
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO. 444 OF 2015

SENATOR MOSES MASIKA WETANGULA...........................APPLICANT

VERSUS

  BRISTISH BROADCASTING CORPORATION (BBC).......RESPONDENT   

   RULING  

1. The application dated 21st December, 2015 seeks orders that the Respondent and/or the Respondent’s
employees, agents or representatives be restrained from airing, broadcasting or presenting the contents of
its news story and the panorama programme titled “The secret bribes of big tobacco” and “The secret
bribes of big tobacco paper trail” which mention or refer to the Applicant or any edition, form or variation
thereof that mention or refer to the Applicant until the hearing and determination of this suit.

2. The application is predicated on the grounds stated in the body of the application and is supported by
the affidavit of the Applicant, Senator Moses Masika Wetangula.  It is stated that on the 30th November,
2015, the Respondent broadcasted a television programme under the title  “the secret bribes of the big
tabacco” that the Applicant had solicited for an air ticket to London for his wife and that the Applicant
was  to  be  hosted  at  the  Globe  House  at  the  British  American  Tobacco  (hereinafter  BAT)  London
Headquarters.  That the substance of the said television programme was replicated in the business section
of the print version of the BBC World News panorama programme under the title “the secret bribes of
the big tabacco  paper trail”

3.  According to  the Applicant,  the  said  publication  was false  and defamatory  and was subsequently
picked up by the  mainstream media  in  both the  print  and electronic  form and was also republished
worldwide  on  the  internet  and social  networks.  That  several  local  newspapers,  radio  and television
stations also republished the words and images with the Standard Newspaper reprinting the story under
the title “Graft allegations, Wetangula named in BAT bribery scandal – BBC.”

4. The Applicant’s  contention is  that  the said false publication seriously damaged his reputation and
caused him considerable distress and embarrassment.  The Applicant stated that he has been a member of
parliament for more than 18 years, a Cabinet Minister in charge of Foreign Affairs and later the Trade
portfolio in the Grand Coalition Government and also chaired a board of a state institution. That as a
Cabinet Minister he attended high level meetings at the United Nations, African Union and various global
and regional  bodies, has travelled all  over the world as a state officer  and is  well  known across the
continent.  The Applicant is apprehensive that the Respondent may further disseminate the publication
and that  other  news networks may also make similar  allegations.  The Applicant  termed the meeting
between him and the BBC producers where he was confronted with the allegations as unplanned and with
no justification for the rude and wild questions put to him.



5. The application is opposed. The Respondent filed the grounds of opposition dated 18th March, 2016. 
The said grounds are as follows:

 “1.The power to grant an interlocutory injunction in a defamation case should be exercised
with the greatest caution and only in the clearest possible cases.  This is not such a case.

2. The defendant has pleaded a defence of qualified privilege based on the general public
interest in the matters the subject of the Panorama programme broadcast by the defendant.

3. The burden of proof is on the plaintiff to satisfy the Court that the defendant is unlikely to
make out this defence at trial.  The defence set out in paragraph 2 above is substantial and
bona fide and raises issues which should go to hearing and the court should not grant an
interlocutory inunction.

4.  All  the matters raised in the affidavits of Richard Cookson and Andrew Head filed in
opposition to the application.

 6.  The Respondent’s  Executive  producer  of  the  BBC current  affairs  programme panorama,  Andrew
James Head and Richard Henry John Cookson the producer of the said BBC programme swore affidavits
in response to the application.  It is conceded that the Respondent broadcasted the programme in question
on 30th November 2015 on BBC1 and on 4th December,  2015 on the BBC World Service television
channels.  That online articles associated with the programme were published on 30th November, 2015.  It
is further stated that following claims by a whistle blower by the name Paul Hopkins in May, 2015 in
regard to allegations of widespread corruption and bribing engaged in by BAT through it’s operations in
Eastern  and  Central  Africa,  Mr.  Cookson  the  investigative  journalist  and  producer  aforestated  was
commissioned by the Respondent to proceed and investigate the claims.  That the investigations were
carried  out  and the  veracity  of  the information  tested especially  taking into account  that  the whistle
blower was a former employee of BAT whose employment had been terminated and the matter had ended
up with a suit filed at the Employment Tribunal in London.

7. It was further deponed that the said investigations involved a lengthy process with enormous volumes
of  documents.  That  steps  were taken to  verify  the documents  among them emails  which included a
pseudonymous email account by East and Central Africa Corporate Regulatory Affairs (CORA) Senior
Manager, Ms Adell-Owino requesting for the purchase of a business class ticket for the Plaintiff’s wife
which transaction was to be paperless, with no receipts and no name of the plaintiff on it and to be given
to the plaintiff’s body guard.  That BAT in it’s response in the London Employment Tribunal proceedings
made certain admissions in relation to the CORA payments which  included facilitation of bribes by Mr.
Hopkins the whistle blower and by Ms. Adell-Owino of CORA. It is further stated that Ms. Adell-Owino
left employment over the said payments.

8. It is further averred that the Applicant was given an opportunity to respond and was interviewed during
the producer’s investigation into the allegations.  That the Applicant denied the allegations.  That prior to
the publication in question the Supreme Court of Kenya made findings that the Applicant herein had
engaged in treating of voters and bribery in connection with the 2013 General Election.   That following
the  decision  of  the  Supreme Court  of  Kenya,  the  Independent  Electoral  & Boundaries  Commission
(hereinafter  IEBC) was directed to make a decision on whether the Applicant herein ought to be struck
off the voter register,  thereby preventing him from standing for public office.  That there was strong
public interest in the matter as the Applicant was a prominent Kenyan politician hence the inclusion of the
Applicant in the BAT exposé which also included an extract of the interview with the Applicant in which
the Applicant strongly denied the allegations.  It was further stated that the programme was made without
any financial benefit to BBC or payment to the whistle blower except for reasonable expenses incurred in
connection with the programme.

9. The application was argued by way of written submissions which were highlighted before me.  I have
considered the said submissions.



10. The general principles for a grant of an interlocutory injunction in defamation cases were stated in the
case of Cheserem v Immediate Media Services (2000) 1EA 371 (CCK) where it was held that:-

“Applications for interlocutory injunctions in defamation cases are treated differently from
ordinary cases because they bring out a conflict between private interest and public interest,
though the  conditions  applicable  in  granting interlocutory  injunctions set  out  in Giella  v
Cassman Brown and  Co.  Ltd  (1973)  EA 258  generally  apply,  in  defamatory  cases  those
conditions operate in special circumstances.  Over and above the test set out in Giella’s case,
in defamation cases the court’s jurisdiction to grant an injunction is exercised with greatest
caution so that an injunction is granted only in the clearest possible cases.  The court must be
satisfied that the words or matter complained of are libelous and also that the words are so
manifestly defamatory that the verdict to the contrary would be set aside as perverse.”

11. In the case of HCCC No. 544 of 2009 Uhuru Muigai Kenyatta v The Standard Limited, the court
stated, inter alia,

“The court has jurisdiction to grant interlocutory injunction in defamation cases but only in
the clearest of the cases.  The jurisdiction has been said to be of a delicate nature and will only
be exercised with great caution.  See Gatley on the Law of Libel and Slander 8th Edition
paragraph 1571.”

12.  The  publication  in  question  is  not  denied.  The  Respondent  has  raised  the  defence  of  qualified
privilege on the basis of public interest touching on corruption by BAT, an international organization.

13.The  counsels  for  the  parties  herein  have  relied,  inter  alia on  the  case  of  Raynolds  v  Times
Newspaper  Ltd  [2001]  AC 127  and  Flood  v  Times  Newspapers  Ltd  [2012]  2  AC,  273  in  their
submissions in regard to the defence of qualified privilege. The case of Reynolds sets out the parameters
to be considered when considering the defence of qualified privilege.  It was stated, inter alia;

“Depending on the circumstances, the matters to be taken into account include the following.  
The comments are illustrative only.

1. The seriousness of the allegation.  The more serous the charge, the more the public is
misinformed and the individual harmed, if the allegation is not true.

2. The nature of the information, and the extent to which the subject matter is a matter
of public concern.

3. The source of the information.  Some informants have no direct knowledge of the
events.  Some have their axes to grind, or are being paid for their stories.

4. The steps taken to verify the information.

5. The status of the information.  The allegation may have already been the subject of
an investigation which commands respect.

6. The urgency of the matter.  News is often a perishable commodity. 

7. Whether comment was sought from the plaintiff.  He may have information others do
not  possess  or  have  not  disclosed.  An  approach  to  the  plaintiff  will  not  always  be
necessary.

8. Whether the article contained the gist of the plaintiff’s side of the story.

9. The tone of the article. A newspaper can raise queries or call for an investigation.  It
need not adopt allegations as statement of fact.  



10. The circumstances of the publication, including the timing.”

14. The freedom of expression of the media as guaranteed under Article 33 of the Constitution of Kenya
in the bill of right is not absolute. There are limitations set out in Article 34 of the Constitution.   The
Constitution balances the rights of freedom of expression with the rights and reputation of others. I am
persuaded by the case of Cheserem (Supra) where it was stated;

“Before I conclude I will try to correct three things.  First, the right of a journalist to freedom
of speech and expression as guaranteed by the Constitution of Kenya is not absolute and it is
not correct for the Respondents to say that, that right cannot be taken from the press.   I have
already discussed the limitation of the freedom of expression elsewhere.  Secondly, it is not
sufficient and I think it is dangerous and not good for a journalist to disseminate information
based solely on good faith.  He should base the information on factual truth if he expects the
law to protect him.  Thirdly, it is not correct to say as the Respondents say that; “Where
public interest conflicts with private interest, the public interest shall prevail.”  This is public
interest (versus) private interest in defamation actions and the end result is not always the
same.  The result can be in favour of the public interest or in favour of the private interest.  If
there  is  a  substantial  risk  of  grave  injustice  and  the  private  interest  in  preventing  the
publication the Applicant seeks to prevent outweighs the public interest, then the court will
declare that private interest  prevails  over public interest,  and from my discussion in this
chamber  summons dated the  13th March 2000,  that  is  exactly  the  way I  am ending this
ruling.”

15. Turning to the case at hand, there is no positive averment that the words complained of are true.
Indeed the Respondent’s counsel stated in his oral submissions that there was no specific reference to the
Applicant even in the London Employment Tribunal proceedings but that there was admission by BAT
that there were corrupt practices in the BAT office, Nairobi.   On the emails said to be from Ms. Adell-
Owino of the British American Tobacco CORA office, reference is made to the Applicant’s body guard. 
The in-depth and lengthy investigations said to have been carried out by the investigative journalist do not
bear any evidence of any investigations carried out to ensure the name of the Applicant was not being
used by third parties for their own benefit.  There is no evidence to show whether the air ticket in question
was used in connection with any travel or whether the Applicant was hosted at the BAT Globe House.

16. It is apparent at this stage of the case that the information used by the Respondent in respect of the
Applicant was not verified.  As stated in the case of Reynolds (supra)

“.....unverified information from unidentified unofficial sources may have little or no status,
and where the defamatory statements of fact are to be published to the widest audience on the
strength of  such  sources,  the  publishers  undertakes  a  heavy  burden in  showing that  the
publication is fairly warranted by any reasonable exigency.”

There is no right to disseminate information that is not true and no public interest  can be served by
publishing information that is not true.

17. Prima facie, the reputation of the Applicant is at stake.  The alleged defamatory information has been
published not only by the Respondent but also by various local media and it is in the public domain.
There are chances that other international and local media may pick up the published information and
thereby cause the Applicant further harm to his reputation. I am therefore convinced that the Applicant
has demonstrated a prima facie case.

18. With the foregoing, I allow the application as prayed.  Costs in cause.

Dated, signed and delivered at Nairobi this 25th day of Jan., 2017

B. THURANIRA JADEN



JUDGE


