I
—
KENYA LAW

THE NATIONAL COUNCIL FOR LAW REPORTING

REPUBLIC OF KENYA

Where Legal Information is Public Knowledge

REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA

AT ELDORET

CIVIL CASE 161 OF 2000

DANIEL KAIMASACH ...coiittiitiiittiintiinttiiaceiatciscessccssscenes PLAINTIFF
VERSUS
KALAMKA LIMITED ..cceiitiiiiiiiiiiiniciiiecineciincesnccnnn 1ST DEFENDANT
LEONARD WEKESA ...ccitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiienieciesincen 2ND DEFENDANT
JUDGEMENT

This is a case in which the plaintiff - Daniel Kaimasach has instituted proceedings against the first
defendant Kalamka Limited as publisher of “The People Daily” newspaper and the second defendant
Leonard Wekesa, as the person who authorized an article in “The People Daily newspaper issue of 2nd
December 1999. The story complained of was published in the sports page of “The People Daily”
hereinafter referred to as “The People” under the caption “corrupt officer holds up team.” According to
the plaint, the plaintiff claims that the said article was defamatory of his character and would be
understood by right thinking members of the community to mean inter alia that he:

i) Demanded and received bribery money from Jastina Siti and or Kitale Ladies Hockey Club; ii) Was
corrupt, greedy and/or a criminal or had criminal inclinations; iii) Is generally a dishonest person who
should not intermingle with the rest of the citizenry and unworthy of holding public office; iv) Acquired
money from one Jastina Siti or Kitale Ladies Hockey Team irregularly and in violation of the law; v)
Committed an offence under the Prevention of Corruption Act;

vi) Is untrustworthy and an unscrupulous person who should be shunned and despised by the general
public. The plaintiff averred that the defamatory words were motivated by ill will and malice. The
plaintiff therefore filed this suit and sought judgement against both defendants jointly and severally for
general damages, exemplary, punitive and aggravated damages, and an order for publication of an
apology and clarification, costs and interest. The defendants filed a joint defence through their counsel
Messrs. Gathaiya & Associates Advocates.

They admitted that they published the article, the subject matter of the suit and that the article referred to
the plaintiff. They however maintained that the words in the said article were an accurate and fair account
of the events that took place at Malaba border on 1st December, 1999 involving the Kitale Ladies Hockey
Team. They averred that the words published were published on an occasion of qualified privilege in the
honest belief that the said words were true and the subject matter was a matter of public concern. They
therefore denied that the plaintiff was entitled to general, exemplary, punitive or aggravated damages or
an apology. This case was partly heard by Justice Etyang in the year 2002. It was mentioned before me in
December 2003 and I decided to proceed with the case from where it had stopped.



During the hearing before Justice Etyang the defendant was represented in court by Mr. Kitiwa advocate
holding brief for Mr. Gathaiya. However, when the matter came for hearing before me, no advocate
appeared for the defendants, though the advocates for the defendants Messrs. Gathaiya & Associates were
served and acknowledged that service of the hearing notice by an endorsement. I therefore proceeded
with the further hearing of the case in the absence of the defendants and their counsel. The plaintiff called
four witnesses in the case, while the defendant did not call any witness. PW1 Daniel Kaimasach was the
plaintiff himself. He testified that he was an Immigration Officer of 20 years service. That on 2nd
December, 1999 he received a telephone call from the Assistant Principal Immigration Officer Kisumu
who was his boss.

He was informed by the said Assistant Principal Immigration Officer of an adverse report against him that
appeared in The People. He obtained a copy of the newspaper and he saw an article authored by the
second defendant Leonard Wekesa. The newspaper belonged to the first defendant Kalamka Limited. He
produced a copy of the article in court as exhibit 1. The article stated that he delayed the Kitale Ladies
Hockey Team at Malaba and received a bribe from them of Kshs.10,000/= to allow them cross to Uganda.
They bribed him with Kshs.10,000/- after he had demanded from them a bribe of Kshs.20,000/- . He
testified that the contents of that article were false. He testified further that he had dealt with the team at
Malaba on 26th November, 1999 but did not take any bribe at all as alleged in the article. That Jastina Siti
(Jastina) the patron of the team, came to him with a letter from the District Commissioner Trans Nzoia
District That letter was addressed to the Immigration Officer Malaba and introduced the Kitale Ladies
Hockey Team which was traveling to Uganda. It was dated 24th November 1999.

When he received the letter he advised Jastina that the Assistant Principal Immigration Officer Western
Kenya had given instructions that members of the public travelling to Uganda be advised that they should
use temporary permits or passports. Jastina then stated that as it was a Friday they would not be able to
travel to Kisumu to obtain those documents and participate in the hockey tournament, which was to be
played the following day. He then decided to use his discretion to allow them travel to Uganda. Therefore
he asked Jastina to make a photocopy of the Trans Nzoia District Commissioner’s letter. She went to
make the photocopy with the assistance of a clearing agent who was known to him by the name Rodgers
Mulembi (PW2). After 10 minutes Jastina came back with the photocopy.

By that time she was in the company of two other people. One was Mr. Leonard Wekesa, the 2nd
defendant. The other person was Stephen Seroney. Jastina then told him that the two people were their
drivers who should be included in the list in the District Commissioner’s letter. The 2nd defendant said
that he was a teacher at Nasakhol Girls Secondary School. He said that he knew plaintiffs daughters
Dorcas and Ruth. He therefore included the 2nd defendant’s name in the District Commissioner’s letter,
as well as the name of Stephen Seroney. He allowed them to proceed to Uganda. When he read his name
in the article in The People newspaper, he was embarrassed to the lowest, as it was alleging something
that he had never done. He was offended by the fact that he was said to have demanded a bribe. That
allegation was absolutely false. It was written without consulting him. Though it was stated that Jastina
made a complaint to senior officers at the Immigration Office, he had never been summoned by those
senior officers.

He instructed his lawyers Messrs. Nyairo and Company Advocates to write a notice to the owners and the
publishers of The People newspaper. The advocate wrote a letter dated 3rd May 2000. The letter was
copied to him. No response to that letter had been received from the publishers. The false newspaper
article in The People was read by friends and colleagues who knew him. Whenever he met friends in
Nairobi, Kitale, Nakuru and Eldoret they expressed concern about the allegation against him. The
publication in The People newspaper was read throughout Kenya and even abroad. It portrayed him as a
corrupt officer, who was unfit to work, and it endangered his work. He would have been sacked if the
story was proved to be true. The allegation was a very serious offence. There had been no apology
published. He therefore asked for damages against both defendants In cross examination he stated that a
passport would cost Kshs.2000/- while a temporary permit would cost Kshs.800/-. Those people who
crossed to Uganda on this occasion did not pay for passports or permits because he relied on the Trans
Nzoia District Commissioner’s letter and the team was a national team. He was later transferred to Wilson
Airport Nairobi which was a less busy transit point. The evidence of PW?2 Rogers Mulembi was that he



worked at Malaba border with Majuk Agencies, who were a clearing house.

On 26th November 1999 he was at Malaba Customs yard at about 10.30 a.m. A mini bus with passengers
arrived. The passengers in the mini bus were from a club. One woman alighted and asked him to show her
the Immigration Office. He showed her the office and she got inside while he remained outside. Then the
Immigration Officer, whom he knew before, called him inside the office. That Immigration Officer was
the plaintiff. The Immigration Officer asked him to take the woman to a place where she could take
photocopies of documents. He went with the woman to the photocopying shop, where she took
photocopies. Then the woman returned to the office of the plaintiff. However, before that, the woman
went to the mini bus. She was joined by two other people from the mini bus.

The three of them got into the plaintiff’s office while he remained outside. The three remained in the
plaintiff’s office for about ten minutes. Then they came out, got into the mini bus and went their way.
Later he saw a report in The People newspaper of 1st December 1999 that the plaintiff had received
money from that woman and the passengers. The report was false because he was present. He had not
previously heard that the plaintiff was corrupt. In cross-examination he stated that he did not see what
was happening in the office. He also did not know whether those people crossed from Kenya to Uganda
without passports or temporary permits. He knew the plaintiff as his friend. He denied lying to the court.

The evidence of PW3 Michael Omoit Karani was that he used to work at the Immigration Office Malaba.
He was a clerk in that office in 1999. His boss was the plaintiff. On 26th November, 1999 at 10.00 a.m.
he was in the Office. The office was an open office without a partition. It was shared by the plaintiff and
other employees. The plaintiff used to sit at the front area while other employees were at the rear.

On that day one woman came from Kitale with a letter introducing players. She wanted clearance to
proceed to Uganda with the players. The plaintiff found that the document that the woman had carried
was not a travel document, and she was advised so by the plaintiff. The woman insisted that she had to go
to Uganda because of the game that the players were to play. The plaintiff then told her to go and make
photocopies of the document. She did so and returned to the office with two other people, whom she
introduced as drivers of their vehicle. She requested that the names of those two people be included in the
list of those that were to travel to Uganda. These two additional people were Leonard Wekesa 2nd
defndant) and Stephen Seroney. Leonard Wekesa (2nd defendant) told the plaintiff that he knew him and
wanted to be assisted. The plaintiff stamped the document as “Exit” for them to be able to travel to
Uganda. He was present in the office all this time. Later he learnt that the plaintiff had received
Kshs.10,000/- from the woman and those people in order to allow them to travel to Uganda. He did not
see any money being given out. As far as he was concerned, the plaintiff assisted that woman and her
companions freely.

Later, the plaintiff was transferred to Wilson Airport. In cross-examination he stated that ordinarily
people paid Kshs.800/- per person for a temporary permit. This would be a total of Kshs. 19,200/- for the
whole group that traveled to Uganda. The discretion to allow people to cross free was for funerals and
other similar reasons, but was restricted to the Malaba area and not beyond. Traveling to Kampala would
require clearance from the Kisumu Office. On 26th November 1999 it was only the plaintiff as an
Immigration Officer who was on duty in the office. The plaintiff was later transferred to Wilson Airport
Nairobi where he was promoted to Senior Immigration Officer I.

The evidence of PW4 Musa Pusia Lodea was that he lived at Makutano in Pokot District. He was a
farmer and knew the plaintiff Daniel Kaimasach as a neighbour at Makutano. The plaintiff was an
Immigration Officer who had now retired. He remembered that in 1999 the plaintiff was working at
Malaba Immigration Office. The plaintiff complained of a story about himself that was published in The
People newspaper. He read the newspaper and confirmed that the plaintiff was mentioned in the story. He
saw the report on 2nd December 1999. The report was that Kaimasach was bribed to clear players who
were going to play in Kampala.

He knew the plaintiff for over 15 years. He was surprised by the story. He lost faith in him. He got the
impression that the plaintiff was a conman and corrupt. Before then, he knew the plaintiff as a trustworthy



person. He was not aware of any correction that was made in the story that was in The People newspaper.
That was the plaintiff’s case. The defendant was not present and did not offer any evidence. At the close
of the plaintiff’s case counsel for the plaintiff filed written submissions.

This is a case of defamation. Though the defendants filed a defence, they never tendered any evidence in
their defence. Defamation has been defined in the book Winfield & Jolowicz on Tort 16th Edition at page
404 paragraph 12.2 as — “The publication of a statement which reflects on a person’s reputation and tends
to lower him in the estimation of right-thinking members of society generally or tends to make them shun
or avoid him.”

The ingredients of defamation are that firstly, the statement complained of must be false. Secondly that
the words complained of were published, i.e. communicated to at least one person other than the claimant.
Thirdly that the words complained of tended to lower or actually lowered the character or reputation of
the plaintiff in the eyes of right thinking members of the Society. Fourthly, that the words actually
referred to the plaintiff. I will start with the element of the words referring to the plaintiff. Clearly, from
the article in The People newspaper of 2nd December 1999, the plaintiff is mentioned in name as Daniel
Kaimasach.

He was the officer employed by the Immigration Department at Malaba who is said to have received
Kshs.10,000/- as a bribe to allow the Hockey Team to travel to Uganda. The defendants in paragraph 3 of
their defence, stated that they actually referred to the plaintiff. They do not challenge the reference to the
plaintiff at all. They admit it. All the witnesses who testified knew the plaintiff by that name and therefore
there could not be a mistake at all. I find from the evidence on record that the words in the article referred
to the plaintiff and to no one else.

On the issue as to whether the words complained of were false, the defendants in their written statement
of defence stated in paragraph 4 — “4. The defendants aver that the said words were an accurate and fair
account of the events that took place at Malaba border point on 1st December, 1999 involving the Kitale
Ladies Hockey Team and the plaintiff.” The plaintiff, at the hearing, gave evidence that the words in the
article were not true. His witnesses, especially PW3 Michael Omoit Karani who was present in the office
stated that he was in the Immigration Office throughout with the plaintiff and that he did not witness
money changing hands. The article was written by the second defendant. He never came to testify in court
to support the averment that the article was a statement of the events that took place at Malaba
Immigration Office on 26th November 1999 (or 1st December 1999 as alleged in the defence). No other
witnesses stated that what was reported in the article was what happened. In those circumstances, I hold
that the contents of the article were false.

On whether the words were published, the defendants themselves in paragraph 5 of their written defence
admitted that the words were published. They averred that they were published in an occasion of qualified
privilege. The article in The People newspaper speaks for itself. The article was printed in the newspaper
which was distributed for sale. It was read by witnesses who testified in court. Therefore the words were
published by printing in The People newspaper as well as by circulating the newspaper for sale and
reading by the public. That was publication in the technical term of the word and the defendants admitted
the same in their written statement of defence. I therefore find that the words complained of were
published. As for the assertion by the defendants in their written statement of defence that the publication
was on an occasion of qualified privilege, I find no substance in that argument. That defence would only
be of assistance in a situation where the person who made the communication had an interest or a duty,
legal, social or moral to make it to the person to whom it was made, and the person to whom it was made
had a corresponding interest or duty to receive it (see University of Nairobi —vs- Mbuthia 1985 KLR
821).

In my view, this situation only covers official or semi official communications, not the publishing of
articles in newspapers for sale and general readership of the public. On the issue as to whether the article
tended to lower or actually lowered the reputation of the plaintiff, my answer is yes. The article was
specific that Jastina gave the plaintiff Kshs.10,000/- to influence him to let the team cross the border at
Malaba to Uganda.



That she gave that amount after the plaintiff demanded for Kshs.20,000/=. This was a clear allegation of
bribery or corruption. Corruption is a criminal offence and a moral wrong. The article itself is headed
“corrupt officer holds up team.” In my view, any right thinking person in society would conclude that the
plaintiff was a corrupt man with no sense of integrity at his work. That he was using his official position
of responsibility as an Immigration Officer to commit acts of corruption.

The evidence was that the plaintiff was called on the phone by his boss the Assistant Principal
Immigration Officer from Kisumu on the subject. Also PW3 Michael Omoit Karani and PW4 Musa Pusia
Lodea testified that they got the impression that the plaintiff was a corrupt person from reading the article.
The plaintiff testified that his friends in Nairobi, Kitale, Nakuru and Eldoret expressed concern about the
allegations. That, in my view, would be a natural consequence of any right thinking person in society
reading the article. I find that the said article lowered the reputation of the plaintiff in the eyes of right
thinking members of Society.

The upshot of the above findings is that I find that the plaintiff has proved a case of defamation against
both the defendants on the balance of probabilities. The defendants are therefore liable jointly and
severally for defaming the plaintiff. I now turn to quantum of damages. The plaintiff’s counsel in
submissions has asked for an award of general damages of Kshs. 1,500,000/- and exemplary or punitive
damages of Ksh.200,000/- making a figure of Kshs.1,700,000/-. He also asked for an order of publication
of an apology, and in default, for an award of a further Kshs.200,000/-.

In cases of defamation, damages awardable are firstly, compensatory damages for injury to the plaintiff’s
reputation and hurt to his feelings. The court can also award the plaintiff aggravated damages where the
defendants conduct caused the plaintiff additional injury beyond what would have flowed solely from the
offending words. This is the case where the defendant acted out of an improper motive, such as where he
was motivated b malice. The court may also award exemplary damages, which are punitive damages
where it is proved that the defendant knew that he was committing a tort, or was reckless whether his
action was tortuous or not and proceeded to publish it anyway, because the prospect of material advantage
outweighed that of material loss (see Machira v.s. Mwangi[2001] 1 EA 110 (Mulwa .J.)

The plaintiff brought this action against both the author of the article and the owner of The People
newspaper. As was held by Mulwa .J. in the case of Machira —vs- Mwangi [2001] 1 EA 110 at page 113 —
“A person who considers himself defamed can bring an action against the person who authorized the
defemating material or caused it to be published.” Therefore in my view, the plaintiff can recover
damages from both defendants in the case herein jointly and severally.

The justification for awarding a plaintiff damages for the purpose of vindicating him for the wound done
to him in defamation cases was stated in the English case of John —vs- Man Ltd. (1996)1 ALL ER 35, in
which the English Civil Appeal court started: - “The successful plaintiff in a defamation action is entitled
to recover, as general compensation damages such sum as will compensate him for the wrong suffered.
That sum must compensate him for damages to his reputation, vindicate his name, and take account of
distress hurt and humiliation which the defamatory publication has caused.”

In our present case the plaintiff has asked for Kshs.1,500,000/- under this head. He was an Immigration
Officer at the time of the publication of the story. The People was sold throughout Kenya, but I was not
told about how many copies were in circulation per day. The publication definitely caused the plaintiff
distress, hurt and humiliation. These damages are in the form of general damages. The plaintiff was later
transferred to Wilson Airport but there was no evidence that it was due to this publication or that he was
demoted. In fact PW3 Michael Omoit Karani stated that the plaintiff was promoted. In those
circumstances I find that a figure of Kshs.1,000,000/- is adequate compensation for the plaintiff under this
head.

The plaintiff also sought for punitive damages of Kshs.200,000/-. The submissions for the plaintiff are
that there was malice and there were no mitigating factors. I again to back to the case of Machira —vs-
Mwangi [2001] 1EA 1100 at page 113 where Mulwa J. held;- “Exemplary damages on the other hand go
beyond compensation and are meant to “punish” the defendant. Aggravated damages will be ordered



against a Defendant who acts out of improper motive, for example, where it is actuated by malice,
insistence on a flimsy defence justification or failure to apologise.”

In our present case, though it was not easy to prove malice, it was clear that the defendants filed a flimsy
defence claiming qualified privilege. They also failed to apologise, insisting that what was in the article
was true and an accurate account of what happened. Though the plaintiff’s counsel in submissions asked
for exemplary or punitive damages, what comes out is a claim for “aggravated” damages. In my view,
exemplary or punitive damages are awardable when the publication is done with guilty knowledge for the
motive that chances of economic advantage outweighs chances of economic or physical penalty. In our
present case the defendants filed a flimsy defence of qualified privilege and never made an apology.
Therefore, the proper award would be for aggravated damages, not exemplary damages. I consider that an
award of Kshs.200,000/- as aggravated damages is adequate compensation. As for the pecuniary claim of
200,000/ in lieu of making an apology, I find that with the lapse of time, there is no need for the
defendants making an apology. It will not serve any meaningful purpose. However, I consider that the
amount of Kshs.200,000/- requested by the plaintiff in lieu of an apology is on the higher side. I consider
that an award of Kshs.100,000/- damages for the same is adequate.

In the result the plaintiff’s suit succeeds. I therefore entered judgement for the plaintiff against the
defendants jointly and severally as follows: - 1. General Damages of Kshs.1,000,000/-. 2. Aggravated
damages of Kshs.200,000/-. 3. Damages of Kshs.100,000/- in default of an apology. TOTAL —
Kshs.1,300.000/-. The plaintiff shall have the costs of the suit and interest.

Dated and delivered at Eldoret this 9th Day of June 2005.

George Dulu

Ag. Judge



