
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

MILIMANI LAW COURTS,

CIVIL  SUIT NO. 817 OF 2007.

ISAAC OKETCH OSI …………………………………PLAINTIFF

VERSUS

QUEEN CLEANER & DYERS LIMITED………...DEFENDANT

JUDGMENT

By a plaint dated 3rd of December, the plaintiff claims that he was at all material times an employee of the
defendant company up to about February 3rd 2007 when he resigned. That on or about the 19th day of
July  2007  the  Defendant  published  a  statement  regarding  the  plaintiff  on  a  local  daily  newspaper
containing the plaintiff’s photograph with the following words:-

“The person appearing on this photograph is no longer an employee of Queens Cleaners & Dyers
Limited.

It has come to our notice that he’s been going round to our clients claiming cash payments for account
settlements with the company. Please note that we shall not be liable for any transactions made by
him”

The plaintiff avers that whilst he does not object and has no problem to the general information contained
in the said notice informing the public that he was no longer an employee of the defendant, the words
underlined in the preceding paragraph were a clear deviation from the general information and were a
malicious and reckless attack on the character, profession and integrity of the plaintiff and were in fact
understood in their material and ordinary meaning to mean;

        i.            The plaintiff was dishonest corrupt and unreliable.

ii.            The plaintiff was untrustworthy and a person not of his words.

iii.            The plaintiff had been obtaining money from clients illegally.

 That the offending words were published in a daily newspaper with wide national coverage and the
plaintiff got phone calls from his friends who questioned his character and integrity. He avers that his
character and reputation has been dented and his professional career put to suspicion by his subsequent
employers, that his ego and self-esteem are also lowered and he cannot effectively engage his colleagues
in discussions and participate in social gatherings because a number of people take him as a crook. That
as  a  result,  he  has  suffered  injury,  loss  and  damages  and  claims  from  the  defendant  damages  for



defamation. The plaintiff prays for judgment against the defendant for general damages for defamation,
exemplary and/or aggravated damages plus cost of this suit.

In a defence dated 18th of January 2008, the defendant avers that in giving the Notice it acted bonafide
and without malice thereof and the notice was issued on the need to notify the defendant’s clients and the
public of the truth. It further denies that the words underlined in paragraph 4 were understood to have the
meaning imputed by the plaintiff.  It avers that the Notice was issued after taking reasonable steps to
thoroughly verify the truth thereof and that it had a duty to inform its clients and the public of the matters
contained in  the said notice  and to  protect  its  property and that  of its  clients.  The defendant  pleads
qualified  privilege,  avers  that  the  words  complained  of  are  true  in  substance  and  fact  and  pleads
justification.  It  also denies  that  the  plaintiff’s  character  and reputation  has been dented and puts  the
plaintiff to strict proof.

A reply to the defence was filed on 24th February  2008, the plaintiff  denied that the defendant acted
bonafide and/or without malice and also noted that the defendant had no apologies for maligning and
besmirching the plaintiff’s  character.  It was averred that the defendant had also failed to indicate the
particulars for truth and/or alleged justification and that the defence of qualify privilege does not lie to the
defendant at all.

EVIDENCE

This matter was heard  before Justice Khaminwa on the 18th of June 2012 and after  confirming  that the
defendant was served and was absent she proceeded to hear two witnesses, the plaintiff (PW1) and PW2
Mr. Samuel Mwangi

The plaintiff testified as follows ; he worked for the defendant from  2005 to 2007 as marketer, he left and
got another job with Scuntell Dry Cleaners after he resigned, he worked for them for 5 months. That the
defendants caused a  publication where his name and   picture were shown . That he got another job at
another dry cleaner, and  stayed there for 10 days. That whilst there he was called by one Director Mr.
Mwangi who showed him the advert of 19th July, 2007 and  told him to leave, he was dismissed on that
day. He was  called by friends concerned  and told  how he had  become a thief and  some become fearful
of him. He did not seek another   employment again but decided to form his own company.   He denied
collecting money when he was in the defendant’s employment as alleged. His  advocate wrote a letter to
the defendants  which they did not respond to.

In the plaintiff’s statement filed in Court on the 21st July 2011, he depones that the publication made on
the 19th on July 2007 which was published in the daily newspaper was defamatory to his character and
name and was totally untrue. That based on the on the same statement his employer Scintill Dry Cleaners
terminated his employment on the grounds that he was not a straightforward  person. According to the
Plaintiff his career has been ruined due to the defendant libelous publication.   

PW2 Samuel Mwangi  testified that he knew the plaintiff from 2005 to 2007.  The plaintiff worked for
him as a manager at Dolphine cleaners; that he dismissed the plaintiff from employment after seeing the
information from the papers.  In his statement dated 20th July 2011 PW2 stated as follows;

“ On 10th September, 2007 Mr. Oketch reported on duty and was assigned his normal duty as usual.   I
was not aware by the time I was recruiting him to our company that he had one time been published on
the newspaper for being a conman. After 10 days with Mr. Oketch I received a phone call enquiring
whether I have in my employment a person called Mr. Oketch and I confirmed that I had a Mr. Oketch in
my company. The lady went on and warned me that the guy (Mr. Oketch was a conman and if am in
doubt she referred me to a Local Daily Nation of 19th September, 2007 which I indeed confirmed as true.

I was surprised and immediately summoned Mr. Oketch in my office who, vehemently denied this and
said it was malicious and that those people want to ruin him completely, he denied all the claims. I was
not satisfied by his plea and I consequently dismissed Mr. Oketch and asked him to go sort out    himself



with those people since we could not retain him with all those serious allegations”.

The plaintiff filed his submissions on the 11th of July 2012. Counsel reiterated the plaintiff’s evidence and
stated  that  the  plaintiff’s  evidence  had  not  been  challenged;  that  the  words  complained  of  were
defamatory and untrue and that they depicted the plaintiff as a conman and thief. For general damages
counsel submitted that at Scintilla Dry Cleaners the plaintiff was earning 26,000/- per month and was
renewable upwards after 12 months and that the plaintiff was sacked as a result of a publication. That
there was evidence from PW2 who stated that the plaintiff was employed and was earning 30,000/- plus
transport allowances. The plaintiff sought an award of Kshs.2,000000/- for general damages and relied on
the following authorities;

Francis Xavier Ole Kaparo Vs. Standard Limited & 3 others (2010) eKLR, John Joseph Kamotho and
3 others Vs. Nation Media Group Limited and 2 others, HCCC No. 368 of 2001 (unreported) where the

Ojwang J, as he then was upheld by the Court of appeal in Civil Appeal No. 284 of 2005 (2010 eKLR)
between the same parties and lastly, the case of George Nthenge Vs. Nation Media Group (2008) eKLR.

On exemplary damages the plaintiff sought an award of ksh.500,000/-

DETERMINATION 

The case of Joseph Kudwoli -V- Eureka Educational and Teaching Consultants & 2 Others HCCC
No. 126 of 1990, sets out the issues a plaintiff in a suit founded on defamation be it libel or slander must
prove:

a.      That the matter of which he complains was published by the   defendant;

              b.      That it was published of and concerning him;

              c.      That it is defamatory in character;

              d.      That it was published maliciously and;

e.      In slander, subject to certain exceptions, that he has thereby suffered special damage.

There is no dispute that the defendants caused the publication, it is not denied in the defense filed by the
defendants. The plaintiff evidence is   that the defendant’s publication was malicious and reckless and
portrayed him to be dishonest,  corrupt, unreliable  and untrustworthy.  He denies these allegations.  He
states in his statement that he worked with the defendant’s and resigned on the 3rd of February. The
Publication was made in the Daily Nation of 19th January 2007. This is a popular daily that is circulated
countrywide. This same publication caused PW2 to dismiss the plaintiff.  The wordings of publication in
my view suggest that the plaintiff was not trustworthy as they state that the plaintiff had been going round
claiming cash for account settlement with the company a fact the defendant did not defend.it also implies
that the plaintiff was obtaining money from the clients illegally. The defendant’s defence of justification
and privilege though pleaded was never proved.

The plaintiff claims that the statements were actuated by malice. The publication without any justification
in my view was malicious it even caused the plaintiff employer Pw2 to dismiss him. On whether the
plaintiff is entitled to damages, in the case of Daniel Musinga T/A Musinga& Co. Advocates –V- Nation
Newspapers Ltd HCCC No. 102 of 2000    it was held that:

“The success for a plaintiff in a defamation action is entitled to recover as general compensatory
damages  such  sum  as  will  compensate  him  for  the  wrong  he  has  suffered.  That  sum  must
compensate him for damages to his reputation, vindicate his good name, and take account of the
distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has caused.”



The plaintiff claims that he his character injured and he lost  a job and had to start his own business, he
also got calls from his friends when they read the publication, guided  by the authorities relied on I find
that  an award of Kshs. 1,300,000/- is sufficient  general  damages and Kshs.  200,000/-  for aggravated
damages. Judgment is therefore entered for the plaintiff in the sum of Kshs.1, 500,000/- together interest
from the date of judgment till payment in full plus costs of   the suit.

Orders accordingly.

Dated, signed and delivered this 6th Day of November 2014   

R. E OUGO

JUDGE

In the presence of:

……………………………………………………………….……..….Plaintiff

………………………………………………………………………..Defendant

………………………………………………………………………Court Clerk

1.  


