
Techbiz Limited & another v Nation Media Group Limited (Civil Suit
46 of 2018) [2024] KEHC 10815 (KLR) (25 July 2024) (Judgment)

Neutral citation: [2024] KEHC 10815 (KLR)

REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT AT MOMBASA

CIVIL SUIT 46 OF 2018

OA SEWE, J

JULY 25, 2024

BETWEEN

TECHBIZ LIMITED .............................................................................  1ST PLAINTIFF

FARAJ MANSUR ................................................................................. 2ND PLAINTIFF

AND

NATION MEDIA GROUP LIMITED ..................................................  DEFENDANT

JUDGMENT

1. The 1st plainti, Techbiz Limited, is a limited liability company incorporated in Kenya under the
Companies Act, Chapter 486 of the Laws of Kenya. The 2nd plainti, Faraj Mansur, is one of the
directors of the 1st plainti. The two plaintis led this suit against the defendant, Nation Media
Group Limited, which is publisher and distributor of the daily newspaper known as “the Daily
Nation”.

2. The plaintis’ cause of action was that on 18th May 2018, their names were printed and published
in the Daily Nation newspaper edition by the defendant under the banner headlines: “Exposed: who
was paid what by NYS” and “Revealed: Firms that gained from Sh 9 bn NYS scandal”.They further
averred that the said news article was also published in the Daily Nation online edition on the same
date, and was available to the whole world on the URL:https://www.nation.co.ke/news/Firms-that-
gained-from-sh9bn-NYS-scandal/1056-4567436-159wbhnz/index.html.

3. The plaintis averred that the said articles contained the following defamatory words, sentences and
phrases in direct reference to them:

“ Faraj Mansur”

…

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 1

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/2015/17
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/bn/1056/-nys-scandal
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


Mombasa based Techbiz Limited, which was ranked 72 on the Business Daily’s Top 100 list
in 2009, is listed as having received 767million.

On his Facebook page and Twitter handle, Mr. Faraj Mansur claims to be the co-founder
of the company.

“We have not been transacting with NYS” a woman who only identied herself as Swabrina
Yahya and who we were told is the company’s chief accountant, said after “consulting the
owner”.

4. It was the contention of the plaintis that, as a consequence of the said publications, their reputation,
credit and status as honest and competent business entity and businessman respectively, have been
greatly injured; and that they have been exposed to hatred, ridicule, contempt, humiliation, agony and
odium and continue to be so injured in their daily aairs, including their business relationships which
they had cultivated for many years within and outside Kenya.

5. The plaintis further complained that, as a result of the false and malicious publication of the articles
complained of, the Asset Recovery Agency proceeded to freeze their assets, thereby crippling their
ability to trade and conduct business. They consequently lost business and relationships which they
have painstakingly cultivated over the years.

6. In the premises, the plaintis prayed for judgment against the defendant as follows:

(a) An order for publication of an apology, retraction and correction of the defamatory article.

(b) An order directing that the apology, retraction and correction be given as prominent coverage
as the article complained.

(c) An order that the apology, correction and retraction be published in the defendant’s website
for a period of seven (7) days.

(d) A permanent injunction restraining the defendant from publishing similar articles linking the
plaintis with the NYS scandal.

(e) General damages for libel.

(f) Exemplary damages.

(g) Aggravated damages.

(h) Costs of the suit.

(i) Interest on [e], [f], [g] and [h] above until payment in full.

7. The action was resisted by the defendants vide its Defence dated 25th July 2018. The defendant denied
that the words complained of had the meaning or innuendo alleged by the plaintis and put them to
strict proof thereof. The defendant asserted that the article published on 18th May 2018 was by way of
information received from a credible source and was published in line with the its constitutional duty
to impart information to members of the public in honest belief and with no malice.

8. The defendant further averred that, as a media house, it has a constitutional duty to inform members
of the public about what is going on in the society; and that the said report was published pursuant
to this duty. It therefore contended that to ascribe defamation to the article is to attempt to muzzle
and hush the press; and thereby deny members of the public the right to information over a matter in
which the Kenyan tax payers’ money had been lost.

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 2

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


9. Accordingly, the defendant averred that the suit, as led, is bad in law and is an abuse of the court
process. It denied that the plaintis sought retraction of the article and explained that, instead, the 1st

plainti bought space in the Daily Nation edition of 22nd May 2018 where a Statement of Clarication
was prominently displayed to explain their position.

10. In proof of their case, the plaintis called 4 witnesses, namely, Faraj Mansur as PW1, Harish Shah as
PW2, Ketan Doshi as PW3 and Nelson Kinyua Kimathi as PW4. PW1 testied on 17th June 2019
and conrmed that he is a director of the 1st plainti and the 2nd plainti in this suit. He adopted his
witness statement dated 27th July 2018 and produced the Plaintis’ Consolidated List and Bundle of
Documents as Exhibits P1 to P15.

11. PW1 explained that the 1st plainti is a local IT solutions rm with its head oce in Mombasa.
He stated that, on 18th May 2018, his co-director, Ketan Doshi, drew his attention to an
article that was published in the Daily Nation newspaper of that date. He testied that
the article was also published in the Daily Nation Website online edition on the same date
and is available on the URL:https://www.nation.co.ke/news/Firms-that-gained-from-sh9bn-NYS-
scandal/1056-4567436-159wbhnz/index.html.

12. PW1 explained that the article brought to light a corruption scandal that involved ctitious and
fraudulent payments allegedly made to suppliers of the National Youth Service (NYS). He further
stated that he was shocked to read that his name, and the name of the 1st plainti, were mentioned in
the article as being joint beneciaries of Kshs. 767 million of the funds allegedly paid out by the NYS
for ctitious transactions.

13. PW1 contended that the words as printed and published in their ordinary and natural meaning and/
or innuendo meant and were understood to mean:

(a) That the plaintis were beneciaries of the Kshs. 767 million from the NYS being part of the
Kshs. 9 million alleged to have been illegally or fraudulently squandered from the NYS.

(b) That the plaintis heartlessly caused massive nancial losses of public resources through
corrupt schemes and fraudulent dealings.

(c) That the plaintis were part of corrupt networks that compromised public ocers and the
IFMIS system to loot public funds.

(d) That the plaintis participated in underhand and/or corrupt dealings.

(e) That the plaintis covered up corruption dealings.

(f) That the plaintis beneted directly from the NYS scandal.

(g) That the plaintis have no integrity at all; and

(h) That the plaintis earned money without working for it.

14. PW1 further testied that neither himself nor the 1st plainti have ever dealt with or received any
monies from NYS and therefore have no relationship whatsoever with NYS. He added that neither
himself nor the 1st plainti have ever been charged with or for any oence relating to the NYS scandal.
PW1 pointed out that that the defendant did not seek any clarication from him or from his co-
director, Mr. Ketan Doshi, before making the defamatory publications.

15. It was further the evidence of PW1 that the last statement in the article was deliberately skewed to
give the readers the impression that when contacted, Swabrina Yahya acted on his instructions to

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 3

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/bn/1056/-nys-scandal
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/bn/1056/-nys-scandal
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


deny involvement with NYS. He accordingly testied that the articles published in the Daily Nation
Newspaper and the Daily Nation website by the defendant are false and were published with a
malicious intent to tarnish and malign the plaintis and their standing and reputation as respectable
business entity and businessman, respectively.

16. PW1 further stated that, on the 6th June 2018, his co-director, Ketan Doshi, received a phone call from
Mr. Phillip Ochola, the Branch Manager of Standard Chartered Bank, Treasury Square, Mombasa,
informing the 1st plainti that its three bank accounts domiciled with the Bank, namely, Kshs. A/C
0102444940100, USD A/C 8702444940100 and EURO A/C 9302444940100 had been frozen by
the Bank pursuant to a court order.

17. He was to later learn that Asset Recovery Agency had led an application, namely, CMCC Misc.
Application No. 2001 of 2018: Asset Recovery Agency v Standard Chartered Bank seeking orders
to, inter alia, freeze the 1st plainti’s bank account numbers 0102010268200; 8702010268200;
9302444940100; 0102444940100 and 8702444940100 and inspect them. PW1 testied that in the
said application it was alleged that information had been received from undisclosed sources that the
sta at the NYS and the listed suppliers had colluded to defraud the NYS; and that monies from NYS
suspected to be proceeds of crime, had allegedly passed into the accounts of the listed suppliers, one
of them being the 1st Plainti.

18. PW1 added that, on the 21st June 2018 they were contacted by the Asset Recovery Agency for a
discussion on the allegations; and that after investigations were concluded, the Asset Recovery Agency
conrmed that the funds paid to the plaintis were legitimate and had nothing to do with the NYS.
PW1 added that based on this information, the Agency caused the freeze order to be vacated by the
Court on 25th June 2018 by way of a consent order.

19. PW1 conceded in cross-examination that corruption is endemic in the country, and that it is a matter of
national importance that the public is entitled to information on such issues. He conceded that he was
aware of the NYS scandal that involved loss of over Kshs. 9 billion. He however denied knowledge of
any investigations into the scandal. In particular, PW1 denied knowledge of the involvement of EACC
and NIS in the investigation of the matter. He nevertheless stated that he was aware that arrests had
been made in connection with the NYS scandal and that the suspects had been arraigned before a court
of law.

20. PW1 also conceded that he did not know where S/Sgt Fredrick Musyoki of ARA got information to
freeze their accounts; and that, according to his adavit before the court, he stated that he had received
the information on the 20th April 2018 from the NYS. PW1 pointed out that although the information
was said to have been received on the 20th April 2018 from NYS, their accounts were only frozen after
the article was published. While conceding that the article made reference to a lady named Swabrina
as having been contracted for comment on the allegations, he denied that he was personally called to
conrm or deny the story.

21. PW1 concluded his statement by reiterating that as a result of Defendant’s publications, they lost
business, and gave the example of an LPO from HFC Group which was cancelled vide a letter dated
28th May 2018. According to him, the cancellation was done for no particular reason other than after
the oending words were published and printed by the defendant.

22. PW1 made a Supplementary Witness Statement dated 10th June 2019 to conrm that, subsequent to
the publication of the article complained of, the 1st plainti approached the defendant and paid the
sum of Kshs. 155,788/= for a commercial publication in the Daily Nation newspaper for the purpose
of correcting what the plaintis considered to be falsehoods published by the defendant. Copies of

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 4

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/on/2018/2001
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


the article and a bankers cheque were exhibited at pages 42 to 44 of the Plainti’s Consolidated List
and Bundle of Documents. He testied that, despite the plaintis’ eorts to mitigate the eects of the
defamatory publication, they still lost business and relationships which they had cultivated over the
years.

23. PW1 further testied that the 1st plainti’s name has continued to be ridiculed on social media and
mentioned a particular twitter account holder, Steve Biko, as having repeatedly posted comments on
the issue under the tagline “@wakoramustgo”. He mentioned that, in addition to alleging that the
plaintis had supplied air to the NYS, the said twitter account holder alleged that he was the son of the
founder of Doshi Group of Companies, which allegations are outright lies.

24. PW2, a director of Sai Properties Ltd, testied on 21st February 2022. He adopted his witness
statement led on 7th January 2021 in which he stated that he did business with the plaintis and
had entered into contracts with the 1st plainti for the supply of IT equipment. He further stated
that due to the 1st plainti’s reputation as the supplier of authentic international brand of computer
accessories and products he recommended the company to several other close friends who took up his
recommendation and got into business with the 1st plainti.

25. In particular, PW2 mentioned that he had known one of the directors of the 1st plainti, Mr. Ketan
Doshi (PW3), for over ten years, and was therefore shocked to read an article which was published in
the Daily Nation newspaper on the 18th May 2018 in which the plaintis were mentioned as some
of the entities/individuals that allegedly received money fraudulently from NYS. In particular, the 1st

plainti was alleged to have fraudulently received Kshs. 767 million from NYS. He stated that he called
both the 2nd plainti (PW1) and PW3 who explained that the story was false and fabricated and that
the Plaintis had no relationship with NYS.

26. PW2 indicated that due to the national outcry on the NYS scandal and the vice that is corruption,
his company decided to stop its business dealings with the plaintis. He also distanced himself at a
personal level from PW3 for fear of being associated with persons who had been mentioned in the NYS
corruption scandal. PW2 pointed out that due to the authoritative manner in which the story had been
presented, he believed it to be true and therefore doubted the plaintis’ assertions to the contrary.

27. PW2 further stated that he later got to learn from PW3 that their accounts which had been frozen
by the Asset Recovery Agency had been unfrozen after investigations conrmed that the funds were
legitimately received. Nevertheless, he was yet to resume his dealings with the plaintis due to fear of
being associated with the vice of corruption.

28. PW3 also adopted his witness statement dated 13th July 2018 as well as his Supplementary Statement
dated 10th June 2019. He stated that he was one of the founders of the 1st plainti and they have been in
business since 2005. His two witness statements are, in essence, a reiteration of the evidence of PW1. In
his Supplementary Statement PW3 likewise stated that after the publication of the article on 18th May
2018, the 1st plainti was constrained to pay a sum of KES 155,788 to the defendant for a commercial
publication on the Daily Newspaper to correct the falsehoods that were conveyed by the oending
article.

29. PW3 stated that despite their eorts, the plaintis still lost business and relationships, and have faced
hatred, contempt and humiliation in the community and among friends. He stated that they have
suered loss of business as some clients terminated existing contracts with them. PW3 reiterated the
evidence of PW1 and stated that an LPO by the Housing Finance Corporation was cancelled as a result
of the article written by the Defendant. PW3 also testied that the 1st plainti’s name has been ridiculed
several times on social media.

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 5

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


30. The plainti’s last witness, Nelson Kimathi Kinyua (PW4), testied on 21st June 2022. He is the IT
Manager for M/s Anjarwalla & Khanna Advocates. He produced the Certicate dated 10th June 2019
to conrm that the screen shots forming part of the Plaintis’ Consolidated Bundle of Documents
at pages 59 to 62 were taken by him using machines and equipment belonging to the rm. He also
testied that the machines were in good working condition at the material time.

31. In their defence, the defendant relied on the testimony of the Head of its Legal Department, Mr. Sekou
Owino (DW1). He adopted his witness statement dated 23rd May 2023 and produced the defendant’s
List and Bundle of Documents as Defence Exhibits 1, 2 and 3. DW1 conrmed that the article in issue
was indeed published by the defendant and that it was written by Mr. John Kamau who was away in
Canada for further studies at the time of his testimony. DW1 further stated that, when the story was
published in May 2018, there was a big issue about NYS and irregular tenders issued by it.

32. DW1 was emphatic that the plaintis were given an opportunity to give their side of the story before the
article was published. It was his evidence that Mr. Kamau called the oce of the 1st plainti and spoke
to a lady called Swabrina, the Chief Accountant; and that Swabrina denied that their company ever
had any dealings with NYS. He singled out the document marked Defence Exhibit 1 as the document
that formed the basis of the publication. It contains a list of the companies in respect of which the
Asset Recovery Agency moved to court for freeze orders.

33. DW1 pointed out that the 1st plainti was therein listed at paragraph 1(vii). He also mentioned
that at paragraph 4 on page 6 of the Notice of Motion, the Asset Recovery Agency stated that it
got information on 26th April 2018 that funds had been stolen from NYS, well before the article
complained of was published. On account of the foregoing, DW1 prayed for the dismissal of the suit.

34. Upon the close of the defence case, the parties were given an opportunity to le their closing
submissions. To that end, the plaintis led written submissions dated 6th October 2023 and proposed
the following issues for determination:

(a) Whether the words complained of were published by the defendant of and concerning the
plaintis.

(b) Whether the publication is false and defamatory of the plaintis.

(c) Whether the defence raised by the defendant is available to it.

(d) Whether general and aggravated damages are payable in the circumstances of this case, and if
so, how much.

(e) What is the appropriate order regarding the costs of the suit?

35. The plaintis’ written submissions were accordingly fashioned in accordance with the foregoing issues,
which I will revert to shortly in greater detail.

36. On its part, the defendant led written submissions dated 17th October 2023. In the defendant’s view,
the issues for determination are:

(a) Whether the reporting on the investigations by the Asset Recovery Authority in the NYS
scandal constitute defamation.

(b) Whether the defendant has a defence to the claim.

(c) Whether the plaintis are entitled to the orders sought in the Plaint.

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 6

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


37. The defendant submitted that the circumstances of the case entitle it to the defence of qualied
privilege. It accordingly made reference to several authorities on the subject, including Reynolds v
Times Newspapers Ltd & another [1999] 4 All ER 609 and Francis Cherono Ngeny & 11 othrs v
Sammy Kiprop Kilach [2017] eKLR. Thus, the defendant submitted that the NYS scandal was a matter
of general public interest and the media had a duty to inform the general public about it. It pointed
out that this is a constitutional tenet under Articles 33 and 34 of the Constitution.

38. The defendant then addressed the guiding principles for assessing damages in defamation cases and
placed reliance on Nation Newspapers Limited v Peter Baraza Rabando [2016] eKLR in urging the
Court to nd that the authorities relied on by the plaintis are not a good guide in this matter because
the plaintis’ reputation is not comparable to the reputation of the plaintis in those matters. Hence,
the defendant proposed a global award of Kshs. 1,000,000/= as general damages, should the Court
nd in favour of the plaintis. The defendant further urged the Court to nd that no justication has
been made for any award of either aggravated or punitive damages.

39. I have given due consideration to the pleadings led herein, the evidence adduced by the parties and
the written submissions led by their counsel. The parties are in agreement that on the 18th May
2018, the defendant printed and published an article in its Daily Nation newspaper edition the banner
headlines: “Exposed: who was paid what by NYS” and “Revealed: Firms that gained from Sh 9 bn NYS
scandal”. The said news article was also published in the Daily Nation online edition on the defendant’s
website available worldwide on the URL:https://www.nation.co.ke/news/Firms-that-gained-from-
sh9bn-NYS-scandal/1056-4567436-159wbhnz/index.html. It is also common ground that impugned
publication contained words, sentences and phrases that were in direct reference to the two plaintis.

40. Accordingly, the key issues for determination in this suit are as follows:

(a) Whether the publication made on 18th May 2018 was defamatory of the plaintis, and

(b) Whether the plainti is entitled to the reliefs sought.

A. On whether the publication made on 18th May 2018 was defamatory of the plaintis:

41. According to the Black’s Law Dictionary defamation is dened as:

1.The act of harming the reputation of another by making a false statement to a third person. If the
alleged defamation involves a matter of public concern, the plainti is constitutionally required to
prove both the statement's falsity and the defendant's fault.

2. A false written or oral statement that damages another's reputation.

42. A similar denition appears in Wineld on Tort, 8th Edition at page 254, in which defamation is
dened to mean:

“ ...the publication of a statement which tends to lower a person in the estimation of right-
thinking members of society generally, or which tends to make them shun or avoid that
person..."

43. The object of the law of defamation was summed up by the Court of Appeal in the case of Miguna
Miguna v Standard Group Limited & 4 others [2017] eKLR, as hereunder:

“ The law of defamation, or, more accurately the law of libel and slander, is concerned
with the protection of reputation: “As a general rule, English law gives eect to the ninth
commandment that a man shall not speak evil falsely of his neighbor. It supplies a temporal

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 7

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/bn/1056/-nys-scandal
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


sanction…” Defamation protects a person’s reputation that is the estimation in which he is
held by others; it does not protect a person’s opinion of himself nor his character. ‘The law
recognizes in every man a right to have the estimation in which he stands in the opinion of
others unaected by false statements to his discredit’ and it aords redress against those who
speak such defamatory falsehoods.”

44. Hence, a defamatory statement is one which tends to disparage a person in the eyes of sensible members
of society to the extent of exposing the person to hatred, contempt or ridicule.The test for determining
whether or not a statement is defamatory is an objective one and is based on the perception of an
ordinary reasonable person reading the statement.

45. In the light of the foregoing, what were the plaintis obliged to prove? In the case of Wyclie A. Swanya
v Toyota East Africa Ltd & Another [2009] eKLR, the Court of Appeal held that:

“ For the purpose of deciding a case of defamation, the Court is called upon to consider the
essentials of the tort generally and to see whether these essentials have been established or
proved. It is common ground that in a suit founded on defamation the plainti must prove:

(i) that the matter of which the plainti complains is defamatory in character.

(ii) That the defamatory statement or utterance was published by the defendants.
The publication in the sense of defamation means that the defamatory statement was
communicated to someone other than the person defamed.

(iii) That it was published maliciously..."

46. Similarly, in J. Kudwoli & Another v Eureka Educational Training Consultants & 2 Others [1993]
eKLR, after an exposition of the relevant law and authorities on the subject, Kuloba, J. concluded thus:

“ To summarize the legal position in Kenya, in so far as it relates to the instant cases before
me, ... I have found the law of defamation in this country to be that for a defendant to be
tortuously liable in a suit for defamation the plainti must prove on a balance of probability
that the matter complained of:

(a) is defamatory

(b) refers to him

(c) was intentionally, recklessly or negligently published of and concerning him

(d) was so published by the defendant, and

(e) was published without lawful justication on an unprivileged occasion.

47. This being a civil matter the standard of proof is on a balance of probabilities. In this regard, the Court
of Appeal restated the position in Palace Investments Limited v Georey Kariuki Mwenda & another
[2015] eKLR, as hereunder:

“ The burden of proof is placed upon the appellant and is to be discharged on a balance of
probabilities. Denning J. in Miller v Minister of Pensions [1947] 2 ALL ER 372 discussing
the burden of proof had this to say: -

“That degree is well settled. It must carry a reasonable degree of probability, but not so
high as is required in a criminal case. If the evidence is such that the tribunal can say:
‘We think it more probable than not’, the burden is discharged, but, if the probabilities

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 8

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


are equal, it is not. Thus, proof on a balance or preponderance of probabilities means a
win, however narrow. A draw is not enough. So, in any case in which the tribunal cannot
decide one way or the other which evidence to accept, where both parties’ explanations are
equally (un)convincing, the party bearing the burden of proof will lose, because the requisite
standard will not have been attained.”

48. With the foregoing in mind, I have considered the evidence presented herein; and as has been pointed
out herein above, there is no dispute that the impugned article was published with reference to the
two plaintis. There is uncontroverted evidence that the article was published to third parties in a
newspaper of nationwide circulation. In addition, the article was uploaded on the defendant’s website
for access worldwide. Indeed, as was pointed out by the Court of Appeal in Royal Media Services Ltd
v Valentine Mugure Maina & another [2019] eKLR:

“ …what is alleged to be libelous or slanderous only assumes that description, upon the
defendant relaying the words complained of to a party other than the party to whom they
refer; only then can it be said that there is publication. It follows that publication, of itself,
is an essential and a necessary element in proof of defamation.”

49. It bears repeating the article complained of for its full tenor and eect:

“ Faraj Mansur”

…

Mombasa based Techbiz Limited, which was ranked 72 on the Business Daily’s Top 100 list
in 2009, is listed as having received 767 million.

On his Facebook page and Twitter handle, Mr. Faraj Mansur claims to be the co-founder
of the company.

“We have not been transacting with NYS” a woman who only identied herself as Swabrina
Yahya and who we were told is the company’s chief accountant, said after “consulting the
owner”.

50. The plaintis contended that, in their ordinary and natural meaning and/or by way of innuendo, the
words were understood to mean:

(a) that the plaintis were beneciaries of Kshs. 767 million from the National Youth Service
being part of the Kshs. 9 Billion alleged to have been illegally or fraudulently obtained from
the National Youth Service.

(b) That the plaintis heartlessly caused massive nancial losses of public resources through
corrupt schemes and fraudulent dealings.

(c) That the plaintis were part of the corrupt networks that compromised public ocers and the
IFMIS system to loot public funds.

(d) That the plaintis participated in underhand and/or corrupt dealings.

(e) That the plaintis covered up corruption dealings.

(f) That the plaintis benetted directly from the NYS scandal.

(g) That the plaintis have no integrity at all; and

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 9

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


(h) That the plaintis earned money without working for it.

51. It was therefore the contention of the plaintis that the publication was not only false, but was also
published with a malicious intent to tarnish and malign the plaintis standing and reputation as
honest and competent persons. They accordingly supplied the particulars of falsehood and malice at
paragraph 8 of the Plaint as follows:

(a) That the defendant knew or ought to have known that the plaintis have never received any
money from the National Youth Service.

(b) The defendants knew or ought to have known that the plaintis have never dealt with,
contracted or transacted with NYS in any manner whatsoever.

(c) The defendants falsely misrepresented the plaintis’ agent by skewing the news article to read
that the plainti falsely denied transacting with the NYS.

(d) The defendant knew that other than informing the defendant that the 1st plainti had never
dealt with the NYS, the rest of the words attributed to Ms. Swabrina Yahya, the plainti’s agent,
were never uttered by Ms. Swabrina Yahya.

(e) The last statement of the article “consulting the owner” was deliberately skewed to give the
impression to the readers that the 1st plainti’s employee, Ms. Swabrina Yahya, acted on
instructions from the plaintis to falsely and unjustiably deny involvement with the National
Youth Service.

(f) The defendants knew or ought to have known that its conduct of failing to contact the 2nd

plainti was a blatant breach of Section 2(2) and 2(3) of the Code of Conduct for the Practice
of Journalism.

(g) The headline “FARAJ MANSUR” was calculated and designed to highlight the 2nd plainti’s
name maliciously and with the intent to defame, taint and tarnish his reputation distinctly
from the 1st plainti, a corporate body whose legal existence is separate from that of the 2nd

plainti.

(h) The defendant negligently and deliberately failed to contact the 2nd plainti for him to give his
side of the story and/or respond to the fabrications contained in its news articles.

52. The plaintis adduced evidence through PW2, PW3 and PW4 to demonstrate that they read the article
and concluded that it portrayed the plaintis as having received Kshs. 767 million from NYS. On the
other hand, the defendant contended that the article was published by way of information received
from credible sources and as a way of the defendant performing its constitutional duty to inform
members of the public in honest belief and with no intention to defame the plaintis.

53. The test of whether a statement is defamatory is hinged, not on the subjective test of individual clients,
but on what a reasonable person reading the statement would perceive it to mean. In Miguna Miguna
v Standard Group Ltd & 4 Others [2017] eKLR the Court of Appeal adopted the denition of a
reasonable man as presented in Wineld & Jolowicz on Tort, 8th Edition at p. 255, as follows:

“ This rules out on the one hand persons who are so lax or so cynical that they would think
none the worse of a man whatever was imputed to him, and on the other hand those who
are so censorious as to regard even trivial accusations (if they are true) as lowering another’s

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 10

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


reputation or who are so hasty as to infer the worst meaning from any ambiguous statement.
It is not these, but the ordinary citizen, whose judgment must be taken as the standard.”

54. Looking at the impugned publication objectively, it cannot be understood to mean an armative
assertion that the plaintis had fraudulently received Kshs. 767 million from the National Youth
Service. What was reported was that the 1st plainti “…is listed as having received 767 million”.

55. The defendant has demonstrated that it relied on information received from a credible source
and disclosed through DW1 that the list had been obtained from the Directorate of Criminal
Investigations. The defendant also produced documents to demonstrate that the Asset Recovery
Agency was also involved in the investigation of the NYS scandal and that it made an application to
court seeking freeze orders. At paragraph 2(vii) on page 6 of the Notice of Motion led by the Asset
Recovery Agency, the name of the 1st plainti appears as one of the companies against whom freeze
orders were sought.

56. The defendant also demonstrated that an Order dated 6th June 2018 was issued in response to the
Notice of Motion aforementioned. Again, the 1st plainti is listed in that Order at paragraph vii. The
Order authorized the Asset Recovery Agency to, inter alia freeze and preserve all the funds in the 1st

plainti’s bank accounts for a period of 6 months.

57. It is therefore instructive that the Supporting Adavit of the Asset Recovery Agency, sworn by S/Sgt
Musyoki shows that the Asset Recovery Agency received information implicating the 1st plainti on
26th April 2018; and that before ling the application, the Agency carried out preliminary inquiries
before seeking the intervention of the Court. It is therefore signicant that the article was published
thereafter on 18th May 2018. Indeed, this aspect of the case was conceded to by plaintis, as conrmed
at paragraph 2.1.5 and 2.1.6 of their written submissions. There is therefore indubitable evidence to
prove the truth of the publication in so far as it stated that the 1st plainti was one of the companies
then under investigation in connection with the NYS scandal.

58. Even assuming that the publication was false, the plaintis would still be under duty to prove that
the article was published maliciously. In this regard, I nd instructive the expressions by Odunga, J. in
Phinehas Nyaga v Gitobu Imanyara [2013] eKLR that:

“ ...the words must be malicious. Malice here does not necessarily mean spite or ill-will but
recklessness itself may be evidence of malice. Evidence of malice may be found in the
publication itself if the language used is utterly beyond or disproportionate to the facts. That
may lead to an inference of malice but the law does not weigh in a fair balance and it does not
follow merely because the words are excessive, there is therefore malice. Malice may also be
inferred from the relations between the parties before or after publication or in the course
of the proceedings. Malice can be founded in the publication itself if the language used is
utterly beyond the facts. The failure to inquire into the facts is a fact from which inference
of malice may properly be drawn. Any evidence which shows that the defendant knows the
statement was false or did not care whether it be true or false will be evidence of malice."

59. The defendant denied malice and insisted that the article was written in the public interest, and that
the information was obtained from credible sources. The defendant also relied on Articles 33 and 34
of the Constitution, contending that article was published in the interest of the public. The defendant
accordingly raised the defence of qualied privilege positing that the NYS scandal was a matter of
public importance and that the media had a duty to inform the general public about it.

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 11

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


60. As has been pointed out herein above, DW1 testied that the story was based on information and list
obtained from the DCI and, they produced an application made by the Asset Recovery Agency that
showed the 1st plainti was listed as a company under investigation. More importantly, DW1 testied
that the defendant made an eort to verify the truthfulness of the story by contacting the 1st plainti.
The article itself reveals that the defendant reached out to the 1st plainti and spoke to Ms. Swabrina
Yahya. It reads:

“ We have not been transacting with NYS” a woman who only identied herself as Swabrina
Yahya and who we were told is the company’s chief accountant, said after “consulting the
owner”.

61. It is not in dispute that Swabrina Yahya, who was also mentioned in the impugned article, was then an
employee of the 1st plainti. PW3 admitted in cross-examination that:

“ It is true that before the article was published the defendant’s agents called us to verify the
information. I told them that we were not involved in the NYS scandal. The article at page
2 quoted my co-founder Mr. Faraj Mansur. Swabrina used to work for my company…”

62. In addition, the plaintis produced a copy of their own paid advert at page 19 of the Consolidated
Bundle of Documents which conrms the truthfulness of what was attributed to Swabrina Yahya in
the article. It states in part:

“ …We refer to the story in the Daily Nation of 18th May 2018 where we are alleged to be
associated with NYS. We categorically deny the allegation that Techbiz Ltd has either dealt,
conducted business or received monies from NYS…”

63. Article 34 of the Constitution, which is one of the provisions that the defendant relied on, states in part
that:

(1) Freedom and independence of electronic, print and all other types of media is guaranteed, but
does not extend to any expression specied in Article 33(2).

(2) The State shall not –

a. exercise control over or interfere with any person engaged in broadcasting, the
production or circulation of any publication or the dissemination of information by
any medium; or

b. penalise any person for any opinion or view or the content of any broadcast,
publication or dissemination.

(3) Broadcasting and other electronic media have freedom of establishment, subject only to
licensing procedures that—

(a) are necessary to regulate the airwaves and other forms of signal distribution; and

(b) are independent of control by the government, political interests or commercial
interests.

64. In the case of Phineas Nyagah v. Gitobu Imanyara [2013] eKLR Hon. Odunga, J. (as he then was)
considered the implications of Articles 32, 33 and 34 of the Constitution vis-à-vis the law of defamation
and held:

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 12

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/2010/constitution
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/2010/constitution
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


15. ... Under Article 32(1) of the Constitution, it is clear that every person has the right to freedom of
conscience, religion, thought, belief and opinion and further provides that the freedom to express one's
opinion is a fundamental freedom. Under Article 33(1)(a) every person has the right to freedom of
expression, which includes freedom to seek, receive or impart information or ideas. However, clause (3)
provides that in the exercise of the right to freedom of expression, every person shall respect the rights
and reputation of others. This, in my view, is the constitutional fulcrum of the law of defamation.
Accordingly, the law of defamation is not just anchored on a statutory enactment under the Law of
Defamation Act but has been given a constitutional underpinning as well. In a claim predicated on the
tort of defamation the Court is therefore under a duty to balance the public interest with respect to
information concerning the manner in which public aairs are being administered with the right to
protect the dignity and reputation of individuals.

65. Likewise, in Gideon Mose Onchwati v. Kenya Oil Company Ltd & Another (supra) Hon. Aburili, J.
stated:

“ ...the court in deciding defamation cases must balance the provisions of Articles 33, 34 and
35 of the Constitution, dealing with the freedoms of expression and media freedom and the
individual's right to access information on one hand and Article 28 in respect of the inherent
dignity must be respected and protected...”

66. It is therefore instructive that, in the case of Joseph Njogu Kamunge v Charles Muriuki Gachari [2016]
eKLR, the Court of Appeal pointed out that:

“ Allowable defences are justication (i.e. the truth of the statement), fair comment (i.e.,
whether the statement was a view that a reasonable person could have held), and privilege
(i.e., whether the statements were made in Parliament or in court, or whether they were fair
reports of allegations in the public interest). An oer of amends is a barrier to litigation.
A defamatory statement is presumed to be false, unless the defendant can prove its truth.
Defamation law puts the burden of proving the truth of allegedly defamatory statements
on the defendant, rather than the plainti…

... As pointed out above, there is a wide range of defences that may be pleaded in defamation,
but the one that is most famously associated with the public interest is “qualied privilege”.
The essence of this defence is that the person making a statement has a duty to do so and
that the person who hears, or reads, the statement has a corresponding interest in doing so.
The defence is by no means limited to the publication of stories by the media, but it is in
that context that the idea of publication in the public interest is at its most pronounced.”

67. The rationale for the defence of publication in public interest is to be found in Halsbury’s Law of
England, 4th Edition Vol. 28 at paragraph 109 thus:

“ On grounds of public policy the law aords protection on certain occasions to a person
acting in good faith and without any improper motive who makes a statement about another
person even when that statement is in fact untrue and defamatory. Such occasions are called
occasions of qualied privilege. The principal categories of qualied privilege are:

1. Limited communication between persons having a common and
corresponding duty or interest to make and receive the communication.

2. Communication to the public at large or to a section of the public made
pursuant to a legal, social or moral duty to do so in reply to a public attack.

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 13

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/2010/constitution
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/1970/10
http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/2010/constitution
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


3. Fair and accurate reports published generally or proceedings of specied
persons or bodies.”

68. Hence, in Reynolds v Times Newspapers Ltd & another (supra) it was held:

The common law has long recognized the ‘chilling’ eect of this rigorous, reputation-protective
principle. There must be exceptions. At times people must be able to speak and write freely,
uninhibited by the prospect of being sued for damages should they be mistaken or misinformed. In
the wider public interest, protection of reputation must then give way to a higher priority.

69. The Court proceeded to propose a number of guidelines that a defendant should observe if it wishes
to rely on the defence of publication in the public interest.

(a) The seriousness of the allegation, i.e. if the allegation is not true what will be the level of
misinformation to the public and what will be the corresponding harm to the individual.

(b) The nature of the information and the extent to which the subject-matter is a matter of public
concern.

(c) The source of the information and whether it is reliable or motivated by malice and/or avarice.

(d) Whether suitable steps have been taken to verify the information.

(e) Whether the allegation in a story has already been the subject of an investigation which
commands respect.

(f) Whether it is important that the story be published quickly.

(g) Whether comment was sought from the claimant, or whether that was not necessary in the
context of the story.

(h) If the article or story includes the gist of the claimant’s version of events.

(i) Whether the article or story is written in such a way as to amount to statements of fact, or
whether it raises questions and is suggestive of the need for further investigation.

(k) The timing of the publication.

70. That the NYS scandal was of immense public interest cannot be gainsaid. The Court takes judicial
notice of this owing to the notoriety of the scandal. It is true that PW1, PW2, PW3 and DW1 all
acknowledged that the NYS Scandal was a matter of notoriety, great public importance, and interest
to the people of Kenya. Hence, PW1 conceded in cross-examination that:

“ As a person living in this country, I am aware that there was a scandal NYS Scandal…I am
aware that the NYS Scandal is about the corruption that was going on there…I am aware
that corruption is high in this country, for any country, corruption is something of national
importance. This being the case, the public is entitled to information on the truth about it…
I agree that 9 billion is huge/colossal amount…I am aware that people have been arrested in
connection with the NYS scandal.”

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 14

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


71. In the same vein, PW2 stated:

“ I live in Kenya and I know there was a scandal involving procurement at NYS about the loss
of billions of shillings…I agree there was public interest for the Defendant to publish the
scandal. This was a public interest matter.”

72. On his part, PW3 stated:

“ I am aware that there was a scandal known as the NYS scandal. I got to hear of it through the
media. I am aware a lot of tax payers’ money was lost in excess of 10 billion. I was concerned
about the loss as any other Kenyan. I agree the authorities were in order to investigate the
loss. I am also aware that the Asset Recovery Agency was involved in the investigations.

73. Thus, having taken all the foregoing factors into account, I am convinced that the publication was not
only true as published, but was also made in public interest. As was pointed out in Reynolds v Times
Newspapers Ltd & another:

…At times people must be able to speak and write freely, uninhibited by the prospect of being sued
for damages should they be mistaken or misinformed. In the wider public interest, protection of
reputation must then give way to a higher priority.”

74. The plaintis made an attempt to compound this cause of action with certain online publications
attributed to the account of Steve Biko. They conceded in cross-examination that the said Steve Biko
is not a party to this suit. Those allegations are therefore of no relevance to the plaintis’ claim against
the respondent, there being no connection between the said Steve Biko and the defendant.

75. The foregoing being my view and ndings, it follows that the suit must fail and that the plaintis are
not entitled to any of the reliefs sought.

76. The next question to pose is what quantum of damages would the Court have awarded had the
plaintis’ suit succeeded. In James v Ndirangu & 3 others (Civil Appeal 282 of 2016) [2022] KECA 82
(KLR) (4 February 2022) (Judgment), the Court of Appeal stated:

40. On an appropriate award for damages, the guiding principle is that the rationale behind an
award of damages in defamation actions is to restore or give back to the injured party what he
lost, save in exceptional circumstances where punitive or exemplary damages may be awarded.
In its assessment, the trial court’s duty was to look at the whole conduct of the respondents
from the time the libel was said to be published to the time the matter was heard in court…See
Johnson Evan Gicheru v Andrew Morton & Another [2005] eKLR…

42. We are alive to the principle that an award of damages should be fairly compensatory in
light of the nature of the injury to reputation and that an award must appear realistic in the
circumstances. In the English Court of Appeal decision in the case of John v MG Ltd [1996]
1 ALL E.R. 35 the Court held that;

“The successful plainti in a defamation action is entitled to recover, the general compensatory
damages such sum as will compensate him for the wrong he has suered. That must
compensate him for damages to his reputation, vindicate his name, and take account of the
distress, hurt and humiliation which the defamatory publication caused.”

77. Similarly, in Uren v John Fairfax & Sons Pty Ltd (supra) it was held that:

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 15

http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/judgment/keca/2022/82
https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


...a man defamed does not get compensated for his damaged reputation. He gets damages because
he was injured in his reputation, that is simply because he was publicly defamed. For this reason,
compensation by damages operates in two ways - as a vindication of the plainti to the public and
as a consolation to him for a wrong done. Compensation is here a solatium rather than a monetary
recompense for harm measurable in money."

78. Similarly, in C A M v Royal Media Services Ltd [2013] eKLR, the Court of Appeal pointed out that:

“ No case is like the other. In the exercise of discretion to award damages for defamation, the
court has wide latitude. The factors for consideration in the exercise of that discretion as
enumerated in many decisions including the guidelines in Jones v Pollard [1997] EMLR
233-243 include objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the
circulation of the medium in which it is published and any repetition; subjective eect on the
Plainti's feelings not only from the prominence itself but from the Defendant's conduct
thereafter both up to and including the trial itself; matters tending to mitigate damages for
example, publication of an apology; matters tending to reduce damages; vindication of the
Plainti's reputation past and future."

79. In their written submissions, the plaintis urged the Court to consider the following factors:

(a) that the defamatory publication closely touches the plaintis’ integrity, reputation, honour
and that the accusations against them are of a serious nature.

(b) That the defamatory article was published via the Daily Nation newspaper edition and the
Daily Nation website online edition which is accessible to viewers globally.

(c) The prominence given to the publications considering the size of the Daily Nation newspaper
edition covering 3 pages.

(d) that to date the defendant is yet to make any oer of amends o the plaintis in respect of the
defamatory articles.

80. The plaintis urged the Court to rely on the following authorities as useful guide on general damages:

(a) Kipyator Nicholas Kiprono Biwott v George Mbuguss and Kalamka Ltd [2002] eKLR where
the plainti was awarded Kshs. 10 million as general damages.

(b) Machira v Mwangi & another [2001] eKLR where an award of Kshs. 8 million was made for
defamation.

(c) Daniel Musinga t/a Musinga & Company Advocates v Nation Newspapers Limited [2006]
eKLR in which Kshs. 10 million ws awarded as general damages for defamation.

(d) Chirau Ali Mwakwere v Nation Media Group Limited & Another [2009] eKLR where the
Court awarded Kshs. 8 million as general damages.

81. On aggravated damages, the plaintis relied on Miguna Miguna v Standard Group Limited & 4 others
(supra), and Chirau Ali Mwakwere v Nation Media Group Ltd & another (supra) in which Kshs. 1
million was awarded under this head in each case.

82. There is no denying that the article was prominently displayed on the front page of the Daily Nation of
18th May 2018; and at page 4 of the same newspaper as part of the National News segment. There is also
no dispute that the article was posted in the defendant’s website and was therefore available worldwide.
It is noteworthy however that although the 1st plainti claimed that it has a reputation built nationally

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 16

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


and internationally, there was no proof in this regard. This is important, for, in Nation Newspapers
Limited v Peter Baraza Rabando [2016] eKLR the Court of Appeal pointed out that:

“ Whereas we think that on the whole the learned Judge properly undertook the process of
assessment of damages and had in mind the applicable principles, thereby arriving at a gure
much lower that the Kshs 40 million sought by the respondent who placed reliance on
the case of KNK Biwott v Clays Limited NairobiHCCC 1067 of1999; we are of the view
that there is one aspect that he did not take into account. It is not clear from the learned
Judge's judgment that in arriving at the gure of Kshs 2 million, he considered the fact
that the respondent, though clearly defamed, did not stand in the same place in terms of
status, fame, recognition, credit and reputation as the plaintis in some of the awards made
by this Court and the High Court. It is unfortunate that the respondent's counsel in his
written submissions before the High Court cited only the NICHOLAS BIWOTT case
(supra) which, with respect, could not serve as a guide for the damages the respondent could
hope to obtain given the vastly dierent personal and professional circumstances between
the respective plaintis.

We reiterate that all persons are equal before the law but it would be a Utopian fallacy
to assume that a defamatory publication calls for an equal compensation regardless of
the status, standing and character of the persons defamed. We dare say that for a person
who is not known beyond the local limits of his immediate family, residential and work
environment calls for less damages than a person of prominence whose station, position,
profession, fame and notoriety may spread beyond county and country. We therefore
reiterate as correct what this Court has stated before that the status of a particular person
aects the extent of the injury suered…”

83. Accordingly, I would have awarded each of the plaintis general damages Kshs. 2,000,000/= based
on the comparable award made in the case of Nation Newspapers Limited v Peter Baraza Rabando
(supra). I have also taken into account that a limited liability company is a separate juridical entity. This
was reiterated as follows in Janto Construction Company Ltd v Enock Sikolia & 2 others [2020] KLR
in which the plainti in a suit for defamation was a limited liability company:

112. Unlike the natural claimants in Wyclie A. Swanya v Toyota East Africa Ltd & Another (supra)
and Selina Patani & Another v Dhiranji V. Patel (supra) the Plainti in this suit is a limited liability
company.

113. As is settled in law a limited liability company is a distinct legal entity from its shareholders or
directors. This legal principle was well encapsulated in the much-celebrated case of Salmon v A. Salmon
& Company Ltd [1896] UKHL1, [1897] AC 22.

84. It is trite that aggravated damages are only awardable in limited instances. For instance, where the
defendant’s subsequent conduct, such as failure to apologize, warrants such an award. Hence, in John
v MGM Limited [1997] QB 586 which was relied on in Miguna Miguna v Standard Group Limited
(supra), it was held:

“ Aggravated damages will be ordered against a defendant who acts out of improper motive
e.g. where it is attracted by malice; insistence on a urry of justication or failure to
apologize.”

85. In the same vein, exemplary damages would be due where there is oppressive or arbitrary action by
servants of the government. Other instances are whether the defendant sets out to make prot and

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 17

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer


where payment of exemplary damages is authorized by statute. Hence, in C A M v Royal Media Services
Limited [2013] eKLR the Court of Appeal quoted with approval the following passage from John v
MGM (supra):

“ Exemplary damages can only be awarded if the Plainti proves that the Defendant when
he made the publication knew that he was committing a tort or was reckless whether his
action is tortuous or not, and decided to publish because the prospects of material advantage
outweighed the prospects of material loss...if the case is one where exemplary damages can
be awarded the court or jury should consider whether the sum which it proposes to award
by way of compensatory damages is sucient not only for the purposes of compensating
the Plainti but also for the purpose of punishing the Defendant.”

86. For instance, in Kipyator Nicholas Kiprono Biwott v Clays Limited & 5 others[2000] eKLR the Court
observed that:

“ the conduct of the UK defendants since the publication has not helped matters - in fact they
have deliberately and arrogantly announced that they will neither apologize nor withdraw
the book. They have even had the audacity to say that the oending words in the book
are true, and that they have witnesses to swear to the truth of these words. Of course, no
such witnesses have been produced. Although they have made public announcement that
they will vigorously defend any action, they have not bothered to do so. They have simply
continued to enjoy the media attention. As the exhibits in this case show, this subject has
been headline and/or front page news of many publications in this country. Clearly, this is
of great benet to the defendants who, because of this high media attention, continue to
sell more books and make huge prots. They need not advertise the book. It is being done
for them free of charge.”

87. And, in Johnson Evan Gicheru v Andrew Morton & Another [2005] eKLR, it was proved as a fact
that the passages complained of in the oending publication were untrue in every material respect
and had been published maliciously; and that when invited by the appellant's Counsel to publish an
apology correcting the oending paragraphs, the respondent's solicitors replied that the respondents
were a highly respected international publishers and that they do not publish books which contain
untrue and defamatory statements. It was also evident from the record that the respondents, during
the trial, justied their stance and wanted certain paragraphs of the Plaint struck out for disclosing
no reasonable cause of action contending the words complained of were not capable of bearing the
meanings attributed to them by the appellant.

88. No such aggravating factors were proved in this case to warrant the award of either aggravated or
exemplary damages. Had I found otherwise, I would have awarded exemplary damages of Kshs.
500,000/= and aggravated damages of Kshs 500,000/=, respectively, to each of the plaintis.

89. In the result, having found no merit in the plaintis’ suit, the same is hereby dismissed with an order
that each party shall bear own costs thereof.

It is so ordered.

DATED, SIGNED AND DELIVERED VIRTUALLY AT MOMBASA THIS 25TH DAY OF JULY
2024

OLGA SEWE

JUDGE

 https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25 18

https://new.kenyalaw.org/akn/ke/judgment/kehc/2024/10815/eng@2024-07-25?utm_source=pdf&utm_medium=footer

