
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO 64 OF 2011

HEZIEKIEL OIRA…………………….……..PLAINTIFF

VERSUS

THE STANDARD LIMITED…......…..1ST DEFENDANT

JAMES RATEMO…………..……....2ND DEFENDANT

JUDGMENT

1. Vide a plaint dated 21st February, 2011 the plaintiff in this case Mr  HEZEKIEL OIRA, a former
Corporation Secretary of the Kenya Broadcasting Corporation (KBC) former legal advisor to the African
Union of  Broadcasters,  Director  Multichoice  (K) Ltd  and the  Kenya Copyright  Board instituted  suit
against  the  defendants  herein,  THE  STANDARD  LIMITED and  JAMES  RATEMO jointly  and
severally seeking for general damages for alleged defamation (libel).

2. The plaintiff pleaded that on or about the 23rd day of June, 2010 the defendants maliciously, falsely and
without justification caused and published an article in The Standard on the page leader an article titled
“How KBC Lost Shs 110m World Cup Deal to Competitor and proceeded to write as follows:

‘‘How KBC lost Kshs. 110 Million World Cup deal to Competitor’’ 

 By JAMES RATEMO

The government has lost an opportunity to recover 75 million it spent to buy broadcasting rights
of the ongoing FIFA world cup tournament. This is due to the alleged impropriety by the KBC
officials. As a result, KBC Managing Director and the Corporation Secretary Hezekiel Oira have
been suspended with the Inspectorate of State Corporations called in to investigate. Editor in
chief Waithaka Waihenya has taken over as acting MD. Information and Communication PS
Bitange Ndemo said KBC had been given Kshs. 75 millions to buy the world rights and was
expected  to  recover  the  money  through  advertising.  “The  Government  has  lost  money  and
already the inspectorate of corporations is investigating the matter…the two are suspended to
pave  way  for  investigation  which  will  take  about  a  month,  Ndemo  told  the  Standard  on
telephone.

Board Chairman said the two had been suspended to allow independent investigations. Sources
said that KBC had signed a kshs. 110 million agreements with Patrick Quarco of Radio Africa
Group to co-screen world cup matches.  Radio Africa Group reached an agreement with the
Committee of Experts and was expected to receive kshs. 110 million to educate the public on the
proposed constitution during the world cup season. But KBC also signed a kshs. 500,000 deal



with  Royal  Media  Services  which  went  ahead  to  negotiate  with  Committee  of  Experts  and
clinched the kshs.  110million deal  from Quarco arguing it  had countrywide coverage hence
better placed to conduct the campaign. This denied Radio Group Africa the funds to seal the deal
with KBC.’’

3. According to the plaintiff, the above words were intended to be and were actually read by the public in
which the said Newspaper is one of the leading dailies with an extensive audience in the entire East
African Region.

4. The plaintiff averred that the said article was false and malicious as the plaintiff’s then employer did
not  request  or  receive  any financial  support  from the  Government  or  elsewhere  for  the  purposes  of
acquiring 2010 World Cup rights and that neither did the said employer lose Sh 75 million or any part
thereof.

5. It was further claimed by the plaintiff that by the said words, in their natural and ordinary meaning the
defendants meant and were understood by right thinking members of society and the world at large to
mean inter alia that:

i.  By  stating  that  the  plaintiff  was  suspended  pending  investigations,  the  defendants  were
understood to mean that the plaintiff was a suspect in the loss of Kshs 75 million which was a
falsity;

ii.  That  the  plaintiff  collaborated  with  the  Managing  Director  of  KBC  to  defraud  the
Corporation;

iii. That the plaintiff committed offences in his private capacity as a Corporation Secretary.

iv. The plaintiff is corrupt.

6. The plaintiff further claimed that by the said publications, his character, credit and reputation had been
seriously injured and that the said words as published meant and were meant to be understood by way  of
innuendo that:

i. That the plaintiff is dishonest;

ii. That the plaintiff has no regard   nor respect for   the principles   of rule of the laws governing
the KBC;

iii. That the plaintiff is not a fit and proper person to be a Corporation Secretary;

  iv. That the plaintiff is a person f doubtful moral standards and probity.

7. The plaintiff further asserted that the publication and authorship of the article by the defendants was
driven by malice, malevolence and spite.

8.  The plaintiff  pleaded further  that  prior  to  the impugned publication,  he enjoyed an excellent  and
priceless reputation as a Corporation Secretary and an advocate of the High Court of Kenya. However,
that by the said publication of and concerning him, which publication was untrue, misleading, malicious
and unfounded, the plaintiff had been exposed to ridicule, odium and contempt by right thinking members
of the society and as a consequence thereof, he had suffered and continue to suffer, massive injury to his
credit and reputation and had suffered damage.

9. The particulars of malice as set out in paragraph 14 of the plaint are:

i. Publishing of words complained of without any justification;



ii. Publishing of words without verification;

iii. Publishing the said words with a malicious intent in order to injure the plaintiff’s character,
credit and reputation;

iv. Misinforming fellow members of the KBC, customers, members of the public and his friends in
the Diaspora;

v. Interfering with the plaintiff’s calling   as a leader due to the publication;

vi. Publishing the said words without ascertaining the facts wither from the plaintiff or the source
of the information if any;

vii.  They  had bid  for  the  World  Cup 2010 Rights  to  broadcast  live  but  were  rejected  by  the
employer of the plaintiff;

viii. No money was given to the plaintiff’s employer at all which was allegedly misappropriated in
the tune of Kshs 110million;

ix. No money was lost or misapplied by the plaintiff’s employer for which the plaintiff was held
accountable;

x. Seeking to have the plaintiff sacked by his employer.

 10. The plaintiff also pleaded that despite demand being made and notice of intention to sue given the
defendants  had refused and or  neglected  to  make good the claim.  The plaintiff  therefore  prayed for
general  damages,  aggravated damages,  exemplary damages and punitive damages for libel,  costs and
interest.

11. The defendants entered a joint appearance on 11th March, 2011 and filed defence dated 22nd March,
2011 through the firm of Ochieng, Onyango, Kibet & Ohaga Advocates denying liability and contending
that the published article was contained in the report contained in the report issued by the Inspectorate of
State Corporations. The defendants also denied that any of the words as published bore any defamatory
meanings or connotations attributed to them by the plaintiff.

EVIDENCE

12. The Plaintiff testified on oath as PW1 that in the year 2009 Kenya Broadcasting Corporation (KBC)
which is the country’s State Broadcasting Corporation acquired non-exclusive broadcasting rights over
2010 FIFA World  Cup that  took place  in  South Africa.  Because of  the huge costs  involved,  Kenya
Broadcasting Corporation invited proposals from other Media Houses to co-host the event. That the first
Defendant,  Nation  Media  Group  and  Radio  Africa  Group  were  invited  to  bid  after  which  Kenya
Broadcasting Corporation awarded the contract to Radio Africa Group to the protest of the 1st Defendant.

13. That on the eve of the kick-off of the World Cup, there was a misunderstanding between Radio Africa
Group  and  the  Kenya  Broadcasting  Corporation  management  over  the  scope  of  exploitation  and
marketing of the World Cup. That the former enlisted the support of the Board of Directors who sent the
Plaintiff and the then Managing Director on 23rd June 2010 on compulsory leave.  That the Board of
Directors then wrote to the Inspectorate of State Corporations (who himself sat on the Board of Directors)
to investigate the matter.

14. That on the same day of 23rd June 2010, the 2nd Defendant then working for the 1st Defendant as an
investigative journalist posted online and on the front page of the Standard Newspaper the impugned
article as reproduced in this judgment.  That the article was published even before the Inspectorate of
State  Corporations  had  started  its  investigations  into  the  dispute.  That  the  article  was  published



maliciously in order to firstly settle scores against  the Plaintiff  and the then Managing Director who
purportedly declined the 1st Defendant’s co-hosting bid.  Secondly that the publication was calculated to
incite the public against the Plaintiff to whom it falsely attributed the loss of Kshs.110 million.  Thirdly
that  the  publication  was  calculated  to  influence  the  investigations  by  the  Inspectorate  of  State
Corporations and fifthly that because the article imputed the commission of a crime, it was orchestrated to
having the Plaintiff prosecuted as well as lynch him professionally.

15. The Plaintiff further testified that he and his family were affected by the article.   That he and his legal
practice  were  fundamentally  ruined  for  potential  clients  could  not  trust  him  with  money.  That  his
daughter who was then in Form II at Naivasha Girls School could not stand the ridicules from other girls
on how they wished “her father could share part of the looted money” with them for school fees.  That the
girl  had to  be transferred to Kabare Girls’  High School,  in Kirinyaga County.  That  his  international
colleagues and friends shunned and avoided him after reading the impugned article which was an online
edition.

16. The Plaintiff further testified that the article was the ammunition that was used against him in 2013
when he campaigned for a national Parliamentary seat for the Nyaribari Constituency.  The Plaintiff also
testified that although his services were terminated in September 2010 by KBC, it was because of the
activities of cartels who wanted to loot from the Kenya Broadcasting Corporation, using the 1st Defendant
as  the  media  propaganda  tool.  That  he  subsequently  sued  Kenya  Broadcasting  Corporation  vide
NAIROBI  INDUSTRIAL  CASE  NO.  299  OF  2011.  HEZEKIEL  OIRA  -vs-  KENYA
BROADCASTING  CORPORATION  AND  ANOTHER and  was  awarded  Kshs  4.8  Million  for
wrongful termination of services. 

17. The plaintiff  also testified that his subsequent trumped arraignment in Court  instigated by the 1st

Defendant ended up in an acquittal in Nairobi Acc No. 18 of 2011 wherein the  Court found  that the
Kenya Broadcasting Corporation did not lose any money but generated revenue of over  Kenya Shillings
One  Hundred  Million (KES 100 000, 000).

18. The Plaintiff further testified that the said article was published maliciously and falsely since the same
was circulated not only within Kenya but beyond the borders and that the Plaintiff and the then employer
did not request or receive any financial support from the Government or elsewhere for the purposes of
acquiring 2010 World Cup rights and that Kshs. 75 million was not lost.

19. The Plaintiff further testified that the said article in its natural and ordinary meaning of the words used
portrayed him as a suspect in the loss of Kshs. 75 million which was a falsity; corrupt; not principled;
untruthful and unreliable; unfit to hold a public office, and that the said article contained an innuendo.

20. The Plaintiff stated that as a result of the said publication, his reputation, credit and character has
suffered and that he had been exposed to hatred, ridicule, scandal and contempt in the eyes of the right
thinking members of the society.

21.  The  Plaintiff  therefore  urged  that  because  he  was  defamed  by  the  defendants,  they  should  be
compelled to pay him general damages for libel inclusive of exemplary and punitive damages in lieu of an
apology.

22. In cross examination by Mr Echesa counsel for the defendants, the plaintiff stated that  he was send on
compulsory leave and not on suspension and that the reason was media rivalry on World Cup Rights with
the Standard Group. Further, that he was accused of single sourcing rights with FIFA. PW1 stated that
there were KBC cartels who wanted to inflate prices and that his services were terminated after he refused
to succumb to those cartels over World Cup Rights. Further that because of the publication, the public
were outraged at the plaintiff for allegedly losing money hence the Anti Corruption Commission went for
him. He stated that the outrage came from social media and FM Stations talk shows although he had not
tendered that evidence in court.

23. PW1 further stated that the DPP was responsible for public prosecutions and receive s files from the



Anti Corruption Commission. He stated that he did not have communication between the DPP and the
ACC on the decision to prosecute him. He also stated that when he called Kenya copyright Board on why
they did not invite him for Board meetings, he was informed by Marsela Ouma that his reputation had
tainted.

24. The plaintiff further stated that he lost his Parliamentary bid because during his campaigns he was
asked questions regarding the loss of shs 110 million at KBC and that he could not bring all documents
but that what he had told the court was the truth.

25. The plaintiff stated that the publication did not state that he took shs 110million or any money directly
but that the article meant that he was a suspect although it did not use the word suspect. He also stated
that he understood the article to say that he had collaborated to defraud KBC. Further, that although the
article does not use the term corruption, it was understood to mean that he was corrupt. The plaintiff
denied that he was suspended. He maintained that Standard Group was unhappy after losing the bid to
jointly exploit the World Cup Rights with KBC.

26. The plaintiff conceded that the publication used the word “alleged” in the article. Further, the they
held a meeting between KBC and the Nation Media Group and the Standard over the issue of exploitation
of the World Cup Rights and that when KBC refused to collaborate with the Standard Group the Standard
wrote to KBC complaining. He stated that that letter of complaint was with KBC. The plaintiff conceded
that the top management would be to blame. He further stated that the Anti corruption case related to
World Cup Rights and that his employment was terminated in September, 2010 after the criminal case
was instituted against him.

27. The plaintiff maintained in cross-examination that the Anti-Corruption Commission picked up the
matter because of what was reported in the media by the defendants. He also maintained that although the
Anti-Corruption Commission acted  independently,  the 1st defendant  acted  maliciously  and wanted  to
settle scores with the KBC management after the latter’s refusal to accept joint exploitation of World Cup
Rights.

28.  In  reexamination  by  Mr  Nyakiangana,  the  plaintiff  stated  that  although  the  term  used  in  the
publication was “alleged,” there were no specific allegations by KBC against him. He stated that nobody
complained against him and that even the KBC staff who testified against him in the criminal case stated
that they never complained against the plaintiff.  He stated that the article  referred to him and David
Waweru specifically. He maintained that his alleged suspension was a concoction of the Standard Group
since he was not suspended.

29. The defendants filed a defence on 24th March, 2011 and admitted publishing the said article  but
denied that  it  was published falsely or maliciously.  They further denied that  the said article  had the
meaning  or  innuendo  that  the  Plaintiff  had  ascribed to  it.  The  defendants  contended  that  the  article
contained facts which were in the report issued by the Inspectorate of State Corporations and that the
article consisted of true reporting of facts relating to KBC a public broadcaster and State Corporation in
which  the  general  public  has  a  considerable  public  interest  and  that  the  defendants  had  a  social
responsibility to report on concerns affecting the state of the nation. The defendants relied on section 14
of the Defamation Act Cap 36 Laws of Kenya and pleaded truth and gave particulars thereof.

30. The defendants denied all allegations that the article tended to injure the plaintiff’s reputation or at all
and maintained in their defence that the reporting was done in due exercise of its freedom of the media as
well as the observance of the general public’s right to access information concerning public matter. The
defendants prayed for dismissal of the plaintiff’s suit with costs.

31.  In their evidence in court, only the 2nd defendant James Ratemo Osoti testified on oath as DW1 and
stated that as per the letter dated 15/3/2010 he ran the story which was a matter of public interest. DW1
testified that he was a professional journalist and a communications specialist; that he worked for the
Standard Ltd between 2006 and 2011 and was aware of the impugned article which he authored on 23rd

June, 2011. That his source of information was from the KBC website which stated that the plaintiff



herein and the Managing Director of KBC Mr David Waweru had been relieved of their duties due to
World Cup Rights issue. That he also got the information from Mr Bitange Ndemo who was the then
Permanent Secretary Ministry of Information and Communication and that he also saw a report by the
Inspectorate of State Corporations. According to DW1, he did not express any personal opinions in that
article.

32. The defendants sought to produce the report dated June 2010 whose production was objected to by the
plaintiff’s counsel hence it was only marked for identification. The court then directed that the defendant
do appear before the Deputy Registrar of the Court on 29th April 2016 to give names of the officer who
would produce the report and in default it would be deemed that they had closed their case. When the
defendants did not appear it was deemed that the case was closed. Therefore, when the matter came up for
hearing on 31st May 2016, the defendants closed their case without calling their witness to produce the
said audit report.

33. The 2nd defendant denied that he knew the plaintiff personally. He also denied that he had any scores
to settle with the defendants. He also denied being aware that the 1st defendant had any scores to settle
with the plaintiff and his other Managers at KBC.

34. In cross examination by the plaintiff’s counsel, the 2nd defendant responded that the document date
6th September, 2010 was authored by Clare Wanja and that it was from the KBC website. Further, that the
document did not talk about Oira the plaintiff herein but that it is about the sacking of the KBC Managing
Director and not the plaintiff herein and that neither did it talk about loss of money

35. The 2nd defendant also stated that he did not get Mr Oira to give his comments on the article. He
maintained that the impugned article spoke of facts and not speculation. He stated that the audit report by
Inspectorate  of State  Corporations  was availed  to him in June,  2010 in hard copy photocopy format
although he could not tell the date. He conceded that the said audit report had no signature and maintained
that it was one of his sources of information for the published article. He stated that the report did not
mention any finding or loss of shs 110million or any other money.

36. He also stated that he could not disclose that person who gave him that report but that he investigated
the matter. He stated that his other source of information which he published was Dr Bitange Ndemo
whom he interviewed and recorded his interview. He stated that he got the figures of loss of 110m from
his sources after investigations and also from Dr Bitange Ndemo. DW1 stated that as at 23rd June, 2010
investigations  had  not  been  completed  although  he  did  not  know  when  the  investigations  were
commenced.

37. Both parties agreed by consent to file and exchange written submissions.

PLAINTIFF’S SUBMISSIONS.

38. In his submissions, the plaintiff’s counsel reproduced the words that were published by the defendants
of and concerning the plaintiff on 23rd June 2010 on the front page of the Standard Newspaper.

39. It was submitted that at the time of the publication of the article the Plaintiff was the Corporation
Secretary of Kenya Broadcasting Corporation having been appointed as such in 1998 after serving as
Senior Legal Officer since his employment in 1993.

40. The plaintiff’s counsel submitted under the following headings:

A. LAW 

41. It was submitted that it is trite law that in defamation the Plaintiff must prove to the required standard
that;



i. There was a publication.

ii. Article in question refers to him.

iii. Article published is defamatory.

iv. As a result of the publication, his reputation in the eyes of the right thinking members of the
society was injured and subjected to contempt.

42. That in this instant case, it is not in dispute that the article was published by the Defendants as the
publication was produced in court by the Plaintiff as exhibit no. 2. The plaintiff’s counsel urged the court
to find that the defendants did not deny publishing the article complained of by the Plaintiff.

43.  It  was further submitted that the article  in question referred to the plaintiff  by his name and his
occupation  by then.  It  was  therefore urged that  the  issue of publication  by the defendants  had been
established through credible evidence and also as admitted by the defendants. It was submitted that the
article remains permanent as the defendants had not published an apology to the Plaintiff.

44. As to whether the published article is defamatory, the plaintiff’s counsel reminded the court of what
defamation  is  and referred  to  the  well  known work of Winfield  in J.A Jolowicz  and Ellis  Lewis,
Winfield on tort 8th Edition p. 254 which gives the following definition of defamation;

‘‘Defamation is the publication of a statement which tends to lower a  person in the estimation
of right thinking members of society generally, or which tend to make them shun or avoid that
person.’’

45. Further reliance was placed on Halsbury’s Laws of England Vol. 28 4th edition para 10 pg 7 which
defines a defamatory statement as:

“A statement  which tends to lower a person in the estimation of right thinking members of
society generally or to cause him to be shunned or avoided or to expose him to hatred, contempt
or ridicule or to convey an imputation on him disparaging or injurious to him in his office,
profession, calling, trade or business”.

46. That at page 294 Jolowicz defines the term right  –“thinking members of society” as the ordinary
person, like his cousin “reasonable person “, is a construct of the law that Courts use as standard to
determine defamation. 

47. Reliance was also placed on the case of ODONGKARA –vs- ASTLES (1970) EA 374, where the
Court held:

“The Ordinary man that the Court constructs does not live in the ivory tower and is not inhibited
by knowledge of the rules of construction.   He can and does read between the lines in light of
the general knowledge and experience of worldly affairs”. 

48. The plaintiff’s counsel invited the court to draw the kind of inference that ordinary persons would
have made from the statement that Kenya Broadcasting Corporation had lost Kshs.110 Million and that
Hezekiel Oira the plaintiff herein and that the Managing Director had been suspended.

49. It was submitted that there is no absolute evidence that the plaintiff had been involved in unethical
and unprofessional conduct and or that he had caused the KBC to lose such kind of money as alleged
through the fraudulent dealings.

50. That there was also no evidence that the plaintiff had been reported to the police station for such
serious  fraud leading  to  such monumental  loss  to  the  corporation,  or  for  engaging  in  unethical  and
unprofessional conduct.   That indeed if the Corporation had lost such money they would have filed a



counter-claim in the Industrial Court case filed against them by the plaintiff wherein he was awarded
Kshs 4,8 million for unlawful termination of services.

51.  It  was  therefore  submitted  that  the  defendants  have  not  adduced any evidence  showing that  the
allegations  they  published against  the  plaintiff  were true  or  justified.  That  the  defendant’s  failure  to
adduce relevant, reliable and credible evidence in their defence ought to be inferred as admission that they
published  the  defamatory  statement  knowing  that  they  were  false.  That  none of  the  defendants  has
admitted liability and or offered genuine apologies and retractions.

52. The plaintiff’s counsel further cited the decision in  Hon. Uhuru Muigai Kenyatta V Baraza Ltd
[2011] eKLR by        Rawal J (as she then was) where the court observed that:

“ the information that  causes  defamation will  be assumed to be  untrue until  the defendant
proves otherwise… while taking defence of justification or qualified privilege in the defamation
case,  the defendant was required by law to establish the true facts  and the plaintiff  has  no
burden to  prove the defence raised  by the defendant…once not  verified,  the justification  or
qualified   does not injure the defendant and in any event, the onus that the same is true, rests on
the defendant to make it a fair publication.”

53. Further reliance was placed on the case of  Cassidy Vs Daily Mirror Newspapers, Limited Court of
Appeal.[1929]  2  KB 331;  98  L.J.K.B 595;141 L.T 404 45 T.LR.  485,  where  it  was  held  that,  if
publishers of newspapers who have no more rights than private persons, publish statements which may be
defamatory  of  other  people,  without  inquiry,  their  statements  are  found  to  be  untrue  or  capable  of
defamatory inferences.

54. Reliance was also placed on the Supreme Court of Nigeria case in Joseph Mangtup Din v African
Newspaper of Nigeria ltd no. 44/1986, Adolphus Godwin Karib Whyte J.S.C where the court held
that;-

“It is well settled that the onus lies on the respondent to prove the truth of the words in their
ordinary and natural meaning… a plea of justification means that all the words were true and
covers not only the bare statements of facts in the alleged libel but also any imputation which the
words in their context may be taken to convey”.

55. Further reliance was placed on the decision in The Daily Nation v Mukundi and another 1975 EA
311 AT 316 the Court of Appeal for Eastern Africa where the court held that;

“When the Defendant publisher accepted an item for publication it had the right and indeed the
duty to see whether such item contains defamation matters and if it fails in that duty it always
publishes it at its own risk”.

56. Counsel for the plaintiff submitted that any fair minded person reading the impugned article got a
straight message that the Plaintiff is a wanted criminal for having committed an offence in the course of
his employment. That the publications made by the defendants of and concerning of the Plaintiff were
false and malicious.

57.  Again  it  was  submitted  that  due  to  the  publication  of  the  article,  feelings  of  humiliation
embarrassment and odium had been compounded by the fact that his children and wife and friends read
the publications. Furthermore it was submitted that the article was done sensationally and exposed the
Plaintiff to millions of people who read the article.

58.  Further,  it  was  submitted  on  behalf  of  the  plaintiff  that  taking into  consideration  the  Plaintiff’s
profession and his career record as shown by his testimony, there is no doubt that the Plaintiff’s standing
in society was lowered by the published article. That from the evidence adduced by the plaintiff and the
circumstances of this case, the defendants caused the publication concerning the plaintiff with the sole
and clear intention of defaming him.



59. The court was therefore urged to find that the plaintiff has satisfied this court that that there was a
publication which was defamatory in nature and the same referred to the plaintiff,  and was published
without lawful justification. The plaintiff’s counsel added that furthermore the report which was heavily
relied on by the defendants  in their  defence was not produced by the witness who was supposed to
produce it.

60.  On what  damages  the  plaintiff  should  be  awarded,  the  plaintiff’s  counsel  set  out  the  principles
governing assessment of compensatory damages as follows;-

i.  That  the  award must  compensate  the  plaintiff  for  pain  and suffering  caused  to  him by  the
publication.

ii. That the award should vindicate the plaintiff’s reputation in the eyes of the public. (See Cassel
and company vs. Broome [197]1 ALL ER 801)

  iii. That the whole conduct of both plaintiff and the defendant should be considered from time of
publication to the time of judgment

iv. That the Court should consider the manner of publication and the extent of the circulation.

61. The plaintiff’s counsel also cited other authorities dealing with principles in defamation  which are:-

a.   Cassidy Vs Daily Mirror Newspapers, limited court of Appeal. [1929] 2 K.B 331; 98 L.J.K.B
595; 141L.T. 404; 45 T.L.R 485.

b.   ODUNGA’S Digest on Civil Case Law and Procedure. Vol 2 2nd Edition, Law Africa.

B. DAMAGES AND COSTS

62. The plaintiff’s counsel prayed for damages assessed as follows:

a. General damages Kshs. 10,000,000/=

b. Exemplary damages Kshs. 8,000,000/=

c. Punitive damages Kshs. 3,000,000/=

d. Costs of the suit and interest.

63. Counsel relied  on the following authorities:

a. Gideon Mose Onchwati vs. Kenya Oil Company Limited & another [2015]eKLR          where this
court  in July 2015 awarded the Plaintiff General Damages of Kshs.3 Million, exemplary damages
of Kshs.12 Million and damages in lieu of an apology, Kshs.500,000/=..(there is an application
pending in the matter seeking review of the judgment).

b. Nicholas Kiprono Biwott –vs- Clays Limited & 5 Others (2000)eKLR where in 20th December
2000, Justice Visram awarded the Plaintiff general  damages ofKshs.10 Million.

THE DEFENDANTS’ SUBMISSIONS

64. The defendants’ counsel conceded that the Plaintiff was formerly the Corporation Secretary of Kenya
Broadcasting Corporation. On liability, the defendants’ counsel submitted that the burden of proof in this
case rests upon the Plaintiff to show on a balance of probabilities that the words pleaded at paragraph 7 of
the Plaint would convey in their ordinary meaning or would be understood in light of the attributes set out
at paragraphs 10 and 12 of the Plaint.



65.  Further,  that  on  the  basis  of  the  cause  of  action  founded  by  the  Plaintiff  the  main  issues  for
determination before the court are:

a. Whether the meanings attributed to the publication are defamatory as a matter of fact.

b. Whether the Plaintiff has a cause of action in Defamation against the Defendants.

66. The defendants’ counsel submitted that his clients pleaded fair  comment made in good faith and
without malice upon matters of public interest and relied upon Section 14 of the Defamation Act, Cap 36
of the Laws of Kenya.

67. It was further submitted that the article complained of as set out wholesomely at paragraphs 7 as read
together with paragraphs 10 and 12 of the Plaint and that from the words used in the said article, none,
whatsoever in their natural and/or ordinary meaning portray the Plaintiff as set out at paragraphs 10 and
12 of the Plaint.

68. The defendant’s counsel urged the court  to consider the captioned words appearing in the article
alongside the assertions made by the Plaintiff concerning the natural and ordinary meaning of the words
pleaded.

69.  It  was  further  submitted  that  on  the  evidence  adduced,  the  court  should  note  that  only  the  2nd

Defendant testified on behalf of the Defendants and that during examination in chief, the 2nd Defendant in
his testimony indicated as follows:

a. That in publishing the article he did not make any conclusion or any personal opinion but just
stated the facts as they were;

b. That he got and/or sourced the information from :

i. Kenya Broadcasting Corporation website (www.kbc.co.ke/news)   in which he produced a
copy of the print-out from the website with a banner entitled,  ‘Kenya Public Broadcaster
sacks MD’  citing that the Plaintiff  and one David Waweru were relieved of their  duties
following allegation of financial impropriety;

ii. An interview with the then Information and Communication Permanent Secretary Bitange
Ndemo which interview entailed information released to the press;

iii. A report prepared by the Inspectorate of State Corporations in June, 2010.

c. That he did not know the Plaintiff and had no scores to settle with him or anything giving him a
reason to act in a manner that would be malicious and/or actuated with malice as against the
Plaintiff.

 70. The defendants’ counsel submitted that the Plaintiff on the other hand during examination in chief
indicated that it is true that he was arrested and charged via Chief Magistrates Anti- Corruption Court
at Nairobi via Case No. 18 of 2011–  Republic vs. David Waweru & Hezekiah Oira  with offences
relating to matters as reported in the articles published by the Defendants, as evidenced by copy of the
judgment in the aforementioned matter.

71.  It  was  submitted  that  from  the  above  piece  of  evidence,  the  following  questions  flow  for
determination:

1. Whether the Plaintiff has a cause of action in Defamation against the Defendants. On this
point it was submitted that from an analysis of the aforestated evidence and the entire evidence as
presented before this Honourable Court and in reliance on Section 14 of the Defamation Act, Cap
36 of the Laws of Kenya it is true that:

http://www.kbc.co.ke/news


a.  The Kenya Broadcasting Corporation is  a  state  corporation established by an Act  of
Parliament;

b.  The Plaintiff  as  a  Company Secretary and David Waweru a Managing Director,  had
previously been suspended from the Corporation over the contract to broadcast   the FIFA 
world cup 2010 matches;

c. Information and Communication Permanent Secretary Bitange Ndemo informed the press
that the Inspectorate of State Corporations was investigating the matter;

d. That the website of the Plaintiff’s former employer www.kbc.co.ke/news reported that the
Board Chairman Charles Muoki issued a statement in which he stated that the Plaintiff and
David Waweru had been sacked following allegations of impropriety involving the contract
to broadcast the FIFA world cup 2010 matches;

e.  Information  and  Communications  PS  Bitange  Ndemo  informed  the  press  that  the
Inspectorate of State Corporations was investigating the matter;

f.  The Plaintiff  and one David Waweru were arrested and charged in an Anti-corruption
court over the matters forming the substratum of the suit herein.

72. The defendants’ counsel relied on the case of Andrew Mukite Musangi & Another vs.      Standard  
Group Ltd [2012] eKLR where the Court held that:

‘ A defence of fair comment is available to a defendant who is satisfied that the facts which are
relied upon in support of the plea are true and he had reasonable evidence to support them or
reasonable grounds for supposing that sufficient evidence to prove them will be available at the
trial, at which he intends to support the defence.’

73. It was further submitted that in so far as the said article contained words consisting of true reporting
of facts relating to a public broadcaster KBC, a State Corporation in which the general public has a
considerable  public  interest  and  the  Defendants  have  a  social  responsibility  to  report  on  concerns
affecting the State Corporation.

74.  It was therefore submitted that this court should be alive to the fact that in a tort of defamation, the
court is under an obligation to balance the public interest and individual rights.

75. Further, that Article 33 of the Constitution of Kenya, 2010 guarantees the freedom of media and
therefore the Defendants were merely exercising a right entrenched in the Constitution.

76.  Further,  that  there was no proof of actual  or intrinsic  malice,  ill  will  or spite  or any indirect  or
improper motive in the minds of the Defendants at the time of the publication.

77. It was submitted that the plaintiff was unable to show that the Defendants acted with malice in having
the articles published.

78. It was further submitted that the information as published by the Defendants is privileged information
as protected under Section 7 of the Defamation Act, which states that :-

“Subject to the provisions of this section, the publication in a newspaper of any such report or
other  matter  as  is  mentioned  in  the  schedule  to  this  Act  shall  be  privileged  unless  such
publication is proved to be made with malice.”‘

79. Reliance was placed on Phinehas Nyagah v. Gitobu Imanyara[2013]eKLR where Hon. Odunga J.
while determining what amounts to malice in defamation stated:

http://www.kbc.co.ke/news


‘Malice may be inferred from relations between parties before or after publication or in the
conduct of the defendant in the course of the proceedings... or if the language used is beyond the
facts (emphasis ours).”

80. That an excerpt of the article featured on the front page of the Standard Newspaper on 23 rd of June
2010 illustrates that the factual matters upon which the article was founded was from a communication by
Information and Communication Permanent Secretary Bitange Ndemo.

81. That there is totally no relation between the Plaintiff and the Defendants to persuade this Honourable
Court that the publication was not done maliciously to injure the Plaintiff’s repute and that accordingly,
the Plaintiff’s  assertion that  the article  was to  settle  a score against  him because he declined the 1st

Defendant’s co-hosting bid is untrue because the article was merely contemporaneous with the events
taking place and was made in good faith.

82. It was the defendants’ counsel’s submission that the Article was serving the greater good of public
interest and cause and therefore the defendants relied on the defence of qualified privilege.

83.  Finally,  it  was  submitted  that  the  Plaintiff  had  failed  to  prove  all  the  ingredients  of  the  tort  of
defamation on the balance of probabilities and therefore the plaintiff’s  suit should be dismissed with
costs.

84. On damages, it was submitted that strictly without prejudice to the foregoing submissions on liability,
the possible award of damages should the court return with an affirmative finding on liability  should be
based on the following holding:

‘It  seems  to  me  that  properly  speaking,  a  man defamed  does  not  get  compensation  for  his
damaged  reputation.  He  gets  damages  because  he  was  publicly  defamed.  For  this  reason,
compensation by damages operates in two ways-as a vindication of the Plaintiff to the public and
as a consideration to him for a wrong done. Compensation is here a solatium rather than harm
measurable in money’  Per. Windeyer J in  Uren-vs-John Fair fax & Sons PTY Limited  117
CLC 115 pg 50

85. The above holding it was submitted, was approved and adopted as juridical guideline by the Court of
Appeal of Kenya in Gicheru-vs-Morton & another[2005] 2 KLR.

86. And that in keeping with the revered doctrine of precedent the decision of the Court of Appeal in
Kenya  Tea  Development  Agency  Limited-vs-Benson  Ondimu  Masese  t/a  B.O.Masese  &  Co.
Advocates CA No. 95 of 2006 delivered on 11.07.2008 was relevant, wherein the learned Judges of the
Court of Appeal proclaimed the principles to be considered by a trial court in determining the amount of
damages to be awarded to a plaintiff, while endorsing the principles that were drawn from an English
decision of Jones-vs-Pollard[1997] EMLR 233,243 that:

a. The objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published, and any repetition;

b. The subjective effect on the plaintiff feelings not only from the prominence itself but from the
Defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial itself;

c.   Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology;

d. Matters tending to reduce damages;

e. Vindication of the plaintiff’s reputation past and future.

A. Mitigation of the damages



87. On the objective features of the publication, it was submitted that the publication in question related to
an article on former occupants of a public office. Therefore that there was clearly an element of public
interest in the serialization.

 88. Further, it was submitted that the Plaintiff’s own exhibits in court demonstrate that he was a holder of
a public office for a specified duration, which is a matter of public notoriety for which the court may aptly
take judicial notice. In addition, it was submitted in contention that the 1st Defendant as a Media House
had the social duty to write and comment on the reported incident as fair comment and a matter of public
interest.

B. No malice, ill will, spite or improper motive established.

89. It was also submitted that there was no proof of actual or intrinsic malice, ill will or spite or any
indirect or improper motive in the mind of the Defendants at the time of the publication.

90. The defendants’ counsel urged the court to scrutinize paragraph 14 of the Plaint and find that whereas
what are alleged to be particulars of malice are set out thereunder there is no specific evidence adduced
by the Plaintiff to confirm that the publication was actuated by malice.

91. Also in support of this line of submission the decision of the High Court in  Nation Newspapers
Limited-vs-Gibendi[2002]2 KLR wherein the court emphasized the requirement that a Plaintiff ought to
prove actual malice, which is ill will or spite or any direct or improper motive in the mind of a publisher
at the time of the publication was cited and that there can as a matter of law and fact be no inference of
malice on the part of the Defendants from the wording of the article.

92. That there is absolutely no evidence on the record that publication was actuated by malice or was
done deliberately to disparage his character. That malice is a subjective element that has to be established
as a fact by admissible evidence.

93. The court was therefore urged to scrutinize the intrinsic evidence in terms of the article in order to
appreciate that no realistic inference of malice can be drawn from the article in fact and on the basis of the
evidence on record, and that there is therefore no evidential basis to draw inferences of malice where
none can be found as there is no extrinsic evidence of malice.

94. On the corollary it was submitted that the acute absence of proof of malice substantially mitigates the
general damages awardable and correspondingly such absence takes away an indispensable limb for the
grant of exemplary damages.

C. On the Right of Reply

95. It was submitted that on account of matters tending to reduce damages the Plaintiff did not avail
himself the right of reply neither did he state that he was denied the exercise of this right to enable him
clarify the inaccuracy if any in the article. Reliance was placed on Section 7A of the Defamation Act,
Cap. 36 Laws of Kenya which entitles the Plaintiff to this right which if he did exercise was to be
published free of charge and given similar prominence as the article complained of.

96. It was submitted that the failure to invoke this right is relevant in the assessment of the damages
awardable as set out in Section 7A (7) of the Defamation Act which is emphatic that:-

‘In any civil proceedings for libel instituted by a person or body of persons entitled to a right of
reply who or which has failed to exercise such right in accordance with this section the court
shall, in the event of it having found in favour of the Plaintiff, be at liberty to reduce the amount
of  damages  which  it  would  have  otherwise  awarded  by  such  sum  as  the  court  considers
appropriate having regard to the circumstances of the case.’

 97. The defence counsel submitted that there is no evidence that the Plaintiff attempted to exercise his



right of reply under section 7A(1) of the Defamation Act and that had he exercised his right of reply
under that section and produced evidence to show that the Defendants had failed to publish the reply or
had not published it as required by the law, his case for aggravated or exemplary damage would have
been clear.

98. The case of  Nation Newspapers Limited-vs-Gibendi[2002]2 KLR was relied on where the court
held:-

‘In  order  to  be  awarded  damages  for  defamation,  it  is  not  enough  to  establish  only  the
defamation. The plaintiff must lead evidence of actual damage to his reputation and character in
order to enable the court to assess an appropriate award.’

D. On Exemplary and Aggravated damages 

99. A legal difference distinction was made between exemplary and aggravated damages as set out in an
excerpt from Halsbury’s Laws of England on Libel and Slander  ,   4  th   Edition, and Reissue Vol. 28 at  
Page 130 para. 256 that states that:-

“Generally exemplary damages will not be awarded for libel or slander where the plaintiff pleads
and proves that, at the time of publication the defendant knew that the publication would be
tortious, or was reckless as to whether or not it was, and nevertheless decided to publish the
words complained of because the prospects of material advantage outweighed the prospects of
material loss. The mere fact that the words were published in the ordinary course of a business
run with a view to profit is not of itself sufficient to establish the required calculation of material
advantage.”

100. Counsel for the defendants submitted that there is absolutely no evidence presented to show that the
Defendants at the time of publication knew that the publication would be tortious, or were reckless as to
whether or not it was, and nevertheless decided to publish the words complained of. 

 101. Further, that there is absolutely no evidence presented to show that the Defendants had a direct
financial gain brought about by the publication of the item complained of or that the same was reported
sensationally, noting that the captioned words were contained at an inner page of the newspaper.

102. That there is therefore no correlation or inference for financial gain as it has not been established that
by publication of the article there was an increase in circulation and profit to the publisher.

103. On the prayer for aggravated damages, the same text on page 127 paragraph 248 defined as:-

“The general compensatory damages may be increased to take into account the defendant’s
motives in uttering the words complained of, or his conduct before or during the action; such
‘aggravated damages’’ (which must be distinguished from exemplary damages) are meant to
compensate the plaintiff  from additional injury,  going beyond that which would have flowed
from the words alone, caused by the presence of the aggravating factors.”

104.  Accordingly  it  was  submitted  that  aggravated  damages  are  awarded  where  the  conduct  of  the
defendant increases the injury caused to the plaintiff. Nevertheless that it has not been shown by evidence
that the conduct of the Defendants has in any way led to the increase of the injury to the Plaintiff, and that
there  is  also  no  evidence  on  record  showing that  the  Defendants  in  this  case  acted  oppressively  or
arbitrarily towards the Plaintiff before the filing of the suit and during the hearing of the suit, either was it
shown that the Defendants had no honest belief in the truth of what was published.

105. The defendants’ counsel therefore submitted that this is not a case fit for award of exemplary an
aggravated damages.

DETERMINATION



106. I have carefully considered the plaintiff’s case as against the defendants’ defence and the respective
parties’ advocates’ submissions supported by authorities. In my humble view, the issues that flow for
determination can be captured from the very definition of what defamation is and therefore the question
of whether the plaintiff herein was defamed by the alleged publication.

107.  Winfield in J.A. Jolowicz and T.  Ellis Lewis- Winfield on tort 8th Edition Page 254  defines
defamation as follows:

“Defamation is the publication of a statement which tends to lower a person in the estimation of
right thinking members of the society generally, or which tends to make them shun or avoid that
person.”

A defamatory statement, according   to Gatley and   Libel and Slander   8th Edition  by Phillips
Lewis   paragraph 4 page 5 discredits a man or tends to lower him   on the estimation of others 
or to expose   him to hatred, contempt   or ridicule   or   to injure     his   reputation in his   office
trade or   profession or to   injure   his financial credit.”

108.  In  RICHARD  OTIENO  KWACH  VERSUS  THE  STANDARD  LIMITED  AND  DAVID
MAKALI NAIROBI HCCA NO. 1099 OF 2004 Visram J observed that:

 “Words are  defamatory  if  they  involve  a reflection  upon the  personal  character  or  official
reputation of the plaintiff…”

109. In WYCLIFFE A. SWANYA VERSUS TOYOTA EAST AFRICA LIMITED AND FRANCIS
MASSAI NAIROBI CA NO. 70 OF 2008 the Court of Appeal held:

“It is common ground that in a suit founded on defamation the plaintiff must prove:-

(i)   That the matter of which the plaintiff complains is defamatory in character.

  (ii)  That  the  defamatory  statement  or  utterances  was  published  by  the  defendants
publication  in  the  sense  of  defamation  means  that  the  defamatory  statement  was
communicated to someone other than the person defamed.

(iii) That it was published maliciously.

  (iv)   In  slander  subject  to  certain  exceptions  that  the  plaintiff  has  suffered  special
damages.”

110. From the understanding that statement  is a false statement of fact or publication that exposes a
person to hatred, ridicule, or contempt, causes him to be shunned, or injures him in his business or trade,
it follows that statements that are merely offensive are not defamatory. Courts of law generally examine
the  full  context  of  a  statement's  publication when  making  this  determination.  It  emerges  that  the
publication to a plaintiff alone is not enough, because defamation is an injury to one’s reputation and
reputation is what other people think of a person who alleges he was defamed and not his own opinion of
himself. 

111. In order for the plaintiff to prove that he was defamed, he must tender evidence to prove that the
published words tended to cause other people to shun or avoid or treat him/ her with contempt following
the defamation.

112. The defamatory statement of and concerning a person is  one which has a tendency to injure the
reputation of the person to whom it refers by lowering him in the estimation of right thinking members of
society generally and in particular to cause him to be regarded with feelings of hatred, contempt, ridicule,
fear, dislike and disesteem.

http://www.dmlp.org/glossary/8/letterp#term277


113. Defamation is thus not about publication of falsehoods against a person; it is necessary to show that
the published falsehood disparaged the reputation of the plaintiff or tended to lower him in the estimation
of right thinking members of the society generally.

114. Further, an injurious falsehood may not necessarily be an attack on the plaintiff’s reputation. The
words must be maliciously published and malice can be inferred from a deliberate or reckless or even
negligently ignoring of facts. (See J P Machira Vs. Wangethi Mwangi and Nation Newspapers Civil
Appeal No. 179 of 1997.)

115. As opposed to slander, libel is punishable per se without proof of damage and the actual sum to be
awarded is  “at large” and although a person’s reputation has no actual cash value, the Court is free to
form its own estimate of the harm taking into account all the circumstances.  However, where the plaintiff
claims to have suffered some form of loss or damage as a result of the libel then they are under a duty to
prove that specific loss or damage to their reputation following the defamation.

 116. Malice here does not necessarily mean spite or ill-will but recklessness itself may be evidence of
malice. Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used is utterly beyond or
disproportionate to the facts.  That may lead to an inference of malice but the law does not weigh in a hair
balance and it does not follow merely because the words are excessive, there is therefore malice. Malice
may also be inferred from the relations between the parties before or after publication or in the conduct of
the defendant in the course of the proceedings. Malice can be founded in the publication itself if the
language used is  utterly  beyond the facts.  The failure  to  inquire  into  the facts  is  a  fact  from which
inference of malice may properly be drawn. Any evidence, which shows that the defendant knows the
statement was false or did not care whether it be true or false will be evidence of malice. (See Godwin
Wachira vs. Okoth [1977] KLR 24; J P Machira vs. Wangethi Mwangi.)

117. The ancillary questions that I must answer in relation to the main issue of whether or not the plaintiff
was by the impugned publication defamed are:

a. Whether the Publications by the defendants of and concerning the plaintiff are capable of being 
construed as being defamatory of the plaintiff in their natural and ordinary meaning or by 
innuendo?

b. Whether the said publications were made maliciously 

c. Whether the plaintiff’s credibility, character and reputation has been injured and therefore 
whether he is entitled to damages and if so, how much?

d. What orders should this court make?

e. Who should pay costs

118. On the first question, my commencement point is that the court in deciding defamation cases must
balance the provisions of Articles 33, 34 and 35 of the Constitution, dealing with freedoms of expression
and media freedom and the individual’s right to access information on the one hand and Article 28 of the
Constitution  regarding  the  inherent  dignity  of  every  person  which  dignity  must  be  respected  and
protected.

119. On the right to access information and the freedom of expression, the words of Lord Denning MR
in Fraser v Evans &others (1969) All ER 6 are instructive that:

“There are some things which are of such public concern that newspapers, the press and indeed
everyone is entitled to make known the truth and to make their comment on it. This is an integral
part of the right of speech and expression. It must not be whistled away.”

120. Lord Coleridge, CJ in Bernard & another v Perriman (1891-4) ALL E.R 965 stated that:



“The right of speech is one which it is for the public interest that individuals should possess, and
indeed, that they should exercise without impediment,  so long as no wrongful act is done; and
unless an alleged libel is untrue there is no wrong committed.”

121. Speaking about a person’s right to protection of reputation and character, William Shakespeare said:

“Lago: Good name in a man or woman, dear my Lord, is the immediate jewel of their souls.
Who steals my purse steals trash; ‘tis something, nothing; Twas mine, tis his, and has been 
slave to thousands; But he that  filches from me my good name Robs me of that which not
enriches him; And makes me poor indeed.”(Othello Act 3 Scene 3,155-161).

122. In Hill v. Church of Scientology of Toronto, [1995] 2 SCR 1130 it was held:

"False allegations can so very quickly and completely destroy a good reputation. A reputation
tarnished by libel can seldom regain its former lustre. A democratic society, therefore, has an
interest in ensuring that its members can enjoy and protect their good reputation so long as it is
merited."

123. Freedom of expression is guaranteed under Article 33 of the Constitution of Kenya, 2010 and it
provides that:

“Every person has the right to freedom of expression, which includes-

a.   Freedom to seek, receive or impart information or ideas.”

124. On the other hand, Freedom of the media is guaranteed by Article 34 of the Constitution which
stipulates that:

“Freedom and independence of electronic, print and all other types of media is guaranteed, but
does not extend to any expression specified in Article 33(2).”

125. Article 33(2) and Article 33(3) of the Constitution stipulate:

“that  every person has the right  to freedom of expression which does not extend to,  among
others,  propaganda for  war,  incitement  to violence,  hate speech or advocacy of hatred that-
constitutes ethnic incitement,  vilification of others or incitement to cause harm or is based on
any ground of discrimination specified or contemplated in Article 27(4) and that in the exercise
of the right to freedom of expression, every person shall respect the rights and reputation of
others.”

126. From the above constitutional provisions, freedom of expression and of the media is guaranteed but
that freedom is not absolute as shown by the clearly spelt out limitations to that freedom.

127. In a defamation claim, the claimant must prove to the required standard that the words complained of
were published of and concerning him; that the words were published by the defendant; that the words
were false; and that the words were defamatory   of the character of the claimant; and finally; that the
publication was done with malice. See J Kudwoli vs Eureka Educational and Training Consultant &
2 Others Civil case 126 & 135 of 1990 and Wycliffe A. Swanya v Toyota East Africa Ltd & another
[2009] eKLR.

128. In the instant case it is not disputed that the defendants published the impugned article on How KBC
Lost Sh 110m World Cup Deal to Competitor due to the alleged impropriety by the KBC officials and
that as a result, KBC Managing Director and the Corporation Secretary Hezekiel Oira the plaintiff
herein were suspended, with the Inspectorate of State Corporations being called in to investigate.

129. According to the plaintiff, the above words as published were intended to be and were actually read



by the public in which the said Newspaper is one of the leading dailies with an extensive audience in the
entire East African Region.

130. The plaintiff  further  averred that  the said article  was false and malicious  as the plaintiff’s  then
employer KBC did not request or receive any financial support from the Government or elsewhere for the
purposes of acquiring 2010 World Cup Rights and that neither did the said employer lose Sh 75 million or
any part thereof.

131. It was further claimed by the plaintiff that by the said words, in their natural and ordinary meaning
the defendants meant and were understood by right thinking members of society and the world at large to
mean inter alia that:

i.  By  stating  that  the  plaintiff  was  suspended  pending  investigations,  the  defendants  were
understood to mean that the plaintiff was a suspect in the loss of Kshs 75 million which was a
falsity;

ii. that the plaintiff collaborated with the Managing Director of KBC to defraud the Corporation;

iii. that the plaintiff committed offences in his private capacity as a Corporation Secretary;

iv. The plaintiff is corrupt

132. The Plaintiff testified on oath that in 2009 Kenya Broadcasting Corporation acquired non-exclusive
broadcasting rights over 2010 FIFA World Cup that took place in South Africa.  Because of the huge
costs involved, Kenya Broadcasting Corporation invited proposals from other Media houses to co-host
the event.  That the first Defendant, Nation Media Group and Radio Africa Group were invited to bid
after which Kenya Broadcasting Corporation awarded the contract to Radio Africa Group to the protest of
the 1st Defendant.

133. That on the eve of the kick-off of the World Cup, there was a misunderstanding between Radio
Africa Group and the Kenya Broadcasting Corporation management over the scope of exploitation and
marketing of the World Cup.  That KBC enlisted the support of the Board of Directors who sent the
Plaintiff and the then Managing Director on 23  rd   June 2010 on suspension.      The Board of Directors  
then wrote to the Inspectorate of State Corporations (who himself sat on the Board of Directors) to
investigate the matter.

134. That on the same day of 23rd June 2010 the 2nd Defendant then working for the 1st Defendant as an
investigative journalist posted online and on the front page of the Standard Newspaper the impugned
article as reproduced in this judgment.

 135.  That  the  article  was  published  even  before  the  Inspectorate  of  State  Corporations  started  its
investigations into the dispute.

136. That the article was published maliciously in order to firstly settle scores against the Plaintiff and the
then Managing Director who purportedly declined the 1st Defendant’s co-hosting bid. 

137. Secondly that the publication was calculated to incite the public against the Plaintiff to whom it
falsely attributed the loss of Kshs.110 million.  Thirdly that the publication was calculated to influence
the investigations by the Inspectorate of State Corporations and fifthly that because the article imputed the
commission  of  a  crime,  it  was  orchestrated  to  having the  Plaintiff  prosecuted  as  well  as  lynch him
professionally.

138.  From the  above  testimony  of  the  plaintiff,  no  doubt,  the  article  in  question  was  authored  and
published  on  the  same  day  that  the  plaintiff  was  suspended  from  office  over  what  he  calls  a
misunderstanding between Radio Africa Group and the Kenya Broadcasting Corporation management



over the scope of exploitation and marketing of the World Cup.

139. According to the second defendant who authored the article, he sourced the article from the website
of KBC and that therefore what he wrote of and concerning the happenings was as stated by KBC. He
also denies that there was any malice as he was not known to the plaintiff and that therefore he had no
reason to write a malicious report concerning him.

140. Although the KBC publication was different from the impugned publication in the sense that the
former concerned the sacking of the for  Managing Director of KBC long after the suspension in June,
2010,  with  plaintiff  conceding  that  he  was  suspended from office  due  to  allegations  relating  to  the
exploitation of World Cup Rights, although he had issues with the article using the term suspension as
opposed to being send on compulsory leave, the question is whether the article as authored was false or
that it contained matters of truth or fair comment on a matter of public interest.

141. It is  not in dispute  that the  article  subject  of this suit  was authored  by the 2nd defendant  and
published  by the 1st  defendant  on  23rd June  2010.  It is  also not in  dispute  that  the impugned  article  
mentioned  the  plaintiff  as  one  of  the  persons  who  had  been  suspended   by  KBC  for  alleged 
impropriety  relating to the  tendering  of the 2010  FIFA world Cup  broadcasting/ exploitation  rights
with third parties in which KBC   allegedly  lost   shs   110 million  to its  competitor. 

142. What is disputed  is whether  the article  was  defamatory,  of the  plaintiff  and whether  it  was
maliciously  published  with the  sole  intention of disparaging  the plaintiff’s name thereby  exposing  
him to ridicule and contempt.

143. According  to the 2nd defendant he  published   the impugned article after accessing it from the KBC
website at  www.kbc.co.ke/news; that he also held an interview  with the  then Permanent   Secretary  for
information and Communication Dr Bitange  Ndemo, which interview  entailed  information  released  to
the press; and an investigation report   prepared  by the  Inspectorate  of State   Corporations in June 
2010.  It is worth noting that the defendants  were unable  to produce  the investigation  report by the
Inspectorate  of  State  Corporations  as their   exhibit   even after  the court  indulged  them to call  a
witness to produce it, which document was only marked for identification.

144. On the other  hand, there  was evidence  on the face of the impugned publication to support the
allegation that  the 2nd  defendant held  an interview  with Dr Bitange  Ndemo   the Permanent   Secretary  
for Information and Communication in which interview  the Permanent Secretary released  to the press
information on what action had been taken at KBC following the revelations that the State Corporation
may have lost money in the World Cup Broadcasting rights issue.  

145. On whether  the source  of the Information  was the KCB  website   cited  above, as earlier stated,
this court  does not find that source credible   since the website  which  was  accessed  on  3rd  October 
2011  at  4: 46  shows  that the article  under KCB  news  “ Kenyan Public  Broadcaster sacks  MD”
was  written      by      Clare      Wanja  and      was  posted  on  Monday  September      6  th  ,  2010,  whereas  the     
impugned      article      was published      on 23  rd      June      2010      and the latter       talks of      suspension of the  
plaintiff and another, as the Inspectorate of      State      Corporation is called in to investigate.   The above
information unlike the impugned article does not talk about  suspension but  sacking of the Managing
Director and the Corporation Secretary of KBC.  The latter is the plaintiff herein.

146. In other words, the 2nd defendant must have obtained the information from the interview with the
Permanent Secretary as that is demonstrated by the article/ publication itself and which evidence was
never controverted.

147. The question,  however, is whether  the publication  was false, and if so, whether  it was laced  with
malice  and therefore  intended to injure the plaintiff’s  reputation in the estimation of right thinking 
members  of the society generally  and whether  the publication, read as a whole, would  tend  to make 
those  readers  who are  right thinking  members of the society  shun  or avoid  he plaintiff.

http://www.kbc.co.ke/news


148. From the plaintiff’s own testimony, both oral and as adopted from his written witness statement filed
in court and all other circumstances surrounding this case, Iam unable to find that the publication was
defamatory. In my humble view, the publication was reporting on the state of affairs of KBC a State
Corporation in which the public have an interest on the goings on. I do not find that any reader of the
article who is a right thinking member of the society generally would find the article as asserting facts to
the effect that the plaintiff was involved in the alleged loss of shs 110 m. The plaintiff  himself  conceded  
that  he  was   suspended  pending  investigations  into  the  alleged  impropriety  regarding  the  
exploitation  rights  for  broadcasting  the  FIFA  World Cup matches,  and that  is  exactly  what  the  
article   reported.

149. In my view, reading the impugned article shows a mere declaration of  the situation  at KBC as later
uploaded on the KBC Website. The only difference is that the plaintiff  claimed that he was send on
compulsory leave in his oral testimony but in his submissions he conceded that he was  suspended by
KBC to pave way for investigations by the Inspectorate of State Corporations. The plaintiff does not deny
what was published in the KBC website which was in essence reproduced by the defendants herein in the
impugned article, save that as at the time the article was uploaded on the KBC website, the plaintiff and
Mr David Waweru had already been sacked.

150. The plaintiff even went further and produced court proceedings from Anti Corruption Court vide
ACC NO. 18 of 2011 wherein the plaintiff jointly with David Waweru the then Managing Director of
KBC were charged with two counts of the offences of wilful failure to comply with the law relating to
the  tendering  of  contracts  contrary  to  section  45(2)  (b)  as  read  with  section  48(1)  of  the  Anti
Corruption and Economic Crimes Act No 3 of 2003.  The evidence in that case also shows that the
plaintiff and his co accused were sacked after investigations by the Inspectorate of State Corporations,
into the alleged wrongdoing.

151. Although  the article  may have been  published before the investigations  by the  Inspectorate  of
State  Corporations commenced, this  court is  unable to  find that  the publication  was  calculated  to
incite  the public against   the plaintiff or  that it falsely  attributed the loss of  shs  110 million to the
plaintiff.

 152.  In addition, I do not find any  evidence  to suggest  that the publication was intended to influence 
the  investigations  by the  Inspectorate  of  State  Corporations  as  no such  investigations  report  was 
produced  and or a specific part of it pointed out to the court to indicate  how the  publication influenced 
the outcome of the investigations.

153. I further do not find any evidence to suggest that the article   imputed the commission of a crime by
the plaintiff and or that it was orchestrated to having the plaintiff prosecuted as well as lynching him
professionally.

154. In his said testimony  and witness  statement  filed on  28th February  2011, he  states that  him and 
the  Managing Director   were put   on  compulsory  leave  for  what  he  calls   “  a  misunderstanding 
between   KBC Board    and  Senior Management   on the nature, scope and mode of   exploitation   of
2010   World Cup Rights. The plaintiff did not elaborate or give details of the “misunderstanding.”  On
the evidence available, this court is unable to find that the plaintiff was charged in court because of the
publications.

155.  I have also perused the judgment  of  Hon L. Nyambura (as she then was) acquitting  the plaintiff in
ACC 18/2010  and  I am  unable  to  find  any evidence  that the plaintiff  was charged  with the offences
therein  because of the impugned publication. 

156. I note that  the  plaintiff does not  deny the fact that he  was  later  sacked since he  testified that he
sued  his employer  KBC  for unlawful  termination  of employment and that he   was compensated  about
kshs  5 million.  The plaintiff did not deny that his sacking   was as per what his employer uploaded on
the website www://http//  kcb.co.ke/news.  asp?inid= 66: as reported  by Clare  Wanja  on 6th September 
2010 to the effect   that the plaintiff and the  KBC  Managing Director  who had  been on suspension had



been sacked  following allegations  of impropriety   involving  the contract  to broadcast  the FIFA World
Cup  2010  matches  live from  South Africa,  which  article  was produced  in evidence  as Defence 
Exhibit  No. 2.

157. In my humble view, the fact that  the defendants  in their   article used  the term ‘suspension’ and
not  compulsory leave which latter  term the plaintiff  used in  his  testimony does  not  mean  that  the 
article    was false.

158.  The  plaintiff  did  not  produce  any  letter  from his  employer  to  the  effect  that  he  was  sent  on
compulsory  leave and  not  suspended  to  pave  way  for  investigations  by  the  Inspectorate  of  State
Corporations.

159. Furthermore, whether the defendants’ publication used the term suspension which is defined by the
Concise English Dictionary 2011 Edition page 1452 as a temporary debar from a post, duties etc as a
punishment, as opposed to the plaintiff’s usage of the term compulsory leave which literally means being
coerced or forced to go on leave by the appointing authority, it is all one and the same thing of being
temporarily put out of work. In my view, the use of the word suspension in the context of this case was
not in any way derogatory of the plaintiff and neither was it a peddling of rumours by the defendants.

160. The court further notes that the judgment  in ACC 18 of  2010  gave details of what the  plaintiff 
called  misunderstandings  between KBC  and Board  of Management  and although  the plaintiff  was
acquitted  of all  the charges, there  is no evidence  that the  plaintiff  was charged  in court because  of the
publication.

161. In addition, this court  takes  Judicial  Notice  that to prove  criminal  charges  against  an accused
person  requires   a higher  standard  to be  applied, that of beyond  reasonable  doubt unlike  in civil 
cases  where  the standard of  proof  is on a balance  of probabilities.

162. Although  the plaintiff claims that the  article was written  before the investigations were carried  out,
it is clear from the judgment   in ACC 18/2010 that the case  was investigated, not by  the defendants but
by the state agencies responsible for investigation of  Corruption and Economic  Crimes case  and none of
the witnesses  in that  case testified   to the effect that they  used  the  evidence  of the publication to
charge  the plaintiff  with the  offences  with which he  was charged.

163. Further, this court is unable to find any innuendo in the said article as stated by the plaintiff.  I find 
that on the evidence   adduced as a whole, the article  reported what  was  happening   at KBC  to the
effect  that there  were allegations  of impropriety  relating to FIFA  World Cup broadcasting  rights and
that the  Managing Director and the plaintiff herein   had been suspended  pending  investigations into the
matter, which is a fact that was reflected   in the judgment vide ACC18/2011 Republic Vs Hezekiel Oira
and  another.  Although  the  plaintiff    was   acquitted  of  the  charges  of  violating  the  procurement
procedures, there is absolutely no evidence that the impugned article had concluded that the plaintiff was
guilty of any offence. 

 164. This court finds that the  impugned article merely  reported on  what   factually led to the  plaintiff’s
suspension  pending investigations into alleged impropriety at KBC  and  what subsequently  resulted in
the plaintiff being charged in court.  This court does not find any malice in the article. 

165.  I  am  in  agreement  with  the  defendant’s  counsel’s  submissions  that  the  article  related  to
information  of  and  concerning  the  happenings  at  KBC  which  is  a  public  broadcaster,  a  State 
Corporation  in which the general public  has  considerable public  interest, and the  defendants   have a
social responsibility  to report on, concerning the affected   State Corporation.

166. I had the  opportunity to hear  and observe  the  2nd defendant  as  he testified in court and  I am
unable to find that his conduct during  the  proceedings  demonstrated any bad blood  or  ill will  or spite 
against the plaintiff or that  he  was being used   by the   1st defendant  to settle any scores especially on
the allegation that the KBC management refused to Partner with the 1st defendants in the World Cup



broadcasting rights and instead partnered with the 1st defendant’s media rivals.

167. I have also perused  Industrial  Court Cause No, 299/2011- Hezekiel Oira Vs  KBC  & Another 
which I take judicial notice of and wherein   the Honourable  Linnet  Ndolo J  of the Employment and
Labour Relations Court awarded  the plaintiff   damages  against his employer KBC for unfair termination
of employment.  This court  notes that the court in that Cause did not determine the innocence of the
plaintiff in the criminal trial but found at paragraph 18:

“The   claimant was suspended on 23rd June 2010 to pave way for urgent investigations by the  
Inspector         General, State Corporations  .   The claimant testified that he was suspended while out
of the country and got to know of his suspension through the internet.    He never got to know the
outcome  of  the  investigations  and  did  not  hear  from  the  respondents  until  his  letter  of
termination dated     6th September 2010 which was delivered to his house girl.” 

168. Paragraph 14:

“In the case before me, the claimant’s termination preceded the criminal proceedings……..”

169. Paragraph 23:

“There     is no evidence that the claimant was afforded any opportunity to defend himself before
his suspension or termination.   This clearly flies in the face of the law and the 1st respondent’s
code of regulations.   An   employee   who is   sent on suspension  pending  investigations has a
legitimate   expectation  that at the very   least, they will be   given  an opportunity to give their
side     of the story before     termination is concluded ……..”

170. Paragraph 24:

“In view of the foregoing, I find the     termination of the claimant’s employment unfair within
the meaning     of Section 45 of the Employment Act, 2007……..”

171. From  the above  decision which this court takes Judicial Notice of, the Employment and Labour
Relations Court found that indeed the plaintiff had been suspended pending investigations and that the
plaintiff was later sacked before being charged in court  .   On the basis of the above facts i find nothing 
false  about  the  reporting  by the  defendants,  of  and  concerning  the plaintiff’s  suspension  as  the
Corporation Secretary of KBC  on 23rd June  2010. If that reporting was to be found to be defamatory of
the plaintiff, in my humble view, then the Employment and Labour Relations Court too, was, in the above
case as quoted at paragraph 18 of its  judgment defaming the plaintiff by using the term suspensions as
opposed to compulsory leave and moreso, it was also peddling rumours against the plaintiff.

172.  There  is  also  nothing  false  about   the  defendants'   reporting   that  the  plaintiff   had  been 
subsequently  sacked, as  reported  by Mr James Ratemo on  6th September  2010  since  the  plaintiff 
himself  conceded  in his  evidence  on oath  that he  was suspended  on  23rd  June  2010  and sacked  on  
6th September   2010.  The defendant's publication    of   23rd June   2010  did not  say that the plaintiff
stole  the money but  that he   was suspended pending investigations  into how  the shs  110 million World
Cup  deal  was  lost to competitor, which, in this case, is the whole truth.

173. In the Industrial  Court case as  shown above, the court  found that   the plaintiff had  been sacked  
before  being given  an opportunity   to be heard  to give his side of  the story, and not because  the
defendants  reported in the media.

174. Furthermore, this court finds that the language used in the publication was not contemptuous or
reckless.  It was merely informative of what was happening at the State Corporation.

175. In  SLIM –VS DAILY TELEGRAPH [1968] 1 All E.R. 497  Lord Denning MR. stated;



 “If [the writer] is an honest man expressing his genuine opinion on a subject of public interest,
then no matter that his words conveyed derogatory imputations; no matter that his opinion was
wrong or exaggerated or prejudiced,  and no matter that it was badly expressed so that other
people read all sorts of innuendos into it, nevertheless he has a good defence of fair comment. 
His honesty is the cardinal test.   He must honestly express his real view. So long as he does this,
he has nothing to fear, even though other people may read more into it… I stress this, because
the right of fair comment is one of the essential elements of freedom of speech. We must ever
maintain this right intact.   It must not be whittled down by legal refinements.   When a citizen is
troubled by things going wrong, he should be free to ‘write to the newspaper’ [or write in the
newspaper, as is the case herein] and the newspaper should be free to publish his letter [or
article].   It is often the only way to get things put right.   The matter must of course be one of
public interest. The writer must get his facts right; and he must honestly state his real opinions
But that being done, both he and the newspaper should be clear of any liability.    They should
not be deterred by fear of libel actions…”

176. In view of the above, this court finds that this is  one of those cases  where  the court would not  
hesitate to  protect the  rights of  the media (although the media rarely acknowledges the courts when
the  courts  protect  their  rights  anyway) in  reporting  accurately  what  was  happening  at  a  State
Corporation, and which  reporting  I find was fair and accurate and not  actuated  by malice  or ill will or
spite but necessitated  by the  need to inform the general public  of what  was the state of affairs at KBC a
public Corporation.

177. The plaintiff claimed that as a  result of the publication, which  was  in the  internet, as  only online 
edition  was produced  in evidence as (PEX2), his reputation was lowered in the estimation of  right
thinking  members  of  the  society  generally  and that  he  was  exposed to  ridicule,  fear  hatred  and 
contempt by his friends, clients and   even his  daughter  at Naivasha  Girls suffered the humiliation such
that other students  asked her to share  with them  her father’s  loot of  shs  110 million  hence he  had to
transfer  her to a different  school.

178. The plaintiff  claims that  he has been libeled  and that his dignity  has been besmirched  by the
publication  which is based  on unfounded  allegations  and therefore damaging to one’s  reputation  and
calling, by exposing  him to  public  scandal, contempt  and diminution of his stature   and  character  as a
Corporation  Secretary  and  advocate  of the High Court of Kenya.

179. I have no doubt that defamatory words   would do exactly that to any person who is defamed. 
Nonetheless, in defamation  cases,  the plaintiff is under a duty  to adduce  evidence  to show that any of
the  right  thinking  members of the society generally who read the article viewed him differently or that
they knew the  plaintiff prior  to the publication to be a person  who was incapable of being linked  to the
impugned  publication  and that   after the publication, the publication  gave  them a different  picture  of
who  the plaintiff was known  to be  and that  therefore  the publication   tended to make them  shun or
avoid  or ridicule the plaintiff.

180. In other  words, those   right thinking  members of the society  generally  who know  and  esteem the
plaintiff  as  a  reputable   person  must  be  called  to  testify  and  satisfy  the  court  that  indeed  the
publication  by the defendants  tended to make the  plaintiff  to be shunned, ridiculed or  avoided  or
viewed  differently.  The   plaintiff could also produce evidence by way of emails   or messages send to
him by the readers who read the impugned   publication and viewed him   differently.

181. The plaintiff in this case testified and called no witness to support his claims that the publication 
was defamatory of him and that  it  tended to cause him to be shunned or ridiculed  by right thinking 
members of the society generally.

182. It has been held, not once, that in defamation cases, the plaintiff cannot be his own witness on what
he or other people perceive to be his good character.  This court  has had  occasion to determine  that
aspect  of proof  in Miguna Miguna  vs  The Standard  Media  Group &  4 Others [2016] e KLR and
cited several decisions on that point. I am  also fortified by the decision  in  Daniel N. Ngunia  V K



Kenya Grain Growers Cooperative Union Ltd CA  281  of 1998 where the  Court of Appeal  noted
that  at the trial in a defamation case, the appellant  was the only  person who testified  of his  claim and 
stated:

“In those circumstances, we cannot see how a claim based on defamation could have possibly
succeeded even in the absence of the defence of qualified privilege."

183. Further in George Mukuru Muchai Vs The Standard Limited, HCC 2539/97 the court held:

“  In my   view,  the most   important   ingredient   in a   defamation case is  the   effect  of the 
spoken or written   words in the mind   of third parties   about the   complainant and not how 
he/she   himself/herself   feels   the words   portray about him/her.”

184. Even where the plaintiff relies on innuendo to impute that he   was defamed, in Nation Newspapers
Ltd V Chesire [1984] KLR 156 the Court of Appeal held inter alia:

“ (1)   An action   for libel   by innuendo   depends   for its success   on the proof   by the plaintiff
that special   circumstances   are known to persons   who   read the   offending   publication   and
evidence of the   special   circumstances.”

185. From the above authorities, and as correctly submitted by the defendant’s counsel.  The  plaintiff’s 
evidence  that  he   was  defamed  by  the  publication   and  therefore  that  the  words  used  in  the
publication   were defamatory  of him  because   they tendered  to  cause  him to be  shunned, ridiculed  or
avoided  by right  thinking   members  of  the  society  generally  fell  short  of  the standard of  proof  
required, on a balance   of probabilities.  This is so because the plaintiff could not   be his own witness on
the issue of perception had by other people who know him on his character, reputation and profession. On
that ground alone, this suit would fail.

186. Having found that the impugned publication was an accurate reporting of what action had been taken
against the plaintiff and the Managing Director of KBC Mr David Waweru Iam equally unable to find any
malice in the publication. Accordingly, I find that the ingredients of defamation in the publication are
lacking and that being the case, I have no option but to find that the plaintiff has failed to prove his case
against the defendants jointly and severally on a balance of probabilities. I proceed to dismiss the suit
herein against the defendants.

187. The law, however, requires that I should assess damages I would have awarded the plaintiff had he
proved his claim against the defendants.

188. Therefore as to what damages I would have awarded him had he proved his case to the required
standard; I would have applied the established legal principles for awarding of damages in defamation
cases. Section 16A of the Defamation Act Cap 36 Laws of Kenya provides:

"In any action for libel, the court shall assess the amount of damages payable in such amount as
it may deem just:

Provided that where the libel is in respect of an offence punishable by death the amount assessed
shall  not be less  than one million shillings, and where the libel  is  in  respect  of an offence
punishable by imprisonment for a term of not less than three years the amount assessed shall not
be less than four hundred thousand shillings."

189.  In  CIVIL APPEAL NO. 115 OF 2003 THE STANDARD LIMITED V  G.N KAGIA T/A
KAGIA & COMPANY ADVOCATES where the  Court of Appeal set out the following principles to
be applied in the awarding of damages:-

i. “ in situations where the author or publisher of a libel could have with due diligence verified
the libelous story, in other words where the author or publisher was reckless or negligent, these



factors should be taken into account in assessing the level of damages;”

ii. “the level of damages awarded should be such as to act as a deterrence   and to instill a sense
of responsibility on the part of the authors and publishers of libel. Personal rights, freedoms and
values should never be sacrificed at the altar of profiteering by authors and publishers”.

190. In the instant case, the court would consider the following factors  in awarding general damages:-

i. The Gravity of the allegation or the libel complained of 

ii. The size and influence of the particular circulation in which the libel was contained.

iii. The effect of the Publication on the Plaintiffs reputation and integrity.

iv. The extent and nature of the Plaintiff’s reputation.

v. The behavior of the Defendant.

vi. The behavior of the Plaintiff himself.

vii. Whether the defendants have offered any apology with respect to the libel.

viii.  The conduct  of  the  defendant in the  suit  and in  particular  the plea  of  defence  of  fair
comment on a matter of Public interest.

191. The plaintiff’s counsel prayed for damages assessed as follows:

e. General damages Kshs. 10,000,000/=

f. Exemplary damages Kshs. 8,000,000/=

g. Punitive damages Kshs. 3,000,000/=

h. Costs of the suit and interest.

192. The plaintiff is and was an advocate of the High Court of Kenya and Corporation Secretary of KBC
which is still the national broadcaster. He sat on various Boards including The Copyright Board and at the
regional level he was a former legal advisor to the African Union of Broadcasters and a Director with
Multichoice (K) Ltd. Which latter positions the plaintiff, being a public officer then, must have held by
virtue of his employment with KBC, the national broadcaster.

193. On account of matters tending to reduce damages the plaintiff by his testimony did not testify that he
availed himself the right of reply neither did he state that he was denied the exercise of this right to enable
him clarify the alleged falsehood or inaccuracy as required by section 7A of the Defamation Act, Cap. 36
Laws of Kenya which entitles the plaintiff to this right which if he did exercise was to be published free
of charge and given similar prominence as the item complained of. This right is guaranteed by statute and
it  is  to  be  affirmatively  invoked  by  a  claimant.  That  failure  to  invoke  this  right  is  relevant  in  the
assessment of the damages awardable, Section 7A (7) of the Defamation Act is emphatic:

‘In any civil proceedings for libel instituted by a person or body of persons entitled to a right of
reply who or which has failed to exercise such right in accordance with this section the court
shall, in the event of it having found in favour of the Plaintiff, be at liberty to reduce the amount
of  damages  which  it  would  have  otherwise  awarded   by  such  sum  as  the  court  considers
appropriate having regard to the circumstances of the case.’

194. In John v MG Ltd.[1996] I ALL E.R. 35 the Court held: 



“The successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover, the general compensatory
damages  such  sum  as  will  compensate  him  for  the  wrong  he  has  suffered.   That  must
compensate him for damages to his reputation, vindicate his name, and taken account of the
distress, hurt and humiliation which the defamatory publication caused........

Exemplary  damages  on  the  other  hand  had  gone  beyond  compensation  and  are  meant  to
“punish” the defendant. Aggravated damages will be ordered against a defendant who acts out
of  improper  motive  e.g  where  it  is  attracted  by  malice;  insistence  on  a  flurry  defence  of
justification or failure to apologize”

195. In MIKIDADI VERSUS KHAIGAN AND ANOTHER (2004) KLR 496 Ochieng Ag J as he then
was now J held inter alia that:-

 “A successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover as general compensation
damages  such sum as  will  compensate  him for  the  wrong he  has suffered.  That  sum must
compensate him for the damages to his reputation, vindicate his good name and take account of
the distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has caused. The court must
take the necessary precaution to ensure that whatever award it gives to a successful plaintiff is
generally in line with what courts have been awarding …”

196. On the authority of Ken Odondi & 2 others v James Okoth Omburah T/A Okoth Omburah &
Company advocates [2013] eKLR where the Court of Appeal awarded Kshs 4,000,000 general damages
and upheld exemplary damages of kshs 500,000 to an advocate of the High Court of Kenya, I would in
this  case  award  the  plaintiff  Kshs  6,000,000  general  damages  and  Kshs  1,000,000  aggravated
damages had malice been proved. I would not award punitive and exemplary damages as there was no
evidence of the conduct of the defendants before, during and after the trial of the suit herein that the
defendants republished the alleged defamatory words of and concerning the plaintiff and with a sinister
motive.

197. In the end, I find that the plaintiff has failed to prove his case against the defendants jointly and
severally on a balance of probabilities. The plaintiff’s suit as against the defendants is dismissed with
costs.

Dated, signed and delivered in open court at Nairobi this 18th day of November, 2016.

R.E.ABURILI

JUDGE

In the presence of 

Mr Okoth H/b for Mr Mayende for the defendants

N/A for the plaintiff

CA: Adline


