
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA

AT NAIROBI

CIVIL CASE NO.290 OF 2008

JAMES GITAU SINGH.....................................................................PLAINTIFF 

VERSUS

HEADLINK PUBLISHERS LIMITED.…...................................1ST DEFENDANT 

PAUL KIMANI T/A PRINT MAXIM.......................................2ND DEFENDANT 

TOM ALWAKA.....................................................................3RD DEFENDANT 

BRYAN YONGO.....................................................................4TH DEFENDANT 

JUDGMENT 

Subject: Defamation

1. The plaintiff James Gitau Singh sued the defendants herein Headlink Publishers; Paul Kimani T/A
Print Maxim; Tom Alwaka; and Bryan Yongo vide a plaint dated 3rd July 2008.   The plaintiff’s claim
against the defendants jointly and severally is for:

a. Compensatory damages. 
b. Aggravated damages and or exemplary damages. 
c. An injunction to restrain  the defendants  whether by themselves, their servants and or agents  or

otherwise from further  publishing  the said or similar  libel upon the plaintiff; 
d. A withdrawal by way of publication in the 1st defendant’s weekly citizen front cover in both Daily

Nation and Standard Newspapers a complete apology to the publication complained of. 
e. A  permanent  injunction  restraining  the  1st  defendant  and  3rd defendant  from  publishing  the

Weekly Citizen or any other publication. 
f. Costs and interest. 
g. Such other relief as this court may deem fit. 

2. The 1st defendant did not enter appearance hence interlocutory judgment was entered against it  in
default.  The  claim  against  the  2nd defendant  was  withdrawn.  The  3rd and  4th defendants  entered
appearance  and filed  defenses  but  did  not  appear  in  court  during  the  hearing  despite  notice  of 
hearing  date being  served  upon them.  The plaintiff was therefore allowed to proceed with the hearing,
the defendants’ absence notwithstanding, in accordance with the provisions of Order 12 rule 2(a) of the
Civil; Procedure Rules.



3. The  plaintiff  alleged  in his plaint that  on 16th June  2008, the 1st defendant  Headlink Publishers  Ltd
published  and printed  the following  defamatory  words of the  plaintiff in the Weekly Citizen “Kibaki 
family lawyer caught   in sex Act.”  The article which was reproduced in the plaint at paragraph 8 stated:

“Now Kibaki lawyer unmasked

“James Singh Gitau- a top lawyer based at Unity House, Koinange Street Nairobi whose clients
include members of President Mwai Kibaki family is causing havoc in the country’s houses of
vice.

The lawyer   of mixed   origin   in  his  mid 40’s  has impregnated   a  record   18 women and 
abandoned   the children  amid threats   that he   would use   his connections and influence   to 
neutralize them should   they attempt   to file any claims  against him.

Gitau who  is also a lawyer   to Finance Minister Amos Kimunya   a key member   of Kibaki
kitchen cabinet  is  further  reported   to  prefer   the so-called   group sex or groupies   to  the 
initiated   and does not   bother to take   any protective   measures.

One  of the   victims, according   to our investigation, is a sacked   Kenya Airways   hostess by 
the name   Cynthia, now a pale shadow   of her former   dazzling   self and who rues   the   day
her path crossed with   Gitau’. after Cynthia’s sacking   from the   national carrier   that passes 
itself   as the pride of Africa, Singh, commonly known as Mhindi Mwafrika   in the high circles
threatened  her with dire   consequences   if she ever as little   as entertained  the thoughts of 
the two being intimate   again.

In  private,  Gitau,  who  was   fostered   by  the  late  powerful  permanent  secretary  Hezekiah
Nelson Oyugi lionizes   himself as the most   successful young lawyer   in the country with   who
is who clients   and can buy anybody.   Among his clients is Asian tycoon Manish Shah, the
brains behind collapsed Trust Bank and Citi Finance.

Singh  despite   having  been  raised  by  late  Oyugi,  has  engaged   in  auctioning  property 
owned   by the same  family   that raised him up and occasionally disclosed in social places   how
the   widows of the late PS  queue   in his office   awaiting   for hand-outs   which he   refuses   to
give.

Our investigation reveals as a result of being heartless, his wife, banker working at Citi Bank
head office Upper Hill Nairobi is in deep shock.

And  to  make  matters   worse,  Singh  who  frequently   drinks  with  the  Finance  Minister   at
“Soho’s” Karen Blixen, Dusty Nails and Macushla   is embroiled in a tug-of –war   with a lady
of mixed   origin called   Julie     with whom he   had a three year   old baby.   Although he has
flatly rejected her, the lady has sworn to go down fighting, saying that it is time someone belled
the cat.

Nene Kalinga is the saddest case.   She befriended the lawyer, had a kid     with him and died
mysteriously  in  a  tragic  road  accident,  but  the  flamboyant  lawyer  still  refused  to  take
responsibility of his child.

Known to acquire   top of the range automobiles   from unsuspecting Asian clients     whom he 
charges   exorbitantly,  the lawyer  preys   especially  on those   who are incapable   of paying 
whose   vehicles   he confiscates before   using   them to entice   his victims.

Our two- month   investigations   which involved   a 24 hour chase   with the latest   undercover 
technology equipment   unearthed  his secrets   happenings   in various   bedrooms   and social
joints.



Singh who has a tattoo on his upper arm is a man of means in the real estate world.    He has
acquired various homes through his proxy auctioneering firm and has eight  houses in the
high-end Runda Estate Nairobi.   Controversy surrounds a house in a Riverside Drive which he
claims to own yet the real owner still claims he acquired it fraudulently.

We have established   that former   Limuru MP George Nyanja, who designed Nyayo Stadium,
Nairobi West   is cursing  the day he met   the shrewd, outwardly   polite  lawyer   who  likes
donning  designer –made  suits   and shoes   resembling  those   of Minister Kimunya.

Whenever   out of the country running errands   for the minister , which involves   millions of
shillings, Singh spends a good part   of his time and money   shopping  around  for classy suits 
from the capital fashions   of the world.

Back to Nyanja saga, it is said sometimes back, the lawyer bought the ex-MP’s home through a
proxy company for a paltry sh 60 million.   The property in question is located in the much –
coveted Karen and is said to be valued at over sh 350 million.

Using his political   connections, he is   said to hold   offshore   bank accounts   and secrets   of
the First   Family’s business   investments   both locally   and internationally.   It is suspected,
Singh  was  instrumental  in  helping  the  First  Family  acquire  substantial  shares  in  tycoon
Nausha Merali’s Equatorial Bank which has a branch at Bruce House Nairobi, a building
owned by the president.

A source   who has been close to Singh for years   claims   he has gone crazy   and is overheard 
saying that he defrauded  the First Family in the controversial land tussle   pitting a Citi lawyer   
and Belgo Holdings   relating   to prime property in Kitusuru .

He also attempted to defraud an MP from Western province sh 50 million and demanded an
inducement from him to enable     him compromise his case     with an Asian-owned bank.

Our sleuths have established   that   Singh leaves his house   at 7am on some occasions, moves 
like he   is going to his   office then   goes   to visit his   girlfriends  with whom he spends   a good  
part of   the day.

His victims include green university students and span across young corporate executives, high
–class flesh peddlers to prominent models in the country.

The latest victim   mostly found in his company  is a banker aged 23 years whom he  took to 
the Rhino Charge   in Nanyuki   where they spent   four nights   while his wife   remained  at
home  lonely nursing   his two sons.   The wife   is said to have   given up on him   saying  that 
she is  hanging  around  the lawyer for money yet   she is a   well  paid banker and can be 
independent.

During     parties   at the Runda house   he acquired   through public auctions, he invites   his
girlfriends   who  openly  ridicule   his  wife   for  apparently   having  failed   to  tame  her 
cassanova  of a husband.

A number of lawyers have now been engaged to file maintenance cases against him in a battle
that has now spilled to the press.

The army of victims, we have information, are   at an advanced   stage   of planning   to storm his
office with   wailing   babies   of all looks   and colours   and challenge   the lawyer   with DNA
tests.

The  move  is  likely  to  impact  on  his  corporate  clients.   The  list  of  his  clients  includes
commercial banks and leading Asian tycoons.   He boasts to be close to judges who rule in his



favour.

Singh Gitau, who   also owns large tracts   of coffee frames   in Kiambu, is   also at loggerheads 
with lawyer   Mungai Muriu   as to who is in   control   of Minister   Kimunya’s legal matters.

Confidants   of the two lawyers   say the   bad blood  between the two learned   friends   has to   do
with damning   reports   on unscrupulous   deals in the offing which according  to   documents
in our   possession run into millions   of shillings.

But for now, a source   at James Singh Unity House   office revealed, he holds   sh 2.5 billion in   
secrecy   on behalf   of the   minister   on account   of various deals.   However, the evidence   we
have   is that, the fee charged   on the said amount   is exaggerated   with the lawyer   boasting 
that Kimunya     was at one time an  accounts clerk   with Securicor (K) ltd   living in Buruburu
and that   the minister   who has   no children is at his beck and call.

The flamboyant lawyer’s wife is Phoebe Gitau with sons Kimani and Kinyanjui.

Singh is among lawyers who have used State House links to mint money.   Lawyer Fred Ngatia,
John Khaminwa, Gibson Kuria Kamau are a smiling lot too.

During the Moi era, lawyer Donald Kipkorir could   not allow any skirt   to pass before   him 
and now   is struggling   to survive   after committing   himself to refund   millions of shillings   he
owes   state corporations.   He acted as a lawyer to strategic parastatals and even Moi’s son
Gideon and was associated with a number of dubious deals.

With his offices at Posta Sacco, Kipkorir’s clients included Moi’s friends but now his survival
depends on God’s mercy as women laugh at him and fellow learned friends discuss his fall
from grace to grass in the open.

Whether James Singh Gitau will be another Donald Kipkorir, only time will tell.” 

4.  The plaintiff  alleged that  the above words  in  their  natural  and ordinary meaning meant  and were
intended to mean:

i. That the plaintiff   who acts   for President Mwai Kibaki   family visits   houses of vice 
ii. That the plaintiff had impregnated 18 women and abandoned the children. 
iii.That the plaintiff would use his connections to neutralize the women he had impregnated should

they file suit against him. 
iv. That the plaintiff is involved in act of group sex. 
v. That the plaintiff had fathered d a child with Kenya Airways hostess, Cynthia and abandoned her. 
vi. That the plaintiff having been fostered by the late Hezekiah Oyugi has wrongfully sold the late

Hezekiah Oyugi’s family assets and boasts that his widows queue for handouts at his offices. 
vii.The plaintiff has fathered and abandoned a 3 year old child with a woman called Julie. 
viii.That the plaintiff has fathered a child with Nene Kalinga and abandoned the child despite Nene

dying     in a mysterious road accident. 
ix. That  the  plaintiff   charges  exorbitant   legal  fees   from  his   clients   and  confiscates   motor 

vehicles   from them  when they   are unable   to pay. 
x. The  plaintiff  despite  practicing  as  an  advocate  has  an  auctioneering  firm  which  he  used  to

purchase houses in auctions. 
xi. That  the  plaintiff  has  eight  (8)  houses  in  Runda including  one on  Riverside  Drive  which  he

acquired fraudulently. 
xii.That the plaintiff, whilst acting for George Nyanja has purchased Mr Nyanja’s house for kshs. 

60 million when it was valued at over kshs.   350 million. 
xiii.That the plaintiff is Honourable Kimunya’s lawyer and runs illegal errands for the minister. 
xiv.That the plaintiff maintains illegal accounts on behalf of the First Family and is privy to the First

Family’s investments both locally and internationally. 



xv.That the plaintiff helped the First Family acquire shares in Equitorial bank. 
xvi.That plaintiff has defrauded the First Family of a property in Kitusuru pitting a Citi lawyer and

Belgo Holdings. 
xvii.That the plaintiff attempted to defraud an MP from Western province of kshs.   50 million and

demanded a bribe to enable him compromise a case. 
xviii.That rather than go to his office, to work in the morning, the plaintiff visits university students,

models and high class flesh peddlers. 
xix.That the plaintiff took a young banker of 23 years to the Rhino Charge where they spent four

nights whilst his wife remained at home. 
xx.That he invites girlfriends for parties at his home in Runda, who openly ridicule his wife. 
xxi.That the plaintiff has several maintenance suits against him. 
xxii.That the plaintiffs uses his close connections with judges so that the latter can rule in his favour. 
xxiii.That the plaintiff  is involved in unscrupulous deals which have led to fall  out between him

another lawyer, Mungai Muriu Advocates. 
xxiv.That  the  plaintiff  is  holding  kshs  2.5  billion  in  a  secret  account  on  behalf  of  Honourable

Kimunya. 
xxv.That the plaintiff is charging Honourable Kimunya exaggerated fees. 
xxvi.That the plaintiff boasts that Honourable Kimunya, who is a minister, is at his beck and call. 
xxvii.That the plaintiff has used his State House connections to mint money. 
xxviii.That the plaintiff’s conduct is similar   to that of Mr Donald   Kipkorir, a lawyer   allegedly

involved   in dubious   deals   during   the Moi era   and who was a   rampant   woman chaser. 

5. The plaintiff also alleged that the said published words were intended to mean:

a. That the plaintiff is a womanizer. 
b. That the plaintiff has no regard towards his marital obligations. 
c. That the plaintiff visits prostitutes. 
d. That the plaintiff is dishonest and cheats his clients. 
e. That the plaintiff is a dishounorable person. 
f. That the plaintiff is unpatriotic and a thief who hides money abroad. 
g. That the plaintiff bribes Judges. 
h. That the plaintiff is dishonourable and unfit to be an advocate. 
i. That the plaintiff has acquired immense property through fraudulent means. 
j. That the plaintiff has defrauded the First Family of property in Kitusuru. 
k. That the plaintiff uses illegal means including state house connections to block people of their

legal rights and expectation. 
l. That the plaintiff has conspired and connived with the First Family and minister for finance in

defrauding and looting of the country resources. 
m. The plaintiff is a hypocrite and without any sense of objection, propriety or morality. 

6. It  was further averred by the plaintiff  that the  defendants  caused  photographs  of the plaintiff to be
published  and arranged in such a manner  as to suggest  that the plaintiff  had been involved in sexual
conduct  with the person in the photographs.

7. The plaintiff testified on oath as PW1.  He stated that he was an advocate of the High court of Kenya
and a businessman engaged in real property management.  He adopted his witness statement recorded on
30th September 2014 and filed in court on 7th October 2014’ as his evidence in chief.

8.  In  the  said statement,  with amendments  allowed by the court,  the plaintiff  testified  that  he had
previously  worked  with  Hamilton  Harrison  and  Mathews  Law  Firm  until  January  2001  when  he
established  his  own law firm of  Singh Gitau  Advocates  and  in  2011,  he  founded  LJA Associates 
together   with Linda Watiri Muriuki and Andrew Mukite  Musangi.  The plaintiff  also stated  that he
was  a dedicated  family man, drops his children  (sons)  to school  at 7.30 am  and by 8.00am he is in
office  preparing  to attend to court by 9.00a.m.  That on Monday the16th June 2008 when dropping his to
son to school he was surprised to see a weekly citizen publication bearing the headline: “Kibaki family
lawyer caught in sect Act”  with page two running a further  “Now Kibaki lawyer unmasked”.  He



averred that the whole story was a malicious fabrication intended to defame him and embarrass him in the
eyes  of  his  family,  friends,  colleagues  and  clients.  Further,  that  the  publication  was  written  in  a
sensational manner so as to attract as much attention as possible.  The  plaintiff further testified  that no
comment  was sought  from him despite  being  mentioned  in an extremely unfavourable  context and
only found out about  the article  accidentally  on his way  taking his son to school.

9. The plaintiff further testified that the three  photographs  used were his true image, though the images
were more  than eight  years old  as at the time of  publication and were  taken  at a friend’s  house and
not a brothel as alleged.  In addition, that  the  two ladies who featured  were  his  friends  Ms Wangechi 
Gitau  advocate  and  Ms Stacy  Muthoni  a niece  to Mr Njee  Muturi  who was the  best  man at  the
plaintiff’s wedding hence they  were not prostitutes  as alleged in the article.  He further  stated that the
only property  he owned  was his Runda house  wherein  he resided and that he  did not own any property
on Riverside  Drive  and neither   did he acquire  any property  fraudulently contrary to the  allegations in
the article.

10. The plaintiff  stated that at the material  time, he represented  Citi Finance  Bank and not Honourable
George Nyanja  as alleged  in the article  and that  neither  did he  buy a house belonging  to George
Nyanja, which  property was  sold by his client  the Bank – Citi  Finance Bank under  its statutory power
of sale  to Red Mars  Holding Limited.  The plaintiff denied that  he ever  acted for  the first family and 
or that he maintained  accounts  on their behalf  and neither  was he instrumental  nor involved  in the
alleged  purchase of  Equatorial  Bank on their behalf.  He also denied allegations that he ever  defrauded  
the  first  family  or that  he was connected to  State  House to  make money  or seal  deals  or that  he
defrauded  a Western MP kshs  50,000,000 as alleged in the impugned publication.  The plaintiff admitted
knowing Mr Amos Kimunya but denied acting for him, drinking or socializing with him or holding kshs
2.5 million for him.  He also denied allegations that he knew Manish Shah, the Asian tycoon behind Trust
Bank and Citi Finance Bank.  He denied engaging in any form of professional misconduct while billing
his  clients  and  or  that  he  relied  on  favours  from Judges  to  win  a  case.  The  plaintiff  denied  ever
impregnating 18 women nor abandoned their babies.  He also  denied having   intimacy relations with the  
ladies named  in the article, impregnating  them and  or having  a tug of war  or maintenance  suits  filed
against  him.  The plaintiff testified that  the 4th defendant  Bryan  Yongo had requested  to meet  the
plaintiff and the two met  at the ABC Centre  and the  4th defendant asked the plaintiff  whether the latter
could help in a case in which the plaintiff  was acting as advocate  for Citi Finance  Bank in HCC 1965/91
and HCC 251/2008 in which the plaintiff was George  Nyanja  and Citi Finance  Bank was  the defendant,
to ensure  that the plaintiff  in the case George Nyanja  got his property back from the Bank and the 4th

defendant  would  ensure the plaintiff was well  compensated  if he agreed  to help.  According to the
plaintiff, he declined the request and compensation offer and that is when the 4th defendant told him he
would teach the plaintiff a lesson by publishing information he had concerning the plaintiff.   Further  that
after the impugned  publication he met the  3rd defendant  who demanded  kshs 200,000 for him to issue 
a retraction and apology in a subsequent article  and it was  upon the plaintiff’s failure  to pay the said
money that  another  article  in the  weekly citizen  30th June 2008 headlined “ Revolt Brews in Cabinet”
with a sub heading “ As   Libya buys   Kimunya Crude   Oil Shop buys Golden Beach   Hotel Mombasa 
through lawyer James Singh.”

11. The plaintiff stated that  he had acted  for the claimant  in HCC 99/2005  Mary Muthoni Murithi,
William  Gachengo Nduhiu, Dunkan Nderitu  Ndegwa, Edwin Alfred Bristow  as  administrators of the
estate  of  Samson  Muriithi  Nduhiu  V KCB and Mutuality  Investment  Trust  Ltd  but  denied  being 
involved in the sale of Golden Beach  Hotel.

12. The plaintiff further stated that  he complained  in writing  to the Media Council  of Kenya who  in
turn wrote to the 1st defendant  to respond by 9th July 2008 but  it had no powers to restrain  defendants 
from further  defaming  him.

13. According to the plaintiff, the articles were merely intrusive in his private life and were not news
worthy neither were they of public interest to necessitate a headline coverage.  The said articles are said to
have caused him great anguish and distress and affected his life and two sons who are mentioned.  He



also  lost  many friends  who read the article  because  of  allegations  of  corruption  and infidelity.  The
plaintiff singled out Mr Rajan Shah a neighbor and close friend and after him reading those articles him
and his  family became uncomfortable  with him in their  house during their  events.  Further,  that  the
articles causes members of the Asian community who were his clients to shun him.  He further stated that  
the articles affected his profession and  branded   him as a corrupt, overcharged clients, acted against 
clients interests  and therefore clients  and prospective  clients  were  hesitant  to be associated with  him
due  to  the  taint  of  immorality  and  corruption.  Even  his  professional  colleagues  shunned  him.  He
produced all the documents referred to him in his testimony as filed in court as exhibits. 

14. The plaintiff also called PW2 Mr Rajan Shah who testified on oath, adopting his statement written on
30th September 2014.  He stated that he was a friend and close associate  of the plaintiff  before the
impugned publication. That the plaintiff was also his lawyer and they visited each other as family friends
since the plaintiff  even shared a birthday with PW2’s eldest  daughter  Jiya.  That  after  the  impugned
publication, people started calling PW2 asking him whether he had read the sensational story about his
friend in the Weekly Citizen and when he told them that he had not read, they told him that his lawyer the
plaintiff was a conman, womanizer hence he should be careful on his dealings with the plaintiff.  That he
read the publications  after which he was shocked since he knew the plaintiff to be an honest ad upright
person. That after the said publication, he avoided the company of the plaintiff  and did not give him any
more legal work as before and neither could he refer any of his friends as earlier done to the plaintiff
because he dreaded being seen with a person who had been painted in bad light as an immoral, corrupt
person. That he later met the plaintiff  and even after the plaintiff  explaining himself  out, it  took the
witness along time to believe him, which was after the court injuncted the newspaper. That the story is
also found in the internet and every time he googles out the plaintiff’s name, the story pos up. Further,
that some of his friends always bring up the story of the plaintiff stating “your friend lawyer who had a
story in  the Citizen.”  He also testified  that  some Asian business  persons took away work from the
plaintiff who as a result suffered financial loss and had to borrow some money from the witness.

15. At the close of the plaintiff’s case, the defendants never offered any evidence.  Despite being served
with a hearing notice, they or their advocates on record did not attend court. The plaintiff’s evidence
therefore remained uncontroverted.  The plaintiff filed  written submissions  on 17th June 2015, urging
the  court to  find that he had  proved his case  against the  defendants  more specifically that  he had 
proved all the ingredients of defamation and prayed for  judgment  against  the defendants as prayed.

16. According to the plaintiff, the published words were defamatory of him in that in their natural and
ordinary meaning they meant that

1. He visited  houses of  vice 
2. He had impregnated 18 women and abandoned d their children. 
3. He would use his connections to neutralize the women he had impregnated should they file suits

against him. 
4. He was involved in acts of group sex. 
5. He had fathered a child with a Kenyan Airways Hostess, Cynthia and abandoned her. 
6. Having been fostered by the late Hezekiah Oyugi had wrongly sold his family’s assets and boasted

of his windows queuing for hand outs in his offices. 
7. He had fathered and abandoned 3 year old child with a woman called Julie. 
8. The plaintiff also contended that the said words as published were understood printed in such a

manner as to suggest that the plaintiff had been involved in sexual conduct with the persons in the
photographs. 

9. On quantum, the plaintiff submitted that  as the publication had  injured his reputation and hurt 
his  feelings,  he was entitled  to  compensatory damages  as  defined  in  Biwott  V Clays Ltd
[2000] 2 334 and John  v M.G Ltd [1996] 1 ALL ER 35.  He submitted those who read the
publication and were his friends and professional colleagues shunned him and treated him with
contempt.  He lost clients like PW2 and others whom the witness used to refer to him, who never
wanted to be seen with the plaintiff in public.  He had to borrow money as clients shunned him. 
The plaintiff relied on Johnson Evan Gicheru V Andrew Moron & Another [2005] e KLR. in
urging the court to consider the factors for compensatory damages on libel actions which were :- 



i. The  objective  features  of  the  libel  itself,  such as  gravity,  its  province,  the  circulation  of  the
medium in which it is published, and any repetition. 

ii. The subject effects on the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself but from the
defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial itself. 

iii.Matters tending to mitigate damages such as the publication of an apology. 
iv. Matters tending to reduce damages. 
v. Vindication of the plaintiff’s reputation past and future. 

17. He submitted  that no clarification  was sought  before publication  and republication thereof which 
had the  intention of destroying  his otherwise unblemished  professional  and personal reputation  hence,
calculated  to inflict  maximum damage  to him.  He prayed for kshs  15,000,000 compensatory  damages
based on the case of  Nation Media Group Ltd & 2 Others  V John Joseph Kamotho  & 3 Others ,
Biwott V Mbuguss & Another  [2002] KLR  1 321.  Daniel Musinga V Nation Newspapers [2005] e
KLR, Benson Ondimu Mesese v KTDA [2005] e KLR.

18. The plaintiff  also prayed for  aggravated damages of 5,000,000 on the ground  that the defendants 
having demanded  for  kshs 200,000/-  to recant the stories,  and  upon the plaintiff failing to pay the
same, they republished the article thereby acting with improper  motive.  He relied on  John V MGN
(Supra) and Biwott V Clays (supra).  He also  prayed for an injunction restraining the defendants  from
publishing  the  same libel  article,  a  withdrawal  of  the  said  publication;  a  complete  apology  and  a
permanent  injunction  restraining  the  1st defendant  and  3rd defendant  from  publishing  the  “weekly
citizen” or any other publication. The plaintiff also prayed for costs and interest.

Determination

19. The plaintiff filed statement of agreed issues together with the             2nd defendant against whom the
suit  was  withdrawn.  The said  issues  are  filed  on  23rd July  2010.  The 4th defendant  filed  his  own
statement of issues on 13th July 2010.  The plaintiff’s statement of agreed issues is

1. Whether  the 1st and  2nd defendants  published  and caused  to be printed  a libelous publication in
the weekly citizen on 16th June  2008 at the instigation of the  4th defendant. 

2. Whether  the plaintiff was wrongly  and maliciously defamed  by the defendants  in a subsequent 
publication in the weekly citizen  on  30th June 2008. 

3. Whether   malicious conspiracy to publish constitutes  a cause of action  (4th defendant’s defence) 
4. Whether the 2nd defendant printed the weekly citizen on 16th and          30th June 2008 or was it

Mo Printers. 
5. Whether  the 3rd and 4th defendants maliciously and with  intent to  injure the plaintiff conspired  

and caused  to be published  in the weekly citizen false and  defamatory photographs  purchased
from the  4th defendant. 

6. Whether   the 2nd defendant published the photographs. 
7. Whether the plaintiff had reasonable cause to allege that the                2nd defendant   printed   the

publication. 
8. Whether the photographs published by the 1st and 2nd defendants were fabricated and old and

published in a manner suggesting the plaintiff had been involved in sexual conduct with the person
in the photographs. 

9. Whether the 4th defendant bears any responsibility for the matters averred in paragraph 13 of the
plaint (4th defendant’s defence). 

10.Whether the plaintiff’s suit discloses a cause of action against the 2nd and 4th defendant’s. 
11.Whether  the  publication  in  the  weekly  citizen  have  seriously  injured  and  his  character  and

reputation as an advocate, citizen, and father been brought to disrepute. 
12.Whether the plaintiff is entitled to the relief sought. 
13.Who is to bear the cost of this suit? 



The 4th defendant filed 8 issues for determination but never participated in the proceedings.

20. Having considered   the pleadings  by the parties  to this suit, the evidence both oral and documentary  
as adduced  by the plaintiff and his witnesses   and the submissions  filed supported by case law, and
noting  that the defendants  never tendered  any evidence  in  support of their defenses to controvert or
rebut the plaintiff’s allegations  and testimony, this court finds the following issues as appropriate for
determination  in  the  circumstances  of  this  case,  as  most  of  the  issues  framed  by the  parties  can  be
conveniently considered together:-

1. Whether  the publication of 16th June 2008 complained of was and concerning the plaintiff  is
capable of being construed as being defamatory. 

2. Whether the said publication was made maliciously. 
3. Whether  there was a conspiracy between the 1st,  3rd and 4th defendants  and each of them to

publish or cause the publication in question of and concerning the plaintiff. 
4. Whether the plaintiff’s reputation was injured as a result of the impugned publication and if so,

what damages is the plaintiff entitled to. 
5. What orders should this court make? 
6. Who should bear the costs of this suit? 

21. The court  in determining defamation cases  must at all times balance  the provisions  of Articles  33,
34  and 35 of  the  Constitution,  dealing  with  freedoms of  expression  and  freedom of  the  print  and
electronic  media  and  the individual’s right  to access information  on the one hand and the command
under Article  28 of the Constitution on the right to respect and uphold the inherent dignity of every
person.  On the right to access information and the freedom of expression, Lord Denning MR had this to
say in Fraser V Evans & Others [1969] ALL ER:

“There  are some things which are of  such public  concern that  newspapers,  the  press  and
indeed everyone are entitled to make known the truth and to make their comment in it.   This is
an integral part of the right of speech and expression.   It must not be whistled away.”

22. Lord Coleridge, CJ in the case of Bernard & another V Periman [1891-4] ALL E R 965 had stated
in an earlier case:-

“ The right   of speech is one   which it  is for the public   interest   that individuals   should 
posses, and indeed, that they  should exercise without   impediment   so long as   no wrongful act
is done, and unless an alleged libel is   untrue there is no wrong committed.”

23. Speaking about a person’s right to protection of reputation and character, William Shakespeare stated:

“Lago Good name in a man or woman, dear my Lord, is the immediate jewel of their souls.    Who
steals   my purse   steals trash; his and   has been  slave   to thousands; but   he that   filches   from
me my good name Robs me of   that  which not   enriches   him; and makes   me poor indeed.”
(Othello Act 3 Scene 3,155-161).

24. In Kenya, the freedom of expression is guaranteed under Article 33 of the Constitution.  That freedom
includes:

(a) Freedom to seek, receive or impart information or ideas.”

25. The freedom of the media is also guaranteed under Article 34 of the Constitution.  That Article enacts:

“ Freedom and Independence   of Electronic, print and all other types   of media is guaranteed,
but does not   extend to any expression specified   in Article 33(2)”.

26. In other words that freedom does not extend to or licence to among others; Propaganda for war,
incitement  to violence, hate speech or advocacy of hatred that constitutes  ethnic incitement, vilification



of  others  or  incitement  to  cause  harm  or  is  based  on  any  ground  of  discrimination  specified  or
contemplated  in Article  27(4) and that in the exercise  of the right  to freedom of  expression, every
person shall  respect  the rights and reputation  of others.

27. From  the  above  exposition, it is  crystal clear that  freedom  of  expression and of the media  is
guaranteed  under the Constitution.  Nonetheless that freedom is not absolute.  The limitation thereto is
spelt out in black and white.

28.  On  whether  the  impugned  publication  concerned  the  plaintiff  and  can  be  construed  as  being
defamatory of the plaintiff, it is important to highlight that the burden of proof always lies on the person
who alleges the existence of certain facts.  The standard of proof in civil cases is that of on a balance of
probabilities.  In answering that first  issue, we  must appreciate  that in defamation  cases, the claimant,
in order  to prove that  the words complained of are defamatory, he must  prove  that the said words  were
published, they concerned  the  plaintiff, they were published  by the defendant(s), that  they were  false
and that they  were defamatory  in character  of the  plaintiff  and finally, that  the publication  was done 
with  malice.  The locus classicus case on defamation of character is J Kudwoli vs Eureka Educational
and Training Consultant & 2 Others HCC 126 and 135 of 1990 [Kuloba J as he then was].  See also
Wycliffe A. Swanya V Toyota East Africa Ltd & Another [2009] e KLR.

29. In the instant case, it is not a disputed fact that by a June 16-22, 2008 publication of the Weekly
Citizen bracing itself as Kenya’s Most Authoritative Political Newspaper, Volume II issue No.23 costing
a paltry shs 30/- equivalent to what Judas betrayed Jesus for (save that in the case of Jesus’ betrayal it was
in Shekels), there is a splashing front headline in bold titled “Kibaki Family Lawyer caught in Sex Act.”
“Beneath those words are 5 photos of what the newspaper  called          “James Singh Gitau, top Nairobi  
lawyer whose clients include first family, Finance Minister Amos Kimunya among others in love exploits
as shown in the pictures.      His offices are suitably in Unity House along the famous Koinange Street Red  
Right district.”

30. Those pictures as produced by the plaintiff tell a story.  They are res ipsa loquitur.  Two of them show
the plaintiff half dressed only waist down and in the company of a female.  In one of the pictures –the
first one in the background is a lady still lying in between the sheets.  Below those photos is another
photograph showing the plaintiff smooching a lady.  The third photograph shows the plaintiff with a lady
head down while he drank some liquid.

31. The real story is published on page 2 thereof with a 3/5 page top to bottom headed.  “Now Kibaki
family lawyer unmasked.”  The publication was done by the 1st  defendant’s “Citizen Team.” The
photographs were in full colour.  The publication also referred to the plaintiff by name.  This court had
the opportunity to see the plaintiff in court and confirms that indeed by his physical (facial) appearance he
is  that  person whose  photographs  were  conspicuously/overtly  and sensationally  published by the  1st

defendant.

32. But publication is not enough, even if it was admitted by the defendants.  There must be proof that a
third party did read the publication, other than the printer or publisher.  The paper must be exhibited in
court and a person who read it called to testify to that fact. In this case, the plaintiff testified, produced the
impugned publication and called one witnesses PW2 Mr Rajan Shah, a businessman in real estate and
bakery.  He was also a friend and client to the plaintiff.  The witness testified that he read the paper and
was shocked to the extent of shunning the plaintiff for the embarrassing publication. It therefore follows
that there was publication of the alleged defamatory words and images of and concerning the plaintiff.

33. The next question is whether the publication was false.  The plaintiff admitted that the pictures were
true images   of him taken more than 8 years prior to their publication and were taken at a friends’ house
and not at a brothel as the publication alleged.  Further, that the two ladies in the picture were his friends,
Ms Wangechi  Gitau  an advocate  while  Ms Stacy  Muthoni  who was  a  niece  to  his  best  man at  his
wedding, and not prostitutes.

34.  The  plaintiff  denied  owning  the  properties  at  Riverside  Drive.  He  also  denied  that  he  acquired



property fraudulently.  He also denied defrauding the first family and or that he acted for them in any
matter as alleged by the first defendant.  He denied using his alleged State House connections to cut deals.
He also denied the allegation that he defrauded a Western Parliamentarian of shs 50 million.  He denied
ever acting for Mr Kimunya and or raising inflated fee notes.

35. The plaintiff denied confiscating a motor vehicle from any of his clients.  He also denied relying on
favours  from any Judge to  win  cases.  He further  denied  ever  impregnating  a  record  18  women or
abandoning their babies.  He also denied visiting young University students or high class flesh peddlers. 
The plaintiff did complain to the Media Council who nonetheless lacked the muscle to restrain the 1st

defendant.

36. Albeit  the plaintiff admitted  the  pictures  to be  his true images, he denied the description  given  by
the 1st  defendant  depicting him as being engaged in love  exploits, that he was amorous, and or that he 
was  involved in sex orgies. The plaintiff  explained  out the occasion of which those photos were taken
and therefore  it was expected that  the publisher thereof would  controvert  the plaintiff’s  averments and
testimony by giving evidence to justify the publication of the photos  and the entire  story which alluded
not only  to the alleged amorous sex acts and escapades by the plaintiff but also his alleged involvement
in illegal, immoral  and fraudulent  activities  not befitting of the plaintiff  who is an advocate  of the High
Court of Kenya.  None of the defendants filed any defence of truth of justification or fair comment or
publication in the public interest. 

37. As earlier stated, the suit against the 2nd defendant was withdrawn and only the 4th defendant filed a
defence denying all the allegations leveled against him by the plaintiff. He denied that he ever conspired
to publish the impugned article.  Interlocutory judgment was entered against the      1st and 3rd defendants
in default of defence on 30th March 2009.  This case therefore proceeded on formal proof basis against
the said 1st and 3rd defendants.   The 4th defendant  entered  appearance  and filed defence  but despite 
being served  with a hearing  notice he never  attended court for the hearing to tender  his defence.  On the
basis that the evidence tendered by the plaintiff concerning the publication was not controverted in any
way, I find that the allegations in the publication, that he was immoral, dishonest and corrupt, other than
the true images of the plaintiff, were false and lacking in substance.

38. The next question is whether the publication was defamatory of the plaintiff.  As stated earlier,
every person is entitled to the protection and respect of their inherent dignity. The ancillary question, on
viewing those pictures and reading the sensational story which was also read by the plaintiff’s witness,
PW2 is what was the motivation on the part of the 1st defendant?  What did the 1st defendant purpose to
achieve  by publishing such half  nude photographs of the plaintiff  and the story that  followed?   The
plaintiff has explained the circumstances under which those photographs were published.  But it is not
just about the photographs of the plaintiff.  It is about what they depict  that he was engaged in love
exploits with flesh peddlers and much more, the clear statements by the 1st defendant that the plaintiff
was involved in fraudulent, near criminal activities including professional impropriety of influencing  
judges to win cases in court.  It is worth noting that the nature of the defamation grievance is so personal.  
An intangible but priceless asset of any human being is the respect, reputation and esteem he has from
others.  In the sociological set up of any society, any human being is entitled to respect of his person and
is reciprocal. He is entitled to protect himself from being abused, insulted and disparaged with a view to
lowering his reputation in the eyes of right thinking members of the society generally. A person is entitled
to his good name. Therefore,  if any person  makes  a publication which is  injurious  or calculated to
injure that  good name, the victim of the  publication is entitled  to seek a  redress  on defamation in a
court  of law.

39. In my view, the publication was defamatory of the plaintiff.  It demeaned and disparaged him and
stripped him naked   in public.  It even named his wife and two minor children.  The plaintiff’s witness
who was his friend and client and who had previously referred clients to the plaintiff shunned him.  His
friends also shunned not only the plaintiff but PW2 because of the latter’s association with the plaintiff.
That  evidence  was not rebutted  or at  all.  I  am persuaded that  the publication complained of fits  the
definition  of  a  defamatory  statement  as  defined  in  Winfield  in J.A.  Jolowicz  and T.  Ellis  Lewis-



Winfield on tort 8th Edition Page 254 that:

“Defamation is the publication of a statement which tends to lower a person in the estimation
of right thinking members of the society generally, or which tends to make them shun or avoid
that person.”

A defamatory statement, according   to Gatley and   Libel and Slander   8th Edition  by Phillips
Lewis   paragraph 4 page 5 discredits a man or tends to lower him  on the estimation of others 
or to expose   him to hatred, contempt   or ridicule   or   to injure     his  reputation in his   office
trade or   profession or to   injure   his financial credit.”

40.  In  this  case,  the  article  made  very  serious  allegations  of  fraudulent  acquisition  of  property,
defrauding  of the first  family, using State  House  connections to cut deals, defrauding some politician
from Western Kenya, raising inflated fee notes to Kimunya, confiscating a motor vehicle from a client,
relying  on favours  from  judges to  win cases, abandoning  children etcetera  etcetera.

41. In the absence of any truth in those allegations, and in view of the evidence tendered by PW2, this
court finds that the publication was not only defamatory of the plaintiff but highly inflammatory.  The
publication  was deleterious  and purely intended to tarnish and destroy the plaintiff’s  reputation  as  a
successful lawyer. In Honourable Uhuru Muigai Kenyatta v Barasa Limited (2011) e KLR Rawal J.
observed that the information will be assumed to be untrue until the defendant proves otherwise.

42. The plaintiff sought a withdrawal of the said publication by the 1st defendant and even complained to
the  Media  Council  who  was  unable  to  discipline  the  1st defendant.  He  had  to  contend  with  the
publication and in this digital world; the publication is still alive on any search engine, as testified by
PW2 that whenever he googles, the plaintiff’s  name appears and that his friends refer to him by the
plaintiff saying “your lawyer friend whose story appeared in the Citizen paper.”

43. The next issue  is whether  there was a conspiracy between  the 1st, 3rd and 4th defendants  to
defame  the  plaintiff and  hence the  impugned  publication.  From the impugned publication,  the
author  is  named  as  Citizen  Team.  However  the  plaintiff  testified  on  oath,  which  evidence  is
uncontroverted, that before  the impugned publication, the  4th  defendant  requested to meet  the plaintiff
and they met at  the ABC Centre and the  4th defendant asked  him whether  the plaintiff could help in a
case  in  which the  plaintiff  was  acting  as an advocate for Citi Finance  Bank  in HCC 1965 of 1991 and
HCC  251/2008 in which the plaintiff  was  George Nyanja and the plaintiff’s  client  was Citi Finance 
Bank,  to ensure  that Mr Nyanja got  his property back from the bank, as per  Plaintiff’s  exhibit  7 and
13 showing plaint and defence in the said cases.  That  the 4th defendant  told the  plaintiff that  he was
prepared  to ensure that the plaintiff  was well compensated  if the  plaintiff   agreed  to do so; and that 
when the plaintiff declined,  the 4th  defendant  promised  to teach the  plaintiff a lesson by publishing 
information he had concerning  the plaintiff.

44. The  plaintiff testified  that after  the impugned  publication, he met the  3rd defendant Tom Alwaka 
at Fair View Hotel where he  inquired  about the  source of the information and he informed  the plaintiff
that he had been paid sh 500,000 by the 4th defendant Brian  Yongo to publish  the article  and that he 
had purchased the  photographs  from Brian  Yongo.  Further,  that  Mr Yongo wanted  to  tarnish  the
plaintiff’s  name because of  the plaintiff’s involvement  as counsel in  two High Court cases  involving 
George  Nyanja  and Citi Finance over the  former’s properties.  That the 3rd  defendant asked for shs
200,000/- for  a retraction to be published  and in the subsequent  weekly citizen  Edition of 30th June 
2008, there  was another  headline “ Revolt  brews in  Cabinet” with a sub heading “ As Libya  buys
Kimunya  Crude Oil Shop Buys Golden  Beach Hotel Mombasa through lawyer  James Singh”.  The
plaintiff admitted acting for Mary Muthoni in HCC 99/2005 but denied being involved in the sale of the
Golden Beach Hotel.

45. As earlier stated, the publication of 16th - 22nd June 2008 was by the 1st defendant “Citizen Team” No



name of author thereof or source was given.  In the subsequent publication of 30th June, 2008, there is
also no name of the author save “Citizen Team.” The 3rd defendant’s defence  denied any  wrong doing,
authoring the publication, meeting  the plaintiff  and or purchasing  the impugned  photos from the 4th 
defendant who also  denied  each and every allegation by the plaintiff.

46. The 3rd  defendant in his  replying affidavit  sworn on 14th  July 2008 in opposing  an injunction 
application by the plaintiff had annexed copy  of his resignation letter from Headlink Publishers Limited
(1st defendant) as Senior Editor,  to vie for  a Parliamentary  nomination in Emuhaya. Albeit  there was no
rebuttal of the  plaintiff’s evidence,  I find it  difficult  to believe  that there  was any  conspiracy between
the 1st, 3rd  and 4th defendants  to publish the impugned article.  There is no evidence to show the source
of the publications.  In addition  the plaintiff impresses this court as an intelligent lawyer  of good  repute
and if the 4th defendant was demanding that the plaintiff compromises  his client’s case for  a handsome
compensation with  threats  that  such  publications would be  made concerning the plaintiff if  he refused  
to co-operate, it was only  prudent  that the plaintiff reports  the 4th defendant to the  police, expresses  his
concerns to  the presiding  judge in the matters affecting his client or  writes a protest note to the advocate
for  the adverse  party in the material case involving  George Nyanja and  Citi Finance  Bank.

47. In addition, if it appeared to the plaintiff that the 3rd defendant was trying to extort some money from
him, nothing prevented the plaintiff from reporting the matter to the police to investigate.  Even if there
would be no charges pressed against any of the defendants, the plaintiff would have gathered evidence
that would lend credence and assist him in a civil claim.

48. I am on the evidence adduced by the plaintiff unable to find any evidence of conspiracy between the
1st, 3rd and 4th defendants to publish the offending article.  Since  the two defendants  denied  in their
defences  although they  did not testify,  the burden of proof  still  lay on the plaintiff  to prove,  on a
balance  of probabilities  that the two defendants  conspired,  authored  and caused  the 1st  defendant  to
publish the  offensive  article  and  photographs.

49. On the question of whether the offensive publication was made maliciously, in Libel, pleading
malice  is  not  mandatory.  However,  malice  can  be  inferred  or  established  from  the  publications
themselves.  From the  publication  a clear message  is send to  the reader that  the plaintiff is  an immoral
person, he is  a criminal, untrustworthy, fraudster and  is doomed  to fail like  Donald  Kipkorir. This
court was not shown how fraudulent or immoral the plaintiff was. Neither was it shown how Donald
Kipkorir whose name was dragged in the offending article was a failure such that the plaintiff was headed
in the same direction. The bold  headline and coloured  pictures  including some showing  the plaintiff
half nude, and the  failure  by the  1st defendant to testify as to the plaintiff’s immorality and or dishonesty
and or publish any apology  or even  file a  defence  in this case to controvert  the allegations  against it
denotes  impunity and malice.  Those publications are not protected by Section 7 of the Defamation Act
and the schedule thereto.

50. On  whether  the  plaintiff’s  credibility,  character  and reputation was  injured  and therefore
whether he is entitled to damages, the plaintiff testified that he is a family man.  His wife and children
were named personally in the article.  He called PW2 who testified as to how he started evading the
company of the plaintiff with whom they had freely associated as client /advocate and among the Asian
Community. Following the publication which his friends called him after reading it and asking him to
read, his friends and colleagues always referred to him as “your lawyer friend.”  That the plaintiff lost
clients and was forced to borrow money to fend for him is not in dispute and this court believes that
evidence; for the greatest asset that an advocate in private practice has is his reputation. Once he loses it,
he  also looses  clients  and therefore  a  livelihood.  According to  the plaintiff  and PW2, the  plaintiff’s
friends  and  professional  colleagues  and  acquaintances  shunned  him.  Taking  into  consideration  the
plaintiff’s profession and career, and his deportment in court, I have no doubt  that he  is a person of 
reasonable  fortitude  and therefore  his  reputation and standing  in  society was greatly lowered by the
impugned defamatory publication.  That being the case, I find that he is entitled to damages for being
libeled unjustifiably.



51. In Halsbury’s Laws of England 4th Edition VOL 28 paragraph it is stated:-

“If a person has been libeled without any justification or excuse, the law presumes that some
damage will flow in the ordinary course of events from the mere invasion of his right to his
reputation and such damage is known as general damages.   Thus, a plaintiff   in   a libel action
is not   required   to   prove   his reputation, nor to   prove that he has suffered   any   actual loss or
damage.   The plaintiff   is not obliged to testify, although  it is   customary for him to do so, but
having proved a   statement   is defamatory of him   and not   excused by any   available   defence,
he is   always entitled   at least to nominal damages .   However, it is open to a plaintiff in a libel
action to plead and prove special damage which he is entitled to recover in addition to general
damage.   In appropriate circumstances, he may also seek aggravated or exemplary damages.”

52. In Gicheru V Morton and Another   (2005) 2 KLR 332, the Court of Appeal was clear that:

“………….A man defamed does not get compensation for his damaged reputation.   He gets
damages because he was injured in his reputation,  that is,  simply because he was publicly
defamed.   For this reason, compensation by damages operates in two ways….as a vindication
of the plaintiff to the public and as a consolation to him for a wrong done.   Compensation is
here a solatium rather than a monetary recompense for harm measurable in money.”

53. In awarding /assessing the compensation to be awarded to the defamed plaintiff, the case of Jones vs
Pollard [1997] EMLR 233 page 243 is useful. It sets out principles to be taken into account in such
assessment thus-.

1. The objective features of the libel itself such as its gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published and any reputation. 

2. The subjective effects on the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself but from
the defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial itself. 

3. Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology. 
4. Matters tending to reduce damages. 
5. Vindication of the plaintiff’s reputation, past and future. 

Other factors as set  out in Standard Ltd  V C.N. Kagia t/a  Kagia & Co- Advocates  CA
115/2003 are that:

a. In  situations  where  the   author   or  publishers   of  a  libel  could  have   with  due   diligence
verified the libelous   story or in other   words, where   the author   or   publisher was reckless or
negligence, these   factors   should be   taken   into account   in assessing   the level of damages. 

b. The level of damages awarded should be such as to act as deterrence and to instill a sense of
responsibility on the part if the authors and publishers. 

54.  Applying  the  above principles  to  this  case,  it  is  clear  from the  evidence  adduced that  the  1st
defendant acted recklessly  and sensationally  in publishing  the plaintiff’s photos  and alleging, besides 
the so called  sexual exploits, other  ills of a criminal nature  of and  concerning the plaintiff.  There was
no evidence that they even contacted the plaintiff to verify those wild allegations against the plaintiff.  
They never responded to the demand with any apology.  They never interviewed the plaintiff to give his
side of the story before publishing, and they have remained non-responsive to this suit.

55. It is common knowledge that the 1st defendant’s paper wherein the offensive publication featured is
widely read as a gutter press in the name of  “Kenya’s Most Authoritative Political Newspaper.”  If
that  is anything to go by, what is  political  about the  plaintiff being naked with prostitutes   defrauding 
people  of  their  property  and having his  office   next  to   the  red lights  of  Koinange street,  strategic 
enough  to nab the   call  guls?”   There was nothing in the publication to show that the plaintiff  had
political interests other than his alleged defrauding of the 1st family and Mr Kimunya.

56. Those  allegations as published  against the  plaintiff are  very weighty  going to the  core of  moral



turpitude  and deprivation of  any decency  or shame on the part of the plaintiff.  From PW2’s evidence
the plaintiff is no doubt without the respect he commanded from his friends, associates, and clients.  Any
right thinking person would depict  the plaintiff  as a despicable vile,  evil  and decadent  person of the
lowest level.

57. Moreover, the size and influence of the publication is obvious especially in Nairobi.  The paper is also
cheap enough.  It is affordable among many citizens.  This court takes judicial  notice that people are
always attracted to negative stories concerning others.  Is that person depicted in the publication the one
who is before this court seeking to be vindicated, yes I say and add that indeed Mr Gitau demonstrated
before this court to be of repute in the society.  He has appeared before the court on other occasions
representing  his  clients.  He  has  showed  honour  and  respect  to  the  court.  The  1st defendant  never
controverted that fact.

58. The subsequent publication of 30th June, 2008 by the 1st defendant only added insult to injury.  It was
malicious.  The 1st defendant did not check the veracity of any of the publications/allegations against the
plaintiff. It also refused to publish any retraction.

59. The plaintiff sought compensatory damages and proposed a sum of shs 15,000,000.  Compensatory 
damages  were defined  by Visram J.( (as he then was)  in  Biwott vs Clays Ltd[2000] 2 KLR 334  as
“damages   awarded to the plaintiff  for   injury of his  reputation  and the hurt  of his feelings.”  A
successful claimant in defamation is entitled to general compensatory damages [see  John V MG Ltd
[1996] 1 ALL ER 35. Section 16A of the Defamation Act Cap 36 Laws of Kenya stipulates that:

“In any action for libel, the court shall assess the amount of damages payable in such amount
as it may deem just.

Provided that   where a libel is in respect of   an offence   punishable   by death   the amount
assessed   shall not be   less than   one million shillings, and where the libel is in respect of an
offense  punishable   by  imprisonment   for  a  term  not  less  than  three  years   the  amount
assessed   shall not be less than four hundred thousand shillings”.

60. The plaintiff expressed how his feelings were hurt by the impugned publication occasioning him great
anguish and distress.  He lost friends and clients.  Being a family man with children, it cannot be gainsaid
that the publication  subjected him and  his  family to  ridicule  and contempt  as per the testimony of  Mr
Rajan Shah who stopped  associating with and or retaining the  plaintiff  as his advocate and could not 
recommend  any of his friends  to  the plaintiff for  legal advice  because of the  allegations linking the
plaintiff with defrauding the Kibaki family, Mr Kimunya and some western Kenya politician among other
clients.  The witness avoided being seen with the plaintiff in public albeit the two had been close friends
prior to the offensive publication.

61. I am satisfied on the evidence on record  that the offensive publication  brought  the plaintiff into
disrepute  among his peers, family, friends, clients and professional colleagues, taking  into account  the
prominence  with  which  it  was splashed.

62.  In  awarding the  quantum of  damages  under  the  head of  compensatory  damages,  I  shall  borrow
guidance from the past decisions.  In Joshua  Kulei  V Kalamka Ltd HCC 375/97, Nicholas  Biwott V
Clays  (supra) where the  court  made  higher awards for  compensatory general damages,  on appeal,
those decisions were reduced Tunoi JA who stated that :

“high awards  lacked  judicial  bases  and they  may be  found  to  be  manifestly  excessive  and
should   not be used as persuasive   guidelines   of the awards   to be followed by the trial court,
since the trial judges concerned appeared   to have   ignored the basis fundamental principles   of
awarding damages in libel cases.”

63. The award of compensation or damages is in the discretion of the court, which in a right case, should
frown upon the publication which is grave,  without justification and persistent  and when asked by a



demand letter, not retracted.  Thus, each defamation case has to be carefully considered in the light of its
own circumstances surrounding the publication, its nature, extent of circulation, behavior of the defendant
before and after the publication and during the trial.

64. The Constitution of Kenya guarantees every person the right to inherent dignity and reputation which
must be respected and protected and any person unless done lawfully cannot violate that right.  In the
instant case, I find that the plaintiff’s right to his inherent dignity was gravely violated by the impugned
publication.  Hs privacy was invaded without justification. There was no evidence that the photos were
taken in a brothel or that they were current. The publication could be seen and viewed and read by anyone
owing to its prominence in the paper.  The 1st defendant has not given any explanation why it wrote or
published the news item concerning the plaintiff and the insinuations therein which have been denied by
the plaintiff to the satisfaction of this court.  As was  held in Nation Media Group Ltd & 2 Others  V
Joseph  Kamotho & 3 Others [2010] eKLR,:

“ reputation is an   integral and  important   part of the dignity   of the   individual  and once
besmirched  by an unfounded allegation one’s reputation  can be damaged forever, especially if
there is no opportunity to vindicate   one’s reputation.”   

65. The plaintiff is therefore entitled to damages.  Taking into account all the aforestated circumstances
and the plaintiff’s standing in society as a prominent lawyer, family person and businessman, and on the
authorities  cited,  I   award  the  plaintiff   Five  Million  Kenya  Shillings-  shs  5,000,000 general
compensatory damages for loss of reputation guided by the decision in  Ken Odondi & 2 Others  v
James Okoth  Omburah T/A Okoth Ombura  & Company  Advocates [2013]e KLR  where the 
Court of Appeal awarded the  respondent who is an advocate of the High Court of Kenya shs  4,000,000
general compensatory damages.

66. The plaintiff also prayed for aggravated damages and proposed shs 5,000,000.  In Ken Odondi & 2
Others V James Okoth Omburah (advocates) (supra) the Court of Appeal held that:

“  In  any  event  the  respondent   established  through evidence   that  not   only  had  he  lost 
…………….but   a  prospective  partnership with  another   lawyer   did not   materialize   as  a
direct   result of the defamatory article.   So the respondent was   not only entitled   to general
damages   for defamation  but   was also   entitled   to exemplary   damages for   defamation   to
punish  the appellants   who had   defamed   him and  refused to retract   the offending   article
or apologize.”

67. In John V MG Ltd (supra) the English court held that:

“Exemplary  damages on the other  hand had gone beyond compensation and are meant to
‘punish’ the defendant.   Aggravated damages will be ordered against a defendant who acts out
of  improper  motive  i.e.   Where  it  is  attracted  by  malice;  insistence  on  a  fluny  defence  of
justification or failure to apologize.”

68. In this case, I find that the 1st defendant acted out of an improper motive and maliciously.  They
refused to apologize or retract the offensive publication and neither did they attend court to mitigate their
position.They acted with impunity. They republished the article though not with the same prominence. I
find and hold that the plaintiff is entitled to exemplary damages.  I award the plaintiff Two million  shs
2,000,000 aggravated damages.

69. The  plaintiff also sought  for an injunction to restrain the defendants  from further  publishing  the
said or  similar  libel upon the   plaintiff  and a withdrawal of the said  publication   together  with an
apology.  In  my  view,  an  injunction  is  merited.  An  interim  one  was  granted  pending  hearing  and
determination of this suit.  I  accordingly  confirm  the interim injunction and order that the 1st defendant 
is hereby permanently restrained  by themselves , their agents, servants and or  otherwise  from further 
publishing  the said  or similar  libel upon or concerning the plaintiff.



70. On the  prayer  for withdrawal of the publication  and apology, I  find that  the same were overtaken 
by events  and as  there is  no other  alternative  relief sought, I decline to grant those prayers.

71. The prayer for a permanent injunction restraining the 1st defendant from publishing the “Weekly
Citizen” or any other publication would drive the 1st defendant completely out of business forever and
perpetually.  I decline to grant that prayer, having  granted  an order restraining  them from  publishing 
any libelous  material  of and concerning  the plaintiff .

72. In the end, I enter judgment for the plaintiff against the 1st defendant only.  I find the 1st defendant
liable for maliciously publishing libelous material of and concerning the plaintiff.  I award the plaintiff a
sum of Kshs  Seven Million Kenya Shillings shs 7,000,000 damages for defamation of character.  I
grant  an injunction  restraining  the  1st defendant, Headlink Publishers, its agents, servants, or any  other
person acting through them or on their  behalf  from further  publishing  the said or similar  libel upon or
concerning the plaintiff. I award the plaintiff costs of this suit and interest on damages from date of this
judgment until payment in full.

73. As the claim  against the  3rd and  4th defendants  were not  proved  to the standard  required  on a
balance  of probabilities, I dismiss  the suit by the plaintiff  against them.  I make no orders as to costs
since the 3rd and 4th defendants did not fully participate in these proceedings.

Dated, signed and delivered at Nairobi this 30th day of October, 2015.

R.E. ABURILI

JUDGE


