I
aE—
KENYA LAW

THE NATIONAL COUNCIL FOR LAW REPORTING

REPUBLIC OF KENYA Where Legal Information is Public Knowledge

Musindi v Amuli & 3 others (Civil Case 14 of 2018)
[2024] KEHC 1414 (KLR) (15 February 2024) (Judgment)

Neutral citation: [2024] KEHC 1414 (KLR)

REPUBLIC OF KENYA
IN THE HIGH COURT AT NAKURU
CIVIL CASE 14 OF 2018
HK CHEMITEL J
FEBRUARY 15, 2024
BETWEEN
MARY WAIRIMU MUSINDI PLAINTIFF
AND
LINET AMULI 1" DEFENDANT
REITZ MUREITHI 2" DEFENDANT
PETER MBURU 3> DEFENDANT
NATION MEDIA GROUP LIMITED 4™ DEFENDANT
JUDGMENT

The plaintiffs filed this suit against the defendants jointly and severally praying for the following orders;
(a) General damages.
(b) Exemplary damages

(c) An order of permanent injunction restraining the defendant herein whether by itself, its
agents, servants or proxies from publishing or continuing the publication of further material
on the same or similar libel about the plaintiff.

(d)  Thatthe defendant be ordered to prominently publish a withdrawal and a substantive apology
to the plaintiffs in both the online platform and Taifa Leo and Daily Nation newspapers.

(e) The defendants be ordered to bear the costs of this suit and interest thereon.

The defendants filed a joined defence denying the charges.



http://kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/?utm_source=pdf&utm_medium=footer

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

The matter proceeded to full hearing where the plaintiff testified and called two witnesses and
the defendants two witnesses. The court shall proceed to summarise their evidence and later the
submissions by the parties.

The undisputed facts are that there was a helicopter crash around lake Nakuru and on 22™ October
2017 the 4" defendant published an article entitled, “questions abound on disaster response after
chopper crash”. The said article went on to state that “...the pilot may have been in an early morning
adventure ride around the lake.”

The article contained the plaintiffs coloured photos mourning the victims of the crash.

On 24™ October 2017 there was also another publication entitled “Nakuru parents did not know
daughter was in ill-fated plane.”

The same went on to state that the said woman was a graduate of Rift Valley Institute of Science
and Technology and her name was Veronica Muthoni. The said article carried on it the picture of the

plaintiff.

The consequence of these articles caused great pain to the plaintiff as she was alive and was not the
deceased referred to in the said newspaper articles. She then issued a demand to the defendants to
issue a formal apology. The 4" defendant issued an apology which according to the plaintiff was not
prominent enough like the main article.

The plaintift thereafter filed this suit seeking damages as stated above. In her evidence she said that the
article insinuated that she was in the flight and that she was in a night out with the pilot.

She said that she got many calls from those who had read the article including her parents, grandparents
and her husband who was out of the country.

She went on to state that despite notifying the defendants it went on to publish on Taifa Leo newspaper
of 26" November 2017 the same story which greatly prejudiced her. The defendants as well published
itin its online platform which elicitate various reactions from the viewers and readers some bordering
on abuses on her moral standing.

The plaintiff on cross examination denied that she was the said Veronica Muthoni. She said that during
the period she was campaigning for Susan Kihika under the Jubilee party

She went on to state that she did not sue those who made comments in facebook.

PW2 Dorcas Wangui Muthoni testified that she saw the publication by the 4" defendant on the
Facebook platform which contained the plaintiffs picture which attracted online comments and which
were abusive and derogatory against her. She went on to indicate that the said comments implied that
the plaintift and the pilot were drunk and engaged in immoral escapades.

She said that she saw the same in other media houses like Kenya news.co.ke.

When cross examined she said that the name reported was Veronica Muthoni and not the plaintiff. She
went on to say that she knew the plaintiff was involved in the political campaigns at that period.

On re-examination she said that her immediate reaction was that the plaintiff had died.

PW3 Veronica Nyambura Kibe testified that on 25" October 2017 there was a helicopter crash and
subsequently there was a publication that her friend had died in the Sunday Nation newspaper.

: kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/ 2



http://kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/?utm_source=pdf&utm_medium=footer

19.

20.

21.

22.

23.

24,

25.

26.

27.

28.

29.

There was thereafter an apology by the defendant which according to her was not prominent. She said
that the defendants went ahead to publish the same information in the Taifa Leo newspaper. She said
that she called the plaintiff who was shocked and devastated.

She said that her reputation was damaged as those who were involved were in a party overnight.

When cross examined she said that the plaintift had been her friend for close to 13 years and that
what stood out for her was the photo used which had a wrong name. She said that she was part of the
campaigners during that time.

In its defence the DW1, the 2 defendant witness testified that indeed there was a helicopter crash at
Lake Nakuru and he was assigned the duty of following it up. He said that he went to the family of the
deceased and her father gave him the deceased photograph which she used to publish the story.

He went on to say that he did not know the deceased nor the plaintift and that when they learned
that the photo belonged to the plaintiff and not the accused they issued an apology. He said that the
deceased family was the source of the photograph.

On cross examination he conceded that the coloured pictures in the story were those of the plaintiff

and that an apology was tendered afterwards by the 4" defendant.

He admitted that the 4" defendant has a social media platform which carried the same story and which
attracted comments from the public although he did not have the time to read the same.

He admitted that Taifa Leo carried the same publication and that it reused the same photo of the
plaintiff.

DW2 Peter Mburu testified that he worked for the 4™ defendant and that he was part of the team that
followed up the story and wrote the article in Taifa Leo.

He said that he thereafter forwarded it to his editor for publication and that he did not know the
deceased nor the plaintiff.

On cross examination he admitted that Taifa Leo was owned by the 4" defendant and that the photo
published was similar one and was in coloured form. He said that he was aware that the defendant
tendered an apology.

Plaintiffs submissions

30.

31.

32.

33.

The plaintiff submitted that the said publication lowered her reputation in the eyes of the right
thinking members of the society and that the same caused her to be shunned and or avoided. She
submitted that the online attack upon her character were indeed damaging as she was seen to be a
person of loose morals and character.

The plaintiff submitted that the publishing of the photos was malicious and worst of all was
republishing it in the Taifa Leo newspaper on 26" November 2017.

The plaintiff relied on Section 4 of the Media Council Act which requires the 4" defendant to be
accurate and fair in its reporting and publications. The plaintift relied among others on the case of Jimi
Richard Wanjigi & Another v. Stephen Gitagama & 3 Others (2019) eKLR.

The plaintift submitted that the publishing of the photos three times was malicious.



http://resolver.caselaw.kenyalaw.org/resolver/akn/ke/act/2013/46
http://kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/?utm_source=pdf&utm_medium=footer

34.

3s.

She further submitted that the apology tendered was insufficient as it was not prominently displayed
as expected when they published the article. The same did not bear the plaintiffs photograph nor
appeared on page 2 or 3 as in the similar impugned publication.

The plaintift prayed for general damages of kshs 10,000,00, Exemplary and Aggravated damages of
kshs 3,000,000 as well as demanding an apology from the defendants and a permanent injunction.

Defendants submissions.

36.

37.

38.

39.

It was the defendant’s submissions that the plaintiff had not proved her case on a balance of probability
as she did not present any evidence of actual damage to her character and reputation. That she did not

prove any loss to her businesses or at all.

They went on to submit that the plaintift did not establish the necessary ingredients for the tort of
defamation which included the question of whether or not the words used injured her reputation or
not. According to the defendant’s taken in the ordinary sense the publication did not agree with the
claim by the plaintiff.

Further, that the plaintiff did not produce the online publication and they relied on the case of SMW
V.ZVM (2015) eKLR.

The defendants submitted that the plaintiff for the reasons given above was not entitled to the damages
it sought whether general or exemplary or aggravated and the said suit must be dismissed with costs.

Analysis and determination.

40.

41.

42.

43.

44,

45.

46.

47.

Having gone through the evidence on record what is not disputed is that there was a helicopter crash on
the fateful morning which caused the deaths of the occupants. One of the occupants was one Veronica
Muthoni.

Itis also not disputed that the defendants published the story or article in its Daily Nation newspaper
and instead of the deceased photograph being displayed on the issue that of the plaintift was placed

there. The photo was in its coloured form.

The defendants admitted this fact and Dw1 testified that they obtained the photo from the deceased
family as they did not know the deceased. Unfortunately, the same was not the deceased but the
plaintiff.

The plaintiff in her evidence explained how she was distressed and more so her family members who
included her husband who was overseas. Her witnesses as well testified concerning the same.

Subsequently the plaintift through her counsel demanded an apology and the same was issued by the
defendants and placed in its publication but according to the plaintiff the same was not prominently
displayed and did not contain the actual photo of the plaintiff.

The basic issue therefore is whether the words so publish were defamatory or not and whether the
plaintift suffered any injury to her character and reputation in the eyes of the right thinking members
of the society.

If that is the case was the apology sufficient and is the plaintift is entitled to any damages.

The words which were published are worth reproducing, thus;,

“Nakuru parents did not know daughter was in ill-fated chopper...”



http://kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/?utm_source=pdf&utm_medium=footer

48.

49.

50.

S1.

52.

53.

54.

55.

56.

57.

58.

59.

“...the pilot may have been in an early morning adventure ride around the lake...”

There followed thereafter some “ferocious” comments on the online platform. Unfortunately, the said
online publications were not produced as part of the plaintiff’s evidence. The court said as much in its

ruling on record dated 27" January 2022.

Were the above words therefore malicious in any way and therefore defamatory? Taken in their plain
and ordinary meaning it was true thata helicopter accident had occurred which fact was not in dispute.
Therein the occupants had perished who included a victim whose parents were not aware that she was

in the said chopper.

I respectfully do not find the words published malicious or untruthful. More importantly was the fact
that the accident occurred in the morning.

The words that the pilot may have been in an “early adventure” ride around the Lake, taken in the
ordinary sense does not connote the fact that he was involved in any immoral or deviant behaviour
contrary to his duties. There was nothing to suggest that he could not venture out that morning around

the lake.

I think in my view all that the plaintiff took out of context was an online publication mentioned above
which had unsavoury comments against her character.

The only nexus between her and the story is the photograph used by the defendants. The defendants
explained how they obtained the same from the deceased parents. I find that in their course of carrying
out their work as journalists the defendants would ordinarily rely on such evidence and more so when
they are not privy to the parties or their relatives.

In my view the only issue that warrants sanction from this court is republication by the defendants of
the plaintifP’s photograph in its Taifa Leo publication of 26" November 2017. The same was blatantly
done even after receiving a demand for an apology from the plaintiff’s counsel. This was duly admitted
by the defendants in their submissions.

The other issue is whether the apology was sufficiently displayed. I do not think so. In as much as
they were innocent of the initial use of the plaintiffs photograph it was incumbent enough for the
defendants to have taken seriously the apology and prominently displayed just like they did in the
impugned publication.

To simply put it in “a corner” almost in the middle of the newspaper was insensitive in my view.
Despite the fact that there was not much evidence of the damage suftered by the plaintift whether
in her reputation or business, it did not mean that she did not suffer emotionally. To be displayed as
having died, a fact, although done innocently by the defendants, did not acquit them of moral and
professional responsibility to apologies to the plaintiff.

To the extent that the story was” juicy” in the first instance, the apology ought to have been done on
the same equal footing.

Is the plaintiff entitled to the damages prayed for? I think in so. This is buttressed by the two faults by
the defendants I have mentioned above namely, the republication of the photographs next to the article
even after being notified of the error and failing to adequately and prominently tender the apology to
the plaintiff.

Although I have been requested by the plaintift to award general and special damages amounting to
over Kshs.13million, and the defendants gave a without prejudice figure of about Kshs 200,000 I find

: kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/ 5



http://kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/?utm_source=pdf&utm_medium=footer

60.

61.

that the plaintiff shall be entitled to a global sum of general damages. I state so for the reason that I find
the publication was done with honesty and without any malice and in the course of their duties by the
defendants jointly and severally. There is no reason to award punitive damages.

The award would have been mitigated if the defendants had published a reasonable and commensurate
apology as stated above.

Consequently, this court hereby grants judgement for the plaintiff and against the defendants as
hereunder.;

(a) Kshs 1,000,000 being general damages.

(b) Costs of this suit and interest from the date herein.

DATED SIGNED AND DELIVERED AT NAIROBI VIA VIDEO LINK THIS 15™ DAY OF
FEBRUARY 2024.

H K CHEMITEL
JUDGE



http://kenyalaw.org/caselaw/cases/view/281038/?utm_source=pdf&utm_medium=footer

