
REPUBLIC OF KENYA
IN THE HIGH COURT OF KENYA

AT MOMBASA

Civil Case 102 of 2000

DANIEL MUSINGA t/a

MUSINGA & CO. ADVOCATES ...........PLAINTIFF

VERSUS

NATION NEWSPAPERS LTD. ..........DEFENDANT

J U D G M E N T

     On 25th February 2000 the plaintiff then practicing as Musinga & Co. Advocates filed this suit against
the Defendant. He was described a leading senior partner in the said firm. It has to be said that after full
trial of this suit the Plaintiff was appointed to the constitutional office of a Judge of the High Court of
Kenya and he is discharging the duties of such officer presently.

    On or about 30/8/1999 the defendant wrote and published at page 7 column titled “The cutting edge”
“Watchman” words quoted thus “Alexander Dindi was hit by a car in February 1992 and died of his
injuries  in  August  that  year.  His  family’s  claim  for  damages  was  met  by  the  driver’s  insurers  who
released the money through the car owner solicitors Musinga & Co. of Mombasa. that is where the money
seems to have stayed.

   In 1993, these solicitors offered 18% of the money offered by the insurers to the widow and although in
desperation, she signed for it even this amount has not been received says Adalla”.

    The Plaintiff states that the defendant falsely and maliciously wrote and published of and concerning
the plaintiff those words. And that in the natural and ordinary meaning the defendant meant and was
understood to mean

a) that the plaintiff is dishonest in dealing with his clients.

b) That the Plaintiff was a shameless brute who could squander accident victim’s money awarded
as compensation.

c) That the plaintiff is untrustworthy.

d) That the plaintiff was guilty of professional misconduct and is criminally liable.

e) That the plaintiff is no keeper of professional ethics or descent in the legal practice as decent
providers of legal services should be.

   The plaintiff therefore pleads that he has been greatly injured in his credit and reputation and in the way



of  his  said  profession,  has  been  brought  into  public  scandal  odium and  contempt  and  consequently
demands damages.

   The plaintiff sought an apology and gave notice of intention to sue the defendant but the defendant
failed to respond. However, the plaintiff being eager to exonerate himself and his firm in the eyes of
public, did on 31/8/99 the day after the publication the plaintiff write to the defendant a letter (exhibit 2)
in which he made clarification that his firm was handling the case of Joyce Dindi the Plaintiff in High
Court Civil Suit 596 of 1995.

   That the defendant was insured by Geminia Insurance whose advocate was Ramesh Manek both of
Nairobi. (These are Advocates of the owner of Motor vehicle). That a settlement was agreed upon and a
payment voucher was signed by the claimant on 20/8/1998.

   There were delays and by the date of publication of words complained of no money had been paid to
plaintiff. “You should have called us to verify the correct position before you proceed to publish such
defamatory material. We request you to publish in the same “Watchman column the true facts” demanded
the plaintiff.

    The Plaintiff being very disturbed by the matter wrote the statement he wished to be published by
defendant by way of clarification and apology but the plaintiff was shocked when the defendant through
its employee Njuguna rejected to publish the statement saying that it was for the editor of watchman to
take such a decision.

    Mr. Musinga decided to purchase advertiser’s space for Shs.22,856/25 to place the statement.  The
receipt is exhibited. Much later on 8/9/1999 the Defendant published an article purporting to set the facts
right. See exhibit 5.

   This is not an apology but a repeat of the libel. The defendant refused to offer an apology.

   In his defence the defendant denied having knowledge of the extent of the plaintiff’s firm of advocates.
The defendant admitted having published the words complained of but denied that the same were false,
malicious or negligently published, alleging that words published were merely an inquiry as to payment
of money which was answered by plaintiff himself in a paid up advertisement and that the defendant did
on 8/9/99 publish the clarification in a more prominent position.

    The defendant denies the meanings attached to the words – para 5 (a) to (e) above written Defendant
maintains that the publication was innocent and completely without malice and that an offer of amends as
required by Section 13 of Defamation Act was made which was accepted.

   Consequently they pleaded the plaintiff case is barred under section 13 (1) (a). The defendant states that
the words complained of are fair comments on a matter of public interest made in good faith without
malice in good faith without negligence the particulars are given. There was a simple explanation given
by plaintiff and was published.

   On the issue of plaintiffs publication for which he paid Shs.22856.25 the defendant says it was not
necessary as it was out of plaintiff’s own initiative and the costs should not be awarded. On the whole the
defendant asks for the suit to be dismissed.

    Both parties have submitted several authorities in support of their respective side of the story,

    Firstly, an examination of defamation Act Cap 36 Laws of Kenya Section 13 & 13 (1)

(a) this deals with unintentional defamation. The defendant may make an offer for amends under the
Section and in any such case if offer is accepted by plaintiff and is duly performed no proceedings for
libel or slander shall be taken or continued by the plaintiff ...”



   Section 13(1) (b) if offer not accepted, defendant has to prove that the words were published innocently
and that the offer was made as soon as practicable after defendant received notice that they were or might
be defamatory of the plaintiff and that the offer has not been withdraw.

   Section 13 (2) an offer of amends under this section must be expressed to be made for the purpose of
this section and must be accompanied by Affidavit made by defendant specifying the facts relied upon by
him to show that the words in question were published by him innocently in relation to the plaintiff.

   Upon perusing this record, I do not find that there was any offer of amends as required under section 13
(1). At the request of the Plaintiff the defendant rejected to publish clarification and the plaintiff had to
purchase space to do so. On 8/9/99 there was no apology offered but a publication repeating aggravating
the situation.

   Section  13(3)  sets  out  what  is  understood to be an offer  of  amends namely  to  publish or  join  in
publication of a suitable correction of the words complained of and a sufficient apology to the plaintiff in
respect  of  these words.  Here the defendant  said “we are happy to put  the record right”.  This is  not
sufficient apology and where copies of a document or record containing such words have been distributed
defendant to take steps on his part for notifying persons to whom copies have been distributed that the
words are alleged to be defamatory.  No evidence that such actions were taken by defendant.  On the
defence of fair comment Section 15 of the Act (Cap 36) provides “In respect of words consisting of partly
allegation of facts and partly of expression of opinion a defence of fair comment shall not fail because the
truth of every charge is not proved if the expression of opinion is fair comment having regard to such of
the facts alleged or referred to in the words complained of as are proved. This defence is not available
therefore there was no truth in what was published.

    The defendant has cited the Halisbury Laws of England Volume 24 on “Libel and Slander”. Page 21
para. 42 states “statement imputting fraud or dishonesty”. It is beyond question defamatory to charge
another with fraudulent dishonest or dishonourable conduct or motives!! The whole of the article here
was couched in such a way as to show the plaintiff as a dishonest person as a lawyer.

   In his submission Mr. Mungatana stated citing “Winfred & Jalowicz on torts 12 Ed” the plaintiff must
prove:

(1) The words must be defamatory of him

(2) The words must refer to him

(3) The words must be maliciously published

    In  this  case  the  plaintiff  has  been depicted  as  a  person who was  holding  money belonging  to  a
complainant (his client). That the Plaintiff received that money – “that is where the money seems to have
stayed”.

   Further  to  show the  money was  not  released  to  the  plaintiff  –  “the  plaintiff  offered  18% for  the
complainant” implied that the plaintiff retained 82% a large potion of damages and kept it for himself.
The repetition in the article of the words widow and family was intended to create the impression that the
plaintiff has no heart, he is merciless, even to the unfortunate members of society. The words “although in
desperation she signed for it this money has not been received” are defamatory.

    Secondly  the  words  refer  to  the  plaintiff.  There  is  no other  firm of  lawyers  except  the  plaintiffs
specifically mentioned. The defendant tried to play with words “Solicitors”. It is common knowledge that
the legal practitioners in the country are know as advocates not solicitors.

    On the third principle showing malice on the part of the Defendant the Counsel drew the attention of
court to Winfred at page 352. “Evidence of malice may be found in the publication itself if the language
used is utterly beyond or disproportionate to the facts, that may lead to an inference of Malice but the law



does not weigh in a hair balance and it does not follow merely because the words are excessive, there is
therefore malice.

   “Malice may also be inferred from the relations between the parties before or after publication or in the
conduct  of  the  defendant  in  the course of  the proceedings”.  The man in the  street  has  a  very clear
impression of what is happening that the defendant were not willing to publish any clarification for 8 days
and that there was no need to clarify as defendant intended to stick to their story, he submitted. The
evidence  is  that  on  31/8/99  the  Plaintiff  wrote  to  defendant  explaining  everything,  he  visited  the
Mombasa Bureau Chief who was unwilling to act and directed the plaintiff  to the Editor in Nairobi.
Defendant refused to publish the explanation but suggested a paid advertisement  would be published
much faster and the plaintiff had to pay shs.22,856/25 for the advertisement.

   Malice can be found in the publication  itself.  The language used in  utterly  beyond the facts.  Any
ordinary  man  would  look  for  impressions  here  created  that  the  plaintiff  did  not  conduct  himself
professionally. The facts here were that:

- The money had not been released to the plaintiff

- Delay was caused by the complainants

- Lack of ID cards.

    There was prompt payment when it was received. These facts are completely opposite of the words
complained of and malice can be inferred. The defendant took information from complainants who were
not well informed about civil litigation and who obviously had no idea what were the correct facts about
the case. It was for the defendants to verify the facts from the plaintiff directly before rushing to the press.
This they did not. The plaintiff in evidence said that previously when he handled news worthy cases the
newspaper  always  consulted  him before  publication  but  in  this  case  they  seemed  to  be  in  a  hurry.
Defendant’s witness stated on oath that he knew the plaintiff but he did not check with him on this story.
The courts have said that failure to enquire is on its own malice see the case of  Godwin Wachira V.
Okoth [1977] KLR, 24 

         “failure to inquire into the true facts ....... is a fact from which inference of malice may properly be
drawn”.

     Also the  case  J.P.  Machira vs.  Wangethi  Mwangi  and Nation Newspapers  HCC at  Nairobi
1709/1996 at page 14. “

     Any evidence which shows that the defendant knows the statement was false or did not care whether it
be true or false will be evidence of malice. Here there was carelessness as to whether the story was true or
false.  The  defendant  admitted  that  the  letter  that  originated  the  complaint  was  destroyed.  This  is
unbelievable as the complaint was laid so soon after publication such that the defendant was warned of
the need to keep the document safely in case of suit. The defendant kept this vital evidence from the
court.

    The defendant puts forward a defence of public interest and fair comment. The evidence offered shows
that this was a matter of client and advocate. The readers of the Nation Newspaper had no interest in the
matter.

   The defence of fair comment is available if facts are true and the matter is of public interest and the
opinion is honestly held. In the present case the facts are not correct. The first witness for the defence
David Njuguna testified that at the relevant time he was working for defendant in Mombasa region and
among his duties were news gathering. He stated that in August 1999 he received information from one
Adalla  in  form of  a  letter  explaining  how the  family  of  Mr.  Adalla  were  trying  to  understand  the
circumstances of delay in the payment of compensation to the family for their father’s death was delayed.
At the trial this important document was not produced the witness saying that the same was destroyed.



This is strange considering the complaints of this publication arose immediately after the publication.

    Prudence would dictate the preservation of the document. All the same the letter was summarized and
dispatched to Nairobi Headquarters for publication by a reporter of Defendant. It is to be noted here that
the  defendants  agents  never  met  the  Mr.  Adalla  personally.  It  is  clear  then  the  words  published
“Alexander Dindi was hit by a car in February 1992 and died of his injuries in August that year. His
family’s claim for damages was met by the drivers insurers who released the money through the owner’s
solicitors Musinga & Co. of Mombasa” were written by the reporter.

    Looking at the above it will be seen that “the money was released to owners solicitors” (In this country
Lawyers are referred to as advocates not solicitors) were written by the defendants agent.

    The plaintiff was not acting for the owners of the motor vehicle.

   “Alas, reports Frederick Adalla son of the crash victim, that is where the money seems to have stayed”.
These words were written by agent of the defendant.

   This clearly informs the public that the money was held by the plaintiff who was delaying payment. “In
1993 these solicitors offered 18 per cent of the money offered by insurers to the widow and “although in
desperation she signed for it even this amount has not been received, says Adalla” written by Defendant’s
agents.

   Then “there must be a simple and innocent explanation but what can it be?” these words were written
by the Defendant.

   This is not a newsworthy item. It was a private matter. The witness did not contact Mr. Musinga to
verify the facts before sending the summary off to publication although he testified that they had a file on
lawyers and they always contacted the lawyers for clarification. And he knew the plaintiff.

    It  is clear here that  the defendant went out to deliberately defame the plaintiff  in his professional
capacity. The publication went out to expose the plaintiff as a dishonest lawyer in dealing with his clients,
that he was a lawyer who could keep accidents victim’s money from his client and he was untrustworthy.
Worse  still  is  that  the  plaintiff  had  committed  professional  misconduct  and  criminal  offences.  The
conduct  of the defendant after  receiving complaint  from the plaintiff  goes along way to displace the
defence of Malice.

    The  defendant  did  not  apologize  as  his  witness  (DW1)  testified  and  confirmed.  Immediately  on
publication  the  plaintiff  personally  visited  the  offices  of  the  defendant  requesting  for  immediate
publication  of  an  apology.  The  defendant  rejected  his  proposals  and  advised  him to  put  up  a  paid
advertisement of his explanation or clarification which the plaintiff did at the cost of shs.22,856.25. The
defendant  did  not  care  that  the  effect  of  the  defamation  of  such  magnitude  should  be  reduced
immediately.

    In  the case of  Wachira  vs.  Okoth above referred to on the facts  the judge said “The tone of the
publication is not that of an honest critic. The author published the article complained of without belief
that it was just or true or with reckless indifference as to whether it was just or unjust”. That court was
dealing with libel published after a conviction of the plaintiff and before the outcome of the appeal which
was successful resulting in the plaintiff’s conviction being quashed. The defendant in that case did not
care to check the court records to see that there was a appeal against the conviction and did not consider
that the appeal might be successful.

   In the case of John Patrick Machira vs. Wagethi Muregi & Nation Newspapers Ltd. HCC No. 1709 of
1996 the court was dealing with the case of defamation of an advocate. The court said that aggravated
damages  will  be  ordered  against  a  defendant  who  acts  out  of  improper  motive  for  example  where
defendant insists on a flimsy defence. In this case the defendant pleaded flimsy and untrue defenses. In
the judgment of Court of Appeal Civil  Appeal No. 179/1997 J.P. Macharia v. Wangethi  Muregi and



Nation Newspapers the court discussed at great length what amounted to a flimsy defence as defence
which though a sufficient traverse to the allegations made in the plaint those defences could not possibly
be sustained on the material placed before the court. See judgment of Omollo J.A. page 10. “For my part I
have  no  hesitation  whatsoever  in  agreeing  with  the  appellant  that  even if  the  denials  set  up by  the
respondents where to be held to be a sufficient traverse of the allegations in the plaint the denials could
not possibly be sustained were a trial on merits to be held ........ Surely it cannot require any evidence to
prove that a lawyer would be hurt in his profession if it is alleged against him that he is being assaulted by
his client over money”. The learned judge further said “Malice, as I have said can be inferred from a
deliberate or reckless or even negligently ignoring of facts”.

    Also cited before this court is HCC No. 1876/1999 F.M. Ngulli V. Nation Newspapers and Printers
Ltd. where the facts were almost the same with the present case.

    It is published that the advocate had not paid the client. The advocate had received money from the
insurance company ending with a query “where is my money?”

    The Nation did not publish an apology. The court found the defence having no merits and struck off the
defence leaving the plaintiff free to assess the damages.

   The learned judge found that “even though the legal profession has received notoriety, each and every
case has its own facts and circumstances .... the reader and the nation had no reciprocity as no money has
past and an unfortunate case should not be used to attack integrity of a member of profession” Said the
Judge Kaplana Rawal.

    In support of its  defence the defendant cited Halsbury Laws of England Volume 24 on Libel and
Slander Section 3 deals with Qualified privilege available under provisions of Section 7 of Defamation
Act (Cap 36) Laws of Kenya, on grounds of public policy or the general welfare of society to persons
who acting in good faith and without any malice or improper motive make statements about another
which are in fact untrue and defamatory Paragraph 98 thereof – “the burden of proof of privilege and
malice is on the defendant to prove the facts and circumstances which establish that the occasion was
privileged”. In the present case the facts before the court show that the occasion was a private matter
between advocate and client and not of public concern. The money claimed by the client had not been
received by the advocate a fact the defendant would have verified by checking on the advocate. I have
enumerated  above the instances of malice in this  case and I  find the defence is  not  available  to the
defendant.

   The old English case of the Capital & Countries Bank Ltd. V George H. and Another H.L. 1882
Vol.VII, 741. this case deals with the evidence of defamatory meaning. If in its primary meaning the
publication is not libellous the plaintiff must give evidence of libellous meaning. In this present case the
publication is clearly defamatory of the advocate/plaintiff to any ordinary person in the streets. It would
be unjust to say that the words are harmless in themselves.

    The defendant has also referred to:

    Sad grove V. Hole [1901] KBD(CA) 1 in which case it was proved that the libellous matter was not
shown as referring to the plaintiff.

   This case is distinguishable in that the defendants here published the name of the plaintiff for all to see.
That they referred to the firm as solicitors instead of the usual practice of referring to legal practitioners
does not make any difference. I have already referred to the use of this expression elsewhere in this
judgment.

   Before proceeding further counsel for the defendant submitted that malice was not pleaded as required
under Order 6A (3). The Plaintiff did not file a reply giving particulars of the facts from which malice is
to be inferred. He pointed out para 7 & 8 of defence and asked the case to be dismissed. He also pointed
out that the publishers of the Newspaper Nation is published by Nation Media Group Ltd. and not Nation



Newspapers Ltd. which was said not to exist any more. It is to be noted that this issue is not raised in
defence. Indeed the defendant admits in the defence to being a party to the suit. In the Gazette Notice No.
280 2 dated 24//5/1999 the relevant Minister permitted the reorganization and consolidation of Nation
Newspapers  Ltd  Nation  Media  Group  and  other  two  companies  to  operate  as  one  corporate  body.
Submissions made by defendant’s counsel in this respect are therefore unsustainable.

    On the submission that the plaintiff failed to plead in reply malice and particulars thereof as under
order 6 rule 6A(3) Civil procedure Rules, there is the case of Odd jobs vs. Lubia  a Court of Appeal
decision Civil Appeal No. 49/1969 [1970] EA 476 which the plaintiff relies on for the proposition that:

 “a court may base its decision on unpleaded issue if it appears from the course followed at the trial
that the issue was left to the court for decision”.

    In that case the court had taken evidence of unpleaded facts on which the court based its judgment. In
the present case the plaintiff had pleaded malice in the plaint. The defence pleaded innocent publication
without  malice  against  the  plaintiff.  The  defendants  in  the  same breath  alleged  offer  of  amends  as
required under section 13 Defamation Act which was accepted. I have already said that no such offer was
made or accepted and therefore this statement of defence is false. Evidence to this effect was given by the
plaintiff. The defendant did not support its statement by evidence. Therefore before court was an untrue
defence to the knowledge of the defendant and same cannot be sustained. It is a flimsy defence. The view
of the court of Appeal above applies.

    Again it does not lie in the mouth of the defendant to submit that there were numerous other complaints
arising of similar issues, Justice K. Rawal said that such argument is not tenable each case has to be
considered on its own.

   It is to be noted also that in paragraph 3 of the statement of defence the defendant admits “words
complained of amounted to a mere inquiry as to non receipt of money” the defendant concludes “that
there the money seems to have stayed”. Thes e are particulars of malice. In the “offices of Musinga & Co.
Solicitors” why did the defendants not check with the plaintiff? This is evidence of malice. This is also
evidence that the defendant did know very well that the matter was not of public concern but between
complainant and his advocate. And it does not matte whether the plaintiff was acting for the “Owners” or
the complainants, “money stayed with the plaintiff” they said.

    There are some words added at the bottom of this article after an underline and spacing stating “There
must be a simple and innocent explanation but what can it be” These words are together with another
article following. The defendant has tried to show that this is part of the article and it clears any malice in
the whole story. An observation of how the column is laid out clearly shows that any reader would see the
Dindi story ending at “even this amount has not been received says Adalla”

       Defendants argument therefore does not assist.

     I have considered the above stated and the evidence on both sides. I am convinced and I hold that the
publication complained of was libellous of the plaintiff and that the defendant was actuated by malice
express and implied. The plaintiff was portrayed as an dishonest and untrustworthy advocate who was
holding money of poor people. Hon. R S C Omollo JA in the appeal of J.P. Machira referred to above
said “Surely, it cannot require any evidence to prove that a lawyer would be hurt in his profession if it is
alleged against him that he is being assaulted by his client over money” I would say the same in the
present case. It was alleged that the complainant was complaining over the nonpayment of her money
which was  with  the  plaintiff.  The  defendant  has  submitted  that  what  it  intended  to  portray  was not
defamatory of the plaintiff however what matters is what was portrayed to the public.

    On the issue of damages, I have to consider the weight of the injury the plaintiff has suffered. The
plaintiff testified that he commenced law practice in the year 1988 and set up his law firm in 1991. By
1999 August he had employed three advocates in his firm. He had acquired a wide range of clientele from
Mombasa,  Malindi  and other  areas  in  the country.  His firm was acting for  several  banks,  Insurance



companies and other bodies for example KCB, Kenya Savings and Loan, Kenya commercial Finance, Co-
operative Bank, NIC Bank, Giro Bank, Standard Bank, UAE Provisional Insurance, Stallion Insurance,
United Insurance and Apollo Insurance and individual clients.

The plaintiff testified that he was also in place of leadership of:-

- He was in Management Committee of Mombasa Parents Association

- He was a Deacon in Church – Mombasa Pentecostal Church

- Chairman of a Christian Lawyers Fellowship

- Secretary General of Full Gospel Business International

- Board member of a Secondary School up-country

- He was married to a lady lawyer and had 2 children

    The  publication  was  embarrassing  to  him  both  in  his  personal  capacity  and  professionally.  The
defendant’s publication is wide, on daily basis their publications are read by about 3.7 million persons.
The Defendant has a website since 1997, highly visited and popular website both within and outside the
country. The column “Watchman” is very popular. Many people want to know daily what “watchman”
has  to  say.  All  this  was  in  the  testimony  of  DW1,  Mr.  David  Njuguna.  The  evidence  portrays  the
defendant publication “Daily Nation” as a widely circulated newspaper with readership worldwide. The
court does not have any reason to doubt the defendants witness.

    The principles governing the awarding of damages in libel cases are compensation to the plaintiff for
injury to his reputation and the hurt to his feelings. In the case of John V. M.G.N. Ltd [1996] 2 All ER
35 the Court of Appeal of England said “The successful Plaintiff in a defamation action is entitled to
recover,  as  general  compensatory  damages  such sum as  will  compensate  him for  the  wrong he  has
suffered. That sum must compensate him for damage to his reputation, vindicate his good name; and take
account of the distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has caused” a passage
quoted in the case of Biwott Vs. Dr. Ian West & Another HCC 1067 of 1999

   The  court  has  to  look  at  the  whole  conduct  of  the  parties  before,  action,  after  action  and  in
compensatory damages, such sum as will compensate him for the wrong he has suffered. That sum must
compensate  him for the damage to his  reputations  vindicate  his  good name,  and take account  of the
distress, hurt humiliation which defamatory publication has caused.

    The award must cover  injured  feelings,  the anxiety  and uncertainty,  undergone during court  trial.
Malicious and insulting conduct on the part of defendant will aggravate the damages to be awarded to
compensate the plaintiff for the additional injury going beyond that which would have flowed from the
words alone. In the present case the defendant refused to apologize immediately at the request of the
plaintiff and caused the plaintiff to purchase advertiser’s space to clarify the matter which plaintiff did at
a cost of shs.22,856.25. The so called “clarification by the defendant” was published 8 days after the libel
and it was not an apology really. The defendant insisted in pursuing defences which were not true and
flimsy for instance defendant never complied with section 13 of defamation Act as the defence alleged.
Also it  is  clear  the  defendant  was actuated  by malice  express  and implied.  It  is  noteworthy that  in
publication  complained  of  no  other  advocate  was  mentioned,  the  owner  of  motor  vehicle  was  not
mentioned, the insurance company was not named nor was their advocate. The whole publication was
edited to portray the plaintiff as a dishonest lawyer. Again the defendants evidence was that at this time
there  were  many  complaints  of  members  of  public  against  their  advocates  regarding  issues  of  non-
payment  of  client  money.  Defendant  was  therefore  acting  on  improper  motives  taking  up  the
complainant’s inquiry to the public knowing very well that the publication would hurt the plaintiff. The
defendant behaved in a high handed malicious manner. These are all factors in this case that aggravate the
injury and the court is entitled to go “to the top of the bracket award the largest sum that could fairly be



regarded as fair compensation”

    In his submissions counsel for plaintiff proposed an award of Shs.25,000,000/- in line with the awards
made by our courts on defamation of this nature. He pointed out the comments made by Visram J in the
case of K.N. K. Biwott HCC No. 1067 of 1999 that the Kenyan Courts awards in defamation case are
manifestly and inordinately low. In that case the learned judge made an award in the sum of 25 million.
Counsel also pointed out the case of Charles Kariuki t/a Charles Kariuki & Co. Advocates HCC No.
5 of 2000 at Meru High Court where the award was Shs.20 Million (the counsel for defendant informed
the court his judgment was under appeal).

    On the question of quantum the defendant counsel submitted that as in the case of J.P. Machira above
cited “There is no set formula in assessment of damages”. He invited the court to consider the assessment
of  damages  in  cases  of  personal  injuries  where  awards  are  rarely  in  excess  of  Shs.1.5  million  and
proposed in this case an award if any of shillings 1.5 million only.

    I do not accept this line of submissions. The only similarity is that in both cases damages are at large.
Upon considering the range of awards hitherto made by the courts in this country which have been cited
to  me  and  the  economic  circumstances,  I  am  convinced  that  an  award  of  shillings  ten  million
(10,000,000/-) is a reasonable compensation to the plaintiff for injuries suffered.

    Judgment is entered against the defendant in the said sum together with interests at court rates from
date of judgment.

   Judgment is also entered for plaintiff in the sum of Shs.22,856.25 being a refund of the amount of
money the defendants caused the plaintiff to spend in making a clarification which the defendant should
have made at its expense.

   The plaintiff was entitled to free apology immediately but the defendant declined to publish the same.
The defendant was making business at the expense of the plaintiff.

   The costs of this suit are awarded to the plaintiff.

   Delivered and dated at Mombasa this 6th day of May 2005.

J. KHAMNIWA

J U D G E

6/5/05

Khaminwa ,J

Winnie – court clerk

Mr. Munyithia

Mr. Munyithia:

This matter was filed by Mr. Musinga when he was in private practice. He is no longer practicing but a
Judge in Nakuru.

Mr. Mungatana & co. Advocates appear for plaintiff

Ndegwa for Defendant now in Court.

Judgement read.



KHAMINWA, J

Mr. Ndegwa:

1. I ask for certified copies of proceedings and judgment for appeal purposes.

2.  I  apply  for  temporary  stay  of  execution  under  order  41  (4)  (5)  pending  making  a  formal
application for stay pending appeal I require 21 days.

Ms. Kayatta:

No objection to temporary stay as prayed.

Court:

Let the certified copies of proceedings and judgment be supplied upon payment of copying charges.

Temporary stay is hereby granted for a period of 21 days from today to enable the defendant to file a
formal application for stay pending appeal.

KHAMINWA, J


