
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT KISUMU

CIVIL CASE NO. 145 OF 2006

ODERO O. ALFRED …..........................................PLAINTIFF

VERSUS

THE ROYAL MEDIA GROUP LIMITED...............DEFENDANT

J U D G M E N T

1.   By a plaint dated 7th December 2006 filed on 19th December 2006, the plaintiff herein, ODERO
O. ALFRED, sued the defendant,  The Royal Media Group LTD seeking an order of Permanent
Injunction, general and special damages as well as the costs of the suit. The plaintiff's cause of action
was premised on a broadcast made by Radio Ramogi, a radio station owned by the defendant,   in their
9:00pm news bulletin on the 21st February 2006.

THE PLAINTIFF'S CASE

2.  According  to  the  plaintiff  on  the  said  day,  without  any  justifiable  cause  published  of  and
concerning the  Plaintiff  and caused to  be  widely broadcasted  a  defamatory  news item during its
9:00pm news bulletin aired in Dholuo. The words published in dholuo were as follows:

     "nitie japuonj moro St Mary's Kibuye Girls Primary ma ilungo  ni Mr. Alfred Odero na
ohero mulo thund nyithindo manyiri   kendo odhodho thindi gi to oluongo no chak mar
tuzo e   sache ma odong kog gi e tutuion. Samoro ka odhiyo e buche    maoko to owawo
achiel kuom gi odhi godo."

3.   The said words according to the plaintiff in their English translation mean:

     "There is a teacher by the name Alfred Odero at St Mary's Kibuye Girls Primary who likes
touching the breasts of        female pupils and even breastfeed whenever he remains coaching
them. He went ahead to nick-naming them TUZO           milk. Sometimes he persuaded one of
them to accompany      him whenever he attends outside meetings."

4.   In the plaintiff’s view the said words were not only false and malicious but were also calculated to
disparage the Plaintiff’s character and were meant to mean that the Plaintiff was a pervert  who was in
the habit of sexually molesting school girls and that he had actually committed a sexual harassment 
offence; that the Plaintiff is lacking in professional ethics. It was pleaded that publication of the said
words to the world at large has caused grave damage to the plaintiff's credit and his reputation has
been lowered in the eyes of the right thinking members of the public. That as a result, he has suffered
great mental torture, loss and damage. It was pleaded that despite the plaintiff having sent a demand
notice seeking retraction and apology and threatening to sue, the same never elicited any response.



5.  In his evidence, the plaintiff who testified as PW1 apart from relying on his statement filed in
Court told the Court that he has been a Primary school teacher since 1st April 1985 and has taught in
several  schools.  At the material  time he was the Deputy Head-teacher  at  St Marys Kibuye Girls
Primary school. He testified that during his teaching career he has won many awards for his excellent
work and for example that  in 1997 he was the best  mathematics  teacher  in the KCPE results  in
Kisumu Municipality. In 2000, he was the best science teacher in the zone.

6. On the night of 21st February 2006, he travelled from Nairobi to Kisumu. He arrived in Kisumu in
the wee hours of the morning. He went to his house and prepared to go to his place of work at around
10:00am on the morning of 22nd February 2006. On arrival  to school  he was confronted by his
colleagues who asked him about the news they had heard the previous evening on radio ramogi. He
was not aware what they were talking about. Later that day, his friend Dan Otieno (PW2) visited him
in his house seeking to understand how a respected person like him could have done the things he
heard on radio ramogi. He testified that the allegations made reflected on his career and the work he
had done over the years as a school teacher.  It also reflected on his christian walk as he was a staunch
member of the Anglican Church. 

7.  In cross-examination by  M/S Gacheru, the plaintiff stated that he did not listen to the broadcast
that night as he was travelling but that his friend confirmed that he had the news on radio ramogi. The
plainitff  also  agreed  that  he  sued  Royal  Media  Group Limited  instead  of  Royal  Media  services
Limited  who  are  the  rightful  owners  of  radio  ramogi.  The  plaintiff  did  not  produce  to  court  a
recording of the defamatory broadcast.

8.   PW2  DAN OTIENO, according to him, on the night of 21st Febraury 2006, he was in his house
relaxing  while  listening  to  the  9:00pm news on radio  ramogi.  In  the  course  of  the  bulletin,  the
presenter  stated  that  there  was  a  teacher  who was  molesting  schools  at  St  Marys  and  that  was
mentioned was that of his friend, the plaintiff, who was a teacher in the school. He was shocked and
he decided to go to his friends house to confirm what he had just heard.

9.   PW3, REGINALDA MORAA, testified that at the time, she was a teacher at Kibuye Primary
School it is also known as Kibuye Primary School.   On 22nd February 2006, she reported to work
and after school assembly, he found pupils standing in groups discussing something. On listening to
what they were talking about she heard them say that there was news on radio ramogi that the plaintiff
was sexually harassing girls in the school. On cross-examination, she stated that she does not listen to
radio ramogi as she is not luo.

10.  PW4, JOSEPH RAMOGI OCHOLA testified that he was member of the team that was sent by
the ministry of education to investigate the plaintiff on the allegations of sexual harassment of school
girls. He told the court that after carrying out their investigations, the only thing that came up was that
he  was  a  strict  disciplinarian  and  that  they  did  not  get  any  truth  from the  allegations  of  sexual
harassment.

The plaintiff did not filed any submissions.

DEFENDANT'S CASE

11.  At the close of the plaintiff’s case, the Defendant called its witness. Charles Odhiambo was the
only defendant witness. According to him he was a journalist with Royal Media Services Limited
attached to radio ramogi. He stated that he was the deputy heard of radio. It was his testimony that
radio ramogi did not broadcast the said words. He also stated that Royal media services and Royal
media group were two different entities.  On cross-examination by Mr. Kopot, he admitted that he is
not the one who presented the 9 o'clock news on the material day and that he did not have a record of
the news bulletin. He insisted that the royal media services limited was the owner of radio ramogi and
not royal media group limited.

12.  The defendant also filed written submissions. It was submitted the suit was brought under the



wrong name and as such the same ought to be struck out. That suing Royal media group instead of
royal media services was fatal.

13.  It  was further submitted that the act complained of was libel and such the plaintiff  bore the
burden  of production of the libellous material itself in a permanent form. In support of its submission,
the  defendant  relied  on  Gatley  on  Libel  and  Slander,  10th  Edition  paragraph  32.5.  It  was
submitted that in essence, for the plaintiff to succeed in this case, he ought to produce the radio clip
containing the words complained about. That he ought to have played it in court to proof that the
words complained of were made by radio ramogi and not by any other radio station that broadcasted
its content in dholuo.   The defendant relied on the case of  PHINEHAS NYAGAH VS. GITOBU
IMANYARA NRB HCCC NO. 697 OF 2009 and urged the Court to dismiss the suit with costs.

DETERMINATIONS

PRELIMINARY ISSUE

14.   Before entering into an analysis of the substantive issues raised in this suit, it is imperative that I  
dispose a preliminary issue raised herein. The defendant has argued in its submissions that the suit
herein should be struck off because it has been sued under the wrong name. The defendant produced
its  certificate  of  incorporation  to  show  that  its  actual  registered  name  is  ROYAL  MEDIA
SERVICES LIMITED and not ROYAL MEDIA GROUP LIMITED.

15.  In my view this case is clearly covered by Order 1 rule 10(2) of the Rules. Under Order 1 rule
10(2) of the Civil Procedure Rules, this court has the power, on its own motion, and even without the
need for an application by any party to order the addition of any person in any suit, at any stage,
whose presence before the court is necessary for the effectual and complete adjudication of the issues
involved in the suit. The Court could at any stage of the proceedings, “either upon or without the
application of either party,’ exercise his discretion and order the substitution of the proper party.

16.  The Court of appeal in JIWA VS-  JIWA & ANOTHER [1990] eKLR  emphasised on the
Court's discretion and stated as follows:

“The fact that there was no formal application for an order of substitution and/ or
that Mr Machira argued that there was nothing wrong with the plaint could not, in
the slightest, fetter the exercise of the judge’s discretion. It will be observed that sub-
rule (2) of rule 10 negatives emphatically the proposition of the Judge that there are
circumstances  when  it  would  be  unreasonable  and  injudicious  for  the  court  to
exercise its discretion without an application of either party.”

17.  Royal media services limited has always participated in the matter  right from the beginning.
When the matter was filed, it entered appearance and even filed a defence. It fully participated in the
trial and at the end filed submissions. I hold that it will not suffer any prejudice if the defendant is
substituted as Royal Media Services Limited as the rightful owner of radio ramogi. Consequntly the
name of the defendant that is ROYAL MEDIA GROUP LIMITED be struck out and the name of
ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED be added in order to enable this Court to effectually and
completely adjudicate upon this matter. That said, I now turn to consider the major issues arising.

A CASE FOR DEFAMATION

18.   Defamation is a tort defined under  BLACKS LAW DICTIONARY,  9TH ed.  as the act of
harming the reputation of another by making a false statement to a third person. A false written or oral
statement that damages another's reputation.

19.  ODUNGA  J. in  DORCAS  FLORENCE  KOMBO  V  ROYAL  MEDIA  SERVICES
LIMITED [2014] eKLR defined defamation in the following terms:



“Defamation is a tort and is defined as the publication of a statement which, tends to
lower a person in the estimation of right thinking members of the society generally or
which tend to make him be shunned or avoided. The defamatory statement is one
which  has  tendency  to  injure  the  reputation of  the  person  to  whom it  refers  by
lowering him in the estimation of the right thinking members of society generally and
in particular to cause him to be regarded with feelings of hatred, contempt, ridicule,
fear, dislike and disesteem.'

20. For a case of defamation to be made, there must be publication that is communication of the
words to at least one other person other than the person defamed. It is also necessary to show that the
published words disparaged the reputation of the plaintiff or tended to lower him in the estimation of
right thinking members of society generally. The words must be maliciously published and malice can
be  inferred  from  a  deliberate  or  reckless  or  even  negligent  ignorance  of  facts.  See.  DORCAS
FLORENCE KOMBO V ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED [2014] eKLR

21. There are two kinds of defamation; slander and libel. Libel consists of a defamatory statement or
representation in permanent form, such as written form, video or programme service  while as slander
is defamation by word of mouth.

22.  From the above definitions, it is apparent that for an action in tort of defamation to succeed, then
the following elements must be established.

a. That the defamatory statement was made maliciously and  were injurious to the reputation of
the plaintiff . 

b. That there must be a publication of the defamatory statement to a 3rd party. 

WAS THE PLAINTIFF'S REPUTATION INJURED?

23.  The words used in the statement were to the effect that the plaintiff was in the habit of molesting
school girls  to an extent that he had nicknamed them tuzo. Whereas I do not entirely agree with the
meaning attributed by the plaintiff to the said words, it cannot be gainsaid that the words were clearly
defamatory of the plaintiff.  A reasonable person could easily construe the words to mean that the
plaintiff was a paedophile who has committed a heinous crime. Obviously such a person would not fit
to be trusted with children let alone being left with them in a classroom. I am therefore clear in my
mind that the plaintiff’s credibility and reputation must have been injured by the words.

WERE THE WORDS PUBLISHED IN GOOD FAITH?

24.    As stated elsewhere in this judgment, malice can be inferred from deliberate or reckless or even
negligent  ignorance  of  facts.  It  is  clear  that  the  statement  was  made  whilst  investigations  were
ongoing and no verdict had been reached. No child had complained that the plaintiff had molested her
nor were there complaints from parents that their children had been molested. The only complaint was
that the plaintiff was a strict disciplinarian. It is therefore clear that the publication was manifestly
reckless.  The reporter did not bother to countercheck the truthfulness of the information received
before airing them same.

PROOF OF PUBLICATION

25.   For an action in tort of defamation to succeed, there is also the requirement of publication. It
must be proved that the defendant was responsible for the publication. In libel cases, plaintiff must
present  evidence  of  the  publication  by  the  defendant.  Failure  to  so  provide,  the  allegation  of
publication  is  deemed  to  be  no  more  than  bare  assertion.  See.  GANTLEY  ON  LIBEL  AND
SLANDER (SUPRA) AT PARAGRAPH 34.7.

26.   The case before me is one of libel. I say so because, publication of words in the course of any
programme  included  in  a  broadcasting  service  is  treated  as  publication  in  a  permanent  form.



GANTLEY ON LIBEL AND SLANDER 11TH ED AT PARAGRAPH 3.9. provides as follows:

'for purposes of the law of libel and slander the publication of words in the course of
any programme included in a programme service shall be treated as publication in
the  permanent  form'...there  is  no  doubt  that  the  effect  of  this  is  to  make  such
broadcasts libel rather than slander.

27.  It follows therefore that a duty lies on the plaintiff to produce evidence of such a broadcast. In our
present case, the plaintiff did not produce such evidence. I do acknowledge the fact that it might have
been difficult to obtain such evidence considering that it was in the hands of the defendant. Even so
nothing would have stopped the plaintiff from asking for the Courts assistance to obtain the news
clips. As was correctly stated by the defendant, there are other radio stations that broadcast in dholuo.
Only PW2 seems to have heard the statement being made, even the plaintiff himself did not hear .
There are other stations that air their content in dholuo and there is thus possibility of error and the
plaintiff's allegations cannot be deemed to be anything else but mere assertions.

28.    Consequently and in light of the above determination in as much as I hold that the words uttered
defamed the palintiff, I am however, unable to find that the source was the defendant.  The case was
not proved on a blance of probabiliies and  that the same is dismissed with costs.

Dated, signed and delivered this 23rd day of November, 2015.

H. K. CHEMITEI

J U D G E


