
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HEIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO. 220 OF 2008

GICHINGA NDIRANGU........................................................PLAINTIFF

VERSUS

1.THE STANDARD LIMITED

2.JOHN BUNDOTICH

3.ABIYA OCHOLA

4.BEAUTTAH OMANGA...............................................DEFENDANTS

JUDGMENT

1. The Plaintiff's complaint is based on a publication by the 3rd and 4th Defendant at page 4 in the
Standard  Newspaper  of  12th  April,  2008  for  which  he  sought  general  damages,  aggravated
damages or exemplary damages. The said publication was as follow:- 

“KRIEGLER BEGINS WORK, GAZETTE RULES, EVENTS

 BY ABIYA OCHOLA AND BEUTTAH OMANGA

THE Independent Review Commission of Inquiry (Irec) has started investigating the December 2007
General election, as ODM raised a red flag there was a scheme to derail the inquiry’s operations.
Yesterday, the Commission gazetted its rules and procedures of operation giving it the necessary legal
backup to work.

The Kreigler Commission was set to begin its work on March 15, but delayed because the rules had not
been gazetted. Having been gazzetted any person who contravenes the commission’s orders shall be
guilty of an offence and liable to a fine of Sh. 50,000.

Addressing the  Press  yesterday at  KICC, Commission chairman Justice  Johann Kreigler  said  the
commission’s offices at the facility were ready, but it was yet to pick on the date to commence public
hearings.

‘Even though we have given notice to the public to give evidence, we are still working on modalities
and undertaking research and investigations before starting public hearing,’ he said.

Protection:



He said the commission would next week hold sessions with leaders of civil society, political parties,
religious groups and observer missions. According to the rules, the commission will hold its hearings
in public but may take evidence in camera to ‘protect the person, property or reputation of any witness’
if it deems desirable.

But ODM said that  the Electoral  Commission of  Kenya (ECK),  which has been identified  by  the
Kreigler Commission as the principle body of the investigation, had started a scheme to derail the
commission.

The  ODM  said  the  ECK  had  on  January  17,  hired  a  lawyer  under  the  guise  of  a  media  and
communications adviser whose brief was to give legal advice and strategy on how to undermine the
Kreigler Commission.

The party claimed that the lawyer, who was a classmate and roommate of one of the commissioners,
was hired irregularly without competitive tender.

‘The lawyer has advised all ECK staff to record what they know about the tallying of the presidential
votes with the aim of preventing any staff with adverse evidence from appearing in person to testify
before Irec,’ said ODM in a statement.

According to a copy of the appointment letter, the adviser will be paid Sh. 14,000 per day starting
February, 21 for the next six months. This is the duration of the Kreigler Commission.”

2. The Plaintiff alleged that the Defendants falsely and maliciously wrote, printed and published or
caused to be written, printed and published the said article  concerning the him in the way of his
profession as a lawyer and media and communication consultant or adviser. It was alleged that as
an adviser to the Electoral Commission of Kenya was a matter of public knowledge and notoriety
having been covered and reported in  the Kenyan media,  both electronic and print,  within the
fortnight preceding the Defendant’s offensive article. He stated that the said words in their natural
and ordinary meaning meant and were understood to mean that he was:- 

a. Unqualified quack masquerading as a media and communications adviser. 
b. Willingly  and  knowingly  involved  in  acts  of  sabotage  against  a  commission  of  Inquiry  of

national importance. 
c. A practitioner and beneficiary of cronyism, undue influence and conflict of interest. 
d. Unqualified for the job for which he was hired. 
e. His appointment was tainted with irregularity. 
f. Involved in acts of corruption. 
g. Involved in witness-tampering. 
h. Involved in the suppression of evidence. 
i. An enemy of the interests and aspirations of the Kenyan people. 
j. Had conducted himself in a manner unworthy of a conscientious and patriotic citizen. 
k. A disgrace to the legal profession. 

3. He lamented that by reason of the words and publication, he was gravely injured in his reputation,
credit and character and in his said office, occupation and calling as a lawyer and a media and
communications  adviser  and  has  also  been  exposed  to  public  and  countrywide  ridicule,
embarrassment, contempt, hatred, odium and scandal and has been lowered and diminished in the
estimation of right-thinking members of society. He alleged further that the Defendants published
the said words out of malevolence and spite towards him in that: 

a. They made absolutely no attempt to establish the veracity of claims allegedly emanating from a
political  party with a high likelihood of one-upmanship exaggeration and partisanship in a
highly charged political atmosphere. 

b. They wrote and published the  said words without  seeking the  Plaintiff’s  or  his  employer’s
comment for balance and completeness. 



c. They made grave and false assertions on matters of fact the true position whereof they could
easily and with minimum effort have established. 

d. The entire tone and content of the article based on wrong and false premises was intended to
disparage, belittle, humiliate and condemn the Plaintiff. 

4. He alleged that by carrying the said story in the manner they did the Defendants were painting and
projecting themselves as vigilant protectors of the public interest and crusaders against nepotism,
cronyism, corruption and malpractices in electoral and other aspects of public service calculating
thereby  to  endear  themselves  to  the  reading  public  and  increase  the  circulation  of  their  said
newspaper and make profits from the sale thereof and of advertising space therein. 

5. The Defendants disputed the Plaintiff's claim. They admitted to printing the publication but denied
that  the said words were published out of spite  or malevolence,  that  the words bore or were
understood to bear the meanings alleged by the Plaintiff and they sought to rely on Section 14 and
15 of the Defamation Act, Cap 36 Laws of Kenya. They denied injury of the Plaintiff's character,
reputation,  credit,  professions  and  calling  as  a  lawyer  and  media  communications  adviser  as
alleged. The ill motive or intention for the publication was denied and the Defendants stated that
they printed and published the Plaintiff's right of reply on 9th May, 2008 in which they corrected
any erroneous impression that may have been caused by the publication. They in the alternative
alleged that they were under legal, social and moral duty to publish the said words to the public
who had a like duty to receive them more particularly as the words concerned the affairs and
conduct  of  the  Electoral  Commission  of  Kenya  which  is  charged  with  the  responsibility  of
overseeing elections against the backdrop of the disputed December, 2007 Presidential Elections. 

6. In his testimony, the Plaintiff  stated that he was working for Health Action International as a
Regional Coordinator. He stated that the said publication made him appear to be unqualified for
the job, and was hired on corrupt methods with the purpose of hindering the work of the Kreigler
Commission.  He stated that  he demanded an apology vide a letter  dated 16th April,  2008 (P.
Exhibit 2 (a)) and got a reply from the Defendants vide a letter dated 24th April, 2008 (P. Exhibit 2
(b)). On cross-examination he stated that the 2nd article was not false. That in the 3rd article he was
served under quest. He stated that what was published was what the ODM party said. He however
denied that part of the remuneration was not true and that the period of the commission was not
true and that he was appointed in 1st February, 2009. 

7. The Plaintiff's submission was to the effect that defamatory words published about him and the
said  publication  lowered his  reputation  on the  eyes  of  right  thinking  members  of  the  society
considering  that  he  is  a  person of  high  standing  in  the  society  occasioning  him damage.  He
proposed an award of KShs. 4 Million. 

8. The Defendant  on the other hand submitted  that  the Plaintiff  failed to  prove on a  balance of
probability that the published words were defamatory. That the Defendant pleaded fair comment
made in good faith without malice. That the Plaintiff having failed to establish the perception of
the third parties, did not discharge the burden of proving defamatory elements of the article. It was
further submitted that the Plaintiff failed to establish a case against the 2nd 3rd and 4th Defendants.
That the said parties were merely mentioned in the plaint as being employees of the 1st Defendant.
The  Defendants  held  the  opinion  that  malice,  ill  will,  spite  or  improper  motive  was  not
established. They contended that the Plaintiff failed to avail himself to the right of reply which is a
factor to be considered in assessment of damages as per Section 7A (7) Defamation Act. It was
submitted that compensation in defamation is a solatium rather than harm measurable in money. It
was further submitted that there being no evidence that the defendant had direct financial gain
brought  by the publication he was not entitled to exemplary damages. It was submitted that a
claim for aggravated damages was not made and further it was not established that the conduct of
the  Defendants  led  to  the  increase  of  the  injury  to  the  Plaintiff  therefore  that  damage  was
unavailable to the Plaintiff. The Defendant on a without prejudice basis proposed general damages
of KShs. 50,000/=. 

9. I have carefully read and considered the pleadings, evidence and submissions by the plaintiff. The
case of Joseph Kudwoli v. Eureka Educational and Teaching Consultants & 2 Others HCCC
No. 126 of 1990, sets out the issues a plaintiff in a suit founded on defamation be it libel or slander
must prove:- 



a. That the matter of which he complains was published by the   defendant; 
b. That it was published of and concerning him; 
c. That it is defamatory in character; 
d. That it was published maliciously and; 
e. In slander, subject to certain exceptions, that he has thereby suffered special damage. 

10.The issues for determination therefore are as follows:- 
a. Whether the Defendants acted recklessly and without any justification causing the plaintiff

ridicule odium and contempt by right thinking members of the society and injury to his
recognition and reputation? 

b. Whether the Defendants published the said words maliciously? 
c. If a and b is in the affirmative what damages are available to the Plaintiff? 

11.The plaintiff contends that the statements published were actuated by malice and spite against
him.  The defendant did not make an effort to ascertain the contents of the report. In the case of
Kudwoli (supra) the court stated that: 

“When a man is falsely accused of conduct which tends to lower him in the estimation of a substantial
number of persons, there can be no doubt that the door has been opened to business or social injury,
or both; it will not wait for right-thinking members of society generally.”

12.Accordingly,  in  the  circumstances  I  find  and hold  that  the  defendants  actions  were  reckless,
unjustified and defamatory. It was necessary for the defendant to check the veracity of the story.
The  court  has  a  duty  to  award  substantial  damages  for  injury  to  reputation  even  though  the
claimant is unable to prove any financial loss or even distress. Damages act as vindication rather
than merely as compensation in the ordinary sense and they  also serve  as an effective deterrent.
In an action of defamation action the claimant’s aim is  to vindicate his reputation, to clear his
name considering that reputation has value, once tainted  by unfolded allegations in a newspaper, a
reputation  can  be  damaged  forever  especially  if  there  is  no  opportunity  to  vindicate  one’s
reputation. This was held so in the case of Daniel Musinga T/A Musinga& Co. Advocates –V-
Nation Newspapers Ltd HCCC No. 102 of 2000 which stated that:- 

“The success for a plaintiff  in a defamation action is entitled to recover as general compensatory
damages such sum as will compensate him for the wrong he has suffered. That sum must compensate
him for damages to his reputation, vindicate his good name, and take account of the distress, hurt and
humiliation which the defamatory publication has caused.”

13.On  the claim of aggravated damages, when assessing damages, the court is entitled to look at the
whole conduct of the defendant from the time libel or slander was published to the time the verdict
is given. That is, what the conduct has been before action, after action and in court during the trial.
The Defendant printed and published the Plaintiff's right of reply on 9th May, 2008 in which they
corrected any erroneous impression that may have been caused by the publication. 

14.It is trite that an award of damages should not enrich a party but restore him to the position he was
in before the injury. In the case of John v. MGN Ltd [1997] QB 586 the court held:- 

“In assessing the appropriate damages for injury to reputation the most important factor is the gravity
of  the  libel;  the  more  closely  it  touches  the  plaintiff’s  personal  integrity,  professional  reputation,
honour, courage, loyalty and the core attributed of his personality the more serious it is likely to be.
The extent of publication is also very relevant; a libel published to millions has a greater potential to
cause damage than a libel published to a handful of people.”

15.Further,  awards  in  past  decisions  are  mere  guides  and  each  case  should  depend  on  its  own
circumstances.  I also appreciate the authorities cited by the parties. Accordingly,  judgement is
hereby entered for the plaintiff in the sum of KShs.1,000,000/- general damages. damages with
interest at court rates from the date of this judgement till  payment in full and costs. Since the
Defendant printed and published the Plaintiff's right of reply, its actions were in a sense mitigated.
I decline to award aggravated damages. 



I therefore enter judgment as follows: -

i) Kshs 1,000,000 in general damages.

ii) An apology to be published by the Standard.

iii) Costs to the plaintiff.

Orders accordingly.

Dated, Signed and Delivered in open court this 27th day of March,2015.

J. K. SERGON

JUDGE

In the presence of:

N/A for the Plaintiff.

Maende h/b for Echesa for the Defendant.


