
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

MILIMANI LAW COURTS

CIVIL SUIT NO 420 OF 2011

(Coram: R.E. ABURILI J)

SAMUEL NDUNG’U MUKUNYA…………………PLAINTIFF              

VERSUS

NATION MEDIA GROUP LIMITED………………1ST DEFENDANT

ALPHONSE SHIUNDU……………………...........2ND DEFENDANT

JUDGMENT OF THE COURT

The  plaintiff  SAMUEL  NDUNG’U  MUKUNYA filed  this  suit  against  the  defendants  NATION
MEDIA GROUP LIMITED AND ALPHONE SHIUNDU in  a plaint  dated 28th September,  2011
seeking for damages for defamation of character, arising from the defendant’ publication of an article
written by the 2nd defendant and published by the 1st defendant on 10th July 2011 in the Sunday Nation
together with costs and interest. The impugned article was entitled “Act on this JSC Cronyism Lawyers
Tell Mutunga.”

The plaintiff claims that the words contained in the said whole article were in their natural and ordinary
meaning false, malicious and defamatory of him.

The following is the impugned extract publication as pleaded in the plaintiff’s plaint:

… The JSC published the 234 names of applicants for the position of judge of the High Court in local
dailies. The name of Mr Mukunya Samuel Ndung’u did not appear in the list of applicants. Similarly
and  obviously  the  name  of  Mr  Mukunya  did  not  appear  among  those  of  the  114  names  of  the
shortlisted candidates.

…..Mr Mutunga’s explanation-as the chairman of the JSC–that the controversial inclusion was as a
result of an error of omission does not wash

….it should not have taken a “whole 22 days” to correct an error, if it was a genuine case.

Why did the JSC not correct the anomaly regarding Mr Mukunya within the 22 days? When the matter
was rightfully raised by the media on June 28, 2011, Mr Gateere explained that Mr Mukunya’ name
was inadvertently left out in good faith. But how did this happen? Mr Mukunya did not appear in the
published list  of 234 applicants in the first lace, how could his name have been left out? Was his



application received belatedly or by whom?

They now want Mr Justice Mutunga to take over the matter and ensure that ‘he makes things right’
regarding the controversial short listing of Mr Mukunya.

… Former judge and Mr Gateere are close friends and they both boast of high level connections in the
government.

Mr Mukunya is well connected and has relations with the political class, right up State House. He does
not shy to remind young advocates who reside and practice in Mt Kenya region of this fact….

[Mr Gateere] could not however say why it took about 20 days to single out the omission to explain
why they were quick to inform Mr Mukunya in private why he was left out and did not bother to
publish the omission in the media for public consumption considering the sensitivity of the matter.”

The  plaintiff  complained  that  the  words  /statements  in  the  said  article  in  their  natural  and ordinary
meaning were understood to mean of and concerning the plaintiff inter alia that:

a. The inclusion of the plaintiff’s name both in the list of applicants and shortlisted candidates for
the  positions  of  judges  of  the  Supreme  Court  and  High  Court  of  Kenya  was  irregular  and
fraudulently done on factors other than merit. 

b. The short listing of the plaintiff was controversial. 
c. Mr Titus Gateere, the Chairman of Public Service Commission and the plaintiff are close friends

who enjoy high level connections in government right up to State House. 
d. Mr Gateere is behind the inclusion of the plaintiff’s name in the above indicated lists. 
e. The plaintiff is corrupt and dishonest and thrives on untrustworthiness since he had gone around

canvassing for the position of judge of both the Supreme Court and High Court. 
f. The plaintiff is an unethical and unscrupulous person and therefore not a fit and proper person

for the position of Judge of the Supreme Court and /or High Court as well as to practice as an
advocate of the High Court of Kenya. 

g. The plaintiff does not uphold the professional ethics and responsibility of the legal profession. 
h. The plaintiff is incompetent as an advocate of the High Court of Kenya. 
i. The plaintiff should be shunned and avoided by all right thinking members of the society. 

The plaintiff further pleaded that the contents of the said article were disparaging of him and were indeed
false, malicious and defamatory and that the defendants in so publishing the article did so out of extreme
unfounded  malice  and  spite  which  was  calculated  to  injure  the  plaintiff  and  cause  him  great
embarrassment besides exposing him to great ridicule, odium and contempt in the eyes of the plaintiff’s
family, professional peers, clients and the public at large.

The plaintiff also particularized malice and spite on the part of the defendant in publishing the said article
in that:

a. On or before the 21st June, 2011 through a telephone interview by the defendants agent, servant
or employee, Mr Ken Nzioka, the plaintiff confirmed that he had applied for both positions of the
Judge of the High Court and Judge of the Supreme Court. This was confirmed by the defendant’s
article entitled “Ex judge added to list of High Court applicants” published in the 1stdefendant’s
issue of 28th June 2011. Thus the above indicated fact was known to the defendant prior to the
publication of the said article. 

b. the said article was published four(4) days after the chairman of JSC had clarified the position 
c. the plaintiff is not known to Mr Gateere and he has no political or government connections 
d. the defamatory material was published at a very sensitive time when the plaintiff was waiting to

take his interview for the position of judge of the High Court of Kenya 
e. the defendants did not take time to ascertain the veracity of the facts or statements concerned, or

if the defendants did ascertain proceeded in full knowledge of the falsehood of their statements
and chose to publish false, malicious and defamatory article concerning the plaintiff 



f. the defendants knew or ought to have known that the contents of the said article would cause
injury  to  the  plaintiff’s  image,  reputation  and  standing  in  the  eyes  of  society  and  plaintiff
continues to be injured to date 

g. The defendants knew or ought to have known that by publishing the said article the plaintiff’s
image in the eyes of the right thinking members of the society would be maligned and discredited. 

h. The defendants  deliberately  and maliciously  employed false  unfounded facts  and used strong
derogatory language calculated to maximize the injury to the plaintiff and reduce his standing
and or perception in society. 

It was further alleged by the plaintiff that the defendants published the said article not only in Kenya but
in East Africa as well as globally and that despite demand for an apology and notice of intention to sue
given, the defendants had refused, neglected and or failed to grant the plaintiff retraction or apology and
admission of liability hence the suit.

The plaintiff therefore prayed for Judgment against the defendants for general damages for defamation
and loss of bargain and aggravated damages for defamation. He also demanded for a full and unqualified
apology and amends and a  withdrawal  of the  said publication  and statements  in  the widest  possible
circulation similar to that given to the said publication and an unconditional admission of liability for
libel.

The  plaintiff’s  claim  was  resisted  by  the  defendants  through  their  joint  statement  of  defence  dated
8thNovember 2011. The defendants admitted that they published the material article complained of but
contended that the said publication was not malicious or defamatory of the plaintiff. The defendants also
entered the defence of fair comment and fair information upon facts which are matters of public interest
and that the same were published without malice.

The defendant also claimed that the words were published on a privileged occasion and sought to rely on
the whole article for its full tenor and effect. In addition,  the defendants pleaded that the publication
related  to the interviews of the Judges under the new Constitution  and the related process and were
therefore  published  under  a  sense  of  public  duty,  without  malice  and  in  the  honest  belief  that  the
information contained therein was true. The defendants further stated that they published the story to
correct the position in an article dated 28th June 2011. The defendants vehemently denied the particulars
of malice and denied ever receiving demand or notice of intention to sue.

In a reply to defence dated 9th December 2011 the plaintiff reaffirmed his averments as stated in the
plaint and denied that the defenses offered by the defendants were available to them or at all.

At the hearing of this suit the plaintiff testified on oath as PW1 adopting his filed written statement and
told the court that he was the acting Resident Judge in Bungoma. That he was also serving as Land and
Environment Judge in Bungoma. He testified that the article was published on 10/7/2011 indicating that
he was fraudulently included in the list of persons to be interviewed as a judge; that he did not merit it but
that such inclusion was based on other factors and that the said short listing was controversial.

According to the plaintiff, he applied for consideration for the post of Judge of the High Court to the
Judicial Service Commission (JSC) as was required on 20th April 2011 (application letter produced an
exhibit as contained in the bundle of documents filed in court on 29th September, 2011 produced as a
whole) and that his application was received on the same day and acknowledged by the Acting Registrar
JSC as shown by the letter dated 30/5/2011(acknowledgment letter produced in evidence as exhibit).  The
plaintiff testified that the JSC also corrected the impression that had been created that his non short listing
was controversial. That the error of omission of his name from those who had applied and those who had
been shortlisted  was sufficiently  explained by the JSC’s letter  dated 30/5/2011 (produced as exhibit)
written to him and that he was invited for the interview on 29/7/2011 (letter dated 15th June 2011 inviting
him for interview produced as exhibit) for the post of Judge of the High Court, but later rescheduled for
10th August, 2011. He asserted that the allegations in the article published by the 2nd defendant in the 1st

defendant’s Sunday Nation Newspaper on 10th July, 2011 that he never applied for the job was false and



without any foundation.

The plaintiff testified that prior to the publication of the impugned article he had an interview with the 1st

defendant’s publisher from their Nyeri Bureau Mr Ken Nzioka who asked the plaintiff if the plaintiff had
applied for a post of Judge of the High Court because his name was not in the initial list. That the plaintiff
did explain to the said Bureau Chief that he had actually applied for the job of Judge and that JSC had
written to him clarifying the position regarding the omission. The plaintiff stated that on 6thJuly 2011 in
another paid up advertisement in the Daily Nation (produced as an exhibit), the Chief Justice clarified that
the plaintiff’s  name had been inadvertently  left  out  from the shortlist  on 27/5/2011 and that  he was
candidate No. 115.

The plaintiff testified that Mr Gateere did not influence the plaintiff’s inclusion into the list of candidates
who qualified  for  the  position  advertised.  The plaintiff  stated  that  the article  by the defendants  was
defamatory since the publishers chose to ignore the clarification by the Chief Justice which was published
by the same Nation Newspapers before the offensive publication was carried oblivious of the clarification
by the Chief Justice and the plaintiff’s own interview with the Nyeri Bureau Chief for the 1st Defendant.

The plaintiff also stated that the publication was malicious as it covered three quarters of a page which
stated that the information concerning him came from an anonymous email. He urged the court to take
judicial Notice of an article by Peter Mwaura published  on Friday March 6 in the Daily Nation as an
opinion on page 13 explaining why publishers should not rely on anonymous emails.

The plaintiff explained that at the material time he was a practicing advocate in Mount Kenya Region. He
referred to and produced as an exhibit a letter dated 22/7/2011 written by Nyeri Bar Association. In that
letter the Nyeri Bar Association through their Chairman Mr Mogambi refuted claims that the Nyeri Bar
Association was responsible for any letter of complaint to the Registrar High Court over Mr Mukunya’s
belated inclusion in the list of shortlisted candidates. They explained that they were not the authors of the
so called  “anonymous email” referred to by the defendants in their impugned publication as being the
source of their information. The Nyeri Bar Association also denied ever having been contacted by the
media or having complained over judicial appointments.

The plaintiff also told the court that Mr Gateere was never known to him. That he first met Mr Gateere at
the interview and the plaintiff later learned that the said Mr Gateere comes from Nyeri. The plaintiff also
stated that the publication was false since he was interviewed in public not in camera as stated in the
article.  He  further  stated  that  the  article  appeared  on  its  Sunday  edition  on  10/7/2011  as  a  feature
(newspaper article for July 10 2011 produced as an exhibit). He claimed that the paper had full capacity
of readership on that day (Sunday) as most people read newspapers on Sunday. Further, that to attract
more attention to the issue, the defendants also put a photo of the Chief Justice in the offensive article.  
The plaintiff further stated that the article was intended to spoil his integrity and to show the world that he
was not a fit and proper person to be a Judge of the High Court and that he did not merit being shortlisted
for the job but that he got shortlisted through canvassing using Mr Gateere his alleged close friend, which
the plaintiff denied.

The plaintiff told the court that at the time of the publication, he was an advocate of 33 years standing and
in  November  2011,  he  had  been  appointed  Judge  of  Interim  Independent  Constitutional  Dispute
Resolution Court (IICDRC) which was wound up in 2011.  He also testified that he was a married man
with 5 children and the youngest child was 23years old attending Kenya school of law. That his wife and
children all read the article in the Newspaper and they were all disturbed by the publication. That one of
his daughters Lillian who is married in Australia is the one who woke the plaintiff up on Sunday morning
after reading the article on the internet. That as a practicing advocate, clients shunned him and some of
them took away their  files.  Further,  that at  the material  time the plaintiff  was the Chancellor  of the
Diocese  of  Mount  Kenya  West  Anglican  Church  and  the  article  embarrassed  him  since  he  held  a
responsible position in the Church affairs and in the community. The plaintiff claimed that the offensive
article appears on Google to date and that whenever one does a search on his name, the article pops up.

The plaintiff urged the court to find that he was defamed and make an order that the defendant offers an



apology in an appropriate and equal space. He also sought damages for defamation, aggravated damages
as the defamation was still continuing, correction of the message on Google, costs of the suit and interest.

In cross examination by Miss Serem counsel for the defendants, the plaintiff told the court that he also
applied for the position of Supreme Court Judge but that he was not shortlisted. He stated that the Chief
Justice explained the omission but the Nation Newspaper did not correct the defamatory publication.
Further,  that  the  correction  made  by  the  Chief  Justice  on  6/7/2011  was  sufficient  as  he  was  only
explaining  the  omission.  The  plaintiff  denied  that  it  was  the  1st defendant  correcting  their  false
defamatory publication since the publication by the CJ was a paid up advertisement. He stated that he was
only approached by the 1st defendant’s head of Bureau in Nyeri to clarify on the omission. He also told
the court that he believed he was going to be a judge again after he retired from the IICDRC in 2011 and
went back to legal practice but that he was not attending court matters.

The plaintiff maintained that he had a good track record. He stated that he did not get the job of High
Court Judge but when he applied later he succeeded. The plaintiff stated that the publication demeaned
him and he lost many cases through notices of change of advocates. He stated that he was concerned and
saw malice in the publication since it came after the clarifications had been made.

Mr Mwangi Kariuki an advocate practicing in Nanyuki testified as PW2 in support of the plaintiff’s
case.  He told the court  that  he  had recorded a  statement  on 2/10/2013 and he wished to  adopt  his
statement as his evidence in chief. In his adopted statement, the witness stated that he had practiced law
for  34 years  and was based in  Nanyuki  Town practicing  under  the firm name and style  of Mwangi
Kariuki  and  Company  Advocates.  That  he  had  known the  plaintiff  since  1975  at  the  University  of
Nairobi. He stated that the plaintiff was his close professional colleague and that he knew the plaintiff’s
family.

Mr Kariuki stated that Mr Mukunya had had an industrious legal practice commanding great respect and
admiration by his professional peers in Nyeri  and the wider Mt Kenya Region as well  as across the
country. That he knew the plaintiff as a dedicated family man and a Christian who served as a Chancellor
of the Anglican Church of Kenya.

Mr Mwangi  testified  that  on  the  morning of  10/7/2011 he read  the  offensive  article  concerning the
plaintiff which occupied nearly three quarters of a page and it being a Sunday and with little to do, he
read the article slowly and keenly. He stated that the article made very strong allegations against the
character of the plaintiff alleging that the plaintiff fraudulently and or irregularly had his name included in
the shortlisted candidates for the position of judge of the High Court without having applied for the said
position, and that the plaintiff had used his government connections to ensure that he gets the job.

PW2 further testified that he was utterly shocked after reading the article which totally painted a different
plaintiff from the one he had known for ages. That later on the same day he called Mr Mukunya and
expressed to him his disappointment  on the allegations  and that  Mr Mukunya explained that  he had
applied for the job and that he had even done an interview with the 1st defendant’s reporter prior to the
publication of the article. He stated that Mr Mukunya even referred him to the paid up advertisement by
the Chief Justice and chair of the JSC on 6/7/2011 stating that the omission of the plaintiff’s name from
the shortlist was by an inadvertent error. The witness stated that it was difficult for him to understand the
justifications  that  the  plaintiff  was  trying  to  make  as  the  witness’  mind  had  been  poisoned  by  the
publication such that  it  was not  easy to believe him anymore,  as the article  presented a corrupt  and
dishonest plaintiff who had made all attempts to join the bench as High Court Judge otherwise than by
merit.  That the plaintiff  and PW2 being members of Nanyuki Golf Club, after  the publication,  PW2
overheard some members who knew the plaintiff discussing the article and the plaintiff’s character in a
terribly bad light.

In cross examination by Miss Serem counsel for the defendants, PW2 confirmed that he had known the
plaintiff since 1975 and that they had always been friends. He stated that he knew the plaintiff as an
upright  person  until  the  publication  of  the  offensive  article  about  the  plaintiff.  He  stated  that  his
relationship with the plaintiff who is now a Judge changed after the plaintiff was portrayed as a person



who tried to corrupt his way into the judiciary.

In re-examination by Mr Thangei, PW2 testified that he imagined that the plaintiff would do anything to
get to the bench.

Mr Charles Wanjohi Wathuku testified for the plaintiff as PW3 and said that he was a businessman in
Nyeri and Nairobi. He confirmed that he had recorded and signed a witness statement on 2/10/2013 which
was adopted as his evidence in chief.

In  his  adopted  statement,  Mr  Wathuku  stated  that  he  knew  Mr  Mukunya  very  well,  after  he  was
introduced to the witness by Mr Mumo Matemu, a lawyer too then and from thence PW3 retained the
plaintiff as his family lawyer. PW3 stated that the plaintiff had since offered him exemplary legal services
in all manner of cases. He stated that in 2010 the plaintiff told PW3 that the plaintiff had been appointed a
Judge in some Constitutional Court but assured him that his office in Nyeri was still open and that there
was an advocate who would continue rendering services in the witness’ matters for which the witness
agreed.

                                                                                                                                                                                 
According to PW3, he learnt of the offensive article on the morning of 10th July, 2011 when he received a
call from a fellow businessman in Nyeri, a Mr Njogu Kang’aru who was also the plaintiff’s Landlord
informing him about the article in the Sunday Nation concerning the plaintiff. That he bought the Sunday
Nation and saw and read the article concerning the plaintiff titled “Act on this JSC cronyism, lawyers
tell Mutunga,” which article stated that the plaintiff had irregularly had his name added to the list of
shortlisted candidates for position of  the High Court Judge.

PW3 further stated in his statement that the article stated that the plaintiff  had used his political  and
government connections to have his name added and it named Mr Titus Gateere the then Chairman of
Public Service Commission as being behind the inclusion of Mr Mukunya in the list. The witness also
stated that he was deeply shocked by those revelations since he had known the plaintiff as a reputable
lawyer and he called the plaintiff to find out what the matter was all about and the plaintiff explained that
the allegations were false and meant to defame him. Pw3 further informed the court that when he later
met Mr Mukunya who explained the correct position, the witness nonetheless had lost faith and trust in
the plaintiff following the allegations and that he has never consulted the plaintiff anymore. He stated that
he had since retained other advocates to take over his matters from the plaintiff.

In cross examination by Miss Serem, PW3 told the court that the plaintiff was his advocate but he later
sacked him and took another Advocate. He stated that he did not trust the plaintiff after reading the story
published by the defendants. According to PW3 the plaintiff’s character was in question.

In re-examination by Mr Thangei, PW3 stated that the publication made him change his mind over the
plaintiff’s honesty. He stated that he keeps the plaintiff as a friend not a professional consultant because
he thought the plaintiff was dishonest.

At the close of the plaintiff’s case, the defense did not call any witness. Counsels for both parties agreed
to file and exchange written submissions.

The plaintiff  filed  his  submissions  on 27th March,  2015 attaching  several  authorities  for  the  court’s
consideration  whereas  the  defendants’  counsel  filed  their  written  submissions  on  20th  April,  2015
challenging the position taken by the plaintiff on the matter.

The plaintiff’s counsel submitted that the defendant did not controvert the plaintiff’s evidence and urged
the court to adopt hi evidence a adduced as the true position. He reiterated that the defendants having
admitted publishing the article in question, it was upon them to demonstrate that whatever they wrote and
or published was true. The plaintiff maintained that the article was full of falsehoods and that it greatly
devastated him with his family who wondered why someone hated him that much. In his view, the article
must have poisoned the minds of the interviewing panel because he never got the job of Judge of the High



Court that he had applied for at that time.

The plaintiff submitted that the defense of fair comment is not available to the defendants and must fail
because the defendants published falsehoods yet they had the correct facts known to them. In addition,
that the defendants did not call any evidence to show that the publication was true. The plaintiff submitted
that he had demonstrated by evidence that all the allegations of fact published of and concerning him
were  wrong  and  unfounded  and  that  the  publication  was  therefore  reckless  and  malicious.  He  also
submitted that whereas his name was not in the initial shortlist of 114 candidates, the JSC had clarified
the issue to the public which cleared any suspicion as to what could have transpired hence the subsequent
publications by the defendants after such clarifications were unjustified. The plaintiff relied on Gatley on
Libel and Slander 6th Edition Page 706 where the learned authors stated that:

“if the words complained of contain allegations of facts, the defendant must prove such allegations of
facts to be true. It is not sufficient to plead that he bona fide believed them to be true. The defense of
fair comment does not extend to cover misstatement of facts, however bona fide. Bonafide belief in the
truth of what is written may mitigate the amount, but it cannot disentitle the plaintiff to damages.”

The plaintiff also relied on  HCCC No. 1709 of 1996 J.P Machira v Wangethi Mwangi & Another,
where it was held inter alia that:

“Any evidence which shows that the defendant knows the statement was false or did not care whether
it be true or false will be evidence i.e. of malice. In the instant case, the plaintiff had supplied the
defendant with the true position of the matter before the publication was made. Inevitably therefore, at
the time of publication, the defendant knew or is taken to have known that the relationship between the
plaintiff and Ms Grace Wahu Njoroge was not an advocate/client relationship and that there was no
relationship of such a nature between them.

Further, considering also the post publication conduct of the defendant, the correction was made more
than a week after the publication, which was made with the knowledge that it was false. I have no
hesitation in finding the publication being malicious.”

The plaintiff also relied on Civil Appeal No. 9 of 1975 Kitto v Chadwick & Another (1975) EA 141,
where the Court of Appeal for Eastern Africa held inter alia:

“Where the allegations made are false and the same are not disputed by correspondence or evidence
and in the absence of any attempt to show some belief in the truth of the allegations, then malice is
established and there is no sustainable defence.”

The plaintiff also relied on  HCCC No. 102 of 2000 Daniel Musinga v Nation Newspapers Limited
where it was stated that “failure to inquire into the true facts… is a fact from which inference of malice
may  properly  be  drawn.  HCCC no 1896 of  1999 Fidelis  Mueke Ngulli  T/A Ngulli  & Company
Advocates v Nation Newspaper & Printers Limited  and CA 179/1997 J.P Machira v       Wangethi
Mwangi &Nation Newspapers were also cited to propose that malice can be inferred from a deliberate
or reckless or even negligent ignoring of facts.

On quantum the plaintiff submitted that an action in defamation is essentially an action to compensate a
person for the harm done to his reputation and no apology or retraction or withdrawal can ever guarantee
to completely undo the harm done by the defamatory publication. The plaintiff submitted that the law
presumes that the plaintiff has suffered harm in these actions usually described as being actionable and
the sum to be awarded are said to be at large.

The  plaintiff  further  submitted  that  in  awarding  damages  the  court  will  normally  consider  the
circumstances of each case. The court will consider the plaintiff’s position and standing in the society vis-
a vis  what has been published of him, the mode and extent of publication, apology if offered and what
time in the proceedings and also the conduct of the defendant from the time libel was published up to
when judgment was entered.



The plaintiff submitted that at the time of the publication the plaintiff was an advocate of the High Court
of Kenya of 33 years standing and a retired Judge of the Interim Independent Constitutional Dispute
Resolution Court. He was also the Chancellor of the Anglican Church Central Kenya Region. That the
impugned article was run on a Sunday and on a three quarter page with a photo of the Chief Justice Dr.
Willy Mutunga alongside to catch the reader’s attention and that the defendants referred to the plaintiff’s
name 13 times in the said publication.

The plaintiff further contended that to date the offending article is still appearing on Google against the
plaintiff’s name, which continues to injure his reputation. The plaintiff proposed that an award of Kshs
25,000,000 would be fair and reasonable compensation for the injury caused to his reputation.

The plaintiff further proposed Kshs 5,000,000 in aggravated damages for the additional injury caused by
the defendant and Kshs 2,000,000 in lieu of the apology sought in the plaint. The plaintiff was guided by
the decision in HCCC No. 1709 of 1996J.P Machira v Wangethi Mwangi & Another where the court
awarded Kshs 8 million general damages and Kshs 2 Million aggravated damages to the plaintiff who
was a senior Advocate.  On appeal, the above award was upheld In CA 148/2003 Wangethi Mwangi &
another v J.P.  Machira.  It  was further  submitted  that  in  2005 in  HCCC No.  102 of  2000 Daniel
Musinga v Nation Newspapers Limited the court awarded the plaintiff who was a senior Advocate Kshs
10 Million general damages for defamation; In HCCC No 5 of 2000 Charles Kariuki T/A Kariuki &
Co Advocates v The Nation Newspapers Ltd the plaintiff who was a senior advocate in Meru was
awarded 20 Million  for  defamation  of  character  in  2003.  In  HCCC No 1230 of  2004,  Francis  ole
Kaparo  v  The  Standard Limited the  court  awarded  Kshs  7  Million  to  the  former  Speaker  of  the
National Assembly.

The defendants submitted that there is nothing defamatory with regard to the published article reasons
being that the said article was on point with regard to the belated inclusion of the plaintiff’s name in the
shortlist for top judicial position. The defendants argued that if indeed the mistake or omission of the
plaintiff’s name from the shortlist was honest why then did it take too long to rectify the mistake, and that
it  was  that  belated  inclusion  of  his  name that  the  article  was  questioning  together  with the  delayed
explanation for the omission. The defendants submitted that it was a fact that only the plaintiff’s name
was not included in the list of applicants and that although he did not get the shortlisted job he eventually
got his current job. The defendants contended that it is not therefore true that the article complained of
was set to poison the minds of the interviewers or that the same made him miss out. They argued that if
that were the case the plaintiff would not have been appointed to the current position.

The defendants also submitted that the court should disregard the evidence of PW2 and PW3. They stated
that  the two witnesses testified to the effect  that  the article  made them change their  mind about  the
plaintiff’s character and the friendship they enjoyed for many years, yet the two witnesses travelled all the
way from Nyeri to Nairobi to testify in support of the plaintiff’s case, which, according to the defendants
is not the behavior of someone who claim the article complained of strained the relationship and after the
article wanted nothing to do with the plaintiff.

The defendants submitted that the article was published as a matter of fact regarding the last minute
inclusion of the plaintiffs name into the shortlist of a top judicial position which the plaintiff admitted.
The  defendants  denied  that  the  article  stated  that  the  plaintiff  had  anything  to  do  with  the  belated
inclusion of his name into the shortlist.

The defendant also submitted that the article did not give prominence to the plaintiff nor does the heading
mention him. The defendant submitted that the plaintiff had not shown how his character and reputation
was injured. The defendant further contended that the defense of fair comment only applies to facts that
are true. They stated that the article published was true that there was a belated addition of the plaintiff’s
name to the shortlist of top position in the Judiciary.

On the appropriate  damages to be awarded,  the defendants  submitted that  the court  should take into
account  whether  the  plaintiff  had  proved  the  alleged  damage  to  his  prospect.  The  defendants  also
submitted that quantum would also depend on the evidence on record to prove that as a result of the



defamation  the  plaintiff  suffered  loss.  On  this  point  the  defendant  relied  on  the  decision  in
EriabWavamanvsSseeziCheeye Kampala HCC No. 402 of 1992 quoted by Odunga J in NAIROBI
HCCC 41/2003-Rossely Olivia Adero&another V Devski Steel Mills Limited & another.

The defendants also urged the court to note that the award of damages should not enrich a party but
restore the said party to the position he was before the alleged injury. The defendants proposed an award
of Kshs 1,000,000 as general damages and a further 1,000,000 as aggravated damages. The defendant
relied on the case of  Sankale Ole Kantai v Nyamodi Ochieng Nyamodi& Another (2012) eKLR
where the court awarded the plaintiff, an advocate of 20 years standing in the profession Kshs 800, 000 as
damages.  The defendants argued that the amounts per head as proposed by the plaintiff were excessive
taking into account all circumstances.

Having read, reproduced  and considered the pleadings filed by all the parties hereto in support of their
respective positions and having considered the evidence that was adduced by the plaintiff during the trial
including his answers in cross examination and documentary evidence produced by the plaintiff, which
included  the  article  complained  of  as  published  in  the  Sunday  Nation  on  10TH July,  2011,  whose
publication is not denied by the defendants herein, the written submissions, and having considered all the
circumstances of this case, I now proceed to identify the main issues for determination.

The  plaintiff’s  advocates  framed  5issues  for  determination  which  they  filed  on  4th February,  2014
namely:

1. Whether  the  article  published  by  the  defendants  on  10thJuly  2011  of  and  concerning  the
plaintiff was false, reckless and malicious. 

2. Whether the words in the said article, in their natural and ordinary meaning were defamatory
of the plaintiff’s reputation and professional standing. 

3. Whether the defence of fair comment is available to the defendants. 
4. Whether the plaintiff is entitled to aggravated and general damages for defamation. 
5. Who meets the costs of the suit? 

The defendants did not file or frame any issues for determination even in their submissions.

Adopting the issues framed and filed by the plaintiff, I now proceed to determine them in line with the
fundamentals of defamation.

For the tort of defamation by way of libel as is in this case to succeed the following elements must be
proved by the claimant:

1. The libel must  be published and published  by the defendant 
2. The published words must refer to the claimant i.e. identify him 
3. The statement as published must be false and defamatory of the plaintiff 
4. It  must  be  published  i.e.  communicated  to  at  least  one  person  other  than  the  claimant.  See

Winfield and Jolowicz on Tort: 16th Edition 2002 pp 159 and 162. 
5. That the publication was malicious. 

In  Wycliffe  A.  Swanya v  Toyota East  Africa  Ltd & another  [2009] eKLR  the  Court  of  Appeal
observed that:

“For the purpose of deciding a case of defamation, the Court is called upon to consider the
essentials of the tort generally and to see whether these essentials have been established or
proved.   It is common ground that in a suit founded on defamation the plaintiff must prove:-

“(i)   That the matter of which the plaintiff complains is defamatory in character.

(ii) That defamatory statement or utterance was published by the defendants.   Publication



in  the  sense  of  defamation  means  that  the  defamatory  statement  was communicated  to
someone other than the person defamed.

(iii) That it was published maliciously.”

Applying these principles to the facts of the present case in resolving the issues as framed by the plaintiff,
it is the plaintiff’s contention that the article was defamatory, false, reckless and malicious. It is admitted
by the defendants that the words complained of were published by them. However, the defendants have
disputed the allegation and contention by the plaintiff that the published article was about the plaintiff and
or that the published words were false and defamatory in character. In the defendants’ view, the words
complained of were incapable of bearing the meaning that the publication allegedly bore, according to the
plaintiff.

I commence from the position that the court in deciding defamation cases must balance the provisions of
Articles  33,  34 and 35 of  the  Constitution,  dealing  with freedoms of  expression and media  and the
individual’s right to access information on the one hand and Article 28 in respect of the inherent dignity
of every person which dignity must be respected and protected. On the right to access information and the
freedom of expression, Lord Denning MR stated in Fraser v Evans &others (1969) All ER 6:

“There are some things which are of such public  concern that newspapers,  the press and indeed
everyone is entitled to make known the truth and to make their comment in it. This is an integral part
of the right of speech and expression. It must not be whistled away.”

Lord Coleridge, CJ in Bernard & another v Perriman (1891-4) ALL E.R 965had previously stated
that:

“the right of speech is one which it is for the public   interest that individuals should possess, and
indeed, that they   should exercise without impediment, so long as no wrongful act is done; and unless
an alleged libel is untrue there is no wrong committed.”

Speaking about a person’s right to protection of reputation and character, William Shakespeare said:

“Lago: Good name in a man or woman, dear my Lord, is the immediate jewel of their souls. Who
steals  my  purse  steals  trash;  ‘tis  something,  nothing;  Twas  mine,  tis  his,  and has  been  slave  to
thousands; But he that filches from me my good name Robs me of that which not enriches him; And
makes me poor indeed.”(Othello Act 3 Scene 3,155-161).

Freedom of the media is guaranteed by Article 34 of the Constitution as follows:

“Freedom and independence of electronic, print and all other types of media is guaranteed, but does
not extend to any expression specified in Article 33(2).”

Under Article 33(2) specified above, as well as Article 33(3) of the Constitution,  every person has the
right to freedom of expression which does not extend to, among others, propaganda for war, incitement to
violence, hate speech or advocacy of hatred that- constitutes ethnic incitement,  vilification of others or
incitement to cause harm or is based on any ground of discrimination specified or contemplated in Article
27(4) and that in the exercise of the right to freedom of expression, every person shall respect the rights
and reputation of others.

For the plaintiff who was a chancellor of the Mt Kenya West Anglican Church and a Christian who swore
by the Holy Bible, the Holy Bible in Proverbs 22 verse 1 instructs that “a good name is more than great
riches; to be esteemed is better than silver or gold.”

It is not in dispute that the impugned article was published by the defendants and that the issue under
review was the belated inclusion of the plaintiff’s name in a list of candidates shortlisted for the post of
Judge of the High Court, which issue the 1st defendant had picked up and reported in their earlier edition



of the Tuesday June 28,2011 in an article titled “ Ex Judge added to list of High Court applicants,”
which publication the 1st defendant had done after interviewing the plaintiff   on phone and who had
referred the 1st defendant’s reporter to the JSC to explain as they had written to him.

The said publication of 28th June 2011 also pointed out that the 1st defendant had spoken to Mr Titus
Gateere who chaired the selection Committee at the JSC and who had informed the reporter that the
plaintiff’s name had been inadvertently omitted adding that the Commission had written to him over the
matter. The said publication further confirms that the Nation reporter had spoken to the Chairman of Law
Society of Kenya Mr Kenneth Akide who had referred the reporter to the JSC.

It  is  also  not  in  dispute  that  on  6th July  2011  in  the  Daily  Nation  page  23,  the  Judicial  Service
Commission did, vide a paid up advertisement headed  “PUBLIC ANNOUNCEMENT” covering half
page, provided information on recruitment of Chief Registrar and Deputy Chief Registrar of the Judiciary
and beneath, under item No. 2, on “RECRUITMENT OF HIGH COURT JUDGES” the advertisement
clarified that:

“On 27th May, 2011 names of applicants and shortlisted candidates for the advertised positions of
High Court Judges were published in the daily newspapers. The name of Hon Justice (Rtd) Mukunya
Samuel Ndung’u was inadvertently left out in the list. The error was corrected and his name appeared
as candidate No. 115 in the advertisement dated 17th June, 2011.

Hon. Justice Dr. Willy M. Mutunga

CHAIRMAN

JUDICIAL SERVICE COMMISSION”

Then come 10th July 2011, 4 days after the above public announcement in the 1st defendant’s Daily
Nation on 6th July, 2011 clarifying the position on the belated inclusion of the plaintiff’s name into the
shortlist, the defendants herein published the impugned article.

It is not in dispute that the Nation Newspaper enjoys wide readership and national as well as international
circulation via the internet hence an online version can be accessed and read by persons in the Diaspora
and that is why the plaintiff’s daughter living in Australia which is ahead of Kenya by 7 hours was able to
read the article in real time and call his father the plaintiff to inquire on what was up.

The plaintiff also called two witnesses, his fellow legal practitioner and his former client who read the
article that morning and called the plaintiff who had to explain all that it was his version. To that extent, I
find that the act of publication of the impugned article by the defendants has been sufficiently proved.

As to whether the article  referred to the plaintiff,  can be gleaned from the overt repeated use of the
plaintiff’s name “Samuel Ndung’u Mukunya” and or “Mr Mukunya.” The article mentions him about
15 times. On other occasions the article uses the title  ‘former Judge.’  The defendants have not denied
publishing the article referring to the plaintiff hence that aspect is proved without controversy.

But were the published words defamatory of the plaintiff? As I have stated above, the impugned article
was published  4 days after the Chief Justice had, in a paid up public announcement in the 1st Defendant’s
own Daily Nation on 6th July  2011, clarified the issue of omission of the plaintiff’s  name from the
shortlisted candidates. The publication also came after the initial publication of 28th June, 2011 wherein
the plaintiff had been interviewed over the same issue by the 1stdefendants reporter in the 1st defendant’s
Nyeri bureau and that the plaintiff had explained that JSC had written to him explaining the inadvertent
error.

The impugned publication also came after the 1st defendant’s reporter had interviewed Mr Gateere the



chairman of the Selection Committee of JSC and Mr Kenneth Akide the Law Society of Kenya Chairman
over the same subject matter, all of whom had given their answers on the issue and which answers were
published on 28th June, 2011.

The impugned article claims that the Chief Justice of the Judiciary was under pressure from lawyers over
the belated inclusion of the plaintiff in the list of applicants as well as in the shortlist.  According to the
said article, the lawyers alleged that the belated inclusion was a sign of cronyism in the Judicial Service
Commission.  The article went ahead to state that the lawyers have singled out the chairman of Public
Service Commission, Mr Titus Gateere as being behind the inclusion of the plaintiff.

It is alleged in the article that the said Mr Gateere and the plaintiff are close friends and both boast of high
level connections in the Government up to State House. The article also stated that the lawyers were
apprehensive that the incident was an indication that there were candidates who had already been assured
of appointment to the office of the High Court Judge beforehand.

The article further alleged that lawyers were of the view that there was foul play in the way the name of
Mr Mukunya was included and they also noted that interview dates for some candidates were changed,
when they ought not to have been altered. The article further alleged that Mr Mukunya was interviewed in
camera. At the top of the impugned article, the writer states:

“COMPLAINT/ Email says the era of entitlement to public positions and past impunity must not be
allowed to go on.” The above words appear before the main bold heading of “Act on this JSC cronyism,
lawyers tell  Mutunga.” Beneath these words are: CJ put to task over belated inclusion of a former
Judge in the shortlist of candidates for top judicial positions.”

The article then goes on from line 4 of the whole which I have reproduced in this judgment to state that
“Chief Justice Willy Mutunga has come under pressure from lawyers over the belated inclusion of
former Judge Mukunya Samuel Ndung’u in the shortlist of candidates for the positions of Judges of
the High Court.”

As one reads the article further, it states: “they now want Mr Justice Mutunga to take over the matter
and ensure that he “makes things right” regarding the “controversial” short listing of Mr Mukunya.
They allege that “the former judge and Mr Gateere are close friends and that they both boast of high-
level connections in the government……” “Mr Mukunya is well connected and has relations with the
political class, right up to State House.”“He does not shy to remind young advocates who reside and
practice in Mt Kenya region of this fact,” the lawyers wrote in the email seen by the Sunday Nation.”
“We hope that this matter regarding Mr Mukunya is not an indication that there are candidates who
have already been assured of appointment to the office of the High Court beforehand.”(Parentheses
for emphasis).

It is uncontroverted testimony of the plaintiff that he applied for the position of the High Court Judge like
all other applicants, and that his name did not appear in the list of applicants and shortlisted candidates
initially  published, but that  his  name was included later  and the omission thereof  and later  inclusion
explained by JSC to have been due to an inadvertent error following a mix up of his application with the
application he had made for position of Judge of the Supreme Court. The plaintiff produced a letter dated
30th May, 2011 from the Ag Registrar of JSC MS Winfridah B. Mokaya and another letter dated the same
day inviting him for an interview on 29th July 2011. The plaintiff also produced a letter dated 15th June
2011 revising interview dates from 29th July to 10th August 2011.

Indeed, the article also refers to the Judicial Service Commission and the Chief Justice Willy Mutunga as
being under pressure from lawyers over the JSC and the CJ belatedly including the name of the plaintiff
in the shortlisted candidates. The subject matter is the belated inclusion of the plaintiff in the shortlist of
candidates for top judicial position.

However, any one reading the article would  know  that the story is referring to the plaintiff herein and his
role with the help of his “close friend” Mr Gateere the chairman of the selection panel of JSC as well as



the plaintiff’s  “close connections and relations with   government and the political class up to State
House” in ensuring that his name was included in the shortlisted candidates, notwithstanding the fact that
he neither applied for the job nor met the minimum requirements for consideration for the top post of
Judge of the High Court, and that his name not having appeared among the 234 applicants  on 27th May,
2011, then he did not apply for the said job. The article has centered writings extracted from the full story
to highlight the above position that:

“234

The number of applicants for the position of Judge of the High Court published
on May 27 in local dailies

114

The number of candidates who were shortlisted for interview. Mr Mukunya’s
name did not appear on this list.”

In this court’s view, the words published of and concerning the plaintiff, used in their natural and ordinary
meaning by their tenor portrayed the plaintiff as a person who could not have secured the position of
Judge of the High Court on merit or without canvassing for help from his high level government and
political connections including Mr Gateere who was the chair of the JSC Selection Panel, as explained in
the pleadings.

From the testimonies of the two witnesses who supported the plaintiff’s case, I have no doubt in my mind
that the said words in the article separately and taken as a whole implied that the plaintiff is a corrupt
person who thrives on untrustworthiness since he had canvassed for his name to be included in the list of
shortlisted candidates even when he had not applied for the post of Judge of the High Court. If proven
against the plaintiff,  that kind of behavior would not only render the plaintiff  as an unethical but an
unprofessional and unscrupulous person and therefore not fit and proper person for the position of Judge.

This is compounded by the claim that in the anonymous email send to the Registrar of the High Court and
the Judiciary, the explanation by the Chief Justice as Chair of JSC that the “controversial inclusion was
as a result of an error of omission does not wash.” In my view, the article was highly defamatory of
the plaintiff and portrayed the plaintiff as a dishonest man who used cronies to have his name
included among applicants for post of Judge of the High Court and to be shortlisted for the said top
position.

That evidence was supported by the uncontroverted evidence of PW2 and PW3 who knew the
plaintiff very well and who read the article and called him to seek an explanation of what was
happening and the plaintiff had to explain the position as rectified by JSC. Taking into consideration
the  position  of  the  plaintiff  in  society,  as  a  senior  advocate  and  Church  Chancellor  who  had  also
successfully served as Judge of the IICDRC, there is no doubt whatsoever that his standing in society was
lowered by the defamatory words.

Reputation is an integral and important part of the dignity of the individual and once besmirched by an
unfounded  allegation  a  reputation  can  be  damaged  forever,  especially  if  there  is  no  opportunity  to
vindicate one’s reputation. See  Nation Media Group Ltd & 2 others v John Joseph Kamotho& 3
others [2010] eKLR.

Those words by the defendants, I find could not amount to fair comment, in the public interest or made on
privileged occasion as alleged by the defendants in their statement of defence. I find no justification for
the defendants to describe what happened as  “controversial inclusion” of the plaintiff’s  name in the
shortlist, as this court has not heard any evidence pointing to any controversy in the plaintiff’s name being
included late in the shortlist.  I reiterate that no evidence leave alone credible evidence of the alleged
controversy  in  the  short  listing  of  the plaintiff  and or  the  plaintiff  having high  level  connections  to
government, political class  and State House to warrant fair comment on the issue.



The alleged “controversy” in the plaintiff’s inclusion in the shortlist and his alleged  boasting of “close
connections with high level government official up to State House” implied corruption and nepotism,
which the defendants should have taken the witness stand for the testing of their evidence if any, on those
allegations.

Without  the  defendants  giving  evidence  to  prove  their  allegations  of  fair  comment,  their  allegations
remain allegations emerging from the thicket, far-fetched and unsupported.

Under section 107 of the Evidence Act, Cap 80 Laws of Kenya, the burden of proof lies on he who asserts
yes and in this case, the burden of proving that the published article was defamatory lay on the plaintiff.

However, under Section 109 of the Evidence Act, as was held in  JENNIFER NYAMBURA KAMAU
VS      HUMPHREY MBAKA NANDI CIVIL APPEAL NO. 342 OF 2010, [2013] EKLR   the court
stated that:

We have considered the rival submissions on this point and state that section 107 and
109 of the Evidence Act places the evidential burden upon the appellant to prove that
the signature on these forms belong to the Respondent.   Section 107 of the Evidence Act
provides  that  “whoever  desires  any court  to  give  judgment  as  to  any legal  right  or
liability dependent on the existence of facts which he asserts must prove that those facts
exist.” 

“However, Section 109 stipulates that the burden of proof as to any particular fact lies on the
person who wishes the court to believe in its existence.   If an expert witness was necessary, the
evidential burden of proof was on the appellant to call the expert witness.   The appellant did
not discharge the burden and as Section 108 of the Evidence Act provides, the burden lies on
that person who would fail if no evidence at all were given on either side.”

In this case, the defendant did not adduce any evidence to prove any of the defenses relied on in their
pleadings. They however made submissions urging this court to find that those defenses of fair comment,
public interest and qualified privilege were available to them. They also suggested that the plaintiff had
admitted in cross examination that his inclusion in the shortlist was belated.

However, it is the view of this court that answers in cross examination cannot form a basis of a party’s
case. Parties must tender evidence in support of the allegations. This is a principle espoused in the Court
of  Appeal  decision  in  the  case  of  JOHN WAINAINA  KAGWE  VS  HUSSEIN  DAIRY  LTD-
MOMBASA CIVIL APPEAL NO 215 OF 2010,      per Githinji, Makhandia&Murgor JJA.   I add that
neither can submissions on points of fact support a party’s case where no evidence is adduced to prove
that fact which is alleged.

Therefore, while this court does appreciate that the defendants are entitled to deny that the publication
was false, or defamatory of the plaintiff, the question is, can a reasonable man or woman, a right thinking
member of the society generally accept that those words are not defamatory of the plaintiff? I do not think
so.  On the  contrary,  a  reasonable  right  thinking  member  of  the  society  will  easily  pronounce  those
statements defamatory of the person of whom the statements are spoken. There is no doubt that those
statements as published injured the reputation of the plaintiff herein, lowering him in the estimation of
right thinking members of society generally.

 

The  words  ridiculed  the  plaintiff  making  him shunned or  avoided  and his  evidence  and  that  of  his
witnesses, which evidence was uncontroverted support that position. Further, the defendants relied on no
particulars of facts to establish the truth of the allegations in the article as analyzed above to entitle the
Defendants to the defence of justification of truth. Had they held their horses with the article of 28 th June,
2011,  I  do  not  think  that  the  plaintiff  would  have  complained  since  that  publication  only  tended  to
complain about the omission of his name from the applicants and shortlist and the belated inclusion, with



explanations as to why that had happened.

In my view the plaintiff has established that the publication made on 10th July 2011 is capable of being
construed as defamatory in its natural and ordinary meaning or by innuendo.

 

 

Was the publication actuated by malice? 

The defendants contended that the article simply touched on the judiciary which the CJ heads and that it
was made out of a moral duty of the defendants to bring to the attention of the public the  “suspect”
addition  of the plaintiff’s  name last  minute  which was admitted  by the plaintiff.  This  court  did not
receive any evidence of  “suspect addition of the plaintiff’s name last minute.”  As I have stated, the
defendant did not tender any evidence to show the steps taken to check the veracity of the information
published. The defendants heavily relied on what they described as anonymous email allegedly send to
the Registrar High Court and of the Judiciary. If the alleged email was anything to go by, the defendants
ought to have availed it to this court for consideration.  In my view the publication was therefore an
unconfirmed lie  which  is  evidence  of  malice.  I  agree with  the court  holding in  Phineas Nyagah V
Gitobu Imanyara (2013) eKLR where Odunga J held that:-

“Evidence of  malice  may be  found in the  publication  itself  if  the language used is  utterly
beyond or disproportionate to the facts.   That may lead to an inference of malice. ........ Malice
may also be inferred from the relations between the parties.......The failure to inquire in the
facts is a fact from which inference of malice may properly be drawn.” 

I further reiterate that Iam unable to agree with defendants that the publication was a fair comment. In
Adams v. Guardian Newspapers [2003] Scot CS 131 Lord Reed stated that:

“In London Artists Ltd v Littler, Edmund Davies L.J. (as he then was) said (at page 395): "It
behoves a writer to indicate clearly what portions of his work are fact and what are comment,
for, in the words of Fletcher-Moulton L.J. in Hunt v Star Newspaper Co Ltd [1908] 2 K.B.309,
319:'.... comment in order to be justifiable as fair comment must appear as comment and must
not be so mixed up with the facts that the reader cannot distinguish between what is report and
what is comment: see Andrews v Chapman (1853) 3 C & K 286.'Failure to exhibit clarity in this
respect carries its own risks, for, as Fletcher-Moulton L.J went on to say, at page 320:'Any
matter,...which does not indicate with a reasonable clearness that it purports to be comment,
and not statement of fact, cannot be protected by the plea of fair comment.’

‘The same point was made more recently by Lord Nicholls of Birkenhead in Reynolds v Times
Newspapers Ltd [2001] 2 A.C.127 at page 193: "[T]o be within this defence the comment must
be  recognizable  as  comment,  as  distinct  from  an  imputation  of  fact.  The  comment  must
explicitly  or  implicitly  indicate,  at  least  in  general  terms,  what  are the  facts  on  which the
comment is being made."

In this case the defendants have not shown the fair comment in the said article and facts on which the fair
comment is being made. That aspect, as I have stated, could only be pointed out in evidence not by way
of  pleadings  of  fair  comment  being  thrown at  the  court  to  discern  what  fair  comment  is  from the
pleadings.  Neither  could  the  court  discern  fair  comment  from  the  submissions  of  counsel  for  the
defendants from the bar.  Counsel did not come to court as a witness for the defendants but as a legal
counsel. The role of legal counsel in legal proceedings is clear and has never been one of a witness unless
he or she is representing oneself in proceedings where they are parties or they are specifically called as
witnesses. It was not the case here.

 



Neither was it a case of the defendants raising any preliminary objection on a point of law in which case
then their  counsel  would  submit  on those points  of  law.  It  is  a  fundamental  principle  of  ethics  and
advocacy in Kenya and elsewhere, that counsel must have a proper basis for stating from the bar a fact in
any pleadings;  and the  practice  of the courts  is  based upon an expectation  that  the said principle  is
respected. In my view, that principle applies to an averment that a defamatory statement is true, is fair
comment, is of public interest, with no less force than it applies to other averments such as qualified
privilege. The occasion of qualified privilege is a question of law. However, the court could not decide
that question without facts that were never brought before court by the defendant and or proved.

 

The  defendants’  submissions  also  deny  that  the  presence  of  the  CJ’s  picture  in  the  article  gives
prominence to the plaintiff and state that the article was written out of a moral duty of the defendants to
bring to the attention of the  public the suspect addition of the plaintiff’s name last minute, that the
article  contains allegations of fact and true in substance and so far as it  consist  of expression of
opinion, they are fair comments made in good faith and with no malice against the plaintiff and that
the plaintiff had not shown how his character or reputation had been injured and that the subsequent
publications were only a follow up on the main article and did nothing to aggravate the situation.

In the present case, on a proper understanding of what the defendants had to prove in order to establish
their defenses raised in the pleadings, they fell short of the standard required.

 

I find that the defendants chose to misdescribe the conduct of the plaintiff in the whole matter of selection
of judges of the High Court. In Gatley on Libel and Slander 9thEdition from Para12.7-12.8,  It was
stated, and I agree that misdescription of conduct only leads to the one conclusion detrimental to the
person whose  conduct  is  misdescribed and leaves  the  ordinary  reasonable  reader  no  opportunity  for
judging  the  character  of  the  conduct  condemned  anything  but  a  false  picture  being  presented  for
judgment. In Digby v Financial News Ltd v Hodgson (1909)1 KB 239 Collins MR held that “ if the
defendant  makes  a  misstatement  of  any  facts  upon  which  he  comments,  he  at  once  negatives  the
possibility of his comments being fair” and in Christie v Robertson (189)10 NSWLR it was held that “
it  is  not  comment grossly  to misrepresent  the conduct  of  a public  man and then to hold him up to
execration for his alleged wrongdoing”; while in  Hunt v Star Newspaper(1908)2 KB309 it was held
that in order to give room for plea of fair comment the facts must be truly stated. If the facts upon which
the commend purports to be made do not exist the foundation of the plea fails. In  Rodger Abisai t/a
Abisai  &Co Advocates  v  Waruru  Wachira  & another  CA 12 of  2003 Kisumu it  was  held  that
imputation of corruption which is a criminal offence by the defendants deprives them of the defence of
fair comment.

It  is  clear from the evidence on record that  the defendants had been given information on what had
transpired and the 1st defendant was even paid to publish and explanation to that effect. If it was not
satisfied with the explanation given, it should have contacted the JSC or the plaintiff for more particulars.

What I have reproduced in this judgment as published and disseminated by the defendants concerning the
plaintiff is in my view not suggestive of a fair and or responsible or objective press. It is suggestive of a
misleading, biased, partisan and destructive press. It is a press that does not respect and or protect the
dignity  of  persons.  The  defendants  clearly  peddled  falsehood  and  suppressed  credible  and  truthful
information it had in order to give the public thirst quenching scandalous falsehoods, that the inclusion of
the plaintiff in the shortlist was controversial and suspect and that he boasts of being highly connected to
high level  government  officials  and or politicians  up to  State  House and that  a member  of  the JSC
selection panel was his close friend and did influence his inclusion in the shortlist of candidates.

This court had the opportunity of seeing and hearing Mr Samuel Ndung’u Mukunya and observing his
demeanor in court and meeting him for the first time since Iam fairly new on the bench, turning one year
on 1st July, 2015. He did not testify as if he was highly placed or connected. He appeared troubled by the



publication. His expression was that of a maligned and scandalized individual.

I find that the language used by the defendants in the publication and their failure to inquire into the facts
are a clear manifestation of malice on their part, against the plaintiff and therefore the defenses raised are
not available to them.

Whether the plaintiff is entitled to an award of damages and if so, how much? I hold the view that an
award of damages is a matter of judicial discretion by the court. The Court of Appeal in C A M v Royal
Media Services Limited Civil Appeal No. 283 of 2005 [2013] eKLR stated that:

“No  case  is  like  the  other.  In  the  exercise  of  discretion  to  award  damages  for
defamation, the court has wide latitude. The factors for consideration in the exercise of
that discretion as enumerated in many decisions including the guidelines in  Jones V
Pollard (1997) EMLR 233-243include objective features of the libel itself, such as its
gravity,  its province, the circulation of the medium in which it is published and any
repetition;  subjective effect  on the Plaintiff’s  feelings  not only from the prominence
itself but from the Defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial
itself;  matters  tending to  mitigate  damages  for  example,  publication  of  an  apology;
matters tending to reduce damages; vindication of the Plaintiff’s reputation past and
future.

25.In the case of Standard Media V Kagia and Co. Advocates (supra) the court took the view that
in situations where the author or publisher of a libel could have with due diligence verified the
libelous story or in other words, where the author or publisher was reckless or negligent, these
factors should be taken into account in assessing the level of damages. The court also stated
that the level of damages awarded should be such as to act as deterrence and to instill a sense of
responsibility on the part of the authors and the publishers of libel and that personal rights,
freedoms and values should never  be sacrificed  at the altar of profiteering by authors and
publishers.” 

A successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover the general compensatory damages of
such sum as will compensate him for the wrong he has suffered. The award must compensate him for
damages to his reputation. Section 16A of the Defamation Act Cap 36 Laws of Kenya provides for the
same it states:

“In any action for libel, the court shall assess the amount of damages payable in such
amount as it may deem just:

Provided that where the libel is in respect of an offence punishable by death the amount
assessed shall not be less than one million shillings, and where the libel is in respect of
an offence punishable by imprisonment for  a term of  not  less  than three  years  the
amount assessed shall not be less than four hundred thousand shillings.”

Also the Court of Appeal in the case of  JOHNSON EVAN GICHERU V ANDREW MORTON &
ANOTHER [2005] eKLR stated that in an action of libel the trial court in assessing damages is entitled
to look at the whole conduct of the defendant from the time libel was published down to the time the
verdict is given. It may consider what his conduct has been before action, after action, and in court during
the trial. In the said case the learned Judges of Appeal quoted with approval the checklist of compensable
factors  in Jones  v  Pollard  [1997]  eMLR  233,  234 which  I  apply  in  this  case.  The  checklist  was
enumerated as follows:-

1.  The  objective  features  of  the  libel  itself,  such  as  its  gravity,  its  province,  the
circulation of the medium in which it is published, and any repetition.

    2. The subjective effect on the plaintiff’s feelings not only from the prominence
itself but from the defendant’s conducts thereafter both up to and including the trial



itself.

    3. Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology.

    4. Matters tending to reduce damages.

    5. Vindication of the plaintiff’s reputation past and future.

In applying the principles in this case, I find that the defendants conduct before, during and after the trial
of the case is one which will aggravate the damages to be awarded. The defendants after publishing the
offensive article, they were approached by the plaintiff who sought to explain the position as clarified by
the Chief Justice himself in a paid up advertisement with the 1st defendants’ own publication, the Daily
Nation.

It was therefore expected that the defendants would have offered an apology or a correction over the
apparent  incorrect  information published of and concerning him which was falsehoods that had been
peddled which gave the impression that first, the plaintiff did not apply for the job of Judge of the High
Court,  he was never shortlisted and that  his  name was belatedly and  controversially included  in the
shortlist with the influence of the plaintiff’s alleged acquaintance, Mr Gateere, the Chairman of Public
Service Commission of Kenya   who, together with the plaintiff  are highly placed and connected with
government up to State House hence,  he was not fit  to be  a Judge. To date,  they maintain that the 
plaintiff’s belated inclusion in the list of applicants and shortlist was controversial and suspect, as shown
by  their  submissions,  without  availing  the  source  of  that  email  of  truth,  especially  after  the  Bar
Association of Nyeri disowned the so called anonymous email.

The defendants were, in my humble view, by their conduct malicious in publishing the article concerning
the plaintiff which exposed him in his personal and professional standing and character to public scandal,
ridicule, contempt and embarrassment and continue to cause him loss and damage. The words published
by the defendants  on 10th July 2011 were effectual  in the country and the rest  of the world via  the
internet.  The publication was done on a Sunday, a day when indeed most people rest away from the
hustles  of work and in  the comfort  of their  homes and other places,  and to  make it  more juicy,  the
defendants featured the photograph of the Chief Justice to attract more attention.

It is common knowledge that at that particular time, the Chief Justice, the judiciary and the reform agenda
were matters that attracted attention of every Kenyan. This was because the Judiciary had set the pace by
advertising  names  of  persons  who  had  applied  for  judicial  positions,  those  shortlisted,  calling  for
information on each shortlisted candidate and the entire vetting process was in the glare of the media and
the public.

In their  ordinary meaning or by imputation  and or innuendo, the words contained in the publication
portrayed the plaintiff as a person who did not deserve to be appointed as a Judge. Now that he is a Judge
of  the  High  Court,  anybody  reading  his  name  by  googling  sees  the  same  publication,  creating  an
impression that he did not get his current position on merit, and that his short listing and appointment was
controversially influenced by Mr Titus Gateere and other connections in the Government.

The plaintiff was a prominent lawyer/advocate of the High Court of Kenya who had been honoured to
serve as  a  Judge of  the Interim Independent  Constitutional  Dispute  Resolution  Court.  No doubt,  his
reputation and standing in the society was lowered in the perception of right-thinking people or even
ordinary members of the society some of whom he had served as their legal counsel, by the defendant’s
publication.

In  my  view  therefore  the  plaintiff’s  character  and  profession  was  cast  into  doubt  by  the  reckless
maligning of his reputation by a fabricated story. If the defendants indeed had published the story after
obtaining an email from the Mount Kenya Law Society as alleged in the article, nothing prevented them
from producing that email in court to demonstrate good faith and or innocent publication.



Obviously, one’s image and reputation is an integral and important part of the dignity of the individual as
espoused by Article 10 of the National Values and Principles of Governance as well as Article 28 of the
Constitution which provides  that “every person has inherent dignity and the right to have that dignity
respected and protected.”

The defendants had a duty to protect and respect the plaintiff’s inherent dignity. They had an opportunity,
upon the clarification provided by the plaintiff and the Chief Justice to correct or delete the obviously
untrue and misleading information published of and concerning him, which no doubt affected him. See
Article 35(2) of the Constitution.

I  find  that  indeed,  the  publication  by  the  defendants  was  highly  libelous  of  the  plaintiff,  untrue  in
substance and did clearly, on the evidence of the plaintiff and his witnesses injured his reputation.

It is for those reasons that I find that the plaintiff qualifies for an award of damages.

In John v MGN Limited[1966] 2 ALL ER 35 P47, cited with approval by the Court of Appeal in
Nation Media Group Ltd &2 others V John Joseph Kamotho&3 others[2010] eKLR it was stated:

“ in assessing the appropriate damages for injury to reputation the most important factor is
gravity of the Libel: the more closely it touches the plaintiff’s personal integrity, professional
reputation, honour, courage, loyalty and the core attributes of his personality, the more serious
it is likely to be. The extent of the publication is also very relevant: a libel published to millions
has greater potential to cause damage than libel published to a handful of people. A successful
litigant  may  properly  look  to  an  award  of  damages  to  vindicate  his  reputation:  but  the
significance of this is much greater in a case where the defendant asserts the truth of the libel
and refuses any retraction or apology than in a case where the defendant acknowledges the
falsity of what was published and publicly expresses regret that the libelous publication took
place.”

In  David Kiprugut & another v Peter Okebe Pango CA 68/2004 the Court of Appeal stated that in
assessment of damages, comparable injuries shall, as far as possible be compensated by comparable
awards keeping in mind the correct level of awards in similar cases. in Standard Ltd V GN Kagia t/a
Kagia &co Advocates , CA 115/2003  the Court of Appeal also stated that there is need   in having
regard to comparables even in terms of the standing   of the libeled person because both the law and
the level of awards must of necessity   continue to   be certain and predictable.

And where the awards appeared excessive, the Court of Appeal in Gicheru v Morton &another [2005]
2 KLR 332 observed that the awards did not have any juridical basis, were manifestly excessive, could
be taken as persuasive or as guidelines of the awards to be followed by trial courts; that they departed
from fundamental principles of awarding damages in libel cases. Those principles were summarized
as:

1. the Court has wide latitude in awarding damages in an action  for libel. 
2. In assessing damages in an action for libel, the court is entitled to look at the whole conduct of

the defendant from the time the libel was published down to the time of judgment. 
3. An award in case of defamation is not compensation for the plaintiff’s damaged reputation but

is a vindication to the public and a consolation for a wrong done to him. 
4. Where the defendant could have,  with due diligence  verified the facts  the libelous story or

where he was simply reckless   or negligent, such recklessness or negligence must be taken into
account 

5. The  level  of  damages  should  be  such  as  to  act  as   deterrence  and  to  instill  a  sense  of
responsibility on the part of the defendant 

6. The gravity of the libel and 
7. The extent of publication is also a factor to be considered. 

In this case, the plaintiff testified that the publication was first brought to his attention by his daughter



living in Australia who had read it online. Australia is ahead of Kenya in time margins by 7 hours. Many
of his friends and associates, including PW1, clients like PW3 and others as well as his family members
who comprise of majority lawyers like him read the article and called him. Some of his clients like PW2
shunned him by changing instructions to other advocates to represent him in a matter where the plaintiff
was his counsel.

In my view, the publication which was on a Sunday and a feature at that reached many people. I have also
not seen any amends by the defendants by way of an apology. The defendants in their defence plead truth,
justification and public interest in their publication of the story. But they did not make any attempts to lay
a basis for those defenses by way of evidence.

The follow up publication or repeat publication added insult to injury already caused to the plaintiff’s
character, credit and reputation as it was prominently made by the defendants even after the Chief Justice
had purchased in the 1stDefendant’s own Newspaper, the Daily Nation, space to clarify the issue. This
was also after the plaintiff had personally explained to the 2nd defendant that he had applied for the job
and the Judicial Service Commission had written to him explaining that his name had been inadvertently
left out of the shortlist.

In the absence of any rebuttal of the plaintiff’s evidence, which I find was credible, I find the defendants
jointly culpable and liable for defaming the plaintiff, which defamation was highly laced up with malice.

In determining how much damages I should award the plaintiff, Iam alive to the principle that the sums
should be fairly compensatory in the light of the nature of the injury to reputation and that a restrained
hand in the award of damages is desirable since the court must maintain stable bearing. The award should
also appear realistic in all the circumstances.

In  Broom v Cassel &Co[1972]A.C 1027 cited  by the Court of Appeal with approval in Nation
Group Media Ltd and 2 others v Joseph John Kamotho and 3 others (supra)  the House of Lords
stated that:

“ in actions of defamation and in any other actions where damages for loss of reputation are involved,
the principle of restitution in integrum has necessarily an even more highly subjective element. Such
actions involve a money award which may put the plaintiff in a purely financial sense in a much
stronger position than he was before the wrong. Not merely can he recover the estimated sum of his
past and future losses, but, in case the libel, driven underground, emerges from its lurking place at
some future date, he must be able to point to a sum awarded by a jury sufficient to convince a by
stander  of  the  baselessness  of  the  charges.  Also cited  in  the  above  Court  of  Appeal  decision  was
Windeyer J in Uren v John Fairfax &sons PTY Ltd 117C.L.R 115, 150 that :

“It seems to me that, properly peaking, a man defamed does not get compensated for his damaged
reputation. He gets damages because he was injured in his reputation, which is simply, because he was
publicly defamed. For this reason, compensation by damages operates in two ways- as a vindication of
the plaintiff  to the public and as a consolation to him for a wrong done. Compensation is here a
solation rather than a monetary recompense for harm measurable in money.”

The  following  are  awards  by  the  High  Court  and  Court  of  Appeal  in  similar  cases  of  defamation
concerning important personalities in Kenya:

On 6th May,  2005;  Khaminwa,  J  in  Mombasa  HCCC No.  102 of  2000 DANIEL MUSINGA T/A
MUSINGA & CO. ADVOCATES, the Judge made an award to the then advocate and now a Puisne
Judge for a published libelous statement in a local daily, of Kshs. 10,000,000.00.

In JOHNSON EVAN GICHERU V ANDREW MORTON & ANOTHER (Supra) the  Court  of
Appeal awarded the appellant, Judge of the Court of Appeal a composite award of KShs.6, 000,000.00.

In 2008 Khamoni J in Amrital Bhagwanji Shah Vs Standard Limited & another Civil Case 1073 of



2004awarded the plaintiff,  who was a retired Court of Appeal Judge sum of Kshs.6,000,000/=general
damages plusKshs.1,000,000/= exemplary damages.

In Nation Media Group Ltd& 2 others v John Joseph Kamotho and 3 other [2010] eKLR the Court
of Appeal upheld and award of Kshs 6,000,000 for general damages and Kshs 1,000,000 aggravated
damages  made by the High Court  Ojwang J.B J  on 1st July,  2005 in favour  of  JJ  Kamotho the  1st

respondent being a cabinet Minister, a prominent politician with reputation.

In Kalya and another v Standard Limited( 2002) 2 KLR Tunya J awarded the 1st plaintiff who was a
prominent  advocate  in  Eldoret  general  damages  Kshs  9,000,000.00,  aggravated  damages  Kshs
2,000,000.00 and damages in lieu of apology Kshs 300,000.00.

In this case, the person of the plaintiff was at the time of the impugned publication an advocate of the
High Court of Kenya who had just retired from the IICDRC in 2011. He was also aspiring to become not
only a Judge of the High Court, but also to sit on the Highest Court of the land, the Supreme Court.   He
was  no  doubt  a  prominent  advocate  and  one  with  repute.  He  testified  and  called  two  independent
witnesses, one, a fellow practicing advocate from Mt Kenya region and Club Member and the second
witness, a businessman and former client of the plaintiff.  The two witnesses testified as to how they
considered reviewing any future dealings with the plaintiff upon reading the publication.

The second witness withdrew his instructions in a matter that the plaintiff was handling because he could
not trust his advocate with his case. The 1st witness spoke of what transpired at  the Club where the
plaintiff  was a  member.  There is  no doubt,  therefore,  that  the plaintiff  did suffer  injury  to  his  good
reputation among his peers as well as his clients and being a former Judge of the IICDRC and Chancellor
of  Mt  Kenya  West  Anglican  Church,  this  court  finds  that  the  plaintiff  was  humiliated  by  the  false
publications  since the correct  facts  had been communicated  to the defendants  prior  to the impugned
publication.

Despite those facts being put right through a paid up advertisement by the Chief Justice and the plaintiff
being interviewed by the 1st defendant’s   Bureau Chief based in Nyeri,  the defendants went ahead to
publish the article rubbishing the explanation by the Chief Justice in a paid up advertisement in the 1st

defendants’ own Daily Nation and the explanation given by Mr Gateere as being belated.  The impugned
publication had a subheading “CJ put to task over belated inclusion of a former judge in the short list
of candidates for top judicial position.”   

In view of the above circumstances, if find that the publication was done recklessly without regard to the
torturous or violent nature of their actions to the character and reputation of the plaintiff. To date, the
defendants have not told the court as to who the person is that put the Chief Justice to task over the
alleged belated “controversial or suspect” inclusion of a former judge in the short list of candidates for
top judicial position, especially after the Mt Kenya Law Society dissociated themselves from the alleged
anonymous email that was even never brought to the view of the court.

On the defendant’s conduct after the impugned publication, it should be noted that on 28th July 2011, the
1st defendant  published  a  letter  to  the  editor  written  by  Nyeri  Bar  Association  wherein  the  Bar
Association  vehemently  denied  ever  authoring  or  being  part  of  the  so  called  “concerned  Legal
Practitioners, Mt Kenya Region” who allegedly send to the defendants an alleged anonymous email.
The said Nyeri Bar Association denied ever complaining or even meeting to discuss the matter relating to
Mr Mukunya or in relation to the ongoing judicial appointments as alleged by the publication. They also
denied being contacted by the media. The letter was signed by Mr R.P Mogambi Advocate and Chairman
of Nyeri Bar Association. However, on Thursday 11th August, 2011, the defendants on the page 8 of the
Daily Nation on National News again ran an article titled in Bold:

“Candidate for Judge quizzed in Camera.” “Lawyers had raised queries’ after Mukunya’s name was
omitted from the shortlist.”



By Aggrey Mutambo

@mutambo@ke.nationmedia.com

The article reads:

Interviews for High Court Judges ended yesterday with the vetting of five candidates.

One of the candidates, Justice (rtd) Samuel Mukunya, was interviewed in camera but no reasons were
given by the judicial Service Commission.

The Commission had earlier  raised eyebrows among lawyers when it  belatedly  included his name
among the shortlisted candidates for interview.

In an email  to  the Commission,  the lawyers  mainly  from the Mt Kenya region had accused it  of
cronyism, arguing that his name had not even appeared on the initial list of 234 candidates who had
applied for the posts. But the Commission, through the chair of the preliminary selection Committee,
Mr Titus Gateere, had explained that the omission was “inadvertent.”

Justice (rtd) Mukunya had also applied to be a Supreme Court Judge but he was not shortlisted. The
lawyers had asked the Commission why it took so long to issue a list of rescheduled interviews, which
increased the number of candidates from 114 to115 after the retired judge, was listed.

Justice (rtd) Mukunya sat on the bench of the Interim Independent Constitutional Dispute Resolution
Court,  which made a  landmark ruling that  allowed prisoners  to  vote  in last  year’s  constitutional
referendum in August.

………….”

Beside that publication is the photograph of the current Chief Registrar of the Judiciary, captioned: “Ms
Anne  Amadi  before  the  Judiciary  (sic)  Service  Commission  in  Nairobi  Yesterday,” appearing  quite
distressed.

The above caption, according to the plaintiff, came after it had been made clear to the defendants by the
Nyeri Bar Association that they were not aware of any such email to the Commission. Mr Mukunya also
stated that he was interviewed overtly and not in camera as alleged in the article above. The said article
continued to refer to the email by Nyeri Bar Association as if the defendants had not published any denial
by the said Nyeri Bar Association on 28th July, 2011.

That consistent subsequent publication of the same issue instead of an apology no doubt point to malice in
itself is a callous, inexcusable conduct of the defendants particularly with regard to falsehoods on the
allegation that the source of information was an anonymous email from “concerned lawyers from the Mt
Kenya region” since the latter publication of 28th July 2011 never mentioned that the said lawyers had
disowned the anonymous email.

This  court  takes  into  account  that  kind  of  conduct  of  the  defendants  in  deciding  whether  to  award
aggravated damages. In the latter publication, the 1st defendant was justifying its earlier publication that is
impugned herein. There is no mention in the latter publication that Nyeri Bar Association had denied any
links to the alleged email.  The publication also did not say that the email was anonymous. This time
round they were emphatic that  “in an email to the Commission…….” Not  “in an anonymous email
send to the Registrar of the High Court and to the Judiciary” as earlier published on 10th July, 2011.

In Adam v Guardian Newspaper Ltd (supra) Lord Reed referring to Lord Devlin in Lewis v Daily
Telegraph Ltd [1964] A.C 234 P 283-284 stated:



“I agree, of course, that you cannot escape liability for defamation by putting the libel behind a prefix
such as “I have been told that …” or “it is rumoured that…”, and then asserting that it was true that
you had been told or that it was in fact being rumoured. You have, as Horridge J said, in a passage
that was quoted with approval by Greer L.J. in Cookson v Harewood [1932]2KB.478n, 485n, “to prove
that the subject matter of the rumour was true.”

Two letters addressed to the defendants as required under section 7A of the Defamation Act (right of
reply) before this suit was instituted, one by the plaintiff himself dated 11th July, 2011 a day after the
publication urging the defendants to stop assassinating his character before his scheduled interview and
another  letter  dated  September  7th 2011  by  the  plaintiff’s  advocates  Waruhiu,  Kowade  & Ngang’a
advocates were ignored.

Therefore, taking into account the plaintiff’s standing in society and the sadistic damage to his reputation,
that he is a person who could only get into state office of a judge through favoritism, and taking into
account the  serious ramifications of attempting to get into public office through other means other than
through  fair  competition  and  merit,  among  other  principles  as  a  basis  of  appointments,  and  the
Constitutional principles as commanded by Chapter Six of the Constitution on leadership and integrity,
especially  section 73 (2) which provide:

“The guiding principles of leadership and integrity include:

a. Selection on the basis   of personal integrity, competence   and suitability, or election  in free
and fair elections; 

b. Objectivity  and  impartiality  in  decision  making,  and  in  ensuring  that  decisions  are  not
influenced by nepotism.” 

By refusing to publish an apology and instead make a further publication without alluding to any new and
verifiable facts which led to the paid up publication by the Chief Justice and the denial by the Nyeri Bar
Association’s  publication  denying  the  allegations  that  they  were  the  authors  of  an  email,  I  find  the
Defendant’s conduct in all the circumstances as opposed to that of the plaintiff making the defendants
liable to pay aggravated damages which I assess at Kshs 3,500,000. I also award the plaintiff Kshs15,
000,000.00 general damages for defamation of character.

I would have ordered that the defendants do, in equal measure of the size of the publication give an
unconditional apology to the plaintiff in their Sunday feature page with equal prominence that they gave
to the impugned article within Seven (7) days from the date of this judgment. However, on the authority
of J.P Machira v Wangethi Mwangi &Nation Newspapers Ltd (supra) the period between 10th July
2011 and this 29th June 2015 which is nearly 4 years is so long that to order an apology would have no
effect on the damage to the plaintiff’s reputation in this digital world. Accordingly, I award the plaintiff
Kshs 1,500,000.00 damages in lieu of an apology.

Final Orders

a. That the plaintiff has proved, on a balance of probabilities that the   defendants jointly defamed
him by their  publication  of  10th July,  2011 in  the  Sunday Nation  and I  find them liable  for
defaming the plaintiff 

b. The plaintiff is entitled to an award of damages 
c. Damages: 

i. General damages Kshs………..........15,000,000.00 
ii. Aggravated damages Kshs ….............3,500,000.00 
iii.Damages in lieu of an apology Kshs…1,500,000.00 

TOTAL DAMAGES Kshs..…20,000,000.00           



d. Costs of this suit 
e. Interest on (c) and (d) at court rates from the date of this judgment until payment in full. 

Dated Signed and delivered in open court at NAIROBI this 29th day of June 2015.

R.E.ABURILI

JUDGE

 


