
 

REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL CASE NUMBER 1342 OF 2003

HON JAKOYO MIDIWO …….............………………........…. PLAINTIFF

V E R S US 

        THE NATION MEDIA GROUP & ANR….................................. DEFENDANTS

JUDGEMENT
Coram:    Hon. Mwera J
                             Tiego for the Plaintiff
                             Kamau for Defendants
                             Jane Court Clerk

          The principal pleadings to be relied on as far as the record reveals are:

1)   The Amended Plaint dated 16.01.04

2)   The Amended Defence dated 02.02.04

The parties filed 8 agreed on 9.3.10.

          It  was pleaded in the plaint  that the 1st defendant  was the proprietor,  printer  and publisher of
“Sunday” and “Daily Nation” editions of newspapers. The papers circulate in East Africa and indeed in
the world by way of print or internet. The 2nd defendant was an employee of the 1st defendant as an
editorial director. On 14.12.03 the defendants published in the Sunday Nation a front page story titled:

“MINISTERS AND MP HELD IN SWOOP ON PROSTITUTES”

          One Cabined Minister, an Assistant Minister and a Narc MP were caught by police in a
notorious red light area with half naked girls in their cars. They first watched and video-taped
before police moved in.
 
          The politicians were seen shamelessly beckoning the girls to their cars then ushering them
inside, before the police descended.

          … They came from Rift Valley Province, the Coast and Nyanza and were all elected on a
Narc ticket.

          …. This times   an undercover police squad video-taped and photographed both the girls and



the men who wanted them.

          The photos and the tapes will be preserved as evidence so that those caught do not try to
claim they were framed, police said. 

Prostitution is illegal in Kenya and some of the twilight girls who operate on Koinange Street are
barely 12 years old.

          First to be caught was the MP. He at first refused to identify himself when police reservists
found him with a girl. They whipped out their pistols and ordered him to drive to Central Police
Station where he finally identified himself as he was about to be thrown into a cell. 

          A senior police officer then intervened and had the MP freed…”

           The plaintiff claimed that the sensational manner in which the article was published complete with
colour images of skimpily dressed prostitutes depicted sleaze, excited passion and became a matter of
national interest with readers speculating as to the identities of the cabinet minister, assistant minster and
the Narc MP. That a media house called Royal Media Services picked up the story and in its television
newscast positively namedthe Narch MP said to have been found by the police. In what appeared not
really relevant to this cause the plaintiff pleaded how the Royal media radio went into the story repeating
it over time and even carrying it in Luo language. Such was not relevant here because Royal Media is not
the defendant in this cause. 

          The pleading then went back to   the publication by the defendants on 16.12.03 following a press
conference  the plaintiff  addressed on 15.12.03 to  deny the  subject  article. In  paraphrase  the  plaintiff
pleaded that in the publication of 16.12.03, the press conference of 15.12.03 had been called by two
ministers  and  an  MP  to  require  the  Nation to  retract  its  story  about  the  Koinange  Street
report/incident. That  they had denied being involved in  such,  while  the Commissioner  of Police  had
confirmed  that  although  there  had  been  a  swoop,  no  man  or  politician  had  been  arrested  –  only
women. The article of the Nation of 16.12.03 was pretty long, though, to the effect that the police had
denied ever arresting politicians on Koinange Street with prostitutes or video-taping them. The plaintiff
pleaded that the article in the  Sunday Nation about him, had been false and malicious and yet the 1st

defendant had maintained that it still stood by it:

“22. Further to the aforegoing the media houses acting on the false and malicious report published
by  the  defendant  carried  out  adverse,  negative  and  false  reports  by  naming  the  plaintiff  as
aforesaid.”

That the statements were defamatory of the plaintiff  even after the police disowned them; the further
reference to the article was actuated by extreme malice and spite.

          Going into the particulars of malice and spite it was pleaded that the defendants knew or ought to
have known that the first article would lead to speculation, adverse and negative publicity. The articles
would injure those likely named to be wrongfully named in their personal and professional capacities in
the eyes of right – thinking members of the society. That the defendant knew or ought to have known that
the headline story of 14.12.03 could harm the plaintiff’s reputation yet they did not confirm with him
where he was on the night in question. The story was false and even with the knowledge that the plaintiff
was not the Narc MP, the defendants   still did not care to clarify/change the impression created by the
story. All was false, wrong, malicious and defamatory of the plaintiff.

          It was further pleaded that the descriptions in the offending articles fitted the plaintiff well – an
elected Narc first time MP from Nyanza Province. The defendants had not disassociated themselves from
the reports carried by other media houses identifying the plaintiff. That the natural and ordinary meaning
of the articles complained of was that the plaintiff was at the scene on the night in question soliciting for
sex from prostitutes when police caught him on video and physically. Yet he was a married man. He was
thus portrayed as   a criminal, promoter of prostitution which was illegal, lacking in morals and thus not



fit to hold a public office of an M.P. And in the alternative that by  innuendo a similar impression had
been created of the plaintiff.

That from the gist of the content of the articles complained of, no doubts were left that they referred to the
plaintiff. The defendants had in any event not denied what was published by other media houses. That
meant that they were liable and so the court should so find and condemn them in damages, costs and
interest. With  the  initial  filing  of  the  plaint,  an  application  for  a  temporary  injunction  barring  the
defendants  from publishing  such articles  was  sought  and granted. Now the  plaintiff  prayed that  that
should be made permanent.

          In the amended defence, the defendants admitted publishing the subject article but denied that it
was  false  or  malicious. That  it  was  a  fair  comment  and  a  matter  of  public  interest  namely
college/university  girls  engaging  in  prostitution  with  public  and business  figures. That  the  published
pictures  were genuine,  taken on Koinange Street  and so put  forth with justification.  The public  was
entitled to be informed of the sexual activities taking place in this age of HIV/AIDS and indeed the article
in issue excited public debate. The reference to Royal Media Services was said to allude to parties and
actions strange to or not linked with the defendants.

Further, the defendants denied ever having published any words defamatory of the plaintiff. He addressed
the press conference as claimed in the plaint but the defendants did not link his name with/to the article
complained of. Its words could not refer to or could not be understood   to refer to the plaintiff in the way
of his occupation. The Commissioner of Police made clarification about the article but he did not disown
it as a whole. The article did refer to a class of people – MPs, but not the plaintiff specifically and to the
exclusion of all other members   independent of the said class. It could fit nine other MPs, three of them
from  Nyanza. The  words  were  not  malicious  and/or  defamatory  of  the  plaintiff. The  fact  that  the
defendants published the denial by the plaintiff   could not form a basis for cause of action as this. That
the defendants were not responsible for the editorial policies of other media houses; what they published
was neither malicious, reckless, false, irresponsible nor defamatory. The plaintiff had no cause of action
against the defendants.

          As said earlier a set of 8 agreed issues were filed and on 27.10.10, the trial opened with the plaintiff
(PW1) in the witness box.

          The plaintiff told the court that he was an MP for Gem since 2002 and was also a member of two
committees of the Commonwealth – one against corruption and another of parliamentary whips.

          On the morning/Sunday of 14.12.03 while at home his security detail  drew his attention to the
subject article here in the day’s paper. The plaintiff went to church with his family, went to Gem then
returned in the evening. Somebody then called the plaintiff and told him that Citizen was airing the story
from the  Sunday  Nation  juxtaposinghis  photograph,  that  of  Mwakwere  and  Kiunjuri  with  those  of
prostitutes. He had been named as the MP from Nyanza with 2 ministers. The paper’s edition was in the
bundle marked Exh P1. The plaintiff read it. It said inter alia that of the 3 politicians referred to, 2 were
first time MPs. One was a Narc MP from Nyanza. That the article said that undercover police took the
photographs and video tapes now in the hands of the publisher – the 1st defendant. The girls were said to
be  from  colleges/universities  out  to  peddle  flesh  –  i.e.  committing  the  illegal  act  of
prostitution. HIV/AIDS scourge was rampant. All that Sunday, people telephoned the plaintiff inquiring if
he had been present on Koinange Street. 

That evening Citizen TV and radio aired news referring to the subject article and naming the plaintiff. He
sued Citizen in HCCC 1327 and 1328/03 and both suits had been determined. 

          On 15.12.03 the plaintiff went to Nairobi and addressed a press conference denying that he was the
one the media were referring to in connection with the Koinange Street story. He had been in Gem the
material night. He had attended meetings there which the 1st defendant had published about. Then the 1st

defendant carried the content of the press conference the plaintiff held (Eh P1 – 36, 37) that he had been
in Gem on the material night. The Police Commissioner said on 15.12.03 that the swoop story was not



true and no MP had been arrested along Koinange Street. But still the 1st defendant maintained that it
stood by its story in the Sunday Nation (Exh P1 – 38) The article had not named the culprits but all that
could be gleaned from the photographs on the front page to the Nation paper of 16.12.03, (at the press
conference) but that he himself was not named in the original article:

“But I sued the 1st defendant because their paper Daily Nation of 16.12.03 carried the story saying
that I had denied, yet that paper insisted that it stood by their story.” 

It was the plaintiff’s position that reading the  Nation stories from 14th to 16th of December 2003, the
impression being created was that indeed there had been the swoop in which 3 MPs were netted.

The plaintiff who was married with a family had not been exonerated   from the allegations carried in the
article. It was a defamatory and made-up story. He wanted the court to award him damages and order the
defendants to publish a suitable apology.

In cross examination the plaintiff said that he was a first- timer MP but not the only one, among other
about 20 Narc MPs in Parliament. No MP was mentioned by name in the article of 14.12.03. And when
the plaintiff’s security detail drew his attention to the article, he thought that it was not referring to him.

No calls came in to the plaintiff about this article on 14.12.03 until Hon. Kajwang called him at 2 pm to
wonder whether the article was about him. At 7 pm Hon. Raila also called. Then at 7.30 pm his name was
in the news.

On 15.12.03  the  plaintiff  called  a  press  conference  to  deny  the  report  of  the  previous  day. The  1st

defendant attended. The plaintiff could not say where the rest of the 12 Narc MPs were on the material
night. Only that there was a police swoop which netted only women. Though not named in the article, yet
article appeared on 16.12.03 – under the head “sex scandal.” The article said that they had denied it. The
plaintiff’s constituents   believed that he was the culprit. But when he demonstrated that the 1st defendant
had been malicious, the plaintiff was re-elected (in 2007). He had no evidence to produce from the media
about the functions he took part in on 5.12.03. Had “Citizen” not named him, the plaintiff would have
thought that the story belonged to the tabloids.

To the   plaintiff, when the defendants affirmed that they were standing by the story of 14.12.03 it meant
that his denial was not   genuine. 

Wilbrod Ouma Opondo (PW2), an office furniture dealer in Nairobi was selling buns in Kayole Estate
when on 14.12.03 he read in a newspaper that MPs and a minister had been caught at night in a swoop in
the “red light” district together Koinange Street along with girls skimpily dressed. That the article stated
that one politician came from the Coast, another from the Rift Valley and the last from Nyanza. That the
girls were college/university students. The plaintiff’s name was not stated. Only a Narc MP. Then in the
evening PW2 heard on “Citizen” radio   names of these politicians – Mwakwere, Kiunjuri and Jakoyo
Midiwo - the plaintiff. The court heard that the newspaper had claimed that those men netted had been
video-taped, beckoning the girls to go to their cars. The witness thought the reports meant those involved
were participating in immorality and prostitution and therefore unsuitable. The witness spoke of hearing
more stories from Citizen’s Ramogi FM. Then Mwakwere called a press conference and he with Kiunjuri
and the plaintiff denied the report. The Commissioner of Police denied that politicians had been netted in
the subject swoop. On 16.12.11 the 1st defendant reported in its newspaper that the 3 politicians had
denied  being involved. But  that  edition  stated  that  it  stood by its  report  (of  14.12.03). Although the
newspaper of 14.12.03 did not name the plaintiff, PW2 thought that it referred to him. PW2 who hailed
from Siaya County knew the plaintiff as the MP for Gem, in the same country. Reading the article left the
witness with the view that the plaintiff was immoral and so unfit to lead people. 

          In cross-examination the court heard that the names of the 3 politicians referred to were carried on
Ramogi FM, belonging to Royal Media Group which also owns a TV network. The 1st defendant also
owned radio and TV stations but PW2 did not listen to these ones. Only Royal Media Services named the



plaintiff. After the article he was reelected as MP. That closed the plaintiff’s case and the defence opened.

          Joseph Odindo (DW1), the group managing editor with the 1st defendant, oversees the work of
managing editors of editions known as  Daily Nation, the  Sunday Nation and  Taifa Leo. The article in
question appeared in the Sunday edition of 14.12.03, speaking about MPs and a minister arrested on
Koinange Street. Prior to that the 1st defendant had published several articles on AIDS and this one was to
give prominence to that subject as a national disaster. The focus of that article was not the politicians but
the subject of AIDS. Word reached the 1st defendant that police were going to carry out a swoop on
Koinange Street and when that was done girls were arrested and weapons recovered. The reporter sent by
DW1  on  this  matter,  returned  with  information  that  politicians,  businessmen,  college  girls  were
involved. That reporter on crime, had been with the 1st defendant for 36 years. He was directed to place
the report. The story of 14.12.03 did not refer to specific politicians  or businessmen. Only classes to
emphasise that they had power and influence and were preying on students even with – AIDS in the
air. The MP said to have been arrested did not mean the plaintiff. He did not contact the 1st defendant but
he called and addressed a press conference denying that he was the MP. This surprised DW1 since the
plaintiff had not been named or pointed to. There were about 150 Narc MPs and it could not necessarily
be the plaintiff. When the 3 politicians called a press conference, the 1st defendant gave their story from
page coverage. And the defendants still stood by their story of 14.12.03 of politicians, businessmen and
students.

And even at that time none called the defendants for any clarification. The defendants did not share their
report of 14.12.03 with any other media houses – their competitors. Served with a letter to admit liability
(Exh P1 – 40), the same was denied and this suit followed. The defendants did not agree to the draft
apology forwarded to them either. (Exh P1 – 45). They had not given descriptions to fit the plaintiff. And
if the plaintiff went to Royal Media for anything, that was not the defendants’ source. 

          In  cross-examination  DW1  went  over  how  stories  are  gathered,  scritinised  and  ultimately
reported. One Mr. Muiruri, no longer with the 1st defendant, came up with the story on the ground, took
photographs and video-tapes. The 1st defendant had the identities of the politicians involved but it did not
share these with other media houses. DW1 was aware that  Citizen  reported the names. The trial closed
and submissions were filed.

          Recapping the contents of the pleadings and the evidence from both sides and then focusing on the
subject article the court was urged to note the fact that the defendants published an article to the effect
that ministers and an MP had been held in a swoop along with prostitutes.  And even after the plaintiff and
the 2 others denied involvement at a press conference, the 1st defendant still maintained that it stood by its
story  of  14.12.03. That  article  did  not  identify  the  plaintiff  by  name  but  another  media  house
did. However his impression remained that the article of 14.12.03 had been aimed at leaving no doubt that
the MP referred to was the plaintiff. The description fitted him as a first time Narc MP from Nyanza and
his  picture  appeared  in  later  publications. The  words  had  not  only  been  defamatory  but  also
embarrassing. That the plaintiff’s evidence remained unshaken and it was supported by Wilbrod Ouma
Obondo (PW2) even as the defendants, through DW1 denied all that. Several relevant cases were cited to
show 

the subject MP in swoop, was the plaintiff. The cases included David Syme & Co & Anr Vs Caravan
[1918] CLR 234 and Z. K. Shah Vs The united Africa Press [1961] EA 93. Itshould be recognized that
the cited cases were many and quotations from them, copious.

The submission concluded that the court should find that the defendants meant to defame the plaintiff in
their article of 14.12.03 and so should carry liability. The article had been false and malicious. There was
no justification to publish it and no other defence is available to the defendants.

          Coming  to  quantum,  several  cases  were  cited  with  awards  ranging  between  sh.  1m  and  sh.
10m. Here the court was urged to award sh. 10m for general damages and a total of 4 m for aggravated
and exemplary damages. A further sh. 500,000/= in lieu of tendering apology.



          The defendants’ side similarly went over the pleadings and evidence and set out what the plaintiff
ought to prove to succeed i.e. that:

i)                 the article was written of and concerning him;

ii)              it was perceived by members of the public to concern the plaintiff;

iii)           the publication was actuated with malice – express or implied;

iv)             as a result the plaintiff was ridiculed and shunned;

v)               previously his reputation was impeccable but it has now been lowered in the eyes of society
following the article

vi)            there was no viable defences open to the defendants e.g. serving public interests; and

vii)         accordingly the plaintiff is entitled to an award of damages.

Although cognizant of the high premium placed on the need to protect the reputation of individuals the
defendants went over issues like qualified privilege, public interest, the status of the article, freedom of
speech, the plaintiff’s reputation, apology, fair comment and the nature of reliefs sought (damages). The
end was that the plaintiff suffered no loss because the article in question was not published concerning
him. It was said that sh. 14.5m proposed by the plaintiff was unreasonable and manifestly excessive. If
awarded that could only enrich the plaintiff. After going over the criteria for awarding damages with
emphasis on exemplary and/or aggravated damages etc., and   without even putting forth a proposal, the
defendants concluded that the plaintiff had failed to make out a case worth any award of damages.

          Beginning with the identity of the plaintiff in the article, the court was told and both sides were
agreed that the plaintiff’s name did not feature. That he did not lay before court the rest of the description
in the article or such other extrinsic evidence to the meaning/identity intended by the defendants. Neither
could the natural and ordinary meaning gleaned from the article lead an ordinary person to hold the view
that it was the plaintiff who was intended - a first time Narc MP from Nyanza.   The cases of Hutton &
Co. Vs Jones [1908 – 1910] AU E.R. 42 and Bonnick Vs Morris [2003] 1 AC 300 were cited.

          In determining this case it is not in issue whether the article complained of was published or not. It
was and that was admitted. But if it was defamatory and of the plaintiff the court will begin with the issue
of  identity. Both  sides  are  agreed  that  the  name  of  the  plaintiff  did  not  feature  in  the  article  of
14.12.03. So his cause has been based on the claim that the description of the first time Narc M.P. from
Nyanza,  said  to  have  been  arrested  in  the  police  swoop  along  Koinange  Street  involving  twilight
college/university  girls,  with  politicians  and  businessmen,  in  these  bad  days  of  AIDS,  fitted  the
plaintiff. That will determine the success or failure of the claim herein.

          The case of David Syme (Supra), whose facts are not of much concern here did refer to the position
the plaintiff has taken regarding identity, as per Isaacs J in that case, that the plaintiff was not specifically
named: 

“… The test of whether words that do not specifically name the plaintiff refer to him or not is
this: Are they such as reasonably in the circumstances would lead persons acquainted with the
plaintiff to believe that he was the person referred to? That does not assume that those persons who
read the words know all the circumstances or all the relevant facts. But although the plaintiff is not
named in  words,  he  may,  nevertheless,  be described so as  to  be  recognized;  and whether  that
description takes the form of a word picture of an individual or the form of a reference to a class of
persons of which he is or is believed to be a member, or any other form, if in the circumstances the
description is such that a person hearing or reading the alleged libel would reasonably believe that
the plaintiff was referred to, that is sufficient reference to him. But that is a fact, and it is a fact the
burden of proving which to the satisfaction of the jury is upon   the plaintiff.”



 

          In this case has the plaintiff proved to the satisfaction of this court that persons who read the article
of 14.12.03 believed that it referred to him even as his name did not feature? How does the plaintiff plead
or assess evidence regarding this? It was submitted:

“The  plaintiff  further  pleaded  at  paragraph  27A  of  the  Amended  Plaint  that  the  said  words
published on 16.12.03 bore and were understood to bear the meanings pleaded at paragraph 27 by
way of innuendo that indeed the plaintiff was indeed the member of parliament referred to in the
articles of 14.12.03 and particularly that:-

a)   a Cabinet Minister, an Assistant Minister and a Narc MP had indeed been arrested

b) the reportage in the Sunday Nation of 14.12.2003 was factual with regard to the events prior to
the arrests, during arrests and after the arrests

c)   those  who  had  read  the  articles  of  14.12.03  and  equally  read  the  articles  of  16.12.03  and
observed the way the words were …… and fashioned as well as how the pictures appeared were left
in no doubt that the plaintiff was actually the said MP

d) those who watched the news on Citizen TV as well as listened to the news on Citizen Radio and
Ramogi FM and who had read the articles of 14.12.03 and 16.12.03 were left in no doubt that the
plaintiff was actually the said MP

e)   the  fact  that  the  defendants  published  that  it  stood  by  the  stories  published  in  the
Sunday Nation of 14.12.03 in its article of the Daily Nation of 16.12.03 after their attention had been
drawn to the news on Citizen TV and Radio and Ramogi FM , and they did not deny any link
already  created,  left  no  doubt  that  the  plaintiff  was  actually  the  said  MP mentioned  in  their
articles.”
 

The  offending  article,  if  it  can  be    so  described  in  the  whole  of  these  proceedings  is  the  one  of
14.12.03. From what was placed before this court, that article essentially was that a cabinet minister, an
assistant minister, and a Narc MP had been caught by the police with half naked girls in their cars along
Koinange Street. Those 3 caught were from Rift valley, the Coast and Nyanza and were all elected on a
Narc ticket. It is clear from this article that no names featured. How can the article point to the plaintiff,
although he was a Narch MP from Nyanza? It was given in evidence that at that time there were over 150
Narc MPs and about 20 of them from Nyanza. Can it be said that the plaintiff or those reading this article
could see the plaintiff  as  the MP? Hardly. In fact  he himself  in  the beginning termed the story as  a
“tabloid”  one. Then  who  could  see  him  in  it? Hon.  Kajwang  and  Hon  Raila  who  the  plaintiff  said
telephoned him to inquire whether he was the MP? He did not call them as witnesses and in any case they
were not certain that the plaintiff was the MP in the article. They had telephoned him merely to inquire.  
And whatof Wilbroad Ouma (PW2)? At the time of reading the article he was selling buns (mandazi) at
Kayole in Nairobi. The plaintiff was not named. He could only suspect. But when he heard news from
Royal Media Services, then he concluded that the MP was the plaintiff. Such cannot be the evidence to
sustain the test that the description in the article fitted the plaintiff. Those who telephoned the plaintiff or
PW2 had their own reasons to suspect that the MP stated was the plaintiff. Such could not come from the
article of 14.12.03.

The article of 16.12.03 carried the plaintiff’s denial he expressed at the press conference he with others
called. The article clearly stated that the 3 politicians denied being involved in the subject swoop. It was
all well that their photographs were carried in that paper. They had called the press conference. Did they
not want also to be photographed? And in any event why did they call the conference to deny contents of
an article which did not carry their names or photographs? If the 1st defendant repeated what it had said
on  14.12.03,  and  which  was  the  subject  of  the  denials,  could  that  mean  that  it  was  naming  the  3
politicians? This court cannot think so. The article did not but the 1st defendant asserted that it still stood



by its report of 14.12.03 which did not name the plaintiff with the two others. Then was the plaintiff
justified or proving his identity by alluding to what other media house services who carried his name
said? Not so. Those were doing their own thing and DW1 told the court that it was their policy not to
share with competitors such things. So if the defendant’s attention was drawn to those other news outlets
they were not bound or to be found liable for what those others were doing. Indeed the court was told that
the plaintiff sued those others for defamation and was handsomely given awards. 

         As for this one, the plaintiff had not proved his claim. If he had a sum in the region of sh 2.5m could
have been considered as an award. 
In   sum this suit fails with costs. Judgement accordingly.
         Delivered on 5.12.2011. 
 
 
J. W. MWERA
JUDGE
 
 
 


