
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO. 331 OF 2007

REVEREND CRISPUS NDEGWA………………….......……....PLAINTIFF

VERSUS

BEDAN MBUGUA…………………………………….....1ST DEFENDANT

ROYAL MEDIA SERVICES LTD………………….........2ND DEFENDANT

JUDGMENT

In his plaint dated and filed on 2nd April, 2007, the plaintiff sued the defendants for recovery of damages
following the words that he alleged were published in the 2nd defendant’s weekly column at page 13 on
the February 16th to 22nd ,2007 issue. The words alleged to have been published were as follows:-

“The Presbyterian Church of East Africa (PCEA) has sacked three clergymen on allegations of
gross misconduct…The priests are alleged to have attempted to encourage followers to join a new
denomination.

According to the circular sent to all the PCEA assemblies in larger Kiambu District, the clergy
wanted the followers to defect with them to a newly registered Pentecostal churches affiliated to a
new Presbyterian Community with roots in the United States.

According to the letter signed by the Limuru PCEA Clerk Peter Kamweru, those sacked included
Chrispus Ndegwa, Ndeiya Parish.

The letter said the sacking of the priests came after a meeting of the church Kirk session (Elders
Committee), which accused them of gross misconduct.

Two years ago Reverend Ndegwa had a splinter group in Limuru that saw one of its branches cede
and over 40 members expelled. Efforts to reach the priests over allegations were futile.”

It was pleaded that the above publication was widely known among those who resided in and around
Limuru and most members of PCEA. He pleaded that the publication was defamatory to his reputation
and the said article made him suffer considerable distress and embarrassment.

The defendants filed a statement of defence in which they denied the plaintiff’s claim. They particularly
contended that the said words were so published in good faith, in public interest and without malice and
were not intended to injure the plaintiff’s character. That it is public interest that the members of public
know the activities  and discharge of duties by the individuals  in the position of the plaintiff.  In that
regard, they contended that the publication is privileged and a fair comment on matters of public interest.



It was further contended that under section 79 of the Constitution, the public is entitled to know and to
have information that shocks and disturbs their  conscience about the conduct of the public affairs by
individuals in the position of the plaintiff and the defendants are entitled to the freedom to impart such
information  to  the  public  in  a  democracy  like  ours.   It  was  contended  that  the  amount  of  public
convenience  from the  restriction  of  the  freedom of  speech  would  far  out-balance  that  arising  from
infliction of a private injury, which injury is denied in any event in this case. That the said words were so
published  after  thorough  investigations  had been  done,  in  accordance  with  principles  of  responsible
journalism to confirm their authenticity and that they are true in substance as they were published. The
defendants pleaded  the defence of truth or justification.

It was further stated that the article was published pursuant to the freedom guaranteed under section 79 of
the Constitution, in the course of discussing a matter of public interest, concerning an officer serving in a
church leadership whose conduct is a matter of public interest, concerning their duties, without malice,
reasonably in the circumstances and with an honest belief in the truth of the words and was not made with
reckless disregard for the truth or untruth of the words.

At the hearing,  the plaintiff  (PW1) testified that he was a retired church minister.  He confirmed the
publication and stated that it referred to him. That the said words as they referred to him are malicious
and false and they   assassinated his name and character. That it damaged his career as a long serving
Church Minister who was about to retire. He stated that the publication made him suffer since the year
2007. That furthermore he was transferred from Limuru on 1st January, 2004 to Njumbi parish Kikuyu
Presbytery and not Ndeya as alleged. That as at the time of publication, he was not at Limuru. He denied
having started a splinter group as published or registered any new Pentecostal Church affiliated to any
church in America.

He lamented that the said words meant that he had been sacked and was no longer a Minister in the
church. That he had grossly misconducted himself in his pastoral duties and had encouraged followers of
the church to join new denominations which had been formed. He stated that the said allegations were
untrue. That he on the other hand retired from the church after refusing a renewal of his contract. That he
declined the renewal because of the damage that had already been caused by the publication. He lamented
that after the publication, every congregation he went to serve walked out on him. He stated that some
members  shouted  at  him  as  they  knew  he  had  been  sacked.  That  some  church  members  held
demonstrations against him and wanted to assassinate him and had to seek police security. That despite
writing a demand letter to the defendants, there was no apology or correction offered. He stated that the
church published a letter to confirm that he had been posted to Kikuyu on 1st January, 2004 and that there
was no complaint against him.

On cross examination, the plaintiff denied having seen the letter dated 1st October, 2003, (Kamandura
issues of the splinter group). He however acknowledged having received the suspension letter dated 4th

October, 2003 and stated that he appealed against the said suspension which was later lifted. The plaintiff
stated that he did not read the article on the newspaper but was called and informed about it by one
Kigathe. That he sued royal media for the reason that it was mentioned as the publisher at the back page
of the newspaper. He denied leading the splinter group by the time the publication was made. He stated
that there had been earlier complaints about him but that the complaints were made in Njumbi and not
Kamandura. He stated that he did not know whether or not there was a commission formed to investigate
his case. He told the court that there was bad blood between the management of PCEA and presbytery but
acknowledged that he was suspended in November,2003 from Kamandura. He however denied forming
any splinter group after the suspension.

Samuel Kigathi Gachara (PW2) testified that he has known the plaintiff since April, 2004. He stated that
he was aware of the publication but he was not aware the plaintiff was forming a splinter church.   He
stated that despite the plaintiff’s explanation, he did not believe him rather he thought the publication was
true.  He stated that  the publication changed his view about  the plaintiff.  That he now saw him as a
dishonest PCEA member. He further stated that the story was very sensational and every member of the
parish wanted to know the truth.  That the story occasioned the splitting of the congregation into two and
it caused members to demonstrate causing the plaintiff to abscond duty. According to him  the publication



was not true and though members calmed down, the plaintiff’s reputation was tainted.

On cross examination, he stated that he did not know of the plaintiff’s suspension. He further stated that
he did not know the reason why the plaintiff   had been transferred from Limuru parish. Upon being
shown the letter of suspension, that of appeal by the plaintiff and the one to the General Secretary from
the  interim  presbytery  clerk  and  moderator,  PW2  stated  that  he  was  no  longer  disturbed  by  the
publication.

Evanson Gitau Muturi (PW3) testified that he worked with the plaintiff in Njumbi parish but that the
plaintiff was transferred in the year 2004. It was his evidence that the article caused a lot of trouble in the
church that the minister was unable to run the office because there were alot of threats that he should
leave the parish. That there was a rift between those that believed him and those that did not. He stated
that he was not aware of any gross misconduct that was leveled against the plaintiff. That he knew for a
fact that the plaintiff had not served in Ndeiya parish rather he had come from a parish called Kabuku. He
averred that the allegations injured the plaintiff’s reputation and that of the church and he was made to
retire prematurely. He denied that the plaintiff committed gross misconduct and contended that the article
contained falsehoods. He later stated that he knew the plaintiff when he had been transferred from Njumbi
in the year 2004 from Limuru Presbytery and he thought it was a normal transfer. He confirmed that the
plaintiff continued as a minister even after the publication but he faced demonstrations against him and
his life was threatened. That he reported the threats to the police.

Bedan Nga’ng’a Mbugua (DW1) gave evidence on behalf of the defendants. He told  the court that the
motive behind the publication was not to defame the plaintiff but to merely present facts to members of
the public. He stated that whenever an article can reflect on one negatively, it is upon the publisher to
confirm if it is factual. He denied that the article referred to the plaintiff and stated that it talked of a
number of clergymen. He told the court that the circulation was majorly in Limuru and Kiambu and that
the plaintiff was contacted for clarification. He denied defaming the plaintiff for the reason that the letters
indicate that he conducted marriages without authority and that the plaintiff had actually been suspended.

On cross examination, DW1 confirmed that the 2nd defendant published the article and that he was the
editor. That it targeted members of the public but majorly circulated in Kiambu.   He confirmed that the
article mentioned the plaintiff’s name and that it stated that he was sacked. He however contended that
the fact that the article talks of sacking does not affect its credibility.

After the hearing, parties filed written submission.  On the part of the plaintiff, it was submitted that, it is
not contested that the words were published and that the Newspaper was produced by the plaintiff.  That
the article referred to those involved and they include the plaintiff herein.

It was further submitted that according to the plaintiff, the natural and ordinary meaning of the words
published in  the  article  meant  and were understood to  mean that  the  plaintiff’s  services  as  a  PCEA
minister and Reverend had been terminated, that the plaintiff had grossly misconducted himself and had
opened another  church where  he  was encouraging followers  to  join  and lastly  that  the  plaintiff  was
dishonest  and could  not  be  trusted  and had  actually  been  degazetted  as  a  church  minister  and  was
committing criminal offences by purporting to minister in PCEA.

That the publication caused sharp divisions in the church and some pamphlets were distributed and his
Pastoral work became impossible and had to send his juniors to represent him.  That according to PW3
the publication incited violence which deteriorated to fist fights among the members of the congregation.

It was further submitted that the plaintiff was not sacked but had been suspended which decision was later
rescinded by the Business Committee vide its letter dated 13th October, 2003 and for that reason, the
publication was malicious and untrue.  That the documents were at all material times in possession of the
defendants but through ultterior motives chose to give facts that were untrue and completely disparaging 
of the plaintiff’s character.  That the plaintiff was never involved in the issues of splinter group.

It was submitted that there was no justification whatsoever for the defendant to publish such defamatory



words and the sole reason of doing so was to occasion prejudice and injury to the plaintiff.  The court was
asked to take judicial notice  of the fact that the leader was meant to target leaders in the country and was
being published every week and advertised in electronic media houses in the country and that the same
has a wide circulation given that the Royal Media Services is one of the biggest media houses in the
country.

That according to the evidence on record, PW2 and PW3 changed the way they viewed the plaintiff as a
church Reverend as they thought he was the most dishonest person.  PW2 is said to have been bothered
by that issue and had to use his wife to confirm as he could not understand how the plaintiff continued to
preach in their Njumbi Parish yet he had been sacked.  The court was referred to the case of  Samwel
Ndung’u  Mukunya  Vs.  Nation  Media  Group  Limited  &  Another  (2015)  eKLR where  the  court
observed;

“If the words complained of contain allegations of facts the defendant must prove such allegations of
facts to be true.  It is not sufficient to plead that he bona fide believed them to be true. The defence of fair
comment does not extend to cover misstatement of facts, however bona fide.

The court was also referred to the case of  J.P. Machira Vs. Wangethi Mwangi & Another, where the
court held;

“Any evidence which shows that the defendants knew the statement was false but did not care
whether it be true or false will be “evidence of malice” 

The plaintiff also made reference to the case of Kitto Vs. Chadwicks & Another (1975) E.A. 141 where it
was held;

“Where the allegations made are false and the same are not disputed by correspondence or
evidence and in the absence of any attempt to show some believe in the truth of the allegations,
the malice is established and there is no sustainable defence”. 

Lastly, the case of Daniel Musinga Vs. Nation Newpapers Ltd CA 179/199 was cited by the plaintiff in
which the court observed that;

“Malice can be inferred from reckless and deliberate or even negligence, ignorance of facts’.

The plaintiff further submitted that according to DW1, all the exhibits they had produced were in their
possession and by virtue of that fact, it can only be inferred that the publication of the defamatory story
was malicious.  That, while testifying in court, he said that he could not offer an apology even in the light
of the evidence that the allegations in the publication were untrue.

Submitting on the freedom of expression under Article 33 of the constitution, the court was told that the
right is guaranteed but does not extend to

a. Propaganda for war;

b. Incitement to violence;

c. Hate speech; or

d. Advocacy for hatred;-

i. ic incitement, vilification of others or incitement to cause harm”.

The court was told that rather than injuring the plaintiff’s reputation, the publication incited the members
of the church to violence, hatred towards the plaintiff and he had to be given additional security.  That as
a result of the publication and the damage it caused  to his reputation, he was unable to take an offer after



retirement  from PCEA to serve the church on contract.

On their part, the defendants submitted that the publication contains the truth about the plaintiff which
facts were brought out by the plaintiff’s evidence and that of his two witnesses and the defendant’s bundle
of documents filed on the 10th January, 2014.

Submitting on the defence of qualified privilege, the defendants relied on an extract from pages 165 to
166 of salmond on the Law of Torts which states as follows;

“  When  an  occasion  of  qualified  privilege  exists,  a  person……………  is  entitled  to  make
defamatory statements about another. The right of freedom of speech prevails over the right of
reputation but only to a limited extent…………..the principle is that, that  statement is protected if
fairly made by a person in the discharge of some public or private duty whether legal or moral or in
the conduct of his own affairs in matters whether his interest is concerned ……….No complete list
of  each  occasion is  possible  or  desirable  but  it  is  generally  agreed that  the chief  instances  of
qualified privilege are the following;

a. Statements made in the performance of a duty;

b. Statements made in the protection of an interest;

It is further submitted that the publication enjoys a qualified privilege because it is in public interest that
the members of public know about the conduct of the individuals in the position of the plaintiff.  In this
regard, the defendant contends that the said publication was an accurate and fair comment of the conduct
of a  public figure and is  therefore privileged and a fair  comment on a  matter  of public  interest  and
qualified privilege and a fair comment on a matter of public interest and to that extent, the defendants
have brought themselves within the legal context described by professor Salmond, (above).

The defendants while submitting on the provisions of section 24 of the Defamation Act had this to say;

“In any action for libel or slander in respect of words containing two or more distinct charges
against the plaintiff, a defence of justification shall not fail by reason only that the truth of every
charge is not proved if the words not proved to be true do not materially injure the reputation of
the  plaintiff  having  regard  to  the  truth  of  the  remaining  charges”.   In  this  regard,  it  was
submitted that, in the case before the court, the charges which the defendants made against the
plaintiff are;

a. Publicly ridiculing the elders before church members.

b. Disregarding the Presbyterian Church’s way of handling church services;

c. Taking advantage of the pulpit to send messages that incited church members against the elders;

d.  Conducting  six  impromptu  weddings  without  banns  or  consent  from  the  Kirk  Session  in
disregard to the practice and procedure and the laws of Kenya;

e. Adamantly refusing to meet with elders even when they pleaded with him to have formal or
informal meeting with them.

It was submitted that out of these, the defendants were able to establish the following;

1. The plaintiff appealed against the suspension which was lifted by the Secretary General of the
church contrary to the church procedures, a decision that angered the Limuru Presbytery where he
was working;

2. The plaintiff further caused division of the Kamandura Church resulting to a splinter group that



formed Joshua Matenjwa Memorial Church;

3. The Limuru Presbytery continued to oppose this splinter group which has support of the PCEA
Moderator;

4. From the plaintiff’s file and records in the church, it is clear that the plaintiff continued to serve
as  a  minister  of  the  church  despite  the  grave  charges  of  misconduct  solely  by  support  of  the
church’s is Secretary General and the moderator who were his godfathers who insulated him from
disciplinary process of his Presbytery;

 5.  Because  of  the  support  that  the  Plaintiff  was  getting  from these  senior  church  officials,  a
division persisted in the Limuru Presbytery which had been set on collision path with the Secretary
General and the moderator; at one time, the presbytery was forced to file a court case against the
splinter  group.  This  suit  was initially  opposed to  the  Plaintiff’s  godfathers  in  the  church  who
subsequently bowed to pressure and supported it.

The court was also told that evidence of independent witness was crucial for the plaintiff to prove his case
in the eyes  of  3rd parties.  In  support  of  this  proposition,  the defendant  cited  the case of  Registered
Trustees of  the Sisters of Mercy t/a Mater Misericordiae Hospital Vs Jacinta W. Maina & Anor
(2014) eKLR. They urged the court to disregard the evidence by the Plaintiff’s witnesses as it did not
meet the criteria set out in above quoted case.

On whether there was malice on the part of the defendants in publishing the article, it was submitted that
there was no malice whatsoever as the publication was true.  In support of this contention the defendants
relied on the case of  Musikari Kombo Vs Royal Media Services HCCC No. 89/2011 where the law
was stated as follows:-

“Qualified privilege can be rebutted by proof of express malice, and malice in this connection 
may mean either lack of belief in the truth of the statement or use of the privileged occasion for
an improper purpose.   Lack of belief in the truth of the statement is generally conclusive as to
malice, except in cases where a person is under a duty to pass on defamatory reports by some
other  person.   Mere  carelessness,  however,  or  even  honest  belief  produced  by  irrational
prejudices, does not amount to malice.   But an honest belief will not protect the defendant if he
uses the privileged occasion for some other purpose other than that for which the privilege is
accorded by the law; if his dominant motive is spite or if he acts for some private advantage he
will be liable.   Existence of malice can be evinced by language; if the language used is utterly
beyond or disproportionate to the facts;  however,  it  does not follow that merely  because the
words are excessive malice won’t be inferred.   It can also appear from the relations between the
parties  before  or  after  publication  or  from  the  conduct  of  the  defendant  in  the  course  of
proceedings  themselves,  as,  for  example  insisting  on  the  defence  of  justification  while
nevertheless making no attempt to prove it.   However mere pleading of justification is not itself
evidence of malice even though the plea ultimately fails.   It may be deduced from the mode of
publication  where  the  dissemination  of  the  statement  is  wide  than  necessary.   When  a
defamatory communication is made by several persons on an occasion of qualified privilege,
only those against whom express malice is actually proved are liable.”

Quoting the provisions of Section 4 of the Defamation Act as hereunder:

“In any action for libel or slander in respect of words containing two or more distinct charges
against the plaintiff, a defence of justification shall not   fail, by reason only that the truth of
every  charge  is  not  proved if  the  words  not  proved  to  be  true  do  not  materially  injure  the
reputation of the Plaintiff having regard to the truth of the remaining charges.”

It  was  submitted  that  this  section  codifies  the  essentials  of  the  common  law  defence  of  truth  or
justification that the defendant does not have to prove the truth of all the words complained of as long as
it can be shown that he has proved the substantial part of it.



Still on the defence of justification, the defendants relied on an extract from Carter – RUCK on libel and
slander 5th edition at page 94 where the writer has noted the following:-

“In order   to succeed upon a plea of justification, the onus lies upon the defendant to prove that
the whole of the defamatory matter complained of, that is to say, the words themselves, and any
reasonable inference to be drawn, from them, are substantially true…… on the other hand, for 
the defence to be successful, it is not necessary that every ‘t’ should be   crossed and every ‘I’
dotted; it is sufficient if the substance of the libelious statement is justified.   As much must be
justified as meets the sting of the charge, and if anything be contained in the charge which does
not add to its sting, that need not be justified.”

The same position is advanced in Gatley on Libel and Slander, 10th Edition where the writer states as
follows:-

“……… some leeway for exaggeration and error is given by the defences of fair comment and
qualified privilege.   However, for   the purposes of justification, if the defendant   proves that
“the main charge   or gist of the libel” is true, he need not justify statements or comments which
do not   add to the sting of the charge or introduce any matter by itself actionable……”

Submitting further on the defence of justification, the defendants relied on an extract from Carter Ruck on
libel and slander page 111 as follows:-

“The defence of justification cannot succeed unless the defendant proves that the expression of
opinion was based upon the facts…… if the facts upon which the comment purports to be based
does not exist, the comment cannot be fair…..there are two qualifications to the general rule.   In
the first place where the facts commented upon are contained in a privileged document such as a
parliamentary paper of a report of judicial proceedings, the defendant’s comments upon the fact
set out   in such reports is entitled to protection as fair comment even though the facts contained
in the privileged document or referred to in the judicial proceedings, turns out to be untrue.”

In his submissions on Article 33 of the Constitution, counsel for the defendants told the court that the
clergy hold a  position in  society that makes them stand in the same position as public  officials  and
therefore their conduct is amenable to public debate and scrutiny which is protected by Article  33 of the
Constitution.

The court was told that there is no evidence that the defendants were reckless in the broadcast and they
indeed had honest belief that the broadcast was true and they took steps to verify from the Plaintiff who
was not co-operative at all/unavailable.

This court has carefully and meticulously perused through the pleadings filed in this matter, the evidence
on record and the detailed submissions by the very able learned counsels who have done an excellent job.  
Having  set  out  the  positions  by  the  respective  parties,  I  now  proceed  to  set  out  the  issues  for
determination by this honourable court which in my humble view are as hereunder.

1. Whether the words in the impugned Article in their natural and ordinary meaning are defamatory
of the Plaintiff.

2.  Whether  the  article  published by the  defendants  on  February  16  to  22,  2007 in  the  leader
concerning the plaintiff was false and malicious.

3. Whether the article and the words refer to the plaintiff

4. Whether the plaintiff is entitled to general damages for libel and if so, how much?

5. Who should meet the cost of the suit?



I now proceed to consider the issues,

Defamation as a tort does not fit one definition, it depends on the circumstances of each case.  In the 7th

edition of Salmond on the law of Torts, defamation is defined as follows;

“The  wrong of  defamation  consists  in  the  publication  of  a  false  and defamatory  statement
concerning another person without lawful justification”.

In Ondonkara vs Astles (1970) EA 374, a defamatory statement was described as follows;

“…. A statemet is defamatory of a person of whom it is published  if it is calculated to lower him
in the estimation of ordinary just and reasonable men”

The tort  of defamation was well  described in 1970 in British Columbia Court of Appeal decision of
Murphy Vs. Ha March (13DLR sd 484) where a member of parliament Judy La March wrote about the
plaintiff as follows;

“ A brash young radio presenter,  named Ed Murphy heartily  detested  by  most  of  the press
gallery and the members had somehow learnt that Maurice Lamontagne (the Secretary of state
and a   long-time friend and adviser of the prime minister had purchased furniture but had not
paid for it.”

In finding that there was actionable libel, the British Columbua Supreme court in dismissing the appeal
wrote;

“Defamation is where a shameful action is attributed to a man (he stole a purse) , a shameful
character (he is dishonest) , a shamefull course of action (he lives on the avails of prostitution)
or a shameful condition.(he has small pox).   Such words are considered defamatory because
they  tend  to  bring  the  man  named  into  hatred,  contempt  or  ridicule.  The   more  modern
defination of defamation is words tending to lower the plaintiff in the estimation of the right
thinking members of the society generally”.

Another authority often cited as definitive on defamation is that of Thumas Vs. CBC (1981) 4WWR 289
as follows;

“ The gist   of the torts of libel and slander is the publication of matter (usually words) conveying
a defamatory imputation. A defamatory importation is one to a man’s discredit or which tends to
lower him in the estimation of others or to expose him to hatred, contempt or ridicule or to injure
his reputation in his office, trade or profession or to injure his financial credit.   The standard of
opinion is that of right thinking persons generally.   To be defamatory an importation need not
have  actual  effect  on  a  person’s  reputation.   The  law  looks  only  to  its  tendency.  A  true
imputation may still be defamatory although its truth may be a defence to an action brought on
it; conveying untruth alone does not render an imputation defamatory”.  

The  common  law  of  defamation  protects  every  person  from  harm  to  their  reputation  by  false  and
derogatory remarks about their person know as defamation. 

The elements of the tort of defamation are well set out in the case of J. kudwoli Vs. Eureka Educational
and Teaching Consultants & 2 others HCCC No. 126/1990 which are;

1. The matter of which the plaintiff complains was published by the defendant.

2. The publication concerned or referred to the plaintiff.

3. That it was defamatory in character;



4. That it was published maliciously and;

5. That in slander, subject to certain exceptions, that the plaintiff has suffered special damage.

The same principles were repeated in the case of  Wycliffe A. Swanya Vs. Toyota East Africa Limited
and Francis Massai Nairobi CA No. 70/2008

Applying the  above principles to our case, it is not in dispute that the defendants published the article
complained of and that it refers to the plaintiff.  Infact, the plaintiff is mentioned by name among the
other Clergymen.

The defendants have also not denied publishing the article but they have raised various defences that I
will revisit later in this judgment. 

Was the article defamatory and was it malicious?  The plaintiff in his evidence told the court that the
article was defamatory and that his reputation was injured.  That it caused a sharp division in the church
as  people  believed  that  he  had  been  sacked.  That  some  pamphlets  started  being  distributed  which
disparaged  his  character,  his  security  was  threatened  and his  Pastoral  work  became impossible.  The
publication is also alleged to have incited violence and fights among the members of the congregation.
According to him, this caused him a lot of mental torture and anguish.  The bone of contention in the
article is that the plaintiff was never sacked and that he was not involved in the issues of a splinter group.  
From the evidence on record, it is true that the plaintiff was never sacked but he had been suspended vide
a letter dated 4/10/2003 which was produced as DWE3. In the said letter, the plaintiff was suspended for
two months starting 4th October, 2003 in order to facilitate the Presbytery to investigate the matter which
related to a letter of accusation against him from Elders of PCEA Kamandura Kirk session. The letter that
led to his suspension is dated 1/10/2003 and it was signed by 22 elders of Kamandura Church and it was
produced and marked as exhibit 2. In the said letter the plaintiff was accused of refusing to meet the
elders, conducting six marriages without written banns and consent from the Kirk Session, contrary to
practice and procedure Rules of the Church.

It is, however, on record that he appealed against the said suspension vide a letter dated 8 th October,
2004.  The  appeal  was  done  to  the  Secretary  General  on  the  basis  that  the  suspension  was
unconstitutional.  It was discussed by the Business Committee and  it was resolved that the process that
was followed to take the allegations to the Presbytery was flawed and the decision to suspend him was
very  abrupt  and not  in  line  with the  practice  and procedure  and in  view of  the  above,  the  business
committee decided that the suspension be lifted and he went back to work.

Though the plaintiff alleges that the publication caused division in the church which led to physical fight,
no evidence was tendered before the court to prove that there were physical fights and that the matter was
reported to the police, this being a criminal matter.  He also told the court that there were pamphlets that
were distributed by some of the church members but the court was not told what was contained in those
pamphlets and the effect they had on his reputation. 

The defendants produced  several exhibits some of which the plaintiff was cross-examined on.  It appears
that the PCEA church where the plaintiff was administering had a dispute which had persisted for quite a
long time and in particular there was bad blood between the church and the Presbytery and this may have
explained the divisions that were witnessed after the publication of the article, the subject matter of this
case.  The division may not necessarily have been caused by the publication of the article complained of.  
It is further noted that in his evidence, he told the court that he continued with his Pastoral work and at no
time was he completely unable to perform his duties.

On the issue of the splinter group, the plaintiff was cross-examined on DWEXH. 37 and the contents
therein strongly points to the fact that the plaintiff may not have been as innocent as he claims. There is a
high probability that he belonged to the splinter group. 

It is also noted that the lifting of his suspension was purely on the procedure that was followed and not on



the substance of the allegations that were levelled against him and his reinstatement was done with the
help of the Secretary General and the Moderator who were protecting him.  This would therefore mean
that he is a man of questionable moral character viewed from his engagement as a senior church minister
from whom very high moral standards were expected as he discharged his pastoral duties.

Samuel Kigathi Gachara  PW2 was plaintiff’s friend since 2004.  When the article was brought to his
attention he sought to know the truth from the plaintiff and also from his own wife who was a deacon in
the same church.  It was his further evidence that the publication caused divisions in the church and it
affected the plaintiff’s  reputation in a negative way.  He told the court  that he did not know that the
plaintiff had been suspended. On being shown the suspension letter, he is on record as having told the
court that he is no longer disturbed by the article.  This therefore means that the witness did not know the
plaintiff well and could not vouch for his character.

Evanson Gitau Muturi PW3 gave evidence on how he knew the plaintiff and how the publication affected
his reputation.  He however told the court that he was not aware that the plaintiff had been suspended.

The defendant denied having any malice in publishing the article and have averred that the contents of the
article are true.  For the plaintiff to succeed in a claim for defamation, he has to prove malice. On the
other hand, malice can be inferred and for malice to be inferred the language of the published article
ought to have altered the facts and their meaning and there ought to be animosity.  No evidence was led
by the plaintiff to prove that there was animosity between him and the defendants.  In the pursuasive case
of Phineas Nyagah Vs. Gitobu Imanyara (2013) eKLR, Odunga J. held that;

“Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used is utterly beyond
or disaproportionate the facts. That may lead to an inference of malice ……… malice may also
be inferred from the relations between the parties ………..”

The failure to inquire in the facts is a fact from which inference of malice may properly be drawn.

In his evidence, DW1 admitted to having seen the documents before the article was published. 

I have carefully gone through those documents and its clear that the plaintiff was not sacked by the PCEA
church.

Turning to the defendants’ defences, their case is mainly on the documents that were produced at the
hearing. The plaintiff did not object to the production of any of the documents and some of them touched
on the Plaintiff and have shed some light on his moral character.

The defendants  have relied  on the defences  of  justification,  qualified  privilege  and fair  comment.  I
concur with the defendant that it is in the public interest that the members of the public are made to know
about the conduct of the individuals in the position of the Plaintiff but the reporting has to be fair and
accurate.  

The  provisions  of  Section  24 of  the  Defamation  Act have  expanded  the  common  law  defence  of
justification in that libel or slander in respect of words containing two or more distinct charges against the
Plaintiff,  a defence of justification shall  not fail  by reason only that  the truth of every charge is not
proved. 

It is noted that the defendants used the word “sacking” instead of “suspension” but the words themselves
and  any  reasonable  inference  to  be  drawn from them are  substantially  true  and  for  the  defence  of
justification to be successful it is not necessary that every “t” should be crossed and every “I” dotted.  
What is important is the substance in the article and the inference that can be drawn.

On Article 33 of the Constitution, it is important to admit that the court has to do a balancing act between
the right to reputation and the right of the media to impart information, but on the other hand, where a
defendant raises the defences of justification, absolute privilege and fair comment on a matter of public



interest  and establishes some reasonable facts in some of those defences,  then the issue of balancing
interests cannot arise but the defence has to prevail

Having made the above observations and findings, I find and hold that the Plaintiff did not prove his case
on a balance of probability but in the event that I am found to be wrong in the finding that I have made,
the  law obliges me to assess damages I would have awarded the plaintiff had I entered a verdict in his
favour.

I have considered the submissions by the plaintiff and the defendant’s counsel on quantum of damages
and the authorities relied on.  On the issue of damages, I find the following passage by Winderyer J in the
case of Vein Vs John Rairax & Sons Property Ltd, 177 C.L.R 115, 150 useful:-

“It  seems  to  me,  properly  speaking;  a  man  defamed  does  not  get  compensation  for  his
reputation  that is simply because he was publicly defamed. For this reason, compensation by
damages operates in two ways – as vindication of the Plaintiff to the public and as a consolation
to him for a wrong done.   Compensation is here a solation rather than a monetary recompense
for harm measurable in money.”

The same position  was held  by  the  court  in  the  case  of  Brigadier  Arthur Ndong Owuor Vs  The
Standard Limited, Nairobi HCCC No. 511 of 2011:-

“Once a reputation is lost in my view, monetary damages might not be adequate compensation. 
Monetary damages might be a consolation yes, but they will never be an  adequate compensation
for a lost reputation.   In the   eyes of the public, once a person’s reputation has been damaged it
will remain in memory possibly throughout his life.”

In awarding damages, the court draws considerable support in the guidelines in the case of  Jones Vs
Polland  (1997)  EMLR  233-243 where  a  checklist  of  compensable  factors  in  libel  actions  were
enumerated as follows:-

1. The objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published, and any repetition.

2. The subjective effect on the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself, but from the
defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial itself.

3. Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology.

4. Matters tending to reduce damages.

5. Vindication of the Plaintiff’s reputation past and future.

Still on assessment of damages, Tunoi JA (as he then was) in Civil Appeal No. 314 of 2000 (Johnson
Evans Gicheru Vs Andrew Morton & Another (2005) eKLR had this to say:-

“In an action of libel the trial court in assessing damages is entitled to look at the whole conduct
of the defendant from the time the libel was published down to the time the verdict was given. It
may consider what the conduct has been before action and in court during the trial.”

On damages, the Plaintiff has suggested a figure of  Kshs. 23, 000,000/- made up as follows:-

a. Damages for libel – Kshs.15,000,000

b. Aggravated damages – Kshs.5,000,000

c. Damages in lieu of apology - Kshs.3,000,000



He has relied on the case of Samuel Ndungu Mukunya Vs Nation Media Group Limited & Another
EKLR, (2015) where a sum of Ksh. 20 million was awarded and that of  Daniel Musinga Vs Nation
Newspapers Limited HCCC No 102/2000 where a sum of Kshs.10million was awarded and lastly on
the case of Johnson Evans Gicheru Vs Andrew Morton & Another where an award of 6 million was
awarded.

On their part, the defendants have suggested a sum of Kshs.300,000/- and have relied on the case of
Muthui  Wiwau & Another Vs Standard Newspapers & Another (2012) eKLR where an award of
kshs.400,000 was  awarded to a journalist.  The case of  Eric Gor Sungu Vs George Orara Ondinga
(2014) eKLR was also relied on and that of the Standard Limited Vs Joseph Leo Ochieng & Another
Civil Appeal No. 189/2004.

The defendants also relied on the cases of Jared Omonde Kisera t/a Omonde Kisera & CO. Advocates
Vs Ken Omondi; Wachira Waruru & The standard Limited HCCC No. 160 of 2001 (unreported)
where  a  sum of  Kshs.800,000  was  awarded.   They  also  cited  the  case  of  Mongare  Gekong’a  t/a
Gekong’a & Momanyi advocates Vs The Standard Ltd HCC No. 518/1998 where a sum of Kshs.
1million was awarded.

Having considered the submissions on quantum, the fact that the publication was not conspicuous, that
the paper had few readers as it was mainly circulated in Kiambu and Nairobi,  a sum of Kshs.500,000
would have been reasonable as general damages.  The Plaintiff has not claimed aggravated/exemplary
damages and therefore the court would not have made any award under this sub-head.

On the claim for permanent injunction, the evidence on record is that the leader newspapers is no longer
being  published  and  in  the  circumstances  there  is  no  likelihood  that  the  defendant  will  continue  to
publish.

All said and done, the Plaintiff did not prove his case against the defendants, the suit is dismissed with
costs to the defendants.

Dated, Delivered and Signed at Nairobi this 2nd day of March, 2017. 

L. NJUGUNA

JUDGE

In the presence of

………………………....… For the Plaintiff.

………………………........For 1st Defendant

……………………............For 2nd Defendant


