
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

Civil Suit 117 & 52 of 2004

 

NDUNGU NJOROGE AND KWACH ADVOCATES.............. 1ST PLAINTIFF

PAUL NDERITU NDUNGU......................................................2ND PLAINTIFF

VERSUS

THE STANDARD LIMITED...................................................1ST DEFENDANT

MANAGING EDITOR, EAST AFRICAN STANDARD..2ND  DEFENDANT

PATRICK MATHANGANI..........................…….....…..…...3RD DEFENDANT

CONSOLIDATED WITH

NDUNGU NJOROGE AND KWACH ADVOCATES........... 1ST PLAINTIFF

PAUL NDERITU NDUNGU.....................................................2ND PLAINTIFF

VERSUS

THE KENYA NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES.....1ST DEFENDANT

PROFESSOR THOMAS R ODHIAMBO..............................2ND DEFENDANT

PROFESSOR FESTO A MATERE.................…..…....…...3RD DEFENDANT

PROFESSOR R M MUNAVU..............................................4TH DEFENDANT

PROFESSOR N O BWIBO....................................................5TH DEFENDANT

PROFESSOR JOSEPH MALO...........................................6TH DEFENDANT

JUDGEMENT

 This Judgement is in respect of two cases which were consolidated for hearing. The first is HCCC No.
117 of 2004 (the first case) while the second is HCCC No. 52 of 2005 (the second case). The plaintiffs in



both  suits  are  the  same.  The  first  plaintiff  (hereinafter  referred  to  as  Ndungu  Njoroge  & Kwach
Advocates) is a prominent law firm in this country in which the 2nd plaintiff is a partner. The 2nd plaintiff
was also the Chairman of the Presidential  Commission of Inquiry into Illegal/Irregular  Allocation  of
Public  Land  (hereinafter  referred  to  as  the  Commission)  also  known as  the  Ndungu Commission.
Whereas in HCCC No. 117 of 2004 (hereinafter referred to as the 1st suit) the suit was filed against a
media house, its managing editor and a reporter respectively, HCCC No. 52 of 2005 (hereinafter referred
to as the second suit) was filed against the Kenya National Academy of Sciences (hereinafter referred to
as the Academy) and its officials.

 The cause of action in both cases is a publication in the Issue of  East African Standard dated 20th

January 2004 in which it was stated as follows:

 “The head of the presidential commission investigating irregular land allocations could be forced
to resign following allegations involving him in an irregular land deal.

 The National Academy of Sciences claims that Ndung’u Njoroge and Company Advocates, where
the  commission  Chairman  is  a  partner,  conspired  with  “powerful  conmen”  to  grab  the  land
between 1997 and 2000.

 The Academy has now asked the commission to investigate  the  case,  putting Ndungu’s  future
leadership of the team in jeopardy, the East African Standard has learnt.

 However, when contacted, Ndungu hit back at the Academy’s top managers and absolved the law
firm of any wrongdoing. 

 Confirming  that  it  indeed  acted  for  Stanmore,  he  denied  that  the  firm  was  involved  in  the
negotiations that caused the institution to lose its land.

 He told the East African Standard at the law firm’s offices: “I don’t take allegations lightly. Why
pick on me for blame" This issue will certainly not end here. Bigger names than you think were
involved in the fraudulent transaction. They now want to malign my name and protect themselves.”

 Documents forwarded to the commission by the Academy’s Chairman, Prof. Joseph Malo, claim
that  Ndungu’s  firm,  while  acting for a city  firm,  while  acting for a city  firm called  Stanmore
Investments Limited, facilitated the allocation of the land measuring about eight hectares.

 Malo alleges that through Ndungu’s Law firm, Stanmore entered an agreement to swap its plot
situated in Karura Forest, with the one belonging to the Academy. 

 But during the final stages of the transaction, Academy officials realized they had been duped into
surrendering their  land while  the one at  Karura was non-existent,  documents  presented to the
commission claim.

   

                                                                        Headquarters

 The lost land where the academy planned to construct its headquarters, was situated in Bellevue
area, off Mombasa Road in Nairobi’s South C.

 In his  letter  to  the  commission dated last  October  29,  Malo  attaches  an earlier  one to Lands
Minister Amos Kimunya asking him to intervene.

 Says the letter to Mr. Kimunya:



 “Between 1997 and 2000, there emerged very powerful conmen who through a long sequence of
events managed to illegally grab this plot from KNAS ... immediately the KNAS realized foul play,
both the company and their lawyers went underground.”

 Malo told the commission:-

 “We hope  and  trust  that  the  commission  will  speedily  investigate  this  matter  and  advise  the
Government accordingly. The public is very interested to see how you will deal with this particular
case.”

 By remaining  the  commission’s  Chairman Ndungu while  digging  up  the  secrets  of  the  shady
transaction would in effect be investigating his own law firm.

                                                             Conduct

 Commission rules require that a member steps down if his or her conduct and interests are found
to compromise investigations. 

 It means that if members formally discuss their chairman’s involvement in the case as stipulated
by the rules, he could be pushed to leave.

 Ndung’u however, said investigations by the commission indicated that the swap involved the then
Commissioner of Lands, Mr. Wilson Gachanja, and the then Permanent Secretary in the Ministry
of Research, Technical Training and Technology, Mr. Wamatu Njoroge.

 Ndung’u and his team were appointed by Kibaki last year to inquire into irregular allocation of
public land.

 On whether or not he could resign,  Ndungu said that none of the commission’s members had
raised the issue.

 He declined to reveal  the  “big names’,  which he claimed were powerful  people  in the former
government.

 They would, however be exposed after a report was handed to President Kibaki on completion of
investigations, he said.

 The commissions mandate expires on Friday.

 Yesterday,  our  investigations  at  the  Registrar  of  Companies  established  that  Stanmore
Shareholders own a firm known as Proshare Limited.

 Ndungu said the Karura Plot was one among nearly 100 others which were irregularly allocated to
individuals in the 1990s” 

 According to the plaintiffs the said publication was done knowing or with reason to know that they were
false  or  recklessly  or  without  taking any care  to  ensure that  the  words  were true.  According to  the
plaintiffs, the publication of the said matters defamed them as they were depicted  inter alia as having
plotted and conspired with conmen to defraud the Academy of its land; that they were land grabbers not
worthy of the exalted position of chairing a presidential commission investigation irregular allocation of
land; were guilty of professional misconduct and not of moral standing and integrity; were dishonest and
engaged in fraudulent activities and not fit to offer professional services. This was done despite the fact
that prior to the said publication, the plaintiffs had provided the defendants in the first case with the full
facts  including  documentary  material  that  showed  that  the  allegations  linking  the  plaintiff’s  in  a
conspiracy to defraud Kenya National Academy of Sciences of its land were false. The defendants further
failed to tender an apology forcing the plaintiffs at their expenses to place advertisements in the media to



correct  the  position.  The plaintiff’s  claim that  as  a  result  of  the  said  publication  the  reputation  and
goodwill was seriously injured and they suffered embarrassment in the eyes of the reasonable man and
the business adversely affected and that they were subjected to public ridicule, odium and have suffered
loss and damage. The plaintiffs therefore claim special damages, general damages for libel, damages on
the footing of aggravated or exemplary damages, an injunction restraining further publication of similar
statements as well as costs of the suit and interests.

 The defendants in the first case filed a joint defence on 18th March 2004 in which while admitting the
publication of the said material,  denied that the same was published falsely or recklessly and that the
same was not defamatory of the plaintiffs. They further pleaded that it made an offer of rejoinder to the
plaintiffs which the plaintiffs ignored and proceeded to file the suit. As a rejoinder had been published, it
is the defendants’ view that there was no need to publish the advertisement. Alternatively they pleaded
that they published the said material  as a fair  information in a matter of public interest  and concern,
without malice towards the plaintiff and under a common interest with and duty to the public hence the
occasion is privileged. According to these defendants the publication was meant to bear the meaning
attributed to them by the plaintiff and therefore deny that the plaintiffs have been injured thereby. The
defendants therefore deny that the plaintiffs are entitled to the claims sought.

 On their part the defendants in the second case in their amended defence pleaded that the 1st defendant,
since it has no separate legal entity from its members, ought not to have been sued and its name should be
struck out. They further pleaded that the 2nd  and 3rd defendants having been deceased, are improperly
joined in the suit. With respect to the publication, the defendants denied supplying the said material which
in any case, in their view, is not defamatory of the plaintiffs. According to these defendants they simply
sent a report to  the Commission concerning their  plot which was lost  while in the process of being
swapped with another in which transaction the plaintiffs were acting for the proprietors of the other plot
namely  Stanmore Investment Ltd. Therefore the defendant maintained that the context in which the
statement  was  made  rendered  the  same  privileged.  Since  the  plot  in  question  belonged  to  the  1st

defendant, a public body, the defendants had social, moral and legal duty to communicate with the said
Commission on the same and the 2nd plaintiff as a member of the said commission had a duty to receive
the report and establish the truth thereof. According to them there was no malice spite or deliberateness in
giving the report although the deny authorising the publication of the report to any other persons, news
media or whomsoever. However, if the said words were defamatory, it is the defendants’ position that the
issues were of public interest. Therefore the defendants deny that they were entitled to render an apology
and contend that the suit does not disclose any cause of action is incompetent, bad in law and an abuse of
the court process and is sub judice and or a duplicity.

 Suffice it to state that the plaintiffs, as is usual in such matters, filed a reply to the defences.

 At the close of the pleadings the parties filed agreed issues which were as follows:

 1.     Whether  the  words  complained  of  could,  in  their  natural  and  ordinary  meaning,  be
understood to have the meanings attributed to them in the respective plaints.

 2.     Whether the words complained of were defamatory of the Plaintiffs.

 3.     Whether the Defendants in HCCC No. 52 of 2005 supplied, published and/or caused to be
published to one Patrick Mathangani of East Africa Standard the alleged defamatory words.

 4.     Whether the occasion or the circumstances in which the defendants made or published the
words complained of was privileged.

 5.     Whether the defendants published the words falsely and maliciously.

 6.     Whether the Plaintiffs suffered any loss and/or damage to their reputation, credibility and
goodwill.



 7.     Whether the Defendants in HCCC No. 117 of 2004 made any offer(s)  of rejoinder to the
Plaintiffs, and if so, whether the Plaintiff accepted the same.

 8.     Whether the Plaintiffs are entitled to the reliefs claimed.

 9.     What orders should be made as to costs.

  The plaintiffs called Paul Nderitu Ndungu, the 2nd plaintiff as PW1. While adopting his statement filed
in court on 24th October 2011 as part of his evidence in chief, the witness testified that he is an advocate
of the High Court practising in the 1st plaintiff having practiced for 43 years since 1969. He also produced
the plaintiff’s bundle of documents and supplementary documents filed in this court as Plaintiffs’ Exhibits
1(a) and 1(b) respectively. According to the Statement, the witness testified that upon admission, he was
employed by the firm of Hamilton Harrison & Mathews Advocates (hereinafter referred to as HH&M)
as a legal assistant/associate and was subsequently admitted as a partner in HH&M in April 1973 and was
in charge of  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates’s conveyancing and probate departments between
1977 and 1986. Together  with his  colleagues,  they left  HH&M in October  1986 and formed the 1st

defendant where he continued being in charge of the aforesaid departments. According to him, he has
served as a member of the Law Society of Kenya, Convenor/Chairman of the Conveyancing and Property
of which he is still a member, a member of the Task Force mandated to comprehensively review the
Government  Lands  Act  and  make  recommendations  on  amendments  thereof,  a  member  of  the
Commission of Inquiry into the Land Law System of Kenya (The Njonjo Land Commission) and the
Chairman of  the  Presidential  Commission of  Inquiry  into Illegal/Irregular  Allocation  of  Public  Land
(hereinafter referred to as the Commission).

 According to PW1 he has never been involved in any unprofessional activity.

 On 17th January 2004, one Patrick Mathangani, the third defendant in the first case (hereinafter referred
to as  Mathangani) telephoned him and informed him he was doing a story revolving a story in which
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates had been accused of being involved in the theft or grabbing of
land belonging to  the Academy. Due to the urgency of the matter and in order to enable him get the
relevant facts from the file as he was not dealing with the matter they agreed to meet on 18th January
2004. On making inquires from his colleagues at Ndungu Njoroge & Kwach Advocates he established
that  his  partner  Raphael  K. Ngethe had a file  dealing with a client  of  Ndungu Njoroge & Kwach
Advocates,  Trust  Bank  Limited  (hereinafter  referred  to  as  the  Bank),  to  a  customer  of  the  latter,
Stanmore Investments Ltd. On reviewing the file he established that there were negotiations between
the  Academy and  Stanmore  Investments  Ltd in  consultation  with  the  Permanent  Secretary  of  the
Ministry of Research, Science and Technology (the Ministry) for the exchange of Stanmore Investments
Ltd’s land, LR No. 21095 situated off Kiambu Road Nairobi (hereinafter referred to as the Stanmore
property) with  the Academy’s Plot (LR No. 209/13422) situate in the Nairobi South area of Nairobi
(hereinafter  referred to as South C Plot).  Apparently this  swop was approved by the said Permanent
Ministry and accepted by  the Academy subject  to the refund by  Stanmore Investments Ltd to  the
Academy of Kshs. 7,453,959/- the Academy spent. This was communicated to Stanmore Investments
Ltd. On 6th January 1998, the Bank undertook on behalf of Stanmore Investments Ltd to pay the said
sum through their lawyers, Ndungu Njoroge & Kwach Advocates, on receipt by the said lawyers of title
documents  free from encumbrances.  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates similarly  vide its  letter
dated 6th January 1998 to the Academy forwarded the title documents relating to the Stanmore property
for the foregoing purposes and gave professional undertaking to pay the said sum of Kshs. 7,453,959.00
within seven days of receipt of the title in respect of the Sough B Plot free of all encumbrances and
requested the Academy to authorise the Commissioner of Lands (the Commissioner) to proceed with the
exercise. By a letter dated 8th January 1988 the firm of Lumumba & Ojwang who indicated that they
were acting for the Academy, sought from Ndungu Njoroge & Kwach Advocates a confirming of the
transaction which confirmation was made vide a letter from the first plaintiff to Lumumba & Ojwang
vide a letter dated 20th January 1998. In the same letter Ndungu Njoroge & Kwach Advocates advised
Lumumba & Ojwang that Ndungu Njoroge & Kwach Advocate’s understanding was that Stanmore
property was “being surrendered by our client to the Government and the Commissioner of Lands



will then issue a new Grant to your client, and perhaps the confirmation you seek should therefore
proceed  from the  Commissioner  of  Lands”.  Ndungu Njoroge  & Kwach  Advocates then  on  6th

January 1998 forwarded the original Grant relating to the Stanmore property to the Commissioner “for
the purpose of surrender by our client of LR No. 21095 in exchange for LR No. 30188/XIN/76” . On
8th June 1998,  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates wrote to  Lumumba & Ojwang advising that
Ndungu  Njoroge  &  Kwach  Advocates had  obtained  title  to  LR  No.  209/13422  in  the  name  of
Stanmore Investments Ltd and that  Stanmore property had been transferred to  the Academy and
hence  were  in  a  position  to  discharge  their  undertaking.  It  also  communicated  that  Stanmore
Investments Ltd had paid to the Commissioner on behalf of the Academy a sum of Kshs. 2,575,820/-
being stand premium, consent fees and stamp duty on South C Plot and therefore the amount payable to
the Academy was Kshs. 4,878,139.00 which sum was confirmed the same day by Lumumba & Ojwang
and a cheque for the said sum drawn by the Bank sent to  Lumumba & Ojwang with a request that
Ndungu  Njoroge  &  Kwach  Advocates be  discharged  from  its  professional  undertaking.  The  title
documents provided to  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates by the Commissioner showed that the
transfer deed in favour of the Academy was prepared by one K S Brahmbatt, Advocate of P. O. Box
47220, Nairobi. The receipt of the cheque was confirmed by Lumumba & Ojwang on 25th June 1998
who confirmed that  they would discharge the form once it  was confirmed that  the cheque had been
cleared and accounts balanced. On 8th August 2003 Lumumba & Ojwang wrote to Ndungu Njoroge &
Kwach Advocates to say,  inter alia, that it had been discovered that the  Stanmore property did not
exist and that the title was fake and that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates’s client had knowingly
committed fraud by illegally grabbing the South C Plot. Further it stated that the said transaction between
its client and  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates’ client was being revoked and threatened legal
action  unless  the  form  prevailed  upon  its  client  to  solve  the  problem  amicably.  This  letter,  which
according  to  the  witness  placed  the  fraud  at  the  doorsteps  of  Stanmore  Investments  Ltd and  not
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was copied, inter alia, to the Minister of Lands and Settlement,
the Commissioner, the Academy and the Office of the President.

 On  18th January  2004,  the  witness  explained  to  Mathangani the  circumstances  under  which  the
exchange  was  done and that  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was  not  involved  in  any way
whatsoever in the negotiations and provided him with copies of relevant correspondences. However, on
20th January 2004,  the East African Standard went ahead and published an article on page 1 of the
newspaper under the title “Land probe boss and irregular deal” which article ran from page 1 and
continued over two columns on page 11 which article forms the basis of this suit. On the morning the
article was published, the witness telephoned the Editorial Director of the East African Standard,  Mr.
Tom Mshindi, the second defendant in the first case (hereinafter referred as  Mshindi). The witness’s
partner,  Eliud Njoroge met with Mshindi and once again clarified the position and strongly protested.
On 21st January 2001, the East African Standard published on its back page in a small print an article
headed “Law firm: We didn’t negotiate the deal” which article did not exonerate  Ndungu Njoroge &
Kwach Advocates from the allegations made against it. By an article placed in both  the East African
Standard and the Daily Nation on 27th January 2004, Ndungu Njoroge & Kwach Advocates explained
the  plaintiffs’  position  on  the  matter.  Following  these  advertisements,  Ndungu  Njoroge  & Kwach
Advocates’s partners were flooded with inquiries from clients, family members, professional colleagues
and members of the public seeking to know where the truth lay.

 According to PW1, the article alleged fraud on both plaintiffs and he went to great lengths to explain
himself to the Government through the Minister for Lands and his Permanent Secretary as well as to
fellow Commissioners on the Commission. The article further distressed him deeply since himself and
his firm were for the first time being portrayed as dishonest crooked persons capable of conspiring with
conmen and criminals to cause loss to the Academy’s property and conveyed the message that he was not
fit person to Chair the Commission.

 Apart from the appointments and positions held by PW1 mentioned above, he also avers that he is a
member of several Charitable and Commercial Organisations such as St. John’s Ambulance of Kenya,
Rotary Club of Nairobi North, Parklands Sports Club, Muthaiga Country Club, Nairobi Club, Muthaiga
Golf Club some of which he has been a chairman as well as a director of companies. He has further been



decorated  by  the  President  by  being  conferred  The  Order  of  the  Burning  Spear  in  recognition  of
distinguished service to the Nation.

 Although the defendants were requested to publish an apology, it is PW1’s evidence that todate they
have not offered any hence the reliefs sought in the plaint.

 In cross-examination by Mr. Muchiri, learned Counsel for the defendants in the first case, he confirmed
that he was the Chairman of the Commission whose mandate was to inquire into the allocation to private
individual  or  corporations  of  public  and or  land dedicated  for  public  purpose.  He admitted  that  the
Commission was dealing with matters of grave public interest. He also confirmed that the Commission
put up notices seeking information.  While conceding that knowing  the Academy, he said he became
aware of its complaint after the publication of the newspaper report. Referred to the Commissions Report
he confirmed that there is a report of the reserved part of Karura Forest with respect to Plot No. 21095
with an area of 4.236 ha originally allotted to Frankway Limited and Another on 16th June 1993 but the
current owner is Stanmore Investment Limited who sold the same to the Academy. From the report the
witness said that the transaction was illegal and it was recommended that the title be revoked. He further
stated that Stanmore Investments Ltd had borrowed Kshs. 7,453,959.00 from Trust Bank Ltd to enable
them complete the acquisition of the plot No. 21095. He clarified that the transaction between Stanmore
Investments Ltd and the Academy was actually an exchange and not a sale. The exchange was between
the Stanmore property and the South C Plot and the Kshs. 7,453,959.00 was to be paid by Stanmore
Investments Ltd to  the Academy as part of the exchange. While confirming that he was a partner in
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates, he said that the role of Ndungu Njoroge & Kwach Advocates
in  the  transaction  was  to  create  a  legal  charge  of  Kshs.  7,453,959.00  being  advance  to  Stanmore
Investments Ltd by the Bank, a client of Ndungu Njoroge & Kwach Advocates. Additionally Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates was asked to give certain undertaking to the advocates of the Academy to
the effect that once the titles were exchanged and registered and the charge registered the amount would
be released  to the Advocates of the Academy. According to him, they were acting for the Bank in the
transaction.  He  confirmed  that  Raphael  K.  Ngethe was  a  partner  in  Ndungu  Njoroge  &  Kwach
Advocates and that in the letter dated 12th January 199 he referred to “our client” which could only have
been  Stanmore Investments Ltd.  However  the witnessed maintained that  their  client  was the Bank
although the letter referred to Stanmore Investments Ltd as the client. Confirming that the transaction
was  a  swap  between  two  parcels  of  land,  he  said  it  is  common  that  advocates  involved  in  such
transactions do carry out searches although he could not tell whether in this particular case searches were
carried out. According to him  the Commission’s finding would not have been revealed on the search
since the land registry does not tell  one more than the basic  particulars.  The search would not have
indicated that the land was part of Karura Forest but would only show that it was in Nairobi. He stated
that the practice to go to the site where the land is only after the Commission had published its report.
According to him the lawyer is entitled to assume that the client has seen the property and is satisfied. He
confirmed that the Commission did find that LR No. 21095 was excised from Karura Forest. According
to  him,  his  firm  was  involved  in  charging  a  property  in  favour  of  a  client,  but  not  in  the  actual
negotiations leading to the exchange or even in the preparation of the documents. He, however, admitted
that the property sold was LR No. 21095 and that Mr. Ngethe referred to Stanmore Investments Ltd as
the client of Ndungu Njoroge & Kwach Advocates. He also conceded that the allocation was irregular
and that the Bank was advancing money to Stanmore Investments Ltd to purchase the property and that
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was involved in facilitating the charge. He admitted that it was
correct that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates had a dealing with the company purchasing the plot.
He was, however, unaware that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates’s position was a matter of public
interest since Ndungu Njoroge & Kwach Advocates only facilitated the charge between the Bank and
Stanmore  Investments  Ltd,  a  matter  which  is  not  of  public  interest.  He  reiterated  that  Patrick
Mathangani is a report and that he met him and the article was written under his hand. Prior to their
meeting with Mathangani the latter had called him on phone but he declined to comment on phone. He
admitted that Mathangani approached him to give his side of the story which he did and supplied copies
of the correspondences. However, the article was published the following Thursday on 20 th January 2004.
He said that he did not give his version of the transaction. Rather the version he gave was based on a
perusal of the file which was being handled by Mr. Ngethe. However, in the publication of 20th January
2004 his version of the transaction was not published. He denied that he told the reporter what appeared



in the article such as that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates acted for Stanmore Investments Ltd.
He said he gave the reporter documents which showed a different situation and told him that  Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates had denied being involved in  the  illegal  transaction.  Referred to  the
defendant’s bundle filed on 19th February 2007 at page 3 last column, he admitted that that part of the
report is not erroneous and was a correct reflection of the conversion. He reiterated that the defendant did
not apologise and was unaware that they had been given an opportunity to reply after the publication. He
was, however, aware of the subsequent publication when approached but it was a tiny write-up dated 21 st

January 2004 which he did not consider a right of reply in the sense that the defendant was not apologetic
and was not convinced that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was not involved. He admitted that
they instructed the firm of  Waweru Gatonye & Co. to complain and that a letter was written to the
defendants which appears in Plaintiff’s Exhibit 1(a) at page 4 and which was conveying the information
that  a  defamatory  matter  had  been published and south an  apology dated  21st January 2004.  While
unaware that the letter was responded to when referred to page 7 of Exhibit 1(a) he said that he might
have seen the letter although he could not recall. The letter made reference to a meeting held on 20 th

January  2004  and  that  the  defendant  availed  opportunity  for  discussion.  However,  the  subsequent
publication only said that the plaintiffs had denied and not that what they said was the truth although
some form of  his  version  was  published.  According to  him the  defendant  harboured  ill-will  against
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates because it is one thing to say that he had denied and another to
say that they had established that it was incorrect. While admitting knowing the Managing Director of the
East African Standard as a social acquaintance, he denied knowing  Mathangani and denied that the
publication was in public interest.

 On being cross-examined by Mr. Wambola, learned counsel for the defendants in the second case, PW1
admitted that they invited members of the public to give information with respect to irregular allocation
of public land after which they established that the defendant in the second case had written a letter of
complaint to the Ministry of Lands and copied the same inter alia to  the Commission. The letter was
addressed to the joint secretaries of the Commission by the Academy forwarding a report and was not
copied to any other person. According to him the source of his information that the said defendants
supplied  the East African Standard with the information that was published was the journalist,  Mr.
Mathangani, himself who told him that he had been given information by the defendant in the second
case. Referred to the statement by Mr. Mathangani, he admitted that there was no reference therein that he
had been given the said information  by the said defendants.  However,  the witness admitted  that  his
statement  does  not  indicate  that  his  source  was  Mr.  Mathangani.  He,  however,  reiterated  that  the
negotiations were done by the institutions and  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates facilitated the
charge on behalf of its client, the Bank.

 The second witness for the plaintiffs was Raphael Kamau Ngethe, an advocate of the High Court and a
partner in Ndungu Njoroge & Kwach Advocates. He likewise relied on his statement filed in court as
part of his evidence in chief. According to the said statement filed on 24 th October 2011, after giving an
elaborate background, Ndungu Njoroge & Kwach Advocates, in 1998, acted in a transaction involving
an exchange of land between Stanmore Investments Ltd and the Academy and that he was the advocate
in  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates who handled the transaction.  According to  him,  Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates received instructions from the Bank vide a copy of the letter by the Bank
to  the Academy dated 6th January 1998 with respect to the said exchange. In the said letter the Bank
irrevocably undertook to pay on behalf of its customer sum of Kshs. 7,453,959.00 through the Bank’s
advocates, Ndungu Njoroge & Kwach Advocates, within seven days from the date of issuance of clear
title deeds free from all encumbrances in favour of Messrs Stanmore Investment Ltd to be submitted to
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates. With the said letter were other related correspondences one of
which was from the Chairman of the Academy intimating that the Academy had carefully considered the
proposal by  Stanmore Investments Ltd for a swop. According to PW2  Ndungu Njoroge & Kwach
Advocates had not been involved in any negotiations or talks concerning the exchange and its role in the
matter started with the instructions from the Bank to receive the title deeds on behalf of the Bank ands to
make payment to the Academy. Accordingly Ndungu Njoroge & Kwach Advocates obtained titles in
respect of the  Stanmore property from  Stanmore Investments Ltd and forwarded the same to  the
Commissioner  while  giving  an  undertaking  to  the  Academy with  respect  to  the  sum  of  Kshs.



7,453,959.00 on behalf of the Bank. Subsequent on receiving a letter from Lumumba & Ojwang asking
for confirmation of the undertaking, the same was appropriately given. According to the witness, Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates was not involved in the matter until June 1998 when the said title was
forwarded  to  them  by  Stanmore  Investments  Ltd and  were  not  involved  in  the  preparation  or
registration of the Transfer which is endorsed to have been drawn by  K S Brambhatt, Advocate. On
receipt of the documents  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates informed Lumumba & Ojwang and
informed them on the amount payable being Kshs. 4,878,139.00 which was confirmed by the latter firm
and a cheque in the said sum drawn by the Bank forwarded to Lumumba & Ojwang in favour of the
Academy. By a letter dated 25th June 1998, Lumumba & Ojwang acknowledged receipt of the cheque
and requested for a meeting between representatives of Stanmore Investments Ltd and the Academy to
determine the boundary beacons of the Stanmore property, a matter which according to the witness, the
parties  should  have  sorted  out  as  Ndungu  Njoroge  &  Kwach  Advocates was  not  involve  in  the
preliminary matters. Nevertheless  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates agreed to take up the issue
with  Stanmore  Investments  Ltd leading  to  a  flurry  of  correspondences.  Eventually  Lumumba  &
Ojwang by their letter dated 8th August 2003 to Ndungu Njoroge & Kwach Advocates intimated that
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates’s client had fraudulently exchanged  the Academy’s land for
land which was illegally grabbed and threatened to take legal action. The said letter was forwarded to
Stanmore Investments Ltd by Ndungu Njoroge & Kwach Advocates. However, Ndungu Njoroge &
Kwach Advocates denies that it  was at  any time part of the scheme to defraud  the Academy as all
agreements in the matter were arrived at between the Academy, the Permanent Secretary in the Ministry,
the Commissioner and Stanmore Investments Ltd and Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was not
at any time called upon to advise any party in the matter and bears no responsibility to the Academy.

 In his evidence, Ndungu Njoroge & Kwach Advocates’s client was the Bank and before the publication
of the article complained of the East African Standard never got in touch with him although he learned
from  the  2nd plaintiff  that  he  had  spoken  with  them.  According  to  him  the  article  is  not  a  fair
representation of what transpired as it portrayed Ndungu Njoroge & Kwach Advocates as facilitating
corrupt transactions and injured him as a person and as a firm. Despite his partner getting in touch with
the  East  African  Standard there  has  never  been  any  apology  and  neither  has  been  any  correction
absolving Ndungu Njoroge & Kwach Advocates hence the remedies sought in the plaint.

 On cross-examination by Mr. Muchiri, he reiterated that in that transaction he acted for the Bank which
was lending money towards  the  exchange of  the  two parcels  between  the  Academy and  Stanmore
Investments Ltd. According to him, their role was to ensure Stanmore Investments Ltd got a clear title.
As far as the transaction was concerned, they were preparing the charge documents after the titles came
out. On instructions, they were to ensure the title was clear but not to carry out a search but limited to
ensuring that Stanmore Investments Ltd got the property. The duty to conduct the search, according to
him,  is  the  role  of  the  advocate  acting  for  the  party  accordingly  no  search  was  done  as  Stanmore
Investments Ltd was not his client but the Bank was. Referred to his statement at page 6 he admitted that
in that instance the reference to their client was Stanmore Investments Ltd, the company that was not
their  client.  Referred  to  the  correspondences  exchanged  he  admitted  that  he  referred  to  Stanmore
Investments Ltd as their and they referred to the transaction revolving the swapping between Stanmore
Investments  Ltd and  the  Academy.  He,  however,  denied  knowledge  of  the  mention  of  Stanmore
Investments Ltd in  the Commission’s report. Referred to the said report, he admitted that  Stanmore
Investments Ltd features as one of the companies which was holding public land. While admitting that
the result of the swap was that  the Academy was to take Stanmore Investments Ltd’s land, from the
report it was the Academy that was to be left holding public land. He, however said their firm would not
have participated in the swap and that the Kshs. 7.4 was part of the consideration together with the Karura
Forest Land and that the said sum was to be transferred through their firm in which Paul Ndungu is a
senior partner who was, at the time of the publication of the article the Chairman of  the Commission.
The general public, he admitted would have had an interest in the allegation that a firm in which  the
Commission’s Chairman was a partner was involved in a transaction in respect of irregular transaction.
He said he was aware of statement in the publication attributed to  Mr. Paul Ndungu.  Referred to the
publication  at  page 3 of  the defendant’s  bundle,  he admitted  that  it  is  largely a  correct  depiction  of
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates’s role in the transaction. Although he was not in the meeting
between Mr. Ndungu and the officials of the East African Standard, he did gather that the thrust of the



same was to seek for a correction although he was unaware of the details thereof. Referred to the article
no. 1 in the defendant’s bundle he admitted that that was what he was referring to as a denial that Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates was involved in any irregular transactions. He was however, unaware of
any correspondence between  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates and  the East African Standard.
He,  however,  admitted  that  Waweru  Gatonye  &  Co were  their  advocates  and  the  existence  of
correspondence seeking the withdrawal of the article on the ground that it was erroneous. He, however,
insisted  that  the  East  African  Standard harboured  ill-will  against  Ndungu  Njoroge  &  Kwach
Advocates.

 In answer to questions put to him in cross-examination by Mr. Wambola, he confirmed that the suit was
brought because Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was defamed in the East African Standard on
20th January 2004. Going by the Article he said the source was the Academy. He was aware, however,
that a report touching on the transaction was made by the Academy. However, from Mr. Mathangani’s
statement,  the witness said the source seemed to have been someone within  the Commission. While
aware of the meeting between Mr. Mathangani and Mr. Ndungu prior to the publication, the witness
said he was not at the said meeting. While admitting that he was aware that  Mr. Ndungu gave  Mr.
Mathangani a lot of documents, he denied admitting that their firm acted for  Stanmore Investments
Ltd.

 Next, the plaintiffs called William Henry Boyd Parkinson, as PW3. According to him he is in the field
of aviation and recorded a statement which he relied upon as part of his evidence in chief. In his statement
he is the Chairman of Phoenix Aviation Limited and the 2nd plaintiff  is a long time friend and legal
adviser whom he has known for a long time. He has also known Ndungu Njoroge & Kwach Advocates
for 30 years and has had many dealing with  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates and regard them
very highly. When the saw the newspaper article in the East African Standard on 20th January 2004, he
was very shocked, surprised and disturbed because he did not expect the plaintiffs to be involved in such
deals. He called the 2nd plaintiff who took time and explained and reassured him that it was untrue. He
further said that he was aware that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates went underground during the
periods and had the feeling that the newspaper was throwing/smearing mud at the plaintiffs being the
chairman of the Commission. He said if the words were true the same could have been very damaging to
his reputation and led to loss of business and may have caused some future/prospective clients to keep off
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates as it defamed the plaintiffs by portraying them as conspirators
with  conmen  to  defraud  the  Academy;  land  grabbers  not  worth  the  chair  of  the  Commission;
unprofessional, immoral dishonest and fraudulent; dissolute and prolifigate; and morally incompetent and
untrustworthy. According to him if such words were uttered against him he would not hesitate to sue.

 On cross-examination by Mr. Muchiri, he admitted that he was aware Mr. Ndungu expressed his views
and the views of Ndungu Njoroge & Kwach Advocates. He was, however, unaware of any subsequent
articles to the one of 20th January 2004. The impression that he was given was that the plaintiffs were
corrupt. He reiterated that he has known the 2nd plaintiff for 30 years both in his social and business
capacity and this was affected by the adverse by the nature of the report.

 In their defence, the defendants in the first case called Patrick Mathangani. He similarly relied on his
statement  filed in  court  on 14th November 2011. According to  him he is  a journalist  with  the East
African Standard having so worked with the said newspaper for the past 10 years. He is a graduate in
Education  from  Moi  University.  On  14th January  2004,  he  received  a  call  from  a  member  of  the
Commission that during the course of his work, the member had come across information tending to
suggest  that  Ndungu  Njoroge  &  Kwach  Advocates had  been  involved  in  grossly  irregular  land
transaction between a government institution, the Academy, and a client of Ndungu Njoroge & Kwach
Advocates,  Stanmore  Investments  Ltd and  the  Chairman  of  the  Commission,  Mr.  Paul  Ndungu,
happened to be a founding and senior partner at  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates. He was on
meeting the said source supplied with documents written on behalf of the Academy addressed to the joint
secretaries of the Commission making a request for investigations to be carried out by the Commission
in respect of the alleged illegal and fraudulent allocation of  the Academy’s land. The letter also made
reference to some other correspondences copies of which the source supplied to him whose effect was



that Stanmore Investments Ltd had in an ingenious, technical and calculated manner colluded with their
advocates,  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates, to fraudulently deprive  the Academy of its land –
LR 209/13422 Nairobi. The matter was, according to the witness extremely extensive due to the fact it
touched on the person charged with identifying perpetrators of irregular allocation of land. According to
the witness the correspondences mention Ndungu Njoroge & Kwach Advocates as variously acting for
Stanmore Investments Ltd and also with respect to the fact that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates
was to avail a person to identify the beacons of the  Stanmore property for  the Academy. As is the
common procedure, the witness then secured the authority of the News Editor who is his supervisor to
write an article based on those documents. He accordingly made concerted efforts to secure a meeting
with Mr. Ndungu in order to ascertain the facts of a story and get the views of all parties to the story
before publication since he had been informed by his source that  in event  of a conflict  of interest  a
member  would  have  to  step  aside.  A  meeting  was  scheduled  between  him  and  Mr.  Ndungu was
scheduled for 17th January 2004 at which interview Mr. Ndungu informed him that Ndungu Njoroge &
Kwach Advocates had not been involved in the land transaction that had seen  the Academy loose its
property and that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates had only acted for Stanmore Investments Ltd
in respect of a loan obtained by the latter from the Bank which loan was secured against the Academy’s
property.  This information,  according to the witness, went contra to the information contained in the
aforesaid  correspondence  and documentation.  He then  prepared  a  draft  publication  incorporating  the
views of both the Academy and Mr. Ndungu and submitted the same on 19th January 2004 to the then
editor of the East African Standard Mr. Kiptanui Tanui and the same was published on 20th January
2004. Before such a story is published it has to be perused by the News Editor who weighs the factual
basis thereof, its truthfulness, whether it is in the public interest and whether written in good faith and
only then is the same published. According to him the reason for the publication of the story was because
it touched on a matter of public interest  and concern given the fact that it  made reference to alleged
irregular  dealings  with land by a law firm inextricably linked with the chairman of the Commission
charged with dealing with irregular allocation and acquisition of land in the Republic of Kenya. Land, he
continued, is an emotive issue in this country and this was the time when the Government was trying to
correct past wrongs by the new Government which was one year old. The investigation was on grabbing
of public land and here it involved a public institution, the Academy and the documents relied upon were
confirmed to be authentic having been received by  the Commission which documents he produced as
Defendants’ Exhibit 1. At that time, he said he did not know Mr. Ndungu personally having neither met
him before nor interacted with  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates.    On 21st January 2004, the
witness saw in  the East African Standard a follow up publication to the story which further gave the
views of Ndungu Njoroge & Kwach Advocates in respect of the said allegations. In reporting the story,
the witness says that he did so fairly, accurately and without bias and on a matter of public concern and
did not act under any ill will or with malice towards any of the plaintiffs while reporting the story. To his
knowledge none of the defendants were actuated by any malice in reporting and publishing the story. The
fact that he secured an interview with Mr. Ndungu before publishing the story as well as the plaintiffs’
version coupled with the publication of the follow up is a testimony to lack of malice or ill motive but
based on a true, fair and unbiased account of the story as relayed to him by the source and Mr. Ndungu.

 On  being  cross-examined  by  Mr.  Wambola,  the  witness  confirmed  that  his  source  was  from  the
Commission which was the basis of his publication. His second source was Mr. Ndungu. He confirmed
having not received any documents from the Academy and having not met any of the officials of  the
Academy for the purposes of publication.

 On further cross-examination by Mr. Kahonge, learned counsel for the plaintiff, he confirmed that he
had a degree in Education from Moi University which he obtained in 1999 and has been trained by the
East African Standard  and  Nation Media Group. He, however, admitted that he has no professional
qualifications  as  a  journalist  despite  practising  as  such for  11  years.  He is,  however,  undertaking  a
Diploma at the University of Nairobi. In 2004 he was not a professional journalist. He confirmed the
source from  the Commission was known to him although he was not at liberty to disclose the same.
While admitting that a journalist investigates both sides of the story before publishing the same, he did
not establish from the Academy whether the correspondences came from the Academy. The Chairman
of  the Commission however confirmed to him that he was aware of the case and that the documents
came  from  the  Academy.  Whereas  there  are  several  letters  referred  to  in  the  correspondences  he



received, he did not see the letters referred to and did not request to see the same and consequently wrote
the article without going through them. Referred to the article he admitted that the name “Kwach” was
omitted from the name of Ndungu Njoroge & Kwach Advocates though he could not tell the reason. He
however,  denied  that  he  wanted  to  fix  Mr.  Ndungu and  only  presented  a  factual  situation.  Before
publishing the article he said he arranged for a meeting with Mr. Ndungu although he was not sure of the
day of the week when the meeting was held. Mr. Ndungu asked for time to check as he was not the one
dealing with the matter but did not tell him the person who was dealing with the same. He, however, gave
his side of the story although the witness could not recall whether Mr. Ndungu gave him any documents.
He confirmed that he was in possession of the documents appearing from page 13 to 16 prior to the
publication and that in those documents  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates is not mentioned. He
admitted  that  they  showed that  a  swap had been agreed upon prior  to  1998.  The fact  that  Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates was not mentioned tallied with the version that he was given by  Mr.
Ndungu. However, the witness sad that since there were documents mentioning  Ndungu Njoroge &
Kwach Advocates he could not say that Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was not involved. He,
however, was not in possession of the documents at page 7 and relied on the documents which were
availed to him and Mr. Ndungu’s version. The documents from page 13 to 16, according to the witness
implicated  Mr. Ndungu and tallies with his evidence. He, however, said the article was not done in a
hurry and that Mr. Ngethe was not availed to him. While denying that he was being used by the source to
tarnish  Mr. Ndungu’s name, the witness testified that he is not an incompetent journalist and that the
most important thing to do was to seek comments which he did. The headline of the article according to
him was factual. While stating that he took notes while in Mr. Ndungu’s office he said he did not have
the same. He, however, insisted that  Mr. Ndungu said that big names were involved and denied the
allegation irresponsible journalism and sensationalism.

 In re-examination by Mr. Muchiri he said he had worked previously for Nation Media Group and was
an experienced journalist. As he had made a commitment to protect the identity of his source he was
unwilling to disclose the same. He, however, had no explanation why the law firm referred to in the
article was Ndungu Njoroge & Company Advocates although he attributed the same to inadvertence.
He confirmed that the documents received from the source included documents of complaint and letters to
the  Commission which  referred  to  Ndungu Njoroge  & Kwach  Advocates.  He  said  Mr. Ndungu
informed him his law firm was not involved in the swap and he wrote that. On the clarification, he said he
was unaware of who supplied the information although it could have emanated form Ndungu Njoroge &
Kwach Advocates urging their side of the story. He. However, stated that from the documents it was not
possible to tell whether  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was involved in the final stages of the
swap.

 With the end of the re-examination, the defence case in HCCC No. 117 of 2004 was closed.

 On  their  part,  the  defendants  in  the  second  case  called  Professor Raphael  Mwatine  Munavu, a
professor of Chemistry at the University of Nairobi and the Chairman of the Academy. He testified that
he became a Fellow of the Academy in 1983, and was elected Honorary Secretary of the Academy in
19888 and served in that capacity until 1992. He was elected the Academy’s vice chairman in 1992 and
served in that position until September, 2011when he was elected the Chairman.   According to him, the
Academy is a learned, non-political,  non-sectarian and non-profit  making body founded in 1983 and
registered  in  the  Republic  of  Kenya,  under  the  auspices  of  the  National  Council  for  Science  and
Technology which is a government body for advising the Government on matters related to science and
technology and derives its authority from the Government through the National Council for Science and
Technology Act Cap 250. The fundamental aim of the agence, according to the witness is to co-operate
with the Kenya Government, and other scientific organisations and the general public in the mobilisation
of the scientific manpower in Kenya and for the promotion of the scholarly application of all aspects of
science and technology for development. It is a public body which own property. The Academy owned a
piece of land granted to it by the Government in 1987 situated in Nairobi South C being land parcel no.
LR 209/13422 granted on 26th March 1987 approximately 10 hectares for a term of 99 years with effect
from 1st March 1997. plot  was to  be used for the construction of  the Academy’s  Headquarters  and
preliminary professional surveys and drawings were commissioned on the site being in Nairobi South C
near  the National  Park in the Area where other parastatals  have their  headquarters  e.g.  Weights  and



Measures, KIRDI, Kenya Literature Bureau. However, the land is nolonger owned by the Academy. In
1997 the Academy was approached by the Commissioner of Lands through the Permanent Secretary in
charge of research and technology with a  request  to  consider  swapping the land allocated  to it  with
another plot allocated to  Stanmore Investments Ltd based in Gigiri being LR No. 21015. This was
discussed and the Academy had no problem with the request since what hey needed was an area for their
headquarters for the promotion of sciences. The only condition they put forward was reimbursement of
Kshs. 7,453,959.00 incurred on the development of the plot which amount was paid in tranches. To the
knowledge  of  the  Academy the  advocates  for  Stanmore  Investments  Ltd were  the  firm,  Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates as evidenced from the letter dated 16th January 1997 authored by the said
firm to the Commissioner of Lands signed by Raphael K. Ngethe and copied to Stanmore Investments
Ltd in which it was stated that it was written on the instructions of Stanmore Investments Ltd. Similarly
the letter dated 6th January 1998 also confirmed that they were acting for Stanmore Investments Ltd in
relation to the parcel of land in question. At the conclusion of the transaction, the Academy discovered
that the Stanmore property did not actually exist and this is the land which the Advocates for Stanmore
Investments Ltd made reference to despite Ndungu Njoroge & Kwach Advocates indicating that it had
sought the services of a surveyor to locate the beacons on the plot. When the surveyor visited the site, it
was found that two of the beacons of the plot were duplicated while the others could not be traced due to
thick forest  cover.  On 24th February 2000  the Academy received a letter  from  Ndungu Njoroge &
Kwach Advocates informing them that the Academy had purportedly been shown the property beacons
and forwarding a beacon certificate purportedly signed by Mr. Z Ayienda on behalf of the Academy as
its vice chairman, a person who according to the witness is unknown to the Academy. It was later found
that there existed no file or any other documentation on plot No. 21095 at the Ministry of Lands thus
indicating that the plot did not exist and consequently the document forwarded to the Academy was fake
and  the  beacon  certificate  forwarded  by  Ndungu  Njoroge  &  Kwach  Advocates misleading.  The
Academy then sought assistance to have the process reversed so that it could get back its land and wrote
to the Commission on 29th October 2003 and lodged the same complaint with the Minister. Todate the
Academy has not been informed of the outcome of the matter and neither has it been able to recover its
land. Since it was a Commission of inquiry on irregular allocation of public land the witness testified that
they did not give any report to any media house or journalist. It however received a letter of demand from
the plaintiff’s advocates relating to the publication the subject of this suit. After submitting the complaint
they could not determine to whom they gave the report and they were not involved in the publication the
subject of the suit. The Academy was therefore under no obligation to tender an apology for a matter it
did not publish. However, the matter of loss of the land was of great public interest and the information
was of public interest. According to the witness the charges against the Academy ought to be dismissed
with costs and relied on his statement filed in court on as part of his evidence in chief. He also produced
the bundle of documents filed by the defendants in the second case as Defence Exhibit 2.

 Cross-examined by Mr. Muchiri, the witness said that the Academy is a public institution funded by the
Government i.e. tax payer and holds property in trust for the Kenyan people. At the time of the swapping
the  Chairman  of  the  Academy was  Prof.  Shem Wandiga and  the  witness  was  a  member  of  the
Academy and therefore  familiar  with  the  details.  He further  said  that  at  the time of  the  transaction
Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was acting for Stanmore Investments Ltd. since it was the one
that was acting on behalf of Stanmore Investments Ltd including survey and subdivision of land. The
Academy neither owns the South C plot nor the  Stanmore property and through that transaction the
public lost a property of 10 hectares in South C. He confirmed that he was aware of the publication of
20th January 2004 which he came to learn about later. According to the witness the publication generally
depicted a fair representation of what the Academy had been saying from 19888 and could be founded on
the complaint  the Academy had made to  the Commission. However, the purpose of sending the letter
was not to harm the Commission since the complaint started even before  the Commission. Once the
complaint was sent no communication was received from the Commission. Although he had not seen the
Commission’s report he was able to confirm that the parcel mentioned in the report being LR No. 2109
was the one that was to be swapped and from the report the original allottee was Frankmore with the
current  owner  being  Stanmore  Investments  Ltd which  sold  it  to  the  Academy.  According  to  the
remarks on the Commission’s report the title of the same was recommended to be revoked.

 On being cross-examined by Mr. Kahonge, the witness stated that the Academy is a society and he was



the vice chairperson between 2004 and 2005. The society had other officials who were  Prof. Joseph
Otieno Malo who was the chairperson, Prof. Lutta who was the secretary, Prof. Makawiti who was the
Treasurer. There were also Assistant Secretary and Assistant Treasurer whose names he could not recall.
According to him decisions of the Society are arrived at through consultations either by meetings or other
means of communication. However, there is an administrator responsible for the day to day running of the
Society. Sometimes the Chairman is expected to communicate and at other times it is the Secretary who
communicates the decisions of the Society which would generally bind the Society.  Prof. Malo left in
September 2011 after serving the required three terms. He is still alive and is a Fellow of the Academy.
Referred to a letter at page 109 in the Plaintiff’s Supplementary list of documents he said the letter was
authored  by  Prof.  Malo and  was  addressed  to  Hon.  Amos  Kimunya,  the  Minister  for  Lands  and
Settlement and was copied to Lumumba & Ojwang, the office of the President and the Commissioner of
Lands and in was in respect of plot No. 209/13422 in which  the Academy was complaining about the
loss of the plot which had been allotted to it at South C. He confirmed that  the Academy accepted to
swap the said property with another one along Kiambu Road on refund of the sum spent on the land. He
confirmed that the land was vacant. The Communication to swap came from the Ministry of Lands and
there was no due diligence done and no search was conducted at that time. He could not however recall
whether a valuation was done at that time though it was subsequently done. There was no sale as the
properties were just being exchanged and there were no negotiations and even the owner of the property
was not known to the defendants in the second case. Referred to the letter dated 26 th April 2002, authored
by Prof. Wandiga, giving the chronology of events that transpired, he confirmed that the Communication
was between  the Academy, the Permanent Secretary, the Commissioner with  Stanmore Investments
Ltd and that there was an agreement.  At that time  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was not
involved in the negotiations at the initial stages but were involved in the implementation. At the time the
Academy made the decision, Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was not involved. Referred to the
name of  Brambhatt Advocate, he said he could only confirm the payment of stamp duty but did not
know who prepared the documents for transfer but believed the communication was by Ndungu Njoroge
& Kwach Advocates on 6th January 1998, the time they wrote directly to the Academy after which the
Academy appointed Lumumba & Ojwang to represent it. He could not, however, recall the Academy
being called upon to execute documents though he was aware that  the Academy was paid by Ndungu
Njoroge & Kwach Advocates from the funds from the Bank. According to him Stanmore Investments
Ltd could not be reached while Ndungu Njoroge & Kwach Advocates went quiet. Whereas the word
“conspired” was published in the newspaper, the witness said it does not appear in the Chairman’s letter.
He further confirmed that the figure of 20 million was not mentioned in the letter and the only figure was
Kshs. 10 million which was the value of the Stanmore property. He was therefore unaware of the source
of the 20 million since their property had not been valued at the time of swapping although it is possible it
could have been valued. Therefore the figure of 20 million might not be factual. He confirmed that the
letter by Prof. Malo did not talk of conspiracy and the word “conspired” came from the East African
Standard not  the Academy.  He was,  however,  unaware how the complaint  got to  the East African
Standard and denied the possibility of Prof. Malo leaking it to the press. While denying knowledge that
Prof. Malo has been sued, he could not tell why he was not in court.

 On re-examination, he reiterated that  the Academy is a registered Society established under an Act of
Parliament capable of suing and being sued. According to him the valuation of the property does not
change the circumstances as their concern was that the land allocated to the Academy was grabbed. The
Academy, however, continued dealing with Ndungu Njoroge & Kwach Advocates up to 2003 on issues
such as going to the ground to have beacons placed. According to the witness they were brought to Court
because  of  the  publication  and  not  due  to  communication  to  other  people.  He  confirmed  that  the
correspondence by Prof. Malo were on behalf of the Academy.

 At the close of the case, the parties filed written submissions. In their submissions, the plaintiffs submit
that the defendants published the said impugned article and secondly caused it to be according to the
plaintiffs it is the Complaint by Prof. Malo that was picked up by the defendants in the first case. It is
submitted that  Prof. Munavu admitted that the plaintiffs  were not involved in the prior swap of the
properties and that there were no allegations of conspiracy. Although  Mr. Mathangani  contended the
publication was in the public interest they did not seek to interview  the Academy. In determining the
matter the court is urged to take into account the fact that the source of Mr. Mathangani’s information



was not disclosed while Prof. Malo failed to adduce any evidence. In the light of the inconsistencies in
the defence case, it is submitted that the defence of fair comment on a matter of public interest cannot
stand taking into account the fact that figures were plucked from the air. According to the plaintiffs the
letters authored on behalf of the Academy were defamatory of the plaintiffs and the court ought to invoke
the provisions of section 119 of the Evidence  Act on the failure by  Prof Malo to adduce evidence.
According to the plaintiffs they have proved the elements of defamation and under section 8(10) of the
Defamation Act Cap 36 Laws of Kenya publication in a permanent form is actionable per se. Other than
general damages, it is submitted that aggravated damages are also available where the defendants have
not tendered an apology despite being called upon to do so. The plaintiff in support of the claim for award
of damages cited the following cases:

 I.Abrahim Kiptanui Vs Francis Mwaniki & 4 others HCC No 42 of 1997 Juma J in March 1998
awarded a former state house comptroller the sum of Kshs 3.5 million as general damages and
Kshs  1.5  million  in  aggravated  damages  for  publications/injurious  statements  published  by  a
moderate circulation paper and now defunct ‘Target’

 II.Honourable Christopher M. Obure Vs Tom Alakwa & Others HCC No. 956 of 2003, I Lenaola
Ag. J as he then was in January 2004 awarded the honourable Obure a former minister the sum of
Kshs 15 million  as  general  damages and Kshs 2 million  as  exemplary damages  for  statements
published in a low circulation alternative media newspaper titled ‘the weekly citizen.’ 

 III.Oyaro Vs Alakwa T/A Weekly Citizen & 2 others[KLR] 2003 575 where Justice Onyancha on
the 1st of September 2003 awarded the plaintiff a manager at the Kenya Ports authority the sum of
Kshs 3 million for statements published in the weekly citizen herein before referred.

 IV.John Patrick Machira Vs Wangethi Mwangi & 2 others HCC No. 1709 of 1996 where Justice
Kassanga Mulwa on 7th September 2001 awarded the plaintiff a senior advocate of this court the
sum of Kshs 8 million in general damages and Kshs 2.million exemplary damages for statements
published in The Nation newspaper.

 V.John Joseph Kamotho & 3 others versus nation Media Group Limited & 2 others HCC No. 368
of 2001 where Justice J. B. Ojwang awarded the 1st plaintiff Kshs six million as general damages
and Kshs one million as aggravated damages for defamatory utterances published in its radio show
‘Changamka’ and where the defendants practiced irresponsible journalism and failed to apologize
or make amends.

 VI.Wilson Kalya & another Vs Standard Limited and another HCC No 165 of 1999 where Omondi
Tunya J awarded for plaintiffs the sums of Kshs 9 million general damages and Khs 2 million
special  damages  to  the  1st plaintiff  and  Kshs  4  million  general  damages  and  Kshs  2  million
aggravated  damages  this  consequent  upon  defamatory  publication  in  the  Standard  newspaper
wherein it was alleged that their firm of advocates had stolen dairy farmers monies.

 VII.Wangethi Mwangi & another Vs J.P. Machira Court of Appeal Civil Appeal number 148 of
2003 where the Court of Appeal considered elements necessary for the award of general damages to
be amongst others recklessness in telling the truth behind the story after having been prompted or
alerted before publication. 

 VIII.Benson Ondimu Masose Vs Kenya Tea Development Authority High Court Kisumu Civil
Case No 750 of 2004 wherein Justice B. K. Tunoi awarded in October 2005 the plaintiff an advocate
of this Honourable court the sum of Kenya Shillings 7 million as general damages and Kenya 3
million as exemplary damages wherein the defendants had maliciously and recklessly defamed the
plaintiff as being a fraudulent corrupt and unscrupulous lawyer.

 IX.Richard Otieno Kwach Vs the Standard Limited & Another Nairobi HCC No. 1099 of 2004
where Justice Alnashir Visram awarded (in October 2007 the plaintiff a retired judge of appeal the
sum  of  Kenya  shillings  5.5  million  arising  out  of  defamatory  publications  in  the  Standard



newspaper stemming from an article linking the said judge with corruption allegations.

 X.Honourable  Martha Karua Vs  the  Standard Group Limited HCC No.  295 of  2004 wherein
Justice Kihara Kariuki awarded (in May 2006) the plaintiffs a learned advocate and member of
parliament  the  sum  of  Kshs  4  million  as  general  damages  and  the  sum  of  Kshs  500,000  as
aggravated damages this arising out of the defendants publication of defamatory articles in their
paper under the banner ‘politicians just want a license to behave.’

 In conclusion it is the plaintiffs’ view that the first plaintiff is entitled to Kshs. 12,000,000.00 as general
damages and Kshs. 3,000,000.00 as aggravated damages while the second plaintiff is entitled to Kshs.
10,000,000.00 in  general  damages  with  aggravated  damages  in  the  sum of  Kshs.  3,000,000.00.  The
plaintiffs also contend that they are entitled to an injunction as well as costs of the suit.

 The defendants in the first case, relying on Gatley and Libel and Slander, 7  th   Edition at pages 188, 189  
and 191, submit that in publishing the report of 20th January 2004, they had a tangible duty to convey the
contents of the said report to the public and the public had a corresponding legitimate interest to receive
and be informed on the contents of the report. On the authority of  Winfield & Jolowicz on Tort, 16  th  
Edition at page 453, it is submitted that this duty is not only legal but embraces moral and social duties
and the Court is urged to find that the Defendants had a genuine moral/social and legal duty to publish the
report in issue and inform the Kenyan Population which had a legitimate interest in being informed of
alleged involvement in irregular land dealings of a firm whose senior partner at the time was heading a
public inquiry into the irregular allocation of land in all parts of Kenya. A public in a newspaper, it is
submitted based on Gatley on Libel and Slander (supra) at page 224, does not deprive a defendant the
defence of qualified privilege in instances where the matter published is of general public interest and it is
the  duty  of  the  defendant  to  communicate  to  the  general  public.  Based  on  Reynolds  vs.  Times
Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127, it is submitted that as it is the task of the news media to inform the
public and engage in public discussions of matters of public interest, so is that to be recognised as its
duty. The defendants further submit that they were not actuated by malice since in publishing the report in
issue  they  were  exercising  their  duties  under  the  Media  Act,  No.  3  of  2007,  as  journalists  and not
advancing any ulterior motive. The Media Act, it is submitted, is only obliged to interrogate those persons
who will  be adversely mentioned in the publication which the defendants did and communicated the
views of the plaintiffs to the public. It is the defendants’ further submission that the statements published
were true in fact and in substance based on the documents produced in evidence. With respect to the
defence of fair comment, it is submitted that the defendants have proved the elements thereof which are
that the matter commented on was of public interest, the comment was an observation from true facts and
the comment was fair. It was therefore their submission that the plaintiffs’ suit ought to be dismissed with
costs.

 On the part of the defendants in the second case, it is submitted that, from the plaint it is clear that the
only reason for suing the defendants in the second case is that they “supplied the Defendants in the first
case with the information which they later printed and published in their newspaper dated 20th January
2004. From the evidence of DW1, it is submitted that he stated that he neither received any information
whatsoever  from the  defendants  in  the  second  case  nor  had  he  ever  met  any  of  them prior  to  the
publication of the article. This was confirmed by the evidence of DW2 who stated that the defendants in
the second case never supplied any information to DW1 as alleged by the plaintiffs. The testimony of
these two witnesses was never challenged and the plaintiffs failed to adduce evidence to prove that the
material published was supplied by the said defendants. Accordingly, it is submitted that since the issue
no.2 is  in the negative there is  no point  in dwelling on the rest  of the issues.  However,  it  is further
submitted that although in cross-examination of DW2 a great deal was placed on the defamatory nature of
the letters written by the defendants in the second case, nowhere in the plaint is it stated that the cause of
action was based on the said letters but to the contrary the cause of action was based on the article in the
newspaper. It is therefore submitted that the letters written by the said defendants to various government
agencies were inadmissible as evidence to prove defamation. Since the publication of the said letters was
not  one  of  the  framed  issues,  it  is  submitted  based on  Highway Carriers  Ltd vs.  Hughes  Ltd &
Another [19997] eKLR that  a Court  can only make a  decision on issues submitted to it.  Since the
Commission invited representations from the public on unlawful or irregular allocation of public land any



representations  made to  it  pursuant  thereto,  it  is  submitted,  could not  form a basis  for an action  for
defamation. Accordingly, on the evidence available, it is submitted that the plaintiffs’ suit against the said
defendants is unsustainable and they ought not to have been joined in this suit at all and the suit ought to
be dismissed with costs.

 I have considered the pleadings, the evidence adduced by the parties as well as the submissions made and
the authorities cited.

 Although the parties agreed on the issues for trial and based on the said agreed trial, it was the defendants
in the second cases’ position that the court cannot go outside the issues agreed by the parties, it must be
clarified that the issues in a suit arise from the pleadings as well as the evidence. The Court is not limited
to the issues agreed by the parties in arriving at its decision. This is clearly so when it is taken into
account that a Court may base its decision on unpleaded issue if it appears from the course followed at the
trial that the issue was left to the Court for decision. See Odd Jobs vs. Lubia [1970] EA 476. Under the
overriding objective provided in sections 1A and 1B of the Civil Procedure Act an agreement between the
parties on what the issues in a suit are does not necessary bind the Court since the Courts are now on the
driving seat of justice. Whereas, parties should as a matter of procedure draft and file what in their views
are the issues for trial, that does not bind the court and the court is not obliged to go by the version filed if
to adopt that course would go contrary to the provisions of the aforesaid provisions. To quote Oder, JSC
in the case of Gokaldas Tanna vs. 

 Rosemary Muyinza & DAPCB SCCA No. 12 of 1992 (SCU) expressed himself as follows:

 “An agreement  on the  terms that  upon finding the  issue  in  the  positive  judgement  should  be
entered in favour of the plaintiff and that upon finding the issue in the negative judgement should
be entered in favour of the defendants was objectionable on at least two grounds. The first is that
by doing so the parties sought to tie in advance the hands of the learned Judge in his judgement.
The parties also appeared to have attempted to oust the functions of the court to arbitrate fairly the
dispute between the parties and to come out with decisions that appeared just in the opinion of the
court. This, parties cannot and should not do. The second objection is that the agreement would
have the effect of asking for a judgement in favour of one or other of the parties whether or not
such a judgement was contrary to any legal provisions”. 

 Having said that I am in agreement with the parties that the issues agreed and filed by them reflect the
real issues for determination in this suit.

 However, before determining the above issues it is important to set out the various principles of the law
of  defamation.  Under  article  32(1)  of  the  Constitution  every  person  has  the  right  to  freedom  of
conscience, religion, thought, belief and opinion and provides that the freedom to express one’s opinion is
a  fundamental  freedom.  Article  33(1)  (a)  provides  that  every  person  has  the  right  to  freedom  of
expression, which includes freedom to seek, receive or impart information or ideas. However, clause (3)
provides that in the exercise of the right to freedom of expression, every person shall respect the rights
and  reputation  of  others.  This,  in  my view,  is  the  constitutional  fulcrum of  the  law of  defamation.
Accordingly, the law of defamation is not just anchored on a statutory enactment but has been given a
constitutional underpinning as well. In a tort for defamation the Court is therefore under a duty to balance
the  public  interest  with  respect  to  information  concerning  the  manner  in  which  its  affairs  are  being
administered with the right to protect the dignity and reputation of individuals.

  Defamation is a tort and is defined as the publication of a statement which, tends to lower a person in the
estimation of right thinking members of the society generally or which tend to make him be shunned or
avoided. The defamatory statement is one which has tendency to injure the reputation of the person to
whom it refers by lowering him in the estimation of the right thinking members of society generally and
in particular to cause him to be regarded with feelings of hatred, contempt,  ridicule, fear, dislike and
disesteem and typical examples are an attack upon the moral character of the plaintiff attributing to him
any  form  of  disgraceful  conduct  such  as  crime,  dishonesty,  cruelty  and  so  on.  Publication  is  the
communication of the words to at least one other person other than the person defamed. Publication to the



plaintiff alone is not enough because defamation is an injury to one’s reputation and reputation is what
other people think of a man and not his own opinion of himself. An action for defamation is essentially an
action to compensate a person for the harm done to his reputation. Defamation is not about publication of
falsehoods against a person; it is necessary to show that the published falsehood disparaged the reputation
of the plaintiff or tended to lower him in the estimation of right thinking members of society generally.
An injurious falsehood may not necessarily be an attack on the plaintiff’s reputation. The words must be
maliciously  published  and malice  can  be  inferred  from a  deliberate  or  reckless  or  even  negligently
ignoring of facts. See J P Machira Vs. Wangethi Mwangi and Nation Newspapers Civil Appeal No.
179 of1997.

 As opposed to slander,  libel  is  punishable  per se without  proof of damageand the actual  sum to be
awarded is “at large” and although a person’s reputation has no actual cash value, the Court is free to
form its own estimate of the harm taking into account all the circumstances.

 The elements of the tort of defamation are that the words must be defamatory in that they must tend to
lower the plaintiff’s reputation in the estimation of right-minded persons, or must tend to cause him to be
shunned or avoided. Whereas mere abusive words may not be defamatory, the speaker of the words must
take the risk of his audience construing them as defamatory and not simply abusive, and the burden of
proof is upon him to show that a reasonable man would not have understood them in the former sense.
However, in libel the words cannot be protected as mere abuse since it is presumed that the defendant had
time for reflection before he wrote them. Secondly, the words must refer to the plaintiff .  Thirdly, the
words must be malicious. Malice here does not necessarily mean spite or ill-will but recklessness itself
may be evidence of malice. Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used
is utterly beyond or disproportionate to the facts. That may lead to an inference of malice but the law does
not weigh in a hair  balance and it  does not follow merely because the words are excessive,  there is
therefore  malice.  Malice  may also be inferred  from the  relations  between the  parties  before or after
publication or in the conduct of the defendant in the course of the proceedings. Malice can be founded in
the publication itself. The language used is utterly beyond the facts. The failure to inquire is into the facts
is a fact from which inference of malice may properly be drawn. Any evidence, which shows that the
defendant knows the statement, was false or did not care whether it be true or false will be evidence of
malice. See Godwin Wachira vs. Okoth [1977] KLR 24; J P Machira vs. Wangethi Mwangi (supra).

 The law of course recognises certain defences that may be invoked by a defendant in a defamatory suit. I
will, however, only deal with the ones relevant to the present case. The law recognizes that there may be
occasions in which freedom of communication without fear of an action for defamation is more important
than  the  protection  of  a  person’s  reputation  and  such occasions  are  said  to  be  “privileged”  and the
privilege may be either absolute or qualified. Absolute privilege covers cases in which complete freedom
of communication is regarded as of such paramount importance that actions for defamation cannot be
entertained at all: a person defamed on an occasion of absolute privilege has no legal redress, however
outrageous the untrue statement which has been made about him and however malicious the motive of the
maker of it. Qualified privilege, though it also protects the maker of an untrue defamatory statement, does
so only if the maker of the statement acted honestly and without malice. If the plaintiff can prove “express
malice” the privilege is displaced and he may recover damages, but it is for him to prove malice, once the
privilege has been made out, not for the defendant to disprove it.

 For the purposes of this judgement it includes -Statements made by A to B about C which A is under a
legal,  moral  or  social  duty  to  communicate  to  B  and  which  B  has  a  corresponding  interest  in
receiving.The  protection  of  such statements  is  justified  for  the  common convenience  and welfare  of
society.  With respect to newspaper reports, the matter which is reported may be of very wide public
interest, but the protection of privilege is not thrown about it unless its publication is in the public interest
and  the  newspaper  can  be  said  to  be  fulfilling  a  duty  in  revealing  it.  There  is  no  defence  of  “fair
information on a matter of public interest”. The defence of fair comment is available if facts are true and
the matter is of public interest and the opinion is honestly held.

 On the other hand,  Waweru, J in  Nation Newspapers Ltd vs. Gibendi [2002] 2 KLR 406 held on
29/05/02 as follows:



 “But the appellant pleaded fair comment on a matter of public interest that is, qualified privilege.
To defeat that defence the respondent needed to prove actual malice. Actual or express malice is ill
will or spite or any indirect or improper motive in the mind of the defendant at the time of the
publication...The trial court did not address this issue in its judgement. There was no evidence that
in publishing the words complained of the appellant acted from an indirect or improper motive
such as spite,  ill  will  or jealousy. Even if  it  were to be accepted that the reporter was rash or
negligent  that  would  not  be  sufficient...From  the  evidence  placed  before  the  trial  court  the
respondent failed to prove actual malice on the part of the appellant. The appellant’s defence of fair
comment on a matter of public interest therefore succeeded, and the trial court should have so held.
That the matter was of public interest there cannot be doubt. This was a public school and there
was evidence, on balance, that there had been some kind of disturbance and that some teachers in
the school had staged a sit-in. The matter was serious enough to be investigated by the District
Education Officer. The appellant had a social duty to write and comment on it...Upon the defence
of  fair  comment  on a  matter  of  public  interest  therefore,  the  respondent’s  action should  have
failed”.

In the case of Shah Vs. Uganda Argus [1972] EA 80 the East African Court of Appeal stated that “the
publication of a matter of a public nature and of public interest and for public information was privileged,
provided it was published with the honest desire to afford the public information and with no sinister
motive”.

 The Court went on:

 “in the instant case,  it  was an occasion when the  respondent newspaper had a moral  duty to
publish a matter of a public nature and of public interest and for public information, and qualified
privilege attached to the publication. In the article the heading was “Asians Held”. The heading
was accurate and although there was some shift in the emphasis, the court cannot say that the
general sense had in any material particular been altered. This is one of those difficult and border-
line cases since the article just stopped short of altering the sense conveyed in the Ministry’s hand-
out. It was on the whole a reasonably accurate paraphrase of the contents in the handout. We agree
with the trial judge findings that the defendants in publishing the article were actuated by “the best
possible  motives  and  had  the  honest  desire  to  afford  the  public  information....There  was  no
evidence  of  indirect  or  improper  motive  to  constitute  malice  and  in  publishing  the  article  the
respondents were protected by qualified privilege which was in no way destroyed…It is, no doubt,
often  very  difficult  to  determine  whether  a  particular  occasion  is  privileged  or  not.  The
circumstances  that  constitute  a  privileged  occasion  can  themselves  never  be  catalogued  and
rendered  exact  and  the  facts  of  each  case  must  be  scrutinised  in  the  light  of  its  peculiar
circumstances…However, the protection of such privilege is destroyed if the plaintiff can show that
publication was made maliciously. Malice in this connection does not necessarily connote ill-will or
spite; it will include any indirect or wrong motive. A defendant is only entitled to the protection of
the privilege if he uses the occasion in accordance with the purpose for which the occasion arose but
is not entitled to the protection of the privilege if he uses the occasion for some indirect or wrong
motive...Whether or not the alterations done by the editorial staff amounted to sensationalism and
use of excessive language as to amount to evidence of malice in the legal sense such as to deprive the
respondents of the protection afforded by the occasion being one of qualified privilege is a question
of degree, and where the line is to be drawn has to be decided in the light of the facts of each case.
As regards the heading, the court can see nothing sinister or improper in the words “Asians held”.
The word “held” is appropriate to describe detention, and the heading was factually correct. As
regards the use of the word “arrested”, whereas the appellant was in fact detained, this seems to be
somewhat a distinction without a difference. The appellant was taken from his home by a police
officer,  and  detained  in  a  prison  under  the  Emergency  Regulations  for  over  three  weeks.
Accordingly the court has come to the same conclusion as the judge that the respondents “were
actuated by the best possible motives and had the honest desire to afford the public information
and  were  seeking  to  assist  the  Government,  Police  and  general  public  in  ridding  Uganda  of
suspected illegal practices in its Immigration Department”. 



 Qualified privilege can be rebutted by proof of express malice, and malice in this connection may mean
either  lack  of  belief  in  the truth  of  the  statement  or  use of  the  privileged occasion  for  an improper
purpose. Lack of belief in the truth of the statement is generally conclusive as to malice, except in cases
where a person is under a duty to pass on defamatory reports by some other person. Mere carelessness,
however, or even honest belief  produced by irrational  prejudices,  does not amount to malice.  But an
honest belief will not protect the defendant if he uses the privileged occasion for some other purpose other
than that for which the privilege is accorded by law: if his dominant motive is spite or if he acts for some
private advantage he will be liable. Existence of malice can be evinced by language; If the language used
is utterly beyond or disproportionate to the facts; however, it does not follow that merely because the
words are excessive malice must be inferred. It can also appear from the relations between the parties
before  or  after  publication  or  from  the  conduct  of  the  defendant  in  the  course  of  the  proceedings
themselves, as, for example insisting on the defence of justification while nevertheless making no attempt
to prove it...However mere pleading of justification is not itself evidence of malice even though the plea
ultimately fails. It may be deduced from the mode of publication where the dissemination of the statement
is wider than is necessary. When a defamatory communication is made by several persons on an occasion
of qualified privilege, only those against whom express malice is actually proved are liable.

 We now come back to the issues in this case. The first issue is whether the words complained of could, in
their  natural  and  ordinary  meaning,  be  understood  to  have  the  meanings  attributed  to  them  in  the
respective plaints. It is not disputed that the defendants in the first case published the words set out in
paragraph 5 of the plaint. It is true that in the said article it was stated that  the Academy claimed that
Ndungu  Njoroge  and  Company  Advocates conspired  with  powerful  conmen  to  grab  the  land.  It
therefore follows that the words in their natural meaning meant just that and paragraph 6(a) of the plaint
in HCCC No. 117 of 2004 which is similar to paragraph 7(a) of the plaint in HCCC No. 52 of 2005 is
correct. If the plaintiffs conspired to grab the land, it would follow that the plaintiffs themselves would be
land grabbers  and from the opinion formed in the article,  the 2nd plaintiff  would not  be justified  in
occupying the position of the chairman of the Commission. Accordingly paragraphs 6(b) and 7(b) of the
respective plaints are similarly correct. It goes without saying that an advocate who engages in “land
grabbing”  of  public  land would be guilty  of professional  misconduct  and in  my view a person who
conspires to grab public land has no moral standing and integrity more so in light of Chapter 6 of the
current Constitution. Such conduct in my view would be dishonest and such a person properly speaking
should not be entrusted with any public work and being guilty of professional misconduct would be unfit
to offer professional serices. If follows that I accept that words complained of could, in their natural and
ordinary meaning, be understood to have the meanings attributed to them in the respective plaints.

 The second issue is whether the words complained of were defamatory of the Plaintiffs. On the face of it
the publication of such material would ordinarily tend to lower the plaintiff’s reputation in the estimation
of right-minded persons, or must tend to cause him to be shunned or avoided. However, it  cannot be
decided  at  that  stage  that  the  words  were  defamatory  since  defamation  is  a  technical  term  and the
conclusion whether a defamation was committed must come at the end after all the factors have been
considered.

 The next issue that falls for consideration is whether the Defendants in HCCC No. 52 of 2005 supplied,
published and/or caused to be published to one Patrick Mathangani of East Africa Standard the alleged
defamatory words. Although the plaintiffs pleaded that the defendants in the said case was the supplier of
the published material  to  Mr. Mathangani, there was no direct evidence adduced to prove this.  Mr.
Mathangani expressly denied having received the said material  from the said defendants and denied
having met the said defendants. Prof. Muniavu similarly denied that the said material was availed to Mr.
Mathangani by the said defendants. In attempt to connect the said defendants with the supply of the said
information, the plaintiffs relied on the fact that the then Chairperson of the Academy Prof. Malo failed
to appear and adduce evidence. I accept the principle stated in section 119 of the Evidence Act that failure
by  a  party  to  call  as  a  witness  any  person  whom he  might  reasonably  be  expected  give  evidence
favourable to him may prompt a Court to infer that the person’s evidence would not have helped the
party’s case and would have been prejudicial  to its case and that the witnesses may have technically
avoided to testify to escape being embarrassed on cross-examination. However, as was held in Uganda
Breweries Ltd vs. Uganda Railways Corporation [2002] 2 EA 634  andPushpa D/O Raojibhai M



Patel vs. The Fleet Transport Company Ltd Civil Appeal No. 5 of 1960 [1960] EA 1025,    whether an
adverse inference should be drawn from the fact that a particular witness has not been called is a matter,
which must depend upon particular circumstances of each case when it is taken into account that there is
no number of witnesses in law required to prove any fact unless provided so by law and there is no rule
that all material or all eye witnesses must be called otherwise adverse inference is to be drawn. In this
case evidence was given by the current Chairperson of the Academy based on the records of the Academy
who was also a member of the Academy at the material time. Whereas, all the defendants could have
been availed to adduce evidence,  I am not prepared in the circumstances of this case, where the real
complainant was a statutory body, to hold that the failure by  Prof.  Malo to testify should invite the
drawing of an adverse inference.  Based on the evidence on record, there is, therefore,  no basis upon
which I  can find that  Defendants  in HCCC No. 52 of 2005 supplied,  published and/or caused to be
published to one Patrick Mathangani of East Africa Standard the alleged defamatory words. The only
admitted  evidence  was  that  the  evidence  was  availed  to  the  Commission  which  was  a  Presidential
Commission of Inquiry entitled to receive the said information.

 On the issue that some correspondences were copied to third parties, I agree with Mr. Wambola, that the
said correspondences are not the subject matter of this suit. In any case the said letters were dated the year
2003 and HCCC No. 52 of 2005 was filed on 19th January 2005 bringing to question whether by virtue of
the proviso to section 4(2) of the Defamation Act, Cap 36 Laws of Kenya, the cause of action would be
within the limitation period. However, that issue does not fall for determination in this suit as it is not an
issue in this  suit  and going by the decision in  Highway Carriers  Ltd vs.  Hughes Ltd & Another
[19997] eKLR this court cannot stray into that area.

 That brings me to the issue whether the occasion or the circumstances in which the defendants made or
published the words complained of was privileged. As already indicated above the publication of a matter
of  a  public  nature  and  of  public  interest  and  for  public  information  is  privileged,  provided  it  was
published  with  the  honest  desire  to  afford  the  public  information  and with  no  sinister  motive.  It  is
therefore my view and I so hold that the defendants in the first case would have been within their right to
publish matters which went to show the impartiality or otherwise of the second plaintiff in carrying out
his duties as the Chairman of the Commission tasked with conducting an inquiry into illegal and irregular
allocation  of  public  land.  The  public  would  definitely  be  interested  in  knowing  whether  the  person
conducting such investigations was not himself a beneficiary of the very ills under investigation. From the
record it is clear that the Academy is a public body and the allocation of land to it was in public interest
and the public would therefore, similarly, be interested in knowing the circumstances under which the
land allocated to it was lost. As long as the publication is done with the honest desire to afford the public
information and with no sinister motive, it would, in my view be privileged.

 That brings me to the issue whether the defendants published the words falsely and maliciously. If I
understood the plaintiffs’ case properly they contend that the publication was not factual, was false and
malicious. It is contended that what was published was not the actual information that was in possession
of the defendants in the first case. For example the issue of conspiracy was not disclosed in the letter that
was written by the Academy to  the Commission. Whereas it is true that the word “conspire” was not
used by the Academy, it is clear from the correspondence that the Academy did cast some aspersions at
the 1st plaintiff through whom the transaction in question was done and who according to them “went
underground”  a  term  which  DW2  stated  meant  that  they  did  not  respond  to  the  Academy’s
correspondence.  However,  it  is the plaintiffs’  case that had the defendants taken into account  all  the
correspondences in question, they would have realised that the plaintiffs were not acting for  Stanmore
Investments Limited and that the plaintiffs came into the picture much later in the transaction. That may
be so, however, as was admitted, correctly, in my view by PW-1, the language in which some of the
correspondences emanating from Ndungu Njoroge & Kwach were written depicted the firm as acting
for  Stanmore  Investments  Ltd.  Accordingly,  I  cannot  fault  a  third  party  reading  the  said
correspondences  in  concluding  that  the  firm  of  Ndungu  Njoroge  &  Kwach  Advocates acted  for
Stanmore Investments Ltd at some point in the transaction. For example why would a firm instructed
by a bank to facilitate the transfer and exchange of titles and facilitate the exchange of the sums involved
in the transaction get itself embroiled in the murky waters of identification of beacons"



 The other issue taken by the plaintiffs is that the defendants published the material without conducting
proper investigations in the matter by taking a statement from the Academy or Mr. Ngethe. Whereas a
prudent journalist is expected to take any necessary steps to ensure that the versions of all the parties
mentioned are taken on board,  I  must take cognisance of the fact that  Mr. Mathangani did at  least
contact Mr. Ndungu prior to the publication and Mr. Ndungu sought for time to cross-check the records
of  the  firm.  Maybe by the  wisdom of  the  hindsight  Mr. Ngethe should  have  been available  at  the
interview which was conducted within the premises of the 1st plaintiff.  With respect to the failure to
obtain the Academy’s version I do not see what difference that would have made since the Academy
similarly maintains that  Ndungu Njoroge & Kwach Advocates was acting for Stanmore and the issue
was that the Academy lost land in a matter in which the 1st Plaintiff was acting for the party whose
actions led to the loss of the said land while the 2nd plaintiff a partner in the said firm was tasked with
investigating such misdemeanours. That the name “Kwach” was omitted in the newspaper reports would
not, in my view, necessarily connote malice. As for the publication of the plaintiff’s version, it is clear
that the firm’s version was not totally omitted. The whole version may not have been printed but I am
satisfied that the gist of the said version was published. Whereas the employment of a strong language
may be evidence of malice, the mere fact that the defendant’s language was strong does not necessarily
import malice as it is only one of the factors to be considered. The law as I understand it is that a person
making a communication on a privileged occasion is not restricted to the use of such language merely as
is  reasonably  necessary  to  protect  the  interest  or  discharge  the  duty  which  is  the  foundation  of  his
privilege; but that, on the contrary, he will be protected, even though his language should be violent or
excessively strong if, having regard to all the circumstances of the case, he might have honestly and on
reasonable grounds believed that what he wrote or said was true and necessary for the purpose of his
vindication, though in fact it was not so. See Williamson Diamonds Ltd and Another vs. Brown [1970]
EA 1. In Shah vs. Uganda Argus Kampala HCCC No. 456 of 1968 (HCU) [1971] EA 362, a decision
that was confirmed by the Court of Appeal in Shah vs. Uganda Argus (supra)it was stated that “not only
was the defendants’ newspaper article published on a privileged occasion but the defendants did not lose
or forfeit that privilege by using the more picturesque journalistic language and words that they did use
when seeking to create the maximum impact upon and understanding by members of the public reading
their article. There was no evidence suggestive of malice or of improper or dishonest motive on the part
of the defendants in and about the publication of their newspaper article, and accordingly the defence of
qualified privilege succeeded and the defendants were not legally liable to compensate the plaintiff in
respect of their newspaper article which was found to be defamatory of him”.

 It  is  true  that  as  a  result  of  a  transaction  between  the  Academy,  a  statutory  body  and  Stanmore
Investments Ltd, the former lost a parcel of land that was allocated to it.  It is also true that the 1st

plaintiff herein was somehow involved in the said transaction. It is also a fact that the second plaintiff
who was appointed the Chairman to the Commission is a partner in the said firm. Whether or not the
value of the land was Kshs. 20 million is not the crux of the matter. Based on those facts the defendants’
opinion that the 2nd plaintiff’s position at the Commission could have been the subject of interest by the
public  is  not totally  farfetched.  Accordingly,  taking into account the circumstances  of the case in its
totality I am unable to find that in publishing the impugned article the defendants in the first case were
actuated by malice. In my view, there would be no justification in reading more into the heading “Land
probe boss and irregular deal”.

 That then leads me to the issue whether the Plaintiffs suffered any loss and/or damage to their reputation,
credibility and goodwill. From the evidence on record and from my finding on issue number 1 I am not in
doubt that the plaintiffs’ reputation, credibility and goodwill must have been dented by the publication
and would have, in the absence of privilege, been entitled to compensation.

 As to whether the Defendants in HCCC No. 117 of 2004 made any offer(s) of rejoinder to the Plaintiffs,
and  if  so,  whether  the  Plaintiff  accepted  the  same,  it  is  not  in  dispute  that  the  day  following  the
publication of the impugned article the defendants in the first case caused to be published in  the East
African Standard issue of 21st January 2004 inter alia the following:

 “The information made available shows that the law firm only came into the picture to facilitate



payment for the land from Stanmore to the academy through Trust Bank...It was instructed by its
client then. Trust Bank, to issue a professional undertaking that the made would be made available
once  the  transfer  deeds  had been registered...This  was  almost  a  year  after  the  two parties  began
negotiations on the swapping of the contentious land”.

 In my view, this was an appropriate rejoinder to what had been published the previous day and the mere
fact that it was not on the first page does not make it any less a rejoinder although the plaintiffs did not
seem to have been mollified by the same.

 In follows from the foregoing that the issue whether the Plaintiffs are entitled to the reliefs claimed must
be answered in the negative. With respect to the defendants in the second case it has not been proved that
they supplied the fuel leading to the publication of the article by the defendants in the first case. With
respect to the defendants in the first case, they are covered by the defence of qualified privilege. This is
not to say that the plaintiffs’ reputations were not dented. It is only that the said defendants’ actions are
excused by the law as long as they are within the legal parameters, which I find they are.

 It  follows that the plaintiffs’  case must be dismissed.  However taking into account  the fact that the
defendants in HCCC No. 117 of 2004 could have done better by conducting thorough investigations into
the matter before publishing the said article I will not award it the costs. The plaintiffs will, however, bear
the costs of the defendants in HCCC No. 52 of 2005.

 Nevertheless, as the law requires me to assess damages despite the foregoing finding, I will proceed to do
so.  Although the  plaintiff  claimed exemplary  and aggravated  damages,  I  am unable  to  find  that  the
conditions  necessary for the award of the said damages have been satisfied.  Exemplary damages are
awarded where compensatory damages are not sufficient and when the plaintiff proves that the defendant
when he made the publication knew that he was committing a tort or was reckless whether his action was
tortious or not and decided to publish it because the prospects of material advantages outweighed the
prospects of material loss; i.e. the tortious act must be done with guilty knowledge for the motive that the
chances of economic advantage outweigh the chances of economic or perhaps physical penalty. I am not
satisfied  that  the publication  of  the  article  complained of was done with such a motive.  Aggravated
damages, on the other hand, are meant to compensate the plaintiff for the additional injury going beyond
that which would have flowed from the words complained of but for the presence of the aggravated
circumstances and will be ordered against a defendant who acts out of improper motive e.g. where is
actuated by malice; insistence on a flimsy defence of justification or failure to apologise. I have found
that there was no evidence of malice on the part of the defendants and I have also found that a rejoinder
was duly published.

 Whether an award of exemplary and aggravated damages against the media may be awarded is, in light
of the provisions of Article 34 of the Constitution, moot. Under the said Article which provides for the
freedom of the media, states that the State is prohibited in mandatory terms from exercising control over
or interfering with any person engaged in broadcasting, the production or circulation of any publication or
the dissemination of information by any medium or penalising any person for any opinion or view or the
content of any broadcast, publication or dissemination. (Emphasis mine)

 In Esso Standard Ltd vs. Semu Amanu Opio SCCA No. 343 of1987 it was held:

 “As is very well known, the function of civil law is to compensate, while the function of criminal
law is to inflict deterrent and punitive penalties. Damages for breach of contract and tort are, or
ought to be, fixed at a sum, which will compensate the plaintiff. In the case of tort, the damages
should be fixed at a sum, so far as money can do, to compensate the victim for all the injury, which
has been suffered. This compensation sum may be enhanced to cover the loss suffered as well as the
injury to the plaintiff’s feelings and reputation. On the other hand, there is the loss of the plaintiff,
and on the other there is the conduct of the defendant. The latter may have acted in a high-handed,
insulting, malicious or oppressive manner. The defendant’s action may cause the damages of a
purely compensatory kind to be increased; and such increase, still compensatory, would be called
aggravated damages. But then as a tort is a wrong done to the plaintiff how can the court prevent a



wrong done repeatedly in disregard of the plaintiff’s rights" The notion arose that a further sum of
damages could be meted out by way of punishment or by making an example of the defendant’s
conduct. Hence this extra sum may be called punitive or exemplary damages. Other names have
been used such as vindictive damages but vindictiveness can hardly be a trait properly pursued by
a court of justice”.

 That issue will, however, await a determination another day.

 However, with respect to damages, it is not in doubt that the 1st plaintiff is a highly reputable legal firm
in this country while the 2nd plaintiff is a lawyer of long standing who has acquired, justifiably so, several
accolades in the course of his legal practice and social life. I have considered the authorities cited by the
plaintiffs’ counsel. I am aware that the case of Benson Ondimu Masese vs. Kenya Tea Development
Authority Kisumu HCCC No. 750 of 2004 was appealed against in Kenya Tea Development Agency
Ltd Vs. Benson Ondimu Masese T/A B O Masese & Co. Advocates Civil Appeal No. 95 of 2006and
the Court of appeal reduced the award from Kshs. 10,000,000.00 to Kshs. 1,500,000.00. However, the
advocate concerned was not of the same status as the 2nd plaintiff herein. Accordingly, I would have
awarded the plaintiffs Kshs.5,000,000.00 each as general damages taking into account the fact that not so
much damages was caused by the said defamation as the 2nd plaintiff’s position as the Chairperson of the
Commission does not seem to have been affected thereby.

 That being my finding this suit is dismissed with costs to the defendants in HCCC No. 52 of 2005.

 Dated at Nairobi this 15th day of October 2012

 

 G V ODUNGA

 JUDGE

  

 Delivered in the presence of

 

 Mr Kahonge  for Plaintiff

 Mr Muchiri for the Defendants in HCCC No. 117 of 2004

 Mr Yusuf for the Defendants in HCCC No. 52 of 2005


