
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA

AT NAIROBI

CIVIL CASE NO.      7         OF 2012  

RAPHAEL  LUKALE………………………….……...…………….PLAINTIFF     

VERSUS

ELIZABETH  MAYABI ……………………..............................1ST DEFENDANT

ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED ……...........................2ND DEFENDANT

JUDGMENT

1. By a plaint dated 9th January 2012  and amended  with leave  of court on 22nd day  of June  2015,  the
plaintiff herein Raphael Lukale instituted this suit against the defendants Elizabeth  Mayabi and Royal
Media Services Limited claiming  for general  damages and exemplary damages, costs and interest and
any other  remedy  deemed  appropriate  by the court.

2. In the said amended  plaint, it is claimed that on or about   the 9th day of August  2011 after the 9.00
O’clock news, the first  defendant who  hosts a programme on “Mulembe” a Luhya FM Radio station 
entitled   “AKOMWITALA”(literally  meaning  -  matters  of  family  life)  did  falsely  and maliciously 
broadcast to the public of  and concerning the  plaintiff and   of him in his position   as a head  teacher  the
following statements  in the  Luhya language:-

a)  Nakokhuchenyie  mbu  aliho  mama  mulala  mue  eria   ye  Eshatieta  –ebutere  awalekha
omusatsawe mbu James Anunda  nanyakhana  okhula   nafwa.

b) Olunyuma lwookhufwa unoyamala omukhasi     uno yamala nacherera   hango was marehemu.
Omukhasi tsana alangungwa     mbu Ruth Anunda, namenyire     mu eria ye shatieta     Eshirembe 
Sub-Location Township Location Butere district   Kabolekhananga mbu mwalimu   Raphael Lukale
yamenya  hango  yahoo.  Ne  liokhuchenyia   iri   mbu  mwalimu   yakhoonya  mama  mukha-
marehemu   okhurusia   amapesa   ka  marehemu  kho  barusinjia  amapesa   tsana  nibanywera
amalwa, balira   tsinyama  ne akandi Mwalimu oyo asomeliamwo abaanabe.     Kobolekhananga 
mbu  Mwalimu  yasomeliamwo  abaanabe  mpaka  nibamala   tsikoleji   nende   tsisekondari   ne
abaana   ba marehemu   bekhala hango  shibasomanga  ta mana banyakhananga..   Kho   Mwalimu   
atabakasinjia     litaala     liowashie, ne Kenya   mbu amanye   mbu   abaana  be shibanyala okhuba
netsikhabi   tawe.

c) Elindi liokhuchenyia   liri mbu Mwalimu uno  yakatia   omukhasi     wa marehemu   ni bakusia 
oluchina   lwa   marehemu   nabalia   amapesa ne omwana   mbu M A  ali hango shasomanga  tawe  
khulwa okhubula   ifisi, Kata Assistant Chief   yakhatema   okhwikhasia   khwo  mama oyo  nende



mwalimu   ne   bamukhaya.

d)  Mwalimu  yachira   nyinamwana  abaana     ba  marehemu  olwa   alondanga   abaana  abo 
nibetsa   hango, nabalonda  malupanga   mana   abaana  bamenya   mubajirani.

e) Omwami weieria   eyo   nende   abamenyani ba mama   oyo   bakwanire okhubukuliwa     mama 
oyo  nende   mwalimu   uyo   hatua   kata     kali   kanyalikha basitakwe     mana   Mwalimu    oyo 
aleshe sibwe   emirimo .

f) Khandi mwalimu yabukula   omukunda kwa marehemu alimanga  narusiamwo ebindu  nayira 
ewuwe  abanabe okhulia   ne   abaana  ba marehemu  ni banyakhana.

3) According to the plaintiff, the English translation for the above words is as follows:

a) It is shocking     that there   is a   woman  in Eshatieta     village in Butere   who deserted   her
husband  called   Mr   James Anunda, leaving him   shocked   and miserable   which led to his death.

b) Later   after the death of the late James Anunda   his widow   returned  to her late husband’s
home. That   widow   who is   called   Ruth Anunda     lives   at Shatieta   village, Eshirembe    Sub-
location Township   location- Butere District.   It is said that Mwalimu Rapheal Lukale     lives in
the   deceased’s  home.   But   what  is  surprising   is  that  Mwalimu Raphael  Lukale   abetted the
widow to withdraw the deceased’s funds.     Mwalimu Raphael Lukale   and the widow drew     he
deceased’s funds   and they squandered   on drinks   and buying beef  meat and some of those funds
were used by Mwalimu Raphael Lukale to educate his children. It is said that   Mwalimu Raphael
Lukale used the deceased’s funds   to educate his children   up to college and secondary level while
the deseased’s   children   dropped  from school due to   lack   of school   fees and live in misery.
Mwalimu  Raphael   Lukale   is retarding or ruining the family of   the late James   Anunda   and he
must know   that     his children   will be   cursed   or have   bad luck.

c)  Another  surprise  is  that   Mwalimu  Raphael  Lukale   tricked     the  deceased’s   wife  and  
colluded   with her to   sell the deceased’s posho mill and they   squandered   the proceeds   of such
sale while the deceased’s daughter     one M  A   dropped    out of school   due to lack of school fees.   
Even the Assistant   Chief   has   tried to advise and restrain   the widow   and Mwalimu Raphael 
Lukale     from continuing with the wanton squander of the deceased’s   wealth   to no avail.

d) Mwalimu Raphael Lukale   has caused   the widow  to be so hostile   to her own children that 
anytime   they   try to come   to their home their mother armed  with a machete (panga) chases them
away and they now live with neighbours.

e) Again Mwalimu Raphael Lukale has taken over the deceased’s   parcel of land  which he   tills 
and   takes to his   family   the harvested   produce   while     the deceased’s   children live     in poverty.

f) The area leader   and neighbours   of that widow   ought   to take action   against the widow and
Mwalimu Raphael Lukale   and if possible   they be taken to court     and   Mwalimu Raphael Lukale   
ought to be   sacked.

4. The plaintiff claimed that the above words were uttered  by the 1st  defendant and aired by the second
defendant’s radio station in their natural and  ordinary  meaning  meant  and  were understood  to  mean
that:

a) The plaintiff is a dishonest person and had taken advantage of a naïve widow to misappropriate
the widow’s dues from her late husband’s retirement   benefits, his posho mill and   farm.

b) That the plaintiff being such a dishonest     person should be dismissed from his employment as a
teacher. 



5. It was therefore  averred that  by reasons  of the  aforesaid  statements the plaintiff  was greatly injured
in  his credit, character  and reputation and that he had been  brought into  hatred, contempt  and ridicule 
and  his reputation greatly lowered  in  the estimation of the right thinking members of society generally.
Further, that the plaintiff  had, as  a result  thereof  suffered  public ridicule and odium and loss of esteem
and that he  suffered  distress and  great  embarrassment.

6. The defendants entered  an appearance dated  13th February  2012  on 14th  February  2012  and filed a  
joint statement  of defence  the same day. They vehemently denied broadcasting or airing or publishing
the story/words/broadcast set out in length at paragraph 7 of the plaint and put the plaintiff to strict proof
of those allegations.

7. The defendants nonetheless pleaded  that if at all they broadcast  or aired  the impugned  words, then 
same  were aired  in  good  faith,  without  malice,  in  public  interest  and not  intended  to  injure  the 
character of the plaintiff.  The  defendants  therefore contended that the publication  was privileged  and  a
fair comment  on a matter  of public interest  and relied on  the defences   of qualified   privilege  and fair
comment  on a matter of public interest. 

8.  The defendants further pleaded that the publication was protected by Articles  33 and  34  of  the
Constitution  in  disseminating  information  that  shocks  and disturbs  their  conscience  about  public 
figures  in  positions  of  the  plaintiff.  The  defendants  also  contended  that  the  plaint  disclosed  no
reasonable cause of action and that the suit should therefore be dismissed with costs.

9. On 28th February  2012  the  plaintiff  filed reply  to defence  reiterating the contents  of the plaint as
pleaded  and denying that the defences  of  qualified  privilege  or Articles  33 and  34  of the Constitution
on free speech  were relevant  or available to the defendants.

10. The plaintiff attempted to have the defence filed by the  defendants struck out but  on 5th June  2012 
both  parties  advocates  consented to have  the application  withdrawn with costs  of shs  10,000 to the
plaintiff. Parties complied with Order 11 of the Civil Procedure Rules, and the suit was certified as ready 
for trial  on 18th April  2014   by Honourable   Waweru J.

11.  The suit commenced for hearing before me on 22nd June 2015.  The plaintiff testified as PW1 on
oath and adopted his witness statement   filed on 9th January 2012 as his evidence   in chief.  He testified
that he was the head teacher, Bulanda A.C Primary School in Butere Sub County of Kakamega County. 
That he used to teach at Ekendero Primary School from 2003-2011 and that he has been a teacher  for 33
years.

12. That on  9th August 2011, his friends and relatives  who included  his son  Readon Wetende  called
him saying that a programme called “Akomwitala” was being aired on Mulembe  FM  Radio station and
that  the  said  programme  was  discussing  the  plaintiff.  That  upon  receiving  that  information,  the 
plaintiff called  one of the  Radio Broadcasters and switched of his radio at about   10.00 pm, and  listened
to the programme being broadcast  which  was being  aired by  Elizabeth Mayabi the 1st defendant’s 
voice  and that although he did not  know her  personally, but that he  was familiar with her voice since
she had hosted  the programme  which he had  listened  to on many other occasions.

13. That the programme was being hosted/broadcast in the Luhya language and that that being the case,
the  audience  must  be  the  Abaluhya community.  The  plaintiff  testified  that  although  he  knew Ruth
Anunda  the widow to the deceased James  Anunda  who was his fellow teacher, he was shocked to learn 
from the broadcast  that it was being  alleged that the plaintiff had enticed  Ruth Anunda  to desert her
husband leaving him shocked and miserable  which led  to his death.  Further, that  the  plaintiff was
shocked  to  hear  that  after  Ruth’s  husband’s  death,  the  said  Ruth  Anunda  returned  to  her  late
husband’s  home  at Shatieta  village, Eshirembe Sublocation, and that  the plaintiff had   moved into the
deceased James Anunda's homestead and house of the deceased to live with Ruth Anunda as husband and
wife and that he had abetted her  misappropriation of her husband’s benefits  and squandered the said
benefits  on brew  and educating  his own children  whereas   the deceased’s  children  had dropped out  



of school and or even been  chased from the home and that the said children of the deceased James
Anunda were living destitute  lives. That the broadcast further alleged that the  plaintiff had even taken
over the late Anunda’s house and property including  the  posho mill and land which   he cultivated  and
carried  away all  the proceeds  to his other home while the children  of the deceased  Anunda were
suffering.

14 The plaintiff further testified that the broadcaster was appealing  to area  leaders  and neighbours to
take legal action against the two  love birds and urging that the plaintiff should be sacked, which was very
offensive and defamatory of the plaintiff.

15. The plaintiff testified that there was absolutely no truth in the allegations contained in the broadcast
by the defendants.  He denied that Ruth Anunda had ever deserted her husband during his lifetime and
that neither did she elope with the plaintiff.  The plaintiff  also denied  ever moving  into James Anunda’s
home  to cohabit   with Ruth and that neither did  he assist  Ruth to  take away her husband’s  money 
from her  account for self enjoyment.

16.  The plaintiff also denied ever farming on Ruth Anunda’s land and or taking away the farm produce to
feed his own children.  He also denied tricking Ruth to sell her late husband’s posho mill and that neither
did  he know that  Anunda had a  posho mill.  He also denied  stirring Ruth  to  become hostile  to  her
children.

17. The plaintiff testified that he suspected that the broadcast story was initiated by one Peter O'wandati a
local  activist  who was also   a local  electrician.  He stated that prior to hosting  the programme,  the
defendants  never  called him  to verify the truthfulness of the matters (allegations).The plaintiff   also
stated that he called the host of the programme being aired on that night to substantiate  what she was
airing  and that  she  responded that  she  was  airing  information  that  she  had received  from Ruth’s 
children  and other   people.  He further stated that Ruth’s children never told him that he had caused
them misery.

18. The plaintiff further testified that the “AKOMWITALA” programme on “Mulembe” FM Radio Station
was popular and runs on Tuesdays and   had run for a long period of time.  That  about  10 people  called
him after listening  to the impugned broadcast  including  his colleagues,  his son, daughters  who are
married,  and  businessmen  in  Butere  County  and  that  the  1st defendant  recommended  in  the  said
broadcast  that the plaintiff should be sacked.  That the broadcast depressed and humiliated the plaintiff as
there were calls ins with many people commending         on his characte  r.  That as a teacher, the plaintiff had
never been disciplined yet the callers were calling him a beast and monster while cursing him, while
others sympathized with him.  He prayed for damages   and costs.

19. On being  cross examined  by Mr  Gacheru counsel for the  defendants, the plaintiff stated  that he
was a teacher  albeit he had  not availed any document  to show that  he   was one  and that  neither had he
availed   any evidence  of promotions.  He also  stated that the  broadcast  was brought to his attention by
his son who  lives with the plaintiff  in the  same compound  and that the  said son went to the plaintiff’s 
house  to  inform him of  what  was  happening.  That  he  heard  the  entire   broadcast   which  was  as
reproduced  in  this  plaint  although  he  had not       produced the  clip  to  court      as  he      did  not  tape  the  
broadcast, but that      he had captured the entire episode      in his memory.    He also stated that there were
interjections or calls-ins by other people.  He maintained that the words   were being uttered by the 1st

defendant    as per the plaint. 

20.  The plaintiff  stated  that   he  had not  availed  the  clip  showing the  callers  or  M, Ruth  Anunda’s
daughter.  He also confirmed knowing Ruth Anunda   and her husband   James Anunda who had since
died.  He admitted that the late James Anunda and Ruth  had   children but denied ever eloping with Ruth
Anunda after her husband’s death.  He also denied that  he and Ruth had chased away her children  
including M.  The plaintiff also denied that he was   living in Ruth’s House.  He also denied the allegation
that the area chief had given him 3 months to vacate Ruth’s house and to let her children in.

21. The plaintiff also denied that neighbours had spoken to him concerning the issue and calling on him to



leave Ruth’s home.  He  admitted that the witnesses   he  had lined up were all  his relatives- his son 
Readon Wetende  and Emmanuel  his younger  brother; and Geoffrey Omachi, the Assistant   chief  who
was his father  in law while  Mukonyi Atitwa was his  maternal  cousin.  He denied that   other people  
were not supporting him. 

22. The plaintiff further denied using money to influence people and the area chief   not to pursue the
matter concerning his involvement with Ruth Anunda.  He admitted that Mulembe FM was listened to by
his neighbours.  He also stated that he was still a head teacher since the broadcast   was aired and that his
career had not been affected or at all.

23. In re-examination by Mr. L.M. Ombete advocate, the plaintiff  stated that paragraph 7 of the amended
defence pleads  justification and truth, although he  did not  avail any  tape.  He also stated that the people
who were calling in mainly came from Butere and Mumias areas.  He also reiterated that the utterances as
pleaded   were  made  by  the  1st  defendant   and  that  those  words  affected  him psychologically  and
mentally.

24. The plaintiff also called  PW2 Readon Andrew Wetende who adopted his witness statement  written
on  9th January 2012   as his evidence  in chief.  PW2 testified  that he  was  a constituency   clerk  with 
the Independent Electoral and Boundaries Commission and lives  in Butere, in the same  compound  with
PW1  who  is  his father.  That  on the  material date, he was  listening  to the Radio Citizen and heard  the
offensive   broadcast  then he went   to his  father’s  house  and told  him to switch  on the radio and he
returned  to his  house where  he continued  listening  to the said   broadcast   with his wife.  He stated
that the words were shameful and that they   received telephone calls from many people.  He stated that
his father, the plaintiff, was an upright teacher and that is the reason why he was promoted to a head
teacher.  He stated that his father lives in his own home, is a chairman of their church and that he is a
person of integrity.  That his married sister and friends called him over the broadcast and that the witness
had lost respect from people in Butere and at his work place.

25. In cross  examination by Mr Gacheru, PW2  stated that he always  listened to the programme  and 
that on the material day, it  begun  after  9.00 O’clock  news  and that the  presenter  was  repeating the 
words for listeners.  He   reiterated that the words  uttered  by the  1st  defendant  who was  saying she 
had recorded the words  from M  A whom he did  not know were as pleaded by his father, the plaintiff in
his  plaint.  He stated  that  he had not  heard about   Ruth Anunda but  knew her  husband who was a
teacher.  That  he usually  passed by her  home but  did not know her children.  He stated that  the 1st

defendant  spoke  about  Ruth’s  relationship  with PW2’s  father  but that the utterances  were false  
because  he  had  never known  that his  father  had a  relationship  with Ruth  and  if he  had, then the
witness would  have  known.  He reiterated that may people in Western Kenya listened to Mulembe FM. 
He also   stated that his father was still a teacher.  He denied that he recorded the broadcast.

26. In re-examination by Mr L.M/ Ombete, PW2 stated that the broadcast   was in  Kiluhya and that he
also spoke Luhya.  He also denied ever hearing villagers talking about his father taking Ruth as his wife. 
He maintained that the utterances concerning the plaintiff were false.

27. The plaintiff also called  PW3 Mr Emmanuel  Lipuku who  testified  on oath and adopted  his witness  
statement  of 9th January 2012  as his evidence  in chief. PW3 stated that he  was  the plaintiff’s younger
brother and  that he  heard the impugned  broadcast  from Mulembe FM on the  material day at 10.00pm
on the Tuesday programme  “Akomwitala” He confirmed that the broadcaster  was Elizabeth  Mayabi 
who is the first defendant in this case and      that many      people      called      the      Radio station and contributed     
to      the  debate  ,  which  shocked  him  so  he  called  the  plaintiff  since  he  had  never  heard  of  those 
allegations  against  him in the  village.  He denied that the allegations against his brother   were true.  He
stated that the allegations were spiteful and malicious.  He stated  that  he was  the last born  brother of
the  plaintiff  and  that  it  is  the  plaintiff  who  educated  him.  He denied  that  the  plaintiff  used  the
deceased’s  wealth educate  them.  He also denied that  the plaintiff  sold the deceased’s  posho mill  or
ploughed the deceased Anunda's   land.  He stated that the story defamed his brother, the plaintiff herein.

28. In cross examination by Mr Gacheru counsel for the defendant, the plaintiff’s witness  stated  that he 



was a  Records Management  Officer and  that  he heard  the entire broadcast  at  10.00am on the material
date  after  the 9.00 O’clock  news  broadcast  and that  all  the  words  in  the plaint  were  spoken by
Elizabeth Mayabi.  He denied hearing M A speak.  He also denied that the broadcast was pre-recorded. 
He denied having any clip of the broadcast.  He stated that from his home  to the plaintiff’s home is  1½
kilometers  and that he   knew what the plaintiff  did on a daily basis  since he  worked   at Butere Law 
Courts  although he denied that  he  was with the plaintiff throughout  the day.

29. In  re-examination, PW3 stated  that the  programme   related  to the incident  that had  occurred  on
several  days and concerned family  matters  but  that they were defamatory.  He  also stated  that he had 
never  met Elizabeth  Mayabi but that  she introduces herself  in the  programme  and so he knew  her 
voice  as she did  the broadcast   daily.  Further, he stated that it  was the said Elizabeth Mayabi who
broadcast the false words concerning the plaintiff.  He stated  that he would have  known if  the  plaintiff
had done  all those  things he  was alleged  to have  done  to James  Anunda’s  home. 

30. The plaintiff also called  Johnfray Omachu  as PW4  who testified  that he was the Assistant  chief for  
Khwisero  Sub  county  and  that  the  plaintiff  was  married  to  his  niece.  He  adopted  his  witness'
statement as his evidence in chief, which statement restates what the other witnesses for the plaintiff
stated  in  chief.  PW 4  stated  that  he  heard  the  broadcast  at  10.00am and  called  the  plaintiff.   The
broadcast  was said to have been at 10.000 am which  allegations he  knew   were false  since the plaintiff  
had lived  with PW4’s  niece as  husband  and wife  for many  years  and that PW4  had not heard that 
the plaintiff  was living  in the home of a deceased person with a widow.  PW4 stated that the broadcast
story was highly damaging and defamatory of the plaintiff.

31. In cross examination by Mr Gacheru, PW4 stated that   although he was an Assistant Chief, he had
come to testify on what he had heard on radio concerning the plaintiff.  He denied knowing who Ruth
Anunda was.  He stated that he came from Khwisero whereas the plaintiff lives in Butere and that   he
always listened to the programme  at 10.000 pm.  That on that material night he  arrived home at  about 
10.05 pm and  found the programme going on with Elizabeth Mayabi talking, repeatedly and mentioning
the plaintiff’s name and his place of work.  That when he called the plaintiff, the latter confirmed that he
was also listening to the programme.

32. The plaintiff also called PW5 James Mukonyi Atitwa who testified that he knew the plaintiff who
taught him at Butere High School.  He  also  adopted his witness  statement as his evidence  in chief,
which  reiterates  what  the  other    witnesses   stated  concerning  how  they  received  or  heard  the
broadcast  being  hosted  by the   1st defendant.  That on that night the witness was at  a funeral of  his
brother’s  child  and on hearing  the broadcast, he called  the plaintiff and notified him of  what   was
being  broadcast   about  him and even put it  on the speaker  for the plaintiff  to hear  directly from  the
radio.

33.  PW5 stated that he was surprised  by the broadcast story because  he had known  the plaintiff  who
was his cousin to be a  straight forward family man and that those who heard and knew their relation
wanted to know from the witness whether the broadcast  was true and he told them that it was not and that
he did not  know where the  presenter had got  the story  from. He stated that the story ridiculed his cousin
who was a head teacher and role model in the community.

34. In cross examination by Mr Gacheru, PW5 stated that the plaintiff  was  his teacher and cousin and
that he only heard the broadcast  which was the truth. He stated that he did not live with the plaintiff. That
they lived about 15 kilometers apart and that they would only meet after 2 weeks.  He maintained that the
broadcast   was aired at 10.00 pm by Elizabeth Mayabi not M An and that although he did not record the
words used, he memorized the words.

35. In reexamination by Mr L.M. Ombete, PW5 stated that he heard   all that Elizabeth spoke but he could
not tell whether    what she was   broadcasting   was the truth.

36. At the close of the plaintiff‘s case, the defendant called three witnesses.  The   1st defendant Elizabeth
Mayabi testified   as DW1 that she lives in Nairobi and      works as a Radio presenter at the Mulembe



FM, owned by the 2nd defendant, Royal Media Services Limited where she had worked for the last 11
years.  That  she  presented  the  programme “Akomwitala” for  those  11  years  consistently,  which
programme runs from Monday to Thursday.  DW1 adopted her witness statement  recorded on 5th May
2012  as her evidence  in chief and  stated that this  was the first    suit that  had been instituted  against
her  and her employer  since she  started the broadcasting, touching  on people’s lives and family issues,
thereby  helping the  society resolve their problems.  She also testified that the programme also touches
on land issues and child defilement  and that they do not abuse people on the programme as it  is an
educative programme.  She stated that before going on air, they verified the information given to ensure
that it is strong before airing it. 

37. DW1 testified that M A A called the radio station and asked for help to return to school and stated that
she had nowhere to stay and no food to eat.  That the girl had reported her ordeal to the 2nd defendant’s
Butere  office  and that  the 1st defendant  called  her  when she  was with her neighbor  and a distant
grandmother.

38. DW1 testified that the words that she broadcast were the words of M as contained in her paragraphs 6
and 8 of her witness' written and filed statement.  She maintained that those were the words that she used
in  the  broadcast,  which  were  M’s  words.  She  stated  that  the  plaintiff  must  have  heard  what  the
complainant M A and her grandmother spoke and that as the host broadcaster, she opened the forum for
callers to comment on the issues raised.  That the callers reacted sympathetically and wanted the local
administrators   to go to the aid of the children affected and that some of the callers cried on air.

39.  DW1 stated  that  after  airing  the  programme,  she  personally  went  to  the  ground and  found that
children of Ruth Anunda had nowhere to live and had no food to eat.  That there was a house and land but
that she gathered that after their father’s demise, the children started living like street urchins.  That she
talked to neighbours of the widow- Ruth and her daughter M and confirmed that indeed the broadcast was
true.  She stated that she only broadcast that the plaintiff being a teacher, was in a better position   to help
those affected  children go to school and that she did so to educate and inform the public to assist needy
children get education.

40. On being cross examined by the plaintiff’s counsel  Mr L.M Ombete, DW1  stated that she was  an
employee  of  Royal  Media  Services,  the  2nd  defendant  and  reiterated  that  she  had   broadcast  that
programme  for  11  years  as its  host,  which programme  was aired  from   10.00pm-11.00pm, which is 
the “Akomwitala” programme which word is Luhya language meaning “ family issues.”  She stated that
she is a  Luhya  and  the Mulembe  FM is broadcast   in Luhya, which is one of the 13 vernacular FM 
stations  owned  by the  2nd defendant countrywide.

41.  DW1 further  testified  that  M  reported  her  problem  to  the  Butere  office  of  the  Royal  Media
Services  and DW1  called her on 8th August  2011 and recorded her complaint  and  aired it  on  9th

August 2011.  She stated that their team visited the complainant’s home before she personally visited but
that she later visited and verified the truthfulness of that complaint after airing the programme.  That she
did not know the plaintiff before and when   she   rung him, he was unreachable.  She stated that it was
important to get the plaintiff’s side of the story as the head master of a local school.  She denied that  the
information was juicy but that it was urgent since the girl complaining needed to go to school.  She stated
that the presenter only introduces the topic or subject of discussion for the day and that she did that to the
listeners.  She stated that she  was only  reporting what M and her grandmother were saying  touching  on
the problems  that  M  and  her siblings were  experiencing   at their  home.

42. DW1 also stated that she learnt that M had attended 3 schools- Butere Girls, Milimani and Bukolwe
Girls Secondary School.  She also stated that she was not aware that M   was a difficult child.  She stated
that she had learnt that after the broadcast, M’s mother reconciled with the affected children and that she
also spoke to their mother, Ruth Anunda.  DW1 asserted that Ruth Anunda lived with Raphael Lukale,
the plaintiff herein.  She stated that what the plaintiff had stated in court was lies since he lives in Ruth
Anunda’s house and that he has sired a son and a daughter with her.



43. DW1 conceded  that Mulembe  FM  has  a wide   range of listeners  and it is  also found online   and 
that  her  words  carry  a  lot  of  weight.  She stated  that  the neighbour to  M was her  distant  paternal
grandmother.  She also   stated that Aggrey Maina who was mentioned by M in her statement telephoned
DW1 denying that he had ever assisted the plaintiff to withdraw the deceased James Anunda’s money.
She however stated that she believed M’s statement that her mother could pay shs 2000 to Aggrey Maina
every month to silence him from following up on the late James Anunda's children's complaints.

44. DW1 denied concocting the story.  She denied being   aware of  a Mr Wandati being an activist.  She
stated that she informed   the Children’s Department after the programme.  She denied that her intentions
were to popularize her name, station and status in life.  She also  stated that she had  assisted  M by living  
with her for  over 6  months  but that Mourine  now lived with a relative and  that she had a child but did
not complete her forth form.

45.  DW1 also stated that she was aware that M attempted to kill her child but denied being aware that M
was on probation for attempting to kill her sister’s co-wife.  She stated that she was informed that Ruth
Anunda was drawing money from her late husband’s account.

46. In re-examination by Mr Gacheru, DW1 stated that issues of M’s character   were not   part of the
case before the court.  Further, that the matters reported by M   and as broadcast were the truth.

47. The defendants also called DW 2 M A A a 19 year old girl who testified that she lived in Butere and
was unemployed.  She testified that she was now living with her neighbour.  She adopted her detailed
witness statement recorded on 10th May 2015 as her evidence in chief.  

48. DW2 testified that her father James Anunda died in 2007 and that her mother   is Ruth Anunda.  That
at the time of her father’s demise, she   was in class 7 at Shirembe primary school.  She stated that  her
parents separated  in 2002  and her  mother went  to live with   Raphael  Lukale  the plaintiff herein and
that  her said mother never   participated  in the funeral/burial of her husband, saying she was  married to
the plaintiff herein.

49. That after  her father’s  burial, his  documents   were handed  over  to one  of their  cousins to  keep 
but the  Assistant Chief ordered  him to give the documents to their  mother Ruth Anunda who  started 
withdrawing  money from the deceased’s accounts and chased the children from home.  That the children
had to live on their own.  That in 2011, after her father’s demise, her mother Ruth Anunda returned to her
late father’s homestead with Raphael Lukale the plaintiff herein and they occupied the deceased' house. 

50. That her mother and the plaintiff herein sold a posho mill left behind by her father, started farming the
land left by her father and took farm proceeds to Raphael’s Lukale's home.  That DW2 with  3  of her 
other siblings  - E  A  aged - 27 years, S A  23  years  and W  A  15 years  were all chased away  from
home  so they went to live  with their step grandmother and   their blind grandfather.  That their mother
Ruth Anunda went and chased the children from their refuge therefore the children kept moving from
place to place looking for help. 

51. The witness further testified that their situation had not improved to date.  That her mother Ruth and
Raphael  Lukale demolished the house which the children of the late Anunda had been living in and
constructed 2 houses for themselves.  That DW2  had gone to the Assistant Chief  seeking for help but
that her mother  boasts  of influencing  the said  Assistant Chief  ( Aggrey Maina)  with money   so that 
he does not  intervene. 

52. DW2 testified that she sat for her KCPE in 2007 and obtained 365 marks and was admitted to Butere
Girls High School.  That she  witness was sponsored by a Canadian Harambee Bursary Fund until form 2  
when  she  was told  that her sponsor  had died so she sought for another  bursary and moved to Milimani
Girls  where the Principal assisted her.  However, that in her term 2, her mother and Raphael Lukale went
to the said school and she was summoned to the Principal’s Office and questioned on her relationship
with Raphael.  That DW2 told the Principal that the plaintiff herein was not her father and that from then
the Principal of the School told her that her sponsorship  had ended because she had able parents.  That



DW2 left the school and sought help from the Constituency Development Fund (CDF) through Bukolwe
Secondary School.  However, she could not pay the fees difference as the Assistant Chief refused to fill
for her the bursary forms upon intervention by her mother. DW2 therefore dropped out of   school in form
3 term 2.  That her mother refused to assist her and chased her away from home telling her to go get
married so that  her mother  could be paid dowry.  That DW2’s  younger  sister  also dropped  out of
school in class  8  after performing  poorly  and with  no one  to assist  her.

53. DW2 further narrated that while she was going through that entire ordeal, she met one Peter Wandati
who asked her why she was not in school.  That after explaining  to him her problems, he urged  her to
accept  to raise the matter to be aired  by the media  which she did as  was recorded by Elizabeth  Mayabi  
in her paragraph   6 of DW 1 witness statement. 

54. The witness, DW2 also stated that had this case been filed in Butere, the court  would  have been 
flooded  with the whole truth  since the children of Anunda have no home and that they live like birds.
She stated that her  grandmother who  was  hosting  them died  while  their  grandfather was blind  hence,
her  and her  siblings had to rely  on an elderly  neighbour who gives them food. 

55. That other neighbours  tried to assist  them  but her  mother  is too hostile to  any good  Samaritan 
who tries  to assist  the children of the late Anunda  She stated that she is the one who called the Mulembe
FM Radio Station seeking to be assisted over her family matters   and emphatically asserted that all that
was broadcast was the truth.

56. On being cross examined by Mr L.M. Ombete, DW2  reiterated that she was 19 years old and that  she
was  about  12 years old when her father died in 2007 and that at that time, their  mother had left them in
2002 when DW2  was  only 9 years old  and in standard 2.  She also stated that her father did not remarry
so they lived well with him until his death. DW2  also stated that when her  mother deserted  their home,
she  went  to  live  in  Musanda  in  rental  houses  with  Raphael  Lukale  the  plaintiff  herein,  and that 
Musanda  was about  27 kilometers  away   from their  home.  She stated  that when  her mother  deserted  
the home, she  already  had  a child  with Raphael Lukale and that presently they have 2 children – a boy
and a girl.

57.  DW 2 also stated that her elder sister is not her father’s real child and that she is about 32 years old.  
She  was  emphatic  that she knew  that her mother  was having   extra marital  affairs  in 2002  and that 
her  relationship  with  her  mother  deteriorated  in  2002  when  her  mother  started  despising  them. 
Concerning   her other sisters, DW2 stated that one  of them, Esnas  had  breast cancer   diagnosed  when
she was in  form 2  at Shiatsiala Econdary School   and that she never  returned to school while Susan
finished   form four but was   in form one when  their father died.

58.  DW2   firmly stated that  she is the one who gave her statement  to Elizabeth Mayabi.  On being
questioned about her father’s accounts, she stated that it was a FOSSA Kakamega account although she
did not know how much money was in the said   account. She also reiterated that they gave their father’s
documents to  their cousin  Nelson who handed  them over to  the then Assistant Chief Aggrey Maina 
who in turn  gave them to their mother Ruth Anunda.  She stated that the documents   included death
certificate, national identity card, TSC employment card, retirement certificate and insurance card among
others.  She also stated that she did not know to whom their posho mill was sold and for how much.

59. She also  stated  that their father’s land  which  was about one  acre  belonged  to their father who
bought  it but that it   is Raphael  Lukale  who ploughs it.  She also responded that she was of Marama
clan  of  Shianda  whereas  Raphael  is  a  Mutere and  that  from Raphael’s  home to  DW2’s  home is  7
kilometers.  She also stated that the plaintiff was teaching at Ekendero School not Eshirembe primary
School as erroneously stated in Elizabeth Mayabi’s statement. 

60. DW2 stated that in all, they are 7 children of their mother   but was quick to state that herself and her
sister Winfred had dropped out of school.  Further, that  her  late father left property which  was misused
by her  mother  and the plaintiff  herein, albeit  the witness could  not tell  how much money  was in the
bank and how it    was withdrawn by the her mother and the plaintiff herein.



61.  DW2 stated that the posho mill used to be operated from their homestead.  She reiterated that the
plaintiff  and  her  mother  demolished  her  father’s  house  and  constructed  two  houses  in  the  same
compound.

62. When asked why no relative intervened in their matter, the witness answered that it was because that
land was purchased by her late father and that her only uncle pre-deceased her father.  She also stated that
her elder siblings tried to object but they could not go far.

63. DW2 also reiterated that her mother and Raphael  interfered  with her school fees sponsorship by
alleging that she had stolen  their shs  10,000 and even  told her sponsor  in her presence that   she  was a
thief and as a result, the Principal  told her that her sponsorship was over  because she was able to pay
fees.  That she therefore left for Bukolwe Secondary School in 2011 in form 2 term 3, where her paternal
aunt paid part of her fees.  She denied paying shs 8,000/- when she joined Bukolwe Secondary School. 
She stated that the fees for third term was only shs 2,500/- and not shs 8,000/-.

64. DW2 denied being a truant. She also denied being called upon by the village elder (a lady) to agree
saying that their village elder was not a lady.  She also stated that they also tried to talk to their mother
and the plaintiff not to destroy their house.

65. DW 2 admitted that she had a child, a boy.  She also conceded that she was charged with child neglect
and convicted by a Butere Court to serve 6 months imprisonment but a Kakamega High Court released
her on revision.  She added that she neglected her child because of poverty.  She denied ever assaulting
her sister’s co-wife or being charged and or being placed on probation with regard to any case.

66. DW2 stated that she knew Peter O’wandati.  She also stated that she went to the Children’s Rights
Office in Butere seeking for help and provided to it information because of the problems that she was
going through with her siblings.

67. DW2 painfully recounted that her mother abandoned her father giving him stress. She stated that she
is the one who provided Elizabeth Mayabi the 1st defendant herein with all the information which was
broadcast and that she knew the plaintiff very well.

68.    She  denied  hating  the  plaintiff  but  emphasized  that  he  had  oppressed  them  while  his  family
progressed.  She also boldly told the court that all that she had stated and as broadcast by the defendants
was the whole truth that is why the plaintiff could not file his case in Butere Court.  She further stated that
it is the plaintiff and Ruth (her mother) who boast that they bribed the Assistant Chief so that he does not
intervene in the problems facing the witness and her siblings.

69. In re-examination by Mr Gacheru, DW2  stated that she had gone  through  so much  trouble  after 
her mother  chased  her from their home  and that is why  she became  pregnant  at age 19.  That she
could thereafter not care for her child due to stress and not that she is a truant.  She blamed the plaintiff
for causing disintegration of her family and that he lives there to date, after destroying their house and
constructing his, and selling off the posho mill left by her late father, which matters she had narrated to
the 1st defendant and as broadcast which was the whole truth.

70. When asked by the court, DW2 responded that she currently lives with a distant relative who is a well
wisher.  Further, that it is the plaintiff who lives in her home with her mother and their two children.  That
the rest of her siblings live outside the home.  She also stated that when the plaintiff and DW2‘s mother
demolished her father’s house, they had chased the children and excluded them from the home.

71. The defendant  also called  DW3  S  N   A aged   24 years  and unemployed  but married.  She  was
DW2’s  sister.  She adopted her  witness  statement  as her evidence in  chief.  The evidence of DW3 in
chief was in all material particulars similar to the evidence as detailed by DW2 on how the plaintiff had
troubled them leading to the broadcast which she stated  reflected the life they  were leading after their
father’s  demise.



72. In cross  examination by Mr L.M Ombete, DW3 stated  that she  schooled  at  St Stephen’s  Shiatsiala  
Secondary School up to  form  4  and that she  was  in form 1  in 2007  when their  father died.  She
stated  that   she lived with  her grandmother  who used to  do menial  jobs  for people to  fend  for her
and  that she was in class  6 when her mother  left them.  That they had a posho mill in their homestead. 
The witness further testified that  the plaintiff married  her mother  while her  father  was still  alive and
that after  her father's demise, the plaintiff and her mother returned  to live in  her father's homestead 
together as husband and wife and that they sold the posho mill, although  she did  not know its purchaser 
and how  much it  was sold  for.  Further, DW3 stated that her mother and the plaintiff sold the posho mill
after  chasing  the  children  from home.  She  also  stated  that  her  father  had  an  account  with  a  Co-
operative  Society in Kakamega.  She  however did  not know  how much  money was therein   and who
withdrew it. 

73. The witness stated that she knew Aggrey Maina  Makokha, the area Assistant  Chief and  that it was
M  who gave  his  name to Elizabeth  Mayabi.  She confirmed  that Mildred, their  elder  sister   was not a
child of their father  and that their  first born of their father  is E  aged 27 years  and is unmarried.  She
emphasized that they complained to the media because  the plaintiff  disrupted  their  life.  She also  stated
that  she  knew Nelson  who was their  cousin, aged  about  35 years  and that  it  was him who had their
father’s death certificate but that the Assistant Chief  compelled  him to surrender  the documents to their
mother Ruth and the plaintiff herein.

74. DW3  denied  knowing the title  number to their father’s land which she stated was still intact.  DW3
stated that  it  was her  grandmother  who paid  her fees  for  2 years but stopped  in 2008  when the
plaintiff went to their home with  Ruth and they took over the home. That when the children reported to
the Chief and Assistant Chief, they were told that their mother should cultivate the land but that they were
concerned that Raphael was taking away the proceeds. DW3 reiterated that their house was demolished
by her mother and the plaintiff and 2 houses constructed. She stated that the grandmother she referred to
was only a wife to the brother to their real grandfather. 

75.  DW3 further stated that on 31st December 2014 her family had a meeting at the Assistant Chief
convened by Aggrey Chituyi the village elder when the clan members, her mother and other relatives
came together and they agreed to live in harmony with their mother and that their mother was implored to
welcome back all her children in 3 months but to date she had not taken them back. She confirmed that
their father died due to stress after their mother abandoned him and left the children in his sole custody.

76. DW3 denied suggestions that she and her sister M were difficult  children.  She insisted that their
mother and Raphael Lukale the plaintiff herein had chased them from their own home. She stated that
after this issue was highlighted by the media, is when their family members met and that all other family
members were in support of the children who had raised the complaint with the Media.

77. In re-examination by Mr Gacheru, DW3 maintained that her father lived in their house before his
death and that when their mother came in with the plaintiff, they chased away all the children.  Further,
that they never took away documents relating to the land and the posho mill which used to operate from
the homestead but that they sold it.  That the children complained to the media after   being excluded from
their home and their house demolished.

78. On  being  asked by the court, the witness stated  that although  they  talk to their  mother, it is only 
on phone and that the relationship  is not  cordial in that she answers  them rudely and that they miss
motherly love.

79. The defendants called another 4th witness Mr Peter Namayi Wandati DW4 who adopted his witness'
statement filed in court on 17th May 2012. Mr Wandati testified that he knew all parties to this case and
the family of the late James Anunda and the plaintiff. That the deceased James Anunda who died in 2007  
was his relative.  That the witness also  knew  the plaintiff  and the fact  that the plaintiff eloped  with
Ruth  Anunda  when James  Anunda  fell  ill  and they went to live in Samansi  in Mumias.  That  the
deceased James Anunda died without a wife.  That DW4  lived at a shop in Shitote near  the road  when
the plaintiff  moved there  and rented  a room for  Ruth and they lived   there  as  husband  and  wife



before moving out. 

80. That when DW4 met M and W and asked them why they were not in school, they  narrated  to him 
their  ordeal  on  their  mother’s  return  to  their  home with  the  plaintiff.  That  DW4 then directed  the
children to the  Children’s Office and to the Kenya National Union of Teachers (KNUT)  offices, Butere,
to report  and that he also  advised  them to go  and report to the media so that their plight could be
highlighted.  That  when  the  witness  heard   the  broadcast,  he  confirmed  that  it  was  the  whole  truth
concerning the children of James Anunda.  He asserted that what M stated was the truth.

81. In cross examination by Mr L.M Ombete, DW4 stated that he lived in Butere town, just 900 meters
from Butere Girls High School. He also stated that Eshetieta village was located in the township location,
just one (1) kilometer from where he lives. He stated that he was a trained electrician trained in Uganda
but was now doing his own private practice after leaving employment. He admitted that he was involved
in public issues but he had not complained against public servants posted to Butere Township, including
courts.

82. He also denied featuring in the print media. He stated that  he was  now 60 years old and that when he
went to see Ruth in 2008 he also met Raphael in James Anunda’s homestead and that he implored Ruth to
allow her children to go to school and for them to  return to their home. That he knew Ruth had 7 children
with the late James Anunda–two of whom W and M had dropped out of school. That he also knew that
the deceased Anunda had a posho mill which was sold after his death although he did not know to whom,
when and how much it fetched.

83. DW4 also testified that the late Anunda’s children had gone to the District Commissioner’s Office to
complain that their father’s benefits had been taken by Raphael and Ruth. Further that the Assistant Chief
said that the benefits had been credited to the account of Raphael Lukale. According to DW4, he knew for
a fact that the plaintiff inherited the deceased Anunda’s wife and all the property but left his children to
suffer especially those who were not married.  Further, that he only intervened to assist the children.  He
also admitted taking them to JJ Masiga Advocate on 26th July 2011 in Mumias town and also to the
Human  Rights  Offices  and  the  Children’s  offices  in  Butere  and  that  his  interest  was  to  see  those 
desperate  children assisted.

84. DW4  also confirmed  that he   was in the Assistant  Chief’s offices  in 2008 when the said Assistant
Chief  ordered  for  the  release  of  the  deceased’s  documents  to  Ruth.  He  confirmed  that  Roselyne 
Anyanga  was not the real grandmother to the children as their real grandmother died.  He stated that  M
dropped out  of Butere  Girls High School due to fees  issues but denied any  knowledge that  she  stole
from a fellow  student.  He also   stated that  he knew  that  M Joined  Milimani  Secondary,  left and later
joined Bukolwe  Secondary  School before dropping  out.  He maintained  that his  concern  was the 
welfare  of  Anunda’s   children and not  the  relationship between Ruth and  Lukale.  He denied  knowing
Lukale’s other wife  but maintained that Lukale lives with Ruth in Anunda’s home.  He also   maintained
that  he heard M  speaking  during the broadcast   and that Elizabeth  Mayabi   who was  hosting  the
programme  in Kiluhya language asked the community to contribute  to the issues she had raised.  He also
admitted  taking M to the Butere Offices  of the 2nd defendant  where she  explained  her problems.  He
confirmed that  Raphael had sired  2 children with  Ruth.

85. In re-examination by Mr Gacheru, DW4 stated that  he  was  the person who  recorded  the statement 
as a witness  in this case  although  the name Wandati   was  written O’wandati,  which was the same
name.  He    also stated that he attended the late James Anunda’s   funeral and that he  used to visit   him
when  he  was  ailing  and  living   with  his  children  while  the  posho  mill   was  all  along  in  the
homestead  but that after  his demise, the  posho mill  was sold and his  children chased from the home 
and  that is why they complained.  That he   was in the Assistant Chief’s office  when the  latter wrote  a
letter asking  the  FOSSA to transfer  funds to Lukale’s account to give to Ruth to assist the deceased’s 
children  to go to school.  That he   knew the deceased, his wife Ruth  and the children when  they were
all  still young.  He maintained  that he only  intervened  to assist  the children  and that he  heard  the
first  part of the broadcast.



86. At  the end of the hearing, and the court  after  listening  to the witnesses  who testified that one Ruth 
Anunda  had abandoned  her children  and that it was  that abandonment  that gave  rise to  the complaint
subject  matter of  this  defamation  suit when  the matter  was highlighted  by the media, I ordered  the
Kakamega  County Children’s  Officer  to visit  the home of Ruth Anunda  to establish the status of the
allegations  and to file  a status  report  for   the court’s consideration.  The Children’s Officer   did  visit    
the home of Ruth  Anunda, and prepared  a report which    was filed in court.

SUBMISSIONS ON THE COUNTY CHILDREN’S REPORT

87. Both parties'  advocates also filed  written  submissions  touching  on the trial record  and the other
submissions in respect of  the  Children’s  Officer’s  report.

88.  The plaintiff’s    submission on the Children’s  Officer’s  report  was  that  it  was  not  evidence to
confirm  or reinforce   evidence   already tendered   before the court  since Ruth  Anunda,  the parent  to
the three sisters who testified in this case – M A A, DW2  S A DW3  and  W  A, among other children  
of the late Anunda, who  were alleged  to have been neglected and chased  from their  home, was not a
witness before  this court.  He urged  the court to  ignore the Children’s officer’s report. 

89. On the other hand, the defendant’s  counsel   submitted that the social inquiry  report  on the welfare 
of children  as filed by the children’s officer  was relevant   to this case as it   reveals  the desperate state
that  the  children  of  the  late  James  Anunda   were  in,  and  which  state  prompted  them to  air  their
problems  through the media to the effect that the children were displaced  from their  home; that they
were neglected  and denied their right  to a home  contrary to Sections  25,27, and   28 of the Children’s
Act; and that the plaintiff  herein  Mr Raphael  Lukale   was brought  into the  home by the mother to the 
children   thereby  disrupting  their way  of life.

THE PLAINTIFF’S SUBSTANTIVE SUBMISSIONS

90. The plaintiff filed written submissions relying on the plaint as filed and amended with leave of court,
the defence filed by the two defendants, the parties’ respective witnesses' testimonies in court and decided
cases. According to the plaintiff, the evidence on record established certain basic facts that were not in
dispute briefly stated: That the plaintiff is a teacher and has been a teacher since 1983. That in the year
2000 he was promoted to the position of head teacher which he holds to date; that at the material time of
this suit he was the head teacher of Ekendero Primary School and currently he is the head teacher of
Bulanda A.C. Primary School.

91. It was also submitted that the second defendant Royal Media Services Limited (Royal Media) is one
of the leading media houses in the country and owns “Citizen” T.V. Station, a national television station,
“Citizen Radio” a national  radio station and thirteen  (13) vernacular  F.M. radio stations.  It  was also
submitted that it is common ground that vernacular F.M. radio stations are intended to focus their reach to
listeners who speak their relevant languages; that one of those thirteen (13) vernacular F.M. radio station
is known as  “Mulembe”  F.M. Radio Station which broadcasts in the  Luhya language and its intended
reach is the Luhya speaking people who inhabit the former Western Province and the Diaspora.

92. The plaintiff's  counsel submitted that the first  defendant,  Elizabeth Mayabi (DWI), had admitted,
although paragraph 4 of the amended statement of defence had denied it, that she is an employee of Royal
Media and is the presenter of a highly popular programme called  “Akomwitala” which literally means
“Family matters”); That the said programme is aired on “Mulembe”F.M. Radio Station on all Mondays,
Tuesdays, Wednesdays and Thursdays every week shortly after the nine O’clock news in the evening.
That Mayabi testified that she has been a host of this programme for the last eleven (11) years and the
programme is highly popular with her listeners and that she admitted that she is a highly regarded radio
personality especially among her listeners.   

93. It was further submitted by the plaintiff's counsel that the saga which gave rise to this action revolves
around the family of the late James Anunda (James), his wife Ruth Anunda (Ruth) and Ruth’s three
daughters;  That  it  is  apparent  that  James  was  a  primary  school  teacher  and  that  he  and  Ruth  had



established a home at Eshiateta Village. Further, that evidence before court showed that clearly, M A A
(DW2) and S A (DW3) have had a most stormy and somewhat troubled relationship with Ruth, their
mother; and that what may have led to the bad blood between mother and these two of her daughters is
somewhat controversial, highly disputed but that all those were largely irrelevant to the issues before this
court.  However,  it  was  conceded that  it  was  due to  the troubled  relationship  between Ruth  and her
children that on 8th August, 2011 Peter Namayi Wandati (DW4) took M A to the offices of Royal Media
Services in Butere town where she narrated to Elizabeth Mayabi online a long story about the alleged
squandering of property belonging to James, her late father. That Mayabi recorded the narration although
the recorded tape was not produced in court as evidence.

94. It was also submitted that it was not denied that the plaintiff's four witnesses his son Readon Wetende
(PW2),  his  younger  brother  Emmanuel  Lipuku  (PW3),  his  father  in-law,  Johnfray  Omachi  Ojuang’
(PW4) and his maternal cousin Jairus Mukoyi Atitwa (PW5), who maintained in their testimonies in court
as per their written witness statements that on 9th August, 2011 between 10.00p.m. and 11.00p.m. Mayabi
in her “Akomwitala” programme did broadcast/uttered from her mouth all the Luhya words reproduced at
length in paragraph 7 of the plaint. That the uncontroverted evidence is that the plaintiff’s attention was
drawn to the radio broadcast by Mayabi by Readon Wetende (PW2) and Emmanuel Lipuku (PW3).

95. It was further submitted that the defendants and the three witnesses for the defendants, namely-, M, S
and P did not deny that the offending words were aired on the day in question. That Mayabi and the other
three witnesses only said that those words are true and were the recorded words of M, with Mayabi then
adding that she also aired contributions from the callers-in from among her listeners.

96. The plaintiff's counsel submitted that this court was denied an opportunity to listen to the recording of
the broadcast made by Mayabi when she aired her hugely popular programme called “Akomwitala” on
9th August, 2011. That the tape or any recording of that programme is exclusively in the defendants’
possession and that their failure to produce the tape must inevitably lead to the inference that if it was
produced it would show that it was Elizabeth Mayabi who was uttering all of the offending words.        

97.  It  was  submitted  by  the  plaintiff's  counsel  that  from the  way the  offending  words  were  stated,
obviously, that they could not be the record of M’s words; that M complained to Mayabi but it  was
Mayabi who created all the offending words so as to make them juicy and good broadcast material thus
enhancing the value and relevance of her programme; that Peter admitted that he heard only part (a) of
paragraph 7 of the plaint of the offending words. It was therefore submitted that this witness was not
telling the truth when he said he heard only part (a) of paragraph 7 of the plaint while he admitted to
listening to the entire programme.

98. It was also submitted that M could not have recorded as the English rendition stating that:-  “It is
shocking that there is a woman in Eshatieta village of Butere who deserted her husband called Mr.
James Anunda, leaving him shocked and miserable which led to his death.......” 

99. Further, that the above words could only have been stated by a person stating what he has been told
by another person and that it must have been Mayabi who was telling her listeners what M had recorded
with her on line on 8th August, 2011. It was therefore submitted that the plaintiff and his four witnesses
whose evidence was never shaken in cross-examination told the court the truth when they stated in their
statements  and  in  oral  evidence  in  court  that  the  offending  words  were  being  uttered  by  Mayabi
throughout the airing of that programme.

100. On whether the offending words were uttered by Mayabi or not it was submitted that, that is not the
most  important  aspect  of this  case.  That  the fact  remains  that  those words  were broadcast  in  Luhya
language by Mayabi who is an employee of Royal Media Services. Thus that if those words complained
of are defamatory of the plaintiff then both defendants would be jointly and severally liable in defamation
unless they can prove that either those statements are true or that they have some other defence to the
action.

101. On liability, it was submitted that it is obvious that if the words which were asserted were broadcast



by  Mayabi  on  “Mulembe”  F.M.  radio  station on  9th August,  2011  are  false  then  they  are  highly
defamatory of the Plaintiff. The plaintiff relied on three statements pleaded in paragraph 7 of the plaint as
being defamatory of him.  According to the plaintiff, the first defamatory statement is contained in part
(b) of paragraph (7) of the plaint which states:                     

Luhya Version:       “Ne liokhuchenyia liri mbu Mwalimu yakhoonya mama mukha-marehemu
okhurusia amapesa ka marehemu. Kho barusinjia amapesa tsana nibanywera amalwa, balira
tsinyama ne akandi mwalimu oyo asomeliamwo abaanabe”

English Version:   “But what is surprising is that Mwalimu Raphael Lukale abetted the widow to
withdraw the deceased’s funds. Mwalimu Raphael Lukale and the widow drew the deceased’s
funds and they squandered on drinking and buying of beef meat and some of those funds were
used by mwalimu Raphael Lukale to educate his children”.

102. Further, that the second defamatory statement is contained in part (c) of paragraph 7 of the plaint
which states:

Luhya  Version:    “Elindi  liokhuchenyia  liri  mbu  Mwalimu  uno  yakatia  omukhasi  wa
marehemu ni bakusia oluchina lwa marehemu nibalia amapesa ne omwana mbu Mourine (sic)
Anunda ali hango shasomanga tawe khulwa okhubula ifisi.” 

English Version:   “Another surprise is that Mwalimu Raphael Lukale tricked the deceased’s
wife and colluded with her to sell the deceased’s posho mill and they squandered the proceeds of
such sale while the deceased’s daughter one Mourine (sic) Anunda dropped out of school due to
lack of school fees.”

103. That the third and final defamatory statement is to be found in part (e) of paragraph (7) of the plaint
which states:

Luhya  Version:       “Khandi  Mwalimu  yabukula  omukunda  kwa  marehemu  alimanga
narusiamwo ebindu nayira ewuwe abanabe okhulia ne abaana ba marehemu ni banyakhana”

English Version:   “Again Mwalimu Raphael Lukale has taken over the deceased’s parcel of
land which he tills and takes to his family the harvested produce while the deceased’s children
live in poverty”

104. It was submitted that the law as to what amounts to defamation is settled. Those Defamatory words
are those words which have a tendency to injure the reputation of the person to whom they refer. Further,
that the law is that those words must lower the plaintiff in the estimation of right thinking members of the
society generally and in particular the words must cause the plaintiff  to be regarded with feelings of
hatred, contempt, ridicule, fear, dislike or desteem, as was stated by Salmond on the Law of Torts, 14th

Edition page 175 and as  was cited with approval by Lenaola Ag J (as he then was) in the case of
Ochieng’ & 8 others  v Standard Limited.  [2004] IKLR 225, that  the words  which  impute fraud,
immorality or incompetence on the part of a person are clearly defamatory. That the words quoted in the
three averments set out above clearly showed that Mayabi was imputing fraudulent acts on the part of the
plaintiff. That it is also clear that Mayabi was imputing that the plaintiff had found a naïve and simple
woman and used her to squander the wealth left behind by her late husband. That the tone and shock of
Elizabeth Mayabi’s statement is captured in her repeated use of words like “shock” and “surprise” in her
narrative.

105. It was therefore submitted that the words that Mayabi did broadcast on 9th August, 2011 were highly
defamatory of the plaintiff and that the defendants did not strongly deny the defamatory nature of the
offending words as pleaded in paragraph (7) of the plaint. Moreover, that once a defendant puts a plea of
justification or qualified privilege or fair comment on a matter of public interest as his defence he thereby
admits the defamatory nature of his statements. That even if the defendants had denied that the offending
words were not capable of being defamatory of the plaintiff; the plaintiff had shown that those words are



defamatory of the plaintiff.

106. That the main thrust of the case for the defendants is first that the offending words are true and
therefore they are entitled to the defence of justification. That this was an agreed issue number (4) of the
agreed issues. That they also pleaded in paragraph (6) of their amended defence the defence of qualified
privilege and that that forms part of agreed issue number (3) of the agreed issues. That the defendants had
also pleaded in paragraph (7) of their defence articles 33 and 34 of the Constitution as giving them the
right to defame the plaintiff without any let or hindrance but since this was not made an issue before this
court the plaintiff would not say much about those constitutional provisions save that the Constitution did
not abrogate the law of defamation which is saved by article 24 of the same constitution.  It is therefore to
the twin defence of justification and qualified privilege that the court must turn its attention.

107. On the defence of Justification, it was submitted by the plaintiff's counsel that the law is that when a
defendant pleads that the statements he published concerning the plaintiff are true, the burden is on him to
prove that those words are indeed substantially true. Reliance was placed on the editors of  Gatley on
Libel and Slander, 11th edition paragraph 11.3 at page 311 wherein they state that:-

“The burden of proof.  Although the practice is  that  the claimant alleges  that the defendant
published the matter “falsely”, it is clear in England and in other jurisdictions which follow the
common law on this point that a defamatory imputation is presumed to be false and that the
burden is upon the defendant to show that it is substantially true”.

108. In this case it was submitted that the defendants in paragraph (7A) of their amended defence gave
nine particulars of the alleged truth. That the ones taken by the plaintiff as defamatory of the plaintiff are
contained in parts (c), (d), (f) and (h) of that paragraph. Paragraph (7A) part ( C) of the defence reads:

“The said Mrs. Anunda withdrew all funds belonging to late Anunda.”

109. It was submitted that if that be a particular of truth of the plaintiff’s complaint pleaded in paragraph
7 part of paragraph (b) of the plaint then the plaintiff is not concerned with it since Ruth is the widow of
Anunda  and  if  she  withdrew  his  funds  there  would  be  no  problem  with  that  and  it  would  not  be
defamatory of the plaintiff. But that, that is not what Mayabi aired on Royal Media’s Radio “Mulembe”
F.M.  radio station.  That what she stated is clearly that the plaintiff aided Ruth and the two withdrew
Anunda’s funds which they squandered, which statement, if false, is clearly defamatory of the plaintiff.

110. It  was submitted that  Mayabi admitted that she had no personal knowledge of the fact  that  the
plaintiff had colluded with Ruth to withdraw any funds belonging to Anunda and that she also admitted
that she had relied on what M had told her. That she admitted that she never counterchecked with the
plaintiff but that she had checked with a neighbour, presumably of M, whom she did not name and who
was not called as a witness. It was contended that her evidence on this issue and on all other issues in
respect of the defamatory statements is and was pure hearsay and had no evidential value.        

111. It was submitted that it thus remains to analyze the evidence of M, her sister S and P to see whether
the defendants have substantially proved the allegations of embezzlement and squandering of Anunda’s
property as pleaded in the defence. That these defence witnesses did not tell this court that they knew the
amount of death benefits that Anunda was entitled to. That they did not know the name of the bank in
which any money belonging to Anunda had been allegedly banked; That M talked of something like
Family  Bank while  Peter  talked of  Co-operative  Bank;  That  they  never  knew when the  money was
allegedly withdrawn; And that they had absolutely no evidence that Ruth and the Plaintiff had withdrawn
any money from an account held by Anunda.

112. Further, it was submitted that M and S claimed that their cousin whose name was simply given as N
was given all  documents of their  late  father and that either  their  local  Assistant Chief  ordered those
documents  to be released to Ruth or Ruth somehow got them. That  Peter claimed he saw a District
Commissioner or a District Officer ordering that the money be released but that he does not know how
much it was and who was to withdraw it and when it was withdrawn. In short it was submitted that these



witnesses had no evidence to substantially prove that the plaintiff ever aided Ruth to withdraw any money
that might have been in Anunda’s bank account upon his death. In addition, that they did not know any
account number that belonged to Anunda, the money (if any) that was in credit of that account, how much
was withdrawn, when it was withdrawn and by whom.

113. The plaintiff's counsel urged the court to take judicial notice of the fact that any death benefits of a
deceased person cannot  be released  to  any other  person other  than the intended beneficiary;  that  no
evidence was forthcoming that death benefits of Anunda was given to the plaintiff and that equally any
money in a bank account of a deceased person cannot be withdrawn by anybody including a widow of the
deceased  unless  and  until  the  surviving  spouse  or  child  or  any  other  relative  obtains  a  grant  of
representation enabling that person to administer the estate of that deceased; that no evidence that Ruth
and the plaintiff had obtained such grant of representation was ever adduced before this court hence that
there was no way the plaintiff would have abetted or colluded with Ruth to withdraw what was not there
in the first place; and that thus this claim that the plaintiff  colluded with Ruth to squander Anunda’s
money is completely false.

114.It was therefore submitted that the defendants have miserably failed to prove this allegation as
being substantially true since even if there was money in Anunda’s account the plaintiff would
have had no access to it. 

115. As regards the alleged sale of the posho mill which forms the second defamatory statement set out
above, it was submitted that neither the two sisters, M and S, nor P had any evidence to prove whether in
the first place the posho mill was sold; secondly, that if it was sold when it was sold; and thirdly, that if it
was sold, to whom it was sold and for how much. The plaintiff' counsel posed a question as to how one
could allege that a particular individual sold a particular item when there is no proof of such a transaction,
and concluded that they were merely acting on rumours both on the alleged withdrawal of money from a
bank and the sale of the posho mill. Further that the law cannot allow rumours to form the basis of truth
and therefore again the defendants have miserably failed to prove the allegation that the plaintiff and Ruth
sold Anunda’s posho mill as being substantially true.

116. Finally as regards the alleged tilling of the parcel of land belonging to Anunda, it was contended that
M, S and P testified that the plaintiff had been tilling that parcel of land since 2011 when allegedly Ruth
returned to Anunda’s homestead where she is cohabiting with him. That the two sisters agreed that the
plaintiff’s home is some 27 Kilometres away from their late father’s home in the village of Eshatieta.
That the plaintiff and his four witnesses testified that the plaintiff is a married man with a family. That on
9th August, 2011 when the programme was on air the plaintiff was in his home and that it was his son
Readon Wetende (PW2) who lived with him in the same compound who alerted him to the programme
which was being aired. That the  question put to M as why not a single male relative of her father had
raised the issue of a stranger tilling Anunda’s land was met with the simple answer that their father had
bought that land and since they do not live in their ancestral land no one would come to their assistance.
That the one person who came to their assistance, Peter, never complained to anybody, except Royal
Media Services, about the alleged fraudulent withdrawal of funds, the sale of a posho mill and the tilling
of the shamba. That he took the plight of M and another girl called WA to a firm of lawyers called J.J.
Masiga & Company Advocates based in Mumias and Busia who wrote to the Human Rights Commission
and the Children’s Office,  Butere.  That if  indeed Peter was aware that money had been fraudulently
withdrawn, a posho mill sold and that the shamba (farm) was being tilled by the plaintiff for his benefit,
that would have been the first thing to complain about to all who would have cared to listen to him, and
that he would probably have had the matter reported to police.

117.  It  was  submitted  that  M and S wanted to  portray a  picture that  everybody including the local
Assistant Chief, the Chief, the District Commissioner and the District Officer were all against them and
that even Nelson who is their cousin was against them, but that they never satisfactorily explained to this
court why their elder siblings who are alive did not testify to buttress their allegations. That M and S
confirmed that a meeting was held on 10th May, 2011 to try to reconcile them with their mother under the
leadership of one Roselyne Anyande, but on 8th August, 2011 just three months later M was pouring
vitriol against her own mother and bringing in the plaintiff so as to paint her mother as a monster.



118. It was contended that M, particularly, as her evidence demonstrated, must have been a difficult child
to her mother. That she did not drop out of schools she attended because of lack of school fees as she
claimed. That no evidence was adduced that any Principal or Head teacher of those schools expelled her
due to lack of school fees. That she admitted that she gave birth to a baby boy who is still alive, thanks to
good Samaritans who saved him as she had abandoned the baby in the bush soon after delivery.

119. It was submitted that the story that M gave to Mayabi and which was supported by Susan and Peter
was merely concocted to get at Ruth who M obliviously hates with a passion and that if indeed her story
was correct she would have called one of the many women who attended the reconciliation meeting of
10th May, 2011to support her evidence.

120. It was the submission of the plaintiff’s counsel that there was absolutely no evidence that a teacher
of the plaintiff’s standing in society would trek 27 kilometers to till a piece of land described variously as
a half an acre or an acre and carry what it may produce to his home. It was further submitted that the
witness did not even know the proper description of the parcel of land they claimed the plaintiff was
tilling  and  or  was  still  farming;  that  no  evidence  was  forthcoming  that  indeed  any  parcel  of  land
belonging to Anunda was being tilled by the plaintiff except the word of mouth of the two sisters and
Peter which evidence was totally unreliable and based on the hatred the two girls had against their mother
and all the three allegations of fraud on the part of the plaintiff  are therefore utterly false.

121.  It  was  also submitted  that  part  (a)  (b)  (e)  (g) (i)  of  paragraph 7A of  the  amended defence  are
irrelevant. That the question whether Ruth deserted Anunda in his lifetime and eloped with the plaintiff
and continues to cohabit with her cannot answer the question whether it is then true that the plaintiff and
Ruth fraudulently withdrew Anunda’s funds. That it cannot also answer the question whether the plaintiff
and Ruth fraudulently sold Anunda’s posho mill or whether the plaintiff is tilling Anunda’s land. That
these issues which are crucial to the determination of this case can only be proved by evidence but that no
satisfactory evidence was adduced before this court to prove them.

122. Mr Ombete submitted that the whole evidence by M, S and P and even the whole idea of going to the
media was caused by the intense hatred of Ruth by her own daughters M and S. That that is why their
elder siblings have had nothing to do with this matter and therefore the defendants have not proved that
the three allegations set out above are substantially true.

123. On the defence of Qualified Privilege and fair comment it was submitted that these two defences
which form part of issue number (3) of the agreed issues, the defendants never adduced any evidence to
support the defence of qualified privilege or fair comment. That the law is clear that if a defendant admits
that the words published are defamatory but that they are either true or therefore the publication was
justified or they were published on occasion of qualified privilege, he must adduce evidence to prove it.
That in this case, the defence of qualified privilege was not available to the defendants since the plaintiff
had  shown that  the  statements  published  by  the  defendants  were  not  true.  Reliance  was  placed  on
Salmond on The Law of Torts 14th  Edition at page 229 where four  “chief instances of qualified
privilege” are listed as follows:-

a) “   Statements made in the performance of a duty;

b)   Statements made in the protection of an interest;

c)   Reports of parliamentary, judicial and certain other public proceedings;

d) Professional communications between solicitor and client.”

124.  It was submitted by the plaintiff's counsel that obviously number (c) and (d) above do not apply to
the  circumstances  of  this  case  but  that  as  regards  numbers  (a)  and  (b)  of  the  above  instances,  the
defendants never adduced any evidence that they had legal or moral duty through Mulembe F.M. radio
station to air those words to their listeners and that those listeners had a corresponding interest or duty to
receive  it.  That  the  defence  of  qualified  privilege  is  only available  to  a  defendant  if  the  statements



published are true and there is reciprocity between the publisher and the recipient. That there was no such
reciprocity between the defendants and the Luhya speaking listeners at large. Reliance was placed on the
case of  Bildad Abiud Mbuthia v University of Nairobi (1976- 1980)IKLR 733 at page 736 where
Harris J after citing a number of English authorities on the question of qualified privilege as a defence
stated:

“Considering the respective positions, functions and status of the finance officer, the assistant
registrar (housing) and the senior assistant registrar (recruitment), I am unable to see either the
interest  or  duty,  legal,  social,  or  moral  which  the  defendant  is  said  to  have  had  in
communicating the first paragraph of the offending letter to any of these three gentlemen or the
corresponding interest or duty which any one of them had to receive it. I must therefore hold
that the defence of qualified privilege put forward in regard to each of them fails.”

125. It was also submitted that the above case concerned Mr. M.K. Ndoria, the then the Deputy Registrar
of  the  University  of  Nairobi,  who  wrote  a  letter  to  the  Plaintiff,  who  was  then  an  Administrative
Assistant, alleging theft in the plaintiff’s department and copied that letter to the Medical Officer who was
the plaintiff’s boss and to the Finance Officer, the Assistant Registrar (Housing) and the Senior Assistant
Registrar (Recruitment) who had no interest in the matter. That the court held that while publication to the
Medical Officer was within the purview of qualified privilege the publication to the others was not. That
the above case went to the Court of Appeal as University of Nairobi v Mbuthia (1985) KLR 821 and
the Court of Appeal affirmed the decision of Harris J.).

126.  It  was  further  submitted  that  if  the  defendants  had  addressed  their  complaint  to  the  plaintiff’s
employer, Teachers Service Commission, and had accused him, in confidence of all they were alleging on
the programme then if the allegations were true and published without malice they might have had a
defence of qualified privilege. That the defendants in this case had no interest to protect and that all they
were interested in was to air what they regarded to be a big scandal so that they can hook more listeners to
their  programme and that  therefore  in  those  circumstances  they  are  not  protected  by the  defence  of
qualified privilege or even fair comment.

127. On whether the publication was libel or slander, the plaintiff's counsel submitted that although the
pleadings do not raise the issue whether the airing of the offending words amounts to libel or slander,
there is a thin line separating publication that amounts to libel or slander and that it is generally agreed
that what is broadcast is usually libel. Reliance was placed on GATLEY ON LIBEL AND SLANDER
11th Edition at page 11 where it states:-

“Broadly speaking; if the publication is made in a permanent form or is broadcast or is part of a
theatrical performance, it is libel. If the publication assumes transient forum, it is slander.”

“Libel is committed when defamatory matter is published in a permanent form or in a form
which is  deemed to be permanent.  Defamation published by spoken words or in some other
transitory form is slander.”

128. The plaintiff's counsel also cited Salmond on the Law of Torts 14th Edition at page 196 where it
is stated that:

“The wrong of defamation is of two kinds – namely, libel and slander. In libel the defamatory
statement is made in some permanent and visible form, such as writing, printing, pictures, or
effigies. In slander it is made in spoken words or in some other transitory form, whether visible
or  audible,  such as  gestures  or  inarticulate  but  significant  sounds.  It  is  not  always easy  to
determine whether in a particular case the proper cause of action is libel or slander.”   

129. It was therefore submitted that the defendants agreed that they recorded M’s words and it is clear
those words formed the basis of the broadcast aired by Mayabi and that on the authority of the above
statements what was broadcast by Mayabi amounts to a libel.



130. It was submitted that whether the publication by the defendants of the offending words amounts to
libel or slander is irrelevant since it is a fact that what they imputed against the plaintiff was criminal and
Mayabi even recommended that the plaintiff be prosecuted and be dismissed and that that is one of the
cases where slander is actionable per-se.

131. On Quantum of damages it was submitted that the plaintiff had proved, on a balance of probabilities,
that the words the defendants aired on 9th August, 2011 on Mulembe F.M. radio station were and are
defamatory of the plaintiff.  It was also submitted that whether they are held to amount to libel or slander
is not relevant since they imputed fraud on the part of the plaintiff which is actionable per-se. That the
law is that a successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover as general compensatory
damages,  such  sum  as  will  compensate  him  for  the  wrong  he  has  suffered.  That  that  sum  must
compensate  him for the damage to his  reputation,  vindicate  his  good name, and take account  of the
distress, hurt and humiliation which the defamatory publication has caused him.

132.  That  in  arriving at  the  figure to  award  to  a  plaintiff  the court  has  to  take  into  account  certain
important factors. These include the status of the plaintiff in society, the manner of publication of the
defamatory statement,  and the reach of the publication of defamatory statements.  Other factors to be
considered by the court include whether the defendant was actuated by malice in the publication or not,
failure by the defendant to apologize for the publication and the defendant’s conduct before, during and
after publication.

133. The plaintiff's counsel relied on the case of  Mikidadi v Khalfan & another (2004) 2KLR 496
where the plaintiff who was a University Lecturer and member of Jamia Mosque, Nairobi, successfully
sued the defendants, a reporter and the publisher of the newspaper. Ochieng Ag J, (as he then was) set
out the factors that a court should take into account in assessing the quantum of compensatory damages
that  ought  to  be  awarded  to  a  plaintiff  who  has  proved  that  the  words  published  about  him  were
defamatory. At page 503:-

“In this case, the publication was in a national daily newspaper. The impact of the publication
would thus reverberate throughout our country, Kenya. And although the plaintiff did not lead
evidence  to  prove  actual  malice,  on  the  part  of  the  2nd defendant,  the  refusal  by  the  said
defendant to apologize is definitely a factor that would aggravate the damages. Indeed, the 2nd

defendant not only wrote,  saying that they would not apologize,  he thereafter put forward a
defence of justification. But when the case came up for trial, the 2nd defendant did not adduce
any evidence to justify its actions.”

134. Further reliance was placed to similar conclusion reached by Mulwa J (as he then was) in the case
of Machira v Mwangi & another (2001) KLR 532. It was submitted that in the Mikidadi case Justice
Ochieng awarded the plaintiff a total sum of Kshs 4,000,000 (4 Million Shillings)  in 2004 and that  in the
Machira case Justice Mulwa awarded the plaintiff the sum of 8 Million in 2001, and stated at page 536:-
“There is no set formula for the assessment of damages in libel cases, ”and after quoting the words of
Lord Hailsham in the case of Cassel & Company Limited –versus- Broome and another (1972) A11 E
& 801 at 825 to the effect that:-

“The whole process of assessing damages where they are ‘at large’ is essentially a matter of
impression and not addition stated.” ’The learned judge continued at page 543…

…“the court  is  free to form its  own opinion about the nature of the dent punched into the
plaintiff’s reputation and accordingly grant an appropriate redress”.

135. In this case it was submitted that the plaintiff has been a teacher for the last 32 years and a head
teacher for the last 15 years which is a no mean achievement in the teaching profession. That there was no
evidence adduced by the defendants that the plaintiff had any disciplinary issues as a teacher and it must
be taken that he had had an unblemished reputation as a teacher. Thus the allegation that the plaintiff had
colluded with Ruth to fraudulently squander the wealth left behind by James Anunda must have terribly
hurt the reputation and feelings of the plaintiff. In addition it was submitted that the defendants never



attempted to countercheck the story Mayabi received from M whether it was true or not. That the whole
purpose of Mayabi broadcasting the offending words was to enhance her reputation as an investigative
journalist who gets to the bottom of scandals so as to get even more listeners in the competition by the
electronic media for listeners, and which conduct cannot be allowed to happen at the expense of other
people’s reputation.

136. It was submitted further that it was admitted that the programme “Akomwitala” is a very popular
programme with  Luhya speakers  who form just  about  the  second  most  populous  community  in  the
country. That the plaintiff as a member of that community must have been terribly hurt by the broadcast.
That his relatives and friends who listened to that programme must have been shocked at what was being
said against him. That Mayabi herself was inciting her listeners to have complete revulsion against the
plaintiff for the alleged shocking behavior and even recommended the dismissal or and prosecution of the
plaintiff which in the plaintiff's view is defamation which is probably one of the worst that a head teacher
can be subjected to. In those circumstances and on the very special circumstances of this case the court
was urged to award the plaintiff the sum of Kshs.10,000,000 (ten million) shillings as general damages
together with costs and interest at court rates.

THE DEFENDANTS' SUBSTANTIVE SUBMISSIONS

137. The defendant's counsel submitted on the list of agreed set of issues filed on 30th April, 2013 which
are:

i. Was the 1st Defendant at the material time an employee of the 2nd Defendant?

ii. Did the 1st Defendant in hosting a program entitled Akomwitala (literally meaning – matters of
family life) on Mulembe FM on 9th August, 2011 at 9.00pm, publish in the Luhya language the
words produced in their English translation in paragraph 7 of the Plaint?

iii.  Were the said words defamatory of the Plaintiff and if so are the Defendants entitled to the
Defence of qualified privilege?

iv. Is the Defence of justification available to the Defendants?

v. Is the Plaintiff entitled to general damages in defamation and all other reliefs prayed for in the
plaint?

138. In the defendants' view, issues (i) and (iii) could easily be disposed of and that on issue no (i), it was
conceded that  there was no dispute that the 1st Defendant was an employee of the 2nd Defendant and that
she admitted as much in her testimony.

139. With regard to issue (iii), it was submitted that it had also been conceded that on the face of it, the
words  pleaded  in  the  plaint  are  defamatory,  thereby  leaving  the  following  three  main  issues  for
determination.

i. Did the 1st Defendant in hosting a program entitled Akomwitala (literally meaning – matters of
family life) on Mulembe FM on 9th August, 2011 at 9.00 pm, published in the Luhya language the
words produced in their English translation in paragraph 7 of the Plaint.

ii. Is the defence of justification available to the Defendants?

iii. Is the Plaintiff entitled to general damages in defamation and all other reliefs prayed for in the
plaint?

iv. Did the 1st Defendant in hosting a program entitled Akomwitala (literally meaning – matters of
family life) on Mulembe FM on 9th August, 2011 at 9.00pm publish in the Luhya language the



words produced in their English translation in paragraph 7 of the plaint.

140. On the first issue, it was submitted that the words are alleged to have been made by the 1st Defendant
through  a  radio  station  called  Mulembe  FM  and  a  program  called  Akomwitala.  That  whereas  the
defendants do not dispute that Mulembe FM is owned by the 2nd Defendant, they nonetheless dispute that
the plaintiff proved that the Defendants broadcasted the alleged words as set out at paragraph 7 of the
plaint, both in the Luhya language and in English.

141. The defendants contended that the legal burden of proving that as a result of the alleged broadcast,
the plaintiff was defamed lay on the plaintiff, citing Section 107 of the Evidence Act which provides that:

107.  (1).           Whoever  desires  any  court  to  give  judgment  as  to  any  legal  right  or  liability
dependant on existence of facts which he asserts must prove that those facts exists. 

(2).      When a person is bound to prove the existence of any fact it is said that the burden of proof
lies on that person.

142. The defendants submitted that indeed the broadcast complained of constitutes libel in permanent
form (wireless), by dint of Section 8 of the Defamation Act, Cap. 36, which provides that:

8.  (1)  For  the  purpose  of  the  law  of  libel  and  slander,  publication  of  words  by  wireless
broadcasting shall be treated as publication in a permanent form.

143.  However, that the purpose of the above provision of the law is to remove the radio broadcasts from
the realm of slander under common law but that nonetheless, the right question to ask  is how do you
prove libel. The defendants relied on Gatley on Libel and Slander, 10th Edition, wherein it is stated that
the proof of libel is the production of the document itself. See Para. 32.5 which states as follows:

“Production of document. What is required is the evidence that the defamatory statement was
communicated by or on behalf of the defendants to persons other than the Claimant. In cases of
libel this usually presents little difficulty. Production of the document containing the statement
will in many cases be sufficient....”

144. The defendants  submitted  that  Sections 3 and 106B of the Evidence  Act recognize information
contained in electronic records as a document. According to the defendants, the plaintiff claims that the
defamatory  words were aired by Mulembe FM Radio and therefore it  falls  under  electronic records.
Further,  that  Section  106A  and  106B  provides  for  how  such  evidence  should  be  produced.  Such
requirements include a certificate as to how that electronic evidence was developed. Reliance was placed
on William Odhiambo Oduol –v- IEBC & 2 Others, [2013] eKLR, where the court at its page 3 of the
decision  highlighted  the  relevance  of  this  provision  since  electronic  evidence  presents  unique
characteristics which necessitate careful treatment.

145. The defendants maintained that for the Plaintiff to succeed in this case, he ought to have produced
the radio clip  that  he complains  about and that he ought to play it  in court  to prove that  the words
allegedly set out in the plaint were made by Mulembe FM. That in this case, the plaintiff had failed to do
so and therefore there is no evidence before this court of the broadcast. Further, that the Plaintiff himself
admitted that he never  heard the broadcast and was only told of it by the other witnesses.

146.  The defendants  also relied  on the  case of  Clement  Muturi  Kigano –v-  Hon.  Joseph Nyagah
HCCC No. 509 of 2008 where the Plaintiff had testified of how he had been defamed by the Defendant
through various media houses by television and radio, including Citizen Radio owned by Royal Media
Services Limited. The suit was not defended and so it proceeded by way of formal proof. However, the
plaintiff did not produce any clip as evidence to prove publication. At page 7 of the judgment the court
said:

“As already referred to,  the Plaintiff  claimed that he was libelled  and so he sought general



damages.  Fair  enough.  But did he prove the tort? In short,  did the Plaintiff  lay before the
court........defamatory statement....made in writing or some other permanent form....”

To prove his claim even in the absence of defence it does not appear so. He pleaded to do so but
did not produce in court, clips of the broadcast....”

147. It was further submitted by the defendants that the above position was recently confirmed by the
High Court in Kisumu HCCC No. 145 of 2006; Odero O. Alfred –v- Royal Media Group Ltd . In that
case, the Plaintiff had claimed to have been defamed by Ramogi FM, a sister radio station to Mulembe
FM. However, though the plaintiff brought witnesses who claimed to have heard the broadcast (like in the
present case), he did not produce the clip as evidence of that broadcast. The court said the following
concerning this issue at paragraph 25-27:

“25.     For  an  action  in  tort  of  defamation  to  succeed,  there  is  also  the  requirement  of
publication. It must be proved that the Defendant was responsible for the publication. In libel
case,  the  Plaintiff  must  present  evidence  of  publication  by  the  Defendant.  Failure  to  do  so
provide, the allegation of publication is deemed to be no more than bare assertion. See Gatley on
Libel and Slander (supra) at paragraph 34.7

26. ...

27.         It  follows  therefore  that  a  duty  lies  on  the  Plaintiff  to  produce  evidence  of  such  a
broadcast. In our present case, the Plaintiff did not produce such evidence.  I do acknowledge
that fact that it might have been difficult to obtain such evidence considering that it was in the
hands of the Defendant. Even so nothing would have stopped the Plaintiff asking for the court’s
assistance to obtain the news clip...............” 

148. The defendants' counsel urged the court to take judicial notice of the fact that such clips are readily
available from research groups such as Ipso Synovate and Info track and that it is a common occurrence
in courts for such clips to be produced in these kinds of cases.

149. It was therefore submitted that the Plaintiff had not proved the libel pleaded first, on account that he
did not produce the clip of the alleged broadcast as by law required and second, that the Plaintiff had
failed to prove the publication of the specifically pleaded words for the following other reasons. Firstly,
that according to the Plaintiff’s witnesses, the words they alleged to be defamatory were uttered by the 1st

Defendant.  Yet,  when giving evidence,  the 1st Defendant,  supported by the other  defence  witnesses,
stated  that  the  material  words  were  recorded  words  that  other  listeners  including  the  1st Defendant
commented upon the broadcast. That it therefore appears that each party presented a different version of
what was allegedly broadcast. The Defendants submitted that their version is obviously the correct one.

150. According to the defendants, the Plaintiff did not only fail to prove the words, but he also did not set
out the exact words made in the broadcast that he claims were defamatory of him. On this account it was
contended that the pleadings are fatal since in libel, the alleged defamatory words are material and must
be set out  verbatim and it is not enough to set out their effect as the plaintiff had done. Reliance was
placed on Gatley on Libel and Slander, 10th Edition, where it is stated at paragraph 26.11 that:

“Setting out words complained of:      Libel  . In a libel claim, the words used are material facts and
they must therefore be set out verbatim in the particulars of claim, preferable in the form of a
quotation: it is not enough to describe their substance, purport or effect.”

151.  It  was  contended that  the  above passage  was adopted  by Emukule  J  in  the  case  of  Kariunga
Kirubua & Co. Advocates –v- the Law Society of Kenya & Others, Meru HCCC No. 117 of 2005
where the judge struck out a plaint that had inadequate pleading of libel.

152. It was further submitted that there is no connection between the story alleged by the Plaintiff and the



one alleged by the Defendants and that the clip was not only not produced but that, there was no evidence
that the broadcast was made by the defendants. Reliance was placed on  Phinehas Nyagah –v-Gitobu
Imanyara, Nairobi HCCC No. 697 of 2009 where the court held that it is not sufficient even to prove
that the broadcast was made but the Plaintiff must prove that the same was made by the Defendant, which
the plaintiff had failed to prove in the instant case. Secondly and related to the above, it was submitted
that though some allegations appear to be the same, the two alleged broadcast are materially different in
wording and that the defence witnesses on examination confirmed having not heard or made some of the
allegations pleaded by the Plaintiff. The defendants gave an example of the following allegations existing
in the Plaintiff’s version that do not appear in the Defendants’ version:

a.   The allegation that the late Anunda’s wife deserting him shocked and led to his death (para 7a).

b.   The allegation that the Plaintiff abetted the widow to withdraw the deceased’s funds (para 7b).

c.   The allegation that the Plaintiff and the widow squandered the funds on “drinks and buying
beef meat” (para 7b).

d.   The allegation that the Plaintiff used the deceased’s funds to educate his children up to college
level (para 7b).

e.   The allegation that the Plaintiff had caused the widow to be so hostile to her own children that
any time they try to come home their mother armed with a machete chase them way (para 7c).

153. It was submitted that the averments appearing in the Plaintiff’s version, which are not present in the
Defendants’ version raise doubts as to whether the Defendants actually published the alleged words, more
so in view of the absence of the evidence of the clip.  Thirdly, it was submitted that there are serious
doubts as to whether the Plaintiff and his witnesses ever heard the broadcast. That the Plaintiff, PW1 did
not hear the whole broadcast as his attention was called by his son PW2, after the same had started and
that some witnesses like PW4 alleged to have heard the broadcast at 10.00pm whilst other witnesses
stated to have heard it earlier. It was therefore submitted that the Plaintiff has not only failed to prove the
existence of the alleged defamatory broadcast but has also failed to prove that the broadcast, which he has
pleaded at  paragraph 7 of the plaint  was made by the Defendants and that the Plaintiff  has failed to
address this crucial issue in his submissions filed on 30th November 2015 hence he had not discharged the
burden of proof under Section 107 of the Evidence Act.

154.  On whether the defence of justification is available to the defendants, the defendants submitted that
the answer is in the affirmative in the sense that it is a defence to libel for the Defendant to show that the
publication is substantially true, referring to Gatley on Libel and Slander, 10th Edition (para 11) that it
is the imputation contained in the words which has to be justified and not the literal truth of the words nor
some other similar charge not contained in the words (see para. 11.8).

155. On the standard of substantial justification required it was  submitted that the writers  Gatley on
Libel and Slander, 10th Edition state the following at paragraph 11.9:

“Substantial  justification sufficient.  Some leeway for exaggeration and error is  given by the
defences of fair comment and qualified privilege. However, for the purposes of justification, if
the Defendant proves that “the main charge or gist”, of the libel is true, he need not justify
statements or comments which do not add to the sting of the charge or introduce any matter by
itself actionable...”

156. That again at paragraph 11.10, the writers say:

“Inaccuracy of detail. Again, if the Defendant can prove that the main charge or gist of the libel
is true, a slight inaccuracy in one or more of its details will not prevent him from succeeding in a
defence of justification.”



157.  It was submitted that even assuming, which is denied, that the Plaintiff has proved that the broadcast
pleaded at  paragraph 7 of  the  plaint  is  defamatory,  then  the same is  true  and hence  the  defence  of
justification/truth pleaded by the Defendants is available to them. It was contended that the defendants
pleaded the following material allegations by the Plaintiff to have been proved to be true by the defence
witnesses:

i.  That  a  woman  (Ruth  Anunda)  of  Eshatieta  village  of  Butere  deserted  her  husband,  James
Anunda. It is after this desertion that the late James Anunda died.

ii. That Ruth Anunda upon deserting her late husband eloped with the Plaintiff, with whom they
had two children.

iii. that later after the death of the late Anunda, her widow, Ruth returned to the home of the late
Anunda, where she continued and continues to live with the Plaintiff.

iv. that Ruth has all exclusive possession and use of assets of the estate. This includes the bank
account. Only she has access at the exclusion of the children. She uses the assets with the Plaintiff
with whom she cohabits in the home of the deceased.

v. Children of the late Anunda dropped out of school due to lack of school fees.

vi. The widow of the late Anunda (whose current husband is Lukale) sold the posho mill that was in
the homestead and used the proceeds for her own purposes.

vii. Ruth Anunda is so hostile to the children, whom she has chased out of the homestead where she
lives with the Plaintiff.

viii. The Plaintiff has taken over the deceased’s land which he tills for his own use.

ix. There is a need for area leaders and neighbours to step in to assist the children of the late
Anunda.

158. In concluding on this issue, it was the defendants' submission that even assuming that the Plaintiff
has proved the libel, the defence of truth or justification is available to the Defendants, placing reliance on
Clerk & Lindsell on Torts, 20th Edition where it is stated that justification is a complete defence to an
action for defamation and hence the Defendants are not liable.

159. In response to the plaintiff's submissions filed on 30th November, the defendants contended that the
Plaintiff  completely  misunderstood  the  nature  and  extent  of  the  defendants’  defence  and  that  he
concentrated on two minor details of whether the Plaintiff withdrew the deceased’s funds and whether he
is tilling the deceased’s land, while ignoring the fact that the Defendants have proved the substance or the
‘sting’ of the alleged defamation.

160. On whether the Plaintiff is entitled to general damages in defamation and all other reliefs prayed for
in the plaint, it was submitted that the answer to this question is in the negative since as stated earlier, the
defence of truth, which is available to the Defendants is an absolute defence and hence the Defendants are
not liable in damages.

161. The defendants also submitted on other issues that they considered important for consideration by
the court, which  issues are said to give a holistic and complete resolution of the matters in issue in this
suit, considering that one of the reliefs sought in the plaint is “Any other remedy deemed appropriate by
this Honourable Court." 

162. The following was suggested for consideration by the court: that had the Plaintiff been successful,
what is the quantum of damages, it was submitted by the defendants that notwithstanding the fact that the
plaintiff had not proved his case against them on a balance of probabilities,  nonetheless, had the Plaintiff



proved his case, he, being  a teacher, would have been entitled to damages of Kshs. 500,000 as general
damages for libel, considering the case of Clement Muturi Kigano,(supra) in which the court found that
had he proved the libel,  the Plaintiff  would have been entitled  to  damages of  Kshs.  1.1 Million.  In
Kigano’s case, the Plaintiff was a Senior Advocate of the High Court of Kenya whilst in this case, the
Plaintiff is a teacher. Further, that in a recent case of Muthui Mwai & Anor v Standard Newspaper &
Others [2012] eKLR, the court awarded journalists Kshs. 400,000/- each as general damages for libel.

163. It was submitted that the cases cited by the Plaintiff on quantum can easily be distinguished. That
they are all  High Court decisions,  which though persuasive are not binding. That they all  concerned
newspaper publications yet this case involves a sectarian radio broadcast with very limited reach and
audience in the tiny Western part of the country. That the Machira case (supra) concerned a very Senior
Advocate of the High Court, which is not the case here. They therefore submitted that the Muthui Mwai
(supra) case is the closest case to this case and that had the plaintiff been successful, he would be entitled
to damages of Kshs. 500,000/-

164. On a case for Alternative Dispute Resolution. Article 159 (2)(c) of the Constitution of Kenya, 2010,
where  the  court  is  obliged  to  promote  all  forms  of  dispute  resolution,  including  reconciliation  and
traditional forms of dispute resolution. The defendants submitted that from the onset, it clear that this was
not strictly a case for defamation perse, but a serious family dispute pitting a mother and her lover on one
side and her children with the deceased’s husband on the other, which raises social and cultural issues
with  legal  bearing  for  instance  concerning  inheritance  of  property;  wife  inheritance;  children  rights
among other issues. It was submitted on behalf of the defendants that whereas the wife of the deceased
may have the right to remarry, the children too have the right to parental love and guidance, including all
the children’s rights under Article 53 of the Constitution and to remain on their father’s land and partake
of their father’s estate; and that these are matters that should first be dealt with at the clan and family
levels through reconciliation and traditional dispute resolution mechanisms.

165. It was submitted that although they are no authorities on how Luhya traditional dispute resolution
mechanism operates but  are sure that it exists and that the family should be given the chance to explore
these  including  Christian  dispute  resolution  mechanisms,  noting  that  the  parties  herein  answer  to
Christian names. Further, that the main character bears the biblical names “Ruth” and therefore should
these mechanisms fail, parties can move to court to resolve the real issues in dispute.

166. The defendants therefore prayed that the court makes orders/gives directions that the family of the
late  Anunda sit  down together  with the  elders  and the  community  to  resolve  the  outstanding issues
between them and ensure that the children of the late Anunda gets their fair share of the estate. This is so,
considering that all except perhaps one, are now over 18 years of age.

167.  In conclusion, it was submitted by the defendants that:

a.  The Plaintiff has failed to prove that the Defendants published the defamatory statement against
him. On this count, the suit needs to be dismissed with costs.

b.  that even if it be taken, that the Plaintiffs have proved the libel or that the Defendants have
admitted to have published the story they testified on about the Plaintiff,  the same was true in
substance and hence they are not liable for libel.

c.  that had the Plaintiff succeeded in proving his case against Royal media Services, damages of
Kshs. 500,000/- would have been sufficient.

d.  That this is a proper case for the court to invoke Article 159(2)(c) of the Constitution to order for
alternative dispute resolution mechanisms.

DETERMINATION

168.  I  have  carefully  considered  the  pleadings,  lengthy  evidence  adduced  by  both  parties  and  their



respective witnesses, the useful submissions by both parties' advocates and the authorities relied on both
statutory and case law. In my humble view, the issues that flow for determination are:

1. Whether the reproduced words were the ones spoken by the 1st defendant and disseminated by
the second defendants' radio programme on Mulembe FM "AKOMWITALA."

2. Whether the plaintiff has established to the required standards that he was defamed by the
defendants

4 Whether the defenses of truth/justification/qualified privilege or fair comment on a matter of
public interest are available to the defendants 

5. Is the plaintiff entitled to damages and if so how much

6. What orders should this court make?

7. Who should bear the costs of this suit?

169. Before delving into each and every issue as framed above,  first and foremost, there is no denial from
the evidence of the 1st defendant that she is and was at all material times to this suit an employee of the
second defendant Royal Media Services and or that the  Mulembe FM Radio Station was owned by the
2nd defendant. Further, there is no dispute that on the material day and night named as pleaded; the 1st
defendant was to be found broadcasting and or hosting the vernacular programme "Akomwitala" on the
said Mulembe FM Radio Station.

170. What is in dispute is whether the 1st defendant while hosting the said programme “Akomwitala” in
Luhya language said or caused to be said or published or caused to be published the Luhya words as
pleaded by the plaintiff in his paragraph 7 of the plaint and as translated in the English language in the
same paragraph, which words as translated are said to be highly defamatory of the plaintiff and that they
were broadcast with malice and desire to attract widest listeners of the defendants' radio programme on
Mulembe FM.

171. The defendants deny publishing the words as pleaded in the  Luhya  language and as translated in
English and they contend that the words if any, were spoken by M A, a victim of child neglect and who
complained that the plaintiff had contributed to her woes and those of her other siblings by invading her
home after  her father's  death and inheriting her mother and all  other assets  and chasing her and her
siblings  from home,  some  of  whom like  herself  were  forced  to  drop  out  of  school  and  were  now
homeless.

172. The first defendant testified adopting her witness statement and stated that the actual words used in
the broadcast were as per her paragraph 6 of her witness statement and that those were the words of M A.
M A too testified and confirmed that she was the complainant in the family issues programme and that
her complaint was recorded and aired as per her testimony and in the words contained in the witness
statement of Elizabeth Mayabi.

173. The plaintiff in his paragraph 7 of the plaint pleaded words which he alleged were uttered by the 1st
defendant during the said broadcast. On the first issue of whether the reproduced words in paragraph 7 of
the plaint were the ones spoken by the 1st defendant and disseminated by the second defendants' radio
programme on Mulembe FM "AKOMWITALA," the plaintiff and his witnesses testified that they heard the
1st defendant  broadcast  the said words through  Mulembe FM  Radio Station which is  owned by the
second  defendant  and that  the  said  broadcast  was  in  the  Luhya language  and  the  plaintiff  has  also
reproduced the English translation of the said alleged broadcast words.

174. In my humble view, what is obviously missing from the plaintiff’s claim and evidence, and which
would from the word go render this suit based on defamation a non starter is that there is no English
literal translation certificate for the words that were allegedly uttered and or broadcast or published in



Luhya language by the defendants.

175.  From the evidence on record as adduced by the plaintiff and his witnesses who are all relatives, it is
not clear on who extracted the words allegedly spoken by the 1st defendant as reproduced and translated
in English and or who transcribed them.

176. The plaintiff and each of his witnesses wanted the court to believe that they listened to the Mulembe
FM Radio  Station,  heard  the  words  as  reproduced  in  Luhya language  and  as  translated  in  English,
verbatim, being broadcast by the 1st defendant on behalf of the 2nd defendant. But the plaintiff and his
witnesses neither taped nor recorded in any Electronic format the words as spoken in Luhya during the
live broadcast. They nonetheless wanted the court to believe that they memorized all the words which
were spoken by the 1st defendant in Luhya language and as translated in English and narrated those
words to the plaintiff’s advocate for reproduction in the plaint and in their witness statements which were
adopted as evidence in chief.

177. This court refuses to believe that the plaintiff and his witnesses heard and memorized all the words
broadcast by the defendants of and concerning the plaintiff as reproduced in paragraph 7 of the plaint both
in the Luhya and English literal translation versions. In the absence of any audio recording before court,
with an English translation and a certificate signed by the translator, this court would not know whether
the alleged defamatory words that were broadcast were edited, especially with the defendants contending
that the words in her paragraph six of her written witness statement were the ones spoken by M A and
that the programme was interactive. In addition, if there were call ins as stated by the plaintiff in his
testimony and the testimonies of his witnesses, then those call ins must also feature in the pleadings and
evidence to make the alleged broadcast words credible.

178. The plaintiff in this case did not even testify as to how he extracted or who extracted for him the
alleged  publication  since  he  admittedly  did  not  record  the  broadcast  and  the  court  is  therefore  left
wondering  how  he  got  the  words  allegedly  as  uttered  and  broadcast  by  the  1st  defendant  and  as
reproduced in paragraph 7 of the plaint and as extracted in the plaintiff's advocate's submissions.

179. Defamation is the publication of a statement about someone that lowers him or her in the estimation
of right-thinking members of the society generally, where no defense (usually truth, opinion, or qualified
privilege) is available.   The rule is: whoever reports it is liable for it. Even if it is from an apparently
reputable and knowledgeable source, such as the police. The publisher has to prove the truth of the sting
of the article, for that is what the readers or viewers will take it to mean. It is not enough for the publisher
to prove that it has reported the accusation accurately. It must be able to prove that the accusation itself is
true.

180.  In this  case,  although the defendants admit  broadcasting words uttered by M A expressing her
displeasure with the plaintiff who had allegedly inherited her mother and that both the plaintiff and M's
mother had abandoned her and her siblings, the plaintiff did not prove that the words in fact, as uttered by
Mayabi the first defendant are the ones which were reproduced in the plaint at paragraph 7 as per his
literal English translation, and not those ones which Mayabi stated that were broadcast.

181. The plaintiff then tried to shift the burden of proof to the defendants by stating that in any case, the
defendants were the ones in possession of the broadcast and that they should have produced it to prove
what they allege to have been broadcast in the paragraph 6 of the defence by Elizabeth Mayabi. However,
the law is clear that he who alleges must prove. In this case, it is the plaintiff who alleged that he was
defamed  and  therefore  it  was  his  primary  duty  to  prove  the  actual  publications  and  that  they  were
defamatory of him. It was not sufficient to shift the burden on the defendants as the defendants had no
counterclaim against the plaintiff.  Further, the only burden that was cast on the defendants is that of
proving their defences of truth, justification and or fair comment on matters of public interest, assuming
that the plaintiff was able to prove that indeed the alleged utterances by the defendants through radio
broadcast were defamatory of him.

182. In addition, even if the defendants were to produce the actual broadcast as demanded by the plaintiff,



it  is  not  disputed  that  the  broadcast  was  in  Luhya  language,  and  there  was  no  duty  placed  on  the
defendants to provide an English literal translation of that broadcast since their audience is clearly, the
Abaluhya speaking people, and not for the whole world, and even if the broadcast was online, only those
who speak  the  Luhya language would understand what was being broadcast.  There was no evidence
adduced by the plaintiff to prove that the defendants also translated the broadcast into English language
for all and sundry to hear.

183. In the present case, whereas this court does agree as to what defamatory words are- those that tend to
lower the plaintiff's reputation in the eyes of right thinking members of the society generally and which
make them shun or avoid him, and whereas Iam in agreement that words that allege that the plaintiff is a
fraudster which impute criminality on his part would be defamatory in the absence of truth or justification
defences, Iam unable to find that the plaintiff has on a balance of probabilities proved that the defendants
did utter or broadcast the words that are reproduced in paragraph 7 of the plaint. And even if the 1st
defendant did utter those words, in the absence of a literal English translation certificate, this court does
not take judicial notice of the Luhya translation in English done by unknown/undisclosed persons who are
not independent witnesses to this suit. The court cannot take judicial notice of a translation from  Luhya
language to the English language as the Luhya language is neither a national nor an official language of
the court as contemplated in Article 7 of the Constitution.

184. In addition, where the utterances were made in Luhya language, then a translation, accompanied by a
certificate of translation by a person who must satisfy the court that he or she was conversant with the
specific dialect of the Luhya language that was used for broadcast, and who must be called upon to testify
and be cross examined on his translation was critical to the success of the plaintiff's suit.

185. That the publication was made and that it is defamatory of the plaintiff can only be deduced from the
English language or Kiswahili language which this court is by law enabled to use. Consequently, in the
absence of a translation certificate, and the translator thereof, this court is unable to admit as authentic the
English version of the  Luhya  translation whose translator was never disclosed. As a consequence Iam
unable to find that there is an irrefutable presumption that the words broadcast by the defendants are the
ones contained in the Luhya and English versions presented to court. Furthermore, there is no evidence of
what dialect of the Luhya language was used since there are many sub tribes of the Luhya tribe who speak
different dialects.

186. In addition, the plaintiff did not produce the audio version of the broadcast. He did not explain to the
court  why and neither did he issue Notice to Produce the said audio version of the broadcast to the
defendants or even seek the assistance of the court to avail such evidence that was so crucial to his case.
The plaintiff, in my view, simply believes that the defendants should have produced the audio version of
the broadcast because they are in possession of the broadcast.

 

187. Section 107-109 of the Evidence Act places the burden of proof on the person who alleges. The
defendants admit carrying out the broadcast but their version is different from what the plaintiff asserts
and the defendants went ahead to reproduce what they claim to have aired, and what they say  was a
prerecorded statement  of  Mourine  Achieng seeking for  help,  which is  quite  different  from what  the
plaintiff pleaded. It was therefore upon the plaintiff to produce an audio version of the Luhya version with
a certificate of translation in English to show that what the defendants were alleging to be their broadcast
was in fact not true.

188. In Gatley on Libel and Slander, 10th Edition, it is stated that the proof of libel is the production of
the document itself. See Para. 32.5 which states as follows:

“Production of document. What is required is the evidence that the defamatory statement was
communicated by or on behalf of the defendants to persons other than the Claimant. In cases of
libel this usually presents little difficulty. Production of the document containing the statement
will in many cases be sufficient....”



189. Similarly in Clement Muturi Kigano –v- Hon. Joseph Nyagah HCCC No. 509 of 2008 where the
Plaintiff had testified of how he had been defamed by the Defendant through various media houses by
television  and  radio,  including  Citizen  Radio  owned  by  Royal  Media  Services  Limited.  The  suit
proceeded by way of formal proof. However, the plaintiff did not produce any clip as evidence to prove
publication. At page 7 of the judgment the court stated that:

“As already referred to,  the Plaintiff  claimed that he was libelled  and so he sought general
damages.  Fair  enough.  But did he prove the tort? In short,  did the Plaintiff  lay before the
court........defamatory statement....made in writing or some other permanent form....”

To prove his claim even in the absence of defence it does not appear so. He pleaded to do so but
did not produce in court, clips of the broadcast....”

190. I reiterate that in order for this court to find the words broadcast to be defamatory, those words as
broadcast in the  Luhya language and followed by English or Swahili literal translation must be set out
with  certificate(s)  of  translation  and the translator  must  testify  that  he /  she was responsible  for  the
translation. This was the principal set out in Souza v Zenith Printing Works, Kenya CC149 OF 1959
and in Nkalubo v Kibirige (1975) EA 103. 

191. In Kisumu HCCC No. 145 of 2006; Odero O. Alfred –v- Royal Media Group Ltd, the Plaintiff
had claimed to have been defamed by Ramogi FM, a sister radio station to Mulembe FM.   Albeit the
plaintiff called witnesses who testified to have heard the broadcast (like in the present case), he did not
produce the audio clip as evidence of that broadcast. The court had this to say concerning this issue at
paragraph 25-27:

“25.     For  an  action  in  tort  of  defamation  to  succeed,  there  is  also  the  requirement  of
publication. It must be proved that the Defendant was responsible for the publication. In libel
case,  the  Plaintiff  must  present  evidence  of  publication  by  the  Defendant.  Failure  to  do  so
provide, the allegation of publication is deemed to be no more than bare assertion. See Gatley on
Libel and Slander (supra) at paragraph 34.7

26. ...

27.         It  follows  therefore  that  a  duty  lies  on  the  Plaintiff  to  produce  evidence  of  such  a
broadcast. In our present case, the Plaintiff did not produce such evidence.  I do acknowledge
that fact that it might have been difficult to obtain such evidence considering that it was in the
hands of the Defendant. Even so nothing would have stopped the Plaintiff asking for the court’s
assistance to obtain the news clip...............” 

192.  In  the instant  case,  the English translation  was given but  there  is  no evidence  adduced by the
translator as to the correctness of the translation. In the premise, further, there was no audio recorded
evidence  of what  was allegedly broadcast by the defendants.  Iam in agreement  with the defendants’
counsel’s submissions while placing reliance on  Sections 106A and 106B of the Evidence Act, Cap 80
Laws of Kenya which provides for how such electronic evidence should be produced. Such requirements
include  a  certificate  as  to  how that  electronic  evidence  was developed  as  was stated  in  the  case  of
William Odhiambo Oduol –v- IEBC & 2 Others, [2013] eKLR. Accordingly, I find that there was no
evidence adduced by the plaintiff to prove that the defendants published or broadcast any defamatory
words of and concerning him.  He did not even issue Notice to Produce any evidence which he believed
was held by or was in the sole possession of the defendants. I would therefore not delve into the merits of
issue No 4 as framed above on whether or not the defences raised by the defendants are available to them.

193. In the Singapore High Court case of Qingdao Bohai Construction Group Co. Ltd and others v
Goh Tack Beng and another [2016]SGHC 142, the plaintiff's  suit  for damages for defamation was
dismissed because they could not establish that the defendants had published  allegedly defamatory online
articles.  The  relevant  publications  involved  12  online  articles  on  various  websites  based  in  China,
Hongkong and the United States, and two newspaper articles that the plaintiffs claimed contained untrue



and defamatory statements about them and that this resulted in damage to the plaintiffs' reputation. The
decision  regarding  the  newspaper  publications  was  uncontroverted.  The  plaintiff  claimed  that  the
defendants published those articles, and tendered the following as proof of such publications:

i.  video  and audio  recordings  as  evidence  of  the  second defendant's  alleged  admission  to  the
publication;

ii.  circumstantial evidence including the signoff containing the second defendant's name on the
online articles; and

iii.  the defendants'  filing of a Central Commission for Discipline   Inspection of the Communist
Party of the People's Republic of China   (CCDI).

194. However, the plaintiffs in that Qingdao Bohai Construction Group Co. Ltd and others case did
not adduce any electronic evidence to prove that the defendants had published the online articles.  In
contrast,  the  defendants  denied  that  they  had  published  the  online  articles;  that  the  publication  had
occurred in Singapore and alternatively that the meanings of the online articles pleaded by the plaintiffs
were true in substance and in fact.  The Court held that publication requires proof of identity and the third
party's direct downloading of the online article. In that case, the court found inter alia that there was no
actual proof that the defendants had published the articles, but that there was mere suspicion that the
defendants were responsible for the online articles publication. And that there was no direct proof that the
third party downloaded and read the defamatory publication.

195. Although the above decision concerned publication on the internet, the principle espoused therein
that there is need for the plaintiff who alleges that he was defamed by a publication through the radio
broadcast to proof that the third parties directly heard the impugned broadcast the way it is pleaded, that
evidence must be clear and convincing.

196. In the instant case, I find that the plaintiff failed to prove that the pleaded words are the ones which
were published by the defendants and which amounts to libel. Accordingly, I find that the plaintiff has not
proved his case against the plaintiff on a balance of probabilities. I proceed to dismiss it.

197. However, had the plaintiff proved his case, the law is clear that if the plaintiff succeeds in proving
defamation, he is entitled to recover compensatory damage for the wrong done for personal humiliation as
well as punitive damages which are awardable in addition to compensatory damages and are intended to
punish the defendants who has overwritten the story with malice and where the defendant refuses to
apologize or retract the falsity in the defamatory publication.

198.  In  CIVIL APPEAL NO. 115 OF 2003 THE STANDARD LIMITED V  G.N KAGIA T/A
KAGIA & COMPANY ADVOCATES the  Court of Appeal  set  out the following principles  to be
applied in the awarding of damages:-

i. “ in situations where the author or publisher of a libel could have with due diligence verified
the libelous story, in other words where the author or publisher was reckless or negligent, these
factors should be taken into account in assessing the level of damages;” 

ii. “the level of damages awarded should be such as to act as a deterrence   and to instill a sense of
responsibility on the part of the authors and publishers of libel. Personal rights, freedoms and
values should never be sacrificed at the alter of profiteering by authors and publishers”. 

199.. In the instant case, the court would consider the following factors  in awarding general damages:-

i. The Gravity of the allegation or the libel complained of

ii. The size and influence of the particular circulation in which the libel was contained.

iii. The effect of the Publication on the Plaintiffs reputation and integrity.



iv. The extent and nature of the Plaintiff’s reputation.

v. The behavior of the Defendant.

vi. The behavior of the Plaintiff himself.

vii. Whether the defendants have offered any apology with respect to the libel.

viii. The conduct of the defendant in the suit and in particular the plea of defence of fair comment
on a matter of Public interest.

200. On the gravity of the allegations, the court notes that fraud is a criminal offence under the Penal
Code. Further, the allegations by the plaintiff  against  the defendant as per the alleged English literal
translation centre on accusations of issues of child abuse and child neglect which is criminalized under
the Children's  Act.  The  alleged publication,  had it  been proved to be defamatory of the plaintiff,  as
claimed that the Plaintiff was not fit to be a Head teacher and is therefore not fit to hold public office and
that he belongs behind bars, would be a serious libel against the Plaintiff and which would call for a high
award of damages.

201. On the size and influence of the circulation, the Plaintiff’s submission is that the Mulembe FM radio
station is very popular among the  Luhya in western Kenya and that it has the widest circulation in the
country. It also has a website to enable the circulation to be read word wide.

202. On the effect of the Publication, the plaintiff gave evidence that it caused him to be shunned by
members of the public.

203.  It was also submitted that the extent and nature of the Plaintiff’s reputation is wide in Butere sub
county where he serves as a head teacher of a school.

204.  On  the  behavior  of  the  Defendant,  the  Plaintiff  submitted  that  the  Defendants  were  most
unapologetic right from the time the article was broadcast to the date of trial. Absence of proof of malice
substantially mitigates the general damages awardable and correspondingly such absence takes away an
indispensable limb for the grant of exemplary damages. In this case, there is no evidence and neither are
there factors on the conduct of the defendants that aggravate the defamation.

205. On account of matters tending to reduce damages the plaintiff by his testimony did not testify that he
availed himself the right of reply neither did he state that he was denied the exercise of this right to enable
him clarify the inaccuracy as required by section 7A of the  Defamation Act, Cap. 36 Laws of Kenya
which entitles the plaintiff to this right which if he did exercise was to be published free of charge and
given similar prominence as the item complained of. This right is guaranteed by statute and it is to be
affirmatively invoked by a claimant. That the failure to invoke this right is relevant in the assessment of
the damages awardable, Section 7A (7) of the Defamation Act is emphatic:

‘In any civil proceedings for libel instituted by a person or body of persons entitled to a right of
reply who or which has failed to exercise such right in accordance with this section the court
shall, in the event of it having found in favour of the Plaintiff, be at liberty to reduce the amount
of  damages  which  it  would  have  otherwise  awarded   by  such  sum  as  the  court  considers
appropriate having regard to the circumstances of the case.’

206. In determining all the above issues, the paramount question is whether the words complained of are
false, defamatory of the plaintiff and whether they were published/uttered maliciously. As earlier stated,
this court was not shown any audio video or certificate of translation of the allegedly published words of
and  concerning  the  plaintiff.  The  court  is  therefore  unable  to  infer  any  malice  on  the  part  of  the
defendants. Therefore, in the instant case, doing the best I can, I would award the plaintiff a sum of Kshs
1,000,000 (one Million) general damages as appropriate for the plaintiff who is a primary school head
teacher, for defamation of character had I found in his favour, based on the holding by Lord Hailsham  in



Cassel & Company Limited –versus- Broome and another (1972) A11 E & 801 at 825 that:

 “There is no set formula for the assessment of damages in libel cases, ”

“The whole process of assessing damages where they are ‘at large’ is essentially a matter of
impression and not addition stated.” ’The learned judge continued at page 543…

…“the court  is  free to form its  own opinion about the nature of the dent punched into the
plaintiff’s reputation and accordingly grant an appropriate redress..

207. However, as there was no proof of defamation against the plaintiff by the defendants on a balance of
probabilities, I dismiss the plaintiff’s case against the defendants and I award the plaintiff nothing.

208. The defence also beseeched the court to consider A case for Alternative Dispute Resolution
under Article 159 (2) (c) of the Constitution of Kenya, 2010, where the court is obliged to promote all
forms  of  dispute  resolution,  including  reconciliation  and traditional  forms  of  dispute  resolution.  The
defendants submitted that from the onset, it clear that this was not strictly a case for defamation per se,
but  a  serious  family  dispute  pitting  a  mother  and  her  lover  on  one  side  and  the  children  with  the
deceased’s husband on the other, which raises social and cultural issues with legal bearing for instance
concerning inheritance of property, wife inheritance, children rights among other issues. it was submitted
on behalf of the defendants that whereas the wife of the deceased may have the right to remarry, the
children too have the right to parental love and guidance, including all the children rights under Article 53
of the Constitution and to remain on their father’s land and partake of their father’s estate; and that these
are matters that should first be dealt at the clan and family level through reconciliation and traditional
dispute resolution mechanisms. that although they are not authorities on how Luhya traditional dispute
resolution mechanism operates but  are sure that it exists and that the family should be given the chance to
explore these including Christian dispute resolution mechanisms, noting that the parties herein answer to
Christian  names.  Further,  that  the  main  character  bears  the  biblical  names  “Ruth.”  Should  these
mechanisms fail, parties can move to court to resolve the real issues in dispute.

209. The defendants therefore prayed that the court makes orders/gives directions that the family of the
late James Anunda do sit down together with the elders and the community to resolve the outstanding
issues between them and ensure that the children of the late Anunda gets their fair share of the estate. This
is so, considering that all except perhaps one, are now over 18 years of age.

210. This court concurs with the proposals by the defendants that indeed, from the onset, there appears to
be a historical social problem pitying the mother Mrs. Ruth Anunda and her Children, some of whom are
witnesses in this case against the plaintiff, her lover. The Bible Commands Children to obey their parents,
for that is well pleasing unto the Lord Ephesians 6:1-4; Proverbs 1:8; Colossians 3:20. On the other hand
the Bible commands parents to discipline their children in love Proverbs 19:18; Proverbs 22:15, and to
provide them with the basic needs from their first nursing care at the breast to their establishment of self
sufficient maturity. Children are a heritage from the Lord, the fruit of the womb a reward- Psalm 127:3.

211. The testimony of M and her sister in my humble view is reminiscent of children who are bitter from
being neglected by their own mother, who has diverted her attention from her children to the lover. There
is need to reconcile the family of the late James Anunda which has disintegrated. In my humble view, the
children and their mother Ruth Anunda comprise the family of the late James Anunda and the children
need their mother and they also need to be comforted to heal the wounds brought about by the death of
their  father,  who, at  the time of his  demise,  had been abandoned by Ruth Anunda.  But  this  healing
requires the cooperation of their mother Ruth Anunda. She cannot be compelled to love her children. The
law does not compel her to maintain her children especially once the children are over 18 and not in
school or college.

212. In the premise, this court only implores the children who testified in this case against the plaintiff,
while seeking the attention of their mother to respect their mother and approach her with humility and
seek for her lost love for them. Mrs. Ruth Anunda was neither a witness nor a party to these proceedings.



But she is the mother to the children who are crying out for her love for them, which love appear to have
been lost to the plaintiff hence their anger which is directed at the plaintiff. This court implores Mrs Ruth
Anunda by this obiter to reach out to her children and embrace them. Children are a blessing from God.
As their biological mother, she is expected to guide them until they are established. This court beseeches
Mrs Ruth Anunda to raise her arms and embrace them the same way she handled them when they were
babies for that is what God expects mothers to do to their children.

213. In the end, as I hereby dismiss this suit, I order that each party shall bear their own costs of the suit,
in view of the revelations that the plaintiff  and the witnesses to the defendants have a close yet very
acrimonious relationship that gave rise to this cause of action. There was indeed no evidence that the 1st

defendant went on her own frolics to solicit for information that was allegedly broadcast but that it is the
Children of Ruth Anunda, led by DW2 who set in motion the complaint against the plaintiff that gave rise
to the cause of action in this matter,  which cause of action has, nonetheless,  not been proved to the
required standards, on a balance of probabilities.

Dated, signed and delivered in open court at Nairobi this 26th day of September, 2016.       

R.E.ABURILI

JUDGE

In the presence of :

Mr L.M Ombete for the plaintiff

Mr Karanja for the defendants

CA: Adline


