
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NUMBER 445 OF 2012

 HON. BISHOP MARGARET WANJIRU KARIUKI. …..….……. PLAINTIFF

VERSUS

THE NAIROBI STAR PUBLICATIONS LIMITED. ……………. DEFENDANT

 

J U D G M E N T

In a plaint filed in the High Court of Kenya at Nairobi on the 10 th September, 2012 the Plaintiff Hon.
Bishop Dr. Margaret Wanjiru Kariuki MP sued the Defendant, the Nairobi Star Publications limited, the
cause of action being founded on a publication carried out by the Defendant in their Newspaper Edition of
16th day of September, 2011 wherein the allegations were made concerning the Plaintiff.

The Plaintiff  in  paragraph 4 of  the  Plaint  pleaded that  on the  said  date,  the Defendant  without  any
justifiable cause or provocation, published and/or caused to be published and disseminated, of concerning
and about the Plaintiff  through the said sensational  Star  Newspaper in  the front  page a libelous  and
malicious article titled: -

“Bishop Wanjiru Banned from doing weddings” which article she alleges was highly defamatory of her
repute,  personality,  credibility  and standing in  the  society.  The alleged  defamatory  article  is  set  out
hereinbelow.

“Bishop Margaret Wanjiru, the Housing Assistant Minister has been banned from conducting
marriages,  The  Kenya  Gazettee  Notice  dated  September,  9th signed  by  the  Senior  Deputy
Registrar  of  Marriages,  FSM  Ng’ang’a  withdrew  Wanjiru’s  licence  with  immediate  effect.
Wanjiru the MP for Starehe, is also the Presiding Bishop of Jesus is Alive Ministries which is
part of the Redeemed Gospel Churches of Kenya “Notice is given that in exercise of the powers
conferred by Section 6 (1) of the African Christian Marriage and Divorce Act, the Ministers
named in the Schedule hereto have had their licences to celebrate marriage under the provision
of the said Act cancelled, said the notice.

The decision will affect thousands of Wanjiru’s followers who jampack the JIAM Church and
offices  on  Haile  Selassie  Highway,  Nairobi,  every  Sunday.  Other  church  ministers  whose
licences have been canceled are Rev. Perminus Kinyua, Rev. Julius Kigunda and Rev. Joseph
Kamau Njoroge of Christian Church International. The registrar also banned Pastor Job Njugi
of  Vision and Hope Revival  Centre,  Rev.  Joseph Boro of  Nairobi  Community  Centre,  Rev.
Robert  Wafula of  Jesus Worship Sanctuary,  Rev.  Paul Mulatya Makula of  Age Community
Ministry  Kenya,  Rev.  Gabriel  Wanjohi  Waweru of  the  Christian  Church International  from



solemnizing marriages.”

Wanjiru is known for her catchphrase ”The Glory is here” she told the star that the notice in the Kenya
Gazettee was “procedural” and did not mean she cannot conduct marriages.

She said she had been authorized to marry couples and her status has changed. I was then registered a
pastor under the Redeemed Gospel Churches but now I am an ordinate Bishop of the Jesus is Alive
Ministries,  “She told the Star yesterday. Wanjiru explained that she could not be registered both a
pastor Margaret Wanjiru of Redeemed Gospel church, and Bishop Margaret Wanjiru of JIAM and
had to choose one between them.”

Senior Counsel Paul Muite said it was  “Strange” that such action would be taken by the registrar. He
explained that it is the responsibility of the church to seek registration or ordinate clergy with authority to
solemnize marriages. “The only time someone can be deregistered is if the recommending church is not
registered: or the individual has not been ordained or has been excommunicated by the church, Muite
said.”

Wanjiru  was  ordained  by  Bishop  Arthur  Kitonga  when  he  was  the  head  of  the  Redeemed  Gospel
Churches, Kitonga who has since retired was yesterday not available for comment.

However, a church Bishop who cannot be identified because he is not authorized to make an official
statement said of Wanjiru,  “She first applied for the licence under the Redeemed Gospel Churches
many years back and she was granted.”

Now, for her to claim that the reason her licence has been cancelled is just because she has applied for a
new one is rather peculiar, she simply could have updated her status since she now runs her own church.

Bishop Wanjiru’s JIAM is described on her website as one of the fastest growing churches in Africa.

The Plaintiff avers that the aforesaid publication was not only false, malicious and defamatory but the
same was contemptuous, disparaging and ill motivated, and the Defendant in so publishing the same, was
actuated  by  extreme  malice,  contempt,  spite  and  the  publication  was  calculated  to  injure,  discredit,
humiliate and destroy the Plaintiff’s personal image. The Plaint enumerated the various ways the said
publication had injured the Plaintiff’s reputation. In paragraph 6 of the Plaint, it sets out what the words
meant or were understood to mean by way of innuendo which I will not reproduce here.

The Plaintiff further pleaded that, before the publication of the said libelous material, she in her capacity
as Member of Parliament for Starehe Constituency and the Bishop of JIAM Ministries, enjoyed extremely
high esteem and respect from her constituents, followers and flock of the Christian Fraternity and her
colleagues in the 10th Parliament of the Republic of Kenya. Further, by reason of the said defamatory
article, the Plaintiff’s reputation has been brought into question and lowered in the estimation of the right
thinking members of the society and her congregation who have shunned and avoided the Plaintiff since.

The Defendant filed a statement of defence on 12th April, 2013 wherein it has admitted publishing the
article complained of and admits the contents of the plaint in so far as it is consistent with the exact
wording  of  the  article.  The  Defendant  denies  that  the  allegations  in  the  article  are  injurious  of  the
Plaintiff’s reputation and avers that the article contains statements of opinion that were based on facts and
therefore justified in the circumstances.

The Defendant further avers the words complained of consist of statements of fact, are true in substance
and fact and in so far as they consist of expressions of opinion on a matter of public interest it avers that
the article was published on the basis of factual information, available to the public.

The Defendant in paragraph 5 sets out the particulars of facts under Order 2 rule 7 of the Civil Procedure
Act which were that: -



a) It is a fact that the Registrar of Marriages vide Kenya Gazette Notice Number 10875 dated 30th

August, 2011 published in the September 9, 2011 issue cancelled the Plaintiff’s licence to celebrate
marriages under the African Christian Marriage and Divorce Act.

b) It is a fact from the notice dated 30th August, 2011 the Plaintiff could not celebrate marriages.

c) It is a fact that in the Kenya Gazette notice Number 10875 dated 30th August, 2011 published in
September 9 issue, other licences apart from the Plaintiff’s were also cancelled.

d) It is a fact that once the licence has been canceled the holder of the cancelled licence cannot
celebrate marriages without a licence.

And on the particulars of fair comment, the Defendant avers that it is a fair comment that the cancellation
of the Plaintiff’s licence was bound to affect the Plaintiff’s followers. In whole, the Defendant avers that
the  article  were incapable  of  communicating  to  its  general  readership  the  importations  or  innuendos
alleged by the Plaintiff.

The Defendant further avers that consequent to the publication of the Article complained of, it published a
second  article  on  27th September,  stating  that  the  Plaintiff  had  been  reinstated  by  the  Registrar  of
Marriages to celebrate marriages.

When the matter was finally heard, the Plaintiff testified as PW 1 and called one witness in support of her
case while the Defendant called one witness. The Plaintiff adopted her statement filed in court on 10 th

August, 2012 and relied on the list of documents filed the same day with the statement. Her evidence
reiterates the contents of the plaint filed herein. She told the court that the impression created by the
article was that she is either a conwoman, has no integrity, is not ordained or has been ex-communicated
from the Ministry or she has been deregistered.

According to her, the actual position was that until 9th September, 2011, she was a holder of marriage
licence  issued to  her  under  the Redeemed Gospel  Church as a Pastor,  which duly authorized her  to
celebrate marriages under the African Christian Marriage and Divorce Act. That she sought to have the
licence changed to reflect the fact that she was now a Bishop and member of JIAM and procedurally, the
Registrar  of  Marriages  had  to  first  cancel  the  licence  under  the  Redeemed  Gospel  Church  before
immediately issuing one to her under JIAM.

That by a gazette Notice No. 10875 published on the 9th September, 2011, the Senior Deputy Registrar of
Marriages acceded to her request and cancelled the said licence issued to her under Redeemed Gospel
Church  as  Pastor  Margaret  Wanjiru  Kariuki  and  on  the  13th September,  2011,  the  Senior  Deputy
Registrar  General  issued her with a  replacement  licence  under Jesus is  Alive Ministries as a Bishop
Margaret Wanjiru Kariuki since her status had changed.

That  on or  about  the  16th September,  during  the  subsistence  of  the  marriage  licence  dated  the  13th

September, 2011, the Defendant without any justification, cause or provocation published and/or caused
to be published and   disseminated of, concerning and about her and through the main headline of its star
Newspaper, the words complained of in the article.

It was her evidence that the cancellation of the said licence was done at her request and instance so as to
retain one licence as Bishop under Jesus is Alive Ministries. That the publication has caused her and her
family, friends, peers and congregation extreme and grave suffering, embarrassment, ridicule, hatred, pain
and agony.

The Plaintiff  called one witness namely Rev. Danson Kanga who testified as PW 2. He is a resident
Pastor  of  Jesus  is  Alive Ministries  whose duties  are  to  oversee administration  work,  run the  church
programmes and counseling. It was his evidence that when he read the article, it affected him negatively
since they work together with the Plaintiff. To him it was a big shock as he never expected such a thing to



be mentioned. The article made him think that the Plaintiff was not an honest person or that what she was
doing was not right and that she did not deserve to be called a Bishop if she had been banned from
officiating ceremonies like weddings. According to him, the Ministry was affected in that people began to
raise questions and the number of weddings they used to have,  reduced drastically  and even a good
number of people left the church.

On its part, the Defendant called one witness in support of its case, One Paul Ilado who testified as DW 1.
He is  a  journalist  by profession  employed by the  Star  Newspaper  as  the  group Political  Editor.  He
adopted his statement dated 12th April, 2013 as part of his evidence in chief. In addition to the statement
he also relied on the list  of  documents  filed in  Court.  In  summary,  he admitted  that  the Defendant
published the article complained of by the Plaintiff  but before doing so, they contacted some people
whose names were mentioned in the Kenya gazette to confirm if their licences had been cancelled and the
Plaintiff herein was among the people that they contacted. It was his further evidence that the article was
published following an official  Kenya gazette  which had been published on the 9 th September,  2011
Notice Number 10875 which was talking about cancellation of licences which contained names of several
people and the Plaintiff happened to be one of them. He told the court that they reported what was in the
Kenya Gazette. According to him he is not aware of anything defamatory in the article and that they gave
the Plaintiff a chance to respond and her response was carried in the story. He averred that they did not
add anything else, rather than what was contained in the Kenya Gazette and that they did not have a
problem with the Plaintiff as a person. That the notice was published on the 6th September, 2011 and the
Defendant published the story on the 16th September, 2011 by which time, there was only one Kenya
Gazette Notice Number 10874 but later on, after two weeks they got another notice published on 23rd

September, 2011 which reinstated the Plaintiff’s licence. That immediately they got the Kenya Gazette of
23rd September, 2011 they reported the new facts on    27th September, 2011 title “Bishop Wanjiru gets
Marriages Nod”. He testified that by the time they published the 2nd story, they had not received any
demand notice from the Plaintiff and therefore, it was not based on a demand. The demand letter was
received on 28th September, 2011. He told the court that there was no need for an apology because upon
the receipt of the second Kenya Gazette they published its contents which in his view were fair. He urged
the court to dismiss the case with costs.

Parties filed their respective submissions to which they annexed list of authorities which I have duly
considered.

The Defendant filed statement of agreed issues on the 10th February, 2013 which identifies the following
issues: -

a) Whether the publication sued upon is defamatory of the Plaintiff as alleged in paragraphs 5 and 6
of the Plaint.

b) Whether the words complained of were published negligently, carelessly and maliciously.

c) Whether the defence of fair comment is available to the Defendant.

d) Whether the Plaintiff has suffered any loss and damage or injury known in law as a result of the
publication.

e) Whether the Plaintiff is entitled to any reliefs sought.

f) Who is to bear the costs of the suit?

What then is defamation?

In the English Case of  Scott  Vs Sampson (1882) QBD 491 at  page 503,  Dave J defined the word
‘defamation’ as



“A false statement about a man to his discredit”

The leading English monograph of Gatley on the subject of defamation defines it as thus: -

“Any imputation which may tend to lower the Plaintiff  in  the estimation of right  thinking
members of the society generally.”

While the well known work of Winfield gives the following definition of defamation.

“It is the publication of a statement which tends to lower a person in the estimation of right
thinking members of the society generally or which tends to make them shun or avoid that
person.”

Another authority often cited as definitive on defamation is that of Thomas Vs C.B.C (1981) 4 WWR
289 as follows: -

“The gist of the torts of libel and slander is the publication of matter (usually words) conveying
a defamatory imputation. A defamatory imputation is one to a man’s discredit or which tends to
lower him in the estimation of others, or to expose him to hatred contempt or ridicule or to
injure his reputation in his office, trade or profession, or to injure his financial credit. The
standard of opinion is that of right-thinking persons generally. To be defamatory an imputation
need not have actual effect on a person’s reputation; the law looks only to its tendency. A true
imputation may still be defamatory although its truth may be a defence to an action brought on
it; conversely untruth alone does not render an imputation defamatory.”

The  common  law  of  defamation  protects  every  person  from  harm  to  their  reputation  by  false  and
derogatory remarks about their person known as defamation. The same protection is also anchored in the
Constitution under Article 33 (1) (a) as read together with Clause (3) thereof both of which provides as
follows: -

“33(1) (a) Every person has a right to freedom of expression, which include freedom to seek,
receive or impact information or idea.

Clause 3 provides “in exercise of the right to freedom of expression every person shall respect
the rights and reputation of others.”

What then are the elements of the tort of defamation?

The elements of the tort of defamation were well laid out in the case of  John Edward Vs Standard
Limited as follows: -

1) The statement must be defamatory.

2) The statement must refer to the Plaintiff.

3) The statement must have been published by the Defendant.

4) The statement must be false.

The case of  J Kudwoli Vs Eureka Educational and Teaching Consultants & 2 Others, HCCC No.
126 of 1990 also sets out the same elements of the Tort of Defamation (both libel and slander) and in
addition to the ones set out above and in cases of slander, subject to certain exceptions, the Plaintiff has to
prove any special damage that he/she has suffered. These elements are substantially in tandem with the
issues for determination by the court and which I hereby proceed to consider.

From the evidence on record, it is not in dispute that the article complained of was published by the



Defendants and that it referred to the Plaintiff. In fact, it mentions the Plaintiff by name. The other issues
are whether the words in the article are defamatory, false and malicious.

In considering whether words are defamatory, I make reference to the case of Richard Otieno Kwach Vs
the Standard Limited & David Makali Nairobi HCCA No. 1099 of 2004 where Visram J observed: -

“Words are defamatory  if  they involve  a reflection upon the personal  character  or official
reputation of the Plaintiff.”

On the other hand, malice can be inferred and for it to be inferred, the language of the published article
ought to have altered the facts and their meaning and there ought to be animosity. In the persuasive case
of Phineas Nyagah Vs Gitobu Imanyara (2013) eKLR, Odunga J held that: -

“Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used is utterly beyond or
disproportionate to the facts. That may lead to an inference of malice… malice may also be inferred
from the relations between the parties….

The failure to inquire in the facts is a fact from which inference of malice may properly be drawn.”

I have carefully considered the evidence on record and the submissions by the parties herein. The Plaintiff
alleges that she was defamed while the Defendant has raised various defences in support of its case which
include that of fair comment and justification. According to the Defendant the article of 16th September,
2011 contained facts as set out in the gazette Notice 10874.

The Plaintiff’s main issue with the article was that the Defendant used the word  “banned”, while the
gazette notice used the word  “cancelled” which in her view have a different meaning and from this,
malice can be inferred and that the cancellation of her licence as a Pastor under the Redeemed Gospel
Church was at her insistence so that she could retain a single licence under Jesus is Alive Ministries.  That
the Defendant published the article when the Plaintiff was already the holder of a marriage licence under
the Jesus is Alive Ministries and even though she explained the true position to the Defendants, they not
only  published  the  sensational  article  but  also  went  a  step  further  by  contradicting  the  Plaintiff’s
explanation. She also averred that the article contained in the Nairobi Star of the 27 th September, 2011
was  a  small  heading  and  it  did  not  receive  same  prominence  as  the  article  published  on  the  16 th

September, 2011.

In their defence the Defendants have raised the defences of justification and that the publication was a
matter of public concern and therefore privileged. It is trite law that a defamatory statement is presumed
false unless the Defendant can prove its truth. Defamation law puts the burden of proving the truth of
alleged defamatory statements on the Defendant rather than the Plaintiff.

The Defendants  have also relied  on the defence  of fair  comment  which is  closely related  to  that  of
justification. In considering the defence of fair comment, the court considers whether the statement was a
view that a reasonable person could have held. In support of the two defences, the Defendants avers that
the article was published on the basis of factual information available to the public which in this case was
the Notice in the Kenya Gazette of 9th September, 2011 gazette Notice Number 10874, in which the
Registrar of marriages cancelled the Plaintiff’s licence to celebrate marriages under the African Christian
Marriage and Divorce Act.

The Defendants relied on Section 6 of the African Christian Marriage and Divorce Act which provides
thus: -

1) The minister  may licence  any minister  to  celebrate  marriages  under this  act  and may at
anytime cancel such licence and notice of the granting or cancellation of such licences shall be
published in the gazette.



2) Notwithstanding any provision to the contrary in the marriage Act, no Minister shall celebrate
any marriage under this act unless licenced by the Minister under Subsection (1) of this Section.

As rightly argued by the Defendants, it is clear from the above provisions that the law forbids a person
without a licence from celebrating any marriage under the Act. As such, someone whose licence has been
cancelled is prohibited from celebrating a marriage. The legal effect of the cancellation is that the Plaintiff
could not celebrate marriages because the law prohibited her from doing so and therefore, in view of the
contents of the notice and the law under which the word “ban” was used, in my view it was proper. In the
concise  Oxford  English  Dictionary,  the  word  ban is  defined  as  “officially  or  legally  prohibit… an
official or legal prohibition.”

On the other hand, the word cancel means  “decide that (a planned event) will not take place.” In my
view the two words bear a similar meaning and especially in the context in which the word “ban” was
used and in the circumstances of the case herein. The bottom line was that at the material time of the
gazette notice, the Plaintiff could not legally celebrate marriages until a new licence was issued to her.
However, the Plaintiff was later issued with a licence dated the 13th September, 2011 hardly five days
after the earlier one was cancelled.

The article, the subject matter of the suit herein was published on the 16th September, 2011 by which time
the Plaintiff  had a  valid  licence.  It  is,  therefore,  clear  that  by the time the article  was published the
Plaintiff was a holder of a valid licence and could celebrate marriages under the marriage Act yet the
Defendants went ahead and wrote the article oblivious of the damage it could cause to the Plaintiff’s
reputation.  The Defendants  cannot,  therefore,  rely  on  the  defence  of  justification  because  as  at  16th

September, 2011, it was not a fact that the Plaintiff did not hold a valid licence and therefore the article as
published was false.

The next  issue for  consideration  is  whether  there  was malice  on the  part  of  the Defendant.  For  the
Plaintiff to succeed, the claim of malice has to be proved. On the other hand, malice can be inferred and
for malice to be inferred the language of the published article ought to have altered the facts and their
meaning and there ought to be animosity. In the persuasive case of Phineas Nyaga Vs Gitobu Imanyara
(2013) eKLR the learned Justice Odunga J held: -

“Evidence of  malice  may be found in the  publication  itself  if  the language used is  utterly
beyond or disproportionate to the facts. That may lead to an inference of malice… malice may
also be inferred from the relations between the parties….

The failure to inquire in the facts is a fact from which inference of malice may properly be
drawn.”

The evidence available to the court is that the Defendants contacted the Plaintiff before writing the article
and she gave her side of the story which they have captured in the article but they omitted to include the
fact that she had been issued with another licence on 13th September,  2011. The Defendants did not
challenge that licence in any way. The Plaintiff in her evidence testified that she informed the Defendants
before they wrote the article. According to Paul Ilado who testified as DW 1, by the time the article was
published there was only one gazette notice number 10874 but two weeks later, they got another notice
published on the 23rd September, 2011 which reinstated the Plaintiff’s licence. This second gazette notice
was not produced in evidence in the absence of which the court can only go by the evidence available
which is that by    16th September, 2011 the Plaintiff had a valid licence dated 13th September, 2011 and
which she produced as an exhibit.  It is my considered view that there was malice on the part of the
Defendants in publishing the article which did not reflect the true state of affairs as at 16 th September,
2011.

Was the article defamatory of the Plaintiff?

At the material time, the Plaintiff was a Bishop running a Christian Ministry under the name of Jesus is



Alive Ministries,  a  Member of Parliament  for Starehe Constituency and an Assistant Minister  in the
Government of the Republic of Kenya. It was her evidence that following the publication of the article,
some people  who had booked marriages  cancelled  and the  article  also  made  some people  leave  the
church. It also made her Deputy Pastors doubt her ability because if you are banned from officiating
marriages, it means you have been ex-communicated.   That evidence was supported by PW 2 Danson
Kanga who by then  was  a  Resident  Pastor  of  Jesus  is  Alive  Ministries.  The article,  no  doubt,  was
defamatory and the Plaintiff suffered damage to her reputation as a result of its publication having noted
the positions she held as an Assistant Minister and as a Bishop with Jesus is Alive Ministries. Some
people left the church and it made her Deputy Pastors doubt her ability and she was forced to stand on the
pulpit to explain to her congregation that the position was not what had appeared in the article.

Up to his point, I think I have said enough to justify my finding that the article dated 16 th September,
2011 was defamatory of the Plaintiff and I do not, therefore, hesitate to find that indeed it was.

On the issue of damages,  I find the following passage by Winderyer J in the case of  Vein Vs John
Rairax & Sons Pty Limited, 117 C.L.R. 115,150 useful: -

“It seems to me, properly speaking, a man defamed does not get compensation for his reputation that is
simply because he was publicly defamed. For this reason, compensation by damages operates in two
ways – as vindication of the Plaintiff to the public and as a consolation to him for a wrong done.
Compensation is here a solatium rather than a monetary recompense for harm measurable in money.”

The  same position  was  held  by  the  court  in  the  case  of  Brigadier  Arthur  Ndong  Owuor  Vs  the
Standard Limited, Nairobi HCCC No. 511 of 2011: -

“Once a reputation is lost, in my view, monetary damages might not be an adequate compensation.
Monetary damages might be a consolation yes, but they will never be an adequate compensation for a
lost reputation. In the eyes of the public, once a person’s reputation has been damaged it will remain
in memory possibly throughout his life”

In awarding damages, this court draws considerable support in the guidelines in the case of  Jones Vs
Pollard  (1997)  EMLR  233  –  243 where  a  checklist  of   compensable  factors  in  libel  actions  were
enumerated as follows: -

1. The objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published, and any repetition.

2. The subjective effect on the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself but from
the defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial itself.

3. Matters tending to mitigate damages, such as the    publication of an apology.

4.    Matters tending to reduce damages.

5. Vindication of the plaintiff’s reputation past and future.

Still on assessment of damages, Tunoi JA (as he then was) in Civil Appeal No. 314 of 2000 (Johnson
Evans Gicheru Vs Andrew Morton & another (2005) eKLR had this to say:-

“In an action  of  libel  the trial  court  in assessing damages is  entitled  to  look at  the whole
conduct of the defendant from the time the libel was published down to the time the verdict was
given. It may consider what the conduct has been before action and in court during the trial.”

        In his submissions on damages, the Plaintiff has suggested a sum of Ksh.10,000,00/- and has relied
on the case of John Patrick Wachira Vs Wangethi Mwangi & Nation Daily Newspapers and that of
Eric Gor Sunguh Vs George Odinga Oraro, Civil Appeal No. 226 of 2011.



        On their part, the Defendants have suggested a figure of Ksh.2,000,000/- and have sought reliance on
the case of  Musikari Kombo Vs Royal Media Services Ltd (2014) eKLR and that of  Sankala Ole
Kantai Vs Nyamudi Ocheing Nyamudi & Another (2012) eKLR .

        This court has carefully read and considered the submissions by the respective parties with regard to
the issue of quantum of damages. It has also considered the circumstances of this case and in particular
the fact that as at 9th September, 2011, Plaintiff’s licence had been cancelled vide Kenya Gazette Notice
Number 10874 until 13 September, 2011 when she was issued with another one and the only mistake that
the Defendants did was to publish the article before ascertaining the fact of the Plaintiff  having been
issued with another licence.

The Plaintiff has claimed exemplary damages in addition to general damages. Unfortunately, none of the
parties herein addressed the court on this issue. In the English case of John Vs MGN Ltd (1996) 2 ALL
E.R. 35, the court had this to say on exemplary damages: -

Exemplary damages on the other hand had gone beyond compensation and are meant to
“punish” the defendant. Aggravated damages will be ordered against a defendant who acts
out of improper motive e.g. where it is attracted by malice; insistence on a flurry defence of
justification or failure to apologize”.

The Plaintiff in her demand letter dated 28th September, 2011 demanded an apology from the Defendants
but they refused and/or failed to apologize. The Defendant’s only witness Paul Ilado in his evidence was
adamant that there was no need of an apology. His reasoning was that the first story was quoted from the
Kenya Gazette and when they received the second Kenya Gazette they published its contents which in his
view were fair and hence no need for an apology. In my view that continued instance on a flurry defence
of justification and failure to apologize entitles the Plaintiff to exemplary damages.

In view of the aforegoing, this court finds that the Plaintiff is entitled to both general and exemplary
damages and I enter judgment in her favour as follows: -

a) General Damages: - Kenya Shillings Two Million (Ksh.2,000,000/-)

b) Exemplary Damages: Kenya Shillings One Million (Ksh.1,000,000/-)

c) An order that the Defendant makes a full and unqualified apology and such apology to be
given  the  modest  possible  circulation  and  publication,  in  the  three  leading  Newspapers
namely: - The Standard, The Daily Nation and the Star Publications Limited.

d)  A permanent injunction is  hereby issued restraining the Defendant either  by itself,  its
servants,  agents  and/or  other  persons  acting  under  the  direction  of  the  Defendant  from
publishing or causing to be published words defamatory of the Plaintiff with regard to the
subject matter of the article herein.

e) Costs of the suit shall be borne by the Defendant.

Dated, signed and delivered at Nairobi this 15th day of September, 2016.

 

…………………………….

L NJUGUNA

JUDGE



 

In the presence of 

…………………………………. For the Plaintiff

…………………………………. For the Defendant


