
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA
AT KISUMU

 
Civil Case 12 of 2003

DAVID ODHIAMBO AWINO………………………………………..PLAINTIFF

VERSUS

NATION MEDIA GROUP LIMITED ………………………………DEFENDANT

Coram

 

J. W. Mwera J.

D. Otieno for the plaintiff

Michuki for the defendant

Court Clerk Raymond – Interpreter English/Kiswahili/Luo

J U D G E M E N T

 
      On 16th January 2003 David Odhiambo Awino, trading as Nyokumo Plumbing & Building
Contractors, sued  the  Nation  Media  Group  Limited in  damages  claiming  that  in  the
defendant’s publication of 18th January 2002, the plaintiff had been defamed.  The pertinent part
of the article complained of read:

      “  Residents Name Corrupt Civil Servants in Province  .

      By Nation Correspondents.

      The public has submitted nearly 300 letters

      identifying alleged corrupt public officers

      to a newly launched anti-corruption team

      in Nyanza Province.  Provincial Commissioner



      John Nandasaba said residents were cooperating

      with the committee formed last month.

          He ordered the police to arrest the

      Contractor assigned to build the Yala Municipal

      Market last year over the alleged misuse of

      Kshs.1.3m.”

      The other part of the newspaper report complained of, was to the effect that the Provincial
Commissioner had ordered investigations in other public funded projects where misuse of funds
was suspected.  He dissolved some institutions and warned that corrupt public servants would
be dismissed.

      The plaintiff averred that he was the known contractor hired to build Yala Municipal Market in
2001.  That the words above were false in that the plaintiff was neither a civil servant nor corrupt
and that in fact P. C. Nandasaba had not uttered the words published by the defendant.  The
plaintiff had never been paid shs.1.3m.  He did not misuse such a sum or any other that was
paid to him on account of building the said market.

      The plaintiff therefore pleaded that the newspaper report complained of had in its natural
meaning and import portrayed and it was intended to portray the plaintiff, as corrupt civil servant
who had been paid shs.1.3m to build a market yet he misused the money, thus he was a
corrupt and untrustworthy.  Further, that the defendant had not verified the words complained of
vis a vis the plaintiff.  So when the report was published the plaintiff was exposed to odium and
ridicule  whereupon  right-thinking  people  no  longer  respect  him.  That  further,  the  plaintiff
suffered financial  loss after the said report,  being unable to deal  with business people any
more.  The defendant declined to apologise and correct the statement in question.  So the court
was asked to award the plaintiff compensatory, aggravated and exemplary damages as well as
general  damages.  And  that  this  court  should  also  direct  the  defendant  to  publish  an
unconditional  apology  in  a  prominent  part  of  its  newspaper,  to  correct  the  impression
complained of.  He prayed for costs and interest.

      A defence filed here denied that the defendant published the words complained of and that
the article was an accurate report of what P. C. Nandasaba said.  The words did not give the
plaintiff  the  right  to  sue,  as  his  name was  not  mentioned  there.  The  article  could  not  be
understood to mean that the plaintiff was a civil servant and its publication was not reckless at
all.  The words in question were not defamatory and could not be understood in that sense.   Or
otherwise those words were honestly supplied by P. C. Nandasaba and the defendant had them
published in the public interest and in the effort to fight corruption.  They were published under
qualified privilege.  At the time of publishing the article, the defendant had no reason to doubt
the words and it  did  not  publish it  in  a  reckless or  false manner.  It  was pleaded that  the
defendant would rely on some provisions of the Defamation Act, on qualified privilege.   Thus the
plaintiff was not entitled to the awards of damages as prayed.

      A reply to the defence did not accept any position taken in the defence.

      When the trial opened the plaintiff (PW1) put forth a large bundle of documents from which
many exhibits were produced.  The defence had none.

      The plaintiff told the court that he was a registered building contractor with the Ministry of
Public Works, Ministry of Agriculture and also Ministry of Local Government to do jobs of up to
shs.100m.  Similarly he was a registered contractor with the Ministry of Water and he had done



World Bank projects after the EL-NINO.        PW1 gave examples of government projects he did in
the past e.g. at Mbita Health Centre, Sino Dispensary, Uriri Health Centre.  The court heard that
between 1988 and 1997 he had been doing small jobs for individuals and others e.g. in 1992
and 1993 he built  a house and a garage for one Shem Okeyo and a house for one Peter
Raburu.  In 1997 he build a district forest office at Kehancha etc.

      Before 17th January 2002 PW1 successfully applied for a contract to build Ahero Town Hall.  
He showed the court all the relevant documents.  All went on well and plaintiff even moved on
site.  But he could not begin on the job because the provincial local government works officer
was yet  to  countersign the contract.  Then the publication complained of appeared on 18th

January 2002.  The council Chairman Ombori had heard the news on the radio that PW1 stole
shs.1.3m.  The councilors  became wary  of  the plaintiff.  Alarmed by  that  story  the plaintiff,
brought to the attention of Provincial Commissioner Nandasaba by way of letter of 17 th January
2002  (Exh.P15)  that  the  reports  attributed  to  him  would  cost  him  a  job.  The  Provincial
Commissioner did not reply.  Then on 18th January 2002 the “Nation” (and “Standard”) news-
papers carried the story as reproduced above.  The Provincial Commissioner had ordered the
arrest of the contractor of Yala Municipal Market after he stole shs.1.3m meant for that project
(Exh.P.16).  The plaintiff was not allowed to continue with the Ahero Town Council project and
no valid reason was given.  The contract was re-advertised

      The witness went back to the Yala project, which was advertised on 9 th June 2000.  He
tendered for it successfully (Exh.P.20) for 2.3m.  So when the newspaper report spoke of the
contractor who pocketed shs.1.3m from the Yala Municipal Market project, it put the plaintiff in
the spotlight.  He did not receive shs.1.3 million for that project.  When PW1 moved to begin
work, he issued an invoice of shs.350,000/= for mobilsation (Exh.P.22).  But the council only
paid him shs.190,000/= and no more.  The plaintiff wrote letters to complain (Exh.P. 23,A,B). 
Shs.190,000/= could not do much on the site except to do excavation and build a store.   PW1
even spent his own money.  Provincial Commissioner Nandasaba had not ordered by name for
the arrest of PW1 but he offered himself to the police at Siaya.  He was locked in for 18 days. 
He was not a civil servant or corrupt.  The defendant did not seek to verify its report attributed to
the Provincial Commissioner before publishing it.  Shs.1.3m was never paid to the plaintiff.  The
newspaper report was thus prejudicial and defamatory.

      On 23rd February 2002 Luanda Town Council advertised for a project.  The plaintiff applied
and paid due fees.  He was invited to go and collect bills of quantity for this job.  He tendered for
shs.6.1m.  His tender was rejected (Exh.P28), because to him the tender committee referred to
the defendant’s report under question here.  Tender meetings usually exclude bidders.  How the
plaintiff knew that the Luanda tender meeting referred to the report is not clear.   Anyway the
plaintiff then instructed his lawyers to protest to the defendant company (Exh.P29) informing it
that he had suffered and lost millions of shillings in contracts because of their subject report.  
His subsequent applying for contract jobs earned the plaintiff nothing.  He lost a bid for a job
connected with early childhood project in KSU (Exh.P6,9, 10, 11).  PW1 was second lowest in
the bids at shs.6m.

      In cross examination, PW1 said that he did the jobs he mentioned, but he did not have
copies of his audited accounts to show that as a registered taxpayer, he earned money and
paid tax.  And that between 1995 and 2000 he did many projects.  But he quoted only the one of
Nyanchoka  in  1997.  And  that  when  he  was  tendering  for  the  Luanda  project,  he  did  not
disclose the previous Yala Market which was still on, because that would be adverse to his bid
for Luanda. 

The plaintiff was not at the meeting where the Provincial Commissioner talked of looking for a
contractor who misused shs.1.3m of a project but a Siaya councillor, chairman of the Planning
Committee told PW1 that the Provincial Commissioner did not specify the market project.   So
the defendant reported what Provincial Commission Nandasaba did not utter or even if there



had been such utterances, PW1 was still justified to complain.  And he had also sued the “East
African Standard” for reporting more or less the same damaging remarks.

And that following Provincial Commissioner Nandasaba’s remarks, four Siaya councilors were
arrested.

      Apparently the Provincial Commissioner refused to see PW1 directly on this subject.   He did
not reply to his letter(s) either, asking him whether he indeed said what was reported.  Siaya
police even had PW1 charged with abuse of office but he was acquitted.  One wonders how a
charge of abuse of office would stick against the plaintiff – a non-public servant.

It was added that when potential employers saw the offending report they asked the plaintiff
about it on the streets.  Councilors and members of the public knew that PW1 was on the Yala
project.

It was claimed that he offending report got him to lose the Ahero and Luanda projects.   But the
plaintiff  could not  say  that  Ahero  Town Council  told  him that  the contract  there was being
terminated because of the publication of the words the defendant published.

That  the defendant was entitled to  report  to the public matters in  a  true,  fair  and accurate
manner.  But they should verify the facts they want to report.

      And that the plaintiff complained to the defendant on 13 th January 2003 since 18th January
2002 and he sued on 16th January 2003.

The plaintiff claimed that he had been executing 3-4 projects a year and he lost all that after the
offending report.  In his tendering for nay project (e.g. at Ahero and Luanda) he chose what past
projects to include to win the tender.  He excluded the Yala project when tendering for Ahero
and  Luanda  because  he  could  not  win  if  he  mentioned  the  Yala  one.  He  was  not  being
dishonest with that.  The defendant had no basis to report as it did  and the report prejudiced
the plaintiff.

      There was an equally long reexamination before the next witness.  Mathews Oniala Lieta
(PW2).

      PW2 was a retired driver who drove Provincial Commissioner Nandasaba to the meeting of
15th January 2001 at Yala where the latter allegedly uttered the words the defendant published.  
PW2 was with the Provincial Commissioner all the time during the trip to inspect development
projects  in  Siaya.  At  Yala  Provincial  Commissioner  Nandasaba  spoke  only  on  education,
development and security.  When PW2 read of the offending article he was surprised.  He did
not hear the Provincial Commissioner refer to a contractor who misused shs.1.3m meant for a
market.  PW2 who knew PW1 before, did not know that the latter was a contractor on the said
market.  PW2 knew that later.  PW2 knew PW1 when he built a house for one Oburu (Raburu). 
It was a fine job and PW1 was not a fraudulent person at all.

      In cross examination PW2 answered that he stood outside the Provincial Commissioner’s
car as the public meeting went on in the presence of the media.  When he read the “Daily
Nation”  newspaper  on  this  matter,  it  claimed  to  report  what  Provincial  Commissioner
Nandasaba said at the public meeting of 15th January 2002.  When the police went to arrest
PW1, he went to see the Provincial Commissioner about it.  His name did not feature in the
article.  That closed the plaintiff’s case.

      The defence called Joseph Oluoch Awuor (DW1) a farmer and former councilor at Yala
Town Council.  At times he chaired council meetings including giving tenders.  The plaintiff got
one such tender to build a market.  The work did not progress well and the council felt that its



finances  were  being  wasted.  Elected  leaders  including  DW1 complained  to  the  Provincial
Commissioner who visited the scene, among other projects, to address the complaint that the
council chief officers and the contractor were not doing a good job.  This was on 15th January
2002 when the Provincial Commissioner saw, at the site, dug trenches with material deposited
since 2000 and no more.  DW1 attended the meeting the Provincial Commissioner addressed. 
The Provincial Commissioner directed the local district Commissioner to cause an audit to be
carried out on this project.  When it was done, it resulted in the arrest of the town clerk (Bethwell
Achieng) and the treasurer (Ayub Onyamo).  Another officer was arrested so was the plaintiff
and Councilor  Joseph  Owino.  They  were  charged  in  court  and DW1 was  a  witness,  in  a
prosecution that apparently did not go to the end.

At the meeting Provincial Commissioner Nandasaba uttered the words complained of but did
not refer to PW1 by name.  (Exh.P.16).  The media reported accurately.  DW1 did not know
PW1 until  the council  gave him the  market  contract.  He knew nothing  adverse about  him
either.  The witness did not know how much PW1 had been initially paid but he saw a letter from
his lawyers (Exh.P23a) that shs.160,000/= was yet to be paid to him.  DW1 could not say much
about PW1 losing the Luanda bid but he agreed that the Yala market project caused much
disagreement among the councilors.  There were even moves to remove him.  He knew that
PW1 was the contractor Provincial  Commissioner Nandasaba directed to be arrested.  With
that, the trial closed.

      In submissions, Mr. D. Otieno for the plaintiff, analysed the pleadings then focused on the
evidence.  There was much presented to the court by way of authorities, cases and treatises
which if not specifically quoted here, have the principles and points stated therein incorporated
in the body of this judgement.  In substance the court was told that the plaintiff was a respected
person, who as a registered building contractor, made a name and a living by putting up objects
ranging from health facilities to World Bank Projects (El-nino) and even constructing private
residences.  He  tendered  successfully  for  the  Yala  Municipal  Market  project.  In  or  about
February 2002 he got  another  to  build a town hall  at  Ahero.  When he moved on site  the
defendant  published  the  article  complained  of.  Ahero  councilors  heard  of  it  in  a  radio
broadcast.  They knew the named contractor in the news was the plaintiff who was about to
build their hall.  They cancelled the contract, citing unforeseen circumstances and administrative
limitations.  It was the plaintiff’s case that Provincial Commissioner Nandasaba did not utter the
words the defendants published on 18th February 2008.  The defendant somehow published
those words affecting the plaintiff’s reputation without so much as verifying their accuracy with
the plaintiff.  He was not a civil servant; he was not corrupt; he was never paid shs.1.3m on the
Yala Market project so he did not misuse that sum at all.   He sought the defendant’s apology
which was not forthcoming.  It was also added that the plaintiff did not win the Luanda project
because of the defendant’s article complained of.  Evidence above goes in more detail  and
need not be reproduced here at length.  That had the defendant sought to verify its facts before
reporting, it could have found that Yala Town Council only paid shs.190,000/= mobilization fee,
much less than the agreed shs.350,000/=, which sum the plaintiff used to carry out excavations
and build a store at the site.  Perhaps it may be pertinent to state at this point that the plaintiff
told  the  court  that  he  did  not  disclose in  his  tenders  either  to  the  Ahero  or  Luanda Town
councils, that he once successfully tendered to build a market at Yala.  The plaintiff told the
court that disclosing earlier projects was in the discretion of the tenderer and not a mark of
insincerity at all.  So there remains the issue of evidence tendered, to prove that the plaintiff lost
the Ahero and Luanda projects because of the claimed offensive article.

The evidence of Mathews Lieta (PW2) was brought into focus, that Provincial Commissioner
Nandasaba whom PW2 had driven to the meeting of 15th January 2001 only spoke on matters
of education development and security.  He did not hear anything about the thieving contractor.  
PW2 knew PW1 before as not being fraudent.  He did excellent building jobs.  PW2 had been
present during the meeting.

Turning  to  the  defence  evidence  Mr.  Otieno  submitted  that  Joseph  Oluoch  Owuor  (DW1)



testified that Provincial  Commissioner Nandasaba uttered the words complained of after he
toured the market site and concluded that the complaint directed to him from DW1 and others
were justified.  No work was going on two years after the plaintiff took over the site.   DW1 was
also in the meeting Provincial Commissioner Nandsaba addressed on 15 th January 2002 giving
rise to the complaint under review.  But DW1’s group did not tell the Provincial Commissioner
that  shs.1.3m was paid to  the plaintiff.  After  the Provincial  Commissioner’s  remarks, some
councilors, a chief officer of the council plus the plaintiff were arrested.  Charges were laid, not
said specifically on what, but DW1 who was a witness never got to know what happened to the
prosecution.  Mr. Otieno tried to convince the court that DW1’s assertion that the Provincial
Commissioner uttered the offending words was not accurate and that DW1 attended the said
meeting and/or this court to settle scores

      On liability Mr. Otieno submitted that one is defamed when the statement complained of is
defamatory, it referred to the plaintiff, it was published by the defendant and it was false.   That
statement  must  be  interpreted/intended  to  bring  the  complainant  into  hatred,  ridicule  and
contempt so that he is shunned or avoided and consequently he suffers in his office, profession
or calling. That the plaintiff was lumped together with corrupt civil servants in Siaya.  On his part
he  allegedly  misused  shs.1.3m  of  the  market  project.  The  plaintiff  was  known  to  be  the
contractor on the project so even without putting forth his name, did not mean any another
person.  PW2 knew the plaintiff before as a contractor so, when it came to pass that he was the
contractor at Yala, the witness was shocked.

      It was stressed that it was DW1 and his group who told Provincial Commissioner Nandsaba
that the contractor was paid shs.1.3m and did little with it on the project, which was not true. 
The plaintiff himself said that he was paid only hs.190,000/= and he spent it on the project.   He
had issued an invoice of shs.350,000/=, though, to the council.  Yet the defendant had gone on
to publish an article that injured the plaintiff.  This was considered full of malice because the
words were not published by Provincial Commissioner Nandasaba, and there had been no prior
verification  thereof  and no  apology  issued  –  all  against  the  defendant.  It  did  not  exercise
caution and inquire into true facts first.

Further  that  the  defendant  did  not  demonstrate  by  evidence  how  it  was  protected  under
qualified privilege.  DW1, the sole witness did not refer to that and he came forth to settle scores
only (with the plaintiff?).  The defendant  could not  argue that because other media houses
reported the meeting of 15th January 2002 as nearly it did, so what it reported was accurate and
so therefore no liability attaches.  This report was not fair and accurate to afford the defendant
protection under the law.  The defendant not being duty - bound not calls evidence to prove
that.

      The defence of qualified privilege was discounted on the basis that such only applies if a
statement is made by a person in the discharge of some public or private duty whether legal or
moral or in the conduct of his own affairs in the matter where his interest is concerned, and that
was not the case here.

      Mr. Otieno then moved to the next level of damages – an aspect that will follow after the
court has reviewed the defendant’s analysis on liability.

Submission on this aspect  encompassed the pleadings and the evidence on record by Mr.
Gichuki.

It  was  submitted  that  the  article  was  an  accurate  report  of  what  Provincial  Commissioner
Nandasaba said because other media houses reported the same.  While the plaintiff was not at
the  subject  meeting,  his  witness  Lieta  (PW2)  was  not  credible.  He  sat  in  the  Provincial
Commissioner’s official car and did not even refer to installation of a chief– another function
Provincial Commissioner Nandasaba performed on that same day.



      Further, that the plaintiffs name did not feature in the article and he should thus not have
brought this suit.  Getting the Yala tender was not published so the public did not know that the
plaintiff was connected with the Yala market project.  The plaintiff did not identify himself as the
person defamed.  Even PW2 did not know until the plaintiff told him that was the contractor in
the newspaper report of 18th January 200.  The plaintiff was not a civil servant and there was no
malice or recklessness in publishing the article.

That the defendant was protected by statute under qualified privilege when it reported fairly and
accurately proceedings at a public meeting in furtherance of public concern.  Here development
was the focus when Provincial Commissioner Nandasaba spoke.  And that the plaintiff did not
prove that he sent a letter for an explanation from the defendant on 13th January 2003.

      Deciding this aspect of liability first, this court is minded to hold that on 15 th January 2002,
Provincial Commissioner Nandasaba held, a public meeting near Yala and he spoke as the
defendant’s report says.  This is not because the defendant sought refuge in the claim that other
media houses reported the same thing, but because the court believed Owuor (DW1) who was
present and was concerned with the project as a councilor.  He had no grudge with the plaintiff
and so no reason could be put forth that he testified the way he did in order to settle scores with
the plaintiff.  The plaintiff did not claim that bad blood ran between them.  As for Lieta (PW2), he
may have been present at the meeting and all he heard was education, general development
and security.  That is too general a statement.  What did the Provincial Commission actually say
about each?  He did not just utter those three words and sit down.  PW2 was not clear on this
and his evidence may not be relied on much, that he did not hear Provincial Commissioner
Nandasaba talking of corrupt civil servants and a contractor who had misused shs.1.3m on the
market  project.  PW2  could  have  been  present  but  failed  to  get  this  bit  when  Provincial
Commissioner Nandasaba for instance spoke on general development.  The plaintiff  himself
was not at that meeting anyway.

      As to whether the defendant published the offending article, this court readily agrees.  True it
did not describe the plaintiff by name.  But when he read the article he knew that he was the
one  being  referred  to.  He  won  the  Yala  tender.  Owuor  (DW1)  did  not  need  to  read  the
offending article to know that the plaintiff was the alleged corrupt contractor.   The council in
which DW1 was a councilor did award the tender to the plaintiff.   He, with others complained to
Provincial Commissioner Nandasaba about the poor progress of work.  But it did not come out
clearly whether it was Owuor (DW1) or which of the complaining elected people gave the sum
of shs.1.3m to the Provincial Commissioner. It remains that this officer referred to such a sum.  
He did not come here to deny it.  However other than the newspaper being read by the public
who else gleaned from it that the alleged corrupt contractor was the plaintiff?   There may be
many but how many came forth to say so here besides PW1 himself?  None, except Lieta
(PW2) who only learnt later, perhaps after the plaintiff had been arrested and he went to the
Provincial Commissioner’s office to seek clarification.  There he met Lieta, an old acquaintance,
and told him of his tribulations.  But it is no doubt that the article appeared in a wide-circulating
publication of the defendant.  So who are these right-thinking members of the public who view
the plaintiff with ridicule and odium thereby casting him in lesser esteem than before the article
was published?  May we see that presently.

      The defendant sought protection under the Defamation Act and argued that the report was
fair and accurate of the proceedings at a public meeting in       furtherance of a public concern. 
But accuracy, while relating to the proceedings does not absolve the reporter from verifying the
accuracy of  the  facts  from the  named party.  Otherwise any accurate  reporting  at  a  public
meeting may end up injuring a private individual, without recourse to any relief.   One can say
that that individual should seek a correction of the picture but why do so at his expense if and
when  the  reporter  would  have  verified  the  “facts”  uttered  at  the  meeting  first,  before
publication?  There is nothing to say that the law prohibits/ excludes such a course.  Here had
the defendant sought out the plaintiff, he had his records at Yala Town Council, it would have
been found that he was only paid shs.190,000/= and done some work on the site.  There was



no urgency in the report and such a cautionary step would have saved the plaintiff the problem
he got into. The defendant was not malicious but it did not act with the basic caution before
publishing the article to the effect that the plaintiff  misused shs.1.3m.  Even if  one has the
protection of law, it  does not mean that all  caution is thrown to the wind.  Others could be
unnecessarily hurt.  That report not being true made the plaintiff feel defamed.  The defendant
did not tender an apology when a letter was sent by a private courier to it on/about 13 th January
2003.  Copy of the letter plus a way bill was produced (Exh.P. 29,30).

      We  now  turn  to  damages.  Beginning  with  compensatory,  aggravated  and  exemplary
damages again Mr. Otieno brought to the attention of court more cases to support the proposal
that  the  plaintiff  be  awarded  shs.20m  (compensatory)  shs.3m  (aggravated)  and  shs.1m
(exemplary).  General  damages  were  put  at  shs.500,000/=  all  coming  to  a  grant  total  of
shs.24.5m.  It  was  argued  that  the  defamation  here  touched  on  the  plaintiff’s  integrity,
profession and honour.  That the plaintiff was thus entitled to the quoted compensatory sum. 
The exemplary award was suggested on the basis that the defendant knew it was committing a
tort but nonetheless went on to publish it in a reckless manner.  And there was no apology.  The
cases:  NAKURU HCCC 306/2004 NAHASHON OLUOCH VERSUS KENYA TIMES MEDIA
TRUST & ANOTHER, MOMBASA HCCC 102 OF 2000 DANIEL MUSINGA T/A MUSINGA &
COMPANY  ADVOCATES  VERSUS  NATION  NEWSPAPERS  LIMITED,  {2005}  Eklr,
JOHNSON  EVAN  GICHERU  VERSUS  ANDREW  MORTON  &  ANOTHER,  MACHIRA
VERSUS MWANGI {2000} IEA 100 were cited to guide this court on the damagers sought.  In
perusing them this court noted the persons and professions of the complainants, the extent of
the defamation and such other aspects in each case so as to appreciate the various levels of
damages.  For  example  in  the  Daniel  Musinga case  a  sum  of  shs.10m  was  considered
reasonable compensation while in the Johnson Evans Gicheru, a composite sum of shs.6m
represented a fair award.  Nahashon Oluoch got shs.1.5m compensatory damages.

      On its part the defendant considered that the plaintiff  did not deserve the awards words
which anyway tended downwards (after the Johnson Evan Gicheru case).  The court  was
urged to follow that trend bearing in mind that he plaintiffs in those cited cases were mainly high
ranking politicians, professionals etc.  On his part  Mr.  Gichuki also cited many cases which
included the Danial Masinga case, Nahashon Oluoch     etc.  To the defence, the plaintiff would
get shs.500,000/= as fair compensation, if this court so found.

      Having considered all the above, this court has already found that the defendant, without
taking  precaution  first,  did  publish  material  that  to  an  extent  defamed  the  plaintiff.  The
publication was such that from the circumstances of this case, we can confine it to the plaintiff
alone.  He called no evidence from people who discerned that the article defamed him.

And such witnesses could only be of his class in society or higher.  A retired driver who did not,
on reading the article know that the alleged corrupt contractor was the plaintiff, did not appear to
fall in the categories of people in whose estimation the plaintiff was viewed with ridicule and
therefore one to be avoided. But the court noted that the defendant did not apologise even
when so called up by letter of 13th January sent by a private courier.

      The court was also not satisfied that the plaintiff lost financially at Ahero and Luanda.  He did
not appear to be that prominent in the building industry.  He did some small jobs and between
some periods he seemed to do nothing. He may have been a good builder but he did not show
the court that since registration he did 3-4 projects yearly as he claimed.  He did not have the
records of this.  Audited accounts if produced would have shown the level of his income and
therefore his activities as a builder.  We had neither information.  Although the court was told
that the plaintiff did not disclose in his bids to Ahero and Luanda that earlier he had the Yala
project out of choice that may have been so.  But that did not sound convincing enough.  If the
Yala project, was not that important, why did the report about it cause the plaintiff to loose the
projects at Ahero and Luanda, if he did?  There was no evidence that the Yala matter filtered to
Ahero and Luanda project owners and as a result the plaintiff failed to get them or any other



projects for that matter.

      In sum this court is minded to award the plaintiff shs.500,000/= in general damages plus
costs and interest at the lower court rates.

Judgment accordingly.

Delivered on 4th June 2008.

                              J. W. MWERA

                                 J U D G E  

 

JWM/mk.

 

 


	 
	 

