
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

(Coram: Ojwang, J.)

CIVIL CASE NO. 1333 OF 2003

 

HON. MWANGI KIUNJURI.................................................PLAINTIFF

-VERSUS-

WANGETHI MWANGI……………...........................…1ST DEFENDANT

NATION MEDIA GROUP LIMITED.......................…..2ND DEFENDANT

ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED................….….3RD DEFENDANT

JUDGEMENT

A. FIRST & 2ND DEFENDANT’S WORDS WERE UNDERSTOOD TO REFER TO ME; THOSE
WORDS  OCCASIONED  3RD DEFENDANT’S  REPEATED  REFERENCE  TO  ME;  MY
REPUTATION WAS DAMAGED: THE CLAIM IN DEFAMATION

The plaintiff, who at the time of filing suit was a Member of Parliament and an Assistant Minister in the
Ministry of Energy in the Government of Kenya, made his claim in the tort of  defamation  against the
three defendants, by plaint dated and filed on 17th December, 2003. The 1st defendant was at the material
time the Editor-in-chief of the 2nd defendant who was (and is) the proprietor, printer and publisher of a
weekly newspaper,  The Sunday Nation. The 3rd defendant was at the material time, the proprietor of a
radio and television station, respectively, Citizen Radio and Citizen TV.

It is pleaded that on 14th December, 2003 the 1st and 2nd defendants printed and published or caused to be
printed and published, certain words, of and concerning the plaintiff, on the front page of the issue of the
Sunday Nation. The said words were as follows:

“Ministers and MP Held in Swoop on Prostitutes: Police Filmed them as they Beckoned the
Red-light Girls. One Cabinet Minister, an Assistant Minister and a NARC MP were caught by the
Police in a notorious red light area with half-naked girls in their cars.

“They were seized during a routine swoop on prostitutes in Nairobi’s Koinange Street.

“The three were first watched and video-taped before Police moved in.



“The politicians were seen shamelessly beckoning the girls to their cars then ushering them inside,
before the Police descended.

“Almost as shocking as the men’s determination to prey on the girls was the fact that out of 102
prostitutes netted in the swoop, 58 were found to be students from the University of Nairobi and the
city’s  diploma colleges.  Eleven were from the University,  14 from Utalii  College,  12 from the
Kenya Institute of Mass Training College [sic], three from Strathmore College, and 11 from other
City colleges.

“Two of the three politicians netted by Police were first-time MPs while the other has been in
Parliament since 1992.

“One of the MPs is a 35-year-old trained teacher. He is married with a child and is serving his
second term in Parliament.

“Another  is  a  58-year-old  father-of-three  who spent  many years  overseas  as  a  student  and a
professional.

“They come from Rift Valley Province, the Coast and Nyanza and were all elected on a NARC
ticket.

“It was the second time the Assistant Minister had been arrested in the street, trying to pick up
prostitutes.”

The claim, while acknowledging that the impugned newspaper report “did not name” the plaintiff, asserts
that –

“it was clear from the description or the pointers in the article and it was understood by the public
and other media entities that the plaintiff was one of the Members of Parliament identified by the
said defendants as the intended target of the said statement.”

On the basis that people in general understood the newspaper account to be referring to the plaintiff, it is
asserted that the words objected to, by natural and ordinary meaning and by innuendo, imported in respect
of him –

(i) that he had engaged himself in “the criminal activities of prostitution or commercial sex”;

(ii) that he had “preyed on young University and college students;

(iii) that he was immoral;

(iv) that he was “unfit to hold a public office whether as a Member of Parliament [or an] Assistant
Minister”;

(v) that he “had committed an offence or several offences.”

On the basis that the allegations in question  referred to the plaintiff, the plaintiff stated that they were
“entirely untrue and/or false.”

The plaintiff reaffirmed that the said statements referred to him, and that consequent on the allegations, he
had been “seriously injured in his character, credit and reputation”; and he had been “brought into public
scandal, odium and contempt”.

The plaintiff stated that following the publication of the impugned article, repeat-publications had been
put up elsewhere in the media, thus causing him even more injury – and so he would ask for enhanced
damages against the first two defendants. To the first two defendants, the plaintiff attributed malice, and



on that basis he was seeking aggravated and/or exemplary damages.

The plaintiff claimed that the impugned article had been published in sensational terms, in a manner such
as  would give it  maximum coverage,  and so attract  more readers.  It  was stated that  the 1st and 2nd

defendants knew or ought to have known that the material allegations, insofar as they referred to  the
plaintiff, were untrue. It was stated that even when they knew the said article would damage the plaintiff’s
reputation,  they  did  not  conduct  a  proper  check  to  confirm the  veracity  of  the  content  thereof.  The
plaintiff stated that his complaint to the 1st and 2nd defendants had failed to elicit a suitable apology.

This refusal to apologize, the plaintiff claimed, resulted from indifference on the part of the 1st and 2nd

defendants,  or from the possibility  that the two had “calculated that the financial  benefit  in terms of
increased sales outweighed the risk of any damages which might have to be paid to the plaintiff.”

Of the 3rd defendant, it is stated that it,  predictably, had based its own story on the foundations of the
impugned article by 1st and 2nd defendants:  the 3rd defendant had gone on to  broadcast news on its
television channel, in the evening of the material date, to this effect:

“Investigations by Radio Citizen and T.V. have unearthed unconfirmed reports that the Ministers
who were found soliciting for sex on Koinange Street  were  Ali  Mwakwere of  the Ministry of
Labour, Assistant Minister Mwangi Kiunjuri and Legislator Jakoyo Midowo.”

It is asserted that on the following day, on 15th December, 2003 the 3rd defendant broadcast on its radio
channel that  the  plaintiff  was  definitely  one  of  the  Members  of  Parliament  referred  to  in  the  said
newspaper article (published by 1st and 2nd defendants) as having participated in criminal and immoral
acts, and that he should be arrested and prosecuted for the offence.

The plaintiff pleads that the 3rd defendant published the said statements maliciously, so as to cause ruin to
the plaintiff’s character and reputation. On this account the plaintiff claims aggravated and/or exemplary
damages, urging in that behalf that: the words complained were published repeatedly and in sensational
terms, with the intent to reach a wide audience; 3rd defendant “knew or ought to have known that the said
allegations, insofar as they refer to the plaintiff, were untrue”; 3rd defendant did admit that the material
allegations were mere unconfirmed rumours; while knowing that the material words were likely to cause
damage to the plaintiff, 3rd defendant made no proper investigations before publishing the same; the 3rd

defendant though knowing of the falsehood of the material words, has declined to offer an apology to the
plaintiff; so the 3rd defendant must have elected the course of indifference; or it has “calculated that the
financial benefit in terms of increased audience outweighed the risk of any damages which might have to
be paid to the plaintiff”.

The plaintiff states that the Sunday Nation’s sister paper, the Daily Nation of 16th December, 2003 did
admit that the said allegations have provoked a national outrage against the plaintiff’s alleged conduct –
which was a foreseeable consequence of the said publication.

The plaintiff states that he had made written demands of the three defendants, in respect of the impugned
publications,  but they have “failed and/or refused to retract  the said statements….or  apologise to the
plaintiff...”

In the premises, the plaintiff prays for –

(i) general damages;

(ii) aggravated or exemplary damages

(iii) injunction restraining the defendants, by themselves or their agents or servants or otherwise,
from further  printing,  circulating,  distributing,  or  otherwise  publishing  any  such  libels  of  and



concerning the plaintiff;

(iv) costs;

(v) interest on (i), (ii), (iv).

B. ARTICLE REFERS NOT TO PLAINTIFF, DIRECTLY OR BY INNUENDO; IT’S FACTUAL;
IT’S  PRIVILEGED;  IT’S  AN  EXERCISE  OF  FREEDOM  OF  EXPRESSION  UNDER  THE
CONSTITUTION: 1ST TWO DEFENDANTS’ POSITION

The facts at the root of the claim do not, according to the 2nd defendant in the statement of defence, refer
to the plaintiff, and no reasonable members of the public could have perceived those facts otherwise.

The first two defendants state that the reference to “Assistant Minister” in its article of 14th December,
2003 is separate from any other descriptive terms, and “cannot be inferred to refer to the plaintiff.”

The 1st and 2nd defendants asserted that the impugned article though mentioning an “Assistant Minister”,
had not referred to the plaintiff, inasmuch as the article made no indication that the Assistant Minister in
question hailed from the Rift Valley Province.

The substance of the 1st and 2nd defendants’ defence, however, falls under qualified privilege; they assert
that the article complained of was published on an occasion of qualified privilege, and they set out facts to
show the nature of the claimed privilege.

On the night of 5th December, 2003 the Police did carry out a swoop on prostitutes who operate along
Koinange Street  in  Nairobi.  Some of  the  Prostitutes  who were  arrested  and charged in  Court,  were
students of the University of Nairobi and other City colleges. The 2nd defendant did establish that three
politicians, and prominent businessmen, were among those found with the prostitutes. It therefore became
a journalistic duty incumbent upon 2nd defendant to publish the article complained of.

The said publishing duty is stated to have arisen in the context of the  contemporary social challenges.
This point is set out in para. 5B of the amended statement of defence of 17th February, 2004:

“In  the  light  of  the  high  incidence  of  HIV/AIDS infection  among  the  Kenyan  youth,  the  two
defendants, under a sense of duty and without malice and [led by] the honest belief that the facts in
the article were true, published the article so as to highlight and address the issue of prostitution
and accompanying risky and dangerous sexual behaviour, as a matter of general public interest.
Prostitution  and  the  attendant  risky  sexual  behaviour  by politicians  and/or  public  figures,
prominent businessmen and students, who also have contact with the wider society, renders the
exposure of their behaviour and activities matters of general public interest. In the premises the
two defendants and the general public had a common and corresponding interest in the subject-
matter and publication of the said article and/or words”.

The first two defendants averred that they were under a social and/or moral duty to publish the article to
the general public, and the readers had a like interest to receive the information contained in the article.

The first two defendants state that owing to the fact that politicians, students and prominent businessmen
freely interact with the wider society, and considering the risk that such people of high esteem may infect
innocent  members  of the public  with serious illnesses such as HIV/AIDS, they (the defendants)  had
published the article complained of in the reasonable and necessary protection of the  interests of the
general public.

In the further alternative, the 1st two defendants averred that the article and words complained of were
fair comment made in good faith and without malice, upon a matter of public interest.



The first two defendants also stated that, by publishing the article in question, they had served the public
interest in the professional goals of journalism; they had “intended to assure the unfettered dissemination
of information on a matter of general interest for the purposes of bringing about social change in terms of
sexual behaviour”. The defendants asserted that the article complained of was for the general public good
and was, on that account, protected under the head of qualified privilege.

The first  two defendants  stated that  the subject-matter  of the article  complained of was of  profound
general interest, an issue in respect of which debate should be “robust and wide open;” a level of debate
which is “still to be encouraged even though it may include unpleasantly sharp attacks on the conduct of
public officials and other influential members of the society”. It was stated that an article touching on the
major public issues of the day  in Kenya qualifies for protection pursuant to the  freedom of expression
guaranteed by s.79 of the constitution. The two defendants invoked the protection guaranteed by s.79 of
the Constitution in their defence.

The  first  two  defendants  denied  that  any  innuendo  alluding  to  the  plaintiff  was  created  in  the  2nd

defendant’s article in question. They denied that the article contained any description or pointers that
were understood, or that were capable of being understood by  reasonable members of the public, as
referring to the plaintiff, by way of his office, career or otherwise.

The first two defendants averred that the suit was the result of unwarranted sensitivity on the plaintiff’s
part,  and yet “when the plaintiff  chose to seek a parliamentary,  and therefore [a] public office,  he is
deemed to have consented to the likelihood that he may be associated or identified with news reports
touching on the conduct of public officers by reason of his being a public officer”. These defendants
averred that the plaintiff’s gravamen failed the test of “the degree of tolerance expected of public officers
when subjected to unfounded and unreasonable conjecture and innuendo”.

Of the general import of the words complained of, and without prejudice to the line of defence taken, the
first two defendants contended that, insofar as the said words consisted of allegations of fact, they were
true in substance and in fact; and insofar as these words consisted of expressions of opinion, they were
fair comment, made in good faith and without malice, on matters of public interest.

The 1st and 2nd defendants averred that the words complained of were not capable of disparaging, and
were not understood to disparage the plaintiff in his office, character, credit or reputation as alleged.

The 1st and 2nd defendants denied that they were the basis for others in the media to begin new initiatives
of disparaging the plaintiff.

The first two defendants opened up the point as to the status quo ante of the plaintiff’s reputation: they
denied that “the plaintiff’s reputation and character were such as would be or would have been injured by
the publication of the article complained of”.

The  first  two  defendants  stated  that  since  they  had  denied  writing  the  article  in  question,  of  and
concerning the plaintiff, they were under no obligation to publish or offer an  apology or  retraction,  as
demanded by the plaintiff. It was stated that since there had been a public duty to publish the article in
question, the fact that the 2nd defendant may have benefited from the sale of its newspapers “cannot be
the basis of founding a cause in defamation or libel.”

The first  two defendants  denied that  their  aforesaid article  had any connection  with the publications
emanating from 3rd defendant; because 3rd defendant was “clearly stated [to have acted on] investigations
carried out by [itself]”.

The 1st and 2nd defendants averred that in their later publication, in the Daily Nation of 16h December,
2003 they had indicated that 2nd defendant stood by its earlier publication of 14th December, 2003, and
also “faithfully carried the plaintiff’s denial of involvement in prostitution”.



Lastly, the first two defendants averred that they are entitled to the freedom of expression provided for
under ss.70 and 79 of the Constitution, which entails the freedom to disseminate and receive information,
in a free and uninhibited manner. These defendants contended that the plaintiff’s suit, as framed, seeks to
curtail or inhibit their freedom of expression; and on this account, the two defendants contended that the
plaintiff’s suit was unconstitutional and bad in law.

C. PUBLICATION  WAS  BASED  ON  TRUTH  ESTABLISHED  BY  INVESTIGATION;
PLAINTIFF AS PUBLIC FIGURE MAY NOT BE SQUEAMISH OVER HIS REPUTATION;
CONSTITUTIONAL FREEDOM OF EXPRESSION APPLIES: 3RD DEFENDANT’S PLEADING

The third defendant pleaded that the plaintiff had no cause of action against that defendant. The reasoning
to support the contention is thus set out:

“By virtue of the plaintiff’s status as Member of Parliament for Laikipia East Constituency and also
an Assistant  Minister  in  the  Ministry  of  Energy in  the  Kenya Government  he  has,  within  the
meaning of section 79 of the Kenya Constitution, consented to a robust debate and discussion of his
personal life during the period he serves as a Member of Parliament.  The 3rd defendant further
contends that section 79 of the Constitution embodies the rule in New York Times v. Sullivan, 376
U.S. 254 (1964) and consequently a publisher is not liable for publishing pertinent facts pertaining
to a public figure upon investigation of the circumstances of the facts published of the public figure.
The 3rd defendant  further  contends  that  section  16A of  the Defamation  Act  (Cap.36,  Laws of
Kenya) is ultra vires section 79 of the ...Constitution [of Kenya] and is null and void to the extent
that it purports to burden the exercise of freedom of expression [with] awards of damages that are
manifestly  excessive.  The  3rd defendant  contends  that  the  broadcast  complained  of  was  made
during the period the plaintiff was serving as a Member of Parliament when the 3rd defendant was
at liberty to subject the plaintiff’s conduct to severe scrutiny.”

It  was  3rd defendant’s  contention  that  the  freedom of  expression  which  is  protected  by  s.79  of  the
Constitution,  includes the publication of information that shocks and disturbs the public, and that the
broadcast complained of fell within that category of publication.

The 3rd defendant pleaded justification, in the account which it had broadcast, and which has led to the
suit, as the same was based on investigations. In its statement of defence, the 3rd defendant states:

“Its investigations show that the plaintiff was the person referred to in the publication by the [2nd

defendant], [and it] relies on the defence of justification (as an alternative plea).”

The 3rd defendant goes on to give particulars of the claimed justification:

“Investigations [by] the 3rd defendant show that the plaintiff accompanied by one Nderitu picked
up two ladies  from Nairobi  who were not  their  spouses  and drove in  a  green  Land-cruiser  to
Thomson’s Falls Lodge in Nyahururu. The plaintiff and the said Mr. Nderitu booked in the hotel
two double rooms known as the Laikipia Cottage and the Orlarambel Cottage where they spent the
night of 5th to 6th December, 2003. The plaintiff spent the night with one of the women whilst Mr.
Nderitu did the same with the other woman.”

The 3rd defendant avers the foregoing facts to be the truth, and “contends that the public are entitled to
know of this information about the plaintiff.”

D. QUESTIONS FALLING FOR DETERMINATION BY TRIAL

Counsel for the several parties identified the crucial matters of disagreement, to be resolved by taking
evidence and considering submissions.



(a) Questions as between the Plaintiff on the one hand, and 1st and 2nd Defendants on the other

The questions under this head are 16, and may be set out as follows –

1. Was the article published on 14th December, 2003 by 2nd defendant written of and concerning
the plaintiff?

2. Was the said article capable of being understood by right-thinking members of the public as
referring to the plaintiff?

3. If  the answer to 1 and 2 above is  in the affirmative,  are the allegations  in the said article
defamatory, and were the same driven and/or actuated by malice, malevolence or spite, against the
plaintiff?

4. Was the said article published on an occasion of qualified privilege?

5. Are the issues of prostitution, HIV/AIDS infection and the conduct of public figures a matter of
general public and national interest?

6. Did the subject article consist of expressions of opinion amounting to fair comment made in
good faith?

7. Are the words published by 2nd defendant on 14th December, 2003 descriptive of certain groups
of people namely, students, politicians and businessmen involved in prostitution?

8. Was it foreseeable that the contents of the said article would be repeated by other media and, if
so, was there such repetition?

9. Are the said defendants liable to the plaintiff for the consequences of the repetition?

10. Do the 1st and 2nd defendants have control over publications, articles and news items by other
independent media houses?

11. Are  the  1st and  2nd defendants  liable  for  interpretations  given  to  the  publications  of  2nd

defendant by other independent media houses?

12. Does the freedom of  expression guaranteed by ss.70 and 79 of  the  Constitution  of  Kenya
provide  protection  to  1st and  2nd defendants  with  respect  to  the  article  published  on  14th

December, 2003?

13. Is the plaintiff entitled to aggravated and/or exemplary damages.

14. Is the plaintiff entitled to the damages sought at all?

15. Is the plaintiff entitled to the relief of permanent injunction against the said defendants?

16. Which party is liable to pay the costs of this suit?

(b) Questions as between the Plaintiff on the one hand, and the 3rd Defendant on the other.

Under this head there are 10 questions, which may be set out as follows –

1. Were they true, the words published of and concerning the plaintiff?

2. Are they true, the allegations made of and concerning the plaintiff?



3. If the answer to the above is in the negative, was the plaintiff defamed by those words?

4. Did the 3rd defendant act maliciously towards the plaintiff?

5. Was it foreseeable that the contents of the said article would be repeated by other media and, if
so, was there such repetition?

6. Is the 3rd defendant liable to the plaintiff for the consequences of the repetition?

7. Is the plaintiff entitled to aggravated and/or exemplary damages?

8. What is the quantum of damages payable to the plaintiff if any?

9. Is the plaintiff entitled to the relief of permanent injunction against the 3rd defendant?

10. Which party is liable to pay the costs of this suit?

E. SUBMISSIONS OF COUNSEL ON EVIDENCE AND LAW

1. The Plaintiff’s Initial Submissions

Learned counsel Mr. Oyatsi set out in his submissions by refuting an impression he associated with the
defendants’ case, that they “have portrayed themselves as parties with a certain noble role or mission in
society and that their actions which form the subject of this litigation were motivated by their desire to
perform this public duty for the good of the Kenyan public and society”. Counsel urged that “none of the
three defendants is a charitable organization or entity. The publications which form the subject- matter of
this litigation, were not in aid of any charity nor were they charitable actions.” Counsel contended that the
2nd and 3rd defendants “are nothing but traders.” Of the 1st defendant, counsel urged: “He is there as part
of the team appointed by the second defendant to operate and manage the business and make profits. If
the second defendant does not make profits, he will lose his job immediately …”

Mr. Oyatsi saw no medium-of-expression-for-the-public role for the defendants as part of the media. He
contended: “… the defendants sell a service or product to the public. They do so as an economic activity
and their existence is driven by only one factor, to make profit. The defendants are therefore traders and
seekers of profit”.

After contesting the main plank in the defence of qualified privilege, which the defendants have invoked,
learned counsel went on to restate the plaintiff’s case. Counsel for the plaintiff stated he would show how
the evidence proved several contentions in the claim –

(i) that the defendants deliberately and maliciously defamed the plaintiff;

(ii) that the defendants conducted themselves as “nothing more than greedy seekers after profits and
wicked inventors of calumnies or falsehoods”;

(iii) that the defendants invented a non-existent story, duped the gullible public, and made a lot of
money from the public through “acts of deception and trickery”.

(iv) that the defendants caused the public who were unaware they had been duped, to demonise,
condemn and express  outrage at  the plaintiff  for  actions  that  were non-existent  and which the
plaintiff did not engage in;

(v) that the defendants filed pleadings which contained falsehoods;

(vi)  that the defendants were not, in publishing falsehoods against the plaintiff,  engaged in the



professional practice of journalism.

Learned counsel relied on past decisions, Vizetelly v. Mudies Select Library Limited [1900] 1QB 178 and
Amritlal Bhagwanji Shah v. The Standard Ltd & Another, Nairobi HCCC No. 1073 of 2004 to support
his submission that the plaintiff had three situations to prove, to be held to have been damnified and,
therefore, entitled to damages; these are: (a) that the statement in question refers to the plaintiff; (b) that
the statement is false; (c) that the statement is calculated to lower the plaintiff in the estimation of right-
thinking persons, or cause him to be shunned or avoided, or expose him to hatred, contempt or ridicule, or
to convey an imputation on him disparaging or injurious to him in his office, profession, calling, trade or
business.

Do the Allegations complained of refer to the Plaintiff?

This point, counsel urged, had a plain answer in the case of  3rd defendant; for “the publication by this
defendant specifically and expressly refers to the plaintiff and names him”. Counsel concedes that “the
publication by the first and second defendants does not name the plaintiff.” So, how does counsel loop in
1st and 2nd defendants? He does so by invoking case law touching on cognate situations. He calls in aid
the old English case, E. Hulton & Co. v. Jones [1908 – 1910] All E.R. (Rep.) 29; he relies on the words
of Lord Loreburn, LC (at p.47):

“Libel is a tortious act. What does the tort consist in? It consists in using language which others
knowing the circumstances would reasonably think to be defamatory of the person complaining
of and injured by it.  A person charged with libel cannot defend himself  by showing that he
intended in his own breast not to defame the plaintiff. He has none-the-less imputed something
disgraceful, and has none-the-less injured the plaintiff. A man may publish a libel in good faith
believing it to be true, and it may be found by the jury that he acted in good faith believing it to
be true, and reasonably believing it to be true, but that in fact the statement was false. Under
those circumstances he has no defence to the action.”

Pertinent equally is a passage in the judgment of Fletcher Moulton, LJ (at p.42):

“But  the  most  serious  aspect  of  the  new  doctrine  is  when  we  apply  it  to  cases  where  the
description  is  not  by  name.  After  all,  a  name  is  only  one  means  of  identification,  and,
considering the millions of names that must exist in England and the improbability of any man’s
name being borne by him alone, is not a very strong one. There is no difference in the eye of the
law with regard to an indication of identity by name or indication by other modes of description.
Now suppose that no name is mentioned, but that the description is purely circumstantial. Let us
take the case of a preacher or speaker who in denouncing some practice may introduce into his
discourse some hypothetical case in order to render his meaning clear. Some detail innocently
introduced by him or even the choice of that particular theme may lead his hearers to imagine
that he is referring to some particular person in the neighbourhood of whose existence and
circumstances he is wholly ignorant and to whom personally he is not in any way referring. The
learned judge clearly indicates that in that case he would be liable for defamation…..Nor do I
see how a person could guard himself against such liability or what defence he could raise. It is
clear law that no omission of the name, or statement that it is a hypothetical one, or declaration
that he does not intend to refer to anybody in particular, can or ought to protect a person so
speaking whose intention is to libel.”

Mr. Oyatsi relied on the opinion of Fletcher Moulton, L.J., and thus urged:

“Taking  the  first  example  given  in  the  Hulton case...,where  the  law holds  liable  an  innocent
preacher  for  making  reference  to  some  person  in  the  neighborhood  whose  existence  and
circumstances he is wholly ignorant [of] while in the course of denouncing some ungodly practice,
how can  the  same law spare  the  seeker  of  profit  such  as  1st and  2nd defendants  herein  from
liability?”



Counsel was convinced that there were members of the public who knew that the publication complained
of referred to  none but the plaintiff. To validate that contention, he referred to the testimony of a key
witness for 1st and 2nd defendant. The relevant words of DW2,  Joseph Odindo, the Group Managing
Director of Nation Media Group, are as follows:

“After our Sunday Nation article the matter became public, and other media entered the [scene]. On
15th December, 2003 we were not able to cover the protest accounts. But The Standard frontpage
on 15th December, 2003 read ‘Police ordered to destroy sex proof’. [The Standard] [reported] that
the Police had come under pressure to destroy the evidence.”

The same witness, and with regard to 3rd defendant, later said:

“They had their allegations.  The Standard had; and The Kenya Times too had. We do not control
them. They decide on their own what to publish”.

It emerged, from the evidence, that yet another newspaper, The Independent, published an article stating
categorically that 2nd defendant’s publication referred to the plaintiff; it even were further and alleged that
the plaintiff had not used a condom in his sexual encounters with the prostitutes.

Counsel submitted that after the publication by 3rd defendant, “it was now common knowledge within the
whole country and beyond, that the story referred to the plaintiff as one of the culprits”. He urged that if
the defendants were innocent, “then upon it becoming so obvious that the public perception of the people
who had committed this heinous crime which the defendants had reported included the plaintiff, it was the
duty  and obligation  of  the  defendants  to  publish a  correction….“ But  rather  than apologise,  counsel
submitted, the defendants published a further article in which they stated that “they stood by their story”.
This,  Mr. Oyatsi urged,  means that  “the defendants  intended their  story to  refer  to  the plaintiff  and
encouraged even those members of the public who were sceptical to believe so”.

Did the Article complained of carry False Allegations?

Learned counsel submitted that no evidence had been tendered to show that politicians were among those
found  with  prostitutes  on  the  material  day;  that  the  Police  filmed  the  Ministers  and  Members  of
Parliament as they were consorting with prostitutes; that one Cabinet Minister, an Assistant Minister and
a NARC Member of Parliament were caught by Police in a notorious red-light area with half-naked girls
in their cars; that the Cabinet Minister and the Members of Parliament were first watched on video-tape,
before the Police moved in; that politicians were seen shamelessly beckoning girls from their cars, then
ushered them in before the Police took action; that out of the 102 prostitutes netted, 58 were found to be
students of the University of Nairobi and of diploma colleges.

Did 1st and 2nd Defendants give only Hearsay Evidence?

Counsel urged that the evidence given by DW2 was essentially hearsay evidence; in counsel’s words –

“This witness readily admitted that he was not at the scene of the events referred to in the article.
The source of his information was one Muiruri who is or was an employee of 2nd defendant”.

Relying on the evidence Act (Cap.80, Laws of Kenya), ss. 62 and 63, learned counsel submitted that “the
allegations published by the second defendant could only be proved as true facts by the direct evidence of
Mr. Muiruri”, as it was, by the evidence of DW2, Mr. Muiruri who had direct evidence on: the existence
of the video recording of the alleged acts of prostitution; the existence of photographs of the arrested
girls, which he is said to have seen; the existence of photographs of men arrested with the girls which he
is said to have seen; the video recording of the arrested men with the girls which he is said to have seen;
and the Police Occurrence Book entries, with the names of the girls and the men which he is said have
seen. Counsel wondered why Mr. Muiruri was not called as a witness, even though, according to DW2’s
evidence, he was alive and had been in the 2nd defendant’s employ. It was urged that the failure to call



Mr. Muiruri to testify,  was evidence that “the defendants all  along knew that the ....allegations were
false”.

Counsel urged that the allegations in the article complained of were false, because a defence witness,
Police  Force  No.  230088,  Chief  Inspector  Patrick  Oduma who  brought  the  Nairobi  Central  Police
Station Occurrence Book, confirmed that no Member of Parliament or Minister had been named among
the 61 persons arrested by the Police in the said operation against prostitutes; that all the women who
were arrested by the Police in the said swoop were street girls, and did not include University students or
college girls; that there was no video recording of the incident of the swoop on prostitutes.

From such a state of the evidence counsel urged that it had been established that the story published in the
article complained of was a false one.

The Words complained of – were they calculated to lower the Plaintiff  in the estimation of right-
thinking Persons, or to cause him to be shunned or avoided, or to expose him to Hatred, Contempt or
Ridicule, or to disparage him in his Office, Profession, Calling, Trade or Business?

Counsel submitted that the words complained of carried certain imputations on the plaintiff’s reputation –

(i) that he was a carrier of the HIV/AIDS virus;

(ii) that he preys on young University and college girls.

Counsel urged that the plaintiff was deliberately defamed by 1st and 2nd defendants.

The Position of the Third Defendant

Learned counsel submitted that the plaintiff’s case against 1st and 2nd defendants applied with equal force
in relation to  3rd defendant. He urged that whereas the 1st and 2nd defendants are guilty of “inventing
wicked calumnies and publishing them against the plaintiff,” the 3rd defendant “took over and provided
other details which the 1st and 2nd defendants had not brought out”; and such details “include specific
reference [to] or naming of the plaintiff ….”

2. Submissions for 1st and 2nd Defendants

(i) First Defendant’s Case: Was this a Misjoinder of Parties?

Learned  counsel  Mr.  Karori urged  that  the  suit  against  the  1st defendant  was  misdirected,  for  this
defendant was only a director of 2nd defendant and not the editor, and is not the one who wrote the article
complained of. He urged that the 1st defendant’s name had been brought in by misjoinder of parties; and
consequently the suit against him should be dismissed.

(ii) Is it Material that the Article Complained of did not name the Plaintiff?

Learned counsel considered it material that the article complained of bore no express reference to the
plaintiff by name; in counsel’s words:

“It didn’t name the plaintiff anywhere. One cannot be defamed to [oneself]. Not one witness said he
read the article and concluded it [referred to] the plaintiff. It was only the plaintiff who came to the
conclusion [that the article referred to him]. That is not evidence of defamation.”

Counsel  contested the evidence of PW3, a personal  friend of the plaintiff,  as being inconsistent  and
untruthful.



PW3 was  Peter Mwangi Ngatia, a teacher at Inooro Secondary School in Nanyuki – a friend of the
plaintiff’s  since their  student  days at  Moi University  (1990–1994). On  6th December 2003 PW3 had
accompanied the plaintiff to Thompson’s Falls Lodge in Nyahururu, where the plaintiff was attending the
wedding of one Mr. Oseko. PW3 said he had been in Nairobi on 5th December, 2003 (the material date),
and he and the plaintiff had driven together in the afternoon, towards Nyeri and then on to Thompson’s
Falls Lodge.

It was PW3’s testimony that he read the Sunday Nation newspaper with the article complained of on 12th

December, 2003, and thereafter contacted the plaintiff; in his words:

“I called the plaintiff and told him on 12th December, 2003 that the story in the media fitted him
very well. He told me he had been receiving many calls from others and I was not the first one to
call. If it was published on 14th December, 2003 then I must have mixed up the dates – as I said I
read it on 12th December 2003….. I did not have the facts ……I thought it was written about him. I
didn’t know if these facts could fit another person. But the activities reported, according to me, did
not relate to the plaintiff. They didn’t fit at all. I knew very well where the plaintiff was on the days
in question. I thought the story fitted him – but I did not relate it to him.”

The witness went on to say:

“This is the plaintiff’s second term [in Parliament]. [As at 12th December, 2003] he was serving the
second term. Several paragraphs do not relate to him. The plaintiff  had not been in Parliament
since 1992. Two of the MPs referred to were first-time MPs and the third had been in Parliament
since 1992. None of the three instances fits the plaintiff.  For the MP who had been in Parliament
since 1992 would be serving his third term.”

(iii) Defence of Qualified Privilege

The main defence of the 1st and 2nd defendants was  qualified privilege, which is  well  recognized at
common law, and is further provided for in s.7 of the Defamation Act (Cap.36, Laws of Kenya). Section 7
(1) of the Act provides:

“Subject to the provisions of this section, the publication in a newspaper of any such report or
other  matter  as  is  mentioned  in  the  schedule  to  this  Act  shall  be  privileged  unless  such
publication is proved to be made with malice.”

Section 7(2) of the Act protects material published for the public benefit; it provides:

“Nothing in  this  section  shall  be  construed as  protecting  the  publication  of  any matter  the
publication of which is prohibited by law, or of any matter which is not of public concern and
the publication of which is not for the public benefit.”

From the outset, counsel for the plaintiff had sought to shut out any possible notion that the 1st and 2nd

defendants were dealing with a matter of “public concern”, or of “public interest”;  Mr. Oyatsi urged, at
length, that these defendants had been moved by calculations of increased sales, and sheer profiteering.
Counsel had urged that qualified privilege had no application to the publication complained of, and that
the 1st and 2nd defendants must carry full liability for defamation.

It was learned counsel’s submission that PW3’s evidence did not show the article in question to have been
written of and concerning the plaintiff. He denied that an immediate link could be perceived between the
said article and the identity of the plaintiff; counsel urged that the perception that there was such a link
was only arrived at –

“through  an  elaborate  analysis  of  the  article  and  picking  parts  and  pieces  of  the  story  in



isolation”.

Such a  part-by-part treatment of the article was contrary to law, counsel contended. Counsel relied on
case law to support this argument:  Jameel (Mohammed) and  Another v. Wall Street Journal Europe
Sprl [2006] 3WLR 642 (H.L). That case carries certain relevant passages –

(i) per Lord Bingham of Cornhill (at p. 53):

“It is of course true that the defence of qualified privilege must be considered with reference to
the particular publication complained of as defamatory, and where a whole article or story is
complained of no difficulty arises. But difficulty can arise where the complaint relates to one
particular ingredient of a composite story, since it is then open to a plaintiff to contend, as in the
present  case,  that  the  article  could  have  been published without  inclusion of  the  particular
ingredient  complained  of.  This  may,  in  some instances,  be  a  valid  point.  But  consideration
should be given to the thrust of the article which the publisher has published. If the thrust of the
article is true, and the public interest condition is satisfied, the inclusion of an inaccurate fact
may not have the same appearance of irresponsibility as it might if the whole thrust of the article
is untrue.”

(ii) per Lord Hoffman (at p. 658):

“The first question is whether the subject matter of the article was a matter of public interest. In
answer to this question, I think that one should consider the article as a whole and not isolate
the defamatory statement.”

(iii) per Lord Hoffman (at p. 659):

“The thrust of the article as a whole was to inform the public that the Saudis were co-operating
with  the  United  States  Treasury  in  monitoring  accounts.  It  was  a  serious  contribution  in
measured tone to a subject of very considerable importance.”

(iv) per Lord Hoffman (at p. 659):

“If the publication is in the public interest, the duty and interest are taken to exist.”

(v) per Lord Hoffman (at pp – 659- 60):

“If the article as a whole concerned a matter of public interest, the next question is whether
the inclusion of the defamatory statement was justifiable. The fact that the material was of
public interest does not allow the newspaper to drag in damaging allegations which serve no
public purpose. They must be part of the story. And the more serious the allegation, the more
important it is that it should make a real contribution to the public interest element in the
article.  But whereas the question of whether the story as a whole was a matter of public
interest must be decided by the judge without regard to what the editor’s view may have
been, the question of whether the defamatory statement should have been included is often a
matter of how the story should have been presented. And on that question, allowance must be
made for  editorial judgment. If the article as a whole is in the public interest, opinions may
reasonably differ over which details are needed to convey the general message. The fact that
the judge, with the advantage of leisure and hindsight, might have made a different decision
should not destroy the defence.  That would make the publication of articles which are,  ex
hipothesi,  in  the  public  interest,  too  risky  and  would  discourage  investigative  reporting”
(emphasis supplied).

(vi) per Lord Hope of Craighead (at p.672):

“The duty-interest test based on the public’s right to know, which lies at the heart of the



matter, maintains the essential elements of objectivity. Was there an interest or duty to publish
the  information  and  a  corresponding  interest  or  duty  to  receive  it, having  regard [to]  its
particular subject- matter? This provides the context within which, in any given case, the issue
will  be  assessed.  Context  is  important  too when the  standard is  applied  to  each piece  of
information that the journalist wishes to publish. The question whether it has been satisfied
will be assessed by looking to the story as a whole, not to each piece of information separated
from its context.” (emphasis supplied).

(vii) per Lord Hope of Craighead (at pp. 672 – 673):

“I do not believe [it was intended in Reynolds v. Times Newspapers [1994] 4 ALL E.R. 609)….
that  the  public’s  right  to  know each  piece  of  information  in  any given article  should  be
assessed, piece by piece, without regard to the whole context. On the contrary, each piece of
information will  take its  colour and its  informative value from the context  in which it  is
placed. A piece of information that, taken on its own, would be gratuitous can change its
character entirely when its place in the article read as a whole is evaluated. The standard of
responsible journalism respects the fact that it is the article as a whole that the journalist
presents to the public.  Weight will  be given to the judgment of the editor in making the
assessment, as it is the article as a whole that provides the context within which he performs
his function as editor.”

(viii) (Lord Hope of Craighead also considered the relationship between the principle invoked on
behalf of the first defendants herein, freedom of expression, and the reputation of the individual, at
p. 673):

“The cardinal principle that must be observed is that any incursion into  press freedom that
the law lays down should go no further than is necessary to hold the balance between the
right to freedom of expression and the need to protect the reputation of the individual. It must
not be excessive or disproportionate. [Counsel’s] test which introduces the criterion of ‘high-
quality journalism especially if it is applied to each particular piece of information that is
published, would contravene that principle” (emphasis supplied).

(viii) per Lord Scott of Foscote (at p.682):

“Newspapers exist to supply information to the public. The information may be interesting but
trivial;  it  may  be  lacking  in  much  interest  but  nonetheless  important…….[There]  is  other
information the public interest of which is real and unmistakable. In relation to information of
that character it makes sense to speak of newspapers having a ‘duty’ to publish. They, and their
reporters, should,  of course, take such steps as are practicable to verify the truth of what is
reported.”

Relying on the Jameel case, Mr. Karori contested the submissions made for the plaintiff, on the basis that
those submissions rested on a wrong assumption: that the outcome of this case must “turn on whether the
story published turns out to be true or false.”

Is availability of defence of Qualified Privilege affected by the fact that Newspaper Sales generate
Income?

Mr. Karori contested the contention made at the very beginning of the plaintiff’s case, that the 1st and 2nd

defendants had been motivated by the sheer profit-object,  in publishing the article  complained about.
Counsel urged that newspapers “serve the useful purpose of keeping the public informed,” and so they
merit no punishment just because they sell their publications. To support this contention, counsel relied
on the persuasive English authority, Loutchansky v. Times Newspapers Ltd. & Others [2001] EWCA
Civ. 1805, in which the following pertinent passages appear –

(i) (at p.6):



“At  the  end  of  the  day  the  court  has  to  ask  itself  the  single  question  whether  in  all  the
circumstances  the  ‘duty-interest  test,  or  the  right-to-know  test’  has  been  satisfied  so  that
qualified privilege attaches. If, of course, it does, then, unless the claimant can prove malice, the
defamatory publication is protected irrespective of whether it turns out to be true or false.”

(ii) (at p. 8):

“Once the publication of a particular article is held to be in the public interest on the basis of the
public’s right to know, can the privilege really be lost because the journalist (or editor?) had the
dominant motive of injuring the claimant rather than fulfilling his journalistic  duty? It  is  a
surprising thought”.

Even  more  squarely  on  the  point,  counsel  relied  on  the  English  High  Court  decision,  Manson  v.
Associated Newspapers Ltd [1965] 2 All E.R. 954 in which it was held (Widgery, J.) that (pp. 956 –
957):

“……the mere fact  that  a  newspaper  is  run for  profit  and that  everything published in the
newspaper is published, in a sense, with a view to profit, does not automatically bring newspaper
defendants into the category of those who may have to pay exemplary damages on the footing
that  what  they  have  done  has  been  done  with  a  view  to  profit.  It  is  perfectly  clear  that  a
newspaper  which  reports  news  in  an  ordinary  run-of-the-mill  way  and  happens  to  make  a
mistake in its report is not to be mulcted in exemplary damages merely because what it does is
done with a view to profit.”

The Claim of Outrage in the Reporting, and the Question whether there Was a Reputation capable of
being injured

Whereas learned counsel Mr. Oyatsi devoted a good deal of his submissions to depicting outrage in the
alleged vilification of the plaintiff’s reputation, Mr. Karori submitted that such a picture did not emerge
from the evidence tendered in Court. What emerged, by contrast, counsel urged, was that the plaintiff
possessed not a reputation so good, that the article complained of would have lowered it in the perception
of ordinary, right-thinking persons. In the words of counsel (and as emerges from the evidence) –

“he confirmed that he had intimate relations with two ladies not married to him. He confirmed that
his conduct in that regard contradicted [the principle of taking] care, in the face of [the HIV/AIDS
pandemic]. That touched on conduct and reputation.”

Mr. Karori submitted that the words in the article complained of were, indeed, in the public interest, and
that the article had several public- interest purposes –

(i) it exposed the fact that students were not in class as expected, but were instead engaged in risky
sexual behaviour – and this information was important to parents, guardians and other interested
persons;

(ii) it exposed the fact that businessmen were engaging in risky sexual behaviour and were in that
respect,  interacting  with student  partners  and others  –  and this  was useful  information  for  the
general public that had to deal with such prominent business persons;

(iii) it exposed the fact that politicians were not always leading an exemplary life-style, as they
were engaged in such sexual behaviour as might spread the HIV/AIDS infection;

(iv) it exposed the dangers of prostitution, as a medium in the spread of HIV/AIDS in the country.

Counsel urged that these are “matters of clear public interest”, and he relied on the Jameel case (op.cit),
to support that proposition.



3. Submissions for 3rd Defendant.

(i) Strict Liability is not Tenable 

The 3rd defendant’s defence is built around the persuasive authority of the American case,  New York
Times  v.  Sullivan, 376 U.S.  254 (1964),  and on the  basis  of  that  case  and others  (notably  Jameel
(Mohammed) and Another v. Wall Street Journal Europe Sprl, op.cit.), learned counsel Dr. Kuria urged
that  “a  publisher  of  an  inaccurate  statement  is  not  liable  where  he  has  acted  responsibly,  malice  is
irrelevant”; he submits that “in this particular case all the information which concerned matters of public
interest, if not most of it, was accurate and if a part of it was inaccurate the defendants are not liable”.
Counsel  contended  that  the  plaintiff’s  case  is  partly  based  on an  erroneous  view of  the  law,  and  a
“misconception of the role of the press in a market or democratic society.”

Counsel  urged  that  new  jurisprudence  from  a  considerable  number  of  countries  (USA,  European
Countries,  Australia,  India,  South  Africa,  New Zealand,  Zambia,  England)  has  established  a  certain
defence to suits in defamation, where the defendant is part of the media:

“the press plays a vital role [in society] and, for this reason, there has emerged...the defence that if
the  press,  in  the  course  of  practising  investigative  journalism,  publishes  a  statement  of  public
interest, after verifying the facts, it will not be held liable if it subsequently turns out that it made a
mistake  and  damaged  the  reputation  of  the  plaintiff;  in  [the]  USA  this  defence  is  known  as
constitutional privilege associated with Sullivan v. New York Times, whilst in England it is termed
Reynolds v. Times Newspaper Ltd [2001] 2 A.C. 127 privilege or defence.”

Such was also, Dr. Kuria urged, the principle contained in the Supreme Court of Appeal of South Africa
decision in National Media Ltd. & Three Others v. Bogoshi Nthendi Morole, Case No. 579 of 1996. The
learned Judges, in that case, thus held (pp.25-26):

“If we recognise, as we must, the democratic imperative that the common good is best served
by the free flow of information and the task of the media in the process, it must be clear that
strict liability  cannot be defended and should have been rejected in  Pakendorf. Much has
been written about the ‘chilling’ effect of defamation actions but nothing can be more chilling
than the prospect of being mulcted in damages for even the slightest error….Strict liability
has moreover been rejected by the Supreme Court of the United States of America (Gertz v.
Robert Welch), the German Federal Constitutional Court (BVerf Ge 12, 113), the European
Court of Human Rights (Lingens v. Austria (1986) 8EHRR 407), the courts in the Netherlands
….,the English Court of Appeal,  the High Court of Australia …, the High Court of New
Zealand (Lange v. Atkinson and Australian Consolidated Press NZ Ltd, 1997 (2) NCLR 22 ….”

(ii) Does the Constitution of Kenya give “Constitutional Privilege” as in Sullivan v. New York Times?

It is contended for the 3rd defendant that “section 79 of the Constitution embodies the rule in New York
Times v. Sullivan which protects the publication of material that is in the public interest.”

Section 79 of the Constitution of Kenya is concerned with freedom of expression, which it protects thus:

“(i) Except with his own consent, no person shall be hindered in the enjoyment of his freedom of
expression, that is to say, freedom to hold opinions without interference, freedom to receive ideas
and information without interference, freedom to communicate ideas and information without
interference (whether the communication be to the public generally or to any person or class of
persons) and freedom from interference with his correspondence.”

This provision has a proviso in s.79 (2) (b) which states:

“Nothing contained in or done under the authority of any law shall be held to be inconsistent
with or in contravention of this section to the extent that the law in question makes provision – 



…….

(b) that is reasonably required for the purpose of protecting the reputations, rights and freedoms
of other persons or the private lives of persons concerned in legal proceedings, preventing the
disclosure of information received in confidence, maintaining the authority and independence of
the courts or regulating the technical administration or the technical operation of telephony,
posts, wireless broadcasting or television ….”

Subject  to  the said qualification,  the  Constitution  guarantees  all  persons  freedom of  expression;  and
although no express mention of the  media is  made, there is  no doubt at  all,  in my opinion,  that the
safeguarded exercise of this freedom is recognized to be purveyed by the media.

So the third defendant, as part of the media, claims to be protected under the principle of the Constitution
which is urged to be akin to that in New York Times v. Sullivan, and more so as the 3rd defendant had,
prior  to  publication,  “made  investigations”;  therefore,  the  3rd defendant  did practice  “responsible
journalism”.

(iii) New York Times v. Sullivan and its Principle

New York Times v. Sullivan, which carries the main plank in the 3rd defendant’s case, has been considered
in the learned work, Prosser and Keeton on Torts (5th ed.), from which the following paragraphs may be
set out (at p. 805):

“The constitutional privilege, it has been described, has abolished the common law principle that
a public medium – such as (a) publisher of a book, magazine, or newspaper, and (b) television or
radio broadcaster – publishes at his peril, and substitutes therefor the requirement that in every
case, fault is a prerequisite to liability. The common law rule subjecting the media to liability
except  when  there  was  either  a  qualified  or  absolute  privilege  to  publish,  or  proof  by  the
defendant-  publisher  of  the  truth  of  all  discreditable  statements  does  not  afford  adequate
protection to the First Amendment guarantee of freedom of the press. 

“The  constitutional  privilege  extended  to  the  press  and  to  any  public  medium  requires  a
differentiation between private individuals on the one hand, and public officials and figures on
the other. Statements made about public officials and public figures especially when made by a
public medium generally relate to matters of general public interest and are made about people
that  have  substantial  influence  and  impact  on  the  lives  of  other  people.  Moreover,  ‘public
officials’  and ‘public figures’ generally have some access to a public medium for answering
disparaging  falsehoods  whereas  private  individuals  do  not  have  ready  access  to  a  medium
reaching the recipients of private defamatory communications. The category of public officials
includes not only those who are commonly classified as public officers but also public employees
who exercise any substantial governmental power.”

On the  Sullivan  principles,  Dr. Kuria submitted that the instant matter should be resolved against the
plaintiff – because “debate on public issues should be uninhibited, robust, and wide-open, and that it may
well  include  vehement,  caustic,  and sometimes unpleasantly sharp attacks  on government  and public
officials”.

Counsel submitted that the evidence of defence witnesses, Mr. Igambi and Mr. Odindo had shown that
on 14th December,  2003 the media,  through the statements  complained of,  was “holding the NARC
Government accountable for pledges which it had made as regards gender equality, good governance, the
high rate of the spread of HIV/AIDS, and the upholding of the rule of law”.

Dr. Kuria attributed eminent merit to the Sullivan case, and sought to show how the principle in that case
has been adopted elsewhere; and in point here is the High Court of Australia decision in Theophanous v.
The  Herald  and  Weekly  Times  Ltd  and  Another [1994]3  LRC 369  –  in  which  the  plaintiff,  in  a



defamation case, was a Member of Parliament, just as is the position in the instant case. The pertinent
holding in that case which was decided by a Bench of seven Judges, may be set out here –

[at pp.369 – 70: majority position] –

“The  first  issue  was  the  scope  of  the  implied  freedom  of  communication  with  respect  to
discussion  of  government  and  political  matters…The  implied  freedom  was  not  limited  to
communication  between  the  electors  and  the  elected.  Because  the  system  of  representative
government depended for its efficacy on the free flow of information and ideas and debate, the
freedom extended to all  those who participated in political  discussion. Thus the Constitution
better  equipped the elected  to  make decisions and the electors  to  make choices  and thereby
enhanced the efficacy of representative of government. Criticism of the views, performance and
capacity of a Member of Parliament and of the Member’s fitness for public office lay at the very
centre of political discussion and therefore the implied freedom of communication in relation to
such discussion  extended  to  the  publication  of  matter  concerning  Members  of  Parliament
relating  to  the  performance  of  their  duties  and  their  suitability  for  parliamentary  office.
‘Political discussion’ thus embraced discussion of the conduct, policies or fitness for office of
government, political parties, public bodies, public officers and those seeking public office.”

Learned counsel urged that an expansion to the scope of qualified privilege as a defence to a defamation
suit, was now well recognized and was already captured in works of scholarship. He relied in this respect,
on Gatley on Libel and Slander 10th ed. by P. Milmo and W.V.H. Rogers (London: Sweet and Maxwell,
2004). The following passage appears in that work (pp.451 – 452):

“Until the very end of the twentieth century there was in England (and, indeed, in the rest of the
Commonwealth)  a  strong  reluctance  to  extend  the  protection  of  qualified  privilege  to
publications in the news media. The fundamental principle was that a statement was protected by
privilege only if the publication of it was to persons who had a proper interest or duty in the
matter with which it was concerned, and the public as a whole was not generally regarded as
having a relevant interest or duty. The media defendant [or other defendant who causes his
statement to be published in that way) was in no different position from anyone else and had to
show the relevant reciprocity of duty and interest.  Such a duty only arose where it is in the
interest of the public that the publication should be made and will not arise simply because the
information appears to be of legitimate public interest [London Artists v. Litter [1968] I WLR
607 (Cantley, J. at p. 619)]. A privilege for publication to the world at large was, in English
law,  the  exception rather  than the rule,  even if  the  subject-matter  was politics  or  public
affairs.  Nor was there any defence of ‘fair  information upon a matter of  public  interest’
[Blackshaw v. Lord [1984] Q.B. 1, CA], still less of ‘fair attributed report’ of what someone
else has stated or of ‘neutral reportage’. “

Although there had been certain qualifications to the courts’ long-running approach to defamation cases,
new horizons  of  perception,  especially  on  human rights issues,  led  to  the  landmark  decision  of  the
English House of Lords in Reynolds v. Times Newspapers Ltd [2001] 2AC 127, HL. In this case the
position was taken, as is depicted in Gatley (op. cit., p.455), thus:

“Both  Lord  Nicholls  and  Lord  Steyn  referred  to  the  fact  that  as  the  right  of  freedom  of
expression was shortly to be buttressed by the implementation of the [Human Rights Act, 1998],
it was common ground that in considering the issues the house should proceed on the basis of
the reality that the Act would soon be in force and for Lord Steyn it was a ‘new landscape’ in
which  the  ‘starting  point  is  now  the  right  of  freedom  of  expression,  a  right  based  on  a
constitutional or higher-legal-order foundation. Exceptions to freedom of expression must be
justified as being necessary in a democracy. In other words, freedom of expression is the rule
and regulation of speech is the exception requiring justification. The existence and width of any
exception  can  only  be justified  if  it  is  underpinned  by  a  pressing  social  need.  These  are
fundamental principles governing the balance to be struck between freedom of expression and
defamation’ [p.208].”



Dr. Kuria urged that the Sullivan principle was now well established in many jurisdictions. In a decision
of the South African Constitutional Court, Khumalo and Others v. Holomisa (CCT 53/01) [2002] ZACC
12; 2002 (5) S.A.401; 2002 (8) BCLR 771 (14 June 2002) it had been held (pp.13 – 14):

“In a democratic society, then, the mass media play a role of undeniable importance. They bear
an obligation to provide citizens both with information and with a platform for the exchange of
ideas which is crucial to the development of a democratic  culture. As primary agents of the
dissemination of information and ideas, they are, inevitably, extremely powerful institutions in a
democracy  and  they  have  a  constitutional  duty  to  act  with  vigour,  courage,  integrity  and
responsibility. The manner in which the media carry out their constitutional mandate will have a
significant impact on the development of our democratic society. If the media are scrupulous
and reliable  in  the  performance  of  their  constitutional  obligations,  they  will  invigorate  and
strengthen our fledgling democracy.  If  they vacillate  in the performance of their duties,  the
constitutional goals will be imperilled. The Constitution thus asserts and protects the media in
the performance of their obligations to the broader society …”

(iv) Applying the Sullivan Principles to the Evidence 

Against the background of principle marked by the cases above-considered, learned counsel made certain
submissions in respect of the 3rd defendant’s position.

Counsel urged that the plaintiff had wrongly taken specific statements in the publication complained of,
out of context. He urged that Duncan Karia, Executive officer of the City Court, had produced in Court
records showing that there were Police swoops conducted on Koinange Street, on  5th December, 2003
and 9th December, 2003 (the material date) and the prostitutes arrested then, were charged in Court and
they pleaded guilty; and this fact had been correctly reported by the 2nd defendant in the Sunday Nation of
14th December, 2003. From the Court file, it was clear there were other similar Police swoops on 10th and
13th December, 2003, and the ladies arrested were charged with the same offence, under the Nairobi City
Council Bye-laws, and they pleaded guilty. All this, counsel noted, was prior to the 2nd defendant’s said
publication of 14th December, 2003. This showed, counsel urged, that “the defendants had checked their
facts before publishing the statements complained of”.

Counsel noted the content of the testimony of another defence witness, Chief Inspector Patrick Oduma,
the OCS at the Nairobi Central  Police Station.  This witness had produced an extract from the Police
Station’s Occurrence Book showing that, on the night of 5th – 6th December, 2003 some 46 ladies were
arrested in a Police Swoop on prostitutes, and were held at the Central Police Station, and later charged in
Court. The witness testified that such swoops were carried out frequently,  because prostitutes were a
vector of HIV/AIDS, and they were in the habit of plying their trade on certain particular city streets:
Koinange Street; Muindi Mbingu Street; Kenyatta Avenue; City Hall Way; Wabera Street.

The witness testified that he had seen  no parliamentarian among those arrested during the said Police
Swoops; he said it had proved easier to arrest women, than men, on such occasions. In his words:

“We have never charged any man. The behaviour of the ladies shows their [preoccupation] so
easily; but it is difficult to identify a man.”

Dr. Kuria submitted that the pattern of arrests, in the Police swoops on prostitutes, “manifests the Police
bias against women; the women’s customers are men and there can be no reason for not arresting men
who are found with them.”

A defence  witness,  Herman Igambi produced the  NARC Government  manifesto  used in  the  general
elections of 2002, and stated that the press, to which he belonged, held the Government responsible for
the discharge of its stated commitments “to fight against HIV/AIDS and corruption”; and thus when he
read the 2nd defendant’s publication of 14th December, 2003 he, as Editorial Director of the 3rd defendant,
“sent  journalists  to  verify  the information contained in  the [Sunday Nation],  and [he]……decided to



broadcast the statement complained of”. Mr. Igambi testified that his employer (3rd defendant) operates
under considerable time-constraints, as the  investigation process is to be conducted expeditiously.  He
explained how the decision to air the broadcasts complained of was arrived at:

“After reading [the Sunday Nation report], we as senior editors felt there could be truth in it, as
this matter came from the quality press. We sent reporters out to various media houses, and to the
Police  station,  to  verify.  The  team from the  Police  station  reported  that  it  was  shown in  the
Occurrence Book there had been a swoop on Koinange Street. We decided to carry one paragraph
of the story. Coverage was on both radio and television – and the names of [Minister] Mwakwere,
[Assistant Minister] Kiunjuri and [Member of Parliament] Jakoyo Midiwo were confirmed.”

Learned counsel submitted that as the publication by the 3rd defendant rested on the earlier newspaper
publication by 2nd defendant, and the essence of the defence put up by 1st and 2nd defendant is a Sullivan
– type defence, this very defence will also sustain the 3rd defendant’s defence.

It was urged that the 3rd defendant, in making the broadcast statement complained of –

(a) was discharging its role to hold the NARC Government accountable for the promises which it
had made to the electorate during the general election campaigns of 2002;

(b) included in its broadcast information which defamed the plaintiff, but which was justifiable;

(c) acted on information which its  journalists  obtained from Police stations on 14th December,
2003; the 3rd defendant acted on the basis that 2nd defendant was a quality newspaper upon whose
reporting 3rd defendant could rely.”

Learned counsel contended that the content of the broadcast statement, released by the 3rd defendant, was
the truth; and he urged that this be inferred also from the gender-biassed practices of the Police, in respect
of which there was evidence. Counsel urged:

“The evidence of DW2 brings out the practice of the Police during swoops – to arrest and charge
women and never men! This bias is supported by the information….. which came out in the article
complained of. One hundred and two girls were arrested whilst businessmen and three politicians
were released,  and not  charged!  …..The reason…..the Occurrence Book at  the Central  Police
Station did not contain names of businessmen and politicians caught in the swoop on 5 th December
2003 is that the Police practices gender discrimination in the course of swoops.”

The foregoing point touches on a  missing evidentiary link which is potentially significant,  but which
learned counsel has subjected to a defensive legal principle, founded on the Sullivan case. This point is
thus made y counsel:

“According  to  the  information  which  the  defendants  had,  the  plaintiff  was  one  of  the  three
Members of Parliament who were found in the streets on 5th December, 2003 but benefited from
the gender bias which the Police have against women engaging in prostitution. Consequently, he
was released and there was, therefore, no evidence of his involvement. If indeed he was not in the
streets, [3rd defendant] believed, in view of the facts established, that…. he was one of them and,
consequently, according to the Sullivan Reynolds privilege, [3rd defendant] is not liable.”

(v) Is the Plaintiff’s Case devoid of a legal Foundation?

Dr.  Kuria contended  that  the  plaintiff’s  case  was  misguided,  as  the  law upon  which  it  rested  was
outdated.  Counsel  urged  that  a  statement  is  not  defamatory  if  it  has  a  “lawful  excuse”  –  and  the
defendants had offered the lawful excuse required. He urged that the Sullivan principle be applied – and
the effect would be that liability attaches only where a defendant  has not acted  responsibly.  Counsel



submitted that the 3rd defendant, in this case, “has acted responsibly.”

Counsel submitted that the basis of the  defamation law in Kenya is: (a) the  Constitution, s.79; (b) the
Defamation Act (Cap.36, Laws of Kenya); (c) the common law which applies by virtue of s.3(1) of the
Judicature Act (Cap.8. Laws of Kenya). Section 3(1) of the Judicature Act requires that the common law
when applied, is to comply with the principle that its application is to be dictated by the circumstances of
Kenya  and  its  inhabitants. The  equivalent  of  that  qualification  is  found  in  the  case  law of  several
countries; in the case of South Africa, for instance, the Sullivan principle has been applied to defamation
cases. Counsel submitted that the result is the same, whether a defamation claim is resolved on the basis
of a proper application of the common law, or of an interpretation of the Constitution: “the approach of
the courts... is to extend or develop the common law and proceed on the view that, as developed, the
common law is in conformity with the Constitution”. Counsel urged that the plaintiff’s view of the public
role of the press should be rejected, as “the plaintiff mocks the role of the press in a democratic society”
by his line and mode of claim. Counsel urged that, since the collapse of the ideology of Communism a
couple of decades ago, the orientation of society is of the “ market” type, a “society in which the good of
the individual is promoted partly through public…. and private institutions like media houses which are
represented  by  the  defendants  in  this  suit.  The  contemporary  role  of  the  press  in  society,  counsel
submitted, is well depicted in case law that contradicts the main thread of the plaintiff’s case, the typical
examples being the  Sullivan  case; the  Theophanous  case;  Reynolds v. Times Newspapers Ltd [2001]
A.C. 127, H.L.; Jameel & Others v. Wall Street Journal [2006] 4 All E.R. 1296; Bonnick v. Morris and
Others [2003] 1 A.C. 300 (P.C.) (from Jamaica).

In the Jameel case, counsel urged, the English House of Lords had remarked the departure of the new
jurisprudence on the tort of defamation, from the status quo ante. In that case Lord Scott of Foscote had
set out the operative principle of the  past, from Adam v. Ward [1917] A.C. 309 (at p.334  – per Lord
Atkinson):

“a privileged occasion is.….an occasion where the person who makes a communication has an
interest or a duty, legal, social, or moral, to make it to the person to whom it is made, and the
person to whom it is so made has a corresponding interest or duty to receive it. This reciprocity is
essential.”

But the learned Judge then stated that such a position had now proved to be too restrictive for the modern-
day reality; in the Judge’s words:

“My  Lords,  however  accurate  Lord  Atkinson’s  statement  of  law  may  be  where  the
defamatory communication has been made to a relatively limited number of people,  it does
not, as it seems to me, cater for the role of the press, at the end of [the] twentieth century and
the beginning of the twenty-first, in reporting on matters of public importance. Newspapers
address their contents to the public at large. Some, like the Wall Street Journal Europe, have
an international readership, but the relationship between a newspaper and the members of
the  public  who  choose  to  read  it  is  essentially  the  same,  whether  the  readership  be
international or local. The publication is to the public at large.  To insist on a reciprocity of
duty and interest between the publisher of a newspaper and the reader of the newspaper who
may be in New York, London, Rome, or anywhere, either makes the requirement of reciprocity
meaningless or deprives any defamatory statement in the paper, no matter how important as a
matter of public interest the content of the statement may be, of the possibility of the protection
of qualified privilege. It was this undesirable rigidity of the law of qualified privilege that, to
my mind, the seminal judgment of Lord Nicholls of Birkenhead in Reynolds [1999]4 ALL E.R.
609, [2001] 2 A.C. 127 was designed to meet” [emphasis’s supplied].

Learned counsel submitted that the new line of cases had affirmed responsible journalism as the yardstick
of the fair balance between freedom of expression on matters of public concern, and the reputation of
individuals.

The plaintiff  had relied on a line of authorities  which included a recent  decision of the High Court,



Amrital Bhagwanji Shah v. The Standard Ltd and Another, Nairobi High Court Civil Case No. 1073 of
2004.  This  line  of  authorities,  Dr.  Kuria urged,  was  not  in  keeping  with  the  current  position  in
jurisprudence; and he submitted that the following point in the plaintiff’s submissions be rejected:

“The defendants are in no better position. Just like the above entrepreneurs, [HIV/AIDS] provides
them with an opportunity to make money and profit from publication and sale of stories such as the
one that forms the subject-matter of this litigation.”

Counsel urged that the plaintiff’s  position that  media owners were “greedy seekers after  profit,”  and
“wicked investors of calumnies”, had no basis in the contemporary understanding of law.

4. Plaintiff’s Reply to the Defence Cases

Learned counsel for the plaintiff recalls certain matters arising, in the light of the 3rd defendant’s case: (a)
that it is admitted the 3rd defendant had identified the plaintiff as the person who had been arrested, along
with two other parliamentarians, in the Police swoop on prostitutes, on Koinange Street, on the material
night; (b) that, in point of fact, the plaintiff had not been on Koinange street on the material night; (c) that
the plaintiff was not arrested by the Police, during the Police swoop on prostitutes aforesaid.

Counsel urged that the allegations made by the 3rd defendant, of and about the plaintiff, were false; and
those allegations are as follows:

“Investigations of the 3rd defendant show that the plaintiff, accompanied by one Nderitu picked up
two  ladies  from  Nairobi  who  were  not  their  spouses  and  drove  in  a  green  Land  Cruiser  to
Thompson Falls Lodge in Nyahururu. The Plaintiff and the said Mr. Nderitu booked in the hotel
two double rooms ….. The plaintiff spent the night with one of the women whilst Mr. Nderitu did
the same with the other woman. The 3rd defendant contends that the public are entitled to know of
this information about the plaintiff.”

Mr. Oyatsi submitted that certain pleadings in the defence cases had not been proved: (a) that politicians
and students were engaged in acts of prostitution along Koinange Street; (b) that politicians and students
were arrested along Koinange Street while engaging in acts of prostitution on the night of 5 th December,
2003 and charged in Court, as reported by the defendants.

Learned counsel returned to qualified privilege,  which is the main line of defence adopted by all the
defendants. He urged that “the defence of qualified privilege or any other defence for that matter must be
based on facts to prove it…”

The foregoing contention by counsel, by equating qualified privilege as a defence to “any other defence
for that matter,” quite clearly, in my opinion, does not reckon with the new line of defence proposed by
the defendants,  and, in particular,  by the 3rd defendant. For in that defence, the search for a “factual
foundation” to an impugned publication is not always accorded the greatest importance – so long, only, as
the reportage can claim to have been made in exercise of “responsible journalism”. Qualified privilege, in
this  sense,  has  been  elevated  above  the  conventional  common  law apprehension,  that  a  publication
dutifully made in the public interest, and without malice, is to be accorded protection; elevated to assume
the level of a  democratic and  constitutional principle, where the public interest has been served by the
publication in question. Qualified privilege, in the context of the new defence to a suit in defamation, in
my opinion, reposes in the judge a wider discretion than had been recognized in the past: to weigh the
relevant issues, and to draw a judicious balance between the claims of the democratic cause, and of the
public interest, as against the rights of the complainant to keep an unsullied reputation. It is clear to me
that the growth-path of the law, and the consideration of contemporary developments, must stand on the
side of such a progressive reformulation of the defences to claims in the tort of defamation.

On that principle,  the submissions made for the plaintiff,  which clearly lay emphasis on just  fact or
falsehood, in this particular regard, have missed this fundamental aspect of the governing law.



Mr. Oyatsi submitted that the 1st and 2nd defendants could only prove that there had been a swoop on
prostitutes, on the material day – and that this fact, by itself,  could not sustain a defence of qualified
privilege.

It was learned counsel’s submission that qualified privilege, as defined in s.7 of the Defamation Act (Cap.
36, Laws of Kenya), did not apply to the instant case, because the 1st and 2nd defendants had failed to
adduce evidence to prove that their allegations of and concerning the plaintiff, were true.

Mr. Oyatsi relied on the English Court of Appeal decision in Blackshaw v. Lord and Another [1983] 2
All E.R. 311, in which the public interest, in relation to the publication of defamatory matter, was held to
be capable of variability (p.327, per Stephenson, L.J.):

“There may be extreme cases where the urgency of communicating a warning is so great, or the
source of information so reliable, that publication of suspicion or speculation is justified; for
example, where there is danger to the public from a suspected terrorist or the distribution of
contaminated food or drugs…..”

Such, counsel urged, was not the case in the instant matter; “it is clear beyond reasonable doubt that the
evidence or the facts established by the 1st and 2nd defendants cannot sustain the common law defence of
qualified privilege even remotely”.

Mr. Oyatsi submitted that the 1st and 2nd defendants, in their publication which is complained of, must
have had in mind the plaintiff even without any mention of names; because otherwise,  how did the 3rd

defendant come up with the plaintiff’s name? In counsel’s words:

“the 3rd defendant, a media house, admits that it relied on the description [in the] article published
by the 1st and 2nd defendants to reach the conclusion that the plaintiff was one of the politicians
referred to in the 1st and 2nd defendants’ article”. Counsel laid blame squarely at the doors of the 1st

and 2nd defendants, because “the plaintiff has also produced reports by other media houses such as
The Standard and The Independent which prove as a fact that the said media houses perceived the
article published by the 1st and 2nd defendants as referring to the Plaintiff.” Defamation by the 1st

and 2nd defendants, counsel urged, is, therefore, proved; “it is not what the defendants believe; it is
what the general public perceive”.

Mr. Oyatsi urged that  the new line  of defence  represented by the  Sullivan  case could not  avail  the
defendants; in his words:

“This was not a case of responsible journalism or the discharge of an obligation by [the] press,
media or other publisher to communicate important information on matters of public interest. It
was simply a case of... conduct calculated by the defendants to make a profit for themselves.”

Learned counsel submitted that the new line of defence to a defamation claim does not apply in Kenya, in
respect of qualified privilege which is provided for in the Defamation Act (Cap.36, Laws of Kenya). He
further submitted that even if the new line of defence applied in Kenya, it would not cover the facts of this
case.

F. FURTHER ASSESSMENT OF LAW AND EVIDENCE

(a) The Analytical Framework

Although I believe my lines of analysis have emerged already, they do not yet point out the outcome
which this judgment will bring, at the end. This concluding analysis will now show unambiguously the
pattern of liability which emerges, on the basis of the evidence and the law. This analysis is set out under
the following headings:



(a) What, in law, is the position of the 1st defendant?

(b) Did the publications complained of, and with reference to the 1st and 2nd defendants on the one
hand, and to the 3rd defendant on the other, refer whether directly or by innuendo, to the plaintiff? 

(c) Were the said publications, and in relation to the 1st and 2nd defendants on the one hand, and
the 3rd defendant on the other hand, true or false? 

(d)  Had  the  three  defendants  conducted  proper  investigations  on  fact,  before  publishing  the
publications complained of?

(e) Did the plaintiff have a reputation that merited protection under the tort of defamation? (f) Was
the law of qualified privilege applicable in the instant case? 

(g) Who is, and who is not, the ordinary reasonable person to be the standard for determining
whether or not defamation was committed, in the instant case? 

(h) Is it material that none of the defendants tendered an apology for the alleged defamation? 

(i) Were the publications complained of covered under s.79 of the Constitution of Kenya, or under
contemporary theory that upholds democratic principles and the broad public interest? 

(j) Is this a case in which a plaintiff holding public office has been overly intolerant, in relation to
criticism of his occupancy of such an office? 

(k)  Can  it  be  said  that  the  defendants,  by  the  publications  complained  of,  had  conducted
responsible journalism? 

(l) Is it the case, as alleged by the plaintiff, that the publication complained of was only motivated
by greed for profits?

(b) What, in Law, is the Position of 1st Defendant

The 1st defendant has been sued jointly with the 2nd defendant, the direct publisher of the Sunday Nation
publication of  14th December, 2003 which has raised the claim herein. Although the 1st defendant is
described in the pleadings as Managing Editor of the 2nd defendant, learned counsel Mr. Karori has urged
that the 1st defendant is only a director, and should, therefore, not have been made a party to the suit. The
exact role of a Managing Editor was not the subject of testimony during the trial, and this issue, therefore,
remains  unclear.  I  do notice that  an English Court,  in  Loutchansky v.  Times Newspapers & Others
[2001] EWCA Civ.1805, left open the question as to the possible liability of an editor in a defamation suit
brought against a newspaper. On that basis I will hold that no irregularity is necessarily committed, where
an editor is named as a co-defendant, in a defamation suit against a newspaper. Accordingly, I will reject
the contention made by counsel for the 1st two defendants, on this point.

(c) Did the Publications complained of, and with reference to 1st, 2nd and 3rd Defendants, refer in any
way to the Plaintiff?

The evidence is clear, that the Sunday Nation article of 14th December, 2003 did not mention the name of
the plaintiff, in connection with the Police swoop on prostitutes, of the night of 5th December, 2003. So, if
direct mention of names were the basis of the suit in defamation, then on such a criterion alone, neither
the first nor the second defendant could be said to have defamed the plaintiff.

But on that criterion if taken by itself, then there would be no doubt at all, that the 3 rd defendant  did



defame the plaintiff. Even from the 3rd defendant’s pleadings, and from its testimonies and submissions,
this defendant’s publication had referred to the plaintiff by name, as a parliamentarian who was arrested
in the Police swoop aforementioned. Even though positive proof of the defence allegation was not placed
before this Court, the 3rd defendant’s position was, in the first place, that the report was the truth, even
though  the  3rd defendant  would  also  claim  protection  under  qualified  privilege,  as  well  as  under
constitutional  principles that  protect  the democratic  cause,  and the entitlement  of the press to debate
vigorously and to publish on matters of public interest. On this point the 3rd defendant was relying on the
testimony of its witness,  Chief Inspector Patrick Oduma, who said that,  on prostitution matters,  the
practice had been to arrest and charge the prostitutes, but not their  male consorts. The clear inference
running through the 3rd defendants case, is that “102 girls were arrested whilst businessmen and  three
politicians were released, and not charged” – and of the three politicians, one was the plaintiff.

I would hold that such a conjectural inference on evidence does not  show that indeed, the plaintiff was
one of those arrested in the Police swoop on Koinange Street on the night of 5th December, 2003. The
conjecture, besides, tends to be negated by the evidence of PW3, Peter Mwangi Ngatia, who testified that
he and the plaintiff had already driven off from Nairobi in the late afternoon of 5 th December, 2003. So
long as PW3’s evidence on that point is not effectively met, with more credible evidence, the procedure
of trial dictates the finding, which I hereby make, that the plaintiff was not found along Koinange Street
on the night of  5th December, 2003 – and therefore, he was  not one of the persons who were arrested
during the Police swoop aforementioned.

For the 3rd defendant, therefore, I hold that the defence of justification fails; and I hold that it was a false
account which the 3rd defendant published – that the plaintiff was among those arrested during the Police
swoop on prostitutes, on the material date.

Counsel for the 3rd defendant submitted that this defendant’s publications complained of were properly
investigated, as the 3rd defendant had relied on 2nd defendant’s publication of 14th December, 2003 – and
that publication had a series of other pieces that validated it; Duncan Karia, the Executive Officer of the
City Court, had tendered evidence that there had been Police swoops on prostitutes on  5th December,
2003 and 9th December, 2003, and the prostitutes had been charged in Court; and then soon thereafter, on
14th December, 2003 the 1st and 2nd defendants put up one of the publications complained of, in reaction
to the Police swoops on Koinange Street.

While not making reference to the plaintiff by name, did the 1st and 2nd defendants make any innuendo
which pointed to the plaintiff as the person contemplated, in their publication of 14th December, 2003?

The 1st and 2nd defendants have denied that any innuendo alluding to the plaintiff was created in their
article published on 14th December, 2003; or that the said article contained any description or pointers
that were understood, or that were capable of being understood by reasonable members of the public, as
referring to the plaintiff.

As  already  noted,  the  tort  of  defamation  ”consists  in  using  language  which  others  knowing  the
circumstances would reasonably think to be defamatory of the person complaining of and injured by it”
(Lord Loreburn, L.C. in E. Hulton & Co. v. Jones [1908 – 1910] All E.R. (Rep.) 29, at p. 47).

PW3,  Peter  Mwangi  Ngatia is  the  only  witness  who  said  that  as  soon  as  he  read  the  1st and  2nd

defendant’s article of 14th December, 2003 it was plain to him that this article was talking of the plaintiff,
and was lowering the plaintiff’s esteem in the eye of the reader. The evidence of this witness, however, is
contradictory, for he also said that the plaintiff,  in certain respects,  did not fit  the description of the
nameless parliamentarian referred to in the publication.  Clearly,  a number of the pointers in the said
article  had  nothing at  all  to  do with the  plaintiff  herein.  And besides,  only an  elaborate,  deliberate
analysis of the attributes of the individual 222 Members of the Kenyan Parliament, later led to a claim
that the person referred to in the said article was the plaintiff.



So, how could an ordinary reasonable member of the public reading the said article, have straightaway
perceived it as referring to the plaintiff? If even the plaintiff’s crucial witness, who said he had all along
been in the plaintiff’s company, could give no clear account on how he perceived the article as referring
to the plaintiff,  on what basis  would uninformed, but  right-thinking members of the public,  come to
associate the plaintiff with that publication? PW3, a University graduate and a secondary school teacher,
must  have  known there  were  222 parliamentarians  in  Kenya.  How,  in  the  course  of  normal  human
behaviour, could he have immediately thought that an article such as the one complained of, did not refer
to any of the 221 parliamentarians other than the plaintiff herein? Such a scenario, I hold, has no direct
connecting link to the plaintiff at all, unless the witness himself had some special reason for the suspicion
which he was harbouring; but since any possible suspicion, in that regard, was not made the subject of
testimony, this Court must treat it as purely private, not to be brought into account in this public forum, in
making a claim for remedies; for, had any such unidentified link been ventilated in Court it would have
been the subject of  cross-examination, and therefore the Court would have been able to establish the
relevant fact. Without that fact, this Court cannot serve as a forum for a claim made against the party
concerned.

I hold that the Sunday Nation article of 14th December, 2003 bore no innuendo that linked the plaintiff to
the facts alleged; and on this I resolve the relationship between the 1st and 2nd defendants on the one
hand, and the plaintiff on the other, with regard to the plaintiff’s claim. And this leaves the position of the
3rd defendant as the outstanding question. If I were to be wrong on this point, as a matter of law, then the
following  analysis,  which  focuses  upon  the  position  of  3rd defendant,  would  partly  cover  also  any
remaining issue in relation to the 1st and 2nd defendants.

Learned counsel  Mr. Oyatsi insisted on addressing the cases of the first two defendants, and of the 3rd

defendant in the same way – but I have now held that this cannot be done. Counsel considered the two
sets  of  cases  to  be  mutually-proving;  the  fact  that  the  3rd defendant’s  publications  were  ex  facie
defamatory, to be probative of tortious action on the part of the 1st and 2nd defendants.

That  contention  runs  in  tandem with  the  argument  that  the  fact  that  several  media  houses  did  run
publication  proceeding  from the  fact-foundation  set  by  the  1st and  2nd defendants,  proves  that  “the
ordinary reasonable person” had perceived the 1st and 2nd defendants’ publication as referring to  the
plaintiff herein. But this is denied by the 1st and 2nd defendants, who contend that their publication had no
connection  with  the  publications  of  the  3rd defendant,  because  the  3rd defendant  stated  it  acted  on
investigations which it had itself conducted; and besides, that the 1st and 2nd defendants had no control
over decision-making by other media houses.

The position taken on this point by the 1st and 2nd defendants is, in my opinion, eminently rational. I
would, besides, state that the test of the opinion of the “ordinary reasonable person” as the measure of
what is defamatory, essentially refers to the thinking and actions of ordinary people in the social set-up –
quite distinct from the arrangements, decisions, calculations and strategies of corporate entities, such as
media  houses and  conglomerates such  as  may  pick  up  a  story  and  generate  more  information  or
illustration about it. Such commercial entities do not form “opinions” in the same way as men and women
in their social lives. I hold, therefore, that Royal Media Services Ltd, The Standard and The Independent,
which put up publications following the Sunday Nation publication of 14th December, 2003 were not the
“ordinary reasonable person” forming the perception that the plaintiff had been defamed. And, therefore,
what these papers published does not show that the said Sunday Nation publication was referring to the
plaintiff by innuendo.

(d) Raising Defences where Libel is Proved: The 3rd Defendant’s Position

It is clear that the 3rd defendant, in its publications, named the plaintiff as a Member of Parliament and
Assistant Minister of the Government who, on the night  of 5th December, 2003 (the material date) had
been  arrested  along  with  other  parliamentarians  and  businessmen  in  a  chase  for  prostitutes,  along



Koinange Street in Nairobi.  From the partial  admissions of the 3rd defendant,  and from the evidence
adduced, it is the case that the said publications  defamed the plaintiff; they were libellous; and on this
account, the plaintiff is seeking damages.

But  the  3rd defendant  even when found to  have  published libellous  material,  of  and concerning the
plaintiff, has taken certain lines of defence. The rest of this analysis is concerned with those defences.

(e) Was 3rd Defendant’s Defamatory Publication covered by Constitutional Principles and by Claims
of the Public Interest?

As already noted, s.79 of the Constitution of Kenya guarantees the freedom of expression – “freedom to
hold  opinions  without  interference,  freedom  to  receive  ideas  and  information  without  interference,
freedom to communicate ideas and information without interference (whether the communication be to
the public generally or to any person or class of persons) …” This freedom, so broadly defined, points to
the popular, as well as the private context of social life; and as regards the popular context, it is obvious
that the media, as the agent and the purveyor of mass information, must be involved. No doubt, therefore,
section 79 of the Constitution presupposes the existence of an effective and vibrant press. Since the press
has its professional methods of work, and as it interplays so much with the private domain, in relation to
the pursuit and publication of information, the press must exercise much responsibility, and ensure it does
not unreasonably injure private reputations as it seeks to inform the public at large. This is the principle
now well established in the new line of cases that have set the pace in defamation jurisprudence, and
which it is not possible to overlook:  New York Times v. Sullivan, 376 U.S. 254 (1964);  Reynolds v.
Times  Newspaper  Ltd [2001]  2A.C.  127;  Theophanous v.  The Herald and Weekly Times  Ltd and
Another [1994] 3 LRC 369; Khumalo and Others v. Holomisa (CCT 53/01) [2002] 2 ACC 12; 2002 (5)
S.A. 401; 2002 (8) BCLR 771 (14 June 2002); Jameel & Others v. Wall Street Journal [2006] 4 All E.R.
1296; Bonnick v. Morris and Others [2003] 1 A C. 300 (PC).

Although learned counsel, Mr. Oyatsi urged that this approach to construction in the law of defamation
should be rejected, so that claims of privilege are made only on the terms of s.7 of the Defamation Act
(Cap. 36, Laws of Kenya), I would not agree, in view of the fact that the law of defamation has always
developed  on  the  basis  of  the  common  law method, with  the  incremental  integration  of  new  and
progressive ideas. I cannot imagine that, with the contemporary recognition of democratic and human
rights principles, some of which would be negated by a restricted flow of information, the Court could
encourage an approach to the law of defamation which unduly restricts the ventilation of ideas on public
affairs; on prudence in conduct of public office; on financial integrity in public office; on planned and
orderly management of public resources; on initiatives to curb corruption in public office; etc.

But the more relevant question is whether the 3rd defendant can benefit from this constitutional privilege
for publication of matters in the public interest. Although learned counsel,  Dr. Kuria proposed that the
Defamation Act is contrary to the Constitution and should be declared ultra vires, I think that would not
be necessary, since, as already noted, the law of defamation has grown freely, on the basis of common
law initiatives – a process which has not been limited by the said statute.

Learned counsel submitted that the 3rd defendant, in publishing the material complained of, had exercised
constitutional and democratic principles, by publishing material that carries severe scrutiny, material that
is shocking, where this is meet, in the cause of the public interest.

For the 3rd defendant, the pertinent questions are: did it have lawful excuse to publish the material? Was
the 3rd defendant doing a public duty, when it published the material? Above all, was the 3rd defendant
conducting responsible journalism, when it published the material complained of? I think the state of the
law today is that, if the foregoing questions are answered in the affirmative, then, truth or falsehood in the
relevant report will not be the determinant of liability on the part of the 3rd defendant; an untruth not
occasioned by malice, recklessness or deliberate falsehood, would in those circumstances be covered by
privilege.



This  category  of  privilege  merges  into  the  usual  category  of  qualified  privilege,  but  introduces  new
criteria based on  constitutional principle, and on contemporary developments in comparative law and
human  rights.  In  the  traditional  operation  of  qualified  privilege,  mutuality  of  interest, between  the
defendant and the “recipient” public, was required; but the Court will now look beyond such a restricted
criterion for covering a press publication with privilege, to a broader scenario in which the constitutional
goal being served by the publication, is taken into account.

I  have  carefully  considered  the  factual  position  of  the  3rd defendant,  in  relation  to  the  foregoing
principles. It is not clear that any real investigations into the material published, was conducted by the 3 rd

defendant. Although the 3rd defendant’s key witness,  Mr. Herman Igambi, gave detailed testimony on
the investigative procedures adopted by the 3rd defendant in its operations, no witness came to say exactly
how he or she personally conducted the investigations.

What is apparent is that, once the Sunday Nation publication appeared on 14th December, 2003 the 3rd

defendant readily treated it as a foundation for coming up with more specific information, the sourcing of
which has not been clarified – and that information, which turns out to have been untrue, had the effect of
lowering the plaintiff’s esteem in the perception of ordinary, right-thinking persons.

Unlike the 1st and 2nd defendants who built a theme around their publication, and went on to publish a
series of educative articles on the threat of infection posed by the contemporary HIV/AIDS pandemic, the
3rd defendant  had  merely  made a  pot-shot,  which  tortiously  injured  the  plaintiff.  While  the  public’s
interest in curbing the spread of HIV/AIDS is a matter which this Court must take judicial notice of, as a
subject of great public interest, the 3rd defendant’s publication could not be said to have been aimed at
that same public interest.

Learned counsel also urged that the mention of the plaintiff’s name in the 3rd defendant’s publications
was to be covered by privilege, for the reason that the plaintiff, as a public office-holder, ought not to be
allowed to restrain the scrutiny of his personal conduct, for his own reasons of private sensitivity. On
principle, the argument cannot be faulted; I have already considered the Australian case, Theophanus v.
The Herald and Weekly Times Ltd. and Another [1994] 3 L.R.C. 369 in which it was held that –

“Criticism of the views, performance and capacity of a Member of Parliament and of the member’s
fitness for public office lay at  the very centre  of political  discussion and therefore the implied
freedom of communication in relation to such discussion extended to the publication of matter
concerning Members of Parliament relating to the performance of their duties and their suitability
for parliamentary office” (at p. 370).

It is clear to me that  if  the plaintiff had been shown to have been arrested during a Police swoop on
prostitutes,  his  fitness  for  public  office  would  have  merited  appropriate  press  reporting,  considering
especially the current threat posed by the spread of HIV/AIDS in the country. But in this case no proof
has  been  laid  before  the  Court;  and  therefore  the  plaintiff’s  endeavour  to  protect  his  reputation  by
enforcing the applicable tort law, would not show an over-sensitivity on his part as a public office-holder.

(f) Resulting Determination of Liabilities

The foregoing analysis of law and evidence has defined the lines of liability in this suit. I have held that
the 1st and 2nd defendants bear no liability to the plaintiff, but the 3rd defendant does. It is on that basis,
that I will now consider the twin issues of damages and costs.

G. DAMAGES AND COSTS

(a) The Plaintiff’s Position on Damages

It is obvious that the plaintiff expected to win damages and costs against each of the defendants; but I



have already held that he cannot win damages against the 1st and 2nd defendants; indeed, he will have to
pay the costs of the 1st and 2nd defendants; but the plaintiff is entitled to damages and costs against the 3rd

defendant.

The plaintiff relied on the principle of award of damages set out in the English case, John v. M.G.N. Ltd
[1996] 2 All E.R. 35 (at pp.47 – 48, per Sir Thomas Bingham, M.R.):

“The successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover, as general compensatory
damages,  such sum as will  compensate him for the wrong he has suffered.  That sum must
compensate him for the damage to his reputation; vindicate his good name; and take account of
the distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has caused. In assessing the
appropriate damages for injury to reputation the most important factor is the gravity of the libel;
the more closely it  touches the plaintiff’s personal integrity,  professional reputation, honour,
courage, loyalty and the core attributes of his personality, the more serious it is likely to be. The
extent of publication is also very relevant: a libel published to millions has a greater potential to
cause damage than a libel published to a handful of people. A successful plaintiff may properly
look to an award of damages to vindicate his reputation: but the significance of this is much
greater in a case where the defendant asserts the truth of the libel and refuses any retraction or
apology than in a case where the defendant acknowledges the falsity of what was published and
publicly  expresses  regret  that  the libellous  publication  took place.  It  is  well  established that
compensatory  damages  may  and  should  compensate  for  additional  injury  caused  to  the
plaintiff’s feelings by the defendant’s conduct of the action, as when he persists in an unfounded
assertion that the publication was true, or refuses to apologise, or cross-examines the plaintiff in
a wounding or insulting way.”

On the basis of the principles thus stated,  Mr. Oyatsi invited the Court to start its assessment from the
threshold set by s.16A incorporated into the Defamation Act (Cap.36, Laws of Kenya) by Act No. 11 of
1992; the new section thus provides:

“(1)  In any action for  libel,  the  court  shall  assess  the amount of  damages payable  in such
amount as it may deem just: 

Provided that where the libel is in respect of an offence punishable by death the amount assessed
shall  not be less  than one million shillings,  and where the libel  is  in respect  of  an offence
punishable by imprisonment for a term of not less than three years the amount assessed shall not
be less than four hundred thousand shillings”.

Learned counsel urged that the assessment of damages, in the instant case, should be treated as if the
allegation made about the plaintiff attributed to the plaintiff a capital offence; in Mr. Oyatsi’s words:

“ ……the plaintiff was accused of actions akin to those of a serial killer. The number of victims or
potential  victims  was  given  as  58  in  one  day alone.  Another  one  victim was  added in  cross-
examination. The impression given is that there are many others who have not been named and
whom the plaintiff may have infected before with his deadly virus. It was a matter of time before
they die, all because of the plaintiff. Going by the numbers named by the defendants alone, [the….
59 deaths] would give rise to separate capital offences which would attract damages in the sum of
Kshs.59 million at t he very minimum”.

The logic  or  objectivity  of  the  foregoing argument  is  not  appreciated  by  the  Court;  for  it  is  overly
conjectural, on the relationship between HIV/AIDS infection, and the possible death of a victim; it is also
oblivious  to  the  existence  on  the  market,  of  protective  devices  that  would  prevent  infection.  More
importantly, counsel has mentioned no law which equates the death of a person from disease, with death
occasioned by murderous  assault.  Such an apparently-extravagant  interpretation  cannot,  with respect,
guide the Court, as the Court has a duty to assess damages on realistic and factual criteria. There is no
basis, therefore, for the proposition of Kshs.59 million as a minimum award for the plaintiff.



With regard to the extent of circulation of the publication complained of, learned counsel urged that –

“The  third  defendant’s  radio  station  and  the  TV  station  have  countrywide  coverage.  It  is  an
admitted fact that the publication complained of in this case received the widest possible circulation
in Kenya at all levels of society and in all places where ….. the radio and TV are listened [to] and
watched.”

Mr. Oyatsi made submissions on the position of the plaintiff in the society: he is a Member of Parliament
representing  a  constituency  of  some  100,000  people;  he  was  and  is  an  Assistant  Minister  in  the
Government; he interacts with many people in the society; he is a family man, with a wife and children.

Mr. Oyatsi urged that this was a defamation case sui generis, and he had found no relevant authority to
use as a guide, in the assessment of damages. In his words,

“…..the conduct of [the defendants] was so debasing that no decent media house anywhere in the
world could stoop so low.”

Counsel considered this case unique because, in his perception: the defendants had invented “wicked
calumnies or falsehoods”; they had “duped the public, and profited from their calumnies”; they had used
the “description of politicians and students as part of a theatre sep-up”; they had “sacrificed the reputation
and character  of  the  plaintiff  for  financial  gain”;  they  had “filed  pleadings  of  falsehoods”;  they had
“cross-examined the plaintiff  in  a humiliating manner”;  they had “turned the Court into a theatre  of
pornographic scenes”, they had “committed perjury”; they had committed “various acts of contempt of
Court”. Such a scenario of counsel’s perceptions, led him to propose the considerable sum of Kshs.125
million in compensation to the plaintiff.

(b) The Third Defendant’s Reply on the Question of Damages

Learned counsel, Dr. Kuria contested the plaintiff’s claim for Kshs.125 million in damages – in the first
place, because the plaintiff “does not give a breakdown of what the exemplary damages add up to, out of
the said Kshs.125 million.” The failure to break down the global sum proposed, counsel urged, was in
departure from the tenets of judicial practice; and in this regard the following persuasive authorities were
cited: K.N. Biwott v. Clays Ltd, Nairobi HCCC No. 1067 of 1999 consolidated with K.N.K. Biwott v. Dr.
Ian West and Another, Nairobi HCCC No. 1068 of 1999 – [2002] 2 E.A. 334; Biwott v. Mbuggus [2002]
1 KLR 337; Hon. Ambassador Chirau Ali Mwakwere v. Royal Media Services Ltd, Nairobi HCCC No.
57 of 2004. From these cases, counsel urged, it was clear that the Court expected an indication of the
proposed general or compensatory damages, and over and above that, the Court could make a further
award in respect exemplary damages. For failing to lay such a basis of quantification, counsel urged that
the proposed figure was misconceived.

Dr. Kuria disputed, quite rightly in my opinion, the basis of the claim for Kshs.59 million as damages,
being a portion of the total being claimed. On that component of the claim, learned counsel urged: “Even
if – which is denied – the 3rd defendant were liable, the claim for Kshs.59 million would fail, on account
of [lack] of evidence to support it.” Of the global sum claimed, counsel submitted: “[The plaintiff] plucks
out Kshs.125 million from the air and attempts to justify it through [a] weak argument.”

Dr. Kuria contested the proposed award of damages as being improper, for sheer failure to make any
reference to many past decisions on the question of damages for defamation.

(c) The Court’s Position on the Question of Damages

Counsel for the 3rd defendant reviewed the many defamation cases coming before the High Court, in
which substantial amounts in damages had been awarded; all these fell far short of the figure now being
claimed by the plaintiff. Such a departure from current judicial approaches, I would agree with learned
counsel, requires an  explanation, since it is of the very essence of judicial determinations, that they be
guided by regularity, a sense of proportion, and a chariness of proliferations that do not rest on principle



and do not give promise of sustainability. Besides, this Court takes judicial notice that many awards of
damages by the High Court in defamation cases, over the last decade or so, have been rightly criticised as
not founded on a clearly demonstrable basis of compensation for injury suffered, not to mention that some
stood in clear departure from precedent-setting directions in Court of Appeal judgements.

My own thinking on unexplained disparities in awards of damages for defamation has been recorded in
John Joseph Kamotho and Three Others v. Nation Media Group Ltd., Nairobi H.C. Civ. Suit No. 368
of 2001:

“Learned counsel..., while proposing specific figures in damages that should be awarded to
each  plaintiff,  noted  correctly  that  past  cases  in  the  High  Court  have  not  been  entirely
consistent in the sums of money awarded for defamation. Such a disparity, I should note, is
undesirable; and while it certainly is impossible that consistent figures can always be arrived
at,  the  language  of  the  law  should  bear  certainty  and  predictability.  Figures  awarded  in
damages should, therefore, be guided by similar considerations of principle.

“I would propose that, firstly, the figures awarded should be fairly compensatory, in the light
of  the  nature  of  the  injury  to  reputation,  as  it  emerges  from  the  evidence.  Secondly,  a
restrained hand in the award of damages is desirable; because the Court must maintain a
stable mien, even where the parties would render their damnation with a touch of sensitivity.
And thirdly, awards of damages should appear realistic, in all the circumstances.”

These are the principles that will guide me as I deal with the question of damages, in the instant matter.

I have already held that the sum of Kshs.59 million out of the total claimed by the plaintiff has no basis in
law or evidence; it is rejected. That leaves a balance of Kshs.66 million which, clearly, the plaintiff would
have ascribed to a combination of three defendants. Since I have already found the 1st and 2nd defendants
to have no liability, the plaintiff could ascribe to the 3rd defendant no more than Kshs.22 million. But I
will now subject this to the principles governing awards of damages in defamation cases.

As already stated, the 3rd defendant, by its radio and television broadcasts, did occasion injury to the
plaintiff  in  his  reputation  and character.  The plaintiff,  as  a  Member  of  Parliament  and an  Assistant
Minister, has a standing in the public eye which is most important to him, and which the law protects. The
plaintiff  belongs to family and social  circles  which hold him in a station of esteem, and which was
unavoidably injured, when the 3rd defendant made the radio and television broadcasts complained of. The
injuries  thus wrought upon the plaintiff  were thoughtlessly done;  as there was no factual  foundation
justifying this violation of the plaintiff’s reputation; and the mischief was not mitigated at all by the fact
that no proper investigation by the 3rd defendant was conducted, before the impugned words were aired
on the  media.  The mode of  publication  adopted  was electronic,  and with a  substantial  reach  among
listeners and viewers. For this infringement on the plaintiff’s reputation and character, the 3 rd defendant
pleaded justification (but failed to prove it), and stubbornly refused to tender any apology. As if that was
not  enough,  the  3rd defendant  mounted  a  defence  that  was,  in  the  public  forum of  the  Court,  most
pejorative  and demeaning  of  the plaintiff.  There  is  no doubt  that  the  plaintiff,  in  his  reputation  and
character, has suffered considerably, at the hands of a deliberate 3rd defendant.

I consider that a suitable compensation for a person holding the status of the plaintiff in the society, in
respect of the injury to reputation and character aforementioned, is Kshs.4,000,000/=; but in the light of
the circumstances attending the said libellous publications, I will award exemplary damages as well.

H. DECREE

The foregoing Judgement leads me to make a decree, with the following specific elements:

1. The plaintiff’s suit against the 1st and 2nd defendants is dismissed.



2. To the 1st and 2nd defendants, the plaintiff shall pay costs, which shall carry interest at Court rate
as from the date of filing suit.

3. The plaintiff’s suit against the 3rd defendant succeeds, and the 3rd defendant shall pay damages
to the plaintiff as follows –

(a) general damages in the sum of Kshs.4,000,000/= carrying interest at Court rate as from
the date hereof;

(b) exemplary damages in the sum of Kshs.1,000,000/= carrying interest  at  Court rate as
from the date hereof.

4. The 3rd defendant shall pay the proportionate part of the plaintiff’s costs which relates only to the
suit against the 3rd defendant, and the same shall carry interest at Court rate as from the date of
filing suit.

DATED and DELIVERED at Nairobi this Friday, 3rd day of October, 2008.

J. B. OJWANG

JUDGE 

Coram: Ojwang, J.

Court clerk: Huka

For the Plaintiff: Mr. Oyatsi

For the 1st & 2nd Defendants: Mr. Karori

For 3rd Defendant: Dr. Kuria


