
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA

AT NAIROBI

CIVIL CASE NO. 52 OF 2012

ALNASHIR VISRAM.............................................PLAINTIFF

VERSUS

THE STANDARD LIMITED...............................DEFENDANT

JUDGMENT

Introduction 

1. This judgment was to be delivered on 21st September, 2016. However, as the court is finalizing all
matters belonging to the Civil Division in view of my transfer to the Judicial Review Division from July,
2016, I requested the registry to serve the parties with Judgment Notice for an earlier  date since the
judgment was ready.

2. On October 21, 2015 the Hawaii Tribune-Herald reported a case where a judge was being sought to
hear a case involving a fellow judge, after a Hilo Circuit Court judge disqualified himself from hearing a
felony theft case and indicated that there may be no judges in East Hawaii who would preside over that
case. The reason was that the victims were the Hilo District Judge Barbara Takase and her husband,
Gerald Takase,  the County’s Director of Liquor Control.  Eric  Yukio Hernandez,  25, and 23-year-old
Emma Theresa Romero were to be arraigned in court but Judge Glenn Hara ordered both to return at 8
a.m. on Dec. 10 for further proceedings on arraignment and plea. The judge stated “Just for the record,
what’s happening here is I have certificates of disqualification for myself, (Hilo Family) Judge (Henry)
Nakamoto, (Hilo Family) Judge (Lloyd) Van De Car and (Hilo District) Judge (Harry) Freitas,” Hara said
during Romero’s appearance. “This may go to (Hilo Circuit) Judge (Greg) Nakamura. I’m not confident
he will proceed with the case. He’ll most likely file disqualification himself. That’s why I’m anticipating,
most likely, an off-island judge, or maybe from Kona, not sure.”

3. The plaintiff in this case is Alnashir Visram a serving Judge of the Court of Appeal of Kenya and a
long serving Judge of the Superior Courts since the year 2001. He is therefore a well known Judge in this
country. In this case, however, he is a litigant in his own right. Both counsels representing the claimant
and the Defendant are well aware of this fact. They are also aware and it is in the public domain that as I
render this judgment, the plaintiff has applied and been shortlisted to be interviewed for the vacant post of
Chief Justice of Kenya, following the early retirement of Hon Chief Justice Dr Willy Mutunga on 16th

June, 2016.

4. I have given the above background as I echo the words of my brother judge of the Employment and
Labour  Relations  Court  of  equal  status  Justice  Rika in  D.  K.  Njagi  Marete  Vs Teachers  Service



Commission [2013] eKLR as cited with approval by my sister Lady Justice Hon. Maurine Onyango in
Linnet Ndolo v Registered Trustees of the National Council of Churches of Kenya [2014] eKLR
where the two Judge judges had to decide cases involving their brother and sister Judges as claimants
respectively. Justice Rika expressed himself as hereunder:

“It  is  not  an easy task for any Judge to be called upon to make a decision,  in a matter
involving a Colleague. This is much more so within the Industrial Court of Kenya, which has
only 12 Judges, serving the entire Country. It is a small field, with Officers enjoying a degree
of familiarity with one another. The Judges interact all the time, and it would be easy for the
issues of bias, or appearance of bias to crop up. Cases such as these ones, can also result in a
fallout  between  the  concerned  Judges.  Judges  caught  up  in  such  situations  must  tread
carefully, and remind themselves of their Judicial Oath of Office, always dispensing justice
fairly and dispassionately. This Court has fervently recited the Judicial Oath of Office, before
embarking on this perilous undertaking. Mrs. Mbabu and Mr. Masese also confirmed they
know the Claimant is now a Judge of the Industrial Court, and did not have any objection
with this Court making the determination.”

5. On her part, Justice Maurine Onyango added:

“I am therefore acutely  aware  about the fears  that  the  Respondent  and its  counsel  may be
having with regard to my objectivity and impartiality in handling this matter. I wish to assure the
Respondent that  I have reminded myself  constantly  of that fact  and that  this case has been
handled and the decision made impartiality and dispassionately, and further that the interests of
both parties have been taken into account only in their capacity as litigants before the court.”

6. I adopt the views held by my sister and brother Judge in the above cited cases and reaffirm that a judge
who is a litigant is like any other citizen litigant and is entitled to have a due process right to an impartial
judge for if  a fellow judge refused to hear him, like the case in the Hawaii Court where all  judges
disqualified themselves from hearing a case involving a fellow Judge, then judges in Kenya would be
denied justice contrary to Article 48 of the Constitution since no judge sits in his own cause and as the
Constitution does not provide for some offshore island judge to preside over cases involving judges as
litigants. On the other hand, the defendant in this case is hereby assured that this is an impartial and
independent judge who is living to the oath of office and who is exercising judicial power and authority
in accordance with the principles set out in Article 159 of the Constitution as well as the National values
and principles of Governance as enshrined in Article 10 of the Constitution and the Judicial Code of
Conduct governing the conduct of Judges of the Superior Courts.

Pleadings for the plaintiff

7. By a plaint dated 3rd February 2012 and filed on 9th February 2012, the plaintiff  alleged that the
defendant, the Standard Limited, being the publisher of the daily Newspaper “ The Standard” published
under a banner headline on the front page on 11th February 2011 a caption “UNFIT FOR JUSTICE”
defamed him. The article complained of as reproduced in the plaint reads:

“UNFIT FOR JUSTICE:” “Law Society discredits Kibaki nominee for CJ;” 

“President Kibaki’s nominees for Chief Justice suffered credibility doubts when the Law Society
of Kenya, which is the largest clientele base for the Judiciary discredited him. Justice Alnashir
Visram, whose nomination Kibaki’s allies have attributed to the fact he hails from a minority
group deemed as neutral in Kenya’s turbulent sea of ethnic politics was accused of perjury. LSK
has  written  him  off  as  unfit  to  preside  over  justice.  LSK  revealed  it  filed  a  complaint  in
Parliament accused the proposed Chief Justice of committing perjury in 1999, which they are
now pulling out and dusting to question his integrity.  The umbrella body for Kenya lawyers
yesterday  presented  a  memorandum  of  Parliament’s  Justice  and  Legal  Affairs  Committee
questioning the judge’s professional background. He could replace Chief Justice Evans Gicheru
if Parliament rules out Prime Minister Raila Odinga’s protestation he was not consulted on the



final  list,  and  determines  President  adhered  to  the  Constitution  when  he  picked  the  four
nominees to key constitutional offices.

LSK  told  the  committee  probing  the  nominations  of  Attorney  General,  Director  of  Public
prosecutions and the CJ that Visram swore and signed an affidavit to say he had resigned from a
law firm after it was sued for failing to remit proceeds from the sale of property worth Kshs 14.1
million.

But Justice  Visram called  the Standard newsroom in the evening to dismiss  the allegations
against him, arguing they were meant to derail his candidature for the job. “All these things are
being done to destroy my credibility and ruin my candidature for Chief Justice,” said Visram
who was speaking for the first time since the controversy over his nomination broke out.

He explained the money in question went to the personal account of one of the firm’s partners,
T.G. Bakrania. “The court in 2004-2005 ruled the partnership was not liable for the money, as it
was not issued to the firm,” he explained.

But LSK claims Visram, was not truthful because it is in possession of documents proving the
judge was still  as an employee of the same firm a year later.  They argue Visram, who was
appointed a judge in 2001,  opted to  “resign” from the firm of  Veljee  Devshi  and Bakrania
Advocates after he was listed as a defendant following the accusations they failed to remit the
money from the sale of property. The other defendants in the case were T.G. Bakrania and M.
Rana. “ In the matter the judge has sworn an affidavit to the fact that he resigned as a partner in
the law firm of Messrs Veljee Devshi & Bakrania Advocates on August 1,1998. This contradicts
the declaration accompanying application for practicing certificate for the year 1998 and 1999,
filed with LSK in which the judge stated that he was the employer in the said law firm. Reads
LSK’s memorandum.

LSK says that Visram had informed the court hearing civil case No. 538 of 1999 that he had
resigned from the law firm in 1998, but LSK says in 1999 Visram had applied for a renewal of a
certificate of practice, saying he was an employee of the same firm.

“ That I had joined the partnership on January 1,1996, and resigned as a partner on August1,
1998, and both first and second defendants accepted my resignation and released me from all
obligations and benefits of the partnership as of that date.” Visram said, when he swore an
affidavit dated February 18,2005.

LSK Chief Executive Officer, Apollo Mboya, yesterday said: “ It would not serve the country
right  when  we  have  somebody  who  gives  conflicting  information  in  an  affidavit.  This  is  a
criminal offence and amounts to perjury.”

8. According to the plaintiff’s claim, the aforementioned publication which could also be found in the
defendant’s  online  version  of  the  aforesaid  defendant’s  Newspaper  were exfacie defamatory  of  the
plaintiff to the extent that in their ordinary and natural meaning meant and were understood to mean and
or were intended to mean and or understood to mean that:

a) The plaintiff was unfit to hold his current position and or office serving as an Appeal Court
Judge;

b) The plaintiff was a dishonest person.

c) The plaintiff was a perjurer and liar;

d) The plaintiff was a person who could not be relied upon or trusted;

e) The plaintiff  had committed a criminal offence; the plaintiff  was of low moral standing and



lacked integrity;

f) The plaintiff could not be trusted to pay debts that were allegedly due by or from him.

9.  The  plaintiff  further  averred  that  the  meanings  attributable  to  the  publication  were  false,  had  no
foundation  and  were  published  or  caused  to  be  published  maliciously  by  the  defendant  despite  the
defendant having been informed by the plaintiff the correct position as regards his position vis avis the
then law firm of Veljee Devshi and Bakrania.

10. The plaintiff set out in his pleadings the following as particulars of malice:

a) The defendant  published the defamatory article  in its newspaper edition knowing or having
reason  to  know  that  the  words  complained  of  and  each  of  them  were  false  and  untrue  but
nevertheless published them recklessly without ascertaining whether it was true or false;

b)  The  statements  in  the  said  publications  labeling  of  the  plaintiff  as  ‘not  truthful’,  having
committed ‘perjury’ and ‘criminal offence’ are unfounded accusations made out of spite;

c)  The sensational  manner in  which the publication  of  the article  was headed “ UNFIT FOR
JUSTICE” on the front page of the said newspaper in block capitals was clearly intended to cause
irreparable  damage  to  the  plaintiff  by  discrediting  the  character  of  the  plaintiff  in  the  most
damaging way possible and leaving no room in the minds of the readers of the said publications as
to the character and suitability of the plaintiff for the position he had been nominated to hold as
well as his suitability for the position he currently held.

11. The plaintiff further pleaded that the position he held in the discharge and administration of justice
required a person of unquestionable integrity and moral standing and that his standing also depends on the
perceptions of his professional colleagues, and members of the public at large who appear before him for
the sole purpose of receiving justice.

12. It was also averred that the said publications were calculated to disparage and injure the plaintiff’s
credit, reputation and bring him to public scandal, odium and contempt in his personal capacity and in his
professional standing as a Judge of Appeal and to cast aspersions on his integrity and suitability for the
position in the eyes of the public, his colleagues, members of the legal profession and the general public.

13.  It  was  therefore  averred  that  by the said publication,  the plaintiff’s  reputation  has been severely
damaged,  he  has  suffered  and  continues  to  suffer  discredit  and  negative  public  image  from  his
professional colleagues and members of the public particularly in light of the fact that the said publication
continues to be available through the internet and world wide web for viewing. The plaintiff also pleaded
that he continues to suffer extreme embarrassment, discomfort and distress as a result of the loss of his
reputation. He claimed for aggravated and exemplary damages for reasons that:

a. The defendant was clearly aware that the plaintiff is and was at all material times a Judge of
Appeal in Kenya mandated with the duty and position in which he discharged justice;

b. The defendant, by falsely claiming that the plaintiff was “UNFIT FOR JUSTICE” a “ perjurer’
and that he had “committed a criminal offence’ exercised wanton reckless and was irresponsible in
making such publications while aware of the plaintiff’s positions, duties and offices;

c. The defendant deliberately and or recklessly published the said article despite its knowledge that
the allegations were false or without taking any steps to ascertain whether they were indeed false;

d.  The  defendant  has  failed  and  or  refused  to  substantiate  or  publish  an  apology  of  similar
prominence for the said publications despite having been called upon to do so by the plaintiff and
despite letter of demand being issued.



14.  The  plaintiff  prayed  for  an  apology  and  retraction  of  similar  prominence  as  the  defamatory
publication,  general  damages  for  libel;  aggravated/exemplary  damage  for  libel;  injunctive  order
restraining the defendant from further publishing or causing to be published defamatory words against the
plaintiff; costs of this suit; interest on damages and costs.

The defendant’s pleadings 

15. The defendant entered an appearance through the law firm of Guram and Company Advocates on 8th

March 2012 and filed a defence on 12th April 2012 dated 11th April 2012 admitting that it published the
impugned article entitled “ unfit for justice” on 11th February 2011 but denied that the newspaper had a
wide and extensive circulation online. It also denied that the article was published falsely and maliciously.
The defendant also denied being the author of the impugned article but stated that the reporter thereof Mr
Peter Opiyo believed the same to be true and that the defamation if any was unintentional. The defendant
further pleaded the defence of qualified privilege under Section 7 of the Defamation Act. It denied that
the words published were defamatory of the plaintiff or that they were understood in their ordinary or
natural meaning to mean what was alleged in paragraphs 4 and 5 of the plaint. The defendant further
denied all particulars of malice attributed to it and contended that the publication was fair comment on a
matter of great public importance and public interest. It further denied that the publication was calculated
to disparage or to discredit or damage the plaintiff’s reputation or integrity or that the plaintiff suffered or
continues to suffer any or extreme embarrassment, discomfort or distress as a result of the alleged loss of
reputation; it also denied that the plaintiff was entitled to exemplary or aggravated damages or that he was
injured in his reputation, character and credit. The defendant further faulted the plaintiff for failing to
exercise his right under Section 7 of the Defamation Act.

Evidence for the plaintiff

16. The plaintiff testified as PW2 and called one witness PW1 Mr Justus Ambutsi Wabuyabo who is the
General  Manager,  Corporate  and  Legal  Services  at  the  National  Water  Conservation  and  Pipeline
Corporation,  Nairobi. PW1 testified that he had recorded his witness statement on 6th February 2012
which he adopted as his evidence in Chief. Mr Wabuyabo testified that he was an advocate of the High
Court of Kenya and that the plaintiff was well known to him. That before the publication of the impugned
article,  he was a pupil  at  the firm of Mohamed and Madhani Advocates and that the plaintiff  was a
consultant in that office while the witness was assigned to work under the plaintiff . That at that time, the
plaintiff was a Commissioner of Assize and was very professional; a mentor; kind and with high integrity.
PW1 also testified that he knew the plaintiff’s wife who used to visit the said office and that he admired
the plaintiff and held him in high esteem.

17. PW1 testified that he read the Standard Newspaper of 11th February 2011 while driving to work on
the material day so he purchased it and on reading it, he was shocked and thought that he must have been
deceived of the person of the plaintiff that he knew very well. He developed mixed feelings about the
plain tiff and thought that the plaintiff must have been a very dishonest person who had portrayed an
image that was not his. PW1 stated that he avoided talking to the plaintiff. He stated that his family and
friends knew that PW1 held the plaintiff in high esteem and spoke highly of him hence, PW1 had to avoid
associating with the plaintiff and only read his judgments and would therefore occasionally call and talk
to him after 2 to 3 months.

18. The witness also testified that before the impugned publication, the plaintiff had been nominated to
serve as the Chief Justice and PW1 send the plaintiff a congratulatory message.PW1 further stated in his
evidence that even after leaving the firm of Mohamed & Madhani in 2001 after securing a full time job,
he remained in touch with the plaintiff and continued to seek his counsel. However, when he read the
impugned publication, he understood it to mean that the plaintiff was not fit to hold the position of Chief
Justice of Kenya or any other position that involved the administration of justice; that he was unfit to hold
his current position of Judge of the Court of Appeal; he was a dishonest person; he was a perjurer and a
liar; he was a person who could not be relied on or trusted; he had committed a criminal offence; he was
of low moral standing and lacked integrity; and he could not be trusted to pay his debts.



19. Pw 1 stated that he lost respect for the plaintiff after reading the article but after discussing the issue
with the plaintiff , he learnt that the plaintiff could not have lied under oath, that he had committed no
criminal offence and that he was, in fact a target of a vicious political agenda, all intended to hurt his
reputation, to prevent him from being appointed as the Chief Justice of Kenya. The witness therefore
offered to testify on behalf of the plaintiff, to tell the truth of how and what he knew the plaintiff to be.

20. On being cross examined by Mr R. Billing counsel for the defendant, the witness stated that he was
admitted to the bar in 2001 and reiterated that he had been a pupil in the law firm of Mohammed &
Madhani Advocates, upon joining them in March 1999 and that the plaintiff joined the law firm not long
after the witness joining it as a pupil.

21. PW1 responded that on reading the article, he was shocked to learn about issues such as failure to pay
debts by the plaintiff, being of double standards; taking out a practicing certificate. He responded that he
did not contact the plaintiff immediately because he felt cheated and also thought that the plaintiff must
have been distressed so he thought calling him would have been like laughing at him and therefore only
called him after a while. PW1 also responded that the plaintiff did clarify to PW1 the issues raised in the
publication. He also responded that he changed his perception of the plaintiff after the clarifications and
now holds him in better esteem as before.

22. On being cross examined further, PW1 denied that he was aware that the publication was pursuant to
a report made by Law Society of Kenya to the Parliamentary Committee on Administration of Justice and
Labour and stated that  he was seeing the report  for the first  time.  PW1 also maintained that  he got
detached from the judge for some time after the impugned publication although he had been very excited
about his nomination earlier on and that he did inform his peers that he had close association with the
nominated Judge. However, that after reading the publication, he got confused and did not know how to
relate with the Judge.

23. PW1 also stated that he was aware that the plaintiff’s nomination was later rejected by parliament and
the process of recruiting a Chief Justice was restarted. He denied being in a position to tell whether the
publication had an influence on the plaintiff’s  rejection  as the Chief  Justice but  maintained that  that
perception counts. PW1 maintained that the article dented the plaintiff’s image but that they speak once in
a while since the plaintiff mentored him.

24. In re-examination by Mr Kiragu, PW1 stated that the big headline of the publication was “ unfit for
justice” with the plaintiff’s picture prominently displayed and that his view was that the person whose
picture was displayed was unsuitable to be the Chief Justice of Kenya. He further stated that as the Chief
Justice  is  the  epitome  of  justice.  PW1 denied  seeing  any  mention  of  the  plaintiff’s  integrity  in  the
judgment by Justice Musinga, which only concerned the process of nomination of the Chief Justice.

25. The plaintiff took an oath and testified as PW2 and stated that he was a serving Judge of the Court of
Appeal. He relied on his witness statement recorded on 3rd February 2012; the evidence of PW1 and
sought to rely on the written witness statement of Mr Akber Esmail recorded on 5 th February 2012 as his
evidence in chief.

26.  The  plaintiff  testified  that  he  learnt  of  the  offending  publication  a  day  before  it  was  officially
published. That on the previous day of 10th February, 2011 at 6.00pm, Honourable Justice Lenaola of the
High Court called and informed the plaintiff that he had information that the defendant was contemplating
publishing a front page about the plaintiff which publication was going to be damaging to him. That the
plaintiff was shocked on receipt of that information. Honourable Lenaola J gave him the contacts of Mr
Agina and the plaintiff called the said Mr Agina who appeared disinterested and in a hurry. Mr Agina told
the plaintiff that there was to be a story that the plaintiff had lied under oath and that he had been accused
of  perjury  and  of  committing  a  criminal  offence.  That  the  plaintiff  requested  that  he  be  given  an
opportunity to give his response to the allegations leveled against him since the information was false and
urged the said Mr Agina not to publish the false allegations and instead go to the plaintiff’s chambers the
following day for one hour and get the side of the story by the plaintiff before publishing , even if it was
on a Saturday.



27. The plaintiff testified that to his dismay, the defendant published the impugned story the following
day, authored by Mr Peter Opiyo before speaking to the plaintiff to get his side of story. The plaintiff
stated that the basis of the claim that he lied on oath is his application for a practicing certificate to the
Law Society of Kenya 1998. That in 1999 he also applied for a practicing certificate which was lodged
towards the end of 1998 in December. That he resigned from the law firm of Veljee Devshi & Bakrania
Advocates where he worked on 1st August 1998 and issued notice of resignation dated 31st July 1998 to
the said law firm as a partner and a notice of change to the Registrar General was send duly signed by all
the partners continuing and retiring. It is dated 10th November 1998.

28. The plaintiff further testified that he had in 1997(page 21 of his documents) made an application for a
practicing certificate for the year 1998 and continued practicing at the same law firm as an associate/
employee and that he only left the firm on 1st August 1999. Further, that on 6th August 1999 he notified
the Law Society of Kenya that with effect from 1st August 1999 he was no longer with the law firm of
Veljee Devshi & Bakrania, but that he had joined Mohamed Madhani & Company Advocates. According
to the plaintiff, he could not therefore have sworn a false affidavit as he had only resigned as a partner
from the firm of Veljee Devshi & Bakrania but remained in the same firm as an employee.

29. That he tried to give to Mr Agina the above facts but that the latter seemed not interested by the
plaintiff’s  concerns  and  explanation  so,  on  the  following  morning  he  saw  the  offending  story  and
horrendous publication was splashed all over the Standard Newspaper when newspapers were brought to
him. The plaintiff testified that he felt shuttered by the impugned publication. That that was the lowest
moment in his life because the defendant had published lies that were malicious concerning him and only
intended to kill his nomination as Chief Justice and that he firmly believes that that publication did kill his
prospects of becoming a Chief Justice.

30. The plaintiff emotionally testified that he has spend all his life building his reputation yet by a stroke
of  a  pen  by  the  defendant,  that  reputation  had  been  completely  destroyed.  He  maintained  that  the
publication was actuated by malice because it covered 70% of the front page with the Caption “ UNFIT
FOR JUSTICE” and his photograph. That the captioned heading was a quotation and not a question and
very visible from a distance. That the letters were bold, and could be read 30 feet away, followed by
disturbing words “LSK discredits President’s nominee for Chief Justice.”

31. The plaintiff detailed that the publication set out the substance of why he was discredited. That it
claimed that he had sworn a false affidavit; that he had committed a criminal offence and that he had been
a dishonest person who had not paid a debt so he could not be trusted to pay his debts. He explained that
the issue of client’s money had been resolved vide HCC 538/1999 wherein the ‘client’ claimant lost the
claim against the plaintiff but that the defendant continues to be used by that claimant to intimidate the
plaintiff over the same issue.

32. The plaintiff  further testified that when the said client read the impugned story he sought to file
additional evidence to show that the plaintiff had not resigned as a partner when the money was deposited
in the law firm of Veljee Devshi & Bakrania where he practiced. That nonetheless, the client’s application
in the Appeal No. 9/2007 was dismissed.

33. The plaintiff additionally testified that following the impugned publication, he had a very difficult
time in his life before his family, friends and community as well as colleagues. That he feels embarrassed
as he continues to harbour the feeling that somebody must be thinking about him due to the published lies
which he seeks that this court should vindicate him since it is still online and that when one googles, it
appears.

34. The plaintiff also testified that his job as a judge takes him to other jurisdictions and since the article
is online, it is read widely. He stated that he practiced law in Canada, Pakistan, Uganda, Tanzania and
Kenya and that major corporations were his former clients. He stated that the appointment of the Chief
Justice is  a  question  of great  significance  to a  country therefore  his  nomination  was of great  public
importance but that there was no justification for publication of lies to sell the paper for profit to ruin his
reputation, which act by the defendant he considered morally and ethically unacceptable.



35. According to the plaintiff the publication was not fair comment because it was pure lies. He also
stated that the publication was later repeated after about a year as an editorial, even after his advocate had
written to the defendant. That the editorial was on 21st September 2012 by the editor giving an opinion
with serious conclusions, that the plaintiff was unfit for justice. The plaintiff prayed for judgment in his
favour as prayed in the plaint. He produced a bundle of documents filed on 9th February 2012 as his
exhibit 1, which included the impugned publication, the editorial, Sunday Nation Review for April 17 th

2011, his affidavit sworn on 18th February, 2005 in HCC 538 OF 1999(OS) , copy of demand Notice date
8th June  2100,  letter  dated  13th jUne2011  from  the  defendant  acknowledging  demand  notice  and
supplementary bundle filed on 27th September 2012 as PEX 2 containing the Standard digital News Web
page print out of 11th February, 2011; statement of Akber Ismail filed on 9th February 2012 as PEX 4.

36. In cross examination by Mr R. Billing counsel for the defendant, the plaintiff responded, maintaining
that he had read the whole article with a screaming headline which was very offensive. He stated that he
had since learnt that the publication emanated from Law Society of Kenya but that then, he was no aware.
He maintained that he had, prior to the publication, spoken to Mr Ben Agina who explained to him that
the main complaint was perjury in that he had lied on oath and that he had committed a criminal offence.
The plaintiff further maintained that he had implored the said Agina to get the plaintiff’s side of the story
and withhold the intended publication and Mr Agina promised to see the plaintiff the following morning.
Referring to the sentence beneath the title “ unfit for justice” the plaintiff stated that it was only part of the
reservation he had given to Mr Agina who did not get the plaintiff’s whole story. However, he maintained
that the story distorted the reservation as he was not given a right of reply and neither did the defendant
verify the truth of the facts.

37. The plaintiff reiterated his evidence in chief on his status at his former law firm subject matter of the
false allegations against him and revealed that he chose to resign from the partnership when he realized
that one of the partners was trading with clients’ money. He also maintained that the client’s suit against
him and the other two former partners was dismissed against him but that the court found Mr Bakrania
liable.

38. The plaintiff  maintained that the article  was malicious as it never touched the nomination of Mr
Kilukumi and the Attorney General. He stated that although his performance as the Judge of Appeal had
not been affected by the publication, but that he was embarrassed and nervous about the publications
concerning him. He also stated that he had not called many witnesses because the evidence was all the
same. He stated that when the Judicial Service Commission called him for the interview OF Chief Justice
after he applied, he was asked about the article in the Standard which was in the minds of his interviewers
and that he believed his rejection was influenced by the publication since he was the only candidate with
such heavy baggage of the story in the Standard.

39. The plaintiff denied that anybody had refused him to hear their cases but stated that litigants had no
choice of which judges should hear their  cases. He stated that  his reputation is  tainted among many
people including those he meets in social places and mosques. That he has a feeling that when they see
him, they question his integrity which no money can compensate. He maintained that the defendant was
the right party to be sued and that if it feels it got the published information from the Law Society of
Kenya then it should enjoin the Law Society of Kenya and Mr Apollo Mboya who were the source of the
information that was never verified. The plaintiff maintained that the defendant should have waited until
after receiving the side of the plaintiff’s story and verified the information before publishing it.

40. In re-examination by Mr Kiragu, the plaintiff stated that he is the one who contacted the defendant on
the allegations and explained to Mr Agina that he could prove that there was no perjury but that he never
received any response to that denial. He also stated that Mr Agina made him believe that he could go for
the plaintiff’s story the following morning but never turned up. Further, that the purported Law Society of
Kenya report  was  not  signed and does  not  show the author  hence  the  only  authentic  source  of  the
publication is the defendant.

41. The plaintiff denied ever contradicting himself in his affidavit concerning his status at the law firm of



Veljee Devshi & Bakrania Advocates. He maintained that the publication was malicious and for profit,
not made as a public duty. He stated that when he applied for Chief Justice’s position after is nomination
was withdrawn, the interview panel focused on the article by the defendant saying that even if it was
false, perception is what counts hence he believed that that was the major impediment to his nomination
by Judicial Service Commission to the position of Chief Justice.

Evidence for the defendant

42. The defendant called DW1 Mr Peter Opiyo who testified that he was a Communications practitioner
for the Auditor General and that in 2006 he worked for the Standard as a reporter writing on politics
hence he was familiar with the case. He relied on his witness statement recorded on 10th February 2012
adopted as his evidence in chief.

43. DW1 stated that he is the one who authored the impugned article and that he did so because he was
under a duty to inform the public as the matter generated a lot of public interest being a current issue
touching on the new Constitution.

44. According to DW1, he was instructed by his News Editor to collect some documents from the Law
Society of Kenya concerning nomination of the Chief Justice and 2 others. He went and collected the said
documents from the Law Society of Kenya’s Chief Executive Officer Mr Apollo Mboya.

45. That he spend some time with Mr Mboya seeking clarification and after collecting the documents he
returned to the defendant’s offices and briefed Ben Agina who authorized him(DW1) to write the story
based on those documents. DW1also testified that he discussed with the News Editor on the need to get in
touch with the plaintiff to clarify the issues in the documents before the story could be published and left
the matter with the editors to contact the plaintiff.  That he was however not privy to the discussions
between  Mr  Agina  and  the  plaintiff  but  that  comments  from  the  plaintiff  were  sought  before  the
publication was done. DW1 also stated that in any event, the publication also concerned the nomination
of 4 other public officers thus the Attorney General, Director of Public Prosecutions and the Controller of
Budget. DW1 denied defaming the plaintiff and maintained that the article did not cover him alone and
that  after  all  he  is  still  a  serving Judge of  the Appellate  Court.  He also denied that  the  article  was
responsible  for  the  plaintiff  losing  the  opportunity  to  be  the  next  Chief  Justice  because  Honourable
Musinga J and Parliament had already nullified the nominations by the president which issues were in the
public domain and further that in any event, the report given on the plaintiff is consistent with the article
published.  DW1 maintained that  the article  was not  authored maliciously because it  was based on a
document presented to Parliament by the Lawyers’ Bar Association and that he had no personal motive or
anything personal against the plaintiff and neither was his then employer the standard malicious.

46. According to DW1, this was the first constitutional process which generated public interest so he had
a duty to write the story and that the tag “unfit for justice” was not a direct attack on the Judge’s person
since the report by Law Society of Kenya to Parliament has not been disowned.

47. In cross examination by Mr Kiragu counsel for the plaintiff, DW1 stated that he is a holder of Masters
Degree in Mass Communication and has been a practitioner since 2006. That he left the standard in 2013
and worked at  World Vision  as  Communications  Officer.  He stated  that  at  the  material  time of  the
impugned publications, he was a Senior Reporter and confirmed that indeed he authored the article in
issue. He stated that the title (heading) of the article was given by the Editors and not him; although he
did not know which particular editor designed the headline. When shown the plaintiff’s exhibits which
included - declaration in support of an application for practicing certificate for 1999 and notice to change
of particulars to the Registrar, DW`1 stated that the contradictions in the documents was the time of
resignation  and the  time  the  plaintiff  applied  for  the  practicing  certificate.  According to  DW1, Law
Society  of  Kenya’s  position  was  the  true  position  of  the  matter.  He  maintained  that  he  knew  the
difference between a partner and an employee of a firm but that the contradiction was that of ceasing to
be an employer and remaining as an employee in the same firm. DW1 also stated that Mr Apollo Mboya
gave him an overview of the documents submitted to the Parliamentary Committee. He also stated that
part of the publication quoted Mr Mboya verbatim. DW1 stated that he did not interview the plaintiff



because he had no time to do so but that the Editors were to get the plaintiff’s side of the story. He stated
that  the  Chief  Justice  position  was  the  most  prominent  hence  they  did  not  give  prominence  to  Mr
Kilukumi who was also mentioned by the article.

48. Mr Opiyo also stated that he did not know that an allegation of commission of a criminal offence is a
serious allegation. He conceded that the Standard is a widely published newspaper and that it is online.
He denied knowing the person who authored the article  of 21st September 2012 calling the plaintiff
“some  chap.’ He  denied  being  reckless  and  maintained  that  based  on  the  documents  submitted  to
Parliament by the Law Society of Kenya there were contradictions and that since the plaintiff was given
the opportunity to respond, DW1’s publication did not wrong the plaintiff.

49. In re-examination by Mr R. Billing, DW 1 maintained that the document which was the source of the
article was given to him by Mr Apollo Mboya of the Law Society of Kenya and that he simply refereed to
the Law Society of Kenya’s allegations in the said article against the plaintiff. That he understood the
contradictions  in  the  documents  after  Mr  Apollo  Mboya  took him through the  documents  including
application for practicing certificates by the plaintiff. He also stated that he saw alterations to the Notice
of change to the Registrar General. He stated that he investigated before publishing the story hence he
was not reckless and maintained that the plaintiff was given an opportunity to respond.

50. Further, that it  is one editor who gave the title.  He also stated that he gave equal space to other
individuals. He denied defaming the plaintiff who was still a serving Court of Appeal Judge.

51. On being asked by the court whether the publication came before or after Parliament and the Court
had deliberated on the same issues, DW1 stated that at the time of the publication, the court had ruled on
the nomination process but that Parliament had not finalized on the deliberations.

submissions

52.  At  the  close  of  the  defence  case,  parties  agreed to  file  and to  avail  soft  copies  of  their  written
submissions as well. The matter was slated for mention on 28th January 2016 nearly two months to allow
the filing and exchange of the written submissions. On 28th January 2016 when the matter came up for
mention, only the plaintiff’s counsel had filed and served his written submissions upon the defendant’s
counsel. The defence counsel Mr R. Billing asked for 4 weeks to file his client’s submissions and serve.
The court granted 21 days to the defendant’s counsel to file and serve submissions on the plaintiff’s
counsel with corresponding leave of 7 days to the plaintiff to file further submissions in response if need
be but by 29th February 2016 no such submissions had been filed by the defendant’s counsel. Instead Mr
R. Billing explained to court that he needed 14 more days to comply since he had difficulties getting
instructions from his client. The court exercised its discretion and granted 14 more days to the defendant’s
counsel to file and serve submissions and fixed the matter for further mention on 23rd March 2016. On the
latter date, the defendant’s counsel had not complied and he sought 7 more days to comply. The court
after hearing objections from the plaintiff’s counsel exercised its discretion and granted the defendant
extension of time until 24th March 2016 to file by which date, there was no compliance, with Mr R.
Biling expressing his frustrations with his client, the defendant, while trying to get instructions in the
matter. The court set a date for judgment on 5th July 2016 and also extended time for the defendant to
have such submissions if any filed and served within 14 days if they so wished.

53. To date, even after the judgment date of 5th July 2016 was rescheduled, as I write this judgment, no
such submissions have been filed. Nonetheless, I must make it clear that submissions are not evidence
and  this  court  could  as  well  have  proceeded  to  write  and deliver  the  judgment  herein  without  any
submissions from either side, sine a judgment must be based on the pleadings and evidence adduced
before the court.

54. In support of the pleadings and evidence adduced on record, the plaintiff through his counsel filed
submissions dated 24th December 2015 on 30th December 2015 providing a summary of the pleadings
and evidence adduced by both parties and framing 5 issues for determination namely:



a) Whether the words complained of were defamatory.

b) Whether the publication of the words complained of was malicious ? If so, are the pleaded
defences available to the defendant?

c)  Whether,  as  a  consequence  of  publication,  the  plaintiff’s  reputation  was  ruined  and  what
damages are available to him?

d) Is the plaintiff entitled to damages, if so what damage are available to him?

e) Who should bear costs?

55. On the first issue of whether the words complained of were defamatory? The plaintiff’s counsel cited
Clerk & Lindsel on Torts 20th Edition, Sweet and Maxwell 1998 at page 1093 that the law protects
every person’s right to possess a good name and a person who communicates to a third party a matter
which is untrue is guilty of a legal wrong and the remedy is a claim for defamation.

56. The plaintiff’s counsel submitted that the words complained of in the publication were defamatory of
the  plaintiff  in  that  they were false;  were communicated  to  at  least  one other  person other  than the
plaintiff himself; tended to lower or actually lowered the reputation and character of the plaintiff in the
eyes of the right thinking members of the society and that the words actually referred to the plaintiff .
Reliance was placed on Daniel Kaimasach V Kalamka Ltd & Another [2005] e KLR and Gatley on
libel  and  slander  11th Edition  Sweet  and  Maxwell  1998  page  11 on  what  elements  constitute
defamation.

57. According to the plaintiff’s counsel, the publication was false in that there were no contradictions in
the plaintiff’s deposition when applying for a practicing certificate that he had resigned as a partner from
1st August 1998 and when he swore an affidavit in a civil suit wherein he had been sued jointly with the
partners of that firm of Veljee Devshi & Bakrania Advocates; yet the defendant’s witness DW1 insisted
in his evidence that the plaintiff gave contradictory and conflicting facts on oath and that he maintained
that the correct position was as stated by the Law Society of Kenya in the report to the Parliamentary
Committee. It was further submitted that the testimony of the plaintiff was coherent and supported by the
finding of the Honourable Ransley J in HCC 538 of 1999 that the plaintiff was NOT liable for the monies
paid  to  the  firm of  Veljee  Devshi  & Bakrania  Advocates  by the client/claimant  as  the plaintiff  had
resigned from the partnership of that firm on 1st August 1998; and as confirmed by the decision in the
Court of Appeal Civ App.Nai. 9/2007 Dr Vijay Kumar Saidha & Another Vs Alnashir Visram & 2
Others where the Court of Appeal stated that:

“ In the application for 1998 practicing certificate,  the third respondent is  shown as having
stated in paragraph 2(9) thereof that my place of business is Veljee Devshi & Bakrania (firm) in
the one for 1999 the same information is given except at the end of the firm name it has the
term’(employer)’.  We  agree  with  Mr  Esmail  that  the  first  application  shows  that  the  1st

respondent  was  a  partner  in  the  firm while  the  second  one shows  him as  having  been an
employee of the firm. The issue in this case is whether or not the third respondent was a partner
in the firm in September 1998 when the appellants allegedly paid money claimed in the suit to
the firm. The trial judge found as a fact that the third respondent resigned from being a partner
with effect 1st August 1998.”

58.  The plaintiff’s  counsel  urged this  court  to  find  that  the  above ruling  of  the  Court  of  Appeal  is
admissible and conclusive proof of the facts as testified by the plaintiff concerning his status at the firm of
Veljee  Devshi  &  Bakrania  Advocates  as  at  the  1st August  1998  and  hence  the  publication  by  the
defendant was false.

59.  The plaintiff’s  counsel  further  submitted  that  there  was no denial  that  the impugned article  was
published by the defendant to the whole world as authored and conceded by DW1 Mr Peter Opiyo and as



read by PW1 Mr Justus Ambutsi Wabuyabo & Mr Akber Esmail among others. Counsel for the plaintiff
maintained that the caption “ unfit for justice” labeled the plaintiff as ‘ not truthful’, as a person who had
committed  perjury”  and  a  ‘criminal  offence”  and  that  the  words  used  in  their  natural  and  ordinary
meaning portrays the plaintiff as a dishonest person, a liar and perjurer, a criminal and unfit to hold his
current position or any other office in the judiciary; a person of low moral standing, lacks integrity and
thrives on untrustworthiness.

60. Further, it was submitted that the words as published portrayed the plaintiff as an unethical person, a
criminal, unprofessional and unscrupulous who lacks integrity and therefore not fit to serve as a Judge of
the Court of Appeal. The plaintiff’s counsel urged the court to consider the evidence of Esmail Akber as
unrebutted since the defendant’s counsel did not find it necessary to cross examine him hence, he did not
have to come and testify and to find the evidence of PW 1 Justus Wabuyabo credible and showing that the
plaintiff was a person of high integrity and that by the impugned publication, the plaintiff’s reputation
was lowered in the estimation of the right thinking members of the society. It was also submitted that the
effect  of  the  publication  was  severe  considering  the  public  office  held  by  the  plaintiff  and  the
requirements of Chapter 6 of the Constitution on leadership and integrity.

61. The plaintiff’s counsel reiterated that judges have nothing except their reputation which is an integral
and important part of the dignity of an individual and once besmirched, by unfounded allegations, it is
damaged forever as was held in Nation Media Group Limited & 2 Others V John Joseph Kamotho &
3 Others [2010] e KLR.

62. It was further submitted on behalf of the plaintiff that there was no justification for the defendant to
publish the offending words prominently with the title  “ unfit for justice” and that neither was there
justification for the defendant to state that the affidavit sworn by the plaintiff contradicted what he had
stated in his declaration accompanying the plaintiff’s practicing certificates for the years 1998 and 1999
when there was no such contradiction; which led to the plaintiff being asked questions concerning the
publication  when  he  appeared  before  an  interview  before  the  Judicial  Service  Commission  for  the
position of Chief Justice, and that the plaintiff believed that the words in the article largely contributed to
his performance before the Judicial Service Commission.

63. It was further submitted that the defendant’s suggestion that itis not liable for defamation because it
received the published information from the Law Society of Kenya cannot be correct as was held in
Stanbic Bank Limited V Stephen Mutoro and 2 Others (for CoFEK) [2015] e KLR that a defendant
is taken to have assumed responsibility of what is libelous; and Safaricom Limited V Porting Access
Kenya Ltd [2011] e KLR where the court clarified that the republication of a rumour is libel itself.
Further, that republication of libel is a new libel and, if committed by different persons, each one is liable
as if the defamatory statement had originated from him. In this case, it was submitted that the defendant
would still be liable for defamation even assuming that they received the untrue information from the
Law Society of Kenya as alleged.

64. On the second issue of whether the publication was malicious, the plaintiff’s counsel maintained that
the publication was actuated by malice and that therefore the defences of qualified privilege and fair
comment on a matter of public interest are not available to the defendant. Reliance was placed on Stanbic
Bank Limited V Stephen Mutoro  & 2 Others (supra) citing with approval the decision in  Phineas
Nyagah V Gitobu Imanyara [2013] e KLR where it was held that:

“ Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used is utterly beyond
or disproportionate to the facts. That may lead to an inference of malice…….malice may also be
inferred from the relations between the parties. The failure to inquire into the facts is a fact from
which inference of malice may properly be drawn.”

65. The plaintiff’s counsel also relied on  Dorcas Florence Kombo V Royal Media Services Limited
(2014) e KLR where the court held that malice will exist if the language used is utterly beyond the facts
or where the mode of publication and dissemination of the statement is wider than is necessary; and that
malice can appear from the relationship between the parties before or after the publication or from the



conduct  of  the  defendant  in  the  course  of  proceedings.  Further  reliance  was  placed  on  the  Dorcas
Florence Kombo (supra) case that malice will be inferred where the defendant insists on the defence of
justification at the trial without making an attempt to prove it.

66. In the instant case, it was submitted that the conduct of the defendant prior to the publication of the
offending words show that the publication was actuated by malice and that the fact that none of the
defendant’s editors testified should be used to draw an inference that their testimony would be advanced
to the defendant’s case. It was submitted that the plaintiff having spoken to Mr Agina the editor before the
publication,  and the  latter  having  assured  the  plaintiff  that  he  would  go to  the  plaintiff’s  office  the
following morning to get the whole story on the allegations; yet went ahead to publish he article without
giving he plaintiff an opportunity to give his side of the story, showed deceit, misrepresentation and spite
on the part of the defendant towards the plaintiff.

67.  Further,  it  was  submitted  that  the  defendant’s  failure  to  counter  check  the  truthfulness  of  the
information received from the Law Society of Kenya showed recklessness and malice on its part.

68. Further malice was said to be in existence following the publication on 11 th September 2-011 by the
defendant  in  an  editorial  article  that  referred  to  the  plaintiff  as  “….some  chap”  called  Alnashir
Visram……..” yet referring to Kioko Kilukumi as “a respected lawyer” which according to the plaintiff
was spiteful of the plaintiff Judge of the Court of Appeal.

69. The plaintiff’s counsel further submitted that the conduct of DW1 showed malice. That the seasoned
journalist who nonetheless does not know whether it is a serious thing to say that a judge has committed a
criminal offence, was an insult to the plaintiff and his office. Further, that the witness appeared rude and
reckless when he responded that it was not his responsibility to decide how the title of the article would
look like.

70.  The  plaintiff’s  counsel  urged  the  court  to  consider  the  magnitude  of  the  publication  and  how
sensational it was which is a calculated move to malign and damage the plaintiff’s character and meant to
ensure that he does not get the position of the Chief Justice.

71. On the plea of fair comment on a matter of public interest and of qualified privilege, reliance was
placed on  Dorcas Florence Kombo (supra) case that the two defences could only be available to the
defendant if the facts relied on were true which is not the case here. Reliance was placed on Article 33 of
the Constitution and the decision in John Kamau Mbugua V Standard Limited & Another [2015] e
KLR where this court held that the right to freedom of expression and information by the media must be
regulated to the extent that in the exercise of that right, the media respects the rights and reputation of
others and that they do not violate the rights and freedoms of others. It was therefore submitted that the
defendant owed a duty of care to respect and protect the dignity and reputation of the plaintiff, and having
breached that duty by the offending publication, it ought not to be allowed to feign the defences of fair
comment and qualified privilege. Further, that no public interest can be pleaded of maters which are false
and injurious to the dignity and reputation of others as is the case here.

72. On the issue of whether the plaintiff was entitled to damages and if so, how much, the plaintiff relied
on the case of Francis Xavier Ole Kaparo V Standard Limited & 3 Others [2010] e KLR where the
court held that where a plaintiff’s reputation and dignity are injured, he is entitled to general, exemplary
and aggravated damages to vindicate him to the public and to console him for the wrong done. Further
reliance was placed on Section 16A of the Defamation Act which obliges the court to assess an amount of
damages as it may deem fit. The plaintiff urged the court to apply the principles set out in  Gicheru V
Morton & Another as applied in  Samuel Ndungu Mukunya V Nation Media & Another [2015] e
KLR in arriving at the damages due to the plaintiff, commensurate with the distress, hurt and humiliation
that the defamatory publication caused him, considering the extent of the publication as it can still be
accessed  through  www.standard media.co.ke/-headlines.ph-unfit  –  for  –just…….!  and  that  therefore
aggravated and exemplary damages are merited, based on the decision in Kipyator Nicholas Biwott V
Dr. Ian West & Another [2000] e KLR where the court awarded exemplary damages because it was
satisfied that the defendant’s conduct was calculated to make some profits for the defendant which would

http://www.standard/


have exceeded the compensation payable to the plaintiff.

73. On what appropriate damages the plaintiff would be entitled to, the plaintiff’s counsel relied on John
V MGN Limited [1996] ALL ER 35 page 47 where  it  was  held  that  in  assessing  the  appropriate
damages for injury to reputation, the most important factor is gravity of the libel. It was submitted that in
this case, the libel touched on the integrity, honour, and professional reputation of the plaintiff who is a
sitting judge of the Court of Appeal who had been nominated to the position of the Chief Justice hence
higher level of damages should be awarded. More reliance was placed on the decision in the cases of
Samuel Ndungu Mukunya Vs National Media Group Limited & Another [2015]eKLR and David
Kipkurgat & Another V Peter Okebe Pango CA 68 of 2004 where the Court of Appeal held that in
assessing damages, comparable injuries shall, as far as possible be compensated by comparable awards
keeping in mind the correct level of awards in similar cases. The plaintiff’s counsel also cited Standard
Ltd V GN Kagia t/a Kagia & Company Advocates [2003] e KLR where the court held that there is
need to have regard to comparables even in terms of the standing of the libeled person because both the
law and level of awards must be certain and predictable.

74. The plaintiff’s counsel then proceeded to provide several decisions ( 8 in number) where the courts
made awards for damage for libel these are:

a) Amritlal Bhagwanji Shah Vs Standard Limited & another CC 1073/2004 where he plaintiff , a
retired Court of Appeal Judge was awarded shs 6,000,000 general damages and shs 1,000,000
exemplary damages in 2008;

b) Johnson Evan Gicheru V Andrew Morton & Another [2003] e KLR the Court of  Appeal
awarded a Judge of Appeal a composite award of shs 6,000,000;

c) Kalya & Another V Standard Ltd [2002] 2 KLR Tunya J awarded an Eldoret prominent lawyer
shs  9,000,000 general  damages  aggravated  damages  2 million  and shs  300,000 in lieu  of  an
apology;

d) John Joseph Kamotho & 3 Others V Nation Media Group Limited & 2 Others, the plaintiff
was  awarded  shs  6,000,000  general  damages  and  shs  1,000,000  aggravated  damages  to  a
prominent politician and Cabinet Minister which award was upheld on appeal;

e) Charles Kariuki T/A Charles Kariuki & Company Advocates cited in  Ole Kaparo (supra)
case, an award of shs 10,000 was made in favour of an advocate of the High Court of Kenya;

f) Francis Xavier Ole Kaparo V Standard Limited & 3 Others (supra) shs 15,000,000 general
damages  and  shs  2,000,000  exemplary  damages  were  awarded  to  a  Speaker  of  the  National
Assembly.

g)  Eric Gor Sungu V George Oraro [2014] e KLR where the Court of Appeal awarded shs 4
million aggravated damages where there was no remorse on the part of the defendant even when it
transpired that the statement was false and he persisted in his statement throughout the trial.

h) Samuel Ndung’u Mukunya V Nation Media Group Ltd & Another [2015] e KLR where the
court  awarded  shs  20,000,000  inclusive  of  general  damages  for  defamation  of  character,
exemplary damages and damages in lieu of an apology to a sitting Judge of the Environment and
Land Court who had been defamed while he was a practicing advocate and had retired as Judge of
the Interim Independent Constitution Dispute Resolution Court (IICDRC) .

75.  In  the  instant  case,  the  plaintiff  prayed  that  having  regard  to  all  the  evidence,  submissions,
circumstances  of  this  case  and  case  law,  an  award  of  shs  20,000,000  general  damages;  4  million
aggravated  damages  should  be  awarded;  shs  2  million  in  lieu  of  the  apology  or  a  tender  of  an
unconditional apology in equal measure of size and prominence as the published article impugned herein;
and 2 million exemplary damages. He also prayed for an injunction. The plaintiff also prayed for costs of



the suit.

Determination

76. I have carefully considered the pleadings, evidence and submissions in this matter as supported by
case law and statute law. In my humble view, the following issues arise for determination in this matter:

a) Whether  the words complained of  in  the  published article  are defamatory  of  the  plaintiff’s
character and reputation;

b) Whether the publication was actuated by malice;

c) Whether there is substance in the defences of fair comment in the matter of public interest and
qualified privilege; 

d) Whether the plaintiff is entitled to an apology as prayed

e) Whether the plaintiff is entitled to an injunction

f) Whether the plaintiff is entitled to damages and if so, how much.

g) What orders should this court make.

h) Who should bear the costs of the suit herein.

77.  On the  first  issue of  whether  the  published article  is  defamatory  of  the plaintiff’s  character  and
reputation,  it  is  important  to  appreciate  that  defamation  is  a  common law tort  which reflects  a  long
standing interest  in protecting people's reputation.  In the ninth century, the reputation was considered
such  a  valuable  asset  that  the  Laws  of  Alfred  the  Great  provided  that  public  slander  was  “  to  be
compensated with no lighter a penalty than the cutting off of a slanderer’s tongue.” However, with time,
the remedies became less severe with courts struggling to find a reasonable balance between protecting
one's reputation and protecting free speech, which in our case is protected under the provisions of Articles
33,34, 35 of the Constitution of Kenya, 2010, as well as the penal Code.That freedom of speech must,
however  be  balanced  with  Article  28  of  the  Constitution  which  obliges  the  respect,  promotion  and
protection  of  every  person’s  inherent  dignity.  In  addition,  Article  33  of  the  Constitution,  besides
guaranteeing the freedom of free speech, provides limitations for such freedom.

78. Regarding the freedom and right to access information and freedom of expression,Lord Denning MR
had this to say in the case of Frazer Vs Evans & Others :[1969] ALL ER 6:

“ The right of speech is one which it is for the public interest that individuals should possess,
and indeed, that they should exercise without impediment, so long as no wrongful act is done;
and unless an alleged libel is untrue, there is no wrong committed.”

79. And on the person’s right to protection of character and reputation, William Shakespeare’s words are
instructive:

“Lago: Good name in a man or woman, dear my Lord, is the immediate jewel of their souls.
Who steals my purse steals trash; it’s something, nothing; Twas mine, tis his, and has been slave
to thousands; But he that filches from me my good name robs me of that which not enriches
him; And makes me poor indeed.” (Othello Act 3 Scene 3,155-16).

80. In Kenya, the freedom of expression is guaranteed under Article 33 of the Constitution that “ Every
person has a right  to  freedom of  expression,  which includes  freedom to  seek,  receive  and impart
information or ideas.” Freedom of the Media is also guaranteed under Article 34 of the Constitution. It
provides: “ Freedom and independence of electronic, print and all other types of media is guaranteed,



but does not extend to any expression specifies in Article 33 (2) limits that freedom of expression which
does not extend to among others, propaganda for war, incitement to violence, hate speech or advocacy
of hatred that constitutes ethic incitement,  vilification of others or incitement to cause harm, or is
based n ay ground of discrimination specified or contemplated in Article 27(4) of the Constitution.
Further, that in the exercise of the right to freedom of expression, every person shall respect the rights
and reputation of others.

81.  It  is  not in  dispute that  the defendant  published the impugned article  in  its  Daily Newspaper  as
claimed by the plaintiff. It is also not in dispute that the publication referred to the plaintiff by name and
picture  which  was  the  headline  for  that  day  the  11th  February,  2011.  To  appreciate  whether  the
publication by the defendant as admitted in its statement of defence and testimony of DW1 is defamatory
of  and concerning the  plaintiff,  it  is  important  to  understand what  defamation  is.  Defamation  is  the
publication of a statement which tends to lower a person’s reputation or character in the estimation of
right thinking members generally and which makes them shun and avoid him. The burden of proof lies on
the  claimant  to  establish  that  the published words  or  statements  as  published of  and concerning the
plaintiff are defamatory of him or her. The claimant must prove, on a balance of probabilities, that the
words complained of were published of and concerning him; that they were published by the defendant;
that they were false; and that they were defamatory in character of the claimant by tending to lower him
in the estimation of right thinking members of the society generally, making them shun or avoid him).
Finally, the claimant must prove that the publication was done with malice( see Wycliffe A. Swanya V
Toyota East Africa Ltd & Another [2009] e KLR.

82. In the instant case, the defendant admitted in defence as pleaded, and by the testimony of DW1 Peter
Opiyo, that it published the article complained of. DW1 conceded that he was the author of the impugned
article. He also admitted that he was then an employee of the defendant as a Senior Reporter when he
wrote the article subject matter of this suit. He is the one who collected the information from the Law
Society of Kenya and wrote the story and gave it to the Editors to give it the befitting title. There is
further no dispute that the publication was on the front page of the defendant’s newspaper, the Standard
on a Friday, and carrying a coloured caption of the plaintiff with the headline “unfit for justice" which
words concerned the plaintiff Alnashir Visram as pictured.

83. What the defendant and its agent/servant, the author of the offending article dispute is the claim by the
plaintiff that the said publication was defamatory of him; or that it was published with malice or intended
to disparage the plaintiffs character and reputation. The defendant also contends that the publication was
done on a qualified privilege and that statements in the article are or amount to fair comment on matters
in the public interest concerning the nomination of the Chief Justice of Kenya at that time.

84. The big question is whether the words as published of and concerning the plaintiff are defamatory of
his character and reputation. A publication is considered to be defamatory of a person’s character and
reputation if it conveys a meaning which is likely to either lower the persons’ reputation in the eyes of
ordinary reasonable members of the community; lead those people to ridicule, avoid or shun or despise
the person; or injure the person’s reputation in business, trade or their profession.

85. It is worth noting that the meaning behind the publication can be implied or express. It all depends on
the context and circumstances of each case. Thus, defamation may arise from the direct meaning of words
used when taken on the face value, through an innuendo from the statement itself, or from an innuendo
based on known facts that are not included in the statement. It is also irrelevant whether the publisher or
author intended to make a defamatory statement of and concerning the plaintiff when he or she published
the defamatory words complained of. The applicable test is an objective test; whether or not the statement
is defamatory is judged against contemporary community standards from the stand point of a reasonable
person.

86. Further, it is important to note that not all criticism or abuse is necessarily defamatory. The main issue
is whether or not the ordinary person would tend to form a significantly lower opinion of the plaintiff
because the plaintiff is the subject of that criticism. In addition, one cannot avoid the publication being
defamatory by reporting something as an allegation which implies that it has not been substantiated. This



is so because statements couched as allegations can be defamatory, where the ordinary person is likely to
conclude  that  there  is  some  factual  basis  to  the  allegations.  The  only  exception  is  for  criminal
proceedings, where, reporting that one has been charged with an alleged offence where such charge exists
will not be seen as a statement that the accused is guilty as ordinary people are assumed to know that the
law presumes innocence until guilt is proved. Lastly, a person libeled need not prove actual financial loss
as a result of the defamatory publication. Libel is actionable perse and therefore damage is presumed.

87. Applying the above tests to this  case,  and in determining whether the impugned publication was
defamatory of the plaintiff, it is important to examine the impugned publication vis avis the claim by the
plaintiff and the defences raised by the defendant in its written statement of defence and the evidence
adduced by DW1 who was the author of the impugned publication.

88.  The Standard Newspaper,  describing  itself  in  the cover  page as  ‘Kenyas’  Bold Newspaper’ for
Friday  February  11,  2011  No.  28754  then  costing  a  sum  of  shs  40.00  only  and  also  found  at
www.standard media.co.ke as given on the body of the said publication, splashes the coloured picture of
the plaintiff Justice Alnashir Visram, clad in his impeccable judicial attire comprising a wig. At the top of
the said Newspaper is  ‘judicial matters’ and a screaming headline for that day  ‘ Unfit for justice’ in
bold. Beneath those words is a subheading that reads:

“  Law  Society  discredits  Kibaki  nominee  for  CJ;  Marende  defies  judiciary;  and  house
committees get more time to probe nominations.”

89. The story then begins with the author thereof a Mr Peter Opiyo, who is DW1 stating as follows:

“ President Kibaki’s nominees for Chief Justice suffered credibility doubts when the Law Society
of Kenya, which is the largest clientele base for the Judiciary discredited him. Justice Alnashir
Visram,  whose  nomination  Kibaki’s  allies  have  attributed  to  the  fact  that  he  hails  from a
minority group deemed as neutral in Kenya’s turbulent sea of ethnic politics was accused of
perjury. LSK has written him off as unfit to preside over justice."

90. The story continues  on page 5 of the said Newspaper  as  "the nominations saga: Parliament’s
challenge:" Nominees: LSK claims two unfit to hold office.” On the right top of the said page 5 there a
picture  said  to  be  of  "women protesting  at  the  Kibaki  nominations  of  judicial  officials  outside
Parliament Buildings, Nairobi, yesterday” taken by Govedi Asutsa/Standard. The whole of that page 5
of the paper was dedicated to the “Nominations saga.”

91. The defendant on the said page gave a very detailed account of what it considered allegations by the
Law Society of Kenya, leveled against the plaintiff, including what it says the Chief Executive Officer of
the Law Society of Kenya Mr Apollo Mboya had said the previous day that  “ It would not serve the
country right when we have somebody who gives conflicting information in an affidavit. This is a
criminal offence.”

92.  It  is  the detailed  account  as given by the defendant  in  the impugned publication  concerning the
plaintiff as reproduced in the plaint at paragraph 3 and as reproduced in this judgment that the plaintiff
avers are defamatory of him in that any ordinary person reading them would conclude that the plaintiff
was unfit to hold his current position and or office serving as Judge of the Court of Appeal; that he is
dishonest; is a perjurer and liar; he could not be relied on or be trusted; he committed a criminal offence;
was of low moral standing and lacked integrity and could not be trusted to pay debts, which words,
according to the plaintiff, had no foundation.

93. The plaintiff also claims that although he spoke to Mr Agina the editor of the defendant's paper on the
eve of the impugned publication upon being tipped by Hon Justice Isaac Lenaola, and asking Mr Agina
not to publish the falsehoods and instead get the whole story from the plaintiff first, the editor did not turn
up for an interview with the plaintiff the following morning and that instead, the defendant only published
a  paltry  paragraph  “  All  these  things  are  being  done  to  destroy  my  credibility  and  ruin  my
candidature for Chief Justice……court ruled the partnership was not liable for the money as it was



not issued to the firm…….Justice Visram,” concerning the plaintiff’s rebuttal of the allegations leveled
against him.

94. The plaintiff’s testimony and that of his witness PW2 Mr Justus Wabuyabo was to the effect that he
felt ridiculed and his reputation damaged by the impugned publication which was false. Further that his
reputation as a judge of the Court of Appeal and the then nominee for the position of the Chief Justice of
Kenya was lowered in the estimation  of  right  thinking members  of the society  generally.  PW1 who
testified for the plaintiff was categorical that the plaintiff was his mentor and that he was shocked to read
that the plaintiff was Unfit for Justice. That he had known the plaintiff to be an honest, forthright person
of  integrity  both  from  the  time  he  served  under  the  plaintiff’s  pupilage  at  the  plaintiff's  former
employment place of Mohammed Madhani Advocates in private practice where he served as a consultant
and that even when the plaintiff  became a judge. That the two remained close friends and that PW1
always looked up to the plaintiff  as his mentor.  According to PW1, he felt  cheated of the plaintiff’s
character after reading the publication. He avoided calling the plaintiff because he thought the plaintiff
must have been very distraught and or that the plaintiff would think he was being scorned, until after
some time and that the plaintiff explained out his position which PW1 later believed since he had known
the plaintiff  as an upright person who could not engage in acts  of perjury described in detail  by the
defendant's paper.

95. The plaintiff also testified that as a Judge of the Court of Appeal, the publication made him feel
isolated.  That  many  of  his  friends  and  family  members  as  well  as  community  members  whom he
associated with avoided him.  At this  point,  I  hasten to add that  the definition of what  a defamatory
statement is as stated in the  Halsbury’s Laws of England, 4th Edition VOL 28 paragraph 10; and
Winfield on tort 8th Edition, do not impose an obligation on the plaintiff to prove that he or she was
actually shunned or avoided or exposed to hatred, contempt or ridicule. The claimant only needs to prove
that  the  publication  tended to  lower him in the estimation  of  right  thinking members  of  the society
generally. The definitions are:

“ A defamatory statement is a statement which tends to lower a person in the estimation of right
thinking members of society generally or to cause him to be shunned or avoided or to expose him
to hatred, contempt or ridicule, or to convey an imputation on him disparaging or injurious to
him in his office, profession, calling, trade or business."(emphasis added).

96. On the other hand, Winfield on Tort states that:

“The tort consists in the publication of a false and defamatory statement concerning another
person without lawful justification"

97. Rawal J (as she then was ) in  Elizabeth Wanjiku Muchira V Standard Limited [2011] e KLR
stated that: “ to satisfy that “tendency” the court has to see the gravity, the nature and extent of the
publications made to the public by the defendant.” The learned judge found support in the following
cases:

1) Jones V Skelton [1963] 1 WLR 1362 at 1371 where it was observed that:

“ The ordinary and natural meaning may therefore include any implications or inference which
a reasonable reader guided not by any special but only by general knowledge and not fettered by
any strict legal rules of construction would draw from the words. The test of reasonableness
guides  and directs  the court in its  function of  deciding whether  it  is  open to a jury in any
particular case to hold that a reasonable persons would understand the words complained of in a
defamatory sense.”

2) Halsbury’s Laws of England 4th Edition VOL 28 paragraph 1 where it is stated that:

“ In English Law, speaking generally,  every person is entitled to his good name and to the
esteem in which he is held by others, and has a right to claim that his reputation shall not be



disparaged by  defamatory  statements  made  about  him to  a  third  person or  persons  without
lawful justification or excuse. If a defamatory statement is made in writing or printing or in
some other permanent form, the tort of libel is committed and the law presumes damage.”

Paragraph 18: “ if a person has been libeled without any lawful justification or excuse, the law
presumes that some damage will flow in the ordinary course of events from the mere invasion of
his right to his reputation, and such damage is known as general damages. Thus, a plaintiff in a
libel action is not required to prove his reputation, nor to prove that he has suffered any actual
loss or damage. The plaintiff is not obliged to testify, although is it a customary for him to do so,
but, having proved a statement is defamatory of him and not excused by any available defence,
he is always entitled to at least nominal damages. However, it is open to a plaintiff in a libel
action to plead and prove special damage which he is entitled to recover in addition to general
damages. In appropriate circumstances, he may also seek aggravated or exemplary damages.”

3) In Clerks & Lindsell on tort 17th Edition 1995 page 1018, it is stated as follows:

“ Whether the statement is defamatory or not depends not as has been pointed out already, upon
the intention of the defendant, but upon the probabilities of the case and upon natural tendency
of the publication having regard to the surrounding circumstances. If the words published have
a defamatory tendency it will suffice even though the imputation is not believed by the person to
whom they are published.”

98. So, was the publication defamatory of the plaintiff or was there any truth in the publication whose
source is said to be the Law Society of Kenya’s dossier to a Parliamentary Committee then responsible
for vetting  of Constitutional  Office holders but  which dossier,  had,  at  the time of publication of the
impugned article, not been tabled and or debated in Parliament?

99. A quick glance at the impugned publication starting with the headline  “Unfit for Justice” and the
writing under it clearly gives the impression that the person being referred to was not fit to be Chief
Justice. The article then goes on to give reasons why the plaintiff was not fit for nomination to the post of
Chief  Justice  of  Kenya,  saying  that  that  was  according  to  the  Law Society  of  Kenya'  dossier  to  a
Parliamentary Committee. The defendant did not produce any evidence to show that the so called dossier
was subject of Parliamentary debate. In my humble view, only truth into the allegations that the plaintiff
was unfit for Justice would be a defence to those published words of and concerning the plaintiff which i
find were highly defamatory of the plaintiff.  The words  “Unfit  for Justice” with the picture of the
plaintiff  next,  covering  nearly  70  percent  of  the  paper  followed  by  detailed  allegations  of  perjury,
committing a criminal offence by swearing affidavits and making statutory declarations that he knew or
ought to have known to be false which the defendant maintains is the truth about the plaintiff is without
any more, defamatory and would definitely tend to lower the plaintiff in the estimation of right thinking
members of the society generally. The article also reveals that the plaintiff received client’s money while
he was a partner in the named law firm of Veljee Devshi & Bakrania and refused to pay the said client
leading to a recovery suit being instituted against him and his co-partners.

100. To counter those defamatory allegations, the plaintiff produced in evidence all the documentation
subject of the allegations by the defendant which are: an affidavit in reply in HCC 538/99(OS)-Dr Vijaly
Kumar Sadha & D Uma Saidha Vs T.G. Bakrania, M. Rana and Alnashir Visram ( practicing as a firm in
the name of Veljee Devshi  & Bakrania  Advocates)  sworn on 18th February 2005 by the plaintiff;  a
Partnership Deed dated 16th January 1992;a letter dated 6th August 1999 by the plaintiff to the Secretary
Law Society of Kenya informing the latter that the plaintiff was no longer with the firm of Ms Veljee
Devshi  &  Bakrania  Advocates  from  1st September  1999  and  that  he  had  relocated  to  Mohammed
Madhani & Company Advocates. That letter was received by the Law Society of Kenya on the same day
6th August 1999; a Declaration dated 6th January 1999 by the plaintiff  accompanying application for
practicing certificate for the year 1999, stating that his place of business was Veljee Devshi & Bakrania
Advocates as employer; letter of resignation from the partnership of Veljee Devshi & Bakrania Advocates
by the plaintiff effective 1st August 1998 dated 31st July 1998; Declaration in support of application for



practicing certificate dated 6th January 1998 for the year 1998 where the plaintiff’s place of business is
described as Veljee Devshi & Bakrania Advocates firm; Notice of change in the particulars registered
relating to the partnership of Veljee Devshi & Bakrania Advocates dated 10th November 1998 stating that
the change took effect from 1st August 1998 affecting the plaintiff herein ceasing to be a partner and
naming the remaining two partners; and the impugned publication.

101. The defendant's witness DW1 who is the author of the impugned publication also produced the
above stated documents as produced by the plaintiff its documentary evidence in support of their defence.
In  addition,  it  also  produced  a  document  titled  “Memorandum  to  the  Parliamentary  Department
Committee on Administration of Justice  and Legal  ”  by the Law Society of Kenya subject  being:  “
Nomination  to  the  offices  of  the  Chief  Justice,  Attorney  General  and  the  Director  of  Public
Prosecutions.” The  said  document  which  is  undated  and  unsigned  contains  information  to  the
Parliamentary Committee on the suitability of the nominees for the stated posts of Chief Justice, Attorney
General and Director of Public Prosecutions.

102. On the person of Justice Alnashir Visram, the document alleged that:

1) “In the Nairobi CA9/2007, the judge is a respondent in a matter for failure to remit proceeds
of a sale totaling shs 14,167,080. In the matter the judge has sworn an affidavit to the fact that
he resigned as a partner in the law firm of Messers Veljee Devshi & Bakrania Advocates on 1st

August  1998  (  see  page  81  in  the  bundle  annexed).  This  contradicts  the  declaration
accompanying application for practicing certificate for the year 1998 and 1999 filed with the
Law Society  of  Kenya in  which the  Judge stated  that  he was  the  employer  in the  said  law
firm( see page 94a and b .

2) In Nairobi Court of Appeal Civil Application No. 265 of 2009 the judge sitting in a bench
comprising two other judges took out a matter  from a cause list  and denied a hearing to a
litigant on the basis of extraneous issues inter alia:

• That the litigant is not happy appearing before all judges in the Republic of Kenya. 
• That  the  litigant  according  to  press  reports  filed  a  complaint  in  the  UN  Human  Rights

Committee in Geneva against his brother judge. 

( see judgment annexed to this memorandum).”

103. It is out of the above three very brief paragraphs of the alleged Law Society of Kenya Memorandum
that the defendant in its wisdom found the title “unfit for justice” appropriate for a splashing headline in
a Friday Daily publication of its paper the Standard ; Kenya's Bold Newspaper.

104. Whereas this court does appreciate that a dossier on a public figure or a person seeking to occupy a
high public office like the office of the Chief Justice of Kenya is necessary to inform the public and
especially the appointing authority of the kind of a person or leader they should expect, that dossier must
contain no false hoods. It must contain nothing but the verified truth and not peddled inaccurate and
hollow falsehoods.

105. In other words, the publisher can get away with a defence of truth if it can prove on a balance of
probabilities  that  the story though defamatory,  was true  in substance.  Minor  errors may however  be
excused, but not those that go to the heart of the defamatory sting or stings.

106. From what the defendant published, and the evidence adduced, despite the timely intervention by the
plaintiff who called the editor Mr Agina urging the latter not to publish anything until he gets the full
story on the matter and side of the plaintiff, it would appear from the sprint manner of publishing the
story and as admitted by DW1the author thereof, that the defendant was not prepared to doubt what the
Law Society of Kenya had written of and concerning the plaintiff since it was nothing but Holy scripture
and it proceeded to convert that source’s information into bullet proof facts.



107. My above conclusion is guided by the evidence adduced by the defendant’s witness and author of
the  impugned  publication  maintaining  that  the  publication  was  fair  comment  which  was  an  opinion
expressed in the public interest. When pressed to answer questions as to whether he found it necessary to
cross  check  the  facts  before  publication,  he  evasively  answered  that  the  plaintiff  was  accorded  an
opportunity to state his side of the story and that Law Society of Kenya gave him an overview of the
document submitted to the Parliamentary Committee. Further, the defence witness maintained that the
LSK’s position on the matter concerning the plaintiff was the correct position.

108. Further, that there was a contradiction in the plaintiff’s affidavit since he-DW1 could not see how the
plaintiff could have ceased being an employer and yet remain an employee in the same firm. Further,
DW1 maintained that he verified the truthfulness of the allegations without indicating from which sources
he verified since the court files regarding the suits wherein the plaintiff was alleged to have committed
perjury were available including the decision of Hon Justice Ransley and the Court of Appeal decision
which had upheld the High Court's decision that the plaintiff did not swear any false affidavit or make a
false declaration that he was not a partner in the law firm of Veljee Devshi & Bakrania Advocates when
the client's money was received by Mr Bakrania personally and not in the name of the law firm.

109. For the defence of fair comment to succeed, it must be clearly comment, not assertions of fact; it
must be based on provable facts set out or referred to in the publication and; must be honestly believed.
Assertion of facts can only be defended by proving their truth.

110. Examining the impugned publication and the documents annexed to the Memorandum of the Law
Society of Kenya as produced by the defendant, and comparing the impugned affidavit with two Statutory
Declarations and the letter to the Law Society of Kenya on the relocation of the plaintiff and his letter of
resignation from the partnership and the Notice of Change of particulars of the partnership, this is what
this court quickly establishes:

i. That although the plaintiff was a partner in the law firm of Veljee Devshi & Bakrania as per the
partnership deed produced by both parties dated 16th January 1997, on 1st August 1998 the plaintiff
by his memo dated 31st July 1998 resigned from the partnership and on 10th November 1998, the
notice of change following of such resignation was presented to the Registrar General, showing
date of cessation of the plaintiff as a partner to be 1st August 1998. Although there is some erasure
on the date which was initially written 1st September 1998 to handwritten August, that erasure is
duly  counter  signed/  endorsed  by the  continuing  partners  who also  endorsed  on the  notice  of
change. The said partners are Tribhuvan Gordhan Bakrania and Mahmud Gordhan Bakrania and
Mahmud Mohamedali Rana, the continuing partners.

ii.  What this court  can also clearly see is that in the Declaration accompanying application for
practicing certificate for the year 1998 dated 6th January 1998 signed by the plaintiff, he clearly
declared that his place of work was Veljee Devshi & Bakrania/ firm/employer, an indication that he
was applying in his capacity as the partner in the firm.

iii.  However,  in  a  similar  declaration  for  the  year  1999  dated  6th January  1999,  the  plaintiff
declared the same place of business but with firm/employer crossing out and employer being in the
status of the place of business, a clear indication that now, the place of business was his employer
since he was no longer in the partnership of the firm, after resigning on 1st August 1998.

111. Those are the unconcealed and lucid facts which, when the plaintiff was confronted with the suit
filed against the partnership in HCC 538/1999(OS) (supra), he swore an affidavit dated 18th February
2005 deposing that although he had joined the partnership in January 1996 which was governed by the
partnership deed, he had nonetheless resigned as a partner on 1st August 1998, which resignation was
accepted  by  the  remaining  partners,  releasing  the  plaintiff  from  all  obligations  and  benefits  of  the
partnership  as of  that  date.  The plaintiff  also annexed the  copy of  memorandum of resignation,  and
explained that the notice of change of particulars to the Registrar General could however could not be
effected by registration with the Registrar of Business Names until 1st November 1998 as the file relating



to the firm of Veljee Devshi and Bakrania Advocates could not be found at the registry at that time.

112. In the said affidavit, the plaintiff clearly deposed that it was within his knowledge that the claimant
in that case had deposited his finds with the 1st defendant T.G. Bakrania Advocate, in the latter’s personal
bank account with the Bank of India which was not the partnership’s bankers hence, the plaintiff herein
who had retired from the partnership could not be held liable for liabilities of a partnership that he was not
part of.

113.  I  have  also  had  the  advantage  of  perusing  CA 9/2007  Dr  Vijay  Kumar  Saidha  & Another  V
Tribhuran Godhan Bakrania & 2 Others where judgment was delivered by the Court of Appeal on 4 th

December 2015 upholding the decision of Ransley J made on 6th October 2005 in HCC 538/1999 (OS).

114. In the above judgment,  the Court of Appeal found that the 1st respondent who is the plaintiff’s
former partner, in receiving and depositing the appellant’s money in his personal account at the Bank of
India acted alone but not on behalf of the firm. The court at page 3-6 of the judgment reproduced  in
extenso the affidavit which was sworn by the 1st Respondent Mr Tribhuran Gordhan Barkrania. But of
particular relevance to this case is paragraph 5 of the said 1st respondent’s affidavit which in no uncertain
terms exonerated the 3rd respondent who is the plaintiff herein from any blame or liability for swearing an
affidavit  denying that  he was a partner  in  the law firm of  Veljee  Devshi  & Bakrania Advocates  as
follows:

“ 5 That the 3rd defendant (hereinafter Visram) resigned as a “partner” on 1st August 1998, and
both the second defendant (hereinafter “Rana” and I accepted his resignation and released him
from all obligations and benefits of the “partnership” as of that date. However, Visram's formal
notice of resignation could not be filed and registered with the Registrar of Business Names Act
until 1st November 1998 as the file relating to the firm of Veljee Devshi & Barkrania could not
be found at the registry at that time.”(emphasis added).

a. Although section 28 of the Partnership Act stipulates that resignation of a partner would take
place within three months from the date when the outgoing partner gives notice of resignation to
the continuing partners, the Court of Appeal in CA 9/2007 Dr Vijay Kumar Saidha & Another V
Tribhuran Godhan Bakrania & 2 Others made it clear that on the evidence adduced, it was
glaring that the plaintiff herein was not party to the receiving of the client’s money which money
was received and banked by the other partner in his own bank account and not the firm account.
Furthermore, the above deposition by the plaintiff’s former partner was contained in the affidavit
sworn by Mr Bakhrania. With the above clear, plain and obvious facts, would the so called dossier
by the Law Society of Kenya alleging that the plaintiff had committed perjury and unleashed to the
defendant herein for publication have contained any truth capable of being published? The answer
is a resounding No.

115. The plaintiff had the right to associate or disassociate with the firm. That is why the law provides for
the formation and dissolution of partnerships and or retirement and resignation from partnerships. And
although the law tied his resignation to take effect three months from the date of notice, in the instant
case, it is clear that not only had his other partners released him from any liabilities of the firm as at the
time the client allegedly deposited money, but that infact, the said client did not deposit any money with
the firm but with an individual advocate and in that particular advocate’s personal account. I find that the
defendant in this case owed the plaintiff a duty of care. That duty involved, upon receiving the so-called
dossier, to investigate into the allegations contained in the brief to the by the Law Society of Kenya, and
to establish whether those allegations were true.

 116. The defendant through its  witness- DW1 being the person who was tasked to collect  the juicy
dossier and who, being a Senior Reporter, together with Mr Agina the defendant’s Editor, should have
contacted the plaintiff immediately, to get his side of the story before publishing the story. They did not.
Instead, even after the plaintiff herein had gotten wind of the intended publication and called Mr Agina
and tried to explain himself out, and begging the editor not to publish the false story before getting full



details from the plaintiff the following morning, the editor seemed disinterested and non committal. He
went ahead and gave the publication a very attractive title “ Unfit for justice” and proceeded to republish
the defamatory falsehoods perpetrated by the Law Society of Kenya, concerning alleged perjury by the
plaintiff; which perjury cannot be decoded from the very clear documentation that the Law Society of
Kenya was relying on and supplied to the defendant’s witness DW1.

117. In my humble view, it  was open to the defendant  to verify facts  from the court  records before
publishing the impugned article which as i have stated, contains hollow statements of fact extracted from
what  the  Law  Society  of  Kenya  claimed  to  be  a  dossier  questioning  the  plaintiff’s  professional
background and capable of impeding Justice Alnashir Visram from being considered as Chief Justice of
Kenya.

118. In my humble view, had the plaintiff been accorded a hearing as per his request on the eve of the
publication, the false inflammatory publication would not have been published. The defendant chose to
ignore the plaintiff. Had they given him an ear, they would have discovered that the plaintiff had been
exonerated from the blame by his former partner and even the court ( Ransley J in HCC 538/1999 vide
the decision dated 6th October 2005 which was upheld on appeal on 4th December 2015 by the Court of
Appeal while this suit was pending.

119. I am in agreement with the plaintiff’s submissions that failure to accord the plaintiff an opportunity
to give his side of the story is a manifestation of recklessness and spite and therefore malice. Indeed, the
defendant media house chose to design to suppress credible and truthful information which they would
easily have gotten from either the plaintiff on the allegations of perjury or from court records in HCC
538/1999. Haste publications that suppress the truth are a clear demonstration of malice on the part of the
defendant. Malice can be inferred from failure to investigate into the facts provided. As stated earlier, the
defendants chose to accept the ‘dossier’ as though it was a full proof Holy Scripture which was to the
contrary.

120. In my humble view, the plaintiff has, on a balance of probabilities established that the publication
which called and painted him as unfit for justice for being a perjurer was false and intended to harm the
reputation of the plaintiff and expose him to ridicule, contempt and hatred. The publication also tended to
lower the plaintiff’s reputation in the estimation of right thinking members of the society generally. PW1
is  an  advocate  of  the  High Court  of  Kenya who was  mentored  by the  plaintiff.  His  testimony  was
articulate. He was steady and sure in his testimony of and concerning the plaintiff. That evidence of PW1
on oath was never watered down by the defendant’s counsel’s severe cross-examination. PW1 read the
impugned publication and was shocked at the allegations being leveled at the plaintiff whom he knew as a
forthright person. He avoided the plaintiff because he felt cheated by the good character that he thought
and believed the plaintiff possessed before the publication. It was not until after the plaintiff explained out
to PW1 the situation that the witness warmed up to the plaintiff. In my view, PW1 fits the description of a
reasonable member of the society generally.

121. The article, from the headline to the continuing page, when read as a whole conveys to an ordinary
person  reading  it  that  it  was  not  fair  comment  and  neither  was  it  based  on  an  honest  opinion  but
statements of facts which the defendant had an opportunity to inquire into but chose not to.

122.  Furthermore,  the  defendant  though pleaded fair  comment  on matters  of  public  interest,  did not
attempt to state in its defence the facts upon which the opinion or the fair comment was based, so that
readers could form their own opinion or views on those facts; which facts should have been known to the
defendant when it made the publication.

123. In addition, it cannot be in the public interest to perpetuate falsehoods about people simply because
those people or persons are public figures. PW1 who passes the test of a reasonable man was clear in his
testimony that he considered the plaintiff to have been defamed by the publication and that from the date
of the publication, he avoided or shunned the plaintiff because he thought he had been cheated by what he
verily believed the plaintiff to be, an honest and upright person for the long period that he had associated
with him as a his former pupil and mentee.



124. Although the defence sought the plaintiff’s answers as to whether or not he was still serving as a
Court of Appeal Judge which is a matter in the public domain, it does not mean that for one to succeed in
the claim for libel, then the claimant must prove that he lost his job or business. A judge is a state officer.
He is bound by a code of conduct prescribed under the Public Officers Ethics Act and the Judicial Service
Act. He is also governed by Chapter Six of the Constitution of Kenya on leadership and integrity. He is
expected to uphold justice, Integrity, fairness and be honest in the exercise of his duties, and exercise a
public trust in a manner that brings honour to the nation and dignity to the office of a judge; and promote
public confidence in the integrity of the office. He is also required to be honest in the execution of public
duties  and  to  be  accountable  to  the  public  for  decisions  and  actions,  besides  being  disciplined  and
committed in service to the people. A state officer is not expected to conduct oneself in a manner that
demeans the office that he holds.

125. The above values, plus other values and principles of the Constitution as stipulated in Article 10 and
159 of the Constitution are applicable to judges. As at the time of the impugned publication, the plaintiff
was and is still an Appellate Court Judge who has served the judiciary for a considerable period of time.
At the time of hearing this suit, it is common knowledge that he had gone through the vetting process
before the Vetting of Judges and Magistrates Board as required by section 23 of the Transitional and
Consequential provisions of the Constitution and was found suitable to continue serving as Judge of the
superior court. The Law Society of Kenya and any other person of interest who had serious concerns
about the suitability of the plaintiff to continue serving as a judge of the superior court had opportunity to
prove before the Vetting Board that the plaintiff did not deserve to remain serving as a judge. There are
indeed judges who were found unsuitable to continue serving and were removed. The defendant did not
demonstrate to the court that what the Law Society wrote and which the defendant published was the
truth, that is, that the plaintiff was unfit to serve as Chief Justice or as judge or judicial officer in the
administration of justice.

126. In my view, the publication taken as a whole clearly paints the plaintiff to be a person who does not
deserve to hold the office of a judge to administer justice and therefore that of a Chief Justice. The article
painted him as a liar, a perjurer and dishonest person with questionable professional background.

127. I must however revisit the undisputed fact that in 2011, the then President Mwai Kibaki nominated
the plaintiff  for the post of Chief  Justice of the Republic  of Kenya. That  nomination,  no doubt was
procedurally  unconstitutional  since  the  power  to  nominate  suitable  persons  for  consideration  for
appointment to the office of the Chief Justice is vested in the Judicial Service Commission, through a
public participatory process and after vetting/interviewing of the shortlisted candidates by the Judicial
Service  Commission,  the  best  candidate’s  name  is  submitted  to  the  President  for  submission  to
Parliament. Once approved, Parliament submits the name to the President for appointment.

128. This court does therefore appreciate the vigilance of the people of Kenya including the media and
the Law Society of Kenya which latter has a statutory mandate to protect and promote the public interest
and the rule of law. Equally, all persons without exception are obliged to respect, uphold and promote the
values and principles  of the Constitution.  The Law Society of Kenya cannot therefore be faulted for
raising a red flag that the Constitution was being contravened by the unprocedural nomination of the
plaintiff as Chief Justice. However, the protest at that time should not have been turned into a platform for
witch-hunting and providing false information of and concerning the plaintiff,  which information was
highly defamatory of the plaintiff.

129. In my humble view, having examined the documents produced by both parties to this suit, I find that
there was no basis upon which the plaintiff was being disparaged by the Law Society of Kenya and which
denigration  was picked up and perpetuated  by the defendant  media.  The Law Society of Kenya and
therefore the media’s rage should have been directed at the President who had flouted the procedure
provided  for  in  the  Constitution  by  nominating  or  purporting  to  nominate  suitable  persons  for
consideration for appointment as Chief Justice, Attorney General and the Director of Public Prosecutions
into constitutional offices.

130. There was no evidence to show that the plaintiff applied for that unprocedural nomination or that he



gladly accepted that unprocedural nomination. And in that rage, the best forum for all interested parties
would  have  been  to  challenge  that  act  of  unprocedural  and  unconstitutional  nomination  by  either
presenting an advisory or protest note to Parliament or filing into court a petition seeking to annual the
President’s actions. Falsely attacking the credibility, character, profession and reputation of the plaintiff
was an uncalled for stripping.

131. The rule of defamation tort is that whoever reports a defamatory matter is liable for it. Even if it is
from  an  apparently  reputable  and  knowledgeable  source  such  as  the  Law  Society  of  Kenya.  The
publisher, in this case , the defendant, must prove the truth of the sting of the article, since that is what the
readers will take and PW1 took it to mean. It is not enough for the publisher to prove that it reported the
article accusing the plaintiff accurately. It must be able to prove that the accusation itself is true.

132. The defendant in this case wanted this court to believe that it was only reporting an allegation made
by the Law Society of Kenya to the Parliamentary Committee. Regrettably, using the term ‘alleged’ is
only but a fanciful way of saying “ I am reporting what someone else has said,” so the same answer
applies. In other words, sprinkling a story with the word “ alleged” or “allegations “ or “rumoured” or “
word has it that ‘ or it is in the “grapevine” or its “street talk” or its “gossiped” does not in any way
insulate  the  publisher  from a  defamation  claim.  No publisher  is  allowed  to  pass  on  someone  else’s
allegation or gossip as was done in this case by the defendant passing on the false allegations by the Law
Society of Kenya concerning the plaintiff. The writings of Gerald R. smith  in  Valparaiso University
Law Review Volume 27 No. 1 1992 of Malice and men: The Law of Defamation: page 39-93 are
useful for my exposition. At page 41 he writes :

“Society  has  a  pervasive  and  strong  interest  in  preventing  and  redressing  attacks  upon
reputation. The right by an individual to maintenance of his or her good name “ reflects no
more  than our  basic  concept  of  the  essential  dignity  and worth  of  every  human being…..a
concept at the root of any decent system or ordered liberty”.

Reputation  is  a  dignity  interest  worthy  of  protection  apart  from any other  harm that  might
attach. Additionally, specific types of harm resulting from damage to the reputation justify legal
protection.

Reputational image involves the loss of esteem in the eyes of others, a threat to existing and
future  relations  with  third  persons,  a  threat  to  an  existing  positive  public  image,  and  the
potential image, and the potential for development of a negative public image for one with no
previous  public  reputation.  Loss  of  reputation  may  also  result  in  lowered  self  esteem  and
personal  integrity  and may lead to  public  embarrassment,  humiliation,  and mental  anguish.
Defamation Law allows a plaintiff to mitigate those damages by setting the record straight in a
public forum…..”

133. In this case, the defendant did not adduce any evidence to show that infact, the so called dossier was
delivered to or discussed by Parliament. Therefore, whereas this court does recognize that freedom of
speech and of the media is of paramount importance since nearly all other constitutional freedoms depend
on it, in that, the free flow of information in the society ensures the vitality of a democratic governance,
providing checks on governmental abuse, aiding in the choices among competing opinions and opinions;
and whereas, indeed, free speech also acts as a safety valve for reducing the incidence of more destructive
modes of expressing dissatisfaction; and promotes self fulfillment, personal growth and self realization,
there must be a balancing of interests protected by the free speech and a free media with other interests
including respect for the inherent dignity of a person and avoiding anything that vilifies them. This does
not imply that debate on public issues or public officials should be inhibited, but that where it is apparent
that the information being disseminated to the public by the media is done in such a highly unreasonable
conduct constituting an extreme departure from the standards of investigation and reporting ordinarily
adhered to by responsible publishers who are not willing to correct these false statements then, no doubt,
malice, ill will and spite will be inferred .

134. In the instant case, there is no reason why, upon receiving information from the Law Society of



Kenya , the defendant never bothered to cross check those facts with the plaintiff and or the court records
in HCC 538/1999 wherein the court had already pronounced itself on whether there was any plausible
evidence to show that the plaintiff had lied on oath or had even attempted to lie on oath. I reiterate that
failure to inquire into those facts and or to check out the court records is evidence of malice on the part of
the defendant.

135. Further conduct of the defendant that demonstrates malice is when on   21st September 2012 after
this suit had been filed, they published in their editorial in the same paper produced as an exhibit,  an
article that was very condescending of the plaintiff, to the effect that: “ Kibaki will retire with his record
on appointment bloodied by rejections. He first got it wrong when he tried to appoint some chap called
Alnashir Visram as Chief Justice. Others followed including his failed bid to appoint respected lawyer
Kioko Kilukumi as Director of Public Prosecutions.”

136. Anyone reading the above editorial article in the defendant’s paper would no doubt conclude, from
the selective manner in which the editor described the plaintiff as “some chap called Alnashir Visram,”
who was a subject of “Kibaki’s bloodied attempted appointments” compared with the description of Mr
Kioko Kilukumi, that the defendant had scores to settle with the plaintiff. Since when did the plaintiff,
with his long service on the bench as a Commissioner of Assize, Judge of the High Court and then Judge
of the Court of Appeal, a well known person degenerate into a character called some chap called Alnasir
Visram.? What was the motivation for such demeaning colloquial slang in the description of the plaintiff?
Why not just call him Alnashir Visram since it in the public domain as earlier reported by the defendant
in its headline subject of this suit that the plaintiff had been nominated for the position of Chief Justice as
opposed to “some chap called Alnashir Visram?” I have no doubt in my mind that Mr Kioko Kilukumi is
a respected lawyer in this country but the question is, what was the motivation for calling the plaintiff
‘some chap  called  Alnashir  Visram.” This  court  can  only  infer  malice  in  that  although  the  latter
publication only showed disrespectful, discourteous; snub and demeaning language, and not necessarily
defamatory of the plaintiff, in my view, It was meant to add insult to injury already caused to the plaintiff
by the defendant's earlier defamatory publication. It was meant to lower his self esteem further and to
cause him public embarrassment and humiliation.

137.  In  addition,  the  author  of  the  impugned  article  Mr  Peter  Opiyo who testified  as  DW1 for  the
defendant demonstrated such a cavalier attitude while testifying. He showed no remorse for authoring
such a defamatory article. He stuck to his guns that the plaintiff was given an opportunity to respond to
the article and that he did give his comments which were also published and when shown documents
which  indeed  showed  no  contradiction  or  at  all  in  the  declarations  accompanying  applications  for
practicing certificates for 1998 and 1999 and affidavits sworn by the plaintiff, DW1 insisted that there
were contradictions  and maintained that the plaintiff  could not  be believed.  DW1 also rubbished the
decision in HCC 538/1999 which exonerated the plaintiff from any liability and stated that it was not his
responsibility to decide how the title of the publication would look like. This court did read excessive
malice in the conduct of the defendant and its agents/servants in authoring and publishing the article as
impugned.

138. In my view, inherent dignity and worth of every human being is at the root of any decent system of
ordered liberty or freedom. Unjustified invasion and wrongful/harmful  falsehoods of that dignity and
worth as has been demonstrated in this case on the part of the defendant's Newspaper of wide circulation
must be discouraged since it is the same Constitution which guarantees the freedom of speech and of the
media that also guarantees the respect, promotion and protection of inherent human dignity as well as the
right to privacy and not to be vilified thereby ensuring that one’s right to a good name is protected and
respected.

139. There is no constitutional right to inflict  injury to others. As was vividly put by Justice  Oliver
Wendell Holmes, Jr, that “ the right to swing one’s arm stops at the point of the other person’s nose.”
(See Weirum V RKO General, Inc. 539 page 2 ( Cal.1975).

140. The court’s duty is to enforce basic rights so that those rights are not infringed with impunity and
that is just what I have been asked to do in this case, and which I must do and do it well, while reminding



all that the Bill of rights binds all persons and state organs. In my humble view, the publication by the
defendant  concerning  the  plaintiff  was  false  and  done  in  a  very  sensational  manner.  The  splashing
negative headline” unfit for justice” was in my humble view meant to attract wide readership and unjust
profiteering at the expense of the inherent dignity and reputation of the plaintiff. The plaintiff testified and
it was not denied or controverted by the defendant that when he appeared for interview of Chief Justice,
he  was  questioned  about  the  impugned  publication  and  although  he  explained  out  himself  he  was
reminded that what matters is the perception created by the publication that he had sworn a false affidavit
and had failed to pay to his clients monies received by him and his partners at his former place of work.

141.  Although  this  court  cannot  find  that  the  plaintiff  lost  the  nomination  by  the  Judicial  Service
Commission when he applied for the position of Chief Justice due to the publication as no report giving
reasons for his rejection was produced in evidence, no doubt that evidence of his experience with the
interviewer creates an impression that the interview panel were poisoned by the screaming headline  “
unfit for justice” and that after all they were not the ones going to sanitize the plaintiff who was now
being  perceived  as  being  unfit  for  justice.  But  that  is  just  one  aspect  of  the  humiliation  that  such
screaming headlines can cause to an individual.

142. I reiterate that the defences of fair comment on a matter of public interest and qualified privilege, in
the circumstances of this case and on the evidence adduced, are not available to the defendant. On the
first  defence  of  fair  comment  the  defendant  did  not  prove  that  the  material  communicated  was  an
expression of honest opinion but rather, were statements of fact as given by Law Society of Kenya. The
defendants’ witness too testified and maintained that what the law society of Kenya wrote was truth
concerning the plaintiff’s unfitness for justice. It was not just an observation or a criticism; and neither
were there any provable facts upon which the fair comment was made. In  Dorcas Florence Kombo V
Royal Media Services (supra) the court was clear that:

“ The defence of fair comment is available if facts are true and the matter is of public interest
and the opinion is honestly held.” In the same decision, the court found that “ qualified privilege
can be rebutted by proof of express malice, and malice in this connection may mean either lack
of  belief  in  the  truth  of  the  statement  or  used  of  the  privileged  occasion  for  an  improper
purpose.”

143. On the latter  defence of qualified privilege,  this court does acknowledge that some speech is so
important to society that there is a moral or social or legal duty or interest to tell it out since the recipient
has a corresponding interest to receive such information, even if it turns out to be untrue, provided the
defendant’s dissemination can demonstrate that the publication was in good faith. And good faith here
involves the publisher publishing only after getting and reporting the other side of the story in rebuttal to
the  allegations;  the  publisher  relying  on reliable  and impartial  source;  the publisher  not  overlooking
obvious sources and the publisher not overtyping the story.

144. Further, the publication should not be laced with malice as was the case in the instant case; and the
defendant’s conduct in publishing the matter should be reasonable in the circumstances. In the instant
case,  there  was  malice  and  the  conduct  of  the  publisher  was  not  reasonable.  They  refused  to  get
information from the plaintiff on the position of the matter and failed to inquire into the facts before
publishing. They also overtyped it with a negative headline. In Honourable Uhuru Muigai Kenyatta V
Baraza Limited [2011] e KLR Rawal J ( as she then was) observed that:

“  While  taking  defence  of  justification  or  qualified  privilege  in  the  defamation  case,  the
defendant was required by law to establish the true facts and the plaintiff has no burden to prove
the defence raised by the defendant…..once not verified, the justification or qualified privilege
does not inure the defendant and in any event,  the onus that the same is true,  rests  on the
defendant to make it a fair publication.”

145. The Court of Appeal for Eastern Africa in Daily Nation V Mukundi & Another [1975] EA 311
stated that:-



“ When the defendant publisher accepted an item for publication, it had the right and indeed the
duty to see whether such item contains seditious or libelous matters, and if it fails in that duty, it
always publishes at its own risk and that suggests recklessness on the defendant’s part”.

146. In the instant case, I have already confirmed what the High Court in HCC 538/1999 and Court of
Appeal CA 9/2012 found, that there was no truth or at all in the Law Society of Kenya’s dossier that the
plaintiff had committed perjury. The defendant having relied on Law Society of Kenya report were under
a duty to see/verify whether it contained libelous matters. It did not, which amounts to recklessness. And
as the subject matter was infact available in the court records for verification, failure to do so amounted to
reckless  and negligent  and irresponsible  publication.  Any reasonable  fair  minded person reading  the
publications as impugned gets a straight message that the plaintiff is indeed a liar, a perjurer and therefore
a criminal. A criminal is not a fit person for justice. In  Godwin Wanjuki Wachira V Okoth [1977]
KLR 24, Muli J ( as he then was) held that:

“ I may go further and hold that failure to check court records to ascertain the true position may
very well be negligence on their part….the defendants must be deemed to have acted recklessly
in publishing the distorted story…… I hold that the author published the defamatory statement
complained of…with reckless indifference as to whether it was just or unjust.”

147. Swearing falsely is not only a criminal offence under Section 114 of the Penal Code but is also
unethical and unprofessional. The caption  “unfit for justice”, in my view, covering 70% of the cover
page on a Friday with the plaintiff’s photograph was intended to strategically capture the wide readership
of the defendant’s paper.

148. In the end, I find that the defendant did not attempt to prove that the contents of the Law Society of
Kenya dossier concerning the plaintiff, and from which it extracted the defamatory publication was true
and fair in respect of the plaintiff or that it was qualified privilege. Accordingly, I find that the plaintiff
has proved, on a balance of probabilities, that the publication by the defendant concerning the plaintiff
was highly libelous of the plaintiff and put the plaintiff into contempt and disrespect and disrepute. The
publication tended to make/cause reasonable members of the society like PW1 generally to shun or avoid
the plaintiff. It was also laced with malice and spite.

149. On whether the plaintiff  is entitled to an award of damages as pleaded and if  so, how much, a
plaintiff who establishes the tort of defamation is entitled to damages which are in the discretion of the
trial judge. The principles guiding an award of damages in an action for libel were stated in the case of
Johnson Evan Gicheru V Andrew Morton & Another[2005] e KLR where the Court of Appeal stated,
adopting the guidelines given in Jones v Pollard [1997] EMLR 233-242 that no case is like the other. In
the exercise of discretion to award damages for defamation the court has a wide latitude. The court must
look at the whole conduct of the defendant from the time the libel was published down to the time the
verdict is given. The court may also consider what the conduct of the defendant has been before action,
after  action,  and in court  during the trial.  The above decision adopted the following checklist  as the
factors to be considered by the trial court in awarding damages in libel cases:

1. The objective features of the libel itself, such as the gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published, and any repetition;

2. The subjective effect on the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself but from the
defendant’s conduct thereafter both up to and including the trial itself;

3. Matters tending to mitigate damages such as the publication of an apology;

4. Matters tending to reduce damages; and

5. Vindication of the plaintiff’s reputation past and future.

150. See also CAM V Royal Media Services Limited CA 283/2005[2013] e KLR.



151. Besides the above factors, this court is also guided by Section 1A of the Defamation Act which
provides that:

“ In any action for libel, the court shall assess the amount of damages payable in such amount
as it may deem fit.

Provided that where the libel is in respect of an offence punishable by death the amount assessed
shall  not be less  than one million shillings,  and where the libel  is  in respect  of  an offence
punishable by imprisonment for a term of not less than three years the amount assessed shall not
be less than four hundred thousand shillings.”

152. In Standard Limited v G.N. Kagia T/A Kagia & Company Advocates [2010] eKLR the court took
the view that in situations where the author or publisher of a libel could have with due diligence verified
the libelous story or in other words, where the author or publisher was reckless or negligent, these factors
should be taken into account in assessing the level of damages. The court also stated that the level of
damages awarded should be such as to act as a deterrence and to instill a sense of responsibility on the
part of the authors and the publishers of libel and that personal rights, freedoms and values should never
be sacrificed at the altar of profiteering by authors and publishers.

153. Applying the above established principles to this case, I find that first, the defendant did absolutely
nothing to  mitigate  the  damage  done to  the  reputation  of  the  plaintiff.  They insisted  that  what  was
published was fair comment on a matter of public interest and at the hearing, DW1 the author of the
article insisted that what Law Society of Kenya had written was the truth. He refused to accept the fact
that a competent court of law, at the High Court level and even the Court of Appeal upheld the finding by
the High Court that there was no wrongdoing by the plaintiff who was sued for allegedly withholding a
client’s  money.  In  other  words,  the  defendant  could  hear  nothing like  the  plaintiff  had  been falsely
accused of and or that he was innocent of all the allegations leveled against him by the Law Society of
Kenya in its purported dossier. The defendant’s conduct, in my view showed that it had a pre determined
view of the plaintiff as a person who was unfit for justice and it mattered not that the allegations leveled
against  the  plaintiff  in  a  civil  suit  and  propagated  by  Law  Society  of  Kenya  were  all  false  and
unwarranted.

154. The defendants never apologized to the plaintiff for the false and malicious publication that he was
unfit for justice and to date, they have not found it necessary to apologize for defaming him even after the
whole truth of the matters complained of was unveiled, clearly exonerating the plaintiff from any blame
as alleged by Law Society of Kenya.

155. I also find that the prominence with which the publication was given was intended to attract high and
wide readership of the defendant’s newspaper for that day. The title “unfit for justice” being a headline
with  the  picture  of  the  plaintiff  at  a  time  when,  indeed,  as  stated  by  DW1  in  his  testimony,  the
appointment  of  the  Chief  Justice  was  a  big  issue  since  it  was  an  appointment  coming  in  the  new
constitutional dispensation, was in my humble view, intended to place the plaintiff on the world map as a
criminal who was unfit, not only to hold office of Chief Justice for which he had been nominated by the
President, but that he was equally unfit to hold the office of Judge of Appeal his then domicile in the
dispensation of justice to all.

156. In my humble view, by announcing that the plaintiff was unfit for justice, implied that the plaintiff
was already tainted wherever he was as judge of the Court of Appeal hence he could not be any better as
Chief  Justice  of  the  Republic  of  Kenya.  The question is,  why did the  defendant  and their  so called
informers not raise those issues which came about in 1999, before or during the time when the plaintiff
was  being  considered  for  the  position  of  the  judge  of  the  Court  of  Appeal?  Why  were  they  very
comfortable with him remaining as a ‘tainted’ court of Appeal Judge but they could not withstand him
being elevated to the position of Chief Justice?

157.  In my humble  view,  the defendant’s  paper  whose readership  as  conceded by the author  of  the
impugned article was wide and online too, was motivated by profiteering at the expenses of personal



rights, freedoms and values of the plaintiff, which rights, freedoms and values and values of the plaintiff,
which rights, freedoms and values are guaranteed by the Constitution.

158. In addition, from the plaintiff’s moving testimony and the testimony of his witness PW1 Mr Justus
Ambutsi Wabuyabo, I am persuaded that the impugned publication gravely injured the plaintiff’s feelings
not only from the prominence of the publication but from the defendant’s conduct thereafter when it
published an editorial calling him ‘some chap called Alnashir Visram’ in the context of the President’s
nomination of the plaintiff as Chief Justice and Mr Kioko Kilukumi as the Director of Public Prosecution.

159. In my humble view, therefore, the damages awardable in the circumstances of his case should be
such as to act as deterrence and to instill a sense of responsibility on the part of the authors and publishers
of highly libelous matters and to remind them that the freedom of the media and of the press is not
absolute freedom to vilify others. That freedom is limited by balancing out with the rights and freedoms
and values of individuals and their inherent dignity which must be protected and respected.

160. From the evidence adduced on record, the plaintiff’s character and profession was cast into doubt by
the reckless maligning of his reputation by the defendants. The defendant has had an opportunity, upon
learning of the courts’ decisions that exonerated the plaintiff from any blame, to correct and delete the
obviously  untrue  and misleading  information  that  they  published  of  and concerning  the  plaintiff,  as
espoused in Article 35(2) of the Constitution. The defendant ignored the truth and chose to stand and be
bound  by  the  lies  and  libelous  publication  to  millions  of  readers  of  its  publication  nationally  and
worldwide as conceded by the defendant’s own witness and author of the impugned article.

161. This court takes judicial notice of the fact that at the time of writing of this judgment, the plaintiff
has applied and has been shortlisted for interview for the post of Chief Justice of Kenya. Nonetheless, that
cannot be a vindication for the false and malicious defamatory publication made by the defendant against
him in 2o11. It is not the media that Judges who is the person suitable and who is unsuitable for such
position. There are established constitutional institutions and mechanisms that vet/interview individuals
seeking to occupy such high positions in this country; and it does not necessarily mean that if one does
not make it to be appointed to such a high position of Chief Justice then he or she is unsuitable. I say so
because the top positions like that of Chief Justice are always limited while the applicants are many
therefore any false statement made by the media or any other person concerning the candidature of a
person and which is not verified may, or is likely to affect the prospects of a highly qualified and even
suitable candidate for such positions.

162. From the defendant’s defence, they asserted the truth of the libel and refused to retract or make an
apology yet the falsity thereof was apparent.

163. In awarding damages I shall also consider awards made in comparable or similar cases in the recent
past, taking into account the standing of the libeled person as was espoused in the Standard Limited V
G.N. Kagia t/a Kagio & Company Advocates CA 115/2003. The damages to be awarded serve the
purpose of restitution and as a solatium as was stated in the cases of Nation Media Group Limited & 2
Others V Joseph John Kamotho & 3 Others that:

“ In actions of defamation aid in any other actions whose damages for loss of reputation are
involved, the principle of restriction in integrum has necessarily an even more highly subjective
element. Such actions involve a money award which may put the plaintiff in a purely financial
sense in a much stronger position than he was before the wrong. Not merely can he recover the
estimated sum of his past and future losses, nut, in case the libel, driven underground, emerges
from the lurking place at some future date, he must be able to point to a sum by a jury sufficient
to convince a by stander of the baselessness of the charges” (adopted from Broom V Cassel &
Company [1972] A.C. 1027.

164. And in Windeya J in Uren V John Fair fax & Son PTY Ltd 117 C.L. R 115, 150 stated that:

“ It  seems to me that,  properly  speaking, a man defamed does not get  compensated  for his



damaged reputation. He gets damages because he was injured in his reputation, which is simply,
because he was publicly defamed. For this reason, compensation by damages operates in two
ways as a vindication of the plaintiff to the public and as a consolation to him for a wrong done.
Compensation is here a solatium rather than a monetary recompense for harm measurable in
money.”

165. In arriving at the awards prayed, I would apply the above principles and the following decisions
involving equally important public figures in Kenya.

i. In  Johnson Evan Gicheru V Andrew Morton & Another the Court of Appeal awarded the
then  Appellate  Court  Judge  shs  6,000,000  damages  for  defamation  of  character  following
publication a book.

ii. In Kalya & Company Advocates V Standard Ltd [2002] e KLR Tunya J awarded 9,000,000
general damages aggravated damages 2,000,000 and shs 300,000 damages in lieu of an apology.

iii. In A.B. Shah & Another Vs The Standard Limited & Another HCC/1073/2004 Khamoni J
in 2008 awarded the plaintiff a retired Court of Appeal shs 6,000,000 general damages plus shs
1,000,000 exemplary damages.

iv. In May 2005, Khaminwa J awarded shs 10,000,000 general damages for libel to the plaintiff in
HCC 102/200 Daniel Musinga t/a Musinga & Company. The plaintiff is now a Judge of Court of
Appeal.

v. In Nation Media Group Ltd & 2 Others V John Joseph Kamotho & 3 Others[2010] e KLR
the  Court  of  Appeal  upheld  an  award  of  shs  6,000,000 general  damages  s  and shs  1,000,000
aggravated damaged made by Ojwang J ( as he then was ) on 1st July 2005 in favour of the plaintiff
who was a cabinet minister and prominent politician.

vi. In Eric Gor Sungu V George Odinga Oraro [2014] e KLR the Court of Appeal set aside an
award of shs 3,000,000 and submitted with shs 5 million while in Wangethi Mwangi & Another
Vs J.P Machira (advocate) [2013] e KLR the award of shs 8 million general damages and 2
million aggravated damages by the High Court was upheld by the Court of Appeal.

166. The plaintiff pleaded and sought for:

a) an apology and retraction of similar prominence as the defamatory publication,

b) General damages for libel.

c) Aggravated and or exemplary damages for libel.

d) Injunctive order restraining the defendant from further publishing words against the plaintiff.

e) Costs of the suit.

f) Interest on costs and damages at court rates from date of ascertainment until date of payment in
full.

167. Having regard to the evidence adduced and the circumstances of this case, and considering awards
made in similar  cases in  the recent  past,  I  am of the view that  an award of shs  18,000,000 general
damages for defamation would compensate the plaintiff for his injured reputation and character.

168.  On  the  claim  for  aggravated/exemplary  damages,  I  have  considered  that  the  defendant  was
irresponsible in the performance of its duties. It acted with vigour in reporting the falsehoods. It lacked
the scriber’s integrity and responsibility in reporting concerning the plaintiff’s professional background.



The defendant used a language that was disproportionate to the facts. It refused to inquire into the facts or
to even peruse the court file to establish the veracity of the allegations leveled against the plaintiff by Law
Society of Kenya. It refused to accord the plaintiff a right to rebut the allegations when he sought to
clarify  the  allegations.  Irresponsible  media  reporting  imperils  the  constitutional  goals  for  which  the
constitution grants freedoms and rights to be exercised in order to invigorate and strengthen our fledgling
or  hatchling  democracy  (see  HCC 1333/2003  (Ojwang J). in  this  case,  defendant  did  not  provide
objective and fair reporting. It went overboard in vilifying the plaintiff without any justifiable cause. I
would in the circumstances award the plaintiff shs 8,000,000 aggravated damages.

169. On the claim for an apology, and retraction of similar prominence as the defamatory publication, I
find that the prayer is indeed merited with a view to correcting the highly libelous matter from being
believed to be or to have been true, in view of the fact that the truth was suppressed by the defendant.

170. In the instant case, although it has taken over 5 years since the publication of the defamatory words,
I find that an apology would still serve a useful purpose, considering that the plaintiff’s innocence in the
whole saga was finally upheld by the court of Appeal only in December, 2015. Accordingly, I make an
order that the defendant, The Standard Ltd do make a full and unqualified apology and make amends and
withdrawal  on  the  statements  made  and  published  by  the  Defendants  Daily  Newspaper  THE
STANDARD, against the plaintiff and that such apology, amends and withdrawal be given the widest
possible  circulation  similar  to  the  one  given to  the  publication  the  plaintiff  complained  about.  Such
apology shall be published on a Friday in The Standard Newspaper and its online version The Standard
Digital within seven Days from the date hereof.

171.  I  also  find  that  in  the  circumstances  of  this  case,  an  injunction  is  an  appropriate  remedy.
Accordingly, I hereby grant an injunction restraining the defendant, its agents , servants and or any other
person  acting  on  behalf  of  the  defendant  from  further  publishing  or  causing  to  be  published  any
defamatory words of and concerning the plaintiff.

172. Total damages shs 26,000,000.

173.  I  also  award  the  plaintiff  costs  of  this  suit  and  interest  on  damages  and  costs  from  date  of
ascertainment until payment in full.

174. In conclusion, I must mention that the written and filed witness statement by Akber Esmail was not
considered as part of the evidence for the plaintiff as it was not made on oath. It was therefore a mere
statement of facts that was never substantiated. The fact that the defence did not want to cross examine
him did not necessarily mean that it was fool proof evidence. It was upon the plaintiff to bring the witness
to  testify  and  leave  it  to  the  defendant  to  decide  whether  or  not  it  wished  to  cross  examine  him.
Accordingly, I therefore reject that statement.

Orders accordingly.

Dated, signed and delivered in open court at Nairobi this 17th day of August 2016.

R.E. ABURILI

JUDGE

Judgment read and pronounced in open court in the presence of:

Miss Kashindi holding brief for Mr Kiragu Kimani for the Plaintiff

Mr Kaberia h/b for Mr R. Billing for the defendant

Court Assistant: Adline


