
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NYERI

CIVIL SUIT NO.160 OF 2010

CHARLES WANJOHI WATHUKU...............................PLAINTIFF

-VERSUS-

SAM KIPLANGAT.............................................1ST DEFENDANT

NATION MEDIA GROUP LIMITED..................2ND DEFENDANT

 (Before Hon. Justice Byram Ongaya on Friday 5th December, 2014)

JUDGMENT

At all material times, the 1st Defendant was the employee of the 2nd Defendant as a correspondent. The
2nd defendant is the publisher of the newspaper known as the Daily Nation with wide circulation within
and beyond Kenya.

The 1st Defendant authored a national news story in the Daily Nation published on Friday, November 6,
2009 titled “Judges pull out of Sh.300m case.” Among other things, the story narrated thus:

“Sh.200, 000 bribe

The clan insists that Mr. Wathuku Ngure had no child, but Mr. Wathuku (Charles) was granted
letters of administration for the estate in 2001 by Mr. Justice Juma.

Mr. Justice Juma was sacked for receiving a Sh.200, 000 bribe while presiding over the case, to rule
in favour of Mr. Githinji  Ngure, a brother of Mr.  Wathuku Ngure.  The judge was accused of
receiving bribes from both sides. Yesterday, the parties wanted to argue an application by Mr.
Githinji Ngure seeking to have Mr. Wathuku undergo a DNA test.” 

The Plaintiff  was offended with the story as authored by the 1st Defendant and published by the 2nd

Defendant.  The Plaintiff filed the plaint on 10.11.2009 through Kagondu & Mukunya Advocates and
averred that the publication thus,  “The Judge was accused of receiving bribes from both sides” was
defamatory. The Plaintiff’s case was that the words were libellous in their express meaning and implied
that the Plaintiff was a corrupt person who interfered with the cause of justice by corrupting the presiding
Judge, the plaintiff was a dishonest person, and the plaintiff committed a criminal offence.

The Plaintiff’s case was that as the petitioner in Succession Cause No. 60 of 1997 at the High Court in
Nyeri he never bribed the Judge and there was no allegation either in the High Court or in the Judges’
Tribunal in which Justice Juma was indicted for improper conduct that the plaintiff ever bribed the Judge.
The Plaintiff’s further case was that he never bribed the Judge and that it was Charles Mwangi Gitundu,



the 2nd respondent in High Court Succession Cause No. 60 of 1997 who told the Judges’ Tribunal that
was looking in to the conduct of Justice Juma that he (Charles Mwangi Gitundu) bribed the Judge. The
claimant  pleaded  that  he  was  never  involved  in  the  said  bribery.  The  Plaintiff  had  written  to  the
Defendants on 6.11.2009 demanding an apology by the said Defendants and pointing out the anomalies
and falsehoods in the story as published but the Defendants never published any apology or corrections to
clear the Plaintiff’s  name. In the circumstances,  the plaintiff  stated that he had suffered injury to his
character and reputation including ridicule and public odium before the right thinking members of the
society and therefore claimed general, punitive and exemplary damages severally and jointly against the
defendants. The Plaintiff prayed for judgment against the Defendants for:

a. General punitive and exemplary damages for the tort of libel. 
b. Costs of the suit interest. 
c. Aggravated damages. 

The Defendants filed the defence through Archer & Wilcock Advocates and prayed that the Plaintiff’s
suit against them be dismissed with costs.

The case was heard on 5.11.2014. The Plaintiff testified to support his case. The 1st Defendant testified to
support the Defendants’ case. The parties filed their respective submissions. The court has considered the
pleadings, the evidence and the submissions on record and makes the following findings on the pertinent
issues for determination:

1. The 1st issue is whether the Defendants authored and published the alleged defamatory story. The
court finds that there was no dispute that the 1st Defendant authored and the Defendants published
the words the Plaintiff says were libellous. The court further finds that at all material time the 1st

Defendant was the 2nd Defendant’s servant employed as a correspondent. 
2. The  2nd issue for determination is whether the story was defamatory. For the Defendant it was

submitted that the Article complained of was not defamatory as it contained allegations of fact and
was true in substance and so far as it consists of expression of opinion, it was a fair comment
made in good faith and with no malice against the Plaintiff. The Plaintiff submitted that the 1st

Defendant  was clear  in  his  evidence  that  the story as  published referred  to  both sides  in  the
succession case as was presided  over by the Judge in the story and “both sides” in the publication
clearly included the Plaintiff. The Plaintiff submitted that the publication adversely affected the
Plaintiff’s social and business life because it portrayed the Plaintiff to be a corrupt person who
obstructed the path of justice by allegedly bribing the presiding Judge to unjustly enrich himself
through wrongful inheritance. The 1st Defendant testified that he had examined the proceedings of
the  Judges’  Tribunal  which  dealt  with  Justice  Juma’s  case  and the  Defendant  stated  that  the
proceedings showed that the Plaintiff never bribed the Judge. The 1st Defendant further testified
that both parties to the case in the story as published could only mean parties to the case whose
particulars or details he had highlighted in the story. The court has considered the account by the
1st Defendant and the story as published and finds that the Plaintiff was libelled as pleaded and as
submitted for the Plaintiff because the story portrayed the Plaintiff as having been a party to the
succession  proceedings  and  one  such  party  that  had  bribed  the  Judge.  That  was  a  libellous
publication for which the court finds the Defendants to be liable severally and jointly. 

3. The  3rd issue for  determination  is  the  quantum of  damages  to  be  awarded  in  favour  of  the
Plaintiff.  It  has been submitted for the Defendants that  as per  John –Versus- MGN Limited
[1966]1 All ER 35 the court held that in assessing the appropriate damages for injury to reputation
the most important factor is the gravity of the libel, the more closely it touches the plaintiff’s
personal  integrity,  professional  reputation,  honour,  courage and loyalty,  the more serious  it  is
likely to be. The Defendants further cited the case of  Emmanuel Omenda –Versus-Safaricom
Limited [2012]eKLR where Odunga J. stated that libel as opposed to slander is actionable per se
and an action for defamation is essentially an action to compensate a person for the harm done to
his  reputation;  defamation  is  not  about  publication  of  falsehoods  about  a  person  but  about
publication of falsehoods that disparage the reputation of the plaintiff or tend to lower the person



in the estimation of right thinking members of society generally.  The Defendants further cited
Peter Maina Ndirangu –Versus- Nation Media Group Limited, Civil Case No. 396 of 2011 at
Nairobi  where Waweru J. stated thus,  “Though libel is actionable  per se  (without proof of
damage), for purposes of assessment of damages to be awarded to a plaintiff it is necessary
to look at all relevant factors such as the circulation of the medium in which it is published.
It is also prudent for a plaintiff to adduce evidence showing how his reputation and business
had actually suffered as this may affect the quantum. The defendant’s conduct both up to
and including the trial is also important.” The Defendants submitted that taking the two cases
into consideration, the appropriate award for the Plaintiff on general damages would be Kshs. 500,
000.00, if at all. 

4. The Plaintiff submitted that the 2nd Defendant had formed the habit of defaming the Plaintiff as
shown by exhibit 10 being the judgment in Civil Suit No. 399 of 1997 in the Chief Magistrate’s
Court at Nyeri, Charles Wanjohi Wathuku –Versus- Mwangi Gaita and Nation Newspapers
in which the court found that the Plaintiff had been defamed by being portrayed as dishonest and a
criminal. The Plaintiff’s case was that the Defendants had refused to tender an apology despite
receiving the Plaintiff’s  invitation for apology and correction of the libellous publication.  The
Plaintiff submitted for Kshs. 8,000,000.00 for general damages, Kshs. 2,000,000.00 for exemplary
damages  and 2,000,000.00 for  punitive  damages.  The Plaintiff  cited  Hon.  Amb.  Chirau  Ali
Makwere –Versus- Nation Media Group Limited and Wangethi Mwangi [2009]eKLR where
Khamoni  J  awarded  Kshs.8,000,000.00  for  general  damages;  Kshs.  1,000,000.00  aggravated
damages on account of malice which was pleaded and proved against the Defendants; and Kshs.
1,000,000.00 punitive damages on account of the defendant’s refusal to render apology. 

5. The court has considered the rival submissions and the guiding principles in the cited cases. The
court has found that the Defendants authored and published libellous story against the Plaintiff.
The court has carefully considered the content and nature of the defamatory words in the present
case. The court finds that the defamation adversely, closely and seriously impaired the Plaintiff’s
personal  reputation  as  a  litigant  who went  before  court  with  full  trust  and confidence  in  the
established due process of our courts of law. The Defendants published words which gave the
impression and alleged that the Plaintiff was corrupt, had no respect for due process of justice, and
that the Plaintiff was allegedly capable of engaging in a dishonest and daring act of defeating the
sanctified due process of the court by allegedly, bribing the presiding judge. In the opinion of the
court the publication was not only defamatory but also caused obvious anxiety and stress to the
Plaintiff  as  a  litigant  in  pending  legal  proceedings  in  which  the  Plaintiff  must  have  had  a
legitimate  expectation  to  appear  and attend without  suffering  a  stigma of  a  person with  little
integrity and respect for due process arising from and associated with the defamatory publication.
The court finds that such allegations seriously lowered the Plaintiff’s reputation before the right
thinking members of society including his family, consumers of judicial services and those who
associated  with  the  Plaintiff  as  a  business  person.  The  Court  awards  the  claimant  Kshs.
2,000,000.00 general damages for the libellous publication. 

6. The Plaintiff has established that the 2nd Defendant had formed a habit of publishing defamatory
material against the Plaintiff. In the opinion of the court, that Defendant’s conduct aggravated the
Plaintiff’s suffering as it showed persistent malice and insulting conduct on the part of the 2nd

Defendant  against  the plaintiff  and the Plaintiff  is  awarded  Kshs.  1,000,000.00 in  aggravated
damages. 

7. The Defendants refused to render apology and they refused to make correction of the libellous
publication despite the Plaintiff’s invitation for the Defendants to do so. The court awards the
Plaintiff  Kshs. 1,000,000.00 for punitive damages for the refusal to render apology and to make
corrections. 

In conclusion, judgment is entered for the Plaintiff against the Defendants for:

1. The Defendants to pay the Plaintiff Kshs. 4,000,000.00 by 1.02.2015 failing interest at court
rates to be payable thereon from the date of this judgment till the date of full payment. 

2. The defendants to pay costs of the suit. 

Signed, dated and delivered in court at Nyeri this Friday, 5th December, 2014.



BYRAM ONGAYA

JUDGE


