
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO. 368 OF 2001

JOHN JOSEPH KAMOTHO……………………….………1ST PLAINTIFF

CHARLES GITHII KAMOTHO…………….……………….2ND PLAINTIFF

JAMES KAMOTHO…………………………………………3RD PLAINTIFF

DAVID KAMOTHO………………………………….……….4TH PLAINTIFF

-VERSUS-

NATION MEDIA GROUP LIMITED …………........….…1ST DEFENDANT

MUTEGI NJAU…………………………..……..………….2ND DEFENDANT

BOB KIOKO…………………………………..……………3RD DEFENDANT

JUDGEMENT

 

1. THE PLEADINGS IN A DEFAMATION SUIT

The plaintiff’s  plaint  dated  6th March,  2001 and filed  on 8th March,  2001 asserted,  in  summary,  as
follows.

At all material times the 1st plaintiff was a Cabinet Minister in the Government of Kenya in charge of
Local Authorities; he was also the Secretary-General of the then ruling political party, KANU. The 2nd

plaintiff was a medical doctor working as such, at the Kenyatta National Hospital. The 3rd plaintiff was a
businessman in Nairobi. The 4th plaintiff was a student in Nairobi who had just obtained admission to the
Perth Institute of Business and Technology, in Australia. The 2nd, 3rd and 4th plaintiffs are sons of the 1st

plaintiff.

The 1st defendant  was at  all  material  times  the  proprietor  of  local  radio and television  broadcasting
stations, known respectively as Nation Radio and Nation TV. The 2nd defendant was an employee of the
1st defendant and the News Editor of  Nation Radio and  Nation Television. The 3rd defendant was an
employee  of  the  1st defendant  and  the  host  of  a  talk  show programme  on  Nation  Radio known as
Changamka.



It was pleaded that, in the Changamka programme of 18th January, 2001 hosted by the 3rd defendant on
Nation Radio, the 3rd defendant as the presenter and host, allowed a caller by the name Maina, described
by the 3rd defendant as “a regular contributor,” to go on air, with the result that a false and malicious
publication to the general public took place, of and concerning the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs. The words
so published were as follows:

“…this was about 7.15 this morning …a white Peugeot 405 bursts into the parking lot at a speed of
about 80 to 90 kph… the car has three young men and at that speed they are unable to control the
car and the car slams into a stationery Nissan…. The young boys reversed the car and moved from
the accident scene, got out of the car and bounced off towards the parking office and guess what!!!
The three spoilt brats are sons of a Cabinet Minister!! ….Right now I can see them on cellular
phones ….I think they are just trying to call their father to try and get them out of this… we don’t
need this… I wonder whether they will be made to compensate those people who normally park in
this parking lot before they can be allowed to leave… hopefully the owner of the Nissan will be
compensated and not harassed…but we don’t need this kind of spoilt children on our streets.”

It is asserted that, immediately after the electronic publication of the impugned words, the 3rd defendant
went on air and published to the general public of and concerning the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs,  the
following words:

“The full effect of the law should apply and hopefully we will see it apply. Maina you have given
me the names of the young people…if anybody in authority is interested in getting the names you
can actually call us here. We are still trying to get a team down to Westlands to check.

“…[As]  Maina called us at  7.15 this morning, three kids and some of them apparently are [a]
Cabinet Minister’s kids, drove into a parking lot while racing around it…they seemed to have been
drunk on something…they were driving off but the security officers have not allowed them to leave
the compound of the parking lot. We’ll bring you more details as soon as we are called by anybody
in authority to ask us who the young men are, then we can inform them and tell you how quickly it
took them to respond.”

The 2nd, 3rd and 4th plaintiffs pleaded that none of them was at the scene of the accident reported in the
Nation  talk  show  and  in  the  Nation  Radio broadcast.  All  the  plaintiffs  averred  that  the  impugned
publication referred to them and were understood, and the defendants meant the same to be understood,
by the general public as referring to the plaintiffs, and that, owing to the circumstances prevailing, the
impugned words were defamatory of the character of each and all of the plaintiffs.

The plaintiffs gave the particulars that the defendants had in three news bulletins of the morning of 18 th

January, 2001 published the words:

“a son of Local Authorities Minister Joseph Kamotho was involved in a scuffle after his friends hit
another car in Westlands. Kamotho’s son intervened after guards detained his friends soon after the
accident to prevent them from leaving the scene. By 9.00 a.m. the matter had been sorted out and
both vehicles left the scene.”

In the caption of the news bulletin in Nation TV it was evident that none of the plaintiffs was present at
the scene of the accident. It is pleaded that the follow-up by the news bulletins of the defendants, despite
being aware that there was no truth in the publication, was meant to confirm that the persons referred to in
the impugned publications were the plaintiffs. It is pleaded that the prominence which the defendants had
given what was a minor accident, was motivated by malice, with the intention of publishing to the general
public the material which has caused injury to the plaintiffs. Despite learning that none of the plaintiffs
were at the scene of the accident in question, the defendants neglected or refused to publish an apology or
clarification of the facts.

The plaintiffs  pleaded that the words used in the impugned publication,  in their  natural and ordinary



meaning and by innuendo, meant and were understood to mean —

(i) that the 1st plaintiff, being a Cabinet Minister and Secretary General of KANU, is in the habit of
abuse  of  office  by  subverting  the  due  process  of  law,  in  instances  in  which  his  sons  have
transgressed the law;

(ii)  that,  in  the same manner,  the 1st plaintiff  commits  criminal  offences  punishable under  the
provisions of the Penal Code;

(iii) that, the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs, being sons of the 1st plaintiff, are irresponsible in character
and in the habit of using their father’s office for gain including evading the due process of law;

(iv)  that,  the 2nd,  3rd and 4th plaintiffs  usually  commit  criminal  offences punishable under  the
provisions of the Penal Code;

(v) that, the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs have not been well brought up by the 1st plaintiff and that
they are spoilt, irresponsible and of very little social standing;

(vi) that, the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs are immoral in character and are habitual drunkards.

By the impugned words published by the defendants, it is pleaded, each of the plaintiffs has been greatly
injured in his character and reputation. For the 1st plaintiff, as Cabinet Minister and Secretary-General of
KANU, his reputation and his integrity were greatly injured and compromised, not only among Kenyans
but also in the world at large. For the 2nd and 3rd plaintiffs, their reputation and integrity as citizens of
Kenya, including their professional integrity, have been put in great jeopardy. For the 4th plaintiff, his
reputation and integrity as a student has been injured.

Despite notice of intention to sue having been given, the defendants have taken no action to apologise or
propose a suitable recompense. The plaintiffs claim: general damages; aggravated damages; costs of the
suit; interests.

The defendants filed their memorandum of appearance on 4th April, 2001, and their statements of defence
on 19th April, 2001. The 3rd defendant denied that he published the words said to be defamatory of the
plaintiffs. The 1st defendant admits publishing the impugned words, but denies that those words were
falsely  or  maliciously  published.  The  1st and  3rd defendants  deny  that  the  impugned  words  were
understood to refer to the plaintiffs or any of them, no names having been given nor any identification
which pointed to the plaintiffs. The 1st and 3rd defendants assert that according to their publication, only
friends of a son of the 1st plaintiff were involved in the incident occasioning this suit, and not the 2nd, 3rd

and 4th plaintiffs, and “there was therefore never any identification of the 2nd to 4th plaintiffs with the
young men referred to in the original broadcasts.” The 1st and 3rd defendants assert: “the decision whether
to  publish  any  incident  is  for  them alone”  and  they  had  nothing  to  apologise  for.  The  1st and  3rd

defendants assert that no words published referred to the 1st plaintiff, and “no words published alleged
that anyone let alone the first plaintiff was in the habit of abuse of public office.” They plead that they had
accused none of the plaintiffs of having committed a criminal offence. The 2nd defendant pleaded that the
plaint showed no cause of action against him; and he prayed that the suit against him be struck out with
costs.

II. THE ISSUES

The issues for resolution in this case were framed, agreed between counsel, and filed on 24 th March,
2004. These were as follows:



(a) whether there is a cause of action against the 2nd defendant;

(b) whether the 3rd defendant published the words complained of in paragraph 8 of the plaint;

(c) whether the words published in paragraphs 8 and 9 of the plaint were published by the 1st and
3rd defendants falsely and maliciously;

(d) whether the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs were at the scene of the accident that was reported in the
1st defendant’s Changamka Radio Programme on 18th January, 2001;

(e) whether the words set out in paragraphs 8 and 9 of the plaint referred to and were understood to
refer to the plaintiffs or any of them; and whether the publication contained the names of the 2nd,
3rd and 4th plaintiffs or specifically identified or referred to the plaintiffs;

(f) whether the words published by the 1st and 3rd defendants in their natural and ordinary meaning
and/or in the innuendo therein alleged, were meant and were understood to mean the interpretations
alluded in paragraphs 12 and 13 of the plaint; and whether the words published by the 1st and 3rd

defendants in its  Changamka Programme and news bulletin thereafter, have injured the character
and reputation of the plaintiffs as alleged;

(g) whether the words published by the 1st and 3rd defendants in either its  Changamka morning
programme and/or  in  subsequent  broadcast/news bulletins  were  defamatory  of  the plaintiffs  as
alleged in the plaint;

(h) whether  the plaintiffs  have suffered damage,  and whether  they are entitled to the remedies
sought;

(i) who should pay the costs of this suit.

III THE EVIDENCE

Hearing in this case began on 6th February, 2004 when the evidence of the 4th plaintiff was taken de bene
esse, as he had to leave the country for studies abroad.

David Waweru Kamotho was sworn and testified that he was 23 years of age, and a student at Edith
Cowan University in Perth, Western Australian, taking an internet computing course. He testified that the
1st plaintiff was his father, and the 2nd and 3rd plaintiffs his elder brothers. On the material day in the
happenings leading to these proceedings, the 4th plaintiff was asleep at his father’s house, when the 3rd

plaintiff called home from outside and wanted to speak to him. The 4th plaintiff was woken up by his
mother and he spoke to the 3rd plaintiff on the telephone. The 3rd plaintiff had just learned of a negative
electronic publication about the family and urged the 4th plaintiff to watch the  Nation Television news
bulletin due to be aired at 11.00 a.m. The 4th plaintiff watched the Nation TV news bulletin at 11.00a.m,
and it carried the report that a son of the Honourable Mr. Kamotho (1st plaintiff) was involved in a scuffle
with watchmen at the Westlands suburb of Nairobi, following the occurrence of an accident. The said son
of the 1st plaintiff was reported to have called the police, who came along and sorted out the contretemps.
Nation TV on that occasion showed pictures of boys involved in conflict; but the 4th plaintiff was unable
to identify any of those boys in the TV footage, or even the vehicles pictured next to them at the locus in
cuo. In his words: “They were unknown to me.”

Soon after the 11.00 a.m.  Nation T.V. bulletin, the 4th plaintiff testified, he began receiving telephone
calls  from friends,  who wanted to  know what  exactly  had happened.  When he replied that  he knew
nothing of it, some of his friends thought he was not telling the truth; in his words, “some told me off.”



The 4th plaintiff said, this made him look irresponsible, especially as he had not been involved in any
accident lately, and he had never been accosted by a policeman over a possible breach of the law. He
averred:  “I  have never  sought  my father’s  help  to  save me from any situation with the police.  This
incident, the 4th plaintiff said, “assassinated my character”; “as a result I lost some friends. They see me
as an irresponsible kid who uses his father to get him out of trouble.”

The 4th plaintiff averred that although his advocates had sought apology from the defendants, none had
been forthcoming. He urged that the defendants should apologise, and should pay damages for the harm
done to the plaintiffs. He said he was due to complete his course in Australia, and would have been keen
to take up a job in Kenya thereafter; but he apprehended that the impugned publication had exposed him
in bad light and this could hurt his chances of securing employment.

On cross-examination, the 4th plaintiff said he had missed the 9.00 a.m. news bulletin of the 1st defendant;
but at 11.00 a.m. he listened to Nation TV and Radio news. On Nation TV it was stated that a son of the
Local Authorities Minister, Mr. Kamotho, had been involved in a scuffle with the police.  The report
regarding the calling of the Police had been on the radio broadcast. The 4th plaintiff said he had been in
Kenya continuously, about the time of the incident in question, but he had left the country for Australia a
couple of weeks later. He averred that he thought his eldest brother (the 2nd plaintiff) would have been at
his home on the material morning of 18th January, 2001; but it was the 3rd plaintiff (who was also at his
own house) who had called him on the telephone on that morning. The 4th plaintiff said he had concrete
proof that the impugned broadcast had indeed been aired; the plaintiffs had recorded the same, and the 3rd

plaintiff  had  the  custody of  the  audio-tapes  and video-tapes.  When  the  3rd plaintiff  heard  the  radio
broadcast at 9.00 a.m. he had formed the impression that the subject was the 4th plaintiff, and this is how
he came to call the 4th plaintiff soon thereafter. The immediate purpose of the call which the 3rd plaintiff
made after the 9.00 a.m. Nation Radio bulletin, was to ascertain where the 4th plaintiff was, at the time.

PW2, James Mwai Kamotho, was sworn and gave his evidence on 11th May, 2004. He testified that he
was aged 32 and was a businessman, running two companies. He is the proprietor and Managing Director
of County Carhire, and Internet Trade Technologies. He testified that the 1st plaintiff was his father, while
the 2nd and 4th plaintiffs were his brothers.

On 18th January, 2001 PW2 was driving to work, with his car radio tuned into  Nation F.M. Radio. At
about 7.20 a.m. he was listening to that station’s  Changamka Show. Then suddenly there was a report
about  a  scuffle  which  was  taking  place  at  Westlands.  The  radio  station  was  relaying  on  air  the
instantaneous report of a caller who was speaking of three brats who were the sons of a Cabinet Minister.
Then  at  that  moment  a  friend,  by  name  Rachael,  who  apparently  had  also  been  listening  to  the
Changamka Show, called the 3rd plaintiff on mobile phone and wondered just what was happening! This
inquiry, for the first time, gave his mind focus on what was just being aired in the Changamka Show. The
3rd plaintiff called his father’s home, and spoke to his mother. He inquired where the 4th plaintiff was; his
mother checked, and found the 4th plaintiff asleep. The 3rd plaintiff then called the 2nd plaintiff who was
already on his way to work. As the 3rd plaintiff kept on receiving more calls on his mobile phone, he
decided after listening to the 9.00 a.m. Nation F.M. Radio news, to return home. He called the 4th plaintiff
who, as it turned out, knew nothing of the incident reported by Nation F.M. Radio. The matter disturbed
the 3rd plaintiff so much, he did not go to work and spent the whole day worrying about the morning’s
news item. His impression of the scenario was, in his own words, as follows:

“We were alleged to have driven into a parking lot, knocking another vehicle, and that we were drunk;
and that we now started calling our father to bail us out of the situation.”

The 3rd plaintiff said the 1st defendant was giving regular bulletins on the news item it had generated in
the morning of 18th January, 2001. On the following day a documentary based on the story was shown, at
some car-park in Westlands; but the persons whose figures appeared in the documentary were unknown



to the 3rd plaintiff.

The 3rd plaintiff  testified  that  his  family  had contacted  the Nation  Media Group (1st defendant)  and
requested a correction to the bulletin of 18th January, 2001. A letter was sent out by M/s. Kiarie Kamere
& Nyiha Advocates, on behalf of the plaintiffs, to the News Editor of  Nation Radio and T.V., seeking
corrections and apology. However, the 1st defendant gave no reply, and refused to retract the story.

The plaintiffs decided to seek legal redress in the form of damages. In preparation, they purchased from
Roger Steadman Associates audio and video cassettes on the  Nation Radio  Changamka  show of 18th

January, 2001. A request was made to have the said cassettes played in Court, and there was no objection
to this quite proper request. The Court allowed a viewing on the television screen of the tapes.

On the television screen, what appeared was a scene at Westlands, showing that the reporter was speaking
from the second floor of Mpaka House. He was observing the happenings at a parking lot five metres in
length, saying that a white Peugeot car was careering into that parking lot at a speed of 70 – 80 kph; in it
were three young men who had lost control of the car; they banged into a Nissan van; they got out, three
spoilt brats, sons of a Cabinet Minister; they are trying to get their father to help them out.

The 3rd plaintiff testified that the Changamka show had attributed the report to one Maina who is said to
have observed the unfolding of the incident. He had said that the mischief-makers were three drunk sons
of a Cabinet Minister, who were trying to escape but were stopped by security personnel. The 3rd plaintiff
produced the tape of the Changamka talk show activity as an exhibit (pl’s exhibit No. 2).

The 3rd plaintiff testified that the story in the Changamka Show was repeated in the Nation F.M. Radio
news bulletin,  which referred to a white Peugeot 405 car as the one that had lost control and caused
damage at the car park at Westlands, being occupied by Mr. Kamotho’s sons. In the Nation T.V. news at
11.00 a.m.,  on  18th January,  2001,  the  very  first  news  item was  about  the  said  Westlands  car-park
incident. The 3rd plaintiff produced a video-tape of the Nation T.V. Programme (pl’s exhibit No. 4) which
showed a white Peugeot 405, registration No. KAE 790 R. The 3rd plaintiff said he had never owned such
a vehicle; and he did not know the several people appearing on the clip shown on the screen.

The 3rd plaintiff testified that while it was true he had been involved in a car accident, that was much
earlier, possible in 1999, near Gil Gil in the Rift Valley; he had not, on that occasion, been apprehended
and had not been charged in Court, and neither had he used his father’s name to bail him out in any
manner whatsoever.

The 3rd plaintiff testified that many of his friends and relatives still feel that he had been involved in a
fracas at the Westlands car-park, on the morning of 18th January, 2001. Some of his business associates
are of the same persuasion. He averred that the impugned words depicted him as a spoilt brat; a drunkard;
an irresponsible individual; a person who seeks the intervention of his father to bail him out of problems.
He  testified  that  he  was  a  married  man  with  two  daughters,  in  respect  of  whom  he  bore  certain
responsibilities;  but  after  the  incident  leading  to  this  suit,  his  business  colleagues  still  view  him
negatively. He said he wants an unconditional apology, as well as recompense in damages.

In  cross-examination,  which  took  place  on  7th March,  2005  the  3rd plaintiff  restated  that  in  the
Changamka Show of the morning of 18th January, 2001 the impugned story had referred to children of a
Cabinet Minister as the ones who had driven a car improperly and caused an accident at Westlands, but
the  names  of  these  children  were  not  specifically  mentioned.  He testified  that  neither  the  audiotape
(plaintiffs’  exhibit  No. 2) nor the videotape (plaintiff’s  exhibit No. 3) mentioned the 2nd, 3rd and 4th

plaintiffs by name, but they mentioned a son to the Minister for Local Government, Mr. Kamotho. They
made reference also to the children of the Hon. Mr. Kamotho. In the Changamka Show it was stated that
a son of Mr. Kamotho was driving the vehicle which caused the accident at Westlands. The 3rd plaintiff
said it was  Bob Kioko, the 3rd defendant, who had conducted the  Changamka Show of the morning of



18th January, 2001; and he had added to the report of his caller by remarking that the conduct of the
children of the Hon. Mr. Kamotho, exemplied abuse of power. The Changamka Show made reference to
three sons of the Minister, Mr. Kamotho; and its content was confirmed in the 9.00 a.m. news bulletin.

PW3, the Hon. Mr. J.J. Kamotho (1st plaintiff) was sworn and gave his evidence on 7th March, 2005. He
testified that he is at the moment a Member of Parliament, and a Commissioner on the Parliamentary
Service Commission.  He testified that  he has three sons who are,  in order of seniority,  Dr.  Charles
Kamotho, Mr. James Kamotho and Mr. David Kamotho (2nd, 3rd and 4th plaintiffs respectively).

PW3 averred that in January, 2001 he was the Minister for Local Government, and Secretary-General of
the ruling party, KANU. At about 7.20 a.m. on 18th January, 2001 his wife was talking on the telephone
to his second son (3rd plaintiff), and the name of the 4th plaintiff came up in the conversation. His wife
went to the 4th plaintiff’s room and found him asleep. She then told the 3rd plaintiff on the telephone that
the 4th plaintiff was still asleep. Mr. Kamotho (1st plaintiff) then drove to his office, and while there, at
about 9.30 a.m.,  he started receiving calls  from friends and political  colleagues.  He found he had to
explain or deny things he thought were politically motivated, in connection with the impugned story put
up by the defendants, a situation which continued throughout the day. He felt it was an insult for the
defendants to create the impression that his sons were indisciplined. In the evening of 18 th January, 2001
he became persuaded that he would have to take some action in relation to the story about his sons. He
and his family watched the Nation TV news bulletin in the evening; and there was still this story about the
sons of the Minister for Local Government; about the brats, children of the Minister and he was the only
such Minister. He felt compelled to check in the dictionary the meaning of the word “brat”, and he felt
disturbed by the persistent  story coming from the 1st defendant.  In his  words:  “Although the people
trusted me as a Minister, if my children were behaving like this, I was a very untrustworthy Minister.” He
observed that as a Minister, he had been entrusted with public responsibilities.

The 1st plaintiff averred that he had never used the police to bail out any of his sons from trouble. He
made a complaint to the defendants, through his lawyers, but received no apology. He was now seeking
compensation from the defendants, “for the abuse and damage caused to me and my family.” He was also
seeking costs.

When the impugned story was published, Mr. Kamotho’s youngest son (4th plaintiff) had just applied for
a visa, and he apprehended that the son might as a result be denied an Australian visa.

On cross-examination, the 1st plaintiff said he had not himself listened to the  Changamka Show in the
morning of 18th January, 2001, but he later watched the videotape. In his view the usage of the word
“brat” to describe his sons had come from an agent of the 1st defendant, and this was in the Changamka
Show. He listened to the news at 11.00 a.m. on that day, and heard the story about a scuffle involving his
sons; and scuffle would have meant in his view, that people were fighting and causing a commotion. The
colleagues  and relatives  who called  the  1st plaintiff  were  concerned  that  his  sons  would  have  been
involved in a commotion. When he saw the video clip later, he was not able to identify those who were at
the place in Westlands where the fracas is said to have taken place. He also did not know anything about
the Peugeot 405 which was alleged to have been driven recklessly by his son; he said: “We have never
owned such a car.”

The 1st plaintiff admitted that notwithstanding the publication of the impugned story by the defendants,
he was still re-elected to Parliament in the national elections of December, 2002.

On re-examination,  the 1st plaintiff  averred that the impugned story had also done him and the other
plaintiffs damage by referring to his sons as drunkards – in the Changamka Show. These words published
were damaging to him, and he thereafter had to explain the behaviour of his sons to anxious callers,
throughout the day.



PW4 was sworn and gave his evidence on 18th January, 2005. He testified that he is aged 35 ½ years, and
is a medical doctor based at the Thika District Hospital.  He is also a consultant at the Nairobi Heart
Clinic, at the Nairobi Hospital. As at 18th January, 2001 he was a Master of Medicine (M.Med) student at
the  Department  of  Paediatrics,  University  of  Nairobi;  and he  was a  doctor  attached  to  the  Kenyatta
National Hospital. He had not listened to the Changamka Show of 18th January, 2005; but he heard of it,
and later listened to it on tape. The 3rd plaintiff had called him on telephone at 7.40 a.m. to brief him on
the story being published by the 1st defendant.

On the morrow, PW4 averred, he was at his place of study asked questions by his associates, seeking to
find  out  about  his  extra-curricular  activities.  Those  inquiring  wanted  to  know whether  he  had  been
involved in a commotion at a car park in Westlands on the previous day. As his name is recorded and
known as Dr. Kamotho, he became the subject of suspicion among his peers. He saw the videotape and
heard the audiotape carrying the impugned story. In his perception, the words used of the plaintiffs, in the
story, were abusive. The caller on the Changamka Show had spoken of three spoilt brats, and the host (3rd

defendant) then made derogatory comments, of drunken sons of Ministers; and he promised to air more
information on this matter subsequently – a promise kept with still more stories about the sons of  Mr.
Kamotho.

The 4th plaintiff said he has once been involved in a minor vehicle accident, but he had not called upon
his father to bail him out; and he has never used his father to help him in any incident involving the
police. He wanted the defendants to make an unqualified apology and to pay damages and costs.

In cross-examination, PW4 testified that his colleagues in the M.Med. course, such as Dr. Mbogua and
Dr. Kamau had made comments on the incident which has led to this suit. They asked about the scuffle
and wanted to know if the 2nd plaintiff was involved in such a thing.

PW4 testified that he had heard on tape the representations of a caller who featured on the Changamka
Show on 18th January, 2001; he was saying he could at that moment see those spoilt brats, the sons of a
Cabinet Minister.

He said the publication of the story affected him adversely; for integrity was important to his calling as a
medical doctor, and in this regard, perception was critical. The perception which he had earned out of the
contested  incident  herein,  was  a  negative  one.  The  impression  had  been  created  that  he  was  an
irresponsible person. Although the 2nd plaintiff  did not for sure know of anyone, or any patient who
declined his services on account of the impugned story, it remained the case that much of the therapeutic
effect in medical care is based on  trust – being held to a certain level of esteem. He conceded that he
would not be able to name specifically who now, as a result of the defendants’ publication, held him in a
lower level of trust than before.

PW4 testified that part of the evaluation of his work in the postgraduate course, consisted in continuous
assessment;  and the  credit  given here was partly  based on how he carried  himself.  It  was  therefore
necessary for him to work harder, to undo the damage coming from negative publicity – which he did,
and passed his examinations.

DW1, Robert Kioko was sworn and gave his evidence on 7th March, 2005. He testified that he was the
Programme Controller  at  the  Nation F.M.  Radio.  He was the presenter  of the  Changamka Show on
Nation F.M. Radio, at about 7.15 a.m. on 18th January, 2001. The programme is a social commentary
show, involves social  issues, debates on matters  of public interest,  and takes calls  from listeners. He
testified that the caller who was aired on 18th January, 2001 at 7.15 a.m. had not referred to the plaintiffs
by name; he had said there were sons of a Cabinet Minster at a Westlands car park, involved in a scuffle
with security guards. The witness said:

“All that was said by the caller. We then did not discuss who it was. We said we had details of the
people alleged, which we had recorded.”



The witness had given the said details to the News Manager for verification, by sending a camera crew to
Westlands. The camera crew was indeed sent; they did their work; they returned; a television news item
was, on that basis, aired.

The witness said that whenever a caller said something, the 1st defendant had several ways of control: (i)
an 8-second delay mechanism; (ii) the option of dumping the material; (iii) the option of pre-recording the
calls; (iv) recording of all things for subsequent verification. On 18th January, 2001 at 7.15 a.m., only the
audiotape was aired. The witness averred that he had said nothing on the Changamka Show that insulted
the plaintiffs. He said he did not know the plaintiffs personally; he did not mention their names; he had no
reason to want to injure their reputation.

On cross-examination the witness said that in the Changamka Show, on 18th January, 2001 he had said
that the plaintiffs when they were involved in a scuffle at the Westlands car park, had “seemed to be
drunk”. He said: “The caller had made the statement, and so I repeated it.” He had been given names —
sons of the Hon. Mr. Kamotho — but he did not put it out. He had said more information would be given
after verification.

As regards the news broadcast by the 1st defendant on 18th January, 2001 the witness said he had no
control over it; it was the responsibility of the news manager. The 11.00 a.m. news bulletin for the first
time, made reference to sons of the Hon. Mr. Kamotho. The witness said he was not sure this reference to
Mr. Kamotho’s sons was the first item in the bulletin; but he added:

“As far as I knew it was correct. We finished with Changamka, we handed over to the News Manager,
and they [News Manager, and his agents] went to the scene. I do not know what information they got
from the scene.”

The witness said he had not wanted, in the  Changamka Show, to go on air with names because “Mr.
Kamotho was a public figure. Whenever we get information about public figures, we call them first.” The
witness had spoken to the News Manager, Mr. Mutegi Njau (2nd defendant) to advise on how to get Mr.
Kamotho for his comments. The witness did not say whether this procedure of obtaining comments was
followed, and whether Mr. Kamotho was contacted; but he learned later that Mr. Kamotho had made a
complaint through his lawyers. The witness said he could not answer for the content of the Nation Radio
statement  which  had identified  the  “spoilt  brats”  as  the  sons  of  the  Hon. Mr.  Kamotho; for  in  the
Changamka Show it had only been said that “a senior Cabinet Minister’s sons were involved; we did not
name names.” But he admitted that he had spoken on the Changamka Show at 7.15 a.m. of “these sons
appearing to be drunk; the caller said so; we repeated; we had no proof; so we said ‘seemed drunk’, and
attributed it to the caller.”

On re-examination, DW1 testified that in the Changamka Show he had said he had details regarding the
incident, and anyone with a query could call; but nobody called to seek those details.

DW2,  Mr. Mutegi  Njau  (2nd defendant)  was sworn and gave his  evidence  on 7th March,  2005.  He
testified that he had worked with the 1st defendant for the past 20 years; in January, 2001 he was the
News Manager of the 1st defendant; today he is the Investigations Editor of the 1st defendant. It is his
responsibility to assign duties to reporters; to check stories for veracity; to ensure facts are correct; to
screen material for possible libel content. The witness carries these responsibilities for the television and
radio bulletins.

DW2 testified  that  he was not  involved in  the airing  of the  Changamka Show at  7.15 a.m.  on 18th

January, 2001 because that was not a news item. He averred that the 3rd defendant had gone to see him
after the Changamka Show and had wanted to call the Hon. Mr. Kamotho on telephone “for verification”
of the story on a scuffle involving his sons which had taken place at a Westlands car park. DW2 then gave
the relevant information to the news editor, one Naim Bilal, also known as Makau Nico. Then at 11.00
a.m. on that day, 18th January, 2001 DW2 assigned reporters to go to the scene of the reported scuffle at



Westlands. He asked Naim Bilal to call the Hon. Mr. Kamotho and then send a team to the scene. This
team, which DW2 referred to as the news crew, came back with a report. They said they had visited the
scene and taken video photographs; they brought with them a video-tape. The witness testified that “by
the time the crew [got to the scene of the scuffle], the plaintiffs were not there. I could not verify whether
they were there.” The video-tape did not show any of the plaintiffs. The witness said that the Nation news
item did not identify the plaintiffs as the persons who had been shown on the tape, as the news crew “did
not bring the source of information.”

On cross-examination, the witness restated that in January, 2001 he was the 1st defendant’s news manager
responsible for radio and television broadcast. He averred that “if [the impugned story] was aired at 9.00
a.m. it could not have been verified, as it spilled over from the talk show, and there had been no time to
verify.” He said: “At 9.00 a.m. we published news that we had not verified.” Such reporting, the witness
agreed with counsel, was “not responsible journalism.” But he maintained that “it was not reckless; we
tried to contact Hon. Kamotho; we did not get him; he did not call me.”

The  witness  acknowledged  that  he  had on 23rd January,  2001 received  a  letter  from  Mr.  Kamotho
addressed to the News Editor of the 1st defendant, seeking an apology and threatening suit. He handed
this over to his lawyers. Regarding the happenings at Westlands on the material day the 2nd defendant
said:

“An accident must have happened [at Westlands, on 18th January, 2001];  but I cannot say Mr.
Kamotho’s  sons  were  involved. I  don’t  know  for  certain  whether  Mr.  Kamotho’s  sons  were
involved.”

On re-examination, Mr. Mutegi Njau said he had sent the news crew to the alleged accident scene in his
capacity as an employee of the 1st defendant; “in my personal capacity I uttered no word against the
plaintiff.”

DW3,  Ms. Pamela Asighi, was sworn and gave her evidence on 19th April, 2005. She said she was a
reporter for Nation TV and Nation F.M. Radio, a position she had held since January, 2000. She said she
very well remembered “the matter regarding Mr. Kamotho and his sons.” It took place in January, 2001
and she was at the time a reporter. The News Manager,  Mr. Mutegi Njau (2nd defendant) had sent the
witness, sometime between 8.15 and 8.30 a.m. on 18th January, 2001 to Westlands. She was told by Mr.
Njau of an incident involving the sons of Cabinet Minister Mr. Kamotho. She did not remember the road
in Westlands where she had gone to make the investigation, but said it was somewhere around  Unga
House; and there was a watchman there,  near a parking area.  The watchman is said to have told the
witness that there had been a scuffle involving the sons of Mr. Kamotho. The witness said this watchman,
who was however not identified by name, told her that the vehicles that had been involved in the accident,
had been towed away. The same watchman is said to have told the witness that the police had come to the
scene and had taken statements. The witness said: “I asked how it was known those were Mr. Kamotho’s
sons.” She further said: “I did not get the watchman’s name.” It was Ms. Pamela Asighi’s evidence that
while she was talking to the unidentified watchman, the police spokesman just came along. In her words:
“I  saw him.  I  spoke  to  him.  They [meaning  the  Police]  may  have  been  still  gathering  information.
Kimanthi [the police spokesman] came in less than 15 minutes after I arrived. I asked Kimanthi to verify.
He did not give names but said two sons of Mr. Kamotho had been in a scuffle.” The witness said that
after receiving information from Mr. Kimanthi she had called the 3rd defendant and as she trusted Mr.
Kimanthi’s words, she gave the all-clear for Mr. Kioko to run the programme. She said she did not know
Mr. Kamotho’s sons and even their names were not familiar to her. She said she had no reason to give
false information about the plaintiffs. The witness said that while at the scene in Westlands, she had
spoken to the unidentified watchman, and she had seen the white Peugeot 405 car, registration No. KAE
790R. She said the Nation F.M. Radio report had spoken of a son of Mr. Kamotho having been involved
in the incident, but Mr. Kimanthi had spoken to her about two sons of Mr. Kamotho being involved.

On cross-examination, the witness said she started working for the 1st defendant on 5th January, 2000 and



she had all along been a reporter. Her immediate superior was Mr. Mutegi Njau (2nd defendant), and she
did know Mr. Naim Bilal, the Radio News Editor. Mr. Mutegi Njau was the news manager and decided
what went on air. On the morning of 18th January, 2001 she was on duty as an “early reporter”, and so
Mr. Mutegi Njau had sent her to Westlands to verify the information regarding the sons of the Hon. Mr.
Kamotho. She did not remember whether Mr. Mutegi Njau had expressed any doubts about the accuracy
of the report about the plaintiffs. She could not remember the name of the building in Westlands where
she went. She said it was near a club, “maybe Crooked Guy or something like that.” She said she did not
append her name to the report which was aired by the 1st defendant, because “on TV it is not necessary to
sign off; I can report without my name.”

Ms. Pamela Asighi disputed counsel’s contention that she never went to Westlands as she claimed to
have done, on the morning of 18th January, 2001. She averred that she was indeed at Westlands; but she
did not take the name of the watchman; she did not confirm her report; she did not find Mr. Kamotho’s
sons at Westlands; she did not find the owner of the Peugeot 405 car which had been involved in the
alleged accident. She said:

“We were told the Kamotho sons hit somebody else’s car. I don’t know which car was hit, what
make, etc. That is why I did not report those details.”

Of the police who the witness said she met in Westalnds, she said she had not verified which station they
had come from. When questioned about her meeting with the police spokesman who it was known was
now deceased, the witness said:

“I know Peter Kimanthi passed away in December, 2004.

I know dead men tell no tales.”

She said the defendants used to be in the habit of confirming their stories with the Police spokesman. She
said the 1st defendant does not “go on air before confirming with Police.” As she gave this part of her
evidence I noticed something which I recorded as follows:  “The witness is getting annoyed and losing
her temper”; and I did caution her against such behaviour.

The witness said she did not “think I checked any facts with Mr. Kamotho”. She said, however, that she
knew Mr. Kamotho very well. Then she said:  “I think only my report was the basis of the newscast. I
think my investigation was complete. I relied on information from the Police spokesman. One can run a
story from one source only. If I get a final account from the police, that is good enough.”

The witness said she had gone to Westlands on the morning of 18th January, 2001 in the company of a
Nation cameraman, though she was unable to say who that cameraman was. She said she was the only
employee of the 1st defendant who knew about Mr. Kimanthi’s account on the incident in question. She
was unable to give the Court any impression of the road-plan at Westlands. She said: “I am not very clear
about those roads.” She said Mr. Kimanthi had spoken to her about two sons of Mr. Kamotho but did not
give their names. In her words:

“We  do  not  always  give  names.  There  are  cases  in  which  we  do  not  report  names.  The  matter  is
dependent on the news editor. It was not necessary that the report should be attributed to Mr. Kimanthi.
Peter Kimanthi is not an afterthought.”

When reminded that  Mr. Njau (2nd defendant)  had not identified the reporter he would have sent to
Westlands on 18th January, 2001 she said: “I don’t know that Mr. Njau did not know the reporter he had
assigned this task.”

She said she was the only person in the company of  Mr. Njau  when he had given the instructions to
verify the story at Westlands on the material morning. She said that at Westlands, she had not seen  Mr.
Kamotho’s sons; the unidentified watchman told her these young men had fled the scene.



On re-examination, DW3 said the practice at Nation Media is that a report prepared by a reporter goes
through the Producer’s desk, and from there the newscaster could make any changes. The final copy
should be approved by the News Manager — and that was the responsibility of the 2nd defendant.

IV THE SUBMISSIONS

1. Submissions for the Plaintiffs

Learned counsel, Mr. Kahonge, summarised the evidence as showing that the 3rd defendant, Bob Kioko,
had on 18th January, 2001 allowed a caller by name, Maina, to go on air on the 1st defendant’s Nation
FM Radio station,  with  words  that  injured  the reputations  of  the  plaintiffs.  Soon after  Mr. Maina’s
defamatory remarks were aired, the 3rd defendant now adopted the same words and voiced them in a
manner which further injured the reputations of the plaintiffs.

Counsel submitted that the intention and innuendo attendant on the impugned words, were that the sons of
the as-yet undisclosed Cabinet Minister, were spoilt and irresponsible persons of little social standing.
The impression was also given that these sons were of immoral character and were habitual drunkards.
The impression was also given, counsel urged, that these sons of the unidentified Cabinet Minister, had
committed offences punishable under the law and were now instigating the intervention of their father to
bail  them out. The utterances of both  Mr. Maina and the 3rd defendant,  were recounted in evidence
through audio-tape. Although at that stage the plaintiffs had not been identified, confirmation comes later
that they were the persons meant, through the bulletins on the 1st defendant’s radio station at 9.00 a.m. on
18th January, 2001 which were giving fulfilment to a promise made by the 3rd defendant in the early-
morning talk show. The 9.00 a.m. bulletin specifically mentioned the 1st plaintiff as the Cabinet Minister
whose sons had been the subject of negative comment earlier  in the morning. Yet more confirmation
came at 11.00 a.m., in the Nation TV station, when the Hon. Mr. Kamotho’s son is mentioned as having
been involved in a scuffle earlier on at Westlands. The television bulletin, however, did not identify its
source of information and did not show any pictures of the plaintiffs (or any of them) at the alleged scene
of the scuffle. This matter was the lead story in both the 9.00 a.m. and 11.00 a.m. news bulletins. As a
result it became quite clear who were the “spoilt brats, drunkards, irresponsible sons” mentioned in the
early morning talk show. The reference was to the sons of the Hon. Mr. Kamotho.

Those words were injurious to the  Hon. Mr. Kamotho; they portrayed him as a person who uses his
office to subvert the due process of law where his sons had transgressed the law. His reputation and
integrity as a Cabinet Minister was therefore cast in doubt. The evidence of all the plaintiffs showed that
they were not involved in the alleged incident; and there has been no credible proof otherwise.

Learned counsel noted from the evidence that the plaintiffs had been shunned by friends in social circles
and their usual confidences were impaired, following the publication of the impugned material by the
defendants. James Kamotho (3rd defendant) had to take a whole day off work, as he was “inundated with
calls from business associates and friends.” Of the 1st plaintiff, counsel submitted: “The 1st plaintiff, then
a Cabinet Minister, had to undergo the indignity and embarrassment of denying calls from colleagues
who were  taken aback by the  publication.”  Of  the  other  plaintiffs,  learned  counsel  urged:  “The 2nd

plaintiff who is a doctor by profession was also faced with a similar barrage of questions and for the 4th

plaintiff, a student in Australia but then resident in Kenya, he is to-date still being confronted by friends
who believe he was involved in the incident.”

Counsel submitted that the impugned publications by the defendants had caused damage to the plaintiffs.
Evidence showed that the 1st plaintiff’s  demand for correction and apology had been spurned by the
defendants.

Learned  counsel  for  the  plaintiffs  submitted  that  the  defendants’  evidence  had  been  marked  by
inconsistency and want of credibility. He gave as an example the evidence of DW3, Pamela Asighi. This
witness allegedly visited the Westlands scene of the accident and scuffle. She, however, testified in Court



that she did not recall the place where the incident took place, or even who was her cameraman for that
occasion. She could not even visualise on which road the incident had taken place; she could not name the
watchman  at  the  accident  scene,  but  got  information  from a  police  officer  now  deceased,  that  the
plaintiffs had been involved in the accident; she had no recording of the deceased police officer speaking
to her; she did not even have the names of the plaintiffs; yet she was breaking a news story, a “scoop”.
Counsel wondered how a trained reporter could have missed or forgotten such details, and submitted that
Pamela Asighi had not been a credible witness. She could not explain how the news bulletin had referred
to only one son of the 1st plaintiff being involved in the accident, when the deceased Mr. Kimanthi had
told her that two of  Mr. Kamotho’s sons had been involved. Counsel perceived it as an opportunistic
claim that the Police Spokesman,  Mr. Kimanthi, had spoken to witness, considering that his name was
now emerging for the very first time, and only when it was well known that he had died in December,
2004. It had never been the defendants’ case that they were relying on information received from Mr.
Kimanthi.

Learned  counsel  attached  significance  to  the  evidence  of  Mr. Mutegi  Njau (2nd defendant),  the  1st

defendant’s News Manager. He testified that he had assigned a news crew to verify the information on the
alleged  accident  and  scuffle.  However,  when the  news  crew returned  from Westlands,  they  did  not
disclose to him the source of the story. It is thus recorded in the record of evidence (of 2nd defendant):
“News crew did not bring source of info”. This contradicts Ms. Asighi’s evidence, which sought to shift
responsibility for the form of reporting entirely to the News Manager. DW2 had conceded that at 9.00
a.m. on 18th January, 2001 the 1st defendant had published news which had not been verified — which, in
his words, was “irresponsible”. Mr. Mutegi Njau cannot today, say whether any of Mr. Kamotho’s sons
was involved in an accident and a scuffle at Westlands on 18th January, 2001.

Such evidence coming from the overall News Manager, Mr. Kahonge submitted, and with justification,
in my view, “speaks volumes [on] the defendants’ case in this matter.” He urged that the Court should
find that the defendants indeed published unverified information and/or false statements respecting the
plaintiffs, and that they thereby practised “irresponsible journalism.”

Learned counsel submitted that  Pamela Asighi’s evidence was also in departure from the testimony of
Bob Kioko (3rd defendant). She averred that after visiting the accident scene she had reported back to the
3rd defendant (DW1). The Court record reads (in report of Pamela Asighi’s testimony):

“I asked Kimanthi to verify…so I called Bob Kioko. 

I trusted Kimanthi’s word so Kioko ran the programme.”

Yet  Bob Kioko’s evidence was that after he finished with the  Changamka  talk show at 7.15 a.m. he
handed over everything to the News Manager, who sent out the news crew to the scene. Bob Kioko said
that it was after the return of the news crew (and this must be understood to mean Pamela Asighi’s crew)
that  the television  story was filed —  by that  same news crew.  The record shows  Bob Kioko giving
evidence that he did not “know what information [the news crew] got from the scene.”

Counsel submitted, quite convincingly, in my view, that it is to be concluded that  Bob Kioko had not
spoken to Pamela Asighi after she is said to have visited the Westlands scene, and he did not broadcast
any story based on Ms. Asighi’s report.

Learned counsel urged the Court to take the position that the defendants’ evidence was at best untruthful
and inconsistent, and that on the basis of the available evidence, the plaintiffs had made out their case on
a balance of probabilities.

The next  question  considered  by  Mr.  Kahonge was  whether,  on the  evidence  before  the  Court,  the
defendants should be held liable. Counsel began from the trite legal principle that the tort of defamation
protects  a  person from untrue imputations  which  harm his repute with others.  The ingredients  to  be
proved are: (i) the fact of publication; (ii) that the words are defamatory; and (iii) that the words refer or



were  understood  to  refer  to  the  complainant.  Counsel  submitted  that  the  evidence  showed  that  the
defendants had published the words complained of in paragraphs 8, 9 and 11 of the plaint. The said words
were broadcast on both Nation FM Radio and Nation TV both of which belonged to the 1st defendant and
are widely listened to in the country. The 3rd defendant had conceded that as host of the Changamka talk
show, he had allowed one of his regular callers, a  Mr. Maina, to go on air and publish the impugned
words, set out in paragraph 8 of the plaint; and he on his part published those selfsame words, as asserted
in  paragraph  9  of  the  plaint;  while  the  2nd defendant,  the  News  Manager,  allowed  the  impugned
utterances to be published in the news bulletin at 9.00 a.m. (radio) and 11.00 a.m. (television). Counsel
stated, quite correctly, with respect, that in law, everyone who takes part in publishing defamatory matter
is prima facie liable; and he submitted that both the 2nd and 3rd defendants are liable.

Learned counsel submitted that all the aforesaid broadcasts taken as a whole, identified the 1st plaintiff as
the Cabinet Minister involved, and though not identifying the other plaintiffs by name, it is not necessary
that they should have been referred to expressly. Counsel submitted, and with clear justification in my
view, that it is the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs who had been referred to in the impugned publications as the
sons of the 1st plaintiff. The 1st plaintiff testified that he has only three sons, just as Mr. Maina and Mr.
Kioko had stated in their Changamka talk show of 18th January, 2001. Subsequent broadcasts identified
the  Hon. Mr. Kamotho as the Minister in question; and thus he is entitled to rely on the subsequent
publications as identifying him with the defamatory words aired earlier on the material day.

Counsel’s argument is, doubtless, sound in law. In Hayward v. Thompson and Others [1982] 1QB 47 the
following statement of the law was made by Lord Denning, M.R. (at p.60):

“One thing is of the essence in the law of libel. It is that the words should be defamatory and
untrue and should be published ‘of and concerning the plaintiff.’ That is, the plaintiff should
be aimed at or intended by the defendant. If the defendant intended to refer to the plaintiff,
he cannot escape liability simply by not giving his name. He may use asterisks or blanks. He
may use initials or words with a hidden meaning. He may use any other device. But still, if  he
intended to refer to the plaintiff, he is liable. He is to be given credit for hitting the person
whom he intended to hit. The law goes further. Even if he did not aim at the plaintiff or
intended to refer  to him, nevertheless  if  he names the plaintiff  in  such a way that  other
persons will read it as intended to refer to the plaintiff, then the defendant is liable.”

Mr. Kahonge submitted that all the ingredients of the tort of defamation are met as against the Hon. Mr.
Kamotho, since the impugned words depict him as an abuser of public office and a person wanting in
integrity.

With regard to Mr. Kamotho’s sons, counsel submitted, the Nation TV and Nation FM Radio bulletins
had identified their  father as the one whose sons were involved in the incident.  The 2nd,  3rd and 4th

plaintiffs were the direct subject of the publication, and it is precisely them who were being depicted as
brats, irresponsible and criminal drunkards who are in the habit of using their father to evade the due
process of the law. So, counsel submitted,  the 2nd,  3rd and 4th defendants are entitled to rely on the
subsequent identification of their father, as a basis for this claim in defamation. Even if Mr. Kamotho’s
sons were not, in the publications, referred to by name, the pejorative words referred to a limited class or
group of persons (Mr. Kamotho’s  sons), such that it  was readily arguable that the words in question
referred to each and all of them — and so each can maintain an action in defamation.

Learned counsel urged that where the class referred to in defamatory publication was so limited and so
identifiable, the position in law would be that a finger of suspicion pointed at each of them, even if only
some of them may have been intended.

Michael A. Jones in his work, Textbook on Torts, 6th ed. thus writes (p.495):

“As a general rule, defamation of a class is not actionable…The reason why defamation of a



class is not usually actionable is that the words are not published ‘of the plaintiff’….However,
if  there is something in the words or the circumstances under which they were published
which identifies a particular plaintiff or plaintiffs they will be actionable…Similarly,  if the
reference is to a limited class or group, such as trustees or the members of a firm, so that the
words can be taken to refer  to every member,  they will  all  be able to sue…, as  will  the
directors of a ‘family’ company …The size of the class, the generality of the charge and the
extravagance  of  the  accusation  will  be  taken  into  consideration…Where  a  defamatory
statement referred to one or more but not all members of a class, without identifying which
members were referred to…it is now arguable that all can sue on the basis that the finger of
suspicion points at each of them…..”

Learned counsel submitted, quite meritoriously, in my view, that though the 9.00 a.m. and 11.00 a.m.
broadcasts  of  18th January,  2001  only  referred  to  “a  son  of  Honourable  Kamotho”,  unlike  the
Changamka publication earlier, which referred to “sons”, or a class of persons, the singular reference to
one of them does not take away their individual entitlement to sue, as the finger of suspicion pointed at
each one of them.

Counsel next considered the question whether the cause of action herein was actionable per se, or on the
basis of proven special damage. He noted from the evidence, the fact that the plaintiffs had been shunned
by colleagues or business associates, in the aftermath of the impugned publications; but he submitted that
the publication by the defendants was actionable per se, as it belonged to the libel category. Section 8(1)
of the Defamation Act (Cap. 36, Laws of Kenya) provides that publication in electronic form constitutes
publication in permanent form. Counsel submitted that it was unnecessary for the plaintiffs in the instant
case to prove damage occasioned by the impugned publications.

Even under the head of slander, counsel submitted, the said publications would still be actionable per se,
as  they  bear  the  implication  that  the  2nd,  3rd and  4th plaintiffs  have  committed  criminal  offences
punishable by imprisonment — such as affray, or assault.

Counsel then considered the question of remedies, and submitted that the Court has a wide discretion to
determine the level of compensation for a person damnified through defamatory publication.  In libel
cases, counsel submitted, damages are considered to be “at large”; and with this open texture, in England
the Courts have developed certain criteria to be taken into account. These are considered by David Price
in his work, Defamation: Law, Procedure & Practice (p.161):

“The amount of damages awarded in respect of vindication and injury to reputation and
feelings depends on a number of factors:

(1) the gravity of the allegation;

(2) the size and influence of the circulation;

(3) the effect of the publication;

(4) the extent and nature of the plaintiff’s reputation;

(5) the behaviour of the defendant;

(6) the behaviour of the plaintiff.”

Counsel submitted that aside from general damages, aggravated damages may be awarded  where the
defendant fails to take steps to publish an apology despite requests; or where the defendants continue to
defend an action on the basis that the impugned allegations are true but they turn out to be untrue; or
where they publish an article without belief in its truth. These principles, learned counsel submitted, have
been applied in the recent past, in a series of defamation cases in Kenya.



In Abraham Kiptanui v. Francis Mwaniki & 4 Others, HCCC No. 42 of 1997, Juma, J in 1998 awarded
a former State House Comptroller the sum of Kshs.3.5 million as general damages, and Kshs.1.5 million
in aggravated damages, for publications done by a moderate-circulation newspaper, Target.

In Hon. Christopher M. Obure v. Tom Alwaka & 3 Others, HCCC No. 956 of 2003, Lenaola, Ag. J (as
he  then  was),  in  January,  2004 awarded  the  plaintiff,  a  former  Minister  Kshs.15  million  as  general
damages,  and  Kshs.2  million  as  exemplary  damages  for  statements  published  in  a  low-circulation
“alternative media” newspaper, The Weekly Citizen. The impugned matter touched on the social life of the
plaintiff.

In Oyaro v. Alwaka t/a Weekly Citizen & 2 Others [2003] KLR 575 Onyancha, J in 2003 awarded the
plaintiff, a Manager with the Kenya Ports Authority, the sum of Kshs.3 million for statements published
in a low-circulation “alternative press” newspaper, The Weekly Citizen.

In John Patrick Machira v. Wangethi Mwangi & 2 Others, HCCC No. 1709 of 1996, Mulwa, J in 2001
awarded the plaintiff, a senior advocate, the sum of Kshs.8 million in general damages and Kshs.2 million
as exemplary damages for statements published in the wide-circulation Nation Newspaper, a product of
the 1st defendant herein.

Mr. Kahonge applied the principles in the above cases in proposing suitable recompense for each of the
four  plaintiffs.  He  related  his  assessment  to:  (i)  the  plaintiffs’  individual  reputations;  (ii)  the  wide
circulation of the  Nation media; (iii) the defendants’ refusal to make corrections to their news reports,
apologise or proffer amends; (iv) the conduct of the defendants at the trial.

Learned counsel proposed for the 1st plaintiff,  as a long-standing former Cabinet Minister, Secretary-
General of KANU, Member of Parliament and Secretary-General of the Liberal Democratic Party, the
sum of  Kshs.15 million  as general  damages and Kshs.2 million  as aggravated damages.  For  the 2nd

plaintiff,  as a medical practitioner of Kenyatta National Hospital,  Nairobi Hospital and Thika District
Hospital, the sum of Kshs.5 million as general damages and Kshs. 1 million as aggravated damages. The
same was proposed for the 3rd plaintiff as a businessman running two companies, and the holder of a
master’s  degree  in  business  administration,  as  well  as  a  family  man with  two children.  For  the  4 th

plaintiff, a student in Australia, counsel proposed Kshs.1 million in general damages and Kshs.500,000/=
in aggravated damages.

2. Submissions for the Defendants

Learned counsel Ms. Ndosi, for the defendants, on the question whether there is a cause of action against
the 2nd defendant, contended that “there is no allegation against the 2nd defendant at all in the plaint filed
on 9th March, 2001.” To this contention, learned counsel Mr. Kahonge riposted that paragraph 7 of the
plaint “clearly discloses that the 2nd defendant was at all material times the News Editor and an employee
in charge of the news coverage on both Nation Radio and Nation Television”, a fact which had not at all
been in dispute at the trial. And in paragraph 11 of the plaint all the defendants are said to have published
the impugned words. Ms. Ndosi, however insisted that no cause of action had been shown against the 2nd

defendant.

Learned counsel for the defendants also contended that the 3rd defendant had not “published” impugned
words that had in the first place come from a caller by the name Maina. But Mr. Kahonge replied that
non-joinder of Maina was of no consequence: because Order I rule 9 of the Civil Procedure Rules does
not make misjoinder or non-joinder fatal to a suit. As the dispute focussed on the Nation Media Group, its
News Editor and broadcaster/reporter, learned counsel submitted, and these persons were authors of some
of the publications in question, the Court was properly seized of the task to rule on the controversy so far
as  it  affects  the  rights  of  all  those  coming  before  it.  Mr.  Kahonge  submitted,  and  I  think  quite
meritoriously, that the non-inclusion of  Maina was by no means fatal to the suit. In any case, counsel
submitted,  the 2nd and 3rd defendants  could be held  liable  for  transmitting  or  repeating  defamatory



matter; for they allowed Maina to go on air, and then repeated his utterances in the news broadcasts at
9.00 a.m. and 11.00 a.m. on the material day.

Ms. Ndosi maintained that the impugned words, which are set out in paragraphs 8 and 9 of the plaint, had
not mentioned the plaintiffs by name and so did not defame the plaintiffs.

Learned counsel contended that the plaintiffs had suffered no damage as a result of the publication of the
impugned  matter.  She  submitted  that  the  1st plaintiff  ought  to  have  produced  as  witnesses  those
parliamentarians  who  had  expressed  concern  to  him,  upon  the  impugned  stories  being  aired;  and
moreover, he had not forfeited his political career following on the publication of the matter. Counsel also
contended that neither of the other plaintiffs had produced witnesses who had looked askance at them in
the aftermath of the impugned news stories. Counsel contended too that all the plaintiffs had remained
successful in their callings notwithstanding the airing of the impugned matter.  She submitted that the
plaintiffs had not proved their case on a balance of probabilities.

Learned counsel, Mr. Kahonge, responded by submitting that the plaintiffs had sued not only on the basis
of innuendo, but also on the basis of the ordinary and natural meanings of the publications in question.
The offending words, such as “spoilt brat”, “spoilt children in the streets”, “children apparently drunk on
something” had been used by the defendants and pleaded in the plaint; and those words did not require
further proof.

Counsel further submitted that there was no requirement of the law that for every allegation of innuendo,
a “third-party witness” was necessary. In Halsbury’s Laws of England, 4th ed. (1997), Vol. 28 the point
is thus stated (para.46):

“The natural meaning of words for the purpose of the law of defamation is not a question of legal
construction, since laymen will  read into words an implication more freely than a lawyer. The
meaning is that which the words would convey to ordinary persons. The ordinary person reads
between the lines in the light of his general knowledge and experience of worldly affairs.”

Counsel submitted that where the plaintiffs rely on “true innuendo”, as in the instant case, it is not
necessary to call witnesses to testify as to the meaning which they understood the impugned words
to bear.

Learned counsel, Ms. Ndosi submitted that a defamatory word carries an imputation which may tend to
cause a person to be hated, despised, ridiculed or shunned, or if such word tends to lower the claimant, in
the estimation of right-thinking members of the society (Gatley on Libel and Slander, 10th ed. (London:
Sweet & Maxwell,  2004), pp.31 – 40). Relying on broad passages in Gatley,  learned counsel submitted
that defamation published by spoken word is slander and is not actionable except in 4 situations: (i)
where the words impute crime; (ii) contagious or infectious disease attributed; (iii) adultery or unchastity
alleged; (iv) disparaging claimant in any office or business. Counsel submitted that the plaintiffs did not
lead evidence in support of any of those exceptions.

This submission does not, however, appear consistent with the material on record. Both in the evidence
and  in  the  submissions,  the  plaintiffs  have  claimed  to  have  suffered  injury  in  their
business/office/professional life, and that they were depicted as persons instigating defeat to the process
of criminal justice.

Learned counsel contended that no evidence had been led to show that the alleged damage caused to the
plaintiffs  by  the  impugned  publications,  had  been  aggravated  by  any  conduct  on  the  part  of  the
defendants: such as more defamatory words published, or evidence tending to establish malice on the part
of the defendants. She contended that  Ms. Pamela Asighi (DW3) had obtained information which was
read in the news from a police spokesman which she honestly believed to be true; and that there was no
evidence that the news was motivated by the defendants’ belief that they would profit from the reading of
the news bulletin — and so there is no basis for an award of aggravated damages.



V. ASSESSMENT OF EVIDENCE AND SUBMISSIONS

The four plaintiffs tendered evidence to prove the assertions in their pleadings — the tenor and effect of
which is that they were, on 18th January, 2001 defamed several times by the publication of a news story
which referred to the 2nd, 3rd and 4th plaintiffs,  the sons of the 1st plaintiff,  as spoilt  brats who in a
condition of drunkenness, had driven a vehicle at excessive speed into a parking area and caused damage
thereby; had caused a scuffle at the  locus in quo; had then called in aid the authority of their Cabinet-
Minister father, to extricate themselves from the resulting legal complications.

The story had its origin in an early morning talk show, with an unidentified caller, one Maina, calling on
telephone and claiming that he was that very moment observing the objectionable conduct of the sons of a
Cabinet Minister. The presenter, Mr. Kioko (3rd defendant), then recast and relayed the Maina statement.
And the 1st defendant’s radio and television stations then, at 9.00 a.m. and 11.00 a.m. respectively, turned
the story into a news item which, this time, identified the Hon. Mr. Kamotho in clear terms, as the father
of the brats, for general dissemination to the country at large.

The 2nd defendant who was the 1st defendant’s News Manager, testified that at 11.00 a.m. on the material
day he assigned reporters to visit the scene of the incident. There is a timing puzzle here. DW2 (Mr.
Mutegi Njau) said he handed over the matter to one Naim Bilal, to verify with the 1st plaintiff and also
send a news crew to the locus in quo. The news crew is said to have returned with a report; they came
with a video-tape, and said they had visited the scene. DW3, Ms. Pamela Asighi who must have been the
head of the news crew, said she had been sent to the scene of the incident by Mr. Mutegi Njau, and that
she had gone there at about 8.15 - 8.30 a.m. just after the early morning talk show. She also said that
while at the scene she had called the talk-show presenter (3rd defendant) to authenticate the information
regarding the 1st plaintiff’s  sons having been involved in a scuffle at  the car park at Westlands.  Mr.
Mutegi Njau did not say the content of the news-crew report — if there was one; he stated that he was not
told its content, and that is strange. He also did not say whether the 1st plaintiff had been contacted for
verification, even though he testified that he had given directions that this be done.

The factual picture presented by Mr. Njau raises more questions than it answers. In my assessment, Mr.
Mutegi Njau did not tell the absolute truth before the Court. However, to his credit,  Mr. Njau admitted
that the content of the radio news bulletin at 9.00 a.m. could not have been verified, and he conceded that
this amounted to irresponsible journalism.

Whereas DW3,  Pamela Asighi, gave evidence that she had called the 3rd defendant (DW1) from the
scene of the incident after verifying the information regarding the sons of the 1st plaintiff,  DW1 said
something quite different: “I do not know what information [the news crew] got from the scene”. Such
contradiction shows that as between DW1 and DW3, the truth was not being told — and so, little weight
is to be attached to the evidence of the two witnesses.

As already stated, Ms. Pamela Asighi the head of the news crew that was dispatched to the scene of the
incident — potentially a very important witness — did not place credible evidence before the Court. And
there are several other reasons why the least weight is to be attached to the testimony of this particular
witness. Although she was the person assigned the task of verification of the news story, she said she had
spoken to a watchman who was unidentified and who, it would seem, is a fictitious character. Then she
repeatedly claimed that the late Police spokesman, Mr. Kimanthi, had suddenly come along even though
the 1st plaintiff’s sons were not at the scene, and verily confirmed to her that the trouble-makers had been
the sons of the  Hon. Mr. Kamotho. She claimed that once  Mr. Kimanthi  had verified her story, DW3
called the 3rd defendant and gave the all-clear for the news programme to be run. Yet the 3rd defendant’s
evidence was, firstly, that he was only involved in the early-morning talk show at about 7.15 a.m., and
thereafter handed over to others; and he also denied having come to know the outcome of the news crew’s
verification effort at the scene of the incident. There are serious doubts about  Ms. Asighi’s verification
visit  to  Westlands;  she  based  her  testimony  on  the  words  of  a  deceased  police  officer  and  of  an
unidentified watchman, and then claimed that there was no need to attribute her verification account to



anybody: for “on TV it is not necessary to sign off. I can report without any name.”

Ms. Asighi’s testimony appeared to have little to do with her personal conviction. It is hardly surprising
that  during cross-examination she lost  her temper.  My conclusion from this deportment  was that the
witness had been under some pressure to testify as she did, but in truth, this was in conflict with her
innocent, inner persuasion; and consequently the script revolted her true conviction, embarrassed her, and
she reacted by seeking refuge in anger — the object being to parry off more invasive examination.

I have to conclude that the defendants’ evidence, in substance and on the most material questions, bore
little relation to the truth. This is quite unlike the testimonies of all the plaintiffs, which were internally
consistent and, as among all the witnesses, mutually corroborative and reinforcing. From this fact alone, I
would say, the plaintiffs’ cases have clear merits. Learned counsel Mr. Kahonge conducted what in my
view, is an excellent analysis of the evidence; but in view of the serious weaknesses in the defendants’
evidence, it was apparent that learned counsel,  Ms. Ndosi was hard put to make cogent submissions on
the foundation of the evidence from her clients.

Both  counsel  made  submissions  on  the  applicable  points  of  law.  I  formed  the  opinion  that  the
shortcomings in the defence evidence, removed the basis upon which counsel could make convincing
submissions on law. The rights of a party, in any case which is dependent on the conduct of parties, must
be determined not just on the basis of legal principles, but, perhaps more fundamentally, on the basis of
the applicable facts.

From the facts adduced in evidence, the 1st, 2nd, 3rd and 4th plaintiffs were, in their standing in society,
lowered in the perception of right-thinking people by the defendants in their publications. The first such
publication, in the talk show of the early morning of 18th January, 2001, set up the groundswell which
was built  upon, as one  continuous transaction,  by the later  publications  of 9.00 a.m. and 11.00 a.m.
(respectively  on radio  and on television).  The content  of  the said three  phases  of  publication,  taken
together, did identify the Hon. Mr. Kamotho as the Cabinet Minister whose sons were ill-conducted and
had committed acts of a criminal nature, following which they had then resorted to the prominent public
standing of their father to go scot-free. No evidence at all has been placed before the Court showing that
any of the three sons of the 1st plaintiff had been anywhere in the Westlands suburb of Nairobi, let alone
in the proximity of the alleged scene of accident and drunken brawl. On the contrary, the 2nd, 3rd and 4th

plaintiffs  have successfully  shown that  they were not  at  all  involved in  a scuffle  at  the scene of an
accident, when they were drunk, anywhere in Westlands, on the early morning of 18th January, 2001.

It follows that all the four plaintiffs were defamed. They were wrongfully exposed in unfavourable light,
through electronic newscasting, repeatedly on the material day. Their evidence that they lost esteem in the
perception  of  right-thinking  people,  as  a  consequence  of  the  publications,  has  not  been successfully
controverted. I therefore find and hold that the plaintiffs were defamed by the 1st defendant, and by the
2nd and 3rd defendants who were servants of the 1st defendant.

For this injury to character, the plaintiffs are entitled to damages. Learned counsel, Mr. Kahonge, while
proposing specific figures in damages that should be awarded to each plaintiff, noted correctly that past
cases in the High Court have not been entirely consistent in the sums of money awarded for defamation.
Such a disparity, I should note, is undesirable; and while it certainly is impossible that consistent figures
can  always  be  arrived  at,  the  language  of  the  law should  bear  certainty and  predictability.  Figures
awarded in damages should, therefore, be guided by similar considerations of principle

I would propose that, firstly, the figures awarded should be fairly compensatory, in the light of the nature
of the injury to reputation, as it emerges from the evidence. Secondly, a restrained hand in the award of
damages is desirable; because the Court must maintain a stable mien, even where the parties would render
their damnation with a touch of sensitivity. And thirdly, awards of damages should appear realistic, in all
the circumstances.

Applying the foregoing principles, I will revise downwards the figures proposed by learned counsel for



the plaintiffs. I base my determination on the following considerations.

I  would  start  with  the  2nd plaintiff.  He is  a  medical  doctor  and was  at  the  time  of  the  defamatory
publication engaged in further  studies towards greater  specialisation in his  calling.  In the practice of
medicine, the confidence between doctor and patient is all-important; and this confidence is easily injured
when the doctor’s social or professional reputation is impugned. It must have been quite harmful to the
2nd plaintiff when defamatory material was published, in general terms, of and about the sons of the Hon.
Mr. Kamotho. There were only three sons of the Hon. Mr. Kamotho, and a defamation of them in such a
general manner, must be regarded as a defamation of each of them individually. The act of defamation
took the form of libel, which is actionable per se. I therefore did not agree with counsel for the defendants
when she submitted that the 2nd plaintiff ought to prove specifically the monetary valuation of the harm
suffered.

For the 2nd plaintiff,  Charles Githii Kamotho,  I will award Kshs.2.5 million in general damages, and
Kshs.500,000/= as aggravated damages. For the 3rd plaintiff, James Mwai Kamotho, I will` award Kshs.2
million  in  general  damages,  and Kshs.500,000/= in  aggravated  damages.  For the 4th plaintiff,  David
Waweru Kamotho, I will award Kshs.1 million in general damages, and Kshs.500,000/= in aggravated
damages.

The 1st plaintiff was at the time of the impugned publication, a Cabinet Minister and a national politician
with a substantial reputation as a public servant. The negative and defamatory publication, without doubt,
caused him much injury to his character. For him, I will award 6 million shillings as general damages, and
1 million shillings as aggravated damages.

The plaintiffs will have costs from the date of filing suit; and the same shall bear interest at Court rates
until payment in full.

Damages will bear interest at Court rates from the date hereof, until payment in full.

Orders accordingly.

DATED and DELIVERED at Nairobi this 1st day of July, 2005.

J. B. OJWANG

JUDGE

Coram: J.B. Ojwang, J.

Court clerk: Mwangi

For the Plaintiffs: Mr. Kahonge, instructed by M/s. Macharia Kahonge & Co. Advocates

For the Defendants: Ms. Ndosi, instructed by M/s. Hamilton Harrison & Mathews, Advocates.


