
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL DIVISION

CIVIL CASE NO. 89 OF 2011

 

HON. MUSIKARI KOMBO….……………....…………..…..…...PLAINTIFF

VERSUS

ROYAL MEDIA SERVICES LTD……………………………..DEFENDANT

 

JUDGEMENT

Introduction

1. By a plaint dated 14th March, 2011 and filed in this court the same day, the plaintiff sued the
defendant seeking an unconditional apology, General Damages, Costs and Interests arising from
the publication on 2nd March 2011 by the Defendant of words in the Defendant’s news channel
Citizen  Nipashe and  Citizen  Live  at  9 respectively  which  publication  the  plaintiff  deemed
defamatory of him. 

Plaintiff’s Case

2. According  to  the  plaintiff  on  the  said  day,  under  news  item  caption,  “Kosgey  in  the
Dock/Kombo’s wife also charged over graft” the Defendant in its Swahili broadcast at 7.00 pm
published the following words: 

Janet Chapia – Citizen Nipashe

“Na katika  Mahakama nyingine  ya  kupambana  na ufisadi,  mkewe  was  waziri  wa zamani
Musikari Kombo alishtakiwa kwa ufujaji wa zaidi wa shilingi milioni tisa.   Elizabeth Kaloki
Kombo aliyekuwa naibu wa mkurungenzi wa elimu, anadaiwa kujipatia kwa njia ya ulaghai
shilingi  milioni  mbili  nukta  mbili  huku  shilingi  milioni  saba  nukta  sita  akizitoa  kwa
mkurungenzi  wa elimu kwa jina Onesmus Mutinda.   Fedha hizo zinasemekana zilikiwa za
kugaramia warsha kuhusu ugonjwa  wa ukimwi  katika  chuo cha mafunzo ya  ualimu cha
Shanzu.   Kombo alikanusha kutekeleza vitendo hivyo kati ya Aprili   mwaka wa 2009 na mwezi
wa Mei mwaka huo huo.   Kesi hio itaskizwa  tarehe tisa mwezi ujao.”

3. The said words according to the plaintiff in their English translation mean: 



And in another anti-corruption court today, the wife of a former Minister, Musikari Kombo
was charged with fraudulently acquiring more than nine Million shillings. Elizabeth Kaloki
Kombo, who was an assistant director of education, is alleged to have requested for money
purporting that it was needed to pay participants at an HIV/AIDS workshop held at Shanzu
Teachers  Training College  in  Mombasa.   Kombo denied  the  charges  that  alleged  that  she
committed the acts between April 2009 and May that year.     The case will be heard on 9th next
month.

4. In the English language news broadcast at 9.00 pm it was pleaded that the following words were
published: 

Michael Njenga- Citizen at 9

“At the same time the wife of FORD Kenya Chairman and Nominated Member of Parliament
Musikari Kombo, Elizabeth Kaloki, was charged with misappropriating over 9 Million Shillings
in the course of her duty as an Assistant Director of Education.”

Hussein Mohammed – citizen at 9

“Still from the courts, Nominated MP Musikari Kombo’s wife Elizabeth Kaloki has been charged
with fraudulently acquiring about 9 Million Shillings.   While working as an Assistant Director of
Education,  she is  alleged to have requested for  money purporting that  it  was needed to pay
participants at an HIV/AIDS workshop held at Shanzu Teachers Training College in Mombasa.

Elizabeth  Kaloki  Kombo  is  accused  of  acquiring  2.2  Million  Shillings  fraudulently  while
acquiring another 7 Million on behalf of a senior director of education, Onesmus Mutinda.   She
denied the charges.   The alleged offences are said to have been committed between April and
May 2009 with Lady Justice Nyambura ordering her to pay a 1 Million Shilling bond pending the
hearing of the case on the 9th of April this year.”

5. It was pleaded further that during the news the said defamatory story was carried on the News
Sticker Tape running throughout the news. In the plaintiff’s view the said words were not only
false and malicious but were also calculated to disparage the Plaintiff’s character and were meant
to mean that the plaintiff is married to Elizabeth Kaloki Kombo; that the plaintiff is an unfaithful
husband and dishonest family man; that the plaintiff is a dishonest person and is involved in a
conspiracy to defraud the public of money; that the plaintiff has committed or is involved in fraud
against a public company through the instrumentality of his wife; that the Plaintiff engages in
corruption and corrupt practices; the Plaintiff is an evasive character who lives a life of hypocrisy;
and that the Plaintiff cannot be trusted to hold office. 

6.  It  was  pleaded  that  the  said  words  were  published  with  the  knowledge  that  the  allegations
concerning the plaintiff were false and as a result the same caused the plaintiff,  a  Nominated
Member of Parliament, the Chairman of FORD Kenya Party,  to suffer loss and damages to his
reputation  especially  since  the  Plaintiff  is  currently  Nominated  Member  of  Parliament,  the
Chairman of FORD Kenya Party, the Chairman of the African Parliamentarian Network against
Corruption  (APNAC)-  Kenya  Chapter  and  a  member  of  the  Executive  Board  of  Global
Organisations  of  Parliamentarians  against  Corruption  (GOPAC),  loss  and  damage  to  his
reputation. 

7. It  was  pleaded  that  despite  the  plaintiff  having  sent  a  demand  notice  seeking  retraction  and
apology and threatening to sue, the same never elicited any response. 

8.  In his evidence the plaintiff who testified as PW1, apart from relying on his statement filed herein
told the Court that he was a nominated Member of Parliament (MP) on a PNU ticket to which his
party Ford Kenya was affiliated having lost his elective post as a Member of Parliament in the
year 1997 and hailed from Webuye in Bungoma District. According to the plaintiff, he served the
Government at various Ministerial  levels having been an Assistant Minister in the Ministry of
Planning, Minister for Regional Development and also the Minister for Local Government. Apart
from that he actively participated in governance issues in Parliament  including anti-corruption



crusades,  enactment  of Anti-Corruption Legislation  as well  as the Political  Parties Legislation
whose enactment he spearheaded. He testified that he held a Bachelor Arts in Economics from the
University of Nairobi. At the time of his testimony he said he was the President of the African
Caribbean Pacific European Union Joint Parliamentary Assembly. 

9. According to the plaintiff he had no knowledge of  Elizabeth Kaloki Kombo and that his only
wife was Dorcas Florence Munoko, a professional financial person who for many years was a
consultant  with  Price  Waterhouse  and also  worked with  Non-Governmental  Organisations  on
matters relating to HIV/AIDS. According to the plaintiff on 2nd March, 2011 at about 7.30pm he
received a tearful telephone call from his daughter,  Namlisa Kombo who told him to watch the
television. Upon going to the tail end of the news item he discovered news about his wife who was
said by one Janet Chapia to have been involved corruption. He confirmed that the words pleaded
in the plaint were the words which were uttered. According to him Kosgey was his colleague in
politics and in parliament and at that time was facing abuse of office charges. Upon hearing the
news the plaintiff called Citizen and spoke to a person called Opondo who promised to look into
the matter. However the same news item was repeated in the 7.00pm news broadcast after the
Kosgey item by one Hussein Mohammed. According to the plaintiff, the news continued running
at the bottom of the screen even after the same had been read. Later after 9.00pm the plaintiff
received a call from Mr Opondo informing him that they had made a mistake. 

10.It was stated by the plaintiff that the news was not well received by his large members of his
family and his children were in anguish. Soon thereafter the plaintiff  applied for a visa to the
American Embassy through GOPAC whose board he was serving in to go for a conference in
Mexico and he was called to the Embassy and asked about the said Elizabeth. According to him,
to  be  a  member  of  GOPAC one has  to  be  a  parliamentarian  committed  to  the  fight  against
corruption  since  the  organisation  deals  with  the  fight  against  corruption.  Due  to  the  wide
publication the first question he was asked at the conference was whether the publication was true
though he denied that it had nothing to do with him though by that time no response had been
received from the Defendant.  He further testified that less than three weeks to the date of his
testimony someone asked him about  the issue.  The plaintiff  reiterated that  he had not seen a
publication by the Defendant apologising for the impression created. 

11.According to the plaintiff HIV and AIDS is one of the serious issues in this country and the same
has been elevated to a national disaster. In the plaintiff’s view his wife has never been a civil
servant  and the closest  she  has  been to  working for  the  Government  was as  a  Director  with
KENGEN. His wife, he added was a Certified Accountant and has been in private sector all her
life. 

12.The plaintiff testified that e copy of the charge sheet was displayed during the newscast and what
struck him was that the name “Kombo” did not feature therein. However, the newscast started
with “the wife of nominated MP and former Minister” and then proceeds to identify him. He
however said that he never received any calls from  Janet Chapia,  Peter Opondo or  Michael
Njenga to verify the information. According to the plaintiff the accused in the case covered her
face when she was leaving the courtroom hence no one would have been able to tell whether she
was the plaintiff’s wife or not and he did not know who the lady was. 

13.The  plaintiff  therefore  sought  orders  for  unconditional  apology  in  the  same  manner  it  was
published in order to clear his name. 

14.In cross-examination by Mr Gacheru, learned counsel for the Defendant, the plaintiff conceded
that he was a politician and had been in politics for quite some time and that politicians are public
figures and are as such open to scrutiny about their conduct. According to him the story referred to
the wife of a former nominated MP one Musikari Kombo and the person charged was Elizabeth
Kaloki  Kombo who was not  his  wife although according to the broadcast  she was his  wife.
According to the plaintiff the reputation of his wife affected him in his work. He insisted that he
did  see the  broadcast  and that  people  called  him inquiring  whether  he was  seeing  what  was
happening.. According to him the news caused damage to though he was still a nominated MP and
a member of the GOPAC. He confirmed that the American Embassy nearly cancelled his visa and
he was recalled to the Embassy and the issue raised though he was unable to tell the name of the
officer who called him. Three weeks before his testimony a fellow golfer by the name  Mary
Maingi asked him about the matter and he could still feel that it was a blot on his name and a
burden to carry. 



15.He affirmed that Mr Opondo assured him that he was going to look into the matter and to him
that was not an apology. After the 9.00 o’clock news he called though he was not aware whether
the news was repeated in the morning. He however said he did not see the apology in the morning
as he did not watch the breakfast news. Referred to the letter dated 3rd March, 2011, he admitted
that it was indicated therein that an apology was made though in the demand letter the advocate
did not give the time frame for the apology before filing the suit. On 11th March, 2011, 11 days
after the letter. In his view 7 days was sufficient. Referred to the letter dated 17 th March, 2011 he
said that the same talked of the format and whether the letter was answered can only be answered
by his lawyers. He however denied any knowledge that the Defendant had been willing to make
any apology in the format requested. While admitting that he was worried about his reputation the
plaintiff denied that he was in a hurry to file the suit. 

16.In re-examination, the plaintiff the plaintiff said that the key words in the original demand letter
was unconditional apology and prominence. He clarified that the prime news times are the evening
news and not the 7.00 am one and that he did not watch the latter. He however reiterated that he
had never watched an apology with the sae prominence that he expected. According to him he
expected someone to pick the phone and call him. 

17.Referred to the defence, the plaintiff said the Defendant’s position was that he was not defamed.
According to him it was a fact that Kosgey was charged while it was also a fact that his wife was
not charged. According to him the visa was issued the same day he was recalled and an inquiry
was made by the embassy on account of the publication. He testified that the response form the
Defendant was received on 22nd March 2011 and the suit was filed on 14th March 2011 and there
was no letter asking for time within which to reconcile. In his evidence he valued his family and
his children were hurt. 

18.The plaintiff called Namulisa Navalayo Kombo, his daughter who testified as PW2. Apart from
confirming the contents of her statement filed in this suit, she confirmed that Dorcas Kombo was
her mother and on 2nd March 2011 there was a mention of her mother being in court charged with
fraud that she had embezzled funds for HIV/AIDS. According to her the news talked of the wife
of a former Minister and Nominated MP, Hon. Musikari Kombo who was charged. According to
her they are 10 children and received the information in shock and disbelief since they were sure
that it was impossible. 

19.She then contacted her mother first then her father and inquired what was going on since she did
not recognise the person mentioned.  According to  her she got most  of the inquiries  from her
colleagues  at  work  and  her  friends  at  Deloitte  and  Touché  in  Nairobi  where  she  was  a
management  consultant.  She disclosed that she had a degree in psychology and marketing for
USIU-Africa  and  share  the  same  profession  with  her  mother  who  is  regarded  highly  in  the
profession. 

20.She testified that her father abhors corruption and would not be held highly if the mother was
involved in corruption. Although they did not expect the story to run again at 9.00pm it did despite
the fact that her father informed her he had called the Defendant. According to PW2 she has never
seen any apology published by the Defendant. 

21.It was the testimony of the witness that Deloitte was her mother’s first employer and there were
inquiries from everybody since ethical issues were involved. According to her, the plaintiff would
like to see the impression corrected. Having watched the segment of the DVD of the newscast, she
testified that the charge sheet was shown repeatedly and the story opened with “the nominated MP
and former Minister”. Although she was married to  William Odongo Majale, she testified that
she  retained  the  Kombo name  as  she  related  and  believed  in  to  the  same.  In  her  view  the
publication was an attempt to discredit the plaintiff’ personality yet the plaintiff has never been
involved in any corrupt practice known to her. 

22.In cross-examination by Mr Gacheru, the witness admitted that the plaintiff being a politician is
subject to close public scrutiny. She said that she watched the whole broadcast a home and that
there were highlights before the newscast begun. According to her  Citizen is widely watched in
Kenya because of accessibility. She however was not sure whether she watched the whole bulletin
the next morning though she never saw the apology and has never seen any. 

23.The next witness to be called was Dorcas Florence Kombo who testified as PW3.  According to
her she was a Chartered Accountant Fellow and a Certified Secretary as well as certified Public
Accountant and at the time of the testimony was on the Board of KENGEN as a non-executive



director. She was also a trustee of Kenya Women Medical Association advising on finance and a
director in family business of Namenge Brothers Co. Ltd and Menana Development Co. Ltd.
She also testified that she consulted for various entities,  organisations and the Government of
Kenya, Malawi, Tanzania, Sierra Leone and Rwanda. 

24.Apart from relying on her statement filed in this suit,  she testified that she got married to the
plaintiff in September, 1982 who at the time was in the private sector but later became an MP, an
Assistant Minister and Cabinet Minister as well as the Chairman of political party. 

25.On 2nd March, 2011, she testified that there was a news item that was running on Citizen Nipashe
and  she  received  information  about  it.  Referred  to  the  plaint  she  confirmed  that  what  was
contained therein was what was published. According to her reference was made to the wife of
Musikari Kombo and she was called Mrs Kombo. According to her, her name is Dorcas Kombo
and she is referred to as Mrs Kombo and the plaintiff is a former Minister. To her the name was
mentioned in full before the word “wife”. To her the plaintiff is a public figure and there is no
other Musikari Kombo. She added that the plaintiff has been in the public domain for a long time
and most people know her as Mrs Kombo. 

26.She however said that she was not charged with the offence on 2nd March 2011 and was not in
Court. She asserted that she never received any phone call from the Defendant on an apology.
According to her the publication caused her loss and damage though they were still  married.
However the publication had a negative effect on the plaintiff as he was being asked about the
case  which  case  was not  hers.  She  further  testified  that  she  did  not  know  Elizabeth  Kaloki
Kombo and that the person was not married to her husband. According to her she got married to
the plaintiff  out of love and that the plaintiff  is not corrupt and that they do not subscribe to
corruption. To her to say that she was corrupt hurt the plaintiff. 

27.It was her evidence that though she saw the charge sheet, the same did not mention the name
Kombo and did not indicate whether she was. According to her she watched both news items and
whereas she could not say how long the news item continued, the item continued in the line below
until  the  time  for  sports.  According  to  her  what  was  shown was  “Musikari  Kombo.  Former
Cabinet Minister. Chairman of Ford Kenya’. According to her she has never met anyone with the
name Musikari Kombo and has never been employed in the civil service that she had worked for
the civil service by virtue of international assignments. In her view, since the matter had landed in
the public domain it could not be removed. She testified that what came after the item was the
corruption case against Kosgey. 

28.In cross-examination by Mr Gacheru, PW3 testified that she was testifying as a witness in the
plaintiff’s case to help bring truth to the matter. Whereas the plaintiff was seeking damages, that
was not the only reason for filing the case. She admitted that the plaintiff was a public figure and
was amenable to public scrutiny and that include the family members. However, in this case it was
not the wife of the public figure.  She testified that the plaintiff  informed her that there was a
telephone  conversation  during  the  7.00  o’clock  news  and  when  she  watched  the  news  the
following morning there was a one sentence clarification which to her was not an apology to the
effect that the previous day they referred to Kaloki who was not the wife of Musikari Kombo. In
her evidence it was just a sentence and was not of the same length and time. 

29.She said that whereas a letter of apology may have been written she was unaware of the same. She
however denied that the plaintiff was more interested in obtaining money and not vindicating his
name. Referred to the plaintiff she said that she did not know whether what was reported was true
and that she did not know the lady and was not even aware whether she was married. Further she
was unaware that she had a husband known as  Kombo though the name was combined with
Cabinet Minister and Chairman of FORD Kenya. She however admitted that the plaintiff had no
monopoly of the name. The witness said that the lady referred to was not covered while at the
dock and that there are people who know her and others who don’t. 

30.She however  confessed that  she loved the plaintiff  and though other people’s perception was
changed, hers did not since she still believed that the plaintiff was not corrupt. 

31.In re-examination, PW3 largely reiterated the contents of her examination in chief. 

Defendant’s Case

32. At the close of the plaintiff’s case, the Defendant called  Janet Odari Chapia who testified as



DW1. 
33.According ton her, she was a journalist  with the Defendant as a news reporter entailing news

gathering detailed with court reporting within Nairobi. After disclosing that she was relying on her
statement filed herein, she said that on 2nd March, 2011 she was at the Nairobi Law Courts at the
Anti-corruption Court where there was a lady charged with. According to her they were many
journalists trying to get the story and they were asked by the orderlies why they were taking the
photographs of the wife of the Honourable and informed them that the lady’s name was Florence
Kombo. According to her most of the journalists assumed that the lady was the wife of the former
MP and after going back to the station she prepared her story for the 7.00 o’clock and the same
went on air at 7.00pm in the bulletin known as Nipashe. Later the witness received a call from her
boss  Peter  Opondo inquiring  how  she  obtained  her  story  and  that  Florence  Kombo was
Honourable Kombo’s wife. She then explained what had transpired and her boss informed her that
the plaintiff  had called to complain about the story and informed her that they were going to
apologise. She however never saw the apology though she was made to understand it was made
the following day and power breakfast. 

34.The  witness  admitted  that  she  did  not  know  Mrs  Kombo before  and  had  no  reason  to  be
malicious. 

35.In cross-examination by Mr Luseno, learned counsel for the plaintiff DW1 said that it was her 4th

year as a Court reporter and that she knew what stories to report and which ones not to report and
that sometimes she asks for the good story and ordinarily reports the best story. She admitted that
the story on anti-corruption would be appealing and that they bring news that attract viewers’
interest in the media house. According to her they try to be the best media house though she was
unable to say which was the leading media house. 

36.DW1 admitted that there was anti-corruption case against the Industrialisation Minister who was
charged and his story was run together with the subject one. She confirmed that she was in court
when the charge was read and she heard the name Florence Kaluki Kombo. She also confirmed
that she was in Court when the plaintiff’s witness gave evidence and watched the video clip of the
news cast.  According to  her  the  name  Kombo was  in  the  charge  sheet.  However,  the  Court
orderlies did not identify the name of the Mheshimiwa. However it is then that she concluded that
it was the plaintiff’s wife and ran the story at 7.00pm which news story constituted 9 lines. The
witness admitted that they used the name Musikari Kombo and the Court in question was dealing
with anti-corruption. She also admitted that they used the words “wife of  Musikari Kombo a
former Minister  though those were  not  the  words  she had been told.  She also conceded that
“Musikari Kombo” and “former nominated MP” were not in the charge sheet and that she used
them because she concluded that the accused was the plaintiff’s wife. According to her, the news
would not have reached the audience had the words been omitted and that the inclusion was meant
to catch attention of many people. 

37.DW1 further testified that she was enjoined to brief her editors before running a story and that she
had more than 2 stories. According to her what determines the airing of the story is the duration
and the prominence of the story. According to her the  Kosgey story was a new story while the
story of the plaintiff’s wife was also top range as it had to do with the theft of AID’s money and as
such would sell hence the perfect story for the news item. 

38.She however denied that there was a segment allotted for Court news though she confirmed that
Citizen Nipashe is a Swahili bulletin for 7.00pm which was her speciality. According to her she
did not ran an apology the following day in the same programme and could not recall whether an
apology  was  discussed  in  the  meeting  since  they  were  only  discussing  what  was  coming  in
Nipashe as the issue of an apology was not considered to be news. The witness confirmed that the
story was ran on the television on 2nd though she did not know the extent of the coverage of the
Citizen. She however admitted that Citizen is on Dstv and can be watched online. 

39.According to her she studied Communication and Journalism at the University of Nairobi and
Kenya  Polytechnic  and  was  aware  of  the  Code  of  Conduct  which  requires  them  to  report
accurately and exhibit fairness. She however admitted that she did not call the Plaintiff before the
meeting or after and did not see the plaintiff in Court. She admitted that she went against the good
conduct of journalism. Referred to the Code she however said that she was not conversant with the
requirement that she ought not to disclose the identity of relatives of people charged though in this
case they identified the plaintiff with the lady charged though she neither spoke to the said lady



nor the investigating officer or prosecutor. She also did not read the Court file though she read the
charge sheet and the names Kombo and Elizabeth were there. 

40.The witness admitted that she knew the plaintiff and he was someone she respected. According to
her,  Michael  Njenga was not  in  Court but  simply translated  her  story and ran it  at  the 9.00
o’clock.   The  witness  however  did  not  attend  further  hearings  and  was  not  aware  of  what
happened to the case. In conclusion the witness admitted that the story was not factually correct. 

41.In re-examination,  DW1 reiterated  that she got  the name  Elizabeth Kaloki  Kombo from the
charge  sheet  though  the  name  Kombo she  got  from  the  orderlies  and  her  conclusion  was
“Musikari Kombo” since she only knew one Mheshimiwa called Kombo. 

Plaintiff’ Submissions

42.On behalf of the plaintiff, after setting out the law relating to the tort of defamation, the pleadings
and the evidence the case of  Mikidadi vs. Khalfan & Another [2004] 2 KLR 496 was relied
upon in contending that the defences by the Defendant could not hold since the Defendant did not
check  whether  the  publication  was  factual.  It  was  further  submitted  that  the  publication
contravened the Code of Conduct for the Practice of Journalism. It was submitted that it is no
defence  to  libel  to  say that  the libel  was originated  elsewhere  and that  the defendant  merely
repeated it and reliance was south in Gatley on Libel and Slander. According to the plaintiff no
step  whatsoever  was  taken  towards  the  verification  of  the  story  hence  the  Defendant  was
motivated by sensationalism. 

43.On damages, it was submitted on the authority of Oyaro vs. Alwaka T/A Weekly Citizen & 2
Others [2003] KLR 574 that an action for defamation is essentially an action to compensate for
harm done to his reputation and the Court will therefore take into account the Plaintiff’s profile
vis-à-vis what is published against him. It was submitted that Courts have been known to award
exemplary damages where it is established that the Defendant’s motive was purely financial and
that the financial prospects of broadcasting a story which it knows to be false exceed the potential
financial costs in the event that they are found liable. Further the Court has discretion to award
general and aggravated damages when circumstances permit and the plaintiff relied on Machira
vs. Mwangi & Another [2001] 1 KLR 532, Ochieng & 8 Others vs. Standard Limited [2004]
1 KLR 225,  Kalya & Another vs. Standard Limited [2002] 2 KLR 665 and  Mikidadi vs.
Khalfan (supra). 

44.It was submitted that in libel damages are at large and the discretion as to what to award is left to
the Court. However in conserving the amount to award the Court takes into account the reputation
of the plaintiff, the severity of the defamatory imputation, the extent of the publication and any
aggravating/mitigating  factors.  Relying  on  Daniel  Musinga  vs.  Nation  Media  Group  Civil
Appeal No. 120 of 2008,  Machira vs. Mwangi & Another (supra),  Lucy Njiru vs. Nation
Media Group HCCC No. 835 of 2007, Hon. Christopher M. Obure vs. Tom Oscar Alwaka &
3 Others HCCC No. 956 of 2003,  the plaintiff  submitted that he ought to be awarded Kshs
20,000,000 under the head of general and exemplary damages. Based on Ochieng & 8 Others vs.
Standard Limited (supra) it was submitted that in lieu of apology the Court may award damages
and an award of Kshs 2,000,000.00 was suggested under this head. 

Defendant’s submissions

45.On behalf of the Defendant it was submitted that though Peter Opondo did not testify since his
statement is on record the same cannot be ignored by the Court. It was submitted that though the
story was published as alleged, the journalist who covered the story was misled by court orderly
that the accused was the plaintiff’s wife. It was contended that by the time the plaintiff’s concern
reached  Mr Opondo the news editor  the story had already been run. Although the plaintiff’s
advocates wrote a demand letter  seeking an apology, it was submitted that no time frame was
given within which the apology was to be done before recourse would be had to the court and on
17th March 2013 the defendant clarified that an apology had been made but no format of the
apology was furnished by the plaintiff. 

46.It was submitted that the story did not refer to the plaintiff but to the wife and therefore there was
no defamation  of  the  plaintiff  as  defamation  is  personal.  It  was  therefore  submitted  that  the



plaintiff cannot sustain a cause of action for defamation involving his wife and the defendant is
not liable. In support of this submission reliance was placed on Gatley on Libel and Slander, 10th

Ed hence even where a person suffers damage from defamation of another person related to him
he cannot sue for defamation. 

47.It  was  further  submitted  that  the  story  was  published  without  malice  since  the  defendant’s
journalist was misled by the court orderly as the name Kombo was mentioned by mistake. It was
further submitted that being a politician the plaintiff’s character, conduct and activities are under
scrutiny and discussion and reliance was placed on New York Times vs. Sullivan. 

48.While distinguishing the decision relied upon by the plaintiff the defendant relied on Hon. Amb.
Chirau Ali Makwere vs. RM’s Court of Appeal Civil Appeal No. 283 of 2005 where the Court
awarded Kshs 3,000,000.00 and that as it was not the plaintiff who was dismissed the plaintiff is
entitled to lesser amount than the wife and that an award of Kshs 350,000.00 would have been
reasonable. 

Determinations

49.I have considered the pleadings, the evidence and the submissions on record and in my view the
following are the issues which fall for determination; 

1. Whether the plaint is fatally defective. 
2. What is the legal status of witness statements in civil proceedings? 
3. Whether the Defendant published the words complained of. 
4. Whether the words published referred to the plaintiff and whether a cause of action exists

and whether the plaintiff’s credibility and reputation has been injured. 
5. Whether the publication bore the meaning attributed to them in the plaint. 
6. Whether the  words  were  published in  good faith,  in  public  interest  without  malice  and

whether the defence of qualified privilege applies. 
7. Whether there was a notice of intention to sue or demand for an apology. 
8.  Whether the plaintiff is entitled to damages. 
9. Who should bear the costs of the suit? 

50.Before dealing with the aforesaid issues, it is important to emphasise that, the law of defamation is
underpinned in our Constitution.  Under Article 32(1) of the Constitution every person has the
right to freedom of conscience, religion, thought, belief and opinion. This Article makes it clear
that the freedom to express one’s opinion is a fundamental freedom enshrined in the Constitution.
Article 33(1)(a) provides that every person has the right to freedom of expression, which includes
freedom to seek, receive or impart information or ideas. However, clause (3) provides that in the
exercise of the right to freedom of expression, every person shall respect the rights and reputation
of others. This, in my view, is the constitutional fulcrum of the law of defamation. Accordingly,
the  law of  defamation  is  not  just  anchored  on a  statutory  enactment  but  has  a  constitutional
underpinning. 

51.Defamation is a tort and is defined as the publication of a statement which, tends to lower a person
in the estimation of right thinking members of the society generally or which tend to make him be
shunned or avoided. The defamatory statement is one which has tendency to injure the reputation
of  the  person  to  whom it  refers  by  lowering  him/her  in  the  estimation  of  the  right  thinking
members of society generally and in particular to cause him/her to be regarded with feelings of
hatred, contempt, ridicule, fear, dislike and disesteem and typical examples are an attack upon the
moral character of the plaintiff  attributing to him/her any form of disgraceful conduct such as
crime, dishonesty, cruelty and so on. Publication is the communication of the words to at least one
other  person  other  than  the  person defamed.  Publication  to  the  plaintiff  alone  is  not  enough
because defamation is an injury to one’s reputation and reputation is what other people think of a
person and not his/her own opinion of himself/herself. An action for defamation is essentially an
action to compensate a person for the harm done to his/her reputation. Since defamation is not
about  publication  of  falsehoods  against  a  person,  it  is  necessary  to  show that  the  published
falsehood disparaged the reputation of the plaintiff or tended to lower him/her in the estimation of
right thinking members of society generally hence an injurious falsehood may not necessarily be



an attack on the plaintiff’s reputation. The words must be maliciously published and malice can be
inferred from a deliberate or reckless or even negligently ignoring of facts. See J P Machira vs.
Wangethi Mwangi and Nation Newspapers Civil Appeal No. 179 of 1997  .   

52.There are two kinds of defamation; slander and libel. Libel consists of a defamatory statement or
representation in permanent form. As opposed to slander, libel is punishable per se without proof
of damage and the actual sum to be awarded is “at large” and although a person’s reputation has
no actual cash value, the Court is free to form its own estimate of the harm taking into account all
the circumstances. 

53.The elements of the tort of defamation are that the words must be defamatory in that they must
tend to lower the plaintiff’s reputation in the estimation of right-minded persons, or must tend to
cause him to be shunned or avoided. Whereas mere abusive words may not be defamatory, the
speaker of the words must take the risk of his audience construing them as defamatory and not
simply abusive, and the burden of proof is upon him to show that a reasonable man would not
have understood them in the former sense. However, in libel the words cannot be protected as
mere abuse since it is presumed that the defendant had time for reflection before he wrote them.
Secondly, the words must refer to the plaintiff. Thirdly, the words must be malicious. Malice here
does not  necessarily  mean spite  or  ill-will  but  recklessness  itself  may be evidence  of malice.
Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used is utterly beyond or
disproportionate to the facts.  That may lead to an inference of malice but the law does not weigh
in a hair balance and it does not follow merely because the words are excessive, there is therefore
malice.  Malice  may  also  be  inferred  from  the  relations  between  the  parties  before  or  after
publication or in the conduct of the defendant in the course of the proceedings. Malice can be
founded in the publication itself.  The failure to inquire  is  into the facts  is  a  fact  from which
inference of malice may properly be drawn. Any evidence, which shows that the defendant knows
the statement, was false or did not care whether it be true or false will be evidence of malice. See
Godwin Wachira vs. Okoth [1977] KLR 24; J P Machira vs. Wangethi Mangi (supra). 

54.The law of course recognises certain defences that may be invoked by a person sued with the tort
of defamation I shall only deal with the ones relevant to the present case. The law recognizes that
there  may  be  occasions  on  which  freedom  of  communication  without  fear  of  an  action  for
defamation is more important than the protection of a person’s reputation and such occasions are
said to be “privileged” and the privilege may be either absolute or qualified. Absolute privilege
covers cases in which complete  freedom of communication  is  regarded as of such paramount
importance  that  actions  for  defamation  cannot  be  entertained  at  all:  a  person defamed  on an
occasion  of  absolute  privilege  has  no  legal  redress,  however  outrageous  the  untrue  statement
which has been made about him and however malicious the motive of the maker of it. Qualified
privilege, though it also protects the maker of an untrue defamatory statement, does so only if the
maker  of the statement  acted honestly  and without  malice.  If  the plaintiff  can prove “express
malice” the privilege is displaced and he may recover damages, but it is for him to prove malice,
once the privilege has been made out, not for the defendant to disprove it. 

55.For the purposes of this judgement it includes -Statements made by A to B about C which A is
under a legal, moral or social duty to communicate to B and which B has a corresponding interest
in  receiving.  The protection  of  such statements  is  justified  for  the  common convenience  and
welfare of society. With respect to newspaper reports, the matter which is reported may be of very
wide public interest, but the protection of privilege is not thrown about it unless its publication is
in the public interest and the newspaper can be said to be fulfilling a duty in revealing it. There is
no defence of “fair information on a matter of public interest.  The defence of fair comment is
available if facts are true and the matter is of public interest and the opinion is honestly held. 

56.Qualified privilege can be rebutted by proof of express malice, and malice in this connection may
mean either lack of belief in the truth of the statement or use of the privileged occasion for an
improper purpose. Lack of belief in the truth of the statement is generally conclusive as to malice,
except  in cases where a  person is  under a duty to  pass on defamatory  reports  by some other
person. Mere carelessness, however, or even honest belief produced by irrational prejudices, does
not amount to malice. But an honest belief will not protect the defendant if he uses the privileged
occasion for some other purpose other than that for which the privilege is accorded by law: if his
dominant motive is spite or if he acts for some private advantage he will be liable. Existence of
malice can be evinced by language; if the language used is utterly beyond or disproportionate to



the facts; however, it does not follow that merely because the words are excessive malice must be
inferred. It can also appear from the relations between the parties before or after publication or
from the conduct of the defendant in the course of the proceedings themselves, as, for example
insisting on the defence of justification while nevertheless making no attempt to prove it. However
mere pleading of justification is not itself evidence of malice even though the plea ultimately fails.
It may be deduced from the mode of publication where the dissemination of the statement is wider
than is necessary. When a defamatory communication is made by several persons on an occasion
of qualified privilege, only those against whom express malice is actually proved are liable. 

57.We now come back to  the issues  in  this  case.  The first  issue is  whether  the plaint  is  fatally
defective. Although this issue was raised in the defence, it seems that the same was abandoned
since in the course of the trial and even in the submissions it was never pursued. On my part I have
no reason to find that the plaint is defective. According the answer to this issue is in the negative. 

58.The next issue is the legal status of witness statements in civil proceedings. On this issue the Court
was urged not to ignore the witness statement of Peter Opondo though he was not called to testify
in this case.  Makhandia, J (as he then was) in  Consolata Hospital Mathari vs. Dr. Bianka
Matens Nyeri HCCA No. 17 of 2004 expressed himself as follows: 

“From the record there is no indication that witnesses testified on oath. It is possible they
may  have  testified  on  oath  but  the  learned  magistrate  inadvertently  failed  to  record.
However, this is a court of record and there is no room for speculation and or conjecture.
Going by the record it can be held that perhaps the witnesses testified without being sworn.
The effect  of the evidence not given on oath is  that it  amounts to no more than a mere
statement of no probative value to the case…The fact that this was not an issue canvassed
before the court did not occasion any injustice and prejudice to any of the parties since the
law is settled that evidence must be taken on oath unless for children of tender years as well
as those who choose to be affirmed. Submissions on this issue by counsel would not have
made any difference. In any event the issue in focus goes to the jurisdiction and the court has
jurisdiction to address the same suo moto. On this issue alone the appeal ought to succeed.”

59.The statements  filed  by parties  together  with  their  pleadings  are  not  required  to  be  on oath.
Consequently they are not evidence in the case and can only acquire the status of evidence when
adopted by the witness after being sworn. Otherwise they remain mere statements without any
probative value. It follows that the statement made by Peter Opondo in this suit not having been
made on oath and the author of the said statement having not been called to testify on the reasons
that he had left the Defendant’s employment which reason in my view does not justify the failure
to call him cannot be considered in this case as part of the evidence on record. 

60.The next issue for determination is whether the Defendant published the words complained of.
From the evidence on record and the submissions of the partes it is clear beyond paradventure that
the words complained of were published by the Defendant. 

61.The next issue is whether the words published referred to the plaintiff and whether a cause of
action exists and whether the plaintiff’s credibility and reputation has been injured. That the words
published directly referred to the plaintiff’s wife as the person who was allegedly charged is not in
dispute. The publication did not allege that it was the plaintiff who was charged. The question that
arises  is  whether  a  person  related  to  the  person  against  whom defamatory  words  have  been
published can maintain a cause of action for defamation even if in the publication it is indicated
that the person referred to in the publication is related to the plaintiff. According to  Gatley on
Libel and Slander 11th Edition at page 211 para 7.1: 

“To succeed in an action of defamation the claimant must not only prove that the defendant
published the words and that  they are defamatory: he must  also identify himself  as the
person defamed. No writing whatsoever is to be esteemed a libel unless it reflects upon some
particular person. It is an essential element of the cause of action for defamation that the
words complained of should be published of the plaintiff. There is no cause of action, for
instance,  if  words  are  defamatory  of  the  claimant’s  relatives,  unless  they  reflect  on  the
claimant.”



62.With  respect  to  the last  part  of  the aforesaid sentence,  that  is  reflection  on the claimant,  the
learned authors at page 225 para 713 states: 

“There are cases in which a statement which is directly defamatory of A may be regarded as
also carrying a defamatory reference to B because of B’s connection with A. So to say that A
is a brothel keeper is also defamatory of A’s spouse, who lives in the same premises.”

63.At page 227 of the said work, it is stated: 

“An action for defamation is a purely personal action. The proper person to sue as claimant
is the person defamed, and the proper person to be sued as defendant is the person who
published the defamatory words or caused them to be published (though this may include a
person vicariously liable for another). A cannot bring an action of libel or slander against B
for words defamatory of C, even though C has purported to assign to him his right of action;
a right for damages for libel  or slander cannot be assigned. If A suffers damages as a result
of a defamatory statement maliciously made about C, who is associated with A’s business, A
may have an action for malicious falsehood, but that is not the same thing as an action for
defamation.”

64.My  understanding  of  the  foregoing  is  that  a  relative  of  a  person  cannot,  as  a  general  rule,
successfully sustain a claim in defamation unless the publication of the defamatory material also
necessarily  imputes  that  the  claimant  is  in  some  way  connected  to  the  defamatory  matter.
Therefore Gatley on Libel and Slander is clear that even where the person defamed is said to keep
a  brothel,  it  is  only  the  spouse  who lives  or  resides  with  him who can  sustain  an  action  in
defamation. Whereas, it is true that people who are related to a defamed person may have their
reputation  affected  by  that  fact,  it  would  in  my  view  amount  to  overstretching  the  tort  of
defamation to permit all  the people related to the defamed person to successfully maintain an
action for defamation.  They can only do so where the publication is meant to impute that the
claimant is in some way connected to the defamatory matter in question such as by contributing to
it and not by the mere fact that he/she is related to the person defamed. Where for example it is
published that a person is a brothel keeper, the imputation would be that the spouse living with
him is a prostitute and that would reflect directly on the reputation of the claimant/spouse. 

65.In this case what was published according to the plaintiff was that the wife of a former Minister,
Musikari Kombo was charged with fraudulently acquiring more than nine Million shillings;
that  the  wife  of  FORD Kenya Chairman and Nominated  Member  of  Parliament  Musikari
Kombo, Elizabeth Kaloki, was charged with misappropriating over 9 Million Shillings in the
course of her duty as an Assistant Director of Education; and that Nominated MP Musikari
Kombo’s wife Elizabeth Kaloki has been charged with fraudulently acquiring about 9 Million
Shillings.  Clearly this was not a case where there was any imputation on the reputation of the
plaintiff. Whereas certain people may have arrived at the conclusion that the plaintiff, a crusader
against corruption was not after all without blemish based on the alleged conduct of his wife, that
alone in my view would not meet the threshold of the defamation in order to attach liability on the
Defendant  for  injury  caused  to  the  plaintiff.  As  stated  hereinabove,  defamation  is  not  about
publication  of  falsehoods  against  a  person  hence  it  is  necessary  to  show  that  the  published
falsehood disparaged the reputation of the plaintiff or tended to lower the person in the estimation
of  right  thinking  members  of  society  generally.  Therefore  an  injurious  falsehood,  though
actionable may not necessarily be an attack on the plaintiff’s reputation so as to elevate it to the
tort of defamation. To do so would in my view open floodgates for other members of the family
and relatives of the defamed person to similarly lodge claims for damages in respect of the same
defamation. 

66.It was pleaded that the publication portrayed the impression that the plaintiff had another wife
apart  from his wife. However, that impression would have only been peculiarly  known to the
people who knew the plaintiff’s wife. Unfortunately only the plaintiff’s members of the family
gave evidence and none of them testified that they formed such impression. As is stated in Gatley
on Libel and Slander (supra) at page 177, “the court should reject those meanings which can only
emerge as the product of some strained or forced or utterly unreasonable interpretation and that it



is not enough to say by some person or another the words might be understood in a defamatory
sense. Mere conjectures which some person might possibly though unreasonably, form are not
enough.” In my view to allege that a person’s wife was charged in Court with a criminal offence
when it was in fact another totally different person does not necessarily lead to the imputation that
the claimant was married to the person charged unless there is evidence of special knowledge of
who the actual spouse is and in the circumstances of this case I am not prepared to make such
conclusion especially in light of lack of evidence to support that line of argument. 

67.Therefore whereas I am satisfied that the  Musikari Kombo that was mentioned in the subject
news bulleting was the Plaintiff herein, it is my view that the Plaintiff had no cause of action. 

68.Having so found it is my view that it would be unnecessary to make findings on the other issues
save for damages which the plaintiff would have been entitled to had he succeeded. It is true that
politicians are public figures and are as such open to scrutiny about their conduct. As was held in
John Kiarie Waweru vs. Beth Wambui Mugo & 2 Others Nairobi HCEP No. 13 of 2008: 

“In the muck and ruck that is politics, it is expected that politicians would have thick skins
to withstand adverse comments made on their characters and personal traits. Some of the
comments made may be unfair but competitive politics being what it is, such comments are
part and parcel of the political terrain. When one aspires to a public leadership position,
especially in competitive politics, such a person should be prepared to have statements which
may not be necessarily flattering be made about them.”

69.It is however my view that the said scrutiny must be viewed in relation to their status as politicians
and that the mere fact that they are politicians does not give people a blanket cheque to publish
material which has nothing to do with their calling as politicians. 

70.The Court of Appeal in Johnson Evan Gicheru –vs- Andrew Morton and Michael O’mara
Books Ltd [2005] 2 KLR 332, held: 

“In actions of defamation and in any other actions where damages for loss of reputation are
involved the principle of restitution in integrum has necessarily in even marvel highly subjective
element, such actions involve a money award which may put the plaintiff in a purely financial
sense in a much strange position than he was before the wrong.  Not merely can he recover the
estimated sum of his past and future losses, but in case the libel driven underground emerges
from its looking place at some future date, he must be able to point to a sum awarded by a jury
sufficient to convince a by stander of the best sellers loss of the charges”.

71.It  must  however  be  remembered  that  in  cases  of  defamation,  award  of  damages  measure
something so intrinsic  to human dignity as a  person’s reputation  and honour as these are  not
marketplace commodities. Unlike businesses, honour is not quoted on Stock Exchange. The true
and lasting solace for the person wrongly injured is the vindication by the Court of his or her
reputation in the community. The greatest prize is to walk away with head high, knowing that
even the traducer has acknowledged the injustice of the slur. There is something conceptually
incongruous  in  attempting  to  establish  a  proportionate  relationship  between  vindication  of  as
reputation, on the one hand, and determining as sum of money as compensation, on the other. The
damaged reputation is either restored to what it was, or it is not. It cannot be more restored by a
higher award, and less restored by a lower one. It is the judicial finding in favour of the integrity
of the complainant that vindicates his or her reputation, not the amount of money he or she ends
up being able to deposit in the bank. This is not to underrate the part monetary awards play in our
society. The threat of damages will continue to be needed as a deterrent as long as the world we
live in remains as money oriented as it is. Moreover, it is well established that damage to one’s
reputation may not fully be cured by counter-publication or apology; the harmful statement often
lingers on in people’s minds. So even if damages do not cure the defamation,  they may deter
promiscuous slander, and constitutes a real solace for irreparable harm done to one’s reputation.
See Albie Sachs, J in Dikoko vs. Mokhatla 2006 (6) SA 235 (CC); 2007 (I) BCLR I (CC). 

72.Similar sentiments were expressed by the Court of Appeal in  Nation Media Group Ltd & 2
Others vs. John Joseph Kamotho & 3 Others Civil Appeal No. 284 of 2005 where it was held: 



“In actions for defamation and in any other action where damages for loss of reputation are
involved,  the  principle  of  restitution  in  integrum  has  necessarily  an  even  more  highly
subjective element. Such actions involve a money award which may put the plaintiff in a
purely financial sense in a much stronger position than he was before the wrong. Not merely
can he recover the estimated sum of his past and future losses, but, in case of libel, driven
underground, emerges from its lurking place at some future date, he must be able to point to
a  sum awarded by a  jury sufficient  to  convince  a  by-stander of  the  baselessness  of  the
charges.  Properly  speaking,  a  man defamed does  not  get  compensated for  his  damaged
reputation, that is, simply because he was publicly defamed. For this reason, compensation
by damages operates  in two ways –as vindication of the plaintiff  to the public  and as a
consolation  to  him  for  a  wrong  done.  Compensation  is  here  a  solatium rather  than  a
monetary recompense for harm measurable in money.”

73.The plaintiff  in this  case has sought an award of Kshs 20,000,000.00 in general  damages for
defamation.  In  assessing  damages  in  an  action  for  libel  one  has  to  consider  the  particular
circumstances of each case, the plaintiff’s position and standing in society, the mode and extent of
publication,  the  apology,  if  offered  and at  what  time  of  the  proceedings,  the  conduct  of  the
defendants from the time when libel was published up to the time of judgement. Whereas the
freedom of expression enjoyed by the press is recognised, that freedom must be exercised with
maturity  and it  should not be used as a weapon to destroy the names of those they hate;  the
freedom should not be used to injure the reputation of others unless the one exercising such action
is ready to substantiate the injurious allegations. 

74.In this case the publication was in an electronic media which obviously had wide coverage. 
75.In  Patrick  Nyoike vs.  People  Limited  [2013]  eKLR,  the  plaintiff  was  on  19th April,  2013

awarded Kshs 4,000,000.00 general damages and Kshs 100,000.00 aggravated damages. In Ken
Odondi & 2 Others vs. James Okoth Omburah T/A Okoth Omburah & Company Advocates
[2013] EKLR, an award of Kshs. 7,500,000.00 in general damages was reduced by the Court of
Appeal to Kshs 4,000,000.00 on 19th July 2013 while an award of Kshs 500,000.00 aggravated
damages was upheld. 

76.I have considered the quantum of damages awarded by the Courts and apart from the ones cited
hereinabove the following cases come to mind. 

1. Abrahim Kiptanui Vs Francis Mwaniki & 4 others HCC No 42 of 1997 Juma J in March
1998 awarded a  former state  house  comptroller  the  sum of  Kshs 3.5  million  as  general
damages and Kshs 1.5 million in aggravated damages for publications/injurious statements
published by ‘Target’. 

2. Honourable Christopher M. Obure vs Tom Alakwa & Others HCCC No. 956 of 2003, I
Lenaola Ag. J as he then was in January 2004 awarded the honourable Obure a former
minister the sum of Kshs 15 million as general damages and Kshs 2 million as exemplary
damages for statements published in ‘the weekly citizen.’ 

3. Nation Media Group Ltd & 2 Others vs. John Joseph Kamotho & 3 Others Civil Appeal No.
284 of 2005 where the Court of Appeal upheld the award to the 1st respondent, a prominent
politician with a substantial  reputation,  of  Kshs 6,000,000.00 general  damages and Kshs
1,000,000.00 aggravated damages.  

4. Honourable Martha Karua Vs the Standard Group Limited HCC No. 295 of 2004 wherein
Justice  Kihara  Kariuki  awarded  (in  May  2006)  the  plaintiffs  a  learned  advocate  and
member of parliament the sum of Kshs 4 million as general damages and the sum of Kshs
500,000 as aggravated damages this arising out of the defendants publication of defamatory
articles in their paper under the banner ‘politicians just want a license to behave.’ 

77.Martha Karua was also an MP and a former Minister apart from being a senior member of the
Bar. 

78.Exemplary damages are awarded where compensatory damages are not sufficient and when the
plaintiff proves that the defendant when he made the publication knew that he was committing a
tort or was reckless whether his action was tortious or not and decided to publish it because the
prospects of material advantages outweighed the prospects of material loss; i.e. the tortious act



must  be  done with guilty  knowledge for  the  motive  that  the  chances  of  economic  advantage
outweigh  the  chances  of  economic  or  perhaps  physical  penalty.  I  am  not  satisfied  that  the
publication  of  the  article  complained  of  was  done  with  such  a  motive  though  obviously  the
inclusion of his name would definitely have attracted viewers’ interest. Aggravated damages, on
the other hand, are meant to compensate the plaintiff for the additional injury going beyond that
which would have flowed from the words complained of but for the presence of the aggravated
circumstances and will be ordered against a defendant who acts out of improper motive e.g. where
is actuated by malice; insistence on a flimsy defence of justification or failure to apologise. In this
case there is evidence which was not controverted that despite the Defendant having been notified
of the fact that the story was untrue did nothing about it, at least not immediately.  In an action for
libel the trial court in assessing damages is entitled to look at the whole conduct of the defendant
from the time the libel was published down to the time the verdict is given. It may consider what
his conduct has been before action,  and in court during the trial.  See  Gicheru vs. Morton &
Another [2005] 2 KLR 332. 

79.As was held in Nation Media Group Ltd & 2 Others vs. John Joseph Kamotho & 3 Others
(supra) where it was held: 

“The successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover as damages compensatory
damages, such sum as will compensate him for the damage to his reputation; vindicate his good
name; take account of the distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has
caused. In assessing the appropriate damages for injury to reputation the most important factor
is  the  gravity  of  the  libel;  the  more  closely  it  touches  the  Plaintiff’s  personal  integrity,
professional reputation, honour, courage, loyalty and the core attributes of his personality, the
more serious it is likely to be. The extent of publication is also very relevant; a libel published to
millions has a greater potential to cause damage than a libel published to a handful of people. A
successful litigant may properly look to an award of damages to vindicate his reputation: but
the significance of this is much greater in a case where the Defendant assert the truth of the libel
and refuses any retraction or apology than in a case where the defendant acknowledges the
falsity of what was published and publicly expresses regret that the libellous publication took
place.” 

80.Whereas the plaintiff herein is a senior politician with no mean reputation not only in this country
but worldwide, this Court must take into account the fact that the defamatory material was not
directly referable to the plaintiff but that the plaintiff was only brought into the publication by the
virtue of his relation to the subject of the defamation. I am therefore of the view that the plaintiff
in this case would have been entitled to an award of Kshs 5,000,000.00 in general damages with
Kshs 1,000,000.00 aggravated  damages which I  would have awarded him had I  found in his
favour. 

81.However, in light of my finding on the non-existence of a cause of action, the plaintiff’s suit is
dismissed with costs to the Defendant. 

Judgement read, signed and delivered in Court this 7th day of November 2014.

G V ODUNGA

JUDGE

In the presence of:

Mr Luseno for the plaintiff

Mr Ndungu for the Defendant

Cc Patricia


