
REPUBLIC OF KENYA
IN THE HIGH COURT OF KENYA AT BUSIA

CIVIL CASE NO. 15 OF 2001

1. BUSIA TEACHERS CO-OPERATIVE CREDIT AND SAVINGS SOCIETY LTD

2. ANDEREA LUMUMBA KECHULA …………… PLAINTIFFS

VS

NATION MEDIA GROUP LTD ……………… DEFENDANT

J U D G M E N T

      The plaintiffs  commenced an action against the defendant and prayed for general and aggravated
damages plus costs for libel in an amended plaint dated 15th day of February 2003. The defendant denied
the plaintiffs’ claim by filing an amended defence dated 3rd March 2003.

     The basis of the plaintiff’s action is the publication contained in the Daily Nation of 19th February
2001 at page 17 a newspaper owned by the defendant.

The offending publication read as follows:

“SOCIETY ISSUES BAD CHEQUES .

By Nation Correspondent.

More than 300 teachers and their school going children were on Saturday stranded in
Busia town after a cooperative society gave them bouncing chegues. The teachers, who
were still struggling to return to their homes yesterday morning, expressed their lack of
confidence in the management of the society and asked the government to immediately
probe the society’s accounts.

“We applied for school fees loans in September last year, but the management has been
giving  us  false  promises.  We  were  forced  to  sleep  in  the  cold  because  we  were
depending on this money. We just do not know how we will get home now” said Mrs
Jerida Otieno.”

The society’s chairman, Mr . Andrew Kechula blamed the problem on a delay by the
Teachers  Service  Commission to  remit  deductions  from the  teachers  salaries  to  the
society.

He said that they issued the cheques hoping that the TSC would have disbursed the
money to the society’s accoun ts by the time the teachers presented their cheques for
cashing.

Most  of  the  teachers  travelled  long distances  from Budalangi,  Butula  Funyula,  and



Nambale divisions to Busia town to cash their cheques.

The teachers said they had been given the bad cheque s after pressure increased on the
management to issue school fees loans.

“We had travelled with our children hoping to get money to take them to school, but
instead we are now stranded with our children, whose fate we do not know” Mr. Paul
Mudimu said.”

     The plaintiffs complained that the article referred and was understood to refer to both the plaintiffs and
in its natural and ordinary meaning meant and was understood to mean that the 1st plaintiff was insolvent
and incapable of meeting its financial obligations to its members.

       It  was further averred by the plaintiffs  that the article  was false and malicious aimed at causing
mistrust  amongst  the  1st  plaintiff’s  members  and  employees  and  was  further  meant  to  cause
dissatisfaction in the leadership of the 2nd plaintiff who is now viewed as being incapable of leading the
1st plaintiff as its official.

    The defendant denied the plaintiffs’ claim in its amended defence and stated that the facts published
were fair comment made upon facts which are matters of public interest. The defendant further averred
that the publication complained of was done bona fide and without malice but under the sense of public
duty  and  in  honest  belief  that  they  were  true.  The  defendant  further  invoked  the  defence  that  the
publication was privileged information.

     When this matter came up for hearing the plaintiffs sought for and was granted leave to rely on the
evidence tendered on the 6th day of March 2002 before the honourable Lady Justice Mary Ang’awa. The
record reveals that two witnesses testified in support of the plaintiffs’ case.

     The 2nd plaintiff, Andrea Lumumba Kechula who is the 1st plaintiff’s chairman testified as P.W. I. He
produced in evidence a copy of the Daily Nation of 19.2.2001 which contained the offending publication.
He pointed out the portion which referred to him in his capacity as the chairman of the 1st plaintiff. He
denied  having spoken to the  press  as  portrayed in  the  paper.  It  was  his  evidence  that  the  statement
attributed  to him was false  and malicious.He further  stated  that  the publication  portrayed him as  an
incompetent and dishonest person hence he was not worth to hold the position he held as the chairman of
the 1st plaintiff. He was able to show that he was at Port Victoria at the time when the statement was
made. This witness was able to show that he and the first plaintiff did not issue bad cheques. His evidence
showed that the 1st plaintiff had money in its bank accounts at the National Bank of Kenya. He told this
court that he demanded for an apology from the defendant who did not heed his demands. It is said that so
many members of the 1st plaintiff wanted to withdraw their membership from the 1st plaintiff as a result
of the publication.

   The 1st plaintiff’s manager, Chrispinus Ombare, testified as P.W. 2. He said he got shocked when he
saw the article which gave a false state of affairs of the 1st plaintiff.  He denied having received any
information concerning bounced cheques because there was none. He also confirmed the fact that the 2nd
plaintiff  was away at  the  time when the  publication  stated  he had talked to  the  press.  He talked of
receiving about a 1000 members wanting to withdraw their membership from the 1st plaintiff due to the
false and malicious publication.

    At the close of the plaintiffs’ case the defendant offered no evidence but opted to submit instead. Mr.
Mbiyu who appeared for the defendant submitted to the effect that the plaintiffs failed to offer evidence in
support of their case in contravention of the order of 4.6.2002. The aforesaid read as follows:

“By consent

1.  The  application  dated  4.5.2002  seeking  for  stay  of  execution  be  and  is  hereby
withdrawn.



2. The Judgment entered herein on the 7 th day of March 2002 be and is hereby set
aside with thrown away costs to the plaintiff in any event.

3. The suit herein is to be heard denovo on the 1 st and 2 nd July 2002.

4. The issues recorded for trial before the Judge on the 6 th day of March 2002, do
remain as issues for trial.

5. The documents recorded on the 6 th March 2002, as admissible be admitted without
calling the maker.”

     However when this suit came up for hearing the plaintiffs were granted leave to rely on the evidence
recorded on 6.3.2001 instead of taking fresh evidence. The defendant’s advocate did not take kindly the
turn of events. It is on this basis that he submitted to the effect that the plaintiffs did not support their
action by failing to tender evidence. With due respect to the learned counsel his submission is not tenable
because  I  had already made a  ruling  on it  when the matter  came up for  hearing  before me on 2nd
December 2003 in which I overruled his objection and allowed the plaintiffs  to rely on the evidence
tendered on 6.3.2001. No application to set aside the said decision has been made. The defendant has not
also appealed against my decision. Consequently I have no jurisdiction to reconsider a submission which
I have already heard and determined. In view of what I have stated the defendant’s submission on this
issue is rejected for lacking in merit and for being improperly presented.

    Another objection which was raised as a preliminary point by the defendant is that the original plaint
was not accompanied by a verifying affidavit.  It was the submission of Mr. Mbiyu that there was no
competent suit for this court to hear and determine. Mr. Omondi who appeared for the plaintiffs opposed
the defendant’s arguments and averred that there was a verifying affidavit accompanying both the original
plaint dated 28th May 2001and the amended plaint dated 15.2.2003 . I have considered the two rivaling
submissions  and  the  pleadings  placed  before  me.  I  have  noted  that  the  plaint  dated  28/5/2001  was
accompanied by a verifying affidavit sworn by Andrea Lumumba Kechula on the same date. It means that
the defendant’s objection has no foundation in law.

     However even assuming that there was no verifying affidavit accompanying the original plaint I think
the law gives this court the discretion to admit such a plaint. I will reproduce the provisions of Order VIII
rule 1 (2) and (3) as follows:

“ (2) The plaint shall be accompanied by an affidavit sworn by the plaintiff verifying
the correctness of the averments cont ained in the plaint.

(3) The court may of its own motion or on the application of the defendant, order to be
struck out any plaint which does not comply with sub -rule (2) of this rule.”

       It is clear that under sub-rule (3) the court is given a wide discretion either to strike out a plaint which
is  not  accompanied  by  a  verifying  affidavit  or  excuse  and  retain  the  plaint  depending  on  the
circumstances of each case. The law was not couched in mandatory terms. This may be because the rules
committee envisaged that genuine mistakes could be made by parties in the process of filing plaints in our
courts. I am of the view that the failure to file a verifying affidavit does invalidate the plaint so long as a
satisfactory reason is given by the plaintiff in which case the court may admit a verifying affidavit even
after the plaint has been lodged. It should be noted that a party who intends to challenge the competency
of plaint under order VII rule 1 (3) of the Civil Procedure rules must approach the court by summons
pursuant to the Provisions of Order VII rule 10 of the Civil  Procedure rules.  In this instant case the
defendant moved the court in its final submissions. Of course I can only state that the objection was
improperly taken because the defendant avoided the procedure prescribed by law.

      It is not disputed that the amended plaint dated 15th February 2003 is accompanied by a verifying
affidavit. It is a well settled principle of law that an amended plaint relate back to the date of the original
plaint.  I have come to the conclusion that the action filed by the plaintiff  is competent  and properly



founded despite the lapses pointed out by the defendant. Having come to this conclusion I now proceed to
consider the merits of the whole suit.

     The issues in  this  suit  were settled by the advocates  appearing for the parties  before the hearing
commenced before the Hon. Lady Justice Ang’awa on 6th March 2001. I will deal with the issues which
were agreed upon as follows:

    First, is whether the defendant published the offending publication unlawfully, maliciously and without
proper investigations. The 2nd plaintiff produced as exhibit no. 3 a copy of the Daily Nation of 19th
February 2001. In it, the defendant published the words complained of at page 17. This fact is not denied
by the defendant  but  the  defendant’s  advocate  sought  to  justify  its  publication,  but  it  is  unfortunate
because no evidence was offered to establish the justification. I have considered the submissions of the
defence and the evidence presented by the plaintiffs’ witnesses backed by-their advocate’s submissions. I
find  that  the  offending  words  complained  of  were  published  by  the  defendant  without  proper
investigations.  There  was  no  iota  of  evidence  or  submission  which  justified  the  said  publication.
Therefore the defendant published the article without any lawful justification in law.

    The second issue is whether the publication of the article was defamatory to the plaintiffs! I have come
to the conclusion that the words used in the article in their natural and ordinary meaning referred to the
1st plaintiff as a cooperative society which gave loans to teachers, its members and that the society was
not credible in the running of the affairs of its members. The article also depicted the 1st plaintiff as an
organisation which was on the verge of collapse and that the same was insolvent. From the evidence on
record it is evident that the publication was false and that it created an impression by innuendo that the
plaintiffs were incapable and incredible to run the affairs of a reputable organisation. I am satisfied that
the defendant published the article actuated by malice and spite. The defendant admitted publishing the
article and did not offer or make any apology or settlement. I further find that the publication had the
effect  of  lowering  the  reputation  of  the  plaintiffs  in  the  opinion  of  right  thinking  members  of  the
community which in essence will make them shun or avoid them. The evidence of P.W. 2, clearly showed
that some 1000 members of the 1st plaintiff made threats to apply to withdraw their membership after
they read the article. In cases of libel, it is trite law that the same is actionable per se. I refer to the treatise
of CARTER –RUCK ON LIBEL AND SLANDER (4th Ed. P. 166 which stated):

“An action for defam ation is essentially an action to compensate a person for the harm
done to his reputation. In all actions for libel and in some actions for slander the law
presumes that the plaintiff has suffered harm and in these actions, usually described as
actions  per  se  the  actual  sum to  be awarded as  damages  are  said  to  be ‘at  large’.
Although a person’s reputation has no actual cash value the court is free to form its own
estimate of the harm in the light of all the circumstances.”

     The remaining issue for me to decide is what is the quantum of damages which should be awarded in
this case?

      The defendant did not offer any submission on this issue. However the plaintiff proposed a figure of
Ksh.8,000,000 for general damages and a further sum of Ksh.2,000,000/= for aggravated damages. On
the limb on general damages the plaintiffs referred to the case of JOHN PATRICK MACHIRA VS
WANGETHI MWANGI & ANOTHER Nairobi H.C.C.C. NO. 1707 OF 1996 in which this court
made an award of Ksh.8,000,000/= to the plaintiff who was a lawyer by profession. The plaintiffs herein
rely on the confidence of their members which was eroded by the wreckless publication. The damage
caused cannot be calculated in monetary terms. I can only give an estimate based on the facts presented to
this court. Under Section 16 A of the Defamation Act, the amount of damages to be awarded is said not to
be less than one million where the libel is in respect of an offence punishable by death.But that is not the
case in this matter. Doing the best I can, I think an award of Ksh.2,000,000/= is sufficient on the head of
general damages.

       The plaintiff has urged this court to make an award of Ksh.2,000,000 for aggravated damages. It
should be noted that aggravated damages can only be awarded where the publication of an article is



actuated by malice. I am of the view that malice can be inferred where the defendant publishes an article
while he knows that the same is false or he does not care whether it is true or false which is the case here.
I will award a sum of Ksh.400,000/= as aggravated damages. At the time of publishing the article the
defendant knew that there were no bounced cheques nor protesting members of the 1st plaintiff.  The
defendant did not lead any evidence to proof the contrary or establish some truth in their article.

       The upshot therefore is that I hold the defendant liable for libel and enter Judgment for the plaintiffs
jointly. I make the following awards:

(i) General damages …………. Ksh 2,000,000/=

(ii) Aggravated d amages …………… Ksh 400,000/= plus

(iii) Costs of the suit

DATED AND DELIVERED THIS 10th DAY OF June 2004.

J.K. SERGON

JUDGE


