
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT AT MOMBASA 

CIVIL SUIT NO 612 OF 2001

YOBESH OYARO ……………………………......……….PLAINTIFF

VERSUS 

ALWAKA T/A WEEKLY CITIZEN & 2 OTHERS…..…DEFENDANT

 

JUDGMENT

This claim was filed through a plaint dated 5.12.2001 probably filed on the same date. The plaint avers
that the plaintiff is a qualified accountant/ auditor who worked at Kenya Ports Authority as a procurement
manager.

It avers further that the defendants are business persons and/or business enterprises carrying on business
at Nairobi. It would appear that the defendants jointly and severally did print, publish and distribute or
circulate through a weekly newspaper called Weekly Citizen volume 4 No 42 intended to cover the period
29th October to 4th November, 2001 an article with the following words:

“Meanwhile Kenya Ports Authority (KPA) looting bonanza has reached dangerous proportions with a
manager incharge of procurement taking a lead in opening gates for Asian looters to eat where they did
not sow. Weekly Citizen is said to report Mr Yobesh Oyaro the KPA procurement manager has reportedly
teamed up with a number of Asians to supply goods and services to the parastatal. Oyaro’s involvement
in the supply of goods and services to KPA where he is an employee is said to be costing the government
parastatal millions of shillings since in reality no goods were supplied at all, talk of conflict of interest.
Weekly Citizen was told last week that at present, Oyaro is fronting for a company known as Josmill
Enterprises  to  be awarded a  Kshs 5 million  tender  of which he is  to  share the said money by half.
Preliminary  investigations  established that  Josmill  Enterprises is  owned by an African couple but  an
Asian looter whose other companies had been black-listed at the port has taken over the company in
unclear arrangements to use it to loot the KPA through the support of Oyaro, we learnt...

We are told that Josmill  Enterprises was among other companies supplying goods to the port,  which
Oyaro has an interest in. Sources further added that there are over 50 other companies supplying goods to
the  port,  which  Oyaro has  a  stake  in.  Oyaro  normally  gives  tender  especially  the  ones  below Kshs
5,000,000/- after being given a 20% commission kick-back, or one must agree with him first that the
money is to be shared by half with him, said a friend of his. Oyaro whose political god-father is Kanu
rebel MP and Ford People presidential hopeful, Simeon Nyachae, is said to be a proud man who is always
heard boasting of how he has pocketed reporters and publishers in Mombasa. Oyaro hails from Kisii land
Ö At the same time sources told the Weekly Citizen that Oyaro is leading a team of KPA managers who
are opposed to the parastatal’s chairman Mr Jonathan Mturi. Oyaro, sources say, is publishing for the
removal of Mturi from the port arguing that the chairman who is a Mijikenda, was fighting port managers



of upcountry origin ..”

The plaintiff  further  also avers  in  the  said  plaint  that  the  defendants  as  well  printed,  published and
circulated  and  distributed  in  the  Weekly  Citizen volume 4  No 40 of  15th  –  21st  October  2001,  the
following words:-

“The Ports Procurement Department headed by one Yobesh Oyaro is also being used by crooks to mint
millions of shillings at the expense of KPA. Friends and relatives of Oyaro are known to win tenders and
sometimes get paid thousands of shillings even when nothing is supplied to KPA. Procurement manager
is said to be empowered to give out some tenders without subjecting to bidders to tendering procedures
and this is where the port is losing heavily.”

The plaintiff  further said that the above quoted words have seriously injured,  damaged the plaintiff’s
reputation, character and good standing at his place of work and in the society and that the same, mean, in
the ordinary meaning and to the right thinking members of the society, that the plaintiff is a liar, a thief, a
cheat, as well as being corrupt, unreliable, dishonest and incompetent and also is one without integrity.
He further avers that those descriptions of him by the defendants are completely untrue and without
foundation. He also states that by a notice exhibited as exhibit Y3 dated the 31.10.2001, the plaintiff
asked the defendants to retract the published words or withdraw or cancel them, but that the defendants
ignored or refused or neglected to do so. The plaintiff avers further the defendants action of printing,
publishing and circulating or distributing the said words which are defamatory of him, is illegal, unlawful
an malicious and has caused damage to him in his personal and professional capacity. He prayed that the
defendants,  jointly  and  severally,  should  be  stopped  permanently  from  printing,  publishing  and
distributing similar defamatory words in regard to the plaintiff’s name, reputation, character, profession
or official duties and that if they are not stopped forthwith, they would continue doing so and the plaintiff
would continue suffering serious and irreparable damage and loss. The plaintiff concluded by praying
for:-

(a) a permanent injunction to be issued to strain the defendants jointly and/or severally, themselves and/or
their  authorised  agents,  servants  and  employees  from  printing,  publishing,  and/or  distributing  any
defamatory words, articles, newsletters and newspapers in respect of the plaintiff personally and/or his
profession, official duties, character or reputation forthwith

(b) General damages and exemplary damages

(c) Costs

(d) Any other relief

By an interlocutory application filed together with the plaint and heard by this Court on 20.12.2001 an
interim order  based  on prayer  (a)  was granted  to  the  plaintiff  restraining  the  defendants  jointly  and
severally, until the case is fully heard and determined, from repeating the alleged offences against the
plaintiff. On 8.6.2002, the case came for formal proof, before me. It was then noted that although the
defendants  had been served with the summons accompanied with the plaint,  they had failed to enter
appearance or later, defence as prescribed by law. As a result  an interlocutory judgment was entered
against the defendants on 24.1.2002. When the case came up for formal proof as aforementioned the
plaintiff gave evidence to prove his case as averred in the plaint repeating each averment and supporting it
with oral evidence. He stated that apart from what is stated in the plaint which he repeated, he was a
happily married man with three school going children. He testified that the publication very adversely
affected him in the family and among both close and other friends.  He believed that his friends and
associates both socially and otherwise no longer regard him as an honest or fair person. He believed that
people now believe that whatever he earned as a salary and from his honest business is stolen or obtained
under the alleged corruption. He feared that even professional colleagues will never respect him anymore
in his profession and employment. He also feared that it was likely that his employer would no longer
continue bestoring confidence in his work and it is most likely that the result would most likely adversely
affect  him in his  present  position  as  a  procurement  manager,  and will  certainly  adversely  retard his



chances of promotion. For these reasons a finding of this Court clearing him would be very important and
necessary.  The plaintiff  called  three witnesses,  PW 2 Abaigoa Muduruma Ngome who asserted how
honest, honourable, incorruptible, and competent the plaintiff has been. The witness confirmed that the
plaintiff rose in this grade in his employment because he was a good and honest worker. He had seen the
adverse publication in the Weekly Citizen but because he had worked with the plaintiff for that long and
had known him well, he was not misled by the articles especially since as an insider of the Kenya Ports
Authority, he knew well that goods and services contracts tendered by the authority were not a one person
job  but  of  a  committee.  He  therefore  found  it  difficult  to  believe  the  allegations  in  the  newspaper
aforementioned.  However,  not  the  2nd  witness  PW3,  Daniel  Ngugi.  The  latter  in  his  evidence  was
alarmed by the words and allegations used in the said publication. He believed them. He believed that the
plaintiff was dishonest and corrupt and that such explained why he gave Ports

Authority contracts after receiving bribes in terms of commissions. He believed the plaintiff  had thus
abused his office, had used god-fathers to protect him and that finally the plaintiff might end up being
arrested and prosecuted in the courts of law. He saw the plaintiff as a person who has obtained all the
properties  he has through corruption and through the protection of political  god-fathers.  He also had
information that the plaintiff who had been elected to and held various chairmanships or headships of
several  professional  and social  society,  was about to lose such, due to the revelations  in the  Weekly
Citizen aforesaid. The plaintiff has since the publication greatly reduced his appearances in social clubs
some of which he was the chairman. He also believed that many people, including those who knew him
and those who did not know him before, in the whole country where the magazine was distributed now
knew him very adversely.

The third witness Dickson Kibagendi PW4, expressed the impression expressed by the 2nd witness. He
concluded that he now, after the stated allegations, knew the plaintiff as an unfit person, not only to hold
his present job but to lead any social and professional societies that now he led due to the man he really is
from the information published by the  Weekly Citizen  aforesaid. He confirmed that many people were
impressed by and believed the words published as above.

It was upon this evidence that the plaintiff sought the remedies that he did as hereinabove stated. I have
carefully perused and examined the evidence on the record, which at the same time, was not rebutted
since this was a formal proof. It is my finding as supported by the copies of the Weekly Citizen tendered
in evidence and which were marked herein as exhibit 1 covering 29th October to 4th November 2001
exhibit 2 covering the period 15th – 21st October 2001 and exhibit 3, covering the period 18th – 24th
February 2002, that the defendants jointly and/or severally printed the exhibited articles. I also hold that
the publications were in their ordinary and implied meanings definitely defamatory within the meanings
testified by the plaintiff and since the plaintiff who was the subject person denied the truthfulness of the
allegations and I believed him and believed the evidence of this witnesses. I find and hold that those who
read the articles and such could be many, especially in Mombasa and Nairobi will have believed it and
their  esteem of the plaintiff  would definitely have been seriously lowered before their eyes. That the
plaintiff was, due to the publications, likely to lose social and/or professional friends and associates, is
highly likely.  It  is  also likely  likewise that  he might  lose his  job or  lose immediate  opportunity  for
promotions. He also stood to lose leaderships he was holding in social and professional clubs. It is my
finding and I so hold that the plaintiff has proved his case beyond doubt on the issue of liability and I will
now turn  to  the  issue  of  assessment  of  damages.  However,  I  will  first  note  that  the  defendants  or
defendant’s servants or employees were served with a notice of demand before this suit was filed. Copy
of same was tendered in evidence as exhibit 4. It is in evidence that the defendants failed, refused or
neglected to tender any amends or apology. There is a suggestion that there was an attempt to negotiate
some kind of settlement  out of court  but no progress emerged as the defendants  appeared not to  be
serious.

The statement or words complained of are quoted hereinabove. I have already above indicated the natural
and ordinary full meaning assigned to the words by the plaintiff and his witness while PW2 Abaigoa
Muduruma Ngome who knew the plaintiff well and worked with him was not misled by the publication
complained of. This was because he knew from the inside as an employee working under the plaintiff that
the publications were totally untrue. However PW3, Daniel Ngugi believed the disparaging publication.



So did PW4, Dickson Kibagendi. The two concluded that the plaintiff was corrupt and dishonest, and was
involved in fraudulent activities.  They believed further that he used his position to unlawfully award
contracts to his friends and other business persons on the basis of commissions and was therefore unfit
and incompetent to hold the position of procurement manager with Kenya Ports Authority. There is no
reason not to think that many people who read the publications in question thought differently of the
plaintiff and that more than likely they believed the contents cited. Looking back at it, and considering the
denial by the plaintiff and PW2 of the veracity of the publication the position this court believes is that the
publication were untrue, malicious and intended specifically to cause damage to the plaintiff personally
and in his employment as well as professionally. An action for defamation such as this is essentially an
action to compensate a person for the harm done to his reputation. In all actions for libel and in some for
slander, the law presumes that the plaintiff has suffered harm. Although the person’s reputation has no
actual cash value, the Court will form its own estimate of the harm in the light of all the circumstances of
the  case.  The  Court  will  therefore  take  into  account  the  plaintiff’s  profile  vis  a  vis  what  has  been
published bout him. In this case before me the plaintiff is a qualified accountant and auditor. He works
with Kenya Ports Authority as procurement manager. Kenya Ports

Authority is one of the largest parastatal and corporations in this country and therefore is exposed to great
traffic of business people in the country. He is a member of the Institute of Certified Accountants and a
member of the Kenya Institute of Management. He is a member of Mbarak Sports Club and a chairman of
Abagusii Welfare Association. He had been a treasurer of Mbarak Sports Club and treasurer of Abagusii
Welfare Association for six years respectively due to his honesty and competency. He is presently the
chairman  of  Ports  Co-operative  Society.  That  he is  a  person of  good reputation  therefore  cannot  be
doubted. That the defendants chose not to defend the case even after trying negotiations only goes to put
weight to the fact that the facts published against the plaintiff were not only false but also malicious.
What damages fit this case then?

In George Oraro v Mbaja HCCC No 152 of 1993, the High Court Nairobi awarded Kshs 1.5 million to a
libelled senior advocate. In the case of Joshua Kulei v Kalamka Limited, Nairobi HCCC No 375 of 1997,
the Court awarded a prominent business man and a highly placed civil servant a total sum of Kshs 10
million as damages in a similar case. In the case of Pyramid Stragesies Ltd v Charles A Shillanga Nairobi
HCCC No 792 of

2000, where also the case was similar as this, the Court noted that the defendant repeated the offending
publications and refused to apologise.

It awarded damages of Kshs 2 million. In the case of Kipyator Nicholas Kiprono Biwott v Clays Limited
and 3 others in Nairobi HCCC No 1067 of 1999 consolidated with Kipyator Nicholas Kiprono Biwott v
Dr Ian West and Chester Stern, in Nairobi HCCC No 1068 of 1999, the court awarded damages of Kshs
15 million with exemplary damages of another 15 million.

I have carefully considered this case before me in light of the above cited cases. I note similarly that the
defendants in this case failed, neglected or refused to tender apology and repeated the publications twice
after the first one. I will however take into account that the publication is limited mainly to Nairobi and
Mombasa cities. Doing the best I can, I find that a suitable amount to award will be Kshs 3,000,000/-
which I hereby order in favour of the plaintiff, with costs and interests at court rates.

I  also order that  a permanent  injunction  do issue restraining the defendants jointly  and severally,  by
themselves  or  by  their  servants  and  employees  from  printing,  publishing  and/or  distributing  any
defamatory words, articles, newsletters, or newspapers in respect of the plaintiff herein personally and/or
by his profession, official duties, character or reputation.

Dated and delivered at Mombasa this 1st day of  September, 2003

D.A. ONYANCHA

……………..



 JUDGE

 


