
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL DIVISION

CIVIL CASE NO. 74 OF 2016

AMB. ZACHARY MUBURI-MUITA…..…..…..................PLAINTIFF

-VERSUS-

THE  STANDARD  GROUP  LTD…………………..…..…1ST

DEFENDANT

IAN  WAFULA………….……………………………….……2ND

DEFENDANT

BEN KITILI………………………………..………………..3RD DEFENDANT

LINDA  OGUTU…………..……….…………………………4TH

DEFENDANT

JOHN  ALLAN  NAMU…..………………………………….5TH

DEFENDANT

BETTY KYALO.……….……………………………………6TH DEFENDANT

NAJMA ISMAEL…….………………..……………………7TH DEFENDANT

JUDGMENT

Pleadings

1. By a Plaint dated 18/11/2015 and amended on 14/10/2022

Amb. Zachary Muburi-Muita (hereafter the Plaintiff)  sued The

Standard Group Ltd, Ian Wafula, Ben Kitili,  Linda Ogutu,

John Allan Nyamu, Betty Kyalo and Najma Ismael (hereafter

the  1st,  2nd,  3rd,  4th,  5th,  6th &  7th Defendant/Defendants) for

alleged defamation and sought judgment against them jointly

and severally for-;

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 1 of 30



a) A permanent injunction restraining the Defendants and

each  of  them  by  themselves,  their  servants,  agents’

employees  or  otherwise  howsoever  from  further

broadcasting, publishing or causing to be broadcasted or

published any defamatory statement against the Plaintiff

in any form or manner whatsoever.

b) A permanent injunction compelling the Defendants and

each  of  them to  erase  and  remove  from  their  various

posts, website, blogs or their other forms of electronic and

social  media  of  any  form  or  nature  whatsoever  the

publication or any similar words or statements or content

of like effect relating to the Plaintiff.

c) An apology of similar prominence as the publications.

d) General damages.

e) Aggravated damages.

f) Exemplary and or punitive damages.

g) Such orders as will assuage, to the extent possible, the

grave loss of reputation, esteem and standing that the

Plaintiff has suffered on account of the publications. 

h) Costs of and incidentals to the suit.

i) Interest on (d) and (f).

j) Any other remedy that this honorable Court may deem fit

to award. 

2. The  Plaintiff  avers  that  on  19/03/2015, 20/03/2015, and

21/03/2015 the  Defendants  broadcasted  and  published  or

caused  to  be  broadcasted  and  published  in  the  prime-time

television  news  broadcast  of  the  station  under  the  station’s

feature  series  on  corruption  “Graft  Diaries” various

statements of and concerning the Plaintiff which were reported

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 2 of 30



by  the  2nd,  3rd,  4th,  5th,  6th and  7th Defendants.  That  the

broadcast was further repeated and emphatically publicized on

the station’s  social  media pages on the internet,  specifically,

Twitter and YouTube.

3. It was the Plaintiff’s averment that the impugned broadcast of

19/03/2015 stated in part as follows-:  

Ben Kitili;

Speaking of the fight against corruption, let's now go to part

two of the  Graft Diaries, Our special focus on corruption as

revealed  by  the  Public  Accounts  Committee.  How would

you picture a complete petrol station with its pumps and

fuel tanks converted into office suites? Well, this was the

case  according  to  State  House.  The  Public  Accounts

Committee  did  find that  State  House officials  claimed to

have paid 85% of the cost of constructing a petrol station

that never, was never even completed in the first place. In

tonight's episode of Graft Diaries, KTN's Ian Wafula looks

at the State House Petrol Station that never was.

Ian Wafula;

Its sole purpose was perhaps to fuel and maintain vehicles

attached to the President and his staff. But we may never

know, as the intended workshop and petrol station meant

to be put up within the confines of State facility was never

to be. 

In May 2011, a Contractor was entrusted with the project

at a price 105  Million Shillings for a period of 1 year; A

report  by  the  Parliamentary  Public  Accounts  Committee

reveals a rather disturbing finding that not only had the

project stalled just one month after it started but also about

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 3 of 30



89 Million  Shillings  had  been  paid  by  the  30th of  June,

2013, two years and a month after the project stalled. That

was 85% of the contract value for close to nothing in return.

Assuming that the project went on and 85% of it was put

up as per the payment, according to Rura, a development

Company, it  would mean that at  this  point,  some of  the

crucial elements for a standard Petrol Station would be up.

For  instance,  one  underground  storage  tank  for  each

Petroleum  product  provided  at  the  station,  dispensing

pumps which should essentially be covered, a service bay,

washing bay and offices for the station's staff would be up

in place, The Public Accounts Committee found that none of

these had been put up, but there is more.

Neither  had  the  Contractor  been  issued  with  a  default

notice  nor  had  the  process  of  recovering  the  settled

payments commenced, Further, the report says that there

was  no  evidence  to  show  that  the  Contractor  had

submitted a Performance Guarantee as required under the

General Conditions of Contract nor had the Guarantee been

recalled and discharged against uncompleted works.

However,  in  a  twist  events  of  the  Committee  says  that

State House on its part claims to have opted to convert the

85% of the construction of the Petrol Station into offices for

the  increased  number  of  staff  begging  a  number  of

questions.  How  were  payments  of  89  Million  Shillings

made without the mandatory certification by the Ministry of

Public Works as required? And how exactly would a Petrol

Station  one  month  into  its  construction  be  turned  into

offices? 

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 4 of 30



At  the  time  the  of  payments  between  the  year  2011  to

2013, three individuals had occupied the office the of State

House  Comptroller  from which  State  House  budgets  are

approved.  The  Committee  recommended  that  the

Accounting Officer responsible for accounting the irregular

payments to the Contractor without proof of work done be

surcharged for the full  sum of  the public  funds lost  and

further  disciplinary  action  be  considered  by  appointing

authority and/or with the Director of Public Prosecutions.

Further,  the  Ethics  &  Anti-Corruption  Commission  was

invited  to  investigate  the  unclear  circumstances  of  the

construction of the project.

As to whether the close to 89 Million Shillings would be

accounted  for,  or  whether  investigations  into  the

mysterious  circumstances  under  which  this  money  was

paid will be investigated is still a matter of great concern.

However,  Graft  Diaries  continue  to  inform you  just  how

your money is  working for you. Ian Wafula, KTN, Nairobi.

Linda Ogutu:

Mmmm, how your money is working for you. That story by

Ian  Wafula  forms  the  basis  of  our  Big  Question  tonight

where we are asking you, should the former State House

officials refund the public money lost in that scandal?

Ben Kitili:

And to keep the conversation going SMS or Tweet your Yes

or No response plus a brief comment to the number 22155,

The twitter hashtag is #GraftDiaries.  You can also tweet

@lindaogutu and @benkitili.

Linda Ogutu:

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 5 of 30



Right,  so  remember  we  started  this  yesterday  Graft

Diaries.  Tonight,  we are focusing on State House.  Like I

said the amount we are looking at is 105 Million shillings.

Let's  look  at  the  men  who  are  being  accused  in  this

particular project.

Aaah, we are looking at Dr. Nelson Githinji, we are looking

at Dr. Nelson Githinji, Zachary Muburi-Muita and Lawrence

Lenayapa. I will tell you why these 3 men are the accused

in this particular project and part of the thing that you need

to know is that the Comptroller of State House is also the

accounting  officer  and  the  authorizing  officer  of  all

Presidential expenditure,

So, if you've heard the story by Ian Wafula, let's give the

context  of  that  particular  story.  This  is  a  project  that

commenced on the 23rd of May, 2011. It was supposed to

end on the 23rd May, 2012. However, a review of contract

details in January, 2014 indicated that the contract stalled

in June, 2011 just a month after commencement. Here is

where there is a problem. In June 30th 2013, the contractor

was  paid  88,826,396/-,  Put  in  mind  that  this  project

stalled a month after it was meant to commence. Now there

is a twist, funny twist really to this particular project.

In 2013, apparently State House claims to have decided to

convert 85% of the completed Petrol Station to create space

for  increased  number  of  staff.  Well,  of  course  we  are

looking  at  this  putting  in  mind  the  report  by  the

Parliamentary  Public  Accounts  Committee  and  that

Committee if I may quote, asks, how exactly were works

customized for a Petrol Station and a work station at 85

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 6 of 30



completion level  meaning that  elements like fuel  stations

and pumps would already have been installed so easily

converted to office suites.

So, let's look at the accusations the three men are facing.

Failing to issue a default notice. Not initiating the process

to  recover  the  money  lost.  Not  ensuring  the  contractor

submitted a performance guarantee as would be expected,

and  paying  88,826,396  Shillings  without  certification  of

works.

So,  these are  the  accusations  of  course  facing  the  three

men,

Let’s  look  at  the  recommendations  of  the  Parliamentary

Accounts Committee. That Accounting Officer involved in all

this,  should  be  surcharged  for  public  funds  lost.  There

should be disciplinary action from the appointing authority

and  the  Ethics  and  Anti-Corruption  Commission  should

commence investigations into all this,

So,  remember,  we  started  this  whole  process  with  you

yesterday so of course let's now take a look at our wall of

suspects, wall of accused.

Now,  yesterday  we  looked  at  the  Ministry  of  Internal

Security  and  Provincial  Administration,  the  amount  we

were  looking  at  was  2.8  Billion.  So,  yesterday  we  had

Mutea  Iringo  and  of  course  putting  in  mind  that  Mutea

Iringo  served  as  Permanent  Secretary  in  the  Ministry  of

Internal  Security  and  Provincial  Administration  then  we

had an Accounting Officer, Ben Kihia. However, tonight, we

are adding one more man to this list, Francis Kimemia. He

is now the Secretary to the Cabinet. Remember Kimemia

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 7 of 30



left  the  Ministry  of  Internal  Security  and  Provincial

Administration in late January, 2012, If you remember the

table that we had yesterday, the table that had some of the

withdrawals  that  came  to  2.8  Billion,  some  of  the

withdrawals were made during Kimemia's tenure that is

why we are including him in this particular list. So, from

the  Ministry  of  Internal  Security  and  Provincial

Administration  we  have  Mutea  Iringo,  we  have  Francis

Kimemia  and  of  course  we  have  Ben  Kihia.  So  we  are

looking at State House tonight and of course we are adding

Dr. Nelson Githinji,  we are adding Zachary Muburi-Muita

and Lawrence Lenayapa the man who stills serves at the

State  House  Comptroller  as  we  speak.  And  of  course,

remember that Graft Diaries continues on KTN and it is the

basis of our Big Question tonight. We are asking you, if you

think these particular  men,  these three men should take

responsibility for what happened in State House.

And of course, this is bringing a lot of question on really

how the Country is handling corruption, how the executive

is  handling  corruption,  is  the  executive  really  serious on

handling corruption in the Country?

Ben you wanna take it from there?

Ben Kitili:

Indeed,  Linda thank you very  much.  Remember  to  keep

that  conversation  going,  The  Twitter  hashtag  is

#GraftDiaries."

4. Whereas the broadcast of 20/03/2015, next to an image of the

Plaintiff and his name appearing in the caption  “Wall of the

Accused” stated in part that-; 

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 8 of 30



Betty Kyalo:

Now  those  figures  that  we  have  been  releasing  since

Wednesday are quite mind-boggling and I want to bring in

my  colleague  John  Allan  Namu.  John,  the  first  day  we

spoke of  2.9 Billion,  yesterday we spoke of  100 million,

105 million actually, today we're talking about 5.7 billion.

John Allan Namu:

And if the public keeps this tally running they'll understand

just how it is that 30 to 40 percent of Kenya's GDP can just

go missing, And it's in all of these different pockets, but as

you can see the figure is every day, it's breath taking and it

gets worse. Let me just get into why this money went, is

unaccounted  for.  And  the  figure  like  Betty  said  is  Five

Billion,  Seven  Hundred  and  Ninety-Five  Million,  Twenty-

Three  Thousand,  Nine  Hundred  and  Eighty  Shillings

unaccounted  for  by  the  Independent  Electoral  and

Boundaries  Commission.  Keep  in  mind  that  this  is

including  the  amount  of  money  that  was  spent  and

accounted  for  but  challenged  by  the  Public  Accounts

Committee with respect to the procurement of BVR kits, of

evids?,  of  ERT's  for  the  election.  Remember  there  were

issues with that procurement,  so if  you add that to that

figure it is absolutely staggering. But let's get into why this

figure adds up to this amount. And the first figure that we

need  to  look  to  is  the  majority  of  this  Four  Billion,  Six

Hundred and Ninety Million, One Hundred and Sixty-Eight

Thousand, Nine Hundred and Eight Shillings and that is for

irregular  hire  of  transport  by  the  regional  officers  of  the

IEBC  during  the  voter  registration  period.  Now,  the

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 9 of 30



accounting officer, who was James Oswago at the time the

C.E.O,  explained this  a way as being the fact  that  they

needed this  travel  to  be done by the regional  officers in

order  for  the  voter  registration  drive  to  take  place  but

nonetheless there was no audit trail in terms of the paper

trail accounting for almost the entire Amount for that Five

Billion, Nine Hundred and Seventy Five Million and there

are the recommendations. 

The  Accounting  Officer  should  submit  vouchers  by

December 2014 or be personally held liable. Now this is the

story with all  of  the amounts that  we have been seeing

missing right from the Internal Security Budget to the petrol

station that wasn't built, in State House yesterday. Lots of

money going in but no paper trail,  no audit.  The second

figure that  we need to  look to  is  Ninety-Six  Million,  One

Hundred  and  Fifty-Two  Thousand,  Three  Hundred  and

Eighty-Nine  shillings  and  this,  again,  irregular  foreign

travel  expenditure.  Now what  happened  was,  the  IEBC

dipped  into  the  domestic  travel  expenditure  budget  and

used it for foreign travel. Again, the accounting officer tried

to explain this away but again, where is the audit trail?

And  the  recommendation,  appointing  auditor,  no,

appointing  authority  should  be  held  accountable,  (sic)

should hold accountable the Accounting Officer, who was

James Oswago at the time, for the amount, if  he cannot

prove where this amount was spent. Now the amount of

money that's been going missing, the third figure that we

have  today  is  8,015,063,53  and  that  was  in  excessive

basic  salaries.  Again,  reason being we don't  really have

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 10 of 30



credible  reasons  according  to  the  Public  Accounts

Committee  with  respect  as  to  why  these  amounts  have

been spent.  Again,  the accounting officer  should be held

liable for these amounts, I can Assure you that there are

figures  in  here  which  we  haven't  been  able  to  include

including  1,380,000  for  entertainment  allowances  for  17

officers  that  was  irregular,  so  there  also  are  amounts

running to the smaller millions and not just the billions.

Now, who are we adding to the wall of the accused today?

Let’s take a look. We started with Mutea Iringo, we went to

Francis  Kimemia  and  Ben  Kihia  that's  the  Senior

Accountant in the Ministry of Internal Security. We have Dr.

Nelson  Githinji  as  well  as  Zachary  Muburi-Mita  and

Lawrence Lenayapa, all of them having been State House

Comptrollers  and  today  the  few face  on  the  list,  James

Oswago- Someone who has charged with at least being the

accounting officer at a time when 5,795,000,000 of your

money,  tax  payers'  money went  missing during  2012 to

2013 during those audited accounts and we still don't have

that  money  Betty.  It's  really  the  most  shocking  story  to

come  out  since  the  Goldenbergs  and  the  Anglo-leasing’s

and  it  helps  you  understand  that  it  isn't  just  the  one

scandal that takes money away from Kenya, it is in these

pockets in various government ministries and as you saw

with  civil  society  today,  the  thing  keeps  on  rolling,  the

gravy train is still  moving and nobody's trying to stop it

Betty,

Betty Kyalo:

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 11 of 30



Do you know Namu, our Big Question tonight is,  should

this  be declared a national  disaster? From those figures

and what we have been covering throughout the week, I

think that the answer is yes.

John Allan Namu:

Most  definitely.  'Taking  off  my  hat  as  a  journalist  and

putting on mine as a Kenyan,  definitely!  We need to be

worried  as  to  how  our  money  is  being  spent.  The

5,795,000,000 could pay for the salary doctors of almost

twice over. The annual budget for doctors' salaries is 3.2

Billion. Keep in mind in Lamu, there isn't a single doctor,

right now as we speak,

Betty Kyalo:

Sickening,

John Allan Namu:

It is exactly that.

Betty Kyalo:

Quite  sickening  and  tomorrow  we  have  a  continuing

coverage of the same.

John Allan Namu:

Alright.

Betty Kyalo:

Aright.  Thank you very much John Allan Namu there  of

course  breaking  down  for  us  how  IEBC  cannot

accountfor5.7 Billion shillings.  The hashtag on Twitter  is

#GraftDiaries or Friday Briefing where you can tweet us or

share your thoughts."

5. It was further averred that the broadcast in its entirety, in the

natural  and  ordinary  meaning  created  by  imputation
Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 12 of 30



innuendos of and or concerning the Plaintiff, of which, had no

basis of truth or in fact. That the broadcasts were malicious

and calculated to injure, disparage and lower the esteem with

which right-thinking members of  society in general  regarded

and held the Plaintiff. 

6. That the Defendants intended to make money by publishing

the sensational article to maliciously discredit his good name

and  reputation,  thus  causing  him  to  suffer  loss,

embarrassment,  discomfort  and  damage  with  the  risk  of

criminal  prosecution  or  investigation.  It  was equally  averred

that  despite  demand,  the  Defendants  failed,  refused  and

neglected to make good or address any of his demands. 

7. In  their  statement  of  defence  dated  16/05/2016,  the

Defendants admitted to the publication to the extent that the

same related to quoting what was broadcasted however denied

the other key averments in the plaint. The Defendants went on

to  aver  that  in  so  far  as  the  words  and  in  the  natural  or

ordinary  meaning  or  otherwise  consisted  of  expressions  of

opinion,  were fair  comment and fair  information upon facts,

which were matters of public interest. 

8. The  suit  proceeded  to  full  hearing  during  which  only  the

Plaintiff  called  evidence  in  support  of  the  averments  in  his

pleadings.

Plaintiffs Case and Evidence

9. Amb. Zacahry Muburi, testified as PW1. He began by stating

that he has been the Executive Secretary of the International

Conference Great Lakes Region (ICGLR) for four (4) years and

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 13 of 30



at  the time was the Director of  the Directorate of  the Great

Lakes Region at the Ministry of Foreign Affairs, in Nairobi. He

proceeded to adopt his witness statement dated 18/11/2015

as  his  evidence  in  chief  meanwhile  adduced  the  documents

appearing in his list of documents of even date, supplementary

list of documents and video clip as PExh.1, 2 & 3 respectively. 

10. It  was his evidence that he has never been the State House

Comptroller or served in any related capacity as stated in the

clip  whereas  at  the  time  he  was  serving  in  Addis  Ababa,

Ethiopia  as  the  special  representative  of  the  UN  Secretary

General. He stated that the publication was false and none of

what was stated therein related to him. 

11. Under cross-examination, he confirmed that misuse of public

funds  is  a  matter  of  public  interest  however,  he  had  no

knowledge of the report or its contents thereof. He iterated that

at publication he was serving as the Director of the Great lakes

Region at the Ministry of Foreign Affairs whereas the falsity of

the publication greatly affected his career however did not have

evidence of the same. 

In  re-examination,  he  maintained  that  the  effect  of  the

publication was that it damaged his reputation and was viewed

negatively by many people. 

12. Dr.  Francis  Okuthe-Oyugi,  testified  as  PW2.  He  identified

himself as the Executive Director and Head of Mission at the

Levy  Mwanawasa  Regional  Center  for  Democracy  and  Good

Governance,  a  regional  think  tank  under  International

Conference Great Lakes Region (ICGLR). He too proceeded to

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 14 of 30



adopt his witness statement filed in Court on 06/05/2019 as

his evidence in chief. 

13. The gist of his evidence was that he had known the Plaintiff

since 2003 and that on 19/03/2015 he happened to watch a

news article on corruption titled “Graft Diaries” broadcast on

KTN  News.  That  the  article  insinuated  that  at  some  point

between  2011  –  2013,  the  Plaintiff  was  the  State  House

Comptroller and that as a result of certain payments made by

the Plaintiff in the sum of Kshs. 88,826,396/- there had been a

corruption scandal and the latter acting in concert with others

was responsible for the said scandal.

14. He stated that prior to the broadcast, he held the Plaintiff in

extremely  high  esteem,  and  having  known him  as  a  career

diplomat, his impression of the Plaintiff changed after watching

the broadcast,  to wit,  he viewed him as grossly incompetent

and shamelessly corrupt. That he contacted the Plaintiff, a few

days  after  the  broadcast,  to  find  out  when  he  had  been

appointed  as  State  House  Comptroller,  wherein  the  Plaintiff

informed him that the broadcast had been fabricated and had

never  been appointed  or  served  in  the  capacity  as  reported

therefore he could not be involved in the scandal. 

Under cross-examination,  he confirmed having watched the

broadcast on YouTube. 

15. At  the  close  of  the  trial,  directions  were  taken  on  filing  of

submissions.  Neither  of  the  parties  complied  with  the  said

directions.

Analysis and Determination

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 15 of 30



16. The  Court  has  carefully  considered  the  respective  parties’

pleadings,  the  evidence  adduced  and deductively  crystallizes

the following issues for determination-:

a. Whether the Plaintiff has made out a case for

defamation against the Defendants; 

b. Whether  the  defence  of  fair  comment  are

available to the Defendants; and

c. Whether the Plaintiff is entitled to an award of

damages, and if so, the quantum.

Whether the Plaintiff has made out a case for defamation

against the Defendants and whether the defence of fair

comment is available to the Defendants?

17. In so far as the tort of defamation is concerned, the rationale

behind the law of defamation was spelt  out  by the Court of

Appeal in Musikari Kombo v Royal Media Services Limited

[2018] KECA 801 (KLR), wherein it was stated that; 

“The law of defamation is concerned with the protection of

a person’s reputation. Patrick O'Callaghan in the Common

Law Series: The Law of Tort at paragraph 25.1 expressed

himself in the following manner:

“The  law of  defamation,  or,  more  accurately,  the  law of

libel  and  slander,  is  concerned  with  the  protection  of

reputation: 'As a general rule, English law gives effect to

the ninth commandment that a man shall  not speak evil

falsely of his neighbour. It supplies a temporary sanction

…’

Defamation  protects  a  person's  reputation  that  is  the

estimation in which he is held by others; it does not protect

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 16 of 30



a person's  opinion of  himself  nor  his  character.  The law

recognizes in every man a right to have the estimation in

which  he  stands  in  the  opinion  of  others  unaffected  by

false  statements  to  his  discredit'  and  it  affords  redress

against those who speak such defamatory falsehoods…”

18. Further, according to Black’s Law Dictionary, 9th Edition at

Pg. 479 defamation is defined as:

“The act of harming the reputation of another by making a

false statement to a third person.”

19. It must also be remembered that when it concerns the tort of

defamation, there exists competition between the private and

public  interest.  The  current  constitutional  dispensation  at

Article 33(1) guarantees the freedom of expression by way of

seeking,  receiving  or  imparting  information.  Corollary  of  the

forestated, is sub-Article (3) which provides that in exercise of

the right of freedom of expression, every person shall respect

the  rights  and  reputation  of  others.  Considering  these

competing rights Lord Denning MR stated in English Case of

Fraser v Evans & Others [1969] 1 ALL ER 8; -  

“The right of speech is one which it is for the public interest

that  individuals  should  possess,  and  indeed,  that  they

should  exercise  it  without  impediment,  so  long  as  no

wrongful act is done; and unless an alleged libel is untrue,

there is no wrong committed.” 

20. The Court  of  Appeal  in  the  case  of  Swanya v Toyota East

Africa Ltd & another [2009] KECA 379 (KLR)  rendered that

in a suit founded on defamation the plaintiff must prove the

following elements -:

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 17 of 30



i. That  the  matter  of  which  the  plaintiff  complains  is

defamatory in character.

ii. That defamatory statement or utterance was published

by  the  defendants.  Publication  in  the  sense  of

defamation means that the defamatory statement was

communicated  to  someone  other  than  the  person

defamed.

iii. That it was published maliciously.

iv. In slander, subject to certain exceptions, the plaintiff has

suffered special damage.

21. Later,  the  Court  of  Appeal  in  Patani  &  another  v  Patani

[2019] KECA 480 (KLR) while addressing itself to the purport

of the law of defamation stated that: - 

“In rehashing, we note the ingredients of defamation were

summarized in the case of John Ward v Standard Ltd. HCC

1062 of 2005 as follows:

i. The statement must be defamatory.

ii. The statement must refer to the plaintiff.

iii. The statement must be published by the defendant.

iv. The statement must be false.”

22. It is trite the ingredients set out in  Selina Patani  (supra) are

sequential  hurdles,  to  wit,  all  must  successively  be  met  in

order for one to succeed in a claim premised on defamation. In

this case, ingredients (ii) & (iii) above have not been contested,

as the Defendants readily admitted to publishing the words in

question in their statement of defence. The two (2) questions in

dispute and to be considered contemporaneously are whether

the  publications  were  defamatory  and  or  false.  Ordinarily,

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 18 of 30



alongside  the  above,  the  Court  would  equally  consider  the

defence advanced by the Defendants however as earlier noted

the Defendants failed to call  any evidence in support  of  the

averments  in  their  pleadings  despite  being  accorded  the

opportunity. 

23. It  is not  in dispute that the Defendants ran a broadcast on

“KTN” titled “Graft Diaries” which mentioned the Plaintiff by

name. Further, despite the contents of  the broadcast, at the

time,  PW1  had  been  a  long  serving  and  internationally

respected diplomat widely recognized in the East African region

and globally.  In particular he maintained that  he had never

served as State House Comptroller or in any related capacity as

stated therein whereas  at  the  time he  was serving in  Addis

Ababa,  Ethiopia  as  the  special  representative  of  the  United

Nations, Secretary General.

24. That said, the gist of the impugned article was captured earlier

in this judgment, to wit, the same does not require restatement

at this juncture. However, what this Court garners to be the

Plaintiffs  case  is  that  the  impugned  publication  tacitly  by

innuendo referred to him-; that he was an incompetent person

with no regard for the law; a callous person without integrity; a

public  officer  devoid  of  any  ethics;  a  member  of  a  cabal  of

persons  who  are  self-focused  and  disregard  the  right  and

interest  of  Kenyans  at  large;  dishonest  and  corrupt;  and  an

unscrupulous and unconscionable public officer.

25. The broadcasts employed varied choices of words and phrases

starting with the title that was captioned “Graft Diaries”. The

broadcast  further  captured  in  part  the  words  and  phrases

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 19 of 30



“fight against corruption”, “construction of a petrol station that

never  was”,  “89  Million  Shillings  would  be  accounted  for”,

“should the former State House officials refund the public money

lost in that scandal”, “I will tell you why these 3 men are the

accused  in  this  particular  project” “contractor  was  paid

88,826,396/-, Put in mind that this project stalled a month after

it was meant to commence” “Now there is a twist, funny twist

really to this particular project” “let's look at the accusations the

three  men  are  facing.  Failing  to  issue  a  default  notice.  Not

initiating the process to recover the money lost. Not ensuring the

contractor  submitted  a  performance  guarantee  as  would  be

expected, and paying 88,826,396 Shillings without certification

of works” “who are we adding to the wall of accused” “Zachary

Muburi-Muita  …,  all  of  them  having  been  State  House

Comptrollers”.

26. My understanding of the publication as particularly relates to

the Plaintiff is that the Defendants were reporting on a finding

of the Parliamentary Public Accounts Committee concerning a

stalled State House Petrol State Project initially contracted in

May 2011 for Kshs. 105 Million. According to the broadcast,

the project stalled a month after it began despite approximately

85% of the contract value having been paid in June of 2013; no

key infrastructure in respect of the project had been set up.

Whereas  despite  payment  of  Kshs.  88,826,396/-,  there  was

allegedly  no  evidence  of  a  default  notice  issued  to  the

contractor;  recovery  proceedings  for  payments  made;

submission or enforcement of a performance guarantee; proper

certification of works by the Ministry of  Public Works before

Payment. Further, while the broadcast did not state that the
Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 20 of 30



Plaintiff had been arraigned or convicted of any offence, it did

associate him with the committee's adverse findings for further

action and possible recovery of funds, given that he had served

at the time as State House Comptroller. 

27. PW1 was categorical that he had never served in the position

purported  in  the  broadcast  and  went  to  great  lengths  to

demonstrate  the  above  vide  PExh.2 which contained  among

other  a  copy  of  his  Curriculum  Vitae and  Letter  dated

06/08/2010 from the Sec. Gen of the United Nations appointing

the Plaintiff to the United Nations Office to the African Union,

among other documents relating to his diplomatic career. 

28. With the above in reserve, concerning defamation,  this Court

draws guidance from the applicable test on defamation as spelt

out  in  Onama v Uganda Argus Ltd (1969)  EA  by the East

African Court of Appeal, that-: 

“In deciding whether the words are defamatory, the test is

what the words could reasonably be regarded as meaning,

not only to the general public,  but also to all those “who

have a greater or special knowledge of the subject matter”. 

29. By their  pleadings,  the Defendants  stance is  that  the words

and in the natural or ordinary meaning or otherwise consisted

of  expressions  of  opinion,  were  fair  comment  and  fair

information upon facts which were matters of public interest.

However, no evidence was offered in support of the averment in

their defence. 

30. PW2, on his part was of the view that the Plaintiff was a stellar

career-serving diplomat having known him since 2003.  That

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 21 of 30



prior to the publication he held the Plaintiff  in extreme high

esteem,  and  having  known  him  as  a  career  diplomat,  his

impression  of  the  Plaintiff  changed  after  watching  the

broadcast, to wit, he viewed him as grossly incompetent and

shamelessly corrupt. He called the Plaintiff after the broadcast

to  find  out  when  he  had  been  appointed  as  State  House

Comptroller,  wherein  the  Plaintiff  informed  him  that  the

broadcast had been fabricated and had never been appointed

or served in the capacity as reported.

31. It  necessitates address at this  juncture,  that  concerning the

defence  of  fair  comment on a matter of   public interest,  the

Court  of  Appeal  in  Mshindi  &  another  v  Ngenye  [2024]

KECA 1332 (KLR), referenced the decision emanating from the

Supreme Court of Canada in  Wilradeolia v Simpson (2008)

SCC 40 wherein the Court succinctly set out the requirements

for  a  statement  to  be regarded as fair  comment,  as follows,

that-;

“39. ……..:“ 

i. The comment must be on a matter of public interest.

ii. The comment must be based on fact.

iii.  The comment though it  can include inferences of fact

must be recognizable as a comment.

iv. The comment must satisfy the following objective test:

could any person honestly express the opinion on the

proved facts.

v. Even though the comment satisfies the objective test, the

defence can be deflated if the plaintiff proves that the

defendant was actuated by express malice”

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 22 of 30



The  defence  of  fair  comment  will  therefore,  avail  where

comments  are  made  and  not  statements  of  fact.  The

comments so made must be on matters that are of public

interest and the facts upon which the comments are based

must be true, or substantially true.”

32. Subsequently,  Gatembu, JA in Munene v Gisesa & another

[2025] KECA 2115 (KLR) while equally addressing himself to

the defence of fair comment, cited the Supreme Court of England

decision  of  Spiller  vs.  Joseph  [2010]  UKSC  53;  [2011]  1

A.C.852 where it was observed that-;

“6 …….the elements that a person relying on the defence of

fair comment needs to establish thus: the comment must be

on  a  matter  of  public  interest;  the  comment  must  be

recognizable as comment, as distinct from an imputation of

fact; the comment must be based on facts which are true or

protected  by  privilege;  the  comment  must  explicitly  or

implicitly indicate, at least in general terms, the facts on

which it  is  based;  and the comment must be one which

could  have  been  made  by  an  honest  person,  however

prejudiced  he  might  be,  and  however  exaggerated  or

obstinate his views.

2. Applying  my  mind  to  the  above  dicta,  firstly-;  the

Defendants failed to  call  any evidence to  shore  up their

defence; secondly, the broadcast seemed to impute the fact

that  the  Plaintiff  has served as State House Comptroller

whereas there was no evidence to the same; and thirdly, I

am inclined to  agree  that  the  imputation  created  by the

broadcast  was  that  the  Plaintiff  was  involved  in  the

scandal  of  corrupt  and  or  the  imputation  as  pleaded  in

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 23 of 30



Paragraph  8  and  9  of  the  Plaintiff’s  plaint  therein.  The

latter was fortified by PW2’s evidence in the face of the fact

that the defence offered to call no evidence. 

Reviewing the material on record, this Court is of the view

that  the  language  used  in  the  publication,  especially

regarding the use of the words and phrases earlier set out

herein  in  reference  to  the  Plaintiff  appeared  to

sensationalize  or  dramatize  the  broadcast.  And

compounded by falsity of the publication, it can be stated

that  the  Defendants  actions  were  clearly  reckless  and

malicious  in  so  far  as  the  broadcast  falsely  imputed

against the Plaintiff  serious and or criminal conduct that

ordinarily  would  invite  penal  sanctions,  all  without  first

verifying and or justifying the true facts. 

33. As is, there are identifiable queries with respect to the accuracy

of the reporting, the Parliamentary Public Accounts Committee

Report  was  never  tendered  as  evidence  before  this  Court

meanwhile and at the risk of repetition, the broadcast appears

to have exceeded its factual basis. 

34. Consequently,  in  view  of  the  above,  the  Court  justifiably

believes that the Plaintiff’s grievance is merited and that the

impugned article was indeed defamatory of and concerning the

Plaintiff. The Defendants are therefore found to be liable for the

tort of defamation against the defendants jointly and severally.

Whether the Plaintiff is entitled to an award of damages

and if so, the quantum?

35. It  is  well  settled  that  an  award  of  damages  is  a  matter  of

judicial discretion. In C A M v Royal Media Services Limited

[2013] KECA 178 (KLR), the Court of Appeal stated that:-

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 24 of 30



“No case is like the other. In the exercise of discretion to

award  damages  for  defamation,  the  court  has  wide

latitude. The factors for consideration in the exercise of that

discretion as enumerated in many decisions including the

guidelines  in  Jones  v  Pollard  (1997)  EMLR  233-243

include  objective  features  of  the  libel  itself,  such  as  its

gravity, its province, the circulation of the medium in which

it is published and any repetition; subjective effect on the

Plaintiff’s feelings not only from the prominence itself but

from the  Defendant’s  conduct  thereafter  both  up  to  and

including  the  trial  itself;  matters  tending  to  mitigate

damages for example, publication of an apology; matters

tending  to  reduce  damages;  vindication  of  the  Plaintiff’s

reputation past and future.”

36. In the case of Kamunge v Gachari [2016] KEHC 5119 (KLR) ,

Mativo J. (as he then was) cited the case of  John v MG Ltd

(1996) 1 ALL E.R.  the English Court of Appeal held: - 

“The successful plaintiff in a defamation action is entitled

to recover, the general compensatory damages such sum

as will compensate him for the wrong he has suffered. That

must  compensate  him  for  damages  to  his  reputation,

vindicate his name, and taken account of the distress, hurt

and humiliation which the defamatory publication caused...

Exemplary damages on the other hand had gone beyond

compensation and are  meant  to  “punish”  the  defendant.

Aggravated damages will be ordered against a defendant

who acts out of improper motive e.g. where it is attracted

by malice; insistence on a flurry defence of justification or

failure to apologize.”

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 25 of 30



37. Here, it is not in doubt that the publication touched on the

Plaintiff’s integrity, honour and reputation by demeaning him

before right thinking members of the society, going by PW2’s

evidence. Further, the impugned broadcast potentially had the

effect of wide reach among viewers of “KTN”. It would equally

seem  that  the  Defendants  have  to  date  not  retracted  the

broadcast  or  tendered  an  apology  to  the  Plaintiff  yet  the

imputation  created  by  the  article  must  have  affected  the

Plaintiff’s reputation nevertheless. 

38. As  earlier,  neither party  filed  submissions  despite  being

accorded ample opportunity to do so. 

39. With  above  in  reserve,  in  Nation  Media  Group  v  Chiguzo

[2022] KECA 765 (KLR),  the  Court  of  Appeal  cited  with

approval  the  decision  in   Nation  Newspapers  Limited  vs.

Daniel Musinga T/A Musinga & Co Advocates Civil Appeal

No. 120 of 2008, wherein the Court appreciated that while all

people are equal before the law, injury suffered in the case of

defamation is not the same for all persons and “the status of a

particular person affects the extent of the injury suffered.” 

40. It went on to quote the English case of  John vs. MGM LTD

(1997) QB 586 wherein it was stated that-

“In  assessing damages for  injury to  reputation,  the

most important factor is the gravity of the libel;  the

more  closely  it  touches  the  Plaintiff’s  personal

integrity,  professional  reputation,  honour,  courage,

loyalty and the core attributes of his personality the

more serious it is likely to be. The extent of publication

is also very relevant: a libel published to millions has

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 26 of 30



a  greater  potential  to  cause  damage  than  a  libel

published to a handful of people.”

41. Here,  it  is not  in dispute that the Plaintiff  having served as

Ambassador, was a Career Diplomat engaged in public service

for  Country  and  equally  accorded  state  accolades  such  as

Moran of the Order of the Burning Spear (MBS) for his service

to Country. 

42. Therefore,  taking  guidance  from  decisions  in  Muthaura  v

Nation  Media  Group  Limited  &  another

[2025] KEHC 2386 (KLR) wherein  the  claimant  (held  various

respectable  positions  in  the  public  service,  including  but  not

limited to ambassadorial positions had also received and was

conferred with various medals and honors, such as Elder of the

Golden Heart (EGH) and Moran of the Burning Spear (MBS) was

awarded Kshs. 6,000,000/-,  Musikari Kombo v Royal Media

Services  Limited  [2018] KECA 801 (KLR) –  wherein  the

claimant  (a  member  of  the  National  Assembly)  was  awarded

Kshs.  5,000,000/-,  Agnes  Zani  v  Standard  Group  Limited

[2019] KECA 66 (KLR) -  wherein the claimant (a Senator) was

awarded Kshs. 5,000,000/- and Ongwen & 5 others v Omollo

& 6 others [2023] KECA 1444 (KLR) - wherein the claimant (a

Judge) was awarded Kshs. 6,000,000/-, the Court believes that

an  award  of  Kshs.  5,000,000/-  is  justified  in  the

circumstance. 

43. On exemplary damages, in the case of Mansion V Associated

Newspapers LTD (1965) 2 ALL ER 954 at 957 the English

court stated that exemplary damages may be awarded: -

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 27 of 30



“In  a  case  in  which  a  newspaper  quite  deliberately

published a statement which it either knows to be false or

which it publishes recklessly, carelessly, whether it be true

or false.”

44. The gravitas of the contents of the publication herein called for

prior verification of facts by the Defendants, or comment by the

Plaintiff, if any. The failure by the Defendants to verify and or

justify the facts resulted in injury to the Plaintiff’s reputation.

The Plaintiff is thus entitled to exemplary damages assessed

at Kshs. 1,000,000/- (One Million). 

45. Having awarded exemplary damages, the Court will decline to

award aggravated and punitive damages, there being no basis

laid to warrant such an award. In any event, any humiliation,

distress, injury to reputation, insult, outrage or malice of the

publication,  that  would  be  the  purport  of  an  award  of

aggravated  damages,  in  my  view,  has   sufficiently  been

compensated in the earlier award of general damages. 

46. The Plaintiff also seeks a permanent injunction restraining the

Defendants and each of  them by themselves,  their  servants,

agents’  employees  or  otherwise  however  from  further

broadcasting,  publishing  or  causing  to  be  broadcasted  or

published  any  defamatory  statement  against  the  Plaintiff  in

any form or manner whatsoever. However, the Court notes that

the alleged defamatory statements were broadcasted close to

ten (10) years ago, and it is unlikely that the defamation will be

repeated.  Furthermore,  granting  such  an  injunction  would

unjustifiably infringe on the Defendants’ constitutional right to

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 28 of 30



freedom  of  expression.  Therefore,  the  request  for  the  said

permanent injunction is denied. 

47. Meanwhile, as may concern a permanent injunction compelling

the Defendant and each of them to erase and remove from their

various posts, website, blogs or their other forms of electronic

and  social  media  of  any  form  or  nature  whatsoever  the

publication or any similar words or statements or content of

like effect relating to the Plaintiff, the same appears justified in

the  circumstance,  in  light  of  this  Court’s  earlier  finding.

Therefore, the prayer is accordingly allowed. 

48. Lastly, with respect to the relief seeking an apology of similar

prominence as the publications, I wholly adopt without adding

more, the rendition recently taken by the Court of Appeal in

Rutto v Langat & another [2025] KECA 1276 (KLR) wherein

it was wittily observed that-;

“Moreover,  it  is  well  established  that  damage  to  one’s

reputation may not fully be cured by counter-publication or

apology; the harmful statement often lingers on in people’s

minds.  So even if  damages  do not  cure  the  defamation,

they may deter promiscuous slander and constitute a real

solace for irreparable harm done to one’s reputation. See

Albie Sachs, J in  Dikoko v Mokhatla 2006 [6] SA 235

[CC]; 2007 [I] BCLR I [CC].”

Final Disposition

49. Accordingly,  the  Court  finds  and  holds  the  Defendants

jointly  and  severally   liable  for  the  tort  of  defamation

against  the Plaintiff  and enters  judgment  accordingly  as

hereunder -: 

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 29 of 30



a) General damages   Kshs. 5,000,000/-

b) Exemplary damages Kshs. 1,000,000/-

Total                          Kshs. 6,000,000/-

The  above  amount  shall  attract  interest  at  Court  rates

from the date of this judgment until full settlement.

50. Finally,  on costs,  applying my mind to  the provision of

Section 27 of the Civil Procedure Act, I award costs of the

suit in favour of the Plaintiff to be borne by the Defendants

Orders accordingly.

Delivered  Dated  and  Signed  at  Nairobi  this  19th day  of

February, 2026.

……………………….

JANET MULWA.

JUDGE

Hcc. 74 of 2016 - Judgment Page 30 of 30


