
REPUBLIC OF KENYA 

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL CASE NO. 503 OF 2011

JOHN ORIRI ONYANGO....................................................PLAINTIFF

VERSUS 

THE STANDARD GROUP LIMITED.....................1ST DEFENDANT

STANDARD LIMITED.............................................2ND DEFENDANT

KTN-BARAZA LIMITED.......................................3RD DEFENDANT

DENNIS ONSARIGO...............................................4TH DEFENDANT

MOHAMMED ALI..................................................5TH DEFENDANT

JUDGEMENT 

1. John Oriri Onyango, the Plaintiff herein, sued the Standard Group Limited, Standard Limited, KTN – Baraza Limited, Dennis Onsarigo
and Mohammed Ali the 1st – 5th defendants respectively, vide the plaint dated 23rd November, 2011 seeking inter alia for. 

a. General damages for libel and stander 

b. Aggravated and exemplary damages for defamation 

c. Injunctions

d. Costs of the suit with interest thereon.

2. The defendants filed a joint statement of defence dated 10th December 2011, where the publications and telecast were admitted, but libel
and stander were denied. 

3. The brief upshot of the plaintiff’s case is that the defendants made a publication on 5 th November,   2011 in the Saturday Standard
Newspaper the following words of the plaintiff. 

“The  story  of  the  large   narcotic  Seizure  in  Kenya’s  history  as  well  as  the  most  brazen criminal  acts  by  rogue  state
officers…..

A massive cover up ensued in which the small players in the intricate drug trafficking ring ended up in prison as the real
masters went scot free.  Those who stood in their way or investigated them was executed… 

The KTN investigation team has taken nine months to unravel the facts and players of the drug underworld.”

4. The publication covered a whole page.  The plaintiff’s name is not mentioned.  However, the telecast that followed this publication, stated
that the plaintiff was one of the rogue officers that had covered up the largest narcotic seizure in Kenya’s history.   This publication notified
its readers of a telecast on KTN Television which was to be aired on 5 th November 2011 at 7.50 pm and 9.00 pm.  The plaintiff stated that
the 1st publication constituted the 1st libel.  The telecast was read by Dennis Onsarigo, the 4th Defendant in English and it was titled  “The
untouchables and in Kiswahili it was read by Mohammed Ali, the 1st defendant and it was titled “Paruwanja la Mihadarati!”   



5. The Plaintiff claimed that the publication and telecast alleged that the investigations and prosecution into the case deal worth tens of
billions  of  shillings  was  bungled.  The  plaintiff  averred  that  defendants  alleged  that  he  was  put  in-charge  of  case  and  therefore  was
responsible of it being bungled. 

6. The defendant is said to have also alleged that the plaintiff colluded with the police and procured the destruction of the drugs seized before
the commencement of the trial of the suspects/culprits.  The plaintiff further stated that the defendant alleged that the Director of public
prosecution, Mr. Philip Murgor was fired for speaking against the cover up and several people killed in the course of the cover- up.

7. The plaintiff states that the publications and telecasts were repeated on 6 th November 2011 at 7.00 pm on KTN Television and that the
telecasts were notified to the public through the Sunday Standard Newspaper of 6th November, 2011.

8. The plaintiff states that the telecast were aired on KTN Television on 7 th, 8th and 9th November, 2011.  The plaintiff further stated that the
same are permanently retained on the defendants’ website, www.standard media.co.ke, and www.ktn.co.ke and on facebook, twitter and you
tube.  These media websites and social media have a large international audience and are permanent. 

9. The defence case is that they published and telecasted the story referred to by the plaintiff titled “The untouchable” and “paruwanja la
Mihadarati” respectively.  The story was based on the disputed fact of the impounding of a massive consignment of cocaine sometimes in
2004  that  were  shipped  to  Kenya  from Venezuela  for  repackaging  and  re-export  to  Europe.   The  police  reported  several  persons  in
connection with the drug haul and subsequently some people were arraigned and prosecuted, with some of them being acquitted on this case.
There was a ruling by Hon. Ougo and a judgment by Hon. Muchelule, to which the court expressed disappointment as to the manner the
investigation and prosecution of the cases in question to the cocaine were conducted.  It is in light of the two court decisions that the 4th and
5th defendants begun with their investigations which took them to several cities and towns both in Kenya and in Europe.   It is in the course of
the investigation on the cocaine drug haul that more information was uncovered into this story and it was of public good that the public had
to be informed the case having caught the eyes of the public when the drugs were initially impounded.

10. The defendants state that it is on the premise of all the information gathered and purely for the purposes of informing the public in the
documentaries.  The said documentaries were not informed by any malice other than the sole intention of informing the public about the
massive drug haul.

11. The documentaries were not meant to defame anyone but to inform the public of what transpired in relation to the cocaine drug haul
which had generated a lot of public interest. 

12. When the suit came up for hearing, the plaintiff tendered the evidence of 3 witnesses, while the defendants presented the evidence of one
witness. 

13. John Oriri PW1, told this court that he was admitted as an advocate on 17 th November, 1986.  He was employed as a state counsel and
rose through the ranks and held position  of Deputy Director of public prosecution.  PW1 retired in 2010. 

14. The publication and telecasts by the defendants portrayed him as a corrupt public servant who obtained and benefited from the proceeds
of drug trafficking, and member of a drug syndicate, unfit to hold public office, incompetent to conduct criminal prosecutions, deliberately
mishandled and suppressed evidence in the case concerning the largest narcotic seizure in Kenya for the benefit of certain government
officers and drug barons and a person of dissolute to profligate character and unfit to associate with respectable persons.

15. PW1 stated that the publication and telecast severally injured his character and reputation.   A demand was served upon the defendants on
11th November 2011 seeking the retraction of the libel and slander was not acted upon.

16. The plaintiff and PW1 called witnesses of his character. Jeremiah Okoth, PW2, stated that he is the plaintiff’s elder brother.   He raised
and educated the plaintiff.  He read and was told of the publication by the defendants.  He said he was shocked and disturbed by the
publication. 

17. Esther Akoth Soti,  PW3 stated that the plaintiff is her maternal uncle.   She has known the plaintiff since childhood.  She read the
publications and watched the telecasts.   She said she was shocked by the allegations leveled against the plaintiff.   PW3 stated that the
plaintiff is a virtuous civil servant who could not have been involved in a cover up to subvert the course of justice.

18.  On the part  of defendants,  they tendered the evidence of Dennis Onsarigo,  DW1 who stated he is an accomplished and seasoned
journalist with the Standard Newspaper and KTN Television.  He produced a documentary in respect of the publications and telecasts in
conjunction with Mohammed Ali, the 5th defendant.  DW1 stated that the expose was newsworthy and a matter of public interest.   The
source of his information was public documents and court proceedings. DW1 stated that the plaintiff had been accused by the Director of
public prosecution of mishandling the cocaine case investigations and prosecution.  Reliance by DW1 expose was also based upon internal
communication between the DPP’s office  and that  of  the commissioner  of  police  to  support  the claim that  the investigations and the
prosecution were a cover up involving the plaintiff and many others.  DW1 stated that they published the story innocently and without
intending to defame the plaintiff and that the matter was of public interest as it touched on the subject of drug trafficking.

19.  At the close of evidence,  learned counsels  appearing in  this  case were invited to file  written submissions which they did.  I  have
considered both  the evidence and  the rival submissions.The issues which commend themselves for determination of this court are two fold:

i. Whether there is defamation

http://www.ktn.co.ke/


ii. What is the quantum of damages

20.  The  plaintiff  submits  that  his  claim  is  based  on  libel  in  so  far  as  it  relates  to  the  publication  in  the  standard  Newspaper  and  
pronouncements on KTN television.

21. What constitutes defamation by the plaintiff is set out in the treatise of  Gately on libel and slander P. 7 which states;

“Three formulae have been particularly influential. (i)would the imputation tend to lower the plaintiff in the estimation of
right thinking members of the society generally?”  (ii)  would the imputation tend to cause others to shun or avoid the
claimant? and (iii) would the words tend to expose the claimant to hatred contempt or ridicule?”

22. The plaintiff submits that the expose by the defendants have passed the test as laid down in Gatley on libel and slander for defamation. 

23. The words against the plaintiff were interpreted to mean that the plaintiff is a corrupt public servant who obtained and benefited  from the
proceeds of drug trafficking, and member of a drug syndicate, unfit to hold public office, incompetent to conduct criminal prosecutions,
deliberately mishandled and suppressed evidence in the case concerning the largest narcotic seizure in Kenya for the benefit of certain
government officers and drug barons and a person of dissolute to profligate character and unfit to associate with respectable persons.

24. On liability the plaintiff states that he has demonstrated the falsehoods in the publication and telecasts.   The plaintiff further states that the
defence of fair  comment is not available  to  the defendants  in  the circumstances.  The plaintiff  also argued the injury he suffered was
aggravated by the defendants before and after the action therefore the   defendants are liable to the plaintiff in general , aggravated and
exemplary damages.

25. The plaintiff further averred that the defendants should be injuncted from further repeat publications and telecasts.

The plaintiff cited the case of Kipyator Nicholas Kiprono Biwott –vs- Clas Limited and 5 others (2000) eKLR when the plaintiff was
awarded general damages of Ksh.10,000,000/= and exemplary damages of Ksh.15,000,000/=.  The plaintiff cited this case among many other
cases.

26. The defendants on their part submit that the documentary was a fair comment on a matter of public interest and as such does not amount
to  libel  or  slander.  They  averred  that  drug  trafficking  is  an  international  problem and  indeed  falls  within  what  it  referred  to  as  an
international crime.  The term defamation is used as a collective term for libel and slander.  The defendants also cited the treatise of Gatley
libel and slander, 12th edition page 7,  in which the ingredients of defamation were stated.

The defendants also cited the case of CFC Stanbic Bank Limited –vs- Consumer Federation of Kenya (COFEK) & 2 others H.C.C.C
No. 31 of 2014.  Where it was held inter alia that in an action for defamation, the claimant must establish three things namely;

“firstly that the words complained of are defamatory that is, they tend to lower the claimants reputation in the estimation of
right  thinking  members  of  the  society,  secondly,  that  the  words  refer  to  the  claimant  and finally,  that  the  words  are
malicious.”

27. It therefore follows that defamation is not about publication of falsehood against a person, it is necessary to show that the published
falsehood disparaged the reputation of the plaintiff or tended to lower the plaintiff in the estimation of right thinking member of the society
generally.

28. The defendants submit that the plaintiff did not lead any evidence to show which part of the documentary was defamatory. He expressed
his unhappiness with the contents of the documentary.  It is incumbent upon the plaintiff to show or establish how he was exposed to public
hatred, contempt or ridicule or that the words had caused him to be shunned or avoided by certain people. 

29. It is the defendants further submissions that the documentary it aired was fair comment on a matter of public interest.   It is a defence to an
action of libel and slander that the words complained of were fair comment on a matter of public interest.

30. The documentaries published and telecast by the defendants was in respect of the largest cocaine haul ever impounded in Kenya’s
history.  The seizure created a lot of public interest.  It is on the basis of this investigation that the defendants came up with the documentary
which was produced and telecasted.

31. The documentaries were not informed by any malice other than that of informing the public of matters about the massive drug haul.

32. When submitting on fair comment and public interest, the defendant cited the case of  Raynolds –vs- Times Newspapers limited &
others (1999) 4 AILER 609 where it was held inter alia that;

“whenever a matter is such as to affect people at large, so that they may be legitimately interested in, or concerned at what is
going on, or what may happen to them or others, then it is a matter of public interest on which everyone is entitled to make
fair comment.”

33. The defendants submit that he plaintiff has not proved his case of defamation against the defendants.   Furthermore  it is argued that the
documentary by the defendants amounts to a fair comment on a matter of public interest and does not amount to a defamatory statement



therefore the plaintiff’s case against the defendants should be dismissed with costs.

34. I am persuaded by the defendants’ argument. I have come to the conclusion that the plaintiff has not tendered plausible evidence to show
that the publications were false, wrongful and defamatory.  I am also not convinced that as a result of the publications, the plaintiff was
exposed to public scandal, ridicule, contempt and embarrassment.  In the end I find that on a balance of probabilities, the tort of defamation
was not established against the defendants.

35. Liability not having been established as against the defendants, I hereby dismiss the suit.  In the circumstances of this case, I think a fair
order on costs is to order which I hereby do, that each party meets its own costs.   

Dated, Signed and Delivered in open court this 6th day of April, 2018.

J. K. SERGON

JUDGE

In the presence of:

……………………………......... for the Plaintiff

.………………………………….for the Defendants


