
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL CASE NO. 1372 OF 2005

MARTIN NG'ANG'A.................................…………………PLAINTIFF

VERSUS

JEFF OTIENO

WANGETHI MWANGI

NATION MEDIA GROUP.........................................DEFENDANTS

JUDGMENT

1. The Plaintiff Martin Ng'ang'a sued the Defendants Jeff Otieno, Wangethi Mwangi and Nation
Media Group the 1st – 3rd  Defendants respectively vide the plaint dated 7th November 2005 in
which he sought for judgment in the following terms: 

a. An order of  permanent injunction do issue to  restrain the Defendants by themselves,  their
servants and/or agents or otherwise howsoever from publishing or causing to be published any
defamatory material contained in the said Article or any such material as would be  scandalous
or defamatory to the Plaintiff in any form or manner whatsoever. 

b. General  damages  and  exemplary  and/or  aggravated  damages  on  the  basis  of  the  matters
pleaded in paragraph 13 of the plaint. 

c. Costs of this suit. 
d. Interest thereon and any other relief as this court may deem appropriate to grant. 

2. The Defendants filed a common statement of defence to deny the Plaintiff’s claim. 

3. The  brief  summary  of  the  Plaintiff’s  case  is  that  on  17th November  2004  the  Defendant’s
newspaper published an article  which was based on a report. They article read that:        

"Report says KWS hit by fraud, it also blames Mr. Martin Ng'ang'a the current financial controller
for authorising payments for questionable deals that have left KWS in financial constraints. After
an internal inquiry into kshs 2,553, 105 loss in the finance department, Mr. Ng'ang'a and other
employees were recently sent on compulsory leave by the director, Mr. Evans Mukolwe, who was
himself suspended last week..."

The Plaintiff  claimed the said published article was defamatory and the Defendants had referred to
him as corrupt, fraudulent and un-ethical. He averred that the Defendants had malice in publishing
the said article.



4. The defence case is that they were not actuated by malice.  They claimed that the publication was
done in good faith and in public interest.  They said that the article was not defamatory as the
content therein was true in substance and form. They averred that it was an accurate report that
necessitated fair comment on matters of public interest since the public has a right to know of any
transactions involving the Kenya Wildlife Service (KWS). 

5. When the suit came up for hearing, the Plaintiff was the only witness who testified in support of
his case. 

The  gist  of  his  evidence  is  summarized  as  follows:  That  he  worked at  the  KWS as  a  finance
controller. He stated that the background of the dispute was due to a new Board of Directors that was
appointed by the Narc Government that replaced the older board. The new board accused him of
leaking information to the Government. He asserted that at some point, he reported to the internal
auditor that there was theft which caused him to be investigated, interdicted and finally dismissed.
He averred that he was implicated in the report  as having committed an irregularity yet the late
Minister, Mr. Newton Kulundu had approved the expenses according to page 13 of the report. He
referred to the report which on pages 22-28 outlined the names of those that were implicated but he
claimed that, only his name was mentioned maliciously by the Defendants. He testified further that,
after losing his job because of the report, he could not find another job and he left for the United
States  of America to  look for greener  pastures  and as an asylum seeker.  He concluded that  the
Defendants had not produced the report that they relied on and denied the claim that the Criminal
Investigation Department found him culpable.   

6. On their part, the Defendants did not tender any evidence. 
7. At the close of  evidence,  learned counsels  appearing  in this  case were invited  to file  written

submissions which they did.  I have considered both  the evidence and  the rival submissions. 
Though the Plaintiff listed seven statements of issues, the same maybe summarized to two main
issues namely: 

a. whether the article published constituted defamatory remarks about the Plaintiff? 
b. Whether the Plaintiff suffered any damages as a result of the defamatory article? 
c. Whether the defence of privilege is available to the Defendants? 
d. Damages. 

8. On the 1st issue as  to whether  there  is  proof  of defamation,  according to  the Defendants  the
publication complained of was  a matter of public interest as it involved the dealings in Kenya
Wildlife  Service which is  a state  corporation.  It  is  the submission of the Defendants  that  the
publication was made in utmost  good faith and without any malice towards the Plaintiff.  The
Defendants claim that the article published was based on a report which blamed the Plaintiff for
authorizing  questionable  deals,  which  report,  they  claimed,  the  Plaintiff  did  not  contest.  The
Defendants argued that the wordings used in the article that are in contention are lifted almost
word  for  word  from  the  letter  dated  4th November  2005  which  letter  sent  the  Plaintiff  on
compulsory leave. They further stated that the report was prepared by the inspectorate of State
Corporations which is a statutory office established under section 18 of the State Corporations Act
and pleaded that they are protected by qualified privilege under section 7 of the Defamation Act.
The Defendants further cited the defence under defamation Act which provides for justification
and fair comment.  It is not disputed by the Defendants that  they indeed published the article
which the Plaintiff felt offensive and defamatory.  The Plaintiff supplied to this court the extracts
of  the  reports  the  Defendants  relied  on  in  publishing  the  offending  story.  The  following
documents are relevant to this dispute.  First, is the extracts of the reports by the inspectorate of
State corporations and secondly, is the letter dated 4th November 2004 sending the Plaintiff to
proceed on compulsory leave with the reasons specified therein. 

9. I have critically  examined the aforesaid documents  and it  is  apparent  to me that  the report  is
raising questions touching on the Plaintiff’s exercise of authority to approve payments of certain
deals.  In the same correspondences the notes gross irregularities in respect of payments made to



former and current chief executives of Kenya Wildlife service.  A recommendation is made to
surcharge  the  Plaintiff’.  The  reports  further  raised  audit  queries  relating  to  procurement  of
furnishings and purchase of a BMW Limousine for the director.  A recommendation for the taking
of a disciplinary action against the Plaintiff for professional negligence in abetting an irregular
payment for accommodation and incidental expenses for Mr. Mukolwe at the Norfolk Hotel.  It
would also appear from the documents exhibited by the Plaintiff that the Plaintiff was eventually
summoned to appear before the Kenya Wildlife Service Board.  Upon hearing the Plaintiff, the
Board of Trustees terminated the Plaintiff’s services. 

10.The defence put forward the argument that the article complained of is the truth in substance,
privilege and public interest.  The Defendant aver that  the article  consist  of opinions made in
public interest.  It is apparent that the Defendants did not produce the records or reports or grounds
they relied upon as the basis of their publication, namely the report of NACCOPI consultants.  Ne
nexus was established between NACCOPI and the Inspectorate of state corporations.  No other
report has been presented to this court.  In the absence of such crucial evidence in support of the
Defendants’ averments, the pleadings remain unsupported and hence cannot stand.  The Plaintiff
presented  a  letter  from  the  C.I.D  offices  dated  20.3.2005  clearly  mentioning  individuals
responsible for the loss of kshs.2,553,105/= at KWS.  The Plaintiff also tendered in evidence the
letter dated 1st July 2005 from the inspectorate of state corporations ascertaining that their report
naming  the  Plaintiff  to  have  authorised  payment  of  kshs.505,527/20  on  18.11.2003  and
kshs.321,775/= on 18.11.2003  was erroneous.  The offensing article was published on 17.1.2004
and a demand was issued to the Defendants on 17.5.2005.  The Defendants have made no attempt
to correct the erroneous publication but have stood by their defence even with the full knowledge
of the error in the information relied upon at the time of publication.  It is clear to me that the
article was reckless and in the circumstances of this case was actuated by malice.  The Defendants
selectively published the Plaintiff as the person involved in the fraud even when the report of the
Inspectorate  of State  Corporations had named other individuals  along with the Plaintiff  under
several heads on its investigation report.  In the end I find no merit in the Defendants defence. 
The published article contained offensive remarks that were defamatory and aimed at tarnishing
the Plaintiff’s character and reputation.  The article was made carelessly and maliciously against
the Plaintiff as they were neither factual nor verified on their authenticity before being published. 

11.The second issue to determine is whether the defence of privilege is available to the Defendants. 
There is no doubt that the Plaintiff admitted that there was a report by the inspectorate of state
corporations.  I have already pointed out  hereinabove that the aforesaid report contained material
errors  which  the  inspectorate  of  state  corporations  acknowledged.  In  light  of  the  aforesaid
admission, the defence of justification fails. 

12.One issue which has kept popping up is the fact that the Plaintiff was eventually dismissed from
employment on the findings contained in the inspectorate of state corporation.  It should be made
clear here that no report or publication has been availed from KWS or the Inspectorate of state
corporation confirming the alleged issues of fraud.  The fact that the Plaintiff was targeted in the
article and the other individuals left out aggravates the injury suffered. 

13.Having found the Defendants liable for defamation, I now turn my attention to the question of
damages.  There is no doubt that the Plaintiff in his professional calling, his integrity, his repute
ethical standards and moral standing in the eyes of right thinking members of the society was
lowered.  An award of damages would therefore go a long way to mitigate the damage that has
been occasioned to the Plaintiff.  The Plaintiff testified that the publication caused him trauma and
as such he could not engage in any gainful employment in Kenya on account of the article.  As a
result he sought an asylum in the United States of America.  There is no doubt that the Plaintiff
was  a  high  ranking  civil  servant.  The  Plaintiff  asked  to  be  paid  ksh.9,000,000/=as  general
damages.  The  Defendant  did  not  deem  it  fit  to  suggest  any  figures.  I  have  looked  at  the
authorities  supplied  by  the  Plaintiff  on  damages.  In  George  Oraro  =vs=  Barack  Mboja
H.C.C.C no. 85 of 1992, this court awarded kssh.1.5 million as damages for defamation. 



In  Abraham Kiptanui =vs= Francis Mwanini & 4 others H.C.C.C no. 42 of 1997 this court
awarded kssh.3.5 million as general damages for libelous statement published in a newsletter.

14.In the case of Daniel Musinga T/A Musinga & Co. Advocates, 

      Mombasa  H.C.C.C  no.  102  of  2000-  the  Plaintiff  was  awarded  kshs.10,000,000/=  as  general
damages for libel. 

12)   I  have already stated that  the Plaintiff  in this  suit  was a high ranking civil  servant  who
commanded high respect from his colleagues.  I am convinced that in the circumstances this case
an award of kshs.2.5  million is reasonable.  I consequently make the award with costs.

Dated, Signed and delivered in open court this 12th day of  February, 2016.

J. K. SERGON

JUDGE

In the presence of:

………………………………………. for the Plaintiff

……………………………………….for the Defendant


