
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL CASE NO. 995 OF 2002

CHRISTOPHER MUDI .………………………………….1ST PLAINTIFF

JOHN KIMANI ….……………………………………….2ND PLAINTIFF

SIMON KERAI  ..……………………………..........…….3RD PLAINTIFF

VERSUS

NATION MEDIA …………………………...……………….DEFENDANT

JUDGMENT

1. The 1st, 2nd and 3rd plaintiffs via their plaint dated 11/4/2002 claim as against the defendant general
and exemplary damages for defamation and a permanent injunction restraining the defendant, its agents
and or servants from entering publishing and distributing malicious, libelous and false articles in any
edition of its Taifa Leo newspapers and/or in any other manner whatsoever defaming the plaintiffs herein
cost and interest of the suit.

2. The plaintiffs claim that on or about the 11th August 2001, 26th August, 2001 and 10th September,
2001, the defendant entered, published and distributed or caused to be distributed during the said days
respectively  articles  in  its  “Taifa  Leo” Edition  relating  to  registration  of  form 4 students  for  Kenya
Certificate of Secondary Education and/or issues concerning Kahuho Uhuru High School entitled:-

“WANAFUNZI KUKHOSA MTIHANI WA KCSE” (Students miss their KCSE examination)

“HOFU YA WAZAZI KUHUSU WANA WAO” (Parents worry about their children)

“USAJILI  WA  WATAHINIWA  WAZUSHA  ZOGO  SHULENI”  (Registration  of  examinations
candidates’ causes an uproar in school)

The plaintiffs  aver that the said publication and distribution of the said articles by the defendant was
actuated by malice, false, nonexistent, unfounded and devoid of truth whatsoever; that the said articles
injured  the  reputation  ,  character  and good image  of  the  plaintiffs  before  the  eyes  of  right  thinking
members of society exposing the plaintiffs to hate scorn and ridicule.

3. The defendant in its defence dated 22nd July 2002 denied the averments in the plaint and particularly
pleaded defence of justification and fair comment and defence of public interest and categorically alleged
the defamatory articles complained about were matters of public interest.

4. In reply to the defendants defence inferred that the defendant’s publication was actuated by malice but



did  not  give  any  facts  or  particulars  thereof  contrary  to  the  provisions  of  the  Civil  Procedure  Act
specifically  Order 2 rule  7(3) which provides,  “Where in an action for libel  or slander the plaintiff
alleges that the defendant maliciously published the words or matters complained of, he need not in his
plaint give particulars of the facts on which he relies in support of the allegation of malice; but if the
defendant pleads that any of those words or matters are fair comment on a matter of public interest or
were published upon a privileged occasion and the plaintiff  intends to allege that the defendant was
actuated by express malice, he shall file a reply giving particulars of the facts and matters from which the
malice is to be inferred”.

As such the defendant argues that the suit is a non-starter as the cause of action has not been disclosed
and it is not enough for the plaintiff to highlight the defamatory articles but it is trite law in libel that the
alleged defamatory words be set out verbatim failure to do so is renders the suit defective. Defendant
relied on the case of Francis Oyatsi –vs- wachira Waruru& The Standard Limited, HCCC No. 1225 of
1996.

EVIDENCE 

5. PW1, Christopher Mudi, the former Principal of Kahuho High School in Kikuyu Division he resigned
on 31/8/2007 at the age of 50 years. He testified that he was defamed by the articles published by the
defendants in that the articles claimed that he had received registration fees for registration of the students
from the parents which was not true; that the articles also allege that he together with other students were
demonstrating walked for 15 kilometers which was not the case.; that the paper that they were holding
was a plain paper and it not receipts of payment as stated in the articles; further on the 2nd article of
26/8/2001 he denied keeping the parents for 7 hours which was not true and that in the 3 rd article of
10/9/2001 no teacher demonstrated  against him and denied there was any demonstration if at all; that he
was termed as a non-performer which was not true as Kahuho High School was selected as model High
School in Kikuyu Division; that on reading the 1st article they registered a complained stating the true
facts. He further stated that he was traumatized and tortured mentally for fear of being sacked for things
that he had not done; that when the writer went to school before 26/8/2001 he did not talk to him; that he
was under pressure and was summoned by the Chief Inspector of Schools Districts Education seeking an
explanation of the articles despite having been a Secretary of Mwalimu Sacco for 8 years he was removed
from his position as his image was tainted by the publication of the said articles.

6. On cross examination by Mr. Wesonga he stated that he applied for promotion to Job group N but
failed the interview which he attributes to the alleged defamatory articles. He further stated that the writer
was a teacher previously before becoming a writer. He sought to clarify that though the 2nd article was
not defamatory the same was contradictory; that though summoned by the Chief Inspector of Schools
Districts Education he was not fired.

7. PW2, John Kimani testified that he was one of the three parents who went to seek help from the
Minister of Education at Jogoo House. They went twice but the Minister was not there and decided to
seek help from the media; that on 4th August 2001 together with 2 other parents and 5 children went to
the media. On arrival Mr. Muya Gesa and Mr. Kimaru informed the media people that they had needy
children  they  wanted  to  be  registered  for  national  examinations  but  they  did  not  have  money  for
registration fees and wanted the Minister of Education to have mercy on them; that they were asked to
pose for a photograph and later on 11/8/2001 the article was published. He denied that there were teachers
that  had accompanied  them to the media  house but  clarified  that  they had only teamed up with the
principal  but  denied  having  been  present  when  the  principal  went  to  the  media  with  one  board  of
governor; that the 2nd article was published on 26/8/2001 and that later a parents meeting was held with
10 parents present. That the DEO urged the parents to let their children repeat the following year; that
they made no tribal remarks to the Nation Media and only brought the action against the Nation media for
calling them demonstrators and alleging that they had paid the registration fees but the monies had been
diverted  by the  head teacher  to  other  use denying the children  to do the exams which statement  he
claimed was false.  On the 3rd article the Nation media referred to the 1st and 2nd articles; that he felt the
articles were defamatory and opted to resign from his job as a member of the board of governors at



Kayeri Girls School; and that at the Tribunal he was earning Kshs. 600/-; that the journalist Mr. Kimaru
twisted the story and as a result of the publication of the said articles he was forced to sell his pick up and
move from his farm to Olerunguri which he argued was a small place. In addition he claims that he lost
his green grocer shop.

8. On cross examination PW2  reiterated his examination in chief and added that he had a 5 acres piece of
land where he practiced horticultural farming where he earned between Kshs. 15,000/- to Kshs.20,000/-
and was able to cater and raise his 6 children and 5 of his late brothers children. From the Tribunal he
alleged that he got Kshs. 600/ per sitting and Kshs. 500/- when he was elected as a NAK secretary and
resigned in 2001; that at the time he had a girl in form four and she was not registered as he did not have
money. He testified that he had not been mentioned in the 2nd and 3rd articles of 01/9/2001. He testified
that he lost income due to the publication of the said articles.

9. PW3 Kiari Karei reiterated the averments of PW2. He however alleged that he did not know the name
of the Paper that published the said defamatory articles against him. He identified the people in the said
photograph used in the article as Mzee Njoroge, Goi Tui. He like the other 2 plaintiffs alleged that the
articles were misleading and as a result he and the other plaintiffs were defamed. As a result his business
of buying timber and burn charcoal was affected as he was seen as a liar and this also affected his chances
of becoming a village elder and cannot get another job.

SUBMISSIONS

10. The plaintiffs defined defamation as the publication of a false material and concerning a person who
ex-poses him/her to hatred, ridicule, contempt and cause him to be lowered in the estimation of others or
causes him to be him or her to be shunned and avoided  by an appreciable members of the general public
or  community.  That  as  such  the  legal  elements  to  be  proved  in  a  defamation  suit  are:  Publication,
identification, of and concerning, the plaintiff the person with a claim and to whom did the words have an
effect on; that it is not disputed that the defamatory articles dated 11th August 2011; 26th August 2001 and
10th September 2001 were published by the defendants and that it is not in doubt that TAIFA LEO is
widely circulated national wide and in the East African Region; that it is clear that the paragraph reading
“The angry parents claimed that they had paid registration feel in time” denotes high rude note yet the
2nd and 3rd plaintiff did not raise their voices as they were begging for money and since the parents had
not paid fees the said statement depicted them as liars and persons with no integrity; that the paragraph
reading, “Parents showing exam registration receipts outside Nation House Center” implied that the 1st

plaintiff had received the money but had misappropriated misused or unaccounted for the money said to
have been paid by the 2nd and 3rd plaintiffs, also portrays him as corrupt; that the statement reading,
“parents of more than 10 students”, “recently teachers, who accompanied them from Kahuko High
School I Kiambu District walked for more than 15KM to nation/Taifa offices in Nairobi” ,  “recently
when the parents to unregistered students demonstrated.” That the above statements in their ordinary
and natural meaning insinuated that the plaintiffs are demonstrators, persons of low morality and liars and
this affected their reputation and tainted their image. Counsel for the plaintiff submitted that he had ably
proved publication and that the defendants breached the plaintiff duty of care by maliciously publishing
the said articles.

11. Identification the plaintiffs submit that they have been identified both by words and pictorials used. 
One Mr. John k. Ngutoi is quoted saying that he did not understand what was happening as student had
also not been registered in the previous year. The article dated 26th August 2001 and 10th September 2001
had a photo and names of Mzee Samuel Kirai; that the names and pictures clearly identify the plaintiffs;
that the defamatory words complained of unmistakably concerned the plaintiffs and are understood to
refer to each one of them, and all persons so defamed could bring an action against the publisher.

12. That the said defamatory statements had an effect on the right thinking members of society, ordinary
members  of  the  community  or  the  general  public  and  an  applicable  and  reputable  section  of  the
community  as  the  plaintiff  were  not  re-elected  in  elective  positions  1st plaintiff  not  trusted  to  be  a
secretary at Mwalimu Sacco and he was termed as a nonperformer which traumatized him and exposed



the 1st plaintiff to hatred, ridicule and contempt.

DAMAGES 

13. Plaintiffs submitted that they were both socially and professionally embarrassed and people avoided
them after the publication of the 3 articles. The 2nd plaintiff even had to shift to Molo in Rift Valley,
nobody wanted to work with him and his business collapsed. The 1st plaintiff was forced to retire 10 years
earlier instead at the retirement age of 60 years. The 3rd plaintiff lost the opportunity to be elected as an
elder. The relied on the case of Nicholas R.O Ombija –vs- Kenya Commercial Bank HCCC 547 of 2008,
the Court in assessing damages noted that “judges do take steps to protect their character. They are
professional  men  and  women  and  they  earn  their  living  by  upholding  good  character  honesty  and
uprightness.” 

The court in awarded Kshs. 2.5 million as damages.

HCCC 1067/99 Kipyator Nicholas Biwott –vs- Clay Ltd, the Court awarded Kshs. 15 million

HCCC 10709/1996 J.P.Macharia –v-s Wangethi Mwangi, the Court awarded Kshs. 10,000,000/-

CA 314/2000 Evans Gicheru vs Andrew Morton, the Court awarded Kshs. 6,000,000/-.

14. Factoring the award made in the above cases and the aspect of inflation the plaintiffs proposed general
damages for the 1st plaintiff as Kshs.12,000,000/-, 2nd Plaintiff Kshs.8,000,000/- and 3rd Plaintiff Kshs.
6,000,000/-  and  aggravated  damages  of  Kshs.1,000,000/-  for  each  plaintiff.  In  conclusion  plaintiffs’
counsel submitted that the defendants did not adduce any evidence and therefore the plaintiffs’ evidence
goes unchallenged.

DEFENDANT’S SUBMISSIONS 

15.  The  defendant  admitted  that  that  the  3  articles  that’s  complained  of  were  published  on  11th
August2001, 26th August 2001 and 10th September, 2001; that the said articles pertained to registration
of KCSE and therefore touched on public and national interests and the same did not bear any defamatory
meaning at all but were fair, just and bona fide comments on public interests.

16. It was submitted that the plaintiffs filed their reply without giving particulars of the facts of the matter
which malice could be inferred contrary to Order 2 rule 2(3) of the Civil Procedure Rules and this they
argued renders the suit as a non-starter; that mandatory rule relating to pleadings in libel requires that the
offending articles to be set out verbatim failure to do so renders the suit defective. On this ground the
defendants claim the plaintiffs claim should fail. On this the defendants relied on the case of  Francis
Otyatsi  –v-  Wachira  Waruru  &  The  Standard  Limited,  HCCC  1225  of  1999,  it  was  held  that,
“particulars in defamation actions is meant to cure the “mischief” of the parties

17. In their response to the 1st plaintiff’s testimony they submitted that Kahuko Uhuru High School where
the 1st plaintiff’s was a principal was not performing well as alleged by him and no student had qualified
from there had qualified for admission into a public university and this was a clear indication that the 1st

plaintiff was a non-performer. They relied on the examination results in the plaintiffs list of document
dated 4th May 2006; that the 1st plaintiff only resigned from teaching on 31st August 2007 almost 6 years
after  the  publication  of  the  alleged  defamatory  articles;  that  he  had  not  proved  his  earnings  of
Kshs.100,000/- as salary allowances nor Kshs. 20,000/- he was earnings as a secretary of Mwalimu Sacco
nor adduced any document to support his claim of Kshs. 50,000/- from assorted clubs and his having
obtained a Master’s degree was not a guarantee that he would be successful; that in all the said articles the
writer used the term “allegations” and it was clear that there were problems in the school headed by the
1st plaintiff on non-registration of students for examination due to allegations that the 1st plaintiff had not
paid fees.



18. It was further submitted that it was not logical that the 2nd and 3rd defendants visited the nation Media
center to seek financial assistance accompanied by their children; that fee payment is given timelines and
extension of the same is usually communicated to the school heads as a matter of policy. They pointed out
contradiction between the testimony of the 2nd and 3rd defendant. The 3rd defendant’s testimony that the
paper that they were holding in the picture contained their grievances while the 2nd defendant stated that
they were holding a blank paper.  It  was their  submissions that the 2nd plaintiff’s  testimony was not
probable.

19. Response to 2nd plaintiff testimony a former teacher, and parent at Kahuho secondary school and
board of governor of Kanjeru Girls High School was that a report that someone has walked for so many
kilometers or referring them as demonstrators does not lower their reputation or character more so the
word demonstrators was not used in any of the articles. It is further submitted that the 2nd plaintiff was
being untruthful in stating that he lost appointive positions because of the alleged defamatory publications
as he was appointed as a panel of elders in the Land dispute Tribunal Kiambu vide Legal notice dated
11th December 2003, a board of governors of Kanjeru Girls High school on 12th February 2003 where he
served for 3 years and this was a clear indication that he was never exposed to any ridicule or contempt
and was not lowered in the estimation of others neither was he shunned or avoided; that with the said
public appointments and earnings from Horticulture farming it cannot be true that the 2nd plaintiff was
unable to pay registration fee for his daughter. It is not logical that casual laborers could have abandoned
their work and risk losing their wages because of the articles. On the allegation that he was forced to
move from Kiambu to Molo it was submitted it is a lie and the same was a personal choice.

20.  In  response to  the  3rd plaintiff’s  testimony and submissions.  The plaintiff  had stated  that  in  the
photograph appearing in the said articles they were holding a paper containing their grievances and it was
evident that the 3rd plaintiff was sad and in deep thought; that the plaintiff   gave contradictory evidence
in  that  he claimed that  he was a  chief  tribunal  elder  earning Kshs.2,000/-  but  on cross-examination
indicated that he was earning Kshs. 300-400/- and never adduced any evidence to prove the said earnings
nor that he was getting Kshs. 10,000/- from his charcoal business. Further that his appointment as an elder
was hindered by the letter dated 17th march 2009; that his claim to have resigned from being a chief elder
was from his  position  as  an elder  due to  the  said articles  this  the  defendant  argues  was untrue  and
exaggerated and it was almost impossible for someone who is shunned by the society to be elected as a
village elder for 8 years.

21. On the question of malice it was submitted that the 1st plaintiff alleged that a Mr. Nyongesa and Mr.
Kimaru ganged up to  finish him,  while  the 2nd plaintiff  only claimed to know the  two after  the 1st

plaintiff’s testimony and claimed to know of the acrimony between the two gentlemen and the plaintiff
and though there was an alleged issue of  non-paid pension this  was inadmissible.  In conclusion the
defendants submitted that the plaintiffs had failed to their case on a balance of probability and as such
urged the Court to dismiss the suit with costs.

22. The plaintiffs in their filed reply to the defendant’s submissions they reiterated their pleadings and
submissions.

DETERMINATION

23. Having analyzed the pleadings and the plaintiff’s witness testimony and exhibit evidence. I find as
follows; a libel is a defamatory statement made in writing or printing or some other permanent form”. The
elements of the tort of defamation are that the words must be defamatory, the words must refer to the
plaintiff and the words must be malicious. The words must be defamatory in that they must tend to lower
the plaintiff’s reputation in the eyes of right-minded persons, or must tend to cause him to be shunned or
avoided. The burden of proof is upon the person alleging that the said words to be defamatory to show
that a reasonable man would have understood them as such.

24. It is not in dispute that there were publications on 11th August 2001, 26th August 2001 and 10th



September, 2001 by the defendant but they allege the same was fair comment. It is trite law in a libel
claim that the alleged defamatory words must be set out verbatim as appearing the offending article/s. In
this regard am guided by East African Court of Appeal in Nkalubo vs. Kibirige [1973] EA 102 where it
was held:

“In all suits for libel the actual words complained of must be set out in the plaint. In libel and slander the
very words complained of are the facts on which the action is grounded. It is not the fact of the defendant
having  used  defamatory  expressions,  but  the  fact  of  his  having  used  those  defamatory  expressions
alleged, which is the fact on which the case depends…. This is not a mere technicality, because justice
can only be done if the defendant knows exactly what words were complained of, so that he can prepare
his defence. In this case the letter having been written in Luganda, the particular words complained of
should have appeared in the plaint in that language, followed by a literal translation into English…
Whereas it  is true that relief  not founded on the pleadings will  not be given but a court may allow
evidence to be called, and may base its decision, on an un pleaded issue, the court does not think that it
can be invoked to allow the introduction of what amounts to a new cause of action…The essence of a
defamation suit is that certain specific words used by the defendant were defamatory of the plaintiff.
Where one is dealing with spoken, it may, of course, transpire in the course of the evidence that the
words used were not exactly what the plaintiff believed them to have been, but if they are to the same
effect, he can still recover, although an application for leave to amend would be prudent. If, however, a
suit were founded on an allegation that certain words were used and then, without any amendment of the
pleadings, the plaintiff were awarded damages on evidence that substantially different words were used,
no defendant  would  know how to prepare  his  case  and injustice  rather  than justice  would  result…
Although  the  actual  defamatory  words  allegedly  spoken  must  be  specifically  pleaded,  so  that  the
defendant knows exactly what case he has to meet,” 

In the plaint dated 11th April 2002 the plaintiff pleads the following at paragraph 5.

“on or  about  the  11th august  2001,  26th August,  2001 and 10th September,  2001,  the defendant
entered, published and distributed or caused to be distributed during the said days respectively articles
in  its  “Taifa  Leo”  Edition  relating  to  registration  of  form  4  students  for  Kenya  Certificate  of
Secondary Education and/or issues concerning Kahuho Uhuru High School entitled:-

“WANAFUNZI KUKHOSA MTIHANI WA KCSE” (Students miss their KCSE examination)

“HOFU YA WAZAZI KUHUSU WANA WAO” (Parents worry about their children)

“USAJILI  WA  WATAHINIWA  WAZUSHA  ZOGO  SHULENI”  (Registration  of  examinations
candidates’ causes an uproar in school)”

The details of the publications of 11th and 26th August 2001 and 10th September 2001 were not set out
verbatim in the plaint. The  plaintiffs has annexed the said articles in the plaintiff bundle of documents at
pages 1, 2 and 3 and the translations at page 37 (a) 37 (b) and 38 to 41. Guided by the East African Court
of Appeal case of Nkalubo vs. Kibirige (supra) that in libel and slander cases the very words complained
of are the facts on which the action is grounded must be set out in the plaint and looking words set out in
the plaint at paragraph 5 in my view I find that what was pleaded or set out were the headings of the 3
articles. Paragraph 6 and 7 of the plaint sets out what the plaintiffs allege was defamatory. To prove their
claim on defamation it was important to set out details of the defamatory words. I therefore agree with the
defendants’ submissions that the plaintiff’s case cannot succeed. The headings of the articles as pleaded
in the plaint are not defamatory.

25. Were words published in the said articles malicious?

Odunga J. in Phinehas Nyagah v Gitobu Imanyara [2013] eKLR, quoted the case of Godwin Wachira
vs. Okoth [1977] KLR 24; where it was held that,  “Malice here does not necessarily mean spite or ill-
will but recklessness itself may be evidence of malice. Evidence of malice may be found in the publication
itself  if  the  language used  is  utterly  beyond or  disproportionate  to  the  facts.   That  may lead to  an



inference of malice but the law does not weigh in a hair balance and it does not follow merely because
the words are excessive, there is therefore malice…..

Further

…the failure to inquire into the facts is a fact from which inference of malice may properly be drawn. Any
evidence, which shows that the defendant knows the statement was false or did not care whether it be true
or false will be evidence of malice.”

From the wordings of the said articles as pleaded in paragraph 5 of the plaint I cannot infer any malice on
the part of the defendants as such I find that the plaintiffs have failed to prove their claim against the
defendant and as such I dismiss the plaintiff’s plaint with costs to the defendant.

Orders accordingly.

Dated, signed and delivered this 31st day of October 2014.

R. E. OUGO

JUDGE

In the presence of:-

…………….………..……………………….….….……......…..For the Plaintiffs

…………………………………………….…………………..For the Defendant

…………………………………….…………………….…………….Court Clerk


