioni tisa kati

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 4



ya hizo shilingi milioni tisa niliweza kuwalipa milioni nane

na  hiyo  ingine  basi  tukatumia  kaa  vile  tulikuwa

tumeskizana kama ada ama fees yetu ya kazi ile ambaye

tulikuwa tukiwafanyia 

Kwa ufupi babake Duncan alipokea karibu shilingi milioni

kumi  kutoka  kwa  mawakili  wake.Juhudi  za  kumpata

mzee huyu Ngovi Mwasa hazikufua dafu katu.

Tunateseka sana miaka hii  ni  mingi  hiyo  kitu  ni  kama

ilitoka  ha  ha  ha  kwa  akili  yangu  ndio  nangonjea

nangonjea si nitakufa tu nikingonjea.

Mi  hizo  pesa  ningepatiwa  ningesoma  mpaka  penye

naweza halafu tena zingine zingenunulia artificial zingine

juu  hizi  sasa  hata  zimeshakuwa  ndogo.Na  wheelchair

ingine juu hii hata imeshaharibika.

Siku,majuma,  miezi  na  sasa  miaka  kumi  na  mitatu

imepita  tangu  ajali  kutokea  mwana  makosa  yake

makubwa  ni  kutojua,kutojua  kwamba  kiwango  cha

mwisho  cha  pesa  alizotarajia  kutoka  kwa wakili  wake

kililipwa  mwezi  March  mwaka  huu  katika  akaunti  ya

pamoja ambaye imekuwa ikitumika kulipa fidia yake.Kwa

upande wa mawakili kesi yake imefungwa.

Katika kijiji cha Ithiani eneo la Matuu Kaunti ya Machakos

Duncan Murigi anazidi kurutubisha ndoto yake kwamba

siku moja huenda akawa mhandisi masikitiko makuu ni

kuona jinsi anavyo mhandisi masikitiko makuu ni kuona

jinsi anavyo papatika ingawaje tabasamu lake linaficha

ukweli wa mambo.Uchungu wa maskini millionaire.

ANNE MAWATHE CITIZEN NIPASHE.’’

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 5



3. That  the  English  fabrication  made  on  15/11/2013 at  9

o’clock in the three days stated as follows-;

“And Duncan Murigi  was nine years old and in class 2

when a train run over him cutting off booth his arms and

legs

He successfully  sued the  Kenya Railways and a  Court

awarded him 18 million in compensation but Duncan only

received 840,000/= shillings of the amount and his lawyer

and father took the rest  of  the money in legal fees and

custodial trust.

Today Duncan who is 24 years old lives in abject poverty

in a Matuu Village his Dad reportedly having deserted the

family  for  a  new wife  while  the  lawyer  who claimed 7

million of the compensation as legal fees secured a Court

Order allowing her to keep the money.

Silvia  Chebet  traces  the  paper  trail  of  Murigi's  stolen

compensation.

Mimi nilikuwanga na nini  nataka kuvuka kwa reli  saa

venye mimi nilivuka nikaanguka naye ilikuwa inarundi

nyuma ndio sasa ikanikanyanga.

It  would  take  2  years  and   a  million  shillings  pending

treatment  to  bring  him  to  this  shape  and  legal  battle

ensued.

On filing the case the matter was negotiated it was an out

of  court  settlement  whereby  he  was  awarded

18,542,756/= shillings as general damages.

Tulisikia mzuri sana tukaona sasa huyo mototo atasoma

apate  kila  kitu  na  akae  mzuri  maisha  yake  saa

tukangonjea wapi hakuna.

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 6



He was nine years old and in class two when the train

crushed him changing the course of his life. Even then he

never thought of quitting school.

Venye  nilitibiwangwa  after  miaka  mbili  ndio  nikaenda

class  3  nini  huko  Joy  Town  Thika.  Sasa  hapo  ndio

nilianza kuteseka juu nilikuwanga na kaa peke yangu na

sikuwanga  na  mtu  wakunisaidia  juu  wazazi  wangu

hawakuwa  na  pesa  za  kuajili  mtu.  Saa  hapo  ndio

nilikuwanga  nateseka  sana  lakini  Secondary  ndio

tuliendanga na brother-angu.

With no limbs to hold a pen he beats all odds to not only

write  again  but  with  speed  and  with  his  mouth.  He

competed against  his  able  peers  in  the  National  Kenya

Certificate of Secondary Examination and scored a C- that

was in 2011.

He  scribbles  a  note  on  my  notebook  a  sentence  that

describes his frustrating journey through the corridors of

justice.

2003 ndio tuliendanga kwa court na ndio kulikuwanga

na nini ruling sasa ndio Judge ali rule akasema nipatiwe

18 million na Kenya Railways halafu  ndio sasa Kenya

Railways wakapatiana 7.3 million sasa venye huyo mama

alipatanga hizo pesa akasema ati hizo ndio anajilipa.

The 1st  installment  was paid  to  the  law firm of  W.  G.

Wambugu & Co. Advocates the amount which was paid

was 7,048,860/= shillings.

Wanjiku Warui first met Duncan at a street in Thika about

5 months ago she felt pity on him and took responsibility

for his food, clothing and shelter.

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 7



.........  even before he met them here I  don't  know what

they were eating.

At the time Duncan's father had hired another lawyer to

pursue the 7 million that Wanja Wambugu's law firm had

secured.

Venye  sasa  ruling  ili  nini  ilitoka  ndio  sasa  nini  huyo

lawyer venye alipataiangwa pesa ndio aliitanga mamangu

na  babangu  wakaenda  huko  kwake  aka   sasa  ndio

akawaambia  nini  kuna pesa zimetoka lakini  hata  hizo

pesa kwanza yeye  ndiye  anajilipa saa ati  sisi  tungojee

pesa zetu.

Siku moja tukaenda mbila kutuita tukaenda wakati ile

alituona  hapo  akatuma  hiyo  watu  wake  wakuandika

makarani akwaambia watuambie tuende hataki kutuona

hapo.

Our  argument  were  that  as  much  as  18  million  was

awarded she only collected 7 million and therefore her fee

was supposed to be based on the amount she collected

and as much as there  was an instruction note  on how

much percentage of how much she was supposed to collect

as her fee she needed not  to  go and tax for  the whole

amount. 

Law  Society  Disciplinary  Committee  we  made  a

determination and said no you have overcharged and we

taxed  the  bill  downwards  until  we  indicated  that  the

amount she is supposed to be entitled to was 1.5 about

1.3.

It had been made an order that you need now to pay the

balance but of course she exercised her right to go to the

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 8



High Court and the High Court disagreed with The Law

Society and the High Court said that we ought not have

taxed the bill.

Wanja Wambugu is legally off the hook. She owes nothing

to Duncan anymore but the family still cannot comprehend

this.

Vile naona yeye anateseka mini nasikia uchungu an hiyo

wakili anakuranga pesa ya watu afikirie sana habari ya

watoto  yake  vile  anatesa  huyu  hata  watoto  wake

wataweza teswa na mungu.

We sought Wanja Wambugu's comment on the matter but

she ignored our calls and we never found her in her office.

The next lawyer Louise Wahome who had embarked on

recovering the 7 million from Wanja's law firm managed to

secure  a  fraction  of  the  award  but  he  would  deduct

555,000/= shillings from the amount for his legal fee.

But  he  only  managed  to  collect  489,000/=  but  these

amount equally were never released to the victim that's

Duncan Mwasa.

On the stand Duncan' concentration was on the 7 million

shillings  forgetting  that  Kenya  Railways  still  owed  him

nearly 13 million shillings.

Of Course, the amount did attract interest by the time we

were pursuing the balance the amount was now coming to

24 million.

We  visited  several  law  firms  that  dealt  with  Duncan’

Murigi’s  matter  seeking  to  trail  the  lost  compensation

award. When we spoke to lawyer Naikuni Ng’aa we got

part of the puzzle solved 

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 9



What I decided is that I settle for the balance of 18 million

minus now the 7 million and that's now what we grappled

with in court and eventually we succeeded although after

upon  succeeding  it  Railway  really  bargained  we

negotiated and we had to come down now from 12 to 9

million, which the family was involved all the time.

How was this money remitted to Duncan?

I insisted that this amount of money has to be deposited in

a joint account.

This notwithstanding some Bank transaction documents in

our possession indicate deposits made to the account of

one Ngovi Mwasa.

It is by this time of course Duncan had lost all his limbs,

his legs and hands and I knew that he would not get any

other meaningful source of income I advised them that the

best way is to invest the amount of money in an economic

income generating venture and they informed me that they

bought  a  property  in  Thika  which  would  be  generating

monthly rent for them. At the same time, I insisted that it

would  be  important  that  they  bought  a  suitable  motor

vehicle to be ferrying Duncan from one place to the other

by this time he was studying in Mombasa.

And I upon agreeing with them we went with them from

showroom  to  showroom  looking  for  a  suitable  motor

vehicle eventually they bought a van.

You did see the car that was bought from Duncan?

Yes, I did , I saw the vehicle it was Voxy van very suitable

for  Duncan  because  of  the  use  of  the  wheelchair  we

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 10



needed  a  vehicle  that  had  more  space  folding  the

wheelchair movement…..the vehicle I did see it.

But Duncan has no car to show nor any money to sustain

himself he claims his father Ngovi Mwasa has since cut

communication with  him and the rest  of  the  family,  the

father reportedly acquired a new family and is thought to

live in Kitale. Duncan remains hopeful that he will still get

his compensation, the reality is the case is now closed and

all  the  money  Kenya  Railways  owed  has  been  fully

settled.

Of course despite the dynamics of that case we still hope

that  something  can  be  done,  at  least  to  help  Duncan’s

situation.”

 

4. It was further averred that each broadcast lasted a minimum

of fifteen minutes whereas the words and pictures referred to

and were intended to and did in fact expressly refer  to the

Plaintiff.  That  by  the  natural  and  ordinary  meaning  of  the

words published on the forestated dates, injured the Plaintiff’s

character,  credit,  reputation  and  brought  her  into  public

scandal,  odium and contempt.  The Plaintiff  goes on to aver

that the Defendants printed the said statement intentionally

and maliciously in order to ruin the Plaintiff’s reputation her

career and source of livelihood

5. In  their  statement  of  defence  dated  18/12/2014,  the

Defendants aver that  save for the fact that the 7th Defendant

broadcast news through its  “Citizen TV” denied publishing

the story, words or broadcast as pleaded and the other key

averments in the plaint. The Defendants went on to aver that,

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 11



in any event, publishing of the story, words or broadcast was

aired in good faith, without malice, in public interest and not

intended to injure the character of the Plaintiff  whereas the

publication was privileged and a fair comment on a matter of

public interest.

6. It was further averred that pursuant to Article 33 and 34 of

the  Constitution, the public is entitled to know and to have

information that shocks and disturbs their conscience about

public figures in position of the Plaintiff. The Defendants are

also entitled to the freedom to impart such information to the

public  therefore  the plaint  discloses no reasonable  cause of

action against them. 

7. The suit proceeded to full hearing during which both parties

called evidence in support of the averments in their respective

pleadings.

Plaintiffs Case and Evidence

8. Alice  Wanja  Wambugu, testified  as  PW1.  She  began  by

identifying herself as the proprietor of W.G. Wambugu & Co.

Advocates  and  being  an  advocate  of  39  years  standing

meanwhile  proceeded to  adopt  her  witness  statement  dated

12/11/2014 as her evidence in chief. 

9. The gist of the Plaintiff’s  evidence was that she was counsel

for the  claimant in a matter where judgment was delivered in

favour of the claimant as against  Kenya Railways Corporation

in the sum of Kshs. 18 million. She proceeded to file a Judicial

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 12



Review  proceedings  towards  commencing  execution  and

recovered  Kshs.  7  million.  That  the  matter  was  eventually

taken away from her law firm, to wit, the claimant filed a claim

against  her  firm  before  the  Law  Society  Disciplinary

Committee,  upon  hearing  the  complaint,  it  was  eventually

dismissed for lack of substance, before the High Court, as the

parties  had already agreed on legal fees and concluded the

matter.

10. She went on to state  on 15/11/2013 and 16/11/2013, the

Defendants aired a story of a claimant, whose money had been

stolen by the legal representative who had filed a case on his

behalf. That the story was malicious and untruthful given that

the alleged money had not been stolen on the  premise of the

fact that the decretal sum had not been fully recovered. It was

her evidence that the Defendants did not seek any clarification

from her whereas the information was equally available from

Court records. 

11. That  as  a  legal   practitioner,  honesty  is  key,  whereas  the

publication portrayed her  as involved in criminal activity. It

was her evidence that at time publication she was a mother

with children and member of  church where she offered her

services.  That  the  accusations  in  the  broadcast  were

damaging, to wit, she has since not recovered from the same.

She adduced into evidence the documents appearing in her

trial bundle documents dated 01/11/2023 as PExh.1.

12. On  cross  examination,  she  confirmed  that  the  impugned

publications  were  aired  on  15/11/2013  and  16/11/2013

whereas all the Defendants participated. She confirmed having

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 13



acted for one  Duncan Ngovi Mwasa in HCCC. No. 2441 of

1999,  which  vide  a  judgment  delivered  on  22/05/2003  an

award  of  Kshs.  18,542,756/-  plus  costs  and  interest  was

granted. That her fees were taxed however she was to retain

20% of the judgment sum. She iterated that the Defendants

did not contact her prior to publication of the broadcast. In the

video clip, the Chair of the Law Society of Kenya, at the time,

commented in respect of the publication. She stated that the

disciplinary committee proceedings were quashed. That as a

result of the publication she was humiliated and demeaned as

an advocate whereas the latter rely on their reputation.

13. In  re-examination,  she  maintained  that  the  publication

condemned her for misappropriating client’s money, however

the same was unfair, malicious as she did not steal and has

never stolen any money from a client.  

14. Jane Njeri Onyango, identifying herself as an Advocate of the

High Court with more than 38 years of practice, testified as

PW2.  She  proceeded  to  adopt  her  witness  statement  dated

28/10/2023 as her evidence in chief. It was her evidence that

she had known the Plaintiff, at a personal level, for more than

40 years.  That  upon hearing the broadcast  of  14/11/2013,

she  walked  into  the  Plaintiff’s  chamber,  as   they  were

neighbors,  whereupon   the  Plaintiff  told  her  that  the

publication was false and malicious. It was her testimony that

after  watching  the  broadcast  she  was  skeptical  of  their

friendship. 

15. It was her further evidence that at the time, the Plaintiff as a

lawyer  was representing her husband in a  matter and upon

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 14



watching the broadcast they were worried as to what would

transpire with her husband’s matter. She added that  in their

professional  circle,  Mrs.  Kambuni  Advocate,  called  asking

about  the  broadcast  whereas  young  advocates  equally

inquired,  if  senior  lawyers  could  do  what  was broadcasted,

what  would  be  expected  of  them.  She  further  stated  her

associates  in  her  firm  also  inquired  of  the  issue  alongside

some Magistrates. 

16. On  cross  examination,  she  iterated  having  known  the

Plaintiff for more than 40 years and that they are still friends.

She confirmed having watched the video clip after which  she

contacted the Plaintiff, who gave her, her  side of the  story.

Upon the  explanation she believed the Plaintiff’s side of the

story. 

17. In re-examination, the Plaintiff stated that since airing of the

clip  her  husband  had  doubts  about  the  Plaintiff  who

represents them in a legal matter. 

Defendants Case and Evidence

18. Duncan  Ngovi  Mwasa testified  as  DW1.  He  adopted  his

witness statement dated 01/04/2016 as his evidence in chief.

The  gist  of  his  evidence  was  that  he  was  involved  in  an

accident involving a train in 1998, and as a consequence lost

both his hands and legs. He sued Kenya Railways Corporation

and was awarded Kshs. 18 million however his advocate on

record  in  the  matter  did  not  remit  the  proceeds  of  the

judgment to him. He  confirmed to have seen a video of the

broadcast  on  TV  on  14/11/2013,  15/11/2013  and

16/11/2013. 

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 15



19. On  cross-examination,  he  confirmed  that  on  14/11/2013

“Citizen TV” asked viewers to see a story that would be aired

on 15/11/2013 and 16/11/2013. It was his evidence that he

wanted his advocate in the matter to give him the balance of

the  proceeds  in  respect  of  the  award  he  received  in

compensation. That the headline was “Stolen Compensation”.

He stated that at the time of his accident he was 9 years old,

to wit, his father instructed the Plaintiff to act on his behalf.

He  stated  that  when  compensation  was  made,  his  father

received the money whereas the advocate received Kshs. 7.3

million. 

20. He went  on to  state  that  there was agreement  between his

father and the Plaintiff that 18% of the award would go to the

advocate as legal fees however he was not in possession of the

said  agreement.  His  father  lodged  a  complaint  at  the

Advocates Disciplinary Committee over the award. Later, his

father  instructed  another  advocate  to  act  in  the  matter

whereas there is a balance of Kshs. 1.4 million that he has

never been paid. He stated that his father  now deceased, was

alive at time of publication of the broadcast.

21. In  re-examination,  he  stated  that  the  total  cheques  from

Kenya Railways was Kshs. 7,048, 806.40/- whereas there is a

balance  of  Kshs.  1.4  million  that  remains  unpaid  by  the

Plaintiff. 

Defendants case and evidence

22. Ann Mawathe testified as  DW2.  She identified herself  as  a

journalist  by profession and working with Defrontera Media

Ltd.  She  proceeded  to  adopt  her  witness  statement  dated

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 16



03/03/2016 as  her  evidence  in  chief,  meanwhile  confirmed

working  for  the  7th Defendant  at  the  time of  the  impugned

publication.  She  adduced  the  documents  appearing  in

Defendants  bundle  of  documents  dated  06/04/2016 as

DExh.1-9.

23. On cross-examination,  she confirmed that on 14/11/2013,

she invited viewers to watch a story that would be aired on

15/11/2013 and 16/11/2013. That she gathered information

on  the  broadcast  from  all  relevant  people.  She  confirmed

having not interviewed the DW1’s father as she was informed

that  he  had  disappeared  from the  home  a  year  before  the

interview.  That  in  the  absence  of  information  from  DW1’s

father,  the  Defendants  used  the  documents  availed  by  the

family to prepare and air the broadcast.

24. She stated that they never got to hear the Plaintiff’s side of the

story despite visiting her chambers and leaving their contract.

That  they  were  unable  to  reach the  Plaintiff  on  her  mobile

number or landline meanwhile  equally got information from

the Law Society of Kenya. She confirmed that the broadcast

was titled “Stolen Compensation”, to wit, the story was about

the trouble DW1 underwent. That the purport of the broadcast

was not about the Plaintiff  but rather about  DW1’s struggle

whereas part of the story was about how the Plaintiff received

compensation from Kenya Railways Corporation.

25. It was her further testimony that they spoke to the Chair of

The Law Society, then,  who told them that the fees that had

been agreed upon were legal. She stated that the disciplinary

committee  taxed  the  Plaintiff’s  fees  at  Kshs.  1.3  million

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 17



however the High Court held that the latter ought not to have

taxed the fees, and proceeded to  absolve the Plaintiff from the

complaint. She stated that  prior to the interview she did not

find out  the  content  of  the  case  before  airing  the  same on

television.  It  was  her  evidence  further  that  the  people

interviewed in the broadcast were family to DW1.  

26. In re-examination, she iterated having interviewed the chair

of The Law Society of Kenya, and that the  publication was

true. She equally reiterated that the broadcast title  “Kilio cha

Mnyonge” was hers whereas the one titled  “Poor Millionaire”

was done by 6th Defendant. 

27. At  the  close  of  the  trial,  directions  were  taken  on  filing  of

submissions.  The  parties  duly  complied  with  the  said

directions.

Plaintiff’s Submissions

28. Counsel for the Plaintiff  restating the  history of the matter,

pleadings and evidence by the  respective  parties  meanwhile

condensed his submissions into six (6) cogent issues. 

29. On  whether  the  words  referred  to  the  Plaintiff,  counsel

submitted that the impugned  broadcast clearly identified the

Plaintiff and therefore satisfied the identification requirement

in defamation. That the broadcast specifically referenced the

Plaintiff’s  name, her law firm and allegations that  she stole

compensation from a client. 

30. Concerning  whether  the  words  were  defamatory,  counsel

posited that the broadcast portrayed the Plaintiff  as a thief,

corrupt  advocate,  lawyer  who  breached  fiduciary  duties,  a

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 18



person unfit to practice law which had the effect of lowering

her  reputation  before  other  clients,  colleagues  in  the  legal

profession,  members  of  her  church  and  community.  That

evidence  of  reputational  harm was shored up by  PW2 who

stated  that  her  husband  stopped  giving  the  Plaintiff  work

whereas  she  lost  clients,  her  family  faced  stigma  and  was

sidelined within her church and professional circles.

31. As  to  whether  the  broadcast  bore  the  defamatory  meaning

pleaded, while calling to aid the English decisions in Jones v

Skelton [1963] 1WLR 1362 and Lewis v Daily Telegraph Ltd

[1964] AC 234 counsel argued that the broadcast implied that

she  fraudulently  converted  client’s  funds,  committed  a

criminal offence whereas the manner in which the broadcast

was  presented  enhanced  the  defamatory  aspects  of  the

publication.  The  decision  in  Wanja  Gichura  Wambugu t/a

Wambugu  &  Company  Advocates  v  Nation  Media  Group

[2017] KEHC 5313 (KLR) was cited in the latter regard.

32. Submitting on whether the Defendants can rely on the defence

of fair comment or qualified privilege, counsel posited that the

defences fail both procedurally and substantively. While citing

Order  2  Rule  7(2) of  the CPR,  counsel  stated  that  the

defendants  in  urging  the  defence  of  fair  comment  failed  to

specify  which  words  are  statement  of  facts,  which  was

comment and the facts supporting the said comment. Counsel

called to aid the decision in  Nation Media Group Limited v

Njuru alias Joseph Muya [2023] KEHC 26363 (KLR) to posit

that the defences are inadmissible given that the Defendants

failed to provide verified factual foundation for the broadcast.

It was further posited that the Defendants acted with malice

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 19



which negates both the defence of privilege and fair comment.

That malice on part of the Defendants was manifested by the

fact  that  they  failed  to  verify  Court  records  showing  the

Plaintiff  had  been  cleared,  conducted  selective  interviews

designed  to  discredit  the  Plaintiff,  sensationalized  the

broadcast and failed to contact the Plaintiff before publication.

The Zambian decision in Moving Unit Video Television (t/a

Muvi TV Ltd) v Francis Mwiinga Maingaila (Appeal No. 140

of  2016)  [2019]  ZMSC 247  was equally  cited in  the  latter

regard.

33. On  whether  the  Plaintiff  suffered  damages  warranting

compensation by this Court,  counsel  submitted that  the 3rd

Defendant failed to verify the Court judgment, no attempt was

made to contact the Plaintiff, witnesses who were interviewed

created  a  hostile  narrative  whereas  the  story  was  heavily

promoted towards attracting maximum viewership all of which

was evidence of malice. That in considering the above issue,

the Court ought to be cognizant of the gravity of the allegation,

the  professional  status  of  the  Plaintiff,  the  extent  of  the

publication,  conduct  of  the  defendant  and  the  Defendants

failure to apologize. 

34. Penultimately, it was submitted that considering the totality of

the  above,  damages  in  the  sum  of  Kshs.  40,000,000/-

comprising  Kshs. 30,000,000/-  in  general  damages,  Kshs.

6,000,000/- as aggravated damages and Kshs. 4,000,000/- as

exemplary  damages  was  sufficient  as  compensation.  The

English decision in  John v MG Ltd (1996) 1 ALL E.R,  the

decisions in  Musikari  Kombo v Royal Media Services Ltd

[2018]  eKLR,  Gatonye v  Nation Media  Group Ltd  [2022]

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 20



eKLR,  Ngatia v Nation Media Group Ltd [2022] eKLR and

Nzibo v Nation Media Group Ltd [2024] eKLR were cited in

the forestated regard. In conclusion, the Court was urged to

allow claims as prayed. 

Defendants Submissions

35. On the part of the Defendants, counsel equally began his by

restating  the  evidence  before  the  trial  Court.  As  concerns

whether  the  Plaintiff  has  proved  his  case  on  a  balance  of

probabilities,  the decision in  Ondokara v Astles [1970]  EA

374, Wycliffe A Swanya v Toyota East Africa Ltd & Another

[2009] eKLR, Selina Patani & Another v Dhiranji V. Patani

[2019] eKLR, Onchieku v Kwayera & Another [2025] KECA

(KLR),  Ruth Ruguru Nyagah v Kariuki  Chege & Another

[2020] eKLR and George Mukru Muchai v The Standard Ltd

[2001]  eKLR  to  called  to  aid  to  submit  that  although  the

Plaintiff  called an independent witness,  the latter’s evidence

was too weak to assist the Court to make a finding on the

existence of defamation as she confirmed that she did not see

any  of  the  publications  complained  of.  That  in  view of  the

latter  admission,  the  Plaintiff  was  not  lowered  in  the

estimation of any known ordinary, just and reasonable man.

36. Submitting on whether the defence of qualified privilege could

sustain, counsel relied on the decision in  Rutto v Langat &

Another  [2025]  KECA  1276, Ndungu  Njoroge  Kwach

Advocates  &  Another  v  Standard  Limited  &  8  Others

[2018]  KECA  584  (KLR) and  Kagwiria  Mutwiri  Kioga  &

Another  v Standard Limited & 3 Others  [2015]  eKLR to

submit that the Defendants defence of qualified privilege,  on

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 21



the  premise  that  the  impugned  broadcast,  was  made  in

performance of  a  duty  and the  broadcast  was made in the

protection of public interest. 

37. As to  whether  the  defence  of  fair  comment  on  a  matter  of

public  interest,  truth  or  justification  and  the  constitutional

defence  under  Article  33  &  34 of  the  Constitution  were

tenable,  counsel  submitted  that  the  broadcast  was  a

commentary on a matter of public interest; the truthfulness of

the  publication  was  proved  through  evidence;  and  that  in

balancing  the  rights  of  the  parties,  the Court  ought  to  be

cognisant  of the  Defendant’s  media  rights  to  impart

information. The decisions in Nation Media Group & Another

v Alfred N. Mutua [2017] eKLR,  Jeff Otieno & 2 Others v

Martin  Nganga  [2019]  eKLR,  Jacob  Mwanto  Wangora  v

Herzon Mwando Kirorio [2017] eKLR and Techbiz Limited

v Royal Media Services Limited [2023] eKLR were called to

aid in the forestated regard. 

38. Concerning  awardable  damages,  the  Defendants  maintained

that premised on their earlier submissions, the Plaintiff is not

entitled to any award on damages. However,  if  the Court is

inclined to award damages, a sum of  Kshs. 500,000/- was

sufficient  in  the  circumstance.  Counsel  relied  on  the

decisions in Nation Newspaper Ltd v Peter Baraza Rabando

[2016] eKLR, Peter Ngethe Ngari t/a PNN Funeral Services

v  Standard  Group  Limited  &  Another  [2022]  eKLR,

Muchemi v Kuria KEHC 3853 (KLR) and Mogeni & Another

v  Nation  Media  Group  Limited  &  Another  [2025]  KEHC

13377 (KLR).

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 22



39. Penultimately, with respect to the award of aggravated and or

exemplary  damages,  counsel  cited  the  decisions  in

Livingstone Mwangi v Sheria Co-operative Society [2016]

eKLR and  Matumbi  v  Tanui  [2026]  KECA  253  (KLR) to

submit that no evidence was led to show that the publication

was  made  to  intentionally  make  a  specific  profit.  In

summation the Court was urged to dismiss the suit with costs

however in the alternative if the Court finds in favour of the

Plaintiff, it ought to only award general damages in the sum of

Kshs. 500,000/-.

Analysis and Determination

40. The  Court  has  carefully  considered  the  respective  parties’

pleadings,  the  evidence  adduced by  respective  witness,  and

the parties' written submissions as well as authorities relied in

support  thereof  and  deductively  crystallizes  the  following

issues for determination-:

a. Whether the Plaintiff has made out a case for

defamation against the Defendants; 

b. Whether  the  defence  of  privilege  and  fair

comment  on  a  matter  of  public  interest  are

available to the Defendants; and

c. Whether the Plaintiff is entitled to an award

of damages, and if so, the quantum.

Whether the Plaintiff has made out a case for defamation

against  the  Defendants  and  whether  the  defence  of

privilege and fair comment on a matter of public interest

are available to the Defendants?

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 23



41. Pertinent to the determination of the said issue(s), at fore, are

the pleadings, which form the basis of the respective parties’

case before this Court. See-; Wareham t/a A.F. Wareham & 2

Others v Kenya Post Office Savings Bank [2004] 2 KLR 91.

Akin  to  pleadings,  is  evidence  in  support  of  the  pleadings.

Further, the applicable law as to the burden of proof is found

in Section 107, 108 and 109 of the Evidence Act. 

42. In Karugi & Another v Kabiya & 3 Others (1987) KLR 347

the Court of Appeal stated that-: 

 “[T]he burden on a plaintiff to prove his case remains the

same throughout the case even though that burden may

become easier to discharge where the matter is not validly

defended  and  that  the  burden  of  proof  is  in  no  way

lessened  because  the  case  is  heard  by  way  of  formal

proof….The plaintiff must adduce evidence which, in the

absence of rebuttal evidence by the defendant convinces

the court that on a balance of probabilities it  proves the

claim.” 

43. That said, in so far as the tort of defamation is concerned, the

rationale behind the law of defamation was spelt out by the

Court of Appeal in Musikari Kombo v Royal Media Services

Limited [2018] KECA 801 (KLR), wherein it was stated that; 

“The law of defamation is concerned with the protection of

a person’s reputation. Patrick O'Callaghan in the Common

Law Series: The Law of Tort at paragraph 25.1 expressed

himself in the following manner:

“The law of  defamation, or,  more accurately,  the law of

libel  and  slander,  is  concerned  with  the  protection  of

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 24



reputation: 'As a general rule, English law gives effect to

the ninth commandment that a man shall not speak evil

falsely of his neighbour. It supplies a temporary sanction

…’

Defamation  protects  a  person's  reputation  that  is  the

estimation in which he is held by others; it does not protect

a person's opinion of himself  nor his character. The law

recognizes in every man a right to have the estimation in

which he stands in  the  opinion of  others  unaffected by

false  statements  to  his  discredit'  and it  affords  redress

against those who speak such defamatory falsehoods…”

44. Meanwhile, according to Black’s Law Dictionary, 9th Edition

at Pg. 479 defamation is defined as:

“The act of harming the reputation of another by making a

false statement to a third person.”

45. As  aptly  observed  by  the  Defendants,  it  must  also  be

remembered  that  when  it  concerns  the  tort  of  defamation,

there  exists  competition  between  the  private  and  public

interest.  The  current  constitutional  dispensation  at  Article

33(1) guarantees the freedom of expression by way of seeking,

receiving or imparting information. Corollary of the forestated,

is sub-Article (3) which provides that in exercise of the right of

freedom of  expression,  every person shall  respect the rights

and reputation of others. Considering these competing rights

Lord Denning MR stated in English Case of Fraser v Evans &

Others [1969] 1 ALL ER 8; -  

“The  right  of  speech  is  one  which  it  is  for  the  public

interest that individuals should possess, and indeed, that

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 25



they should exercise it without impediment, so long as no

wrongful act is done; and unless an alleged libel is untrue,

there is no wrong committed.” 

46. The Court of  Appeal  in the case of  Swanya v Toyota East

Africa Ltd & another [2009] KECA 379 (KLR) rendered that

in a suit founded on defamation the plaintiff must prove the

following elements -:

i. That  the  matter  of  which  the  plaintiff  complains  is

defamatory in character.

ii. That defamatory statement or utterance was published

by  the  defendants.  Publication  in  the  sense  of

defamation means that the defamatory statement was

communicated  to  someone  other  than  the  person

defamed.

iii. That it was published maliciously.

iv. In  slander,  subject  to  certain  exceptions,  the  plaintiff

has suffered special damage.

47. Later,  the  Court  of  Appeal  in  Patani  &  another  v  Patani

[2019] KECA 480 (KLR) while addressing itself to the purport

of the law of defamation stated that: - 

“In rehashing, we note the ingredients of defamation were

summarized in  the  case  of  John Ward v  Standard Ltd.

HCC 1062 of 2005 as follows:

i. The statement must be defamatory.

ii. The statement must refer to the plaintiff.

iii. The statement must be published by the defendant.

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 26



iv. The statement must be false.”

48. It is trite the ingredients set out in Selina Patani (supra) are

sequential  hurdles,  to  wit,  all  must  successively  be  met  in

order for one to succeed on a claim premised on defamation.

In  this  case,  ingredients  (ii)  &  (iii)  above  have  not  been

contested, as the Defendants readily admit to publishing the

words in question in their statement of defence. The two (2)

questions in dispute and to be considered contemporaneously

are  whether  the  publications  were  defamatory  and  or  false

alongside the defence advanced by the Defendants of privilege

and fair comment on a matter of public interest, are available

to the Defendants 

49. It  is  not  in  dispute  that  the  3rd and  7th Defendant  ran  a

broadcast  on “Citizen TV”  titled,  “Kilio  cha Mnyonge”,  “Poor

Millionaire” and  “Stolen  Compensation” the  former  which

mentioned the Plaintiff by name. Further, despite the contents

of the broadcast, it is equally not contested that the Plaintiff

was an advocate of the High Court of Kenya and the proprietor

of W. G. Wambugu & Co. Advocates. 

50. That said, the gist of the impugned broadcast was captured

earlier  in  this  judgment,  to  wit,  the  same does  not  require

restatement  at  this  juncture.  However,  what  this  Court

garners  to  be  the  Plaintiff’s  case  is  that  the  impugned

broadcast in its natural and ordinary meaning meant -; that

compensation  to  DW1  was  lost  through  the  hands  of  his

lawyers; that the Plaintiff defrauded DW1; that the Plaintiff is

corrupt;  that  the  Plaintiff  is  a  criminal  having  committed

several criminal offences including betrayal of trust under the

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 27



Advocate Act by obtaining money by false pretense under the

Penal Code; and that the Plaintiff is unfit to be an advocate of

the High Court of Kenya.

51. It can equally be heard from the broadcast, that was played

before  this  Court,  it  employed  varied  choices  of  words  and

phrases  stating  with  the  title  that  captioned  “Stolen

Compensation”. The broadcast further went on to state in part

that  “installment  paid  to  the  firm  of  W.G.  Wambugu  &  Co.

Advocates”, and “another lawyer to pursue the 7 million that

Wnaja Wambugu’s law firm had secured” among other others.  

52. My understanding of the publication as particularly relates to

the  Plaintiff  is  that  the  news  report  alleges  that  the  latter

represented  DW1 in  his  compensation  claim against  Kenya

Railways Corporation after the train accident that caused him

to  lose  both  his  arms  and  legs.  Following  an  out-of-court

settlement in which  DW1  was awarded approximately Kshs.

18 million, the first installment of  about KSh 7 million was

paid directly to the Plaintiff. That the latter reportedly treated

this amount as legal fees. 

53. I  equally  garner  from  the  broadcast  that DW1’s  family

challenged the fee before the Law Society of Kenya Disciplinary

Committee,  which  initially  found  that  the  advocate  had

overcharged and reduced the recoverable fees to roughly Kshs.

1.3–1.5 million. However, the Plaintiff successfully challenged

that determination in the High Court of Kenya, which set aside

the  disciplinary  committee’s  decision and effectively  allowed

the  firm to  retain  the  fees  claimed.  As  a  result,  the  report

states  that  Plaintiff  was  legally  cleared  of  wrongdoing  and

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 28



owed no further money to DW1, although the family remained

dissatisfied with the outcome.

54. With the above in reserve, concerning defamation,  Gatley on

Libel and Slander 6th Edn. states that -;

“A man commits the tort of defamation when he publishes

to a third person words (or matter) containing an untrue

imputation against the reputation of another”.

55. In Musikari Kombo (supra) the Court of Appeal stated that-:

“The  test  for  whether  a  statement  is  defamatory  is  an

objective one. It  is not dependent on the intention of the

publisher  but  on what a reasonable person reading the

statement would perceive. In Halsbury’s Laws of England

4th Edition Vol. 28 at page 23 the authors opined:

“In  deciding  whether  or  not  a  statement  is

defamatory,  the  court  must  first  consider  what

meaning  the  words  would  convey  to  the  ordinary

man.  Having  determined  the  meaning,  the  test  is

whether,  under  the  circumstances  in  which  the

words were published, a reasonable man to whom

the  publication  was  made  would  be  likely  to

understand them in a defamatory sense.”

56. Lastly, in Onama v Uganda Argus Ltd (1969) EA by the East

African Court of Appeal, that-: 

“In deciding whether the words are defamatory, the test is

what  the  words  could  reasonably  be  regarded  as

meaning,  not  only  to  the  general  public,  but  also  to  all

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 29



those  “who have  a  greater  or  special  knowledge  of  the

subject matter”. 

57. PW1  was categorical  that  the  broadcast  was  malicious  and

untruthful given that the alleged money had not been stolen

premised on  the  fact  that  decretal  sum had not  been fully

recovered.  That  further,  the  Defendants  did  not  seek  any

clarification  whereas  the  information  was  equally  available

from the Court documents. She was thus of the view that the

broadcast was defamatory of her person and or profession.

58. PW2, on her part,  who is a senior advocate despite stating

that  upon  viewing  the  broadcast  was  skeptical  of  her

friendship with the Plaintiff did not clearly delineate the effect

the  article  had  with  respect  to  her  relationship  with  the

Plaintiff. She only alluded to her husband having doubts as to

the Plaintiff’s ability, given that the latter was handling a brief

on their behalf.  Notably, the said husband did not offer his

evidence before this Court. In any event, it was PW2’s evidence

that she failed to believe the broadcast and or was “assured”

after she spoke to the Plaintiff. 

59. By their pleadings, the Defendants  stance is that  the words

and  in  the  natural  or  ordinary  meaning  or  otherwise  was

privilege and fair comment upon a matter of public interest. In

support of the said averments, the same was shored by DW1’s

evidence  who confirmed the Court proceedings in respect of

his claim as against  Kenya Railways Corporation and having

engaged the Plaintiff as an advocate. Whereas  DW2, through

DExh.  1-9 evinced  Court  documents,  cheques  from  Kenya

Railways  Corporation  and  correspondences  from  advocates

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 30



acting  in  the  matter  between  DW1 and  Kenya  Railways

Corporation.

60. At this juncture concerning defamatory tendency and falsity of

the  publication  as  juxtaposed  alongside  the  defence  of  fair

comment  on  a  matter  of  interest,  the  Court  of  Appeal  in

Mshindi  &  another  v  Ngenye  [2024] KECA 1332 (KLR),

referenced the decision emanating from the Supreme Court of

Canada in Wilradeolia v Simpson (2008) SCC 40 wherein the

Court succinctly set out the requirements for a statement to

be regarded as fair comment, as follows. That-;

“39. ……..:“ 

a. The comment must be on a matter of public interest.

a. The comment must be based on fact.

b.  The comment though it  can include inferences of  fact

must be recognizable as a comment.

c. The comment must satisfy the following objective test:

could any person honestly express that the opinion on the

proved facts.

d.  Even though the comment satisfies the objective test,

the defence can be deflated if the plaintiff proves that the

defendant was actuated by express malice”

The defence of  fair  comment  will  therefore,  avail  where

comments  are  made  and  not  statements  of  fact.  The

comments so made must be on matters that are of public

interest and the facts upon which the comments are based

must be true, or substantially true.”

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 31



61. Subsequently, Gatembu, JA in Munene v Gisesa & another

[2025] KECA 2115 (KLR) while equally addressing himself to

the  defence  of  fair  comment,  cited  the  Supreme  Court  of

England  decision  of  Spiller  vs.  Joseph  [2010]  UKSC  53;

[2011] 1 A.C.852 where it was observed that-;

“6 …….the elements that a person relying on the defence

of fair comment needs to establish thus: the comment must

be on a matter  of  public  interest;  the comment must  be

recognizable as comment, as distinct from an imputation of

fact; the comment must be based on facts which are true

or protected by privilege;  the comment must explicitly or

implicitly indicate, at least in general terms, the facts on

which it  is based; and the comment must be one which

could  have  been  made  by  an  honest  person,  however

prejudiced  he  might  be,  and  however  exaggerated  or

obstinate his views.

62. Here, it is discernible that the 3rd Defendant’s reporting was

premised  on  facts  gathered  from  Court  proceedings  and

correspondences obtained from advocates acting in the matter

as  between  DW1 and  Kenya  Railways  Corporation.  In  any

event,  DW2 in her report,  particularly on the facts in issue

therein, qualified her report by exonerating the Plaintiff of any

wrong doing when she stated that “Wanja Wambugu is legally

off the hook. She owes nothing to Duncan anymore” 

63. Nevertheless, keeping in mind the above, with respect to the

defence  of  qualified  privilege  under  Section  6 of  the

Defamation Act, it was held in Adam v Ward (1917) AC 309

that-:

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 32



“A privileged occasion is, in reference to qualified privilege

an  occasion  where  the  person  who  makes  the

communication has an interest or duty, legal, social or ….

to make it  to  the persons to whom it  is  made,  and the

person to whom it is made has a corresponding interest or

duty to receive it. This reciprocity is essential.”

64. Here, no doubt, the proceedings arising from the DW1’s Court

case  in  HCCC.  No.  2441  of  1999  and  the  Law  Society

Disciplinary  Committee  would  be  of  great  public  interest.

Particularly,  concerning  advocates  conduct  towards

compensation  proceeds  received  on  behalf  of  a  client.

Therefore, the Defendant had a duty to report on the issue in

the  interest  of  the  public.  However,  as  stated  in  Dorcas

Florence Kombo v Royal Media Services [2014] eKLR:

“--- qualified privilege can be rebutted by proof of express

malice, and malice in this connection may mean either lack

of  belief  in  the truth of  the statement  or  the  use of  the

privileged information for an improper purpose. “

65. Meanwhile,  in  Uhuru  Muigai  Kenyatta  v  Baraza  Leonard

[2011] eKLR the Supreme Court observed that-:

 “While  taking  the  defence  of  justification,  or  qualified

privilege in a defamation case, the defendant was required

by law to establish the true facts and the plaintiff has no

burden to prove the defence raised by the defendant. Once

verified,  the  justification  or  qualified  privilege  does  not

inure the defendant and in any event, the onus that the

same is  true  rests  on the  defendants  to  make it  a  fair

publication.”

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 33



66. Applying my mind to the above dicta, firstly-; the report was

premised  on  facts  gathered  by  the  3rd Defendant,  to  wit,

concerned  a  matter  of  public  interest;  secondly,  PW2’s

evidence  was  inconclusive  as  to  defamatory  aspect  of  the

broadcast after she watched the same. In any event, by her

own admission  it  was  her  husband’s  perception  of  Plaintiff

that  changed  after  viewing  the  broadcast  and  not  hers  in

particular; thirdly, no other evidence was called in respect of

other  advocate,  junior  associates or Magistrates whom after

viewing the broadcast, being reasonable persons were likely to

understand  it  in  a  defamatory  sense;  fourthly,  the  3rd

Defendant’s  report was qualified by exonerating the Plaintiff

from any wrong doing, to wit,  any reasonable person whom

viewed it would not discern the imputed innuendo, pleaded by

the  Plaintiff;  and  fifthly,  the  Plaintiff  did  not  advance  any

evidence of malice towards deflecting the defences of privilege

and fair comment advanced by the Defendants. 

67. Thus, reviewing the material  on record, this Court is of  the

view  that  the  language  used  in  the  publication,  especially

regarding the  use of  the  words and phrases  earlier  set  out

herein in reference to the Plaintiff  was not defamatory. And

compounded by the Defence advanced by the Defendants, the

Court is inclined to concede that the broadcast was privileged

and fair comment on a matter of public interest.

68. Consequently,  as  held  in  the  case  of  Wareham  t/a  A.F.

Wareham  &  Others  (supra),  if  the  evidence  tendered  by  a

Plaintiff does not support the pleaded facts, the Plaintiff being

the  party  bearing  the  burden  of  proof  should  fail. In  the

result, the Court finds that the Plaintiff has failed to prove

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 34



all the necessary ingredients of defamation to the required

standard,  in  light  of  the  defence  advanced  by  the

Defendants

69. Finally,  on costs,  applying my mind to the provision of

Section  27 of  the  Civil  Procedure  Act, and  the  proviso

thereto,  and  having  considered  the  circumstances  in

respect  of  the  case,  entirety  of  the  complaint  by  the

accident  victim,  and the  impugned broadcast,  upon my

exercise of my judicial discretion, what comments to me

is that each party shall bear own costs of the suit. 

Orders accordingly. 

Delivered Dated and Signed at Nairobi this 19th March, 2026.

……………………….

JANET MULWA.

JUDGE

HC CIVIL CASE NO. 385 OF 2014 35


