
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

   CIVIL SUIT      NO. 2002      OF 2000  

J. P. MACHIRA T/S

MACHIRA & CO. ADVOCATES............................................. PLAINTIFF

V E R S U S –

WACHIRA WARURU.....................................................1ST DEFENDANT

THE STANDARD LIMITED.......................................... 2ND DEFENDANT

JUDGMENT

1. J.P. Machira T/A Machira & Co. Advocates , the Plaintiff herein, filed a compensatory action against
Wachira Waruru and The Standard Ltd, the 1st and 2nd Defendants respectively vide the plaint dated 30th

November,  2000.  The  Plaintiff  has  identified  three  publications  published  by  the  Defendants  to  be
libelious, defamatory and malicious.  The first was published on 26.7.2000 with the heading “Mathari
Inmate’s wife in a bid to save property”.  The second was published on 27.7.2000 with the heading
“Woman is fearing for her life, says lawyer” and the third was published on 1st August 2000 with the
heading “Demolition of ill man’s home stopped by court”.  The Plaintiff filed this suit seeking for an
apology, general and aggravated damages plus costs of the suit.

2. When served with the summons and the plaint the Defendants filed a statement of defence to deny the
Plaintiff’s claim.  At the close of the Plaintiff’s evidence, the Defendants through their advocate closed
their defence without summoning witnesses to testify in support of their case.

3.  The  Plaintiff  testified  in  person and also  summoned  one  Ernest  Stephen Kamau  to  testify.  J.  P.
Machira (PW1) adopted the contents of his two witness statements in his evidence.  PW1 also relied on
the documents contained in his list of documents which were produced as exhibits in evidence.   PW1 told
this court that the aforesaid publications were malicious and defamatory articles about him.  He alleged
that the Defendants never bothered to contact him before publishing the offending articles.  PW1 said that
the articles  were given unusual  prominence.  He also said that  all  the articles  about  him were false,
malicious,  spiteful  and defamatory of him and were published in a  sensational  manner.  PW1 further
claimed that there was bad blood between him and the Defendants in that, earlier on, he had filed a suit
against the Defendants in similar circumstances whereof the Defendants had alleged that he had stolen
client’s  money.  He stated that  the  Defendants  published the present  complained of articles  so as  to
intimidate, demean and to discredit him ahead of the hearing and determination of the said H.C.C.C no.
612 of 1996.  He further alleged that the offensive articles and publications were purely meant to harass,
discourage and deter him from proceeding to prosecute this suit and to further give members of public the
impression that he was a dishonourable and a dishonest advocate.  PW1 also alleged that the publications
arose out of proceedings over an application conducted in chambers and not in open court therefore the



Defendants were not justified.  The Plaintiff further stated that the allegations and publications by the
Defendants to the effect that he bought L.R. No. 12252/3 Karen from an insane person at ksh.3,000,000/=
as opposed to ksh.16,000,000/= were meant to discredit his professional status and integrity.  He stated
that P K M who sold him the aforesaid land was very sane and the issue of insanity was a creation of his
wife and the Defendants so as to defraud him. He claimed that he acted fairly towards Mr. P K M and
there has never been any conflict of interest in his dealings with and his family.  PW1 further stated that
the Defendants knew and or ought to have known that this court had issued eviction orders against P K
and his family from the suit premises and this eviction was carried out by a court bailiff and not him but
because the Defendants were actuated by malice and spite they were not interested in knowing the truth. 
Mr. J. P. Machira argued that the objectives of the Defendants were to make members of the public and
his clients to shun him.  He urged this court to award him general damages.

4. Earnest Stephen Kamau (PW2) testified in support of the Plaintiff’s case.  PW2 told this court that he
has known PW1 for many years. He stated that he deals with the sale and purchase of properties and
managing real estate.  PW2 claimed he witnessed a sale transaction between the Plaintiff and P K.  PW2
said that he is aware Town Properties Ltd, a firm he worked with had advertised L. R. No. 12252/3 Karen
for  sale  and the  Plaintiff  got  interested  upon seeing  the  advert.  The  Plaintiff  eventually  bought  the
property  at  ksh,2,625,000/=.  PW2 stated  that  in  the  aforesaid  transaction,  P  K  was  represented  by
Gatumuta J. K. & Co. Advocates while the Plaintiff was represented by his firm of J. P. Machira & Co.
Advocates.  PW2 said on 26.7.2000 he read a newspaper report about the sale of the property which
depicted the sale transaction as dubious and fraudulent. He said he knew the transaction as above board
and that the parties involved were sane people.  PW 2 said he found the article defamatory to the Plaintiff
and was prompted to call and to console him.

5. The first issue to be determined is whether or not the offensive publication was defamatory to the
Plaintiff.  I have considered the evidence tendered by the Plaintiff’s witnesses and the submission. It is the
submission of the Plaintiff that those publications were defamatory to him.  The Plaintiff argued that the
publication of exparte proceedings arising from a chamber summons heard in chambers are not protected
and cannot therefore enjoy any privilege under the provisions of the Defamatory Act (Cap 36 L.O.K). 
The Plaintiff cited an excerpt from Gatley on Libel and Slander P. 173 as follows

“The onus of proving that the report is fair and accurate lies on the Defendant, but it is
sufficient if this clearly appears from the Plaintiff’s own evidence. If the Defendants fails to
prove that the report is fair and accurate the Plaintiff is entitled to succeed however honestly
it may have been published.......”

6.  Though the Defendants  did not  tender  evidence  their  advocate  however  participated  in  the cross-
examination of the Plaintiff and his witness.  The Defendants also filed written submissions together with
authorities.  The Defendants pointed out that they pleaded in paragraph 5 of their defence that the words
complained of constituted  a  fair  and accurate  report  of proceedings  conducted in  court.  In  short  the
Defendants  have  stated  that  the  publication  was  a  report  of  exactly  what  took  place  in  court.  The
Defendants produced in court the typed proceedings that captured what transpired in court on the material
days before Lady Justice Joyce Aluoch(as she then was).

7. I have carefully perused the typed proceedings in respect of H.C.C.C. 113 of 1999 and produced as an
exhibit by the Plaintiff. The first article complained of reads “Mathari inmate’s wife in a bid to save
property”.  The Plaintiff took issue with this publication. The publication clearly states that the story was
captured  in  proceedings  in  court.  I  have  perused the  proceedings  of  25.7.2000 before  Lady  Justice
Aluoch (as she then was) and it is clear that learned advocates appeared before the honourable judge to
argue an application in a case between the Plaintiff herein and one P K M.  In those proceedings Mr.
Mutua learned advocate for Mr. K is quoted to have submitted that his client was unsound mind and the
Plaintiff ought to have know that fact. In fact the court noted in page 21 of the aforesaid proceedings in
part that “whilst that Plaintiff advocate is aware of the fact that the Defendant is unwell (unsound
mind), the matter appears urgent.”  In my humble view I do not find the publication of 25.7.2010 to be
false.  The Defendant merely reported the proceedings as it were in eh court file albeit by using different
words.  The issue here is that this court  is not looking at the truth or veracity  of the submission but



whether what was reported is actually what was submitted in court.

8. The second publication which was cited was done on 27.7.2000 and titled:

      “Woman is fearing for her life, says lawyer”.

Again, the Plaintiff took issue with that statement to be malicious, false and defamatory.  The court
record of 26.7.2000 which was reported on 27.7.2000 shows that Mr. Mutua, learned advocate for
the  Defendant/applicant  had  submitted  that  the  timber  structures  on  the  suit  land  had  been
demolished and that windows and doors of the permanent building had been pulled down and that
the Plaintiff had stationed security guards to the entrance and his client could not go in.  The above
words were attributed to a lawyer.  In my humble understanding, I am unable to say that the above
words are false and defamatory.   I also do not understand how the aforesaid publication could be
said to be defamatory to the Plaintiff.  A critical examination of the proceedings will reveal that the
publication can be deduced from what transpired in court.

9. The final offensive publication was done on 1st August 2000 and titled:

      “Demolition of ill man’s home stopped by court”.

I have perused the proceedings of 31.7.2000 and it is quite plain  that Mr. Justice Kuloba (as he then was)
is recorded to have issued an order stating interalia: “ no more demolitions till that date”

10. It is obvious from the reading of the proceedings that the court had issued an order stopping further
demolitions.  The reporting in my view was accurate.

11. The Plaintiff has ably argued that since the proceedings were done in private and in chambers the
Defendants ought not to have published the same.  It is further submitted that the Defendants are not
protected  and cannot  enjoy  any  privilege  under  the  provision  of  the  Defamation  Act.  The  Plaintiff
heavily relied on the case of Rex =vs= Astor (1913)  30 TCR 10 in which Scrutton J stated as follows:

“A newspaper  ought  not  before  a  case  comes  on  for  trial,  to  publish  in  full  the  private
proceedings such as the statement of claim or an affidavit charging fraud or a writ containing
similar charges.”

12. A careful analysis of the above authority will show that a newspaper is not completely barred from
reporting such proceedings.  It is allowed to publish in part but not in full.  It cannot be said that the
Defendants published in full the proceedings in the instant case. It is therefore inconceivable for one to
state that the Defendants are not protected and privileged under the provisions of the Defamation Act.

13. In sum I find that the Plaintiff has failed to establish to the  required standard of proof of actual or
intrinsic malice, ill will or  spite on the part of the Defendants.

14. The other issue which has to be determined is the question of quantum.  The Plaintiff has urged this
court to award him a reasonable award in damages. The Plaintiff has stated in his submissions that on
previous occasions he was awarded in cases of similar nature a sum of ksh.1,500,000/=.  The Defendants
on their part completely ignored the question relating to quantum.

15. In the circumstances of this case and looking at this court’s previous awards, and had the Plaintiff
succeeded in this case I would have given him ksh,5,00,000/= as damages for defamation.

16. In the end I find no merit in this suit.  The same is dismissed with costs to the Defendants.

Dated, Signed and Delivered in open court this 16th day of August, 2016.

 J. K. SERGON                 



JUDGE 

In the presence of:

.........................................................  for the Plaintiff

.......................................................... for the Defendant


