I
—
KENYA LAW

THE NATIONAL COUNCIL FOR LAW REPORTING

REPUBLIC OF KENYA

Where Legal Information is Public Knowledge

REPUBLIC OF KENYA
IN THE HIGH OF COURT
AT NYERI

CIVIL CASE NUMBER 20 OF 2000

JEREMIAH WACHIRA ICHAURA......ccccccettininnen. 1ST PLAINTIFF
PURITY WOTHAYA WACHIRA......ccciettiiuiiinrennnn 2ND PLAINTIFF
ELIZABETH WAMBUI WACHIRA.......ccccccivieinnnnnes 3RD PLAINTIFF
JAMES ICHAURA WACHIRA......ccccittiiiiiirnnnnnnnn 4TH PLAINTIFF

PATRICK WAIGANJO (A minor suing through his father and next Friend

JEREMIAH ICHAURA) ....cuenrensnensnenssnecsaenssensenes 5TH PLAINTIFF
ALICE WANGUI MWANIKI.....ccccettiitiiiniiinnicinennnns 6TH PLAINTIFF
SUSAN NGIMA NDUNGU...ccccttiiiiiiiiiinieinieinnnnns 7TH PLAINTIFF
ELIZABETH GATHONI NJAUGA.....cccicttiiuiiinennnee 8TH PLAINTIFF
BETH WANGARI MAINA.....ccttiitiiiiiiiiiiiieiieeennees 9TH PLAINTIFF
VERSUS
NATION MEDIA GROUP.....cccctviiriiiiiriiniiineecnncenns DEFENDANT

JUDGMENT

The Plaintiffs in this suit are Jeremiah Wachira Ichaura (1st Plaintiff) his wife Purity Wothaya Wachira
(2nd Plaintiff), his daughter Elizabeth Wambui Wachira (3rd Plaintiff), his two sons James Ichaura (4th
Plaintiff) and Patrick Waiganjo Wachira (5th Plaintiff) and his 4 sisters Alice Wangui Mwaniki (6th
Plaintiff), Susan Ngima (7th Plaintiff), Elizabeth Gathoni (8th Plaintiff) and Beth Wangare Maina (9th
Plaintiff). They have all jointly brought this suit against the Defendant Nation Media Group Limited each
seeking special and general damages arising from the negligence of the Defendant in publishing an article
in the Daily Nation of 16th August 1999, alleging that the 1st Plaintiff had been shot dead by gangsters
outside a Bar in Nanyuki town, an article which was false. The Plaintiffs contend that the Defendant was
in breach of its duty of care to the Plaintiffs in publishing the false article having intended it to be read
and relied upon by the Plaintiffs. As a result of the Defendant’s breach, each of the Plaintiffs suffered
nervous shock and mental anguish for which they claimed damages.

Each of the Plaintiffs testified as to their reaction when they read the false article published by the
Defendant. It so happened that the 1st Plaintiff who was then the Branch Manager of Blue Shield



Insurance Nyeri Branch, had left his home in Othaya on 14th August 1999 to travel to Nairobi. He was
due back on 15th August 1999, but travelled back from Nairobi on 16th August 1999 and went straight to
his office. He got a rude shock as He was entering the Building where his office is when the caretaker
informed him that He was supposed to be “dead”. The caretaker showed him an article on the back page
of the Daily Nation of that day which reported that the 1st Plaintiff had been shot dead by thugs in
Nanyuki. Each of the other Plaintiffs likewise either read or were informed of the newspaper article.

They all suffered severe nervous shock and mental anguish and had to undergo treatment. Medical reports
and treatment notes were produced in evidence. The Defendant was immediately asked to correct the
false information, but it was not until two days later when it corrected the report.

In its defence the Defendant admitted publishing the newspaper but maintained that it published
information given to it by the police and cannot therefore be held liabThe Defendant pleaded that the
Plaintiffs’ suit was frivolous vexations and an abuse of the process of the court and therefore ought to be
dismissed.

The Defendant testified through its reporter Gakuo Mathenge who was at the material time a news
correspondent in Laikipia based in Nanyuki. He was on his way to a camel racing show in Nanyuki when
He received information acting on which He proceeded to Makutano about a kilometer from Nanyuki
Town. He found that there had been a shooting incident. He spoke to James Kobia a District Officer who
was present at the scene. He also spoke to the area O.C.P.D. Mr. Nyarama. He thereafter filed a report
with the Defendant wherein He identified the two victims of the shooting incident as the owner of a Bar
and the Nyeri Branch Manager of Blue Shield Insurance Company. He maintained that He relied on
information from Mr. Kobia and Mr. Nyarama which information He had no reason to doubt since Mr.
Kobia was Chairman of the Security Committee in the area, and Nyarama the O.C.P.D. He did not
therefore verify his information before forwarding the report for publication.

After the 1st Plaintiff complained, He checked the information and confirmed that the Manager who was
shot was the Branch Manager of Pioneer Insurance Company and not Blue Shield Insurance. A correction
and an apology to the 1st Plaintiff was subsequently published.

Written submissions were exchanged by the parties advocate and duly filed in court. For the Plaintiffs it
was submitted that the defendant was in breach of a duty of care owed to the Plaintiffs in publishing the
inaccurate report. For the 1st Plaintiff it was submitted that a sum of Kshs.3 million should be awarded as
damages whilst to each of the other Plaintiffs various amounts ranging between Kshs.250,000/- and 2
million were proposed. Counsel for the Plaintiffs relied on English authorities reported in Kemp & Kemp,
volume 4 on quantum of damages where awards ranging between the equivalent of Kshs.118,400/- to
Kshs.407,000/- were awarded.

For the Defendant it was submitted that the publication was based on facts obtained during the briefing by
the Nanyuki O.C.P.D. and the District Officer and therefore constituted accurate reporting. It was further
submitted that the Plaintiffs action being based on negligence was not actionable per se and damages had
therefore to be proved.

As regards the 2nd to 9th Plaintiffs it was submitted that no duty was owed to them by the Defendant, and
that in any case the injuries alleged to have been suffered by them was too remote and their action must
fail.

As regards the 1st Plaintiff it was submitted that He had only pleaded negligence and not malicious
falsehood or libel and that in any case He did not suffer any substantial damage and it was submitted that

a sum of Kshs.10,000/- would be adequate compensation to him.

The gist of the Plaintiffs’ claim against the Defendant is contained in paragraphs 12, 13, 14 and 15 of the
plaint which states as follows:-

12. “On or about 16th August, 1999 the Defendant published in the Daily Nation an



article detailing that the 1st Plaintiff had been shot dead by gangsters outside a bar in
Nanyuki town in the Republic of Kenya which article was false.

13. At the time of publishing the said article, the Defendant intended and it very well
knew or ought to have known that the article would be read by the Plaintiffs and
that the Plaintiffs would rely on the said article.”

14. In the premises, the Defendant was under a duty to take care in the publishing of
the said article.

15. In breach of the said duty, the Defendant is guilty of negligence in publishing the
said article.”

It is apparent from the above that the Plaintiffs’ suit was based on the tort of negligence and not the tort
of defamation or malicious falsehood, or injuries falsehood.

The Plaintiffs had therefore to prove the 3 essential elements in the tort of negligence i.e.
- That there was a duty of care owed to each of them by the Defendant.
- That there was breach of that duty of care.

- That as a result of the breach of the duty owed to each of the Plaintiffs, there was damage
suffered by each of the Plaintiffs.

The Defendant was in the business of publishing newspapers. No doubt it was under a general duty to all
its readers to take reasonable care in ensuring that the information published in its newspaper was
accurate. The Defendant’s witness maintained that He did not verify his information because He received
it from the District Officer who was the Chairman of the area security committee and that He also talked
to the area O.C.P.D. and therefore believed that the information was true. The Defendant did not however
call the District Officer or the O.C.P.D. to testify. There was therefore only the word of the reporter as to
the source of his information and the circumstances in which the information was given. This was not
good enough as it was not sufficient to prove that the report published was exactly as per the information
given. The Defendant has not shown that it took all reasonable steps to verify the truth of the information
before publishing it. It is evident that the information published was false as it reflected that the Branch
Manager of Blue Shield Insurance Company Nyeri had been shot dead in Nanyuki. Even though the
report did not name the 1st Plaintiff. There was only one Branch Manager in Nyeri in that Company and
it happened to be the Plaintiff who was not in Nanyuki and had in fact not been shot. The report published
was therefore untrue.

Given that the Plaintiff’s report concerned the death of someone, the Defendant had a duty to ensure that
this report was true as the report was not just likely to affect the ‘deceased’ person but even persons
closely related to him. The duty of care was therefore not just owed to the 1st Plaintiff to whom the report
related but also to other readers including the 1st Plaintiff’s family who were likely to be affected by the
report. I find that the Defendant was in breach of this duty of care.

Each of the Plaintiffs adduced evidence showing that they suffered severe nervous shock and had to seek
medical attention. Except for the 1st Plaintiff treatment notes and medical reports were produced in
respect of the other Plaintiffs.

The question is whether the injury was caused by the Defendants conduct and whether the Defendant is
liable. No local authority was cited to me and I have not on my own accord been able to identify any. Of
persuasive value however, is the English case of Mcloughlin v/s O’brian & another [1982] 2 All E R
298. In which the Plaintiff’s husband and 3 children were involved in a road accident caused by the
negligence of the defendant.She was informed of the accident and was taken to the hospital where she
saw the injured members of her family, consequent to which she suffered severe and persistent nervous



shock. The House of Lords held that:-

“The test of liability for damages for nervous shock was reasonable forseability of the
Plaintiff being injured by nervous shock as a result of the defendant’s negligence.
Applying that test, the Plaintiff was entitled to recover damages from the defendant
because even though the Plaintiff was not at or near the scene of the accident at the time
or shortly afterwards, the nervous shock suffered by her was a reasonably forseable
consequence of the defendant’s negligence.”

In the present case, it was forseable that the 1st Plaintiff and his immediate family were likely to read or
be informed of the report published by the Defendant and that due to the nature of the report they were
likely to have some severe nervous reaction to the news. Although in the African context family is much
wider than the nuclear family, and some of the extended family members were also likely to be affected
depending on the relationship that they may have had with the deceased, however an injury arising from
such a relationship cannot be said to have been reasonably forseable. The Defendant cannot therefore be
held liable in respect of any injury to the extended family. The 6th to 9th Plaintiffs were part of the 1st
Plaintiff’s extended family. I would accordingly disallow the claim in respect of the 6th to 9th Plaintiff as
being too remote.

As regards the 1st to 5th Plaintiffs they had the burden of proving that they did actually suffer the
damage complained of, and that the damage was caused by the Defendant’s breach of duty of care.
Although the 1st Plaintiff did not produce any medical reports or treatment note, it is obvious that He
must have suffered psychological shock and nervous reaction upon learning of his own death from the
caretaker and the Defendant’s publication. There is however no justification for the amount of Kshs.3
million claimed as damages. Indeed it appears to have been influenced by a misconception that the 1st
Plaintiff’s claim included an element of damage to his reputation which claim could only have been
entertained in a claim for defamation. In my considered view a sum of Kshs.100,000/- would be adequate
compensation to him for the shock and mental anguish suffered by him.

As concerns the 2nd Plaintiff being wife of the 1st Plaintiff, it is understandable that she would have
suffered shock from the misleading information published by the Defendant. The medical report however
shows that her condition was not very serious as she stabilized upon medication. I would award her a sum
of Kshs.50,000/= as general damages.

As concerns the 3rd, 4th and 5th Plaintiffs who were all children of the 1st Plaintiff each appears to have
suffered a certain degree of shock upon learning or reading of the article and I would award each
Kshs.30,000/- as general damages. I would allow the special damages of Kshs.4,000/- in respect of the
medical reports for 2nd, 3rd , 4th and 5th Plaintiffs.

The upshot of the above is that I give judgment in favour of the 1st to 5th Plaintiffs as against the
Defendant and award special damages of Kshs.4,000/- and general damages as follows :-

1st Plaintiff Kshs.100,000/-

2nd Plaintiff Kshs. 50,000/- 3rd Plaintiff Kshs. 30,000/-

4th Plaintiff Kshs 30,000/-

5th Plaintiff Kshs. 30,000/-
The 1st to 5th Plaintiffs shall further have costs of the suit and interest from the date of this judgment.
The suit in respect of 4th to 9th Plaintiff is dismissed.

Dated, signed and delivered this 21st day of April 2005.



H. M. OKWENGU

JUDGE



