
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL DIVISION

CIVIL SUIT NO. 341 OF 2007

BETHWEL ALLAN OMONDI OKAL………...………………..PLAINTIFF

VERSUS

ROYAL MEDIA SERVICES LIMITED………………............DEFENDANT

 

JUDGMENT

A. PLEADINGS

1.  The plaintiff  in  this  case  BETHWEL ALLAN OMONDI OKAL filed  suit  by way of  a  further
amended plaint dated 6th June, 2013 against the defendant media House ROYAL MEDIA SERVICES
LIMITED seeking for damages for defamation of character. The plaintiff alleges that he was defamed by
the defendant through its broadcast on Radio Citizen called ‘Wembe wa Citizen’ aired on or about the 14th

March,  2007.  The  plaintiff  has  reproduced  the  impugned  broadcast  at  paragraph  5  of  the  plaint
reproduced herein and claims that the publication was malicious as follows:

"Wakaazi wa Kasarani wana malalamishi chungu mzima kuhusiana na namna pesa za bursery
inavyotumiwa.

Wanadai kuwa uwizi wa pesa hizi umezidi sana katika eneo hili la Kasarani ikiongozwa na diwani
mmoja wa Korogocho akifwatiwa na mwenzake wa Babadogo. Eti kuna wakati hata wauzaji wa
changaa wanapewa bursary wa hadi shilingi elfu kumi, huku watoto wanaostahili waki achwa bila
msaada wa kielimu. Yanadaiwa kuwa madiwani hawa huwa na maajenti yao mashinani kutafuta
wanafunzi wasioikuweko yaani “ghost students.”Mmoja wa maajenti wao ni mzee mmoja ambaye
kazi yake ni kuongea na walimu wakuu wa secondary ili wajaze forms za bursery za ghost students
kwa nia ya kuiba pesa za LASDAP.   Mfano mzuri yadaiwa ni shule ya St Mary’s iliyofunguliwa
juzi katika mtaa wa Lakisummer- Babadogo. Eti watoto wengi wamelaiwa bursery kujaziwa forms
za bandia ambazo zinaonyesha hata report cards za mwaka uliopita ilhali mwaka huo shule hio
haikuwa imeanzishwa. Wizi huo wote yadaiwa unafuatiliwa na madiwani hao wawili mmoja wa
Korogocho na mwenzake wa Babadogo.  Sasa wazazi wanalalamika kuwa ufadhili  wa masomo
unatilowa kwa msingi wa ukabila. Wembe!

Swali ni moja tu ni nani atawasaidia wakaazi wa Kasarani ikiwa wanaoaminiwa kusimamia pesa
hizo wao ndio wanaiba zaidi?     



(English translation) 

“Residents of Kasarani have raised concerns about how bursary funds are being distributed.” they
claim that theft if this bursary money is on the increase in Kasarani area the main culprits being
the councilor of Korogocho followed by his counterpart from Babadogo.

Eeh infact even chang'aa sellers are given a bursary funds to the tune of ten thousand shillings yet
children in dire need of the funds are left without any educational assistance.

It is claimed that these councilors have their own agents in the works whose work is to look for
non-existent students, i.e ghost students. 

One of these agents, it is claimed, is an old man whose work is to conspire with secondary school
head teachers so that they can process fake bursary forms for these ghost students with the main of
stealing funds.

It is claimed that one of such schools is St Mary's Secondary School which was opened recently
within  Lucky  Summer  Estate,  Babadogo.  Apparently  many  pupils  have  been  issued  with  fake
bursary forms which show last year's school report cards yet the school was not yet established
then. This whole theft is claimed to be orchestrated by these two councilors; one from Korogocho
and his accomplice from Babadogo.

Now parents are complaining that educational assistance is based on tribal backgrounds.

The major question is who will help the residents of Kasarani if those trusted with his money are
the same people who are stealing it?

2. The plaintiff alleged that the above radio broadcast words, in their natural and ordinary meaning meant
and were understood to mean that the plaintiff is;

a. a fraudster

b. a corrupt public officer

c. a person not fit to hold and be entrusted with a public office

d. a person not fit to be entrusted with and manage public funds.

e. a tribalism who uses his public to benefit members of his ethnic community.

3. The plaintiff averred that the above broadcast injured his character, reputation, integrity, public and
social  standing and esteem and that  he had been subjected to  public  ridicule,  contempt,  opprobrium,
embarrassment and his public esteem greatly lowered in the eyes of his electorate and the general public;
had suffered  considerable  distress,  hatred,  ridicule,  contempt  and embarrassment  and as  a  result,  his
reelection bid in his ward and his general future political career prospects had been immensely prejudiced
and  put  in  jeopardy.  That  despite  demands  the  defendant  had  refused  to  offer  a  public  apology  or
withdraw the offending broadcast hence the suit.

4. The defendant entered an appearance and filed defence dated 15th May, 2007 to the suit. The defendant
denied any liability and relied on the defenses of qualified privilege, fair comment on a matter of public
interest and the rule in New York Times vs-Sullivan 376 US 254 (1964).

5. The plaintiff filed a reply to the statement of defense dated 24th May, 2007 claiming that the broadcast
complained of was false and malicious.

6. Both parties complied with the pre-trial requirements under Order 11 of the Civil Procedure Rules. The



plaintiff  who was unrepresented in these proceedings relied on the documents contained in his list of
documents dated 23rd May, 2011 while the defendant relied on the documents contained in its list of
documents dated 8th June, 2011.

7. The suit was heard on 8th October, 2015.

B. EVIDENCE

8. The plaintiff testified on his own behalf and called one witnesses, Samuel Oyaro. They both relied on
their  witness statements  dated 23/5/2011 and 31/5/2011 respectively.  On the other hand,  the defence
called one witness Peter Kanyeki who relied on his witness statement dated 30th May, 2011.   

9. The plaintiff testified on oath as PW1 and stated that he was a former Councilor for Babadogo Ward
and that on the material day, he was called by his friend Samuel Oyaro, that there was a broadcast which
was scheduled for 8.30 pm by the Citizen radio and that it would be repeated at 6.30 am the following
morning attacking the plaintiff’s personality. That the plaintiff listened to the repeat of the broadcast in
Kiswahili and copied it. He took it to his former advocates who translated it for him in English. The
advocate also wrote a demand notice to the defendant seeking an apology but none was forthcoming so he
filed this suit. The plaintiff testified that he was not contacted by the defendant before the radio broadcast
was made. That the broadcast was false and malicious. He stated that the information that the defendant
was sending was that the plaintiff was a fraudster, thief who had stolen Kasarani bursary fund. That the
word theft was repeated more than 8 times in the broadcast and that the defendant wanted to paint the
plaintiff as a person who could not be trusted with public funds as a Councilor at that time. That the
publication which was repeated concerned him and disparaged him. He denied that he had ever stolen any
money. He stated that he had worked with Telkom Kenya and left with a clean record in 1997 following a
retrenchment  exercise.  The plaintiff  stated  that  the  publication  referred to  spoke of  St  Mary’s  Keris
School. He stated that Lucky Summer Secondary School opened its doors in 2007. That the defendants
concocted  their  documentation  as they referred to St Mary’s Secondary School  and St Mary’s Keris
School which were different schools.

10. The plaintiff further stated that the broadcast alleged that he had stolen from and defrauded the poor
families of Kasarani. He further stated that the broadcast was false and malicious and that the media had
impeached  him.  He  stated  that  he  was  not  the  Councilor  for  Marura  Ward  but  for  Kasarani
Babadogo/Utalii Ward. He stated that the bursary fund application form produced by the defendant as an
exhibit had no student signature or date and that therefore the form was not authentic since there was even
no signature that the information provided therein was correct. That the procedure for application for
bursary fund was that he would receive the application form personally and take the application form to
City  Hall  to  the  Zonal  Education  Officer  to  sign and date  it.  He stated  that  the details  in  the  form
produced by the defendant which included the ward, location and sub location were all fake as they did
not belong to his former administrative unit of Babadogo Ward. That he lost his seat as his attempts to
come back as a Councilor did not bear fruit. He produced the exhibits 1-Transcript of the broadcast, Ex 2
Demand Notice, and audio script as EX3 after the defence counsel conceded that they had listened to the
broadcasts as scripted and confirmed the accuracy with which the broadcast was recorded. The plaintiff
prayed for damages and an apology.

 11.  On  cross-examination  by  Miss  Muhoro  Counsel  for  the  defendant,  the  plaintiff  stated  that  the
broadcast was made in 2007 and that after the broadcast he served his full term as councilor but that
following  the  broadcast,  he  received  a  tongue-lashing  from  his  constituents;  that  there  were  public
demonstrations against him although there was no formal motion against him for impeachment. He stated
that  he knew that  misappropriation of funds was a common occurrence in the country and that such
allegations have been made against several people. He denied knowing anybody at the defendant’s media
house. He stated that he used to address press conferences but never disagreed with the defendant. He
stated  that  the  defendant  should  have  given  factual  information.  He  denied  that  there  was  any
misappropriation of any funds at his ward and also denied that the St Mary’s Keris School was in his
ward or at all. He stated that bursary was ward-based.



12. Samuel Okumu Oyaro testified for the plaintiff as PW2 and stated that he lived in Siaya County at
Rarieda. That between 2003 and 2007 he lived in Nairobi and that the plaintiff was his Councilor. PW2
adopted his signed and filed witness statement as his evidence in chief wherein he stated that he heard the
broadcast complained of as reproduced by the plaintiff in the plaint on the material day. The witness then
called and alerted the plaintiff of the broadcast. He said that although he himself had benefited from the
issuance of education bursaries, he did know the procedure of issuing them. He said that he and the
plaintiff cannot visit Kasarani because of the broadcast.

13. On cross examination by Miss Muhoro, PW2 stated that the plaintiff was and remained his friend. He
reiterated that he lived in the plaintiff’s ward and knew the plaintiff as a good person who did a good job
for the Ward and that he had many other friends. The witness further stated that  Radio Citizen was
broadcast country wide and that he used to listen to it in Nairobi. Further, that those who listen to Radio
Citizen must have heard the news on “wembe wa Citizen.’’ He conceded that the public have a right to
know what is happening and that the media informs the public. He stated that he heard the plaintiff being
defamed by the defendant and that as a Councilor it was defamatory of him because the broadcast was not
true and that there was no complainant for alleged misappropriation of funds. He denied that he was
involved in the bursary fund.

14. In re-examination, PW2 stated that he also benefitted from bursary fund and he used to see many
people from all tribes receive bursary. He denied hearing that the plaintiff used to give bursary to brewers.

15. The defense called one witness DW1 Patrick Kanyeki who testified that he worked for the defendant
as a Creative Manager. He adopted his written statement as his evidence in chief. In the said statement,
DW1 stated that ‘Wembe wa Citizen’ was a radio programme that highlights issues of public interest both
positive and negative.  He explained that due diligence was exercised by the producer of  ‘Wembe wa
Citizen’ before the broadcast was made.  He admitted that the broadcast complained of was done by the
defendant. He explained that the broadcast was based on a complaint presented to the defendant by a
resident of Baba Dogo Ward.

C. SUBMISSIONS 

16. Both parties filed written submissions and cited authorities.

i. The plaintiff’s submissions

17. In his submissions filed on 2nd November, 2015 the plaintiff asserted at length in very unintelligible
submissions  and from which  I  have  had  to  extract  a  summary  that  his  rights  and  freedoms are  his
entitlement and that they are protected under the Constitution. That he is entitled to human rights which
are non-derogable and inviolable.  The plaintiff  reiterated that by the broadcast,  the defendant  caused
damage  to  his  reputation,  vilified  him  through  the  spread  of  falsehoods  which  were  torturous  and
injurious to his personality occasioning him hatred, ridicule and lowering his public stature causing him
to be shunned and avoided by voters, political friends, the community, church leaders and the general
public. He maintained that the broadcast was a fabrication and motivated by malice since there was no
iota of truth in it. That the broadcast was choreographed in a creative grotesque manner which left the
plaintiff's character and public standing damaged and his privacy disrespected. That the media was not
accurate and fair in its reporting contrary to the Media Act, 2007. That the broadcast also stirred ethnic
hatred contrary to the National Cohesion and Integration Act No. 12 of 2008. The plaintiff urged the court
to disregard the bursary form produced by the defendant's witness since it had no signature of the Chief,
Councilor and City Hall Officers. Further, that the defence witness failed to tell the court the exact school
where the alleged bursary scandal  took place,  whether  it  was St Mary's  Secondary School in  Lucky
Summer Estate or St Mary's Keris Community Centre or St Mary's High School and that the said witness
could not tell why there were two different school fees structures. That the defendant went overboard in
its broadcast which was a traversity of justice and never gave him a right of reply. The plaintiff relied on
the provisions  of the Media Act  No. 3  of 2007 and several  constitutional  provisions to  advance his
arguments that the defendant had no absolute right to defame him and that the defenses raised were not
available to it since there was no accuracy, fairness, accountability and integrity in the broadcast and that



neither  was  the  plaintiff  given  a  right  of  reply  to  the  spurious  allegations.  That  the  defendant  had
flagrantly infringed on the plaintiff’s right to privacy and used hate speech in its broadcast. That his rights
to protection against torture, cruel and inhuman and degrading treatment were violated hence a traversity
of justice. The plaintiff also relied on several decisions although the principles espoused in some of the
decisions  referred  to  were not  relevant  to  this  case  such as  they relate  to  constitutional  petitions  on
infringement of rights which is not the case here. Other decisions were mere extracts with no full citation
of the cases for my reference.

18. On damages, the plaintiff urged this court to award him Kenya shillings ten million(Kshs 10,000,000)
general  damages  for  defamation  of  character,  3  million  for  exemplary  damages  and  3  million  for
pecuniary damages making a total of kshs 16,000,000. He relied on HCC 117 OF 2004, HCC 1230 OF
2004, Mc Carey v Newspapers Ltd (1964) 3 ALLER 947; 2QB 86, Cassel Co Ltd v Broome &
another. The plaintiff urged this court to apply the principles of restitutive and restorative justice and
award him the damages claimed.

ii. Defendant’s submissions

19. The defendant’s counsel submitted framing issues for determination as follows-

a) Whether the broadcast was defamatory and whether the defenses raised protect the defendant

b) Whether the plaintiff is entitled to the reliefs sought in the plaint.

20.  On  whether  the  broadcast  was  defamatory  and  on  the  defenses  raised,  the  defendant’s  counsel
submitted that by its  paragraphs 6 and 7 of its  defence,  the defendant  pleaded defences of  qualified
privilege,  fair comment and  constitutional  privilege which has been known as the rule in  New  York
Times  –v-  Sullivan in the  US,  and  as  the  Reynold’s  Privilege in England.  That  by  virtue  of  the
plaintiff’s status as a Councillor for Baba Dogo Ward, he had within the meaning of section 79 of the
former Kenya Constitution, (which was in force when the suit was instituted) consented to a robust debate
and discussion of his personal life during the period he served as a Councillor.

21. The  defendant further contended that section 79 of the former Constitution embodied the rule in New
York Times -v- Sullivan, 376, US, 254 (1964) and, consequently, a publisher is not liable for publishing
pertinent facts pertaining to a public figure upon investigation of the circumstances of the facts published
of the public figure. That the constitutional privilege relied on by the defendant was recognised by this
court  in  HCCC No. 1333 of 2003, Hon. Mwangi Kiunjuri –v- Wangethi Mwangi, Nation Media
Group, and Royal Media Services Ltd.  Where the court discussed this defence as follows,

“Qualified  privilege  in  this  sense  has  been  elevated  above  the  conventional  common  law
apprehension that a publication duty-free made in the public interest and without malice, is to be
accorded protection, elevated to assume the level of a democratic and constitutional principle
where the public interest has been served by the publication in question.   Qualified privilege in
the context of the new defence to a suit in defamation, in my opinion, reposes in the Judge a
wider discretion than had been recognized in the past: to weigh the relevant issues and to draw a
judicious  balance  between  the claims  of  the  democratic  cause  and of  the  public  interest  as
against the rights of the complainant to keep an unsullied reputation.   It is clear to me that the
growth path of the law and the consideration of contemporary developments must stand on the
side of such a progressive reformulation of the defence to claims in the tort of defamation.

As already noted, section 79 of the former Constitution of Kenya guaranteed the freedom of
expression  –  “freedom to  hold  opinions  without  interference,  freedom to  receive  ideas  and
information  without  interference,  freedom  to  communicate  ideas  and  information  without
interference …”  This freedom so broadly defined points to the popular as well as the private
context of social life, and as regards the popular context, it is obvious that the media as the agent
and the purveyor of mass information, must be involved.   



No doubt,  therefore,  section  79 of  the  former  Constitution  presupposed the  existence  of  an
effective  and vibrant  press.  Since  the  press  has  its  professional  methods  of  work and as  it
interplays  so  much  with  the  private  domain,  in  relation  to  the  pursuit  and  publication  of
information, the press must exercise responsibility and ensure it does not unreasonably injure
private reputations as it seeks to inform the public at large. 

 This  is  the  principle  now  established  in  the  new  line  of  cases  that  have  set  the  pace  in
defamation jurisprudence and which is not possible to overlook: New York Times -v- Sullivan
376, US, 254 (1964) and Reynolds –v- Times Newspaper Ltd. (2001)2 AC, 127, Theophanous –v-
the  Herald  and  Weekly  Times  Ltd.  &  Another  (1994)3,  LRC,  369,  Kumalo  &  Others  –v-
Holomisa (CCT) 53/01, … Jameel & Others –v- Wall Street Journal (2006) 4, ALL. ER, 1296,
Bonnick –v- Moris & Others (2003)1, AC, 300, PC, … but the more relevant question is whether
the third defendant can benefit from this constitutional privilege for publication of matters in
public interest.”

22. It was respectfully submitted by the defendant’s counsel that the law was stated correctly but in its
application, the position was as before the recognition of the defence.  That the defendant in the above
Kiunjuri case had appealed against that judgment on the application of the new privilege. The defendant
therefore urged this court to find that the defences as pleaded by the defendant apply in this case.

23. The defendant further submitted that in determining whether or not a publication is defamatory, the
court has to consider the public interest which the media claims existed.  That consideration should be
given to the thrust of the article which the publisher has published. That if the thrust of the article is true
and the public interest condition is satisfied, the inclusion of an inaccurate fact may not have the same
appearance of irresponsibility as it might if the whole thrust of the article is untrue.

 24. The defendant urged the court to first consider whether the broadcast was in the public interest by
examining the broadcast as a whole and not isolate the defamatory statement. That the broadcast tells the
public that there is misappropriation of the bursary fund which most of the residents were yearning to
benefit from hence it was in their interest to know what was happening to the fund.                        

25. The defendant urged the court not to forget that it is the right and indeed a vital function of the press
to make available to the community, information and criticism about every aspect of public, political,
social and economic activity, and thus contribute to the formation of public opinion. That the press and
the rest of the media provide the means by which useful, and that sometimes useful information about the
daily affairs of the nation is conveyed to its citizens – from the highest to the lowest ranks. Conversely,
the press often becomes the voice of the people as their means to convey their concerns to their fellow
citizens, to officialdom and to government.

26. The defendant relied on Clerk & Lindsell on Torts, 20th Edition, where the learned authors stated
the law as follows at page 1498 - 1499 :

“Responsible journalism in ......... the court of appeal considered the question of the liability of
newspapers in the light of Reynolds and held that there was the necessary duty in the press and a
corresponding legitimate  public  interest  in  being  informed  of  the  material  in  question  then
subject to the Reynolds test, the defence of qualified privilege will apply. This would be subject
only to the requirement that the defendant must have fulfilled the test of responsible journalism;
such a standard should not be set too high or too low. Lord Philips said “once Reynolds privilege
is recognized as it should be, a different jurisprudential creature from the traditional form of
privilege   from which it sprang, the particular of the interest and duty which underlie it can
more easily be understood” he accepted that a responsible journalist might equally decide to
publish or not to publish an item and  disapproved the test of whether to publish suggested by
Gray J.  in  the  court  below namely  that  publication  would  be  in accordance with  a duty  to
publish. If the journalist would be open to criticism if he did not publish it. In the Jamaican case
of Bonnick –v- Maurice the issue was whether a newspaper report published by the defendants
was covered by qualified privilege.  The Privy Council  held that in considering the Reynolds



qualified  privilege,  the  law  should  apply  a  flexible  meaning  to  the  standard  of  responsible
journalism. “

27.  Further  reliance  was  placed  on  the  6th  Edition  of  Tort  Law,  S  Deakin,  A  Johnston  and  B
Markesinis, where this defence OF qualified privilege is described as follows at page 798 - 799:

“Journalistic Privilege- the Reynolds breakthrough.

This defence of qualified privilege... was in practice of little use to the mass media for in most
cases that concerned them the publication was made not to a particular person but to the world
at  large...  the  common  convenience  and  welfare  of  society  in  modern  British  Democracy
required  the  ample  dissemination  to  the  public  of  information  concerning  and  vigorous
discussion of matters relating to the public life of the community and to those who participated
in it.”

28. The defendant  therefore urged the court  to  find that  the defendant  herein was just  disseminating
information for the public interest and that the defences pleaded protected the defendant.

29.  On  quantum  of  damages  payable,  the  defendant  submitted  that  should  this  court  find  that  the
broadcast was defamatory; the issue which arises is with regard to the correct award of damages which
should be made.  In their view, the correct approach is as has been discussed by the Court of Appeal in
Johnson Evan Gicheru–v- Andrew Morton & Another, Court of Appeal at Nairobi Civil Appeal
No. 314 of 2000, where the Court of Appeal accepted as correct, the following statement of the law, from
a  decision  of  the  High  Court  of  Australia  in  Uren  –v-  John  Fairfax  (117)  Commonwealth  Law
Reports, 115:

“It  seems to  me that  properly  speaking,  a  man defamed does  not  get  compensation for  his
damaged reputation.   He gets damages because he was injured in his reputation that is simply
because he was publicly defamed.   For this reason, compensation by damages operates in two
ways – as a vindication of the plaintiff to the public and as a consolation to him for a wrong
done.   Compensation  here  is  a  solatium  rather  than  a  monetary  recompense  for  harm
measurable in money.”

30. As regards the quantum of damages in defamation cases, it was submitted that there had been an error
in award of exorbitant damages.  This was before the decision of the Court of Appeal in  Gicheru v-
Morton (supra) as summarised in the Gicheru Case as follows:-  In the Kulei case,  the plaintiff  was
awarded Kshs. 10 million.  In the  Nicholas Biwott v- Clays Ltd, the plaintiff  was awarded Kshs. 30
million. In Charles Kariuki case, the plaintiff was awarded Kshs. 20 million. In Obure case, the plaintiff
was awarded Kshs. 17 million; and that when disapproving that trend, the Court of Appeal stated the law
as follows:

“The common denominator in the first sic aforementioned cases and awards are that first they
concern   prominent political elite a majority of them being a politician of   considerable clout of
high ranking civil servants and advocates; secondly, the publication condemned in damages are
mostly what qualify to be gutter press. Thirdly, the defendants in almost all the cases did not
defend the suits. Finally for unknown reasons, no appeals have been filed and if lodged not yet
heard by this court at least so far. My considered opinion of the awards so made is that they lack
judicial basis, they may be found to be manifestly excessive and should not at all to be taken as
persuasive or guidelines of award to be followed by trial courts since the trial judges concerned
appear to have ignored basic fundamental principles of awarding damages in libel cases.”

31. The defendant also cited  Kenya Tea Dev. Agency Ltd v- Masese T/A Masese & Co. Advocates
2008 (KLR) 149, where the Court of Appeal reduced from Kshs. 10 million to Kshs 1.5 million an award
made in favour of an advocate.  And that in Lakha v- the Standard Ltd 2009 (KLR) 432, the Court of
Appeal raised an award of damages for defamation from Kshs. 500,000/= to Kshs. 2 million.



 32. The defendant’s counsel submitted that therefore in assessing damages, the guidelines of the post
Gicheru decisions applied.  Citing the case of  Johnson Evans Gicheru v. Andrew Morton & Anor
(2005) 2KLR 332 it was submitted that the Court of Appeal at Nairobi stated that to arrive at what is fair
and reasonable award the learned trial Judge should draw considerable support in the guidelines in Jones
v.  Pollard  1997]  EMLR  233-243 where  a  checklist  of  compensable  factors  in  libel  actions  were
enumerated as:

i. The objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circumstances of the
medium in which it is published and any repetition;

ii. The subjective effect on the plaintiffs feelings not only from the prominence itself but from the
defendants conduct thereafter both up to and including the trial itself;

iii. Matters tending to litigant damages such as a publication of an apology;

iv. Matters tending to reduce damages;

v. Vindication of plaintiff’s reputation past and future.

 33. The defendant therefore submitted that if the court were to find that the defendant is not entitled to
journalistic privilege, the defamation was not grave as no concrete evidence was given to show that the
plaintiff suffered grave loss and that taking into account the relative mildness of the defamation, an award
of Kshs. 200,000/= would be sufficient compensation. Reliance was placed on the case of J.P. Machira
T/A Machira & Company Advocates v. Kamau Kanyanga and The Standard Limited [2005] eKLR
where  the  plaintiff  was awarded Kshs.  1,250,000/= as  general  damages  and a  further  sum of  Kshs.
250,000/= as aggravated damages; in the case of  Fred Ojiambo v. Standard Ltd. & 2 others [2004]
eKLR  the  plaintiff,  a  Senior  Counsel  and  a  prominent  Advocate  was  awarded  the  sum  of  Kshs.
1,000,000; in  George Oraro v. Eston Barrack Mbajah [2005] eKLR an award of Kshs. 1,500,000/=
was made in favour of the plaintiff, also a prominent Advocate and Senior partner in one of the leading
firms in Nairobi.

34. In this case, it was submitted that the plaintiff was a holder of a junior office and was only known to
the people of the Ward he represented. This should further lower any possible amount awarded to him.

35. The defendant urged the court to consider what His Excellency the President Uhuru Kenyatta, in his
Mashujaa Day, 2015 Speech, observed that the media should be left to do their job. That the President
observed that the media talks about him negatively on a daily basis but that did not matter to him since
they are doing their job and therefore the same approach should be adopted by this court and grant no
more  that  Kshs  200,000  damages  should  this  court  find  the  defendant’s  broadcast  to  have  been
defamatory of the plaintiff.

D. DETERMINATION

36. I have carefully considered the pleadings, evidence adduced and the rival submissions by both parties
both on liability and on quantum. In my humble view, the following issues flow for determination.

1) whether the broadcast was defamatory of the plaintiff; and  whether there was malice against the
plaintiff

2) how much quantum would the plaintiff be entitled to

3) Who should bear the costs of the suit?

37. In answering the first issue, on whether or not the broadcast complained of was defamatory and or
whether it was malicious, that issue will be considered alongside the defenses raised by the defendant,
those  of  qualified  privilege  and  public  interest.  Whether  the  defendants  were  within  their  duty  of



impacting public information and whether the broadcast was carried out in the public interest to inform
the members of public of corrupt and dishonest people/leaders in their community and that it was made
without  malice.  I  must  however  first  establish  what  defamation  is  and  or  its  ingredients.   In  a  suit
founded on defamation of character, the plaintiff must prove the following elements:

a. There must be publication of the words to a third party

b. The words as published must refer to the plaintiff;

c.  The words must be defamatory i.e.  they must tend to lower or actually  lower the plaintiff’s
reputation in the eyes of the right thinking members of the society   generally;

d. The words must be false such that truth is an absolute   defence to an action in defamation; and 

e. In slander., there must be proof of resultant damage

f. The plaintiff must also demonstrate that the words were published maliciously

38. On the first element, the defendant does admit that it published the impugned broadcast in its Citizen
Radio Programme “Wembe wa Citizen” in the exercise of its inherent constitutional right to freedom of
the media and freedom of expression and to inform the public of the facts and claims surrounding the
controversial issuance of bursary funds within the plaintiff’s are of jurisdiction.

39. On the second element, it is also admitted that the broadcast referred to the plaintiff who was the then
Councilor for Babadogo Ward. The said broadcast was produced in evidence by consent of both parties.

40. On the third element of whether the broadcast words were defamatory of the plaintiff, Gatley on libel
and slander   8th Edition paragraph  4 page 5 defines defamation as:

“Any  imputation  which  may  tend  to  lower  the  plaintiff  in  the  estimation  of  right  thinking
member of society generally……..or to expose him to hatred     contempt or ridicule.”

41. Winifield in J.A. Jolowicz and T. Ellis Winfield on Tort 8th Edition at page 254 defines defamation
as:

“ The   publications of   a statement   which tends   to lower a person   in the estimation of   right
thinking  members of society   generally   or which tends to make them  shun   or avoid that 
person.”

42. Halsbury’s Laws of England 4th Edition VOL 28 paragraph 10 states:

“ A defamatory statement   is a statement   which tends to lower a person in the estimation of
right   thinking members   of society generally or to cause   him to be   shunned or avoided or to
expose   him to hatred, contempt or ridicule   or to convey an imputation  on him disparaging or
injurious   to him in his office, profession, calling trade or business.”

43. The above definitions do not impose an obligation on the plaintiff to prove that the defamatory words
actually caused him to be shunned or avoided or treated with contempt.  What the plaintiff needs to prove
is that the publication tended to lower him in the estimation of right thinking members of the society
generally.

44. In Jones V Skelton [1963] 1 WLR 1362 P 1371 the court stated:

“ The ordinary   and natural   meaning   may therefore   include   any implication     or inference
which a reasonable   reader guided   not by any special but only be general knowledge   and not
fettered d by any   strict   legal rules of construction would draw  from the words.   The test of 



reasonableness     guides and  directs   the court in its function   of deciding  whether   it is open
to   a jury in any particular     case to   hold that     reasonable   persons would understand the
words explained of   in a defamatory sense.”

45. In Hayward V Thomson & Others [1982] 1QB 47 at 60 it was stated inter alia:

“One thing is of essence in the law of libel.   It is that the words should be defamatory and untrue
and should be published of and concerning the plaintiff….”

46. In Clerk & Lindsel on tort 17th Edition 1995 page 1018 it is stated that:

“ Whether   the statement   is defamatory or not   depends   not,   as has been  pointed out   already,
upon the intention of the defendant, but upon the probabilities   of the case and upon natural
tendency of the   publication   having   regard   to the surrounding  circumstances   If the words 
published   have   a   defamatory  tendency  it  will  suffice   even  though  the  imputation  is  no
believed   by the person to   whom they are published.”

47. Applying the above principles to this case, the question is whether the broadcast which is admitted
was true of and concerning the plaintiff and whether the defenses of qualified privilege and public interest
are available to the defendant. The impugned broadcast was in very clear Kiswahili language as translated
in English that  the plaintiff  who was the Councilor  for Babadogo ward in Kasarani  was engaged in
fraudulent dealings relating to bursary disbursement, aimed at denying the needy students of his Ward the
bursary fund. That he was doing so using agents who procured fake documents from nonexistent students
and using those documents to get the fund misappropriated.  That he practiced tribalism by awarding
bursary to people of his tribe and that even chang’aa sellers received the money which was meant for
school bursary and that parents had complained of the occurrences.

48. The plaintiff initially denied the broadcast in its written defence but at the hearing admitted the entire
broadcast  and  its  full  tenor  save  that  it  contended  that  the  broadcast  was  based  on  complaints  by
concerned residents and therefore the defendant had a duty to inform the public of the actions by their
elected leaders and the happenings in those publicly elected offices.

49. Section 70 of the former Constitution of Kenya embodied the rule in New York Times v Sullivan
376 US 254(1964) that a publisher is not liable for publishing pertinent facts pertaining to a public figure
upon investigations of the circumstances of facts published of the public figure. The defendant therefore
claims  that  it  did  carry  out  investigations  before  broadcasting  the  impugned  words  concerning  the
plaintiff who was an elected Councilor in Babadogo Ward in Kasarani.

50.  Upon considering the published words which the court  had an opportunity to  listen to  the radio
broadcast as produced in the form of CD, and upon considering the evidence adduced by the plaintiff, his
witness  and the  defence  witness,  Iam persuaded that  the broadcast  was false  and defamatory  of  the
plaintiff and had the tendency of causing reasonable members of the society shun or avoid the plaintiff. I
also hereby find that  in  their  ordinary meaning and in  the context  in which they were published or
broadcast  the defendant  meant  and was understood to mean that  the plaintiff  was a  thief,  dishonest,
corrupt person who had defrauded poor residents of Babadogo Ward; that he was tribalist who awarded
bursary to members of his ethnic group only; he had committed offences which are culpable under the
Penal  Code such as theft,  forgery of documents and under the Public  Officers  Ethics  Act and Anti-
Corruption and Economic Crimes Act, such as being corrupt and using his office to misappropriate public
funds and therefore not a fit person to be a political leader and representative of the people.

51. In the defendant’s defence, it produced DEX1 fees structure for St Mary’s Keris Community Centre
on which there is nothing to show that the School belonged to Babadogo ward and for which year; for
which form/class. The fee structure has no school stamp and is not signed by anyone. The defendant also
produced DEX2 another fee structure for 2007 for the same School. The document does not show for
which class or form although it asks form fours to pay for KCSE and Mock Examinations as given there
under. The document is dated 21/02/2007 about one month prior to the impugned broadcast. The third



exhibit DEX3 is a school progress report for James Gitau Njogu form 1 dated 26/11/2006. The owner of
that report form and or author was never called to verify for what purpose it was meant to serve in these
proceedings since it does not have anything to do with school fees. DEX 2C simply informs of school
account name and is not addressed to anyone. DEX3 is a request for LASDP bursary funds by one James
Gitau Njogu form 2 in 2007.  His parents’ names are provided. His ward is Marura and not Babadogo, yet
the broadcast was clear as to which wards were affected by the fraud that is, Korogocho and Babadogo
and Marura is not one of the wards named, and neither is the plaintiff the Councilor for Marura Ward
which is indicated on the defence exhibits as produced in evidence by DW1. The plaintiff testified and it
was not controverted that he was a Councilor for Babadogo Ward within Kasarani area further, he stated
that bursary funds were disbursed according to Wards where the needy students resided. The question is,
why did the defendant not produce any such fake student and evidence of falsity from Babadogo ward? In
addition,  that  bursary  application  form is  not  signed in  part  D which  is  for  the  Bursary  Committee
recommending  or  declining  the  bursary.  That  Committee  comprises  the  area  Councilor  and  Zonal
Education Officer showing the bursary awarded.  There was also no evidence that the school in the name
of St Mary’s Secondary which was broadcast had not been established in 2007.  Moreso, there is no
evidence linking the plaintiff to the said school or to the scandal involving fraudulent bursary allocations
or at all.

 52. From the above, I have no doubt in my mind that the defendant was not justified in broadcasting the
way it did against the plaintiff and therefore it cannot benefit from the Rule in The New York Times case
cited by the defendant. The defendant cannot benefit from its falsehood and reckless broadcast. It cannot
benefit from the defence of qualified privilege and neither is the defence of fair comment in the public
interest available to it. In my view, the broadcast was indeed a grotesque fabricated reckless lie that was
calculated and tended to lower the plaintiff’s  reputation in the eyes of right thinking members of the
society generally. Any reasonable person listening to the broadcast would believe that indeed the plaintiff
was involved in the theft of bursary funds meant for children of the poor in Babadogo Ward. The plaintiff
in  my  view  did  suffer  injury  to  his  reputation,  was  humiliated,  embarrassed  and  distressed  by  the
defendant’s popular Kiswahili Radio program “Wembe wa Citizen” which disparaged him and painted
him as a very dishonest leader. Sufficient evidence was adduced to the satisfaction of this court by the
plaintiff  and  his  witness  PW2 that  what  was  broadcast  by  the  defendant  and  which  broadcast  was
admitted by the defendant was totally false and by a demand notice dated 21st March 2007 no rebuttal
was made prior to the filing of this suit which has taken a considerable length of time to be heard and
determined yet the defendant did not bother to retract or in any way mitigate the damage even during the
pendency of this suit.

53. In Gatley on libel  and slander  6th Edition  page 706, the learned  author  stated that : 

 “ If  the words complained of contain allegations of facts,  the defendant   must prove   such
allegations of facts   to be true.   It is not sufficient to     plead that he bona fide believed them to
be true.   The defence of fair comment does not extend to cover misstatement of facts, however
bona fide.   Bona fide belief in the truth of what is written may mitigate the amount, but it cannot
disentitle the plaintiff to damages.”

54. I am further fortified by the decision on J.P Machira V Wangethi Mwangi & Another where it was
held that:

“ Any evidence     with shows   that the   defendant   knows the statement   was   false or did not 
care whether   it be true or false will be evidence i.e. of malice. In the instant case, the plaintiff
has supplied the defendant with the true position of the matter before the publication was made.   
Inevitably, therefore, at the   time of publication, the defendant   knew or   is taken to have known  
that  the  relationship   between  the  plaintiff  and  Ms  Grace  Wahu  Njoroge   was  not  an
advocates/client   relationship   and that there     was no relationship   of such nature   between
them.   Further  ,  considering   also  the   post   publication  conduct   of  the  defendant,  the
correction  was  made  more  than  a   week  after   the  publication,  which  was  made  with
knowledge that it   was false.   I have no hesitation in finding the publication being malicious.”



55. In view of the unjustifiable  wanton and blatant  attacks  on the plaintiff,  the nature of the details,
personal attacks and with a lot of contempt, and the barbed venom and scorn with which the words were
broadcast by the defendants’ two broadcasters, I find that the publication was not only defamatory of the
plaintiff but that it was actuated by outright malice. The statements as reproduced by the plaintiff in the
plaint and which I had the opportunity to play over and over as I wrote this judgment establish that indeed
the broadcast were calculated to cause the plaintiff pecuniary and political career and source of livelihood
as no employer including the electorate in  Babadogo ward would give such a thief and corrupt person
who practiced tribalism another chance of serving him as their Councilor and since he had already been
retrenched from Telkom Kenya, the situation would no doubt worsen for the plaintiff.

56. Section 79 of the Old Constitution did not give the defendant media a license to make and or publish
slanderous and libelous statements which are false, and actuated by ill will and malice and geared towards
the destruction of another person’s name, character and reputation. An individual has the right to his good
name, character and reputation and the law of the land must be available to protect him. Being a politician
and therefore a public figure is not being open to vilification and assassination of one’s’ character and
reputation by the media for ulterior motives. There should be truth in whatever the media says about
public figures in order for them to enjoy that qualified privilege as set out in the law. A politician is a
representative of the people who cede their sovereignty and delegate it to him to represent their interests
by electing him. A politician has no license to steal, to be corrupt or to practice nepotism or tribalism.
There are laws that deal with thieving and dishonest public figures entrusted with public resources. The
media should report  such occurrences freely but where they have evidence of such thievery.  In their
reporting, the media is expected to be fair, objective and truthful. I do not find that in this case there was
truth,  fairness  and  objectivity  in  the  broadcast  which  was  done  with  finality.  The  broadcast  was  a
personal, cruel and callous attack on the plaintiff. It was in my view a calculated and orchestrated move to
hound the plaintiff out of his politically elected office. Although he was not impeached by the electorate,
but he testified that he received tongue lashing from the electorate when he tried getting back into that
office when elections were held that same year 2007. From my own observation and assessment of the
broadcast,  it  was  venomous  and  distasteful  and  calculated  to  injure  the  plaintiff’s  character  and
reputation.  The defendant in broadcasting such words of and concerning the plaintiff  never paused to
reflect on the impact of those statements made in Radio Citizen which has a nationwide reach and aired at
prime moments.

57. I find that the defenses raised are not available to the defendant since there was no evidence of truth
adduced. The documents produced were contradictory, not signed and no evidence of who the author was.
It was not evidence against the plaintiff at all. In the end, I find that the plaintiff has established on a
balance of probabilities that the broadcast was defamatory of him and that the broadcast was malicious.

58. Having considered the plaintiff’s standing in society and the defamatory statements  and the principles
established in awarding damages based on the defendant’s own authorities supplied,  and circumstances
of this case, and as the broadcast alleged commission of criminal offences for which the plaintiff could be
charged and convicted in a court of law, and considering the satirical well choreographed lies bereft of
truth which is demanded by the laws of journalistic fair play, and therefore the manner in which the
broadcast  was made,  albeit  there was no real  evidence  that  the  plaintiff  lost  his  seat  because  of  the
defamatory words broadcast by the defendant, and or that he incurred special damages as a result thereof,
nonetheless; There is no doubt that the allegations contained in the broadcast against him were serious
and  may  have  had  serious  repercussions  in  his  future  political  life.  In  addition,  Section  3  of  the
defamation act provides that:

“In any action for slander in respect of words calculated to disparage the plaintiff in any office
profession, calling, trade or business held or carried on by him at the time of the publication, it
shall not be necessary to allege or prove special damage, whether or not the words are spoken of
the plaintiff in the way of his office, profession, calling, trade or business.”

59. I find that the words aired by the defendant having been calculated to disparage the plaintiff in his
calling, it was not necessary to prove or allege special damages. Accordingly, I award damages as guided
by the case of  Chirau Ali Makwere vs.  Royal  Media Services  HCCC No. 57 of 2004 where the



plaintiff was awarded Kshs 3 million general damages for defamation of character inclusive of aggravated
and  exemplary  damages.  In  the  instant  case,  the  plaintiff  prayed  for  general  damages,  punitive  and
aggravated damages as well as an apology and an injunction. Although the defendant urged the court to
award the plaintiff Kshs 200,000 should it find the broadcast to have been defamatory, section 16A of the
Defamation Act Cap 36 Laws of Kenya provides that :

In any action for libel, the court shall assess the amount of damages payable in such amount as
it may deem just:

Provided that where the libel is in respect of an offence punishable by death the amount assessed
shall  not be less  than one million shillings,  and where the libel  is  in respect  of  an offence
punishable by imprisonment for a term of not less than three years the amount assessed shall not
be less than four hundred thousand shillings.

60.  The  broadcast  which  was  slanderous  of  the  plaintiff  disclosed  commission  of  several  criminal
offences not only under the penal Code such as stealing but also under the Anti-corruption and Economic
Crimes Act and if convicted the plaintiff would be liable to serve not less than three years imprisonment,.
For that reason, a sum of Kshs 200,000 general damages would be unlawful. Equally speaking, a sum of
kshs 16,000,000 proposed by the plaintiff would in my humble view be excessively exorbitant. I would
therefore in the circumstances exercise my discretion and award the plaintiff  Kshs 2,500,000 general
damages and Kshs 1,000,000 Exemplary damages since the broadcast was not repeatedly done after the
date complained of in the plaint. I decline to grant an order for an apology and that of an injunction in
view of the time lapse.

 61. I also award the plaintiff costs of the suit and interest at court rates from date of this judgment until
payment in full.

Dated, signed and delivered in open court at Nairobi this 28th day of April 2016.

 

R.E. ABURILI

JUDGE


