
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

   CIVIL CASE      NO. 94      OF 2011  

RTD JUSTICE AARON RINGERA......................................... PLAINTIFF

-V E R S U S –

NATION MEDIA GROUP LIMITED .................................... DEFENDANT

JUDGEMENT

1. The plaintiff herein, filed an action before this court vide the amended plaint dated 21st April 2011 in
which he sought for judgment against the defendant as follows:

a. General damages.

b. Damages on the footing of aggravated or exemplary damages.

c.  An injunction  restraining the  defendant  its  agents  or  servants  or  otherwise  from further
printing,  circulating,  distributing,  publishing  or  otherwise  causing  or  authorising  to  be
published the same or any such libels of and concerning the plaintiff.

d. Costs.

e. Interest on (a), (b) and (d) above.

f. Any other or further relief or reliefs that this honourable court shall deem just to grant.

2. The defendant field a defence to deny the plaintiff’s claim.  When the suit came up for hearing, the
plaintiff and the defendant each tendered the evidence of one witness.

3. What provoked the filing of this suit, is the publication on the Saturday Nation of 18th December 2010
titled “Hide and go seek with Corruption”.  The publication read as follows:

“The controversial U.S envoy captures Mr. Githongo’s fears for his life in financial times
journalist Michele Wrong’s book “It’s our turn to eat” because of his efforts to exposé the
multimillion shillings Anglo-leasing scandal.

“Paragraph five provides details of statements made by Ringera to Githongo that Githongo
took as direct threats to his life by the Kenyan political elite, to include Ringera.   This TD
corroborates Githongo’s conclusion about Ringera who is identified in a room with leading
Kikuyu politicians, including ministers of government, plotting to kill Githongo in 2009,” Mr.
Rannerberger wrote in the classified cables dated September 16th last year.”....



“Latest classified American diplomatic  cables released by whistleblower website  wikileaks
allege that the former Kenya Anti-corruption (KAC) Director has consistently shielded top
government  officials  from investigations over corruption apart  from engaging in  the vice
himself.”....

“Post strongly believes Mr. Ringera has engaged  in and benefited from public corruption in
his capacity as Director of the Kenya Anti-corruption Commission (KC) for the last five years
by interfering with judicial and other public processes....”

4. The plaintiff was of the view that the aforesaid words in their natural and ordinary meaning meant and
were understood to mean

i. The plaintiff with others plotted to kill Githongo in 2009

ii.  That  while  employed  as  the  Director  of  Kenya Anti-corruption Commission,  the  plaintiff
engaged  in  the  vice  of  corruption  and  that  he  also  shielded  top  government  officials  from
investigation over corruption.

iii. That the plaintiff is a criminal and unfit to hold any public office.

5. The plaintiff stated that the aforesaid publication contained allegations which were and are entirely
false.  It is his averment that by reason of the publication, he has been seriously injured in his character
and reputation and he has been brought into public scandal, odium and contempt and has been lowered in
the estimation of right thinking people generally.

6. On the other hand the defendant admitted having published the article complained of but denied that
the allegations that the words were defamatory to the plaintiff.  The defendant further stated that the
publication  was   fair  comment  on  a  matter  of  public  interest  namely  corruption  within  the  Kenyan
Government.  The defendant also denied that the allegation that as a result of the publication the plaintiff
suffered public scandal, odium and contempt.   It is the defendant’s belief that the publication was not
actuated by malice on its part.

7. Justice (retired) Aaron Ringera (PW1) personally testified in support of his case.  He told this court that
on  the  material  date,  i.e  on  18.12.2010,  he  was  at  his  home  in  Nairobi.  He  purchased  the  daily
newspapers including the Saturday Nation of the same date.  PW1 said he read with disbelief what the
defendant had published of and concerning him.  PW1 further stated that the story portrayed him as a
murderer and a thoroughly corrupt person who had gone to the length of plotting to kill or assassinate a
previous permanent secretary in the Government of Kenya in order to hide corruption and benefit from it.  
The plaintiff gave a detailed narrative of the high profile positions he has held in this country.  He stated
that he served this country as a senior lecturer at the university of Nairobi, a High Court judge, a Court of
Appeal judge, Solicitor General and the Executive Director of Anti-corruption Commission among other
positions and that he had never imagined in his life that he would be accused of plotting to commit the
offence of  murder.  He said that the publication caused him maximum pain which he endures todate.  The
plaintiff pointed out to this court that the defendant’s publication was the largest and most widely read
newspaper in Kenya and in the East African region and that since it is published online the publication is
read all over the world by parties in Kenya concerning the fight against corruption.  PW1 also stated that
any publication concerning Mr. John Githongo a key participant in matters anti-corruption was a subject
of worldwide concern.  PW1 said he took action to protect his reputation by instructing his lawyers to
demand a retraction with an apology.  He also demanded to be given an undertaking not to repeat similar
allegation and for payment of  a substantial  sum in damages to compensate him for the injury to his
reputation and considerable distress that has been caused.  The defendant refused to comply with the
demand prompting him to file this suit.  The plaintiff stated that within the country as head of the Anti-
corruption body, the plaintiff’s activities were given high visibility due to the interest of the public in
fighting corruption which was the object and purpose of passing legislation to set up the Anti –Corruption
Commission.  These  activities  were  reported  by  all  the  media  houses  in  the  country,  including  the
electronic  and print  media  on almost  daily  basis.  Outside  Kenya,  the plaintiff  stated  he was widely



known.

8. At the trial, the defendant summoned Peter Leftie Mutiso (DW1), the author of the offending article to
testify in support of the defence case.  DW1 admitted having authored and making the publication.  DW1
stated that the article was published on three separate pages.  The highlight on the front page is titled:
“New assassination claim over graft.” with a photograph of Mr. John Githongo.  The main article was
published on two continuous pages which were exclusively dedicated to the story complained of.  It is the
evidence of DW1 that the words in the publication constituted a fair comment on a matter of public
interest.  DW1 also stated that he merely quoted in the publication from the former U.S.A Ambassador
Michael Ranneberger’s leaked diplomatic cable as captured on wikileaks.  DW1 was of the view that the
statement cited portray the expression of an opinion and not a statement of facts.

9. After a careful consideration of the evidence and the submissions of both sides, I am satisfied that the
issues which came up for determination are  two vizly:

i. whether the words published by the defendant were defamatory of the plaintiff?

ii. whether the plaintiff is entitled to damages as prayed for in the plaint amdhow much?

10. On the first issue,  I have already outlined the arguments of both sides.  I have, on my part, examined
the newspaper article presented to this court.  It is an eye catching publication which was meant to attract
the reader’s attention.  The photographs of the plaintiff  and those of Ranenberger  and Mr. Githongo
prominently featured in the publication.  The defendant has submitted that the article was fair comment
on a matter of public interest.  According to Clerk and Lindsell on Torts, 20th edition pp 1519 – 1526,
in order to establish the defence of fair comment, the defendant must establish that:

a. the statement complained of were comments not facts

b. the comments had a sufficient factual basis

c. the comments were objectively fair.

d. the subject matter of the comments is a   matter of public interest.

11. It is the  defendant’s argument that the author of the offending article was merely commenting on
Rannenberger’s observations as captured by wikileaks.  It is said that the statement constituted comments
and not a statement of facts.  It is said that the author merely commented on the wikileaks report which
was already in the public domain.  The plaintiff is of the contrary view, that the whole publication was not
fair comment but defamatory.  There is no doubt in my  mind that the defendant knew that the article
conveyed a message to the public to the effect  that the plaintiff had conspired with others to kill Mr. John
Githongo who was then a famous former Permanent Secretary in the government of Kenya.  The author
also knew that the publication conveyed a message that the plaintiff planned to commit murder which is a
capital offence in Kenya.  The defendant also knew that the article conveyed the message that the plaintiff
in his position as the Director of the Kenya Anti-corruption Commission was a beneficiary of corruption
and that he abused his position to shield top government officials from investigations over corruption
instead  of  fighting  the  vice.  It  is  also  apparent  from the  evidence  tendered  by  both  sides  that  the
defendant  knew  that  the  said  publications  were  rumours  or  mere  allegations  and  not  facts  from  a
purported secret communication between officials of the US government including the then Ambassador
of the US government in Kenya.  It is further clear that the defendant knew that by publishing the said
secret communications in its newspapers, both in print and electronic media, it was given wide publicity
to the said rumours which, prior to the defendant’s publications were secrets.  The plaintiff demanded to
be given a retraction and an apology but the defendant became adamant.  The defendant did not take
diligent steps to verify the truth of the rumours and allegations from the sources and from the plaintiff
before publishing.  The evidence presented seem to suggest that the defendant knew that the publication
irreparably ruined the plaintiff’s reputation and seriously hurt the plaintiff’s feelings.  In my humble view
the defendant’s assertion that the author of the author merely made fair comment cannot therefore stand



in  the  face  of  strong  evidence  suggesting  otherwise.  I  find  that  the  plaintiff  has  tendered  credible
evidence  proving on a  balance  of  probabilities  that  the  publication  published  by  the  defendant  was
defamatory to the plaintiff.

12. Having come to the conclusion that the tort of defamation has been successfully proved, let me now
turn my attention to the  question as to whether or not the plaintiff is entitled to damages and if yes how
much.

13. It is evident that the plaintiff  is a successful litigant.  The question as to whether or a successful
litigant is entitled to damages was succinctly considered in the case of  John =vs= M.G.N Ltd (1996) 2
ALL E.R 35 inter alia as follows:

“The  successful  plaintiff  in  a  defamation  action  is  entitled  to  recover,  as  general
compensatory damages such sum as will compensate him for the wrong he has suffered.  That
sum must compensate him for the damage to his reputation; vindicate his good name; and
take account  of  the  distress,  hurt  and humiliation  which the  defamatory  publication  has
caused.  In assessing the appropriate damages for injury to reputation the most important
factor is the gravity of the libel; the more closely it touches the plaintiff’s personal integrity,
professional reputation, honour, courage, loyalty and the core attributes of his personality,
the more serious it  is likely to be.  The extent of publication is also very relevant; a libel
published to millions has a greater potential to cause damage than a libel  published to a
handful  of  people.  A  successful  plaintiff  may  properly  look  to  an  award  of  damages  to
vindicate his  reputation: but the significance of  this  is  much greater in a case where  the
defendant asserts the truth of the libel and refuses any retraction of apology than in a case
where the defendant acknowledges the falsity of what was published and publicly expresses
regret  that  the  libelous  publication  took  place.  It  is  well  established  that  compensatory
damages may and should compensate for additional injury caused to the plaintiff’s feelings
by the defendant’s conduct of the action, as when he persists in an unfounded assertion that
the publication ws true, or refuses to apologise, or cross-examines the plaintiff in a wounding
or insulting way.  Although he plaintiff has been referred to as ‘he’ all this of course applies
to women just as much as men.”

14. I have already stated that the article complained of, accuses the plaintiff of committing two serious
crimes of murder and that of benefiting from corruption and shielding the perpetrators of corruption.  The
defendant through its witness admitted the story was published for sale to the public and it also knew that
by so doing it was spreading the rumour and the false allegations to the whole world.   The plaintiff is
therefore  entitled  to  damages.  The  plaintiff  has  beseeched  this  court  to  award  him  a  sum  of
ksh.35,000,000/= representing both general and exemplary damages. 

15.  The defendant  on its  part  was of the  view that  the figure of ksh.35,000,000/= suggested by the
plaintiff  is manifestly high and excessive.  The defendant argued that since the plaintiff  had failed to
exercise his right to reply in the same newspaper published by the defendant, any damages that may be
awarded to the plaintiff ought to be substantially reduced.

16. The plaintiff heavily relied on the case of  Eric Gor Sungu =vs=  George Odinga Oraro C.A no.
226 of 2011 where the respondent had been defamed as having played a role in the disappearance of the
late Dr. Robert Ouko was awarded by the Court of Appeal a sum of ksh. 9 million comprising of ksh. 5
million as general damages and ksh. 4 million as aggravated damages.

17. This award was made in 2014.  The value of the Kenyan shilling has obviously been affected by
inflation. I am convinced an award of   ksh.7,000,000/= is fair and a reasonable sum on general damages.

18. On exemplary damages, the plaintiff has alleged that he demanded for an apology and a correction of
the story which request the defendant declined.  It would also appear that the defendant published the
article for purposes of making more money thus enriching itself from the sales of the publication.  On this
head I award the plaintiff a sum of k sh.4,500,000/=.



19. In the end, I enter judgement in favour of the plaintiff and against the defendant as follows:

i. General damages                                 ksh.7,000,000/=

ii. Exemplary/aggravated damages      ksh.4,500,000/=

Net total                                          ksh.11,500,000/=

iii. Costs of the suit.

iv. Interest at court rates on (i), (ii) and (ii) from the date of the judgment until full payment.

Dated, Signed and Delivered in open court this 10th day of February, 2017.                          

 J. K. SERGON

JUDGE 

In the presence of:

..............................................................  for the Plaintiff

............................................................... for the Defendant


