
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO. 334 OF 2013

RAPHAEL KITUR.............................................................................PLAINTIFF

VERSUS

THE PEOPLE MEDIA GROUP LIMITED T/A THE PEOPLE....DEFENDANT

JUDGMENT

The Plaintiff filed this suit against the defendant in a Plaint dated 15th August, 2013 seeking damages for
defamation arising from the defendant’s publication of an article  published by the defendant  on 18th

September, 2012 in the People Newspaper together with costs and interest.  The impugned article was
entitled “Ex MP in court over bad cheque.”

The plaintiff claims that the effect of the publication has been to tarnish the Plaintiff’s reputation as a
respected former Assistant Minister, Member of Parliament and aspiring Senator, to expose him to public
scandal, ridicule, odium and contempt in the eyes of his clients, peers, right thinking members of the
society and all those who know him. Further, the plaintiff avers that the words were malicious, false and
calculated to injure the Plaintiff and cause him pecuniary, political and moral damage.

The article complained of and as pleaded in the plaintiff’s plaint is that:

“Former Konoin Member of Parliament Raphael Kitur was yesterday charged before a Nairobi
Court with issuing a bouncing cheque. Kitur is accused of issuing the bad cheque worthy Kshs.
450,000/= to John Maina Muraguri at International Hotel on June 6, last year. He pleaded not
guilty and was released on a cash bail of Kshs. 100,000/= by senior principal Magistrate Lucy
Nyambura. Hearing continues on October 5th.”

The Plaintiff  avers  that  the  words  were  understood to mean that  he was corrupt,  unscrupulous,  and
untrustworthy, is a criminal who does not pay debts and should be shunned by members of the public.

The plaintiff pleaded that the Defendant’s actions were motivated by ill will and malice demonstrated by
the fact that the words published were false. The defendant did not seek clarification from the Plaintiff
before publishing the information and that the defendant referred to the Plaintiff by name and his previous
capacities and status in life.

The Plaintiff therefore prayed for orders that a permanent injunction be issued restraining the Plaintiff and
its  agents/employees  from publishing further  statements  regarding the Plaintiff,  an order for  general,
exemplary, punitive and aggravated damages and an order for publication of an apology. The Plaintiff
also prays for costs of the suit and interest.



The plaintiff’s claim was denied by the defendant through a defence dated 9th April, 2014. The defendant
admitted publishing the impugned article but states that the publication was without malice under section
12  of  the  Defamation  Act  Cap.  36  (1992).  The  Defendant  further  denies  that  the  statements  were
malicious, false and calculated to injure the Plaintiff.

The defendant also states that as soon as it discovered that it had published the article which wrongly
referred  to the Plaintiff,  or  as soon as  the error  was pointed out  to  it,  it  published a  correction  and
apologized in the People Newspapers of 25th September, 2012. The defendant also entered the defence of
fair comment and justification.

In the alternative the Defendant states that the Plaintiff has:

(a) Failed to exercise his right under section 7 ‘A’ of Defamation Act Cap. 36.

(b) Failed to mitigate his alleged loss under section 7 “A” of the defamation Act Cap 36.

At the hearing of this suit, the Plaintiff called three witnesses whereas the defendant called one witness.

Raphael  Arap  Kitur,  the  Plaintiff  herein  testified  on  oath  as  PW1  and  adopted  his  filed  written
statement. He testified that he is a prominent tea farmer in Bomet County where he resides. He is also a
former M.P for Konoin Constituency between the years 1997-2002. He has also been a former Assistant
Minister in the Ministry of Transport and Communication. He has been in the Clearing and Forwarding
business in Nairobi industrial area. He testified that the case relates to the publication of 18/9/2012 and
nobody from the defendant called him before the publication. As per his ID his name is Raphael Kiprono
Arap Kitur whereas according to the charge sheet, the person who was charged is Raphael Kipkirui Kitur.
Therefore the person charged is different.

At the time of the publication he was vying for the Senatorial  Seat, Bomet County. He learnt of the
publication when he was perusing the People Daily of 18th September, 2012 and was also alerted of the
contents of the publication by his former constituents family members and fellow politicians who were
concerned with the contents and impact on his future political plans. Further he testified that his former
constituents were wondering how he could be trusted to discharge his duties as a Senator when he could
not pay a debt of Kshs. 450,000/=. He further testified that he did not clinch the nomination to vie for the
seat  as  a  result  of  the  publication  which  his  political  rivals  made  copies  of  and  distributed  to  the
constituents and the people in the village did not know whether there was a correction later on. He further
avers that the Commissioner of Customs could not trust him and he had to pay for his goods first before
they were released which was not the case before the publication. His name has been damaged and the
defendant did not offer an apology.

In cross-examination, PW1 testified that he did not read the apology and his constituents were also not
aware of he same. He named some of the constituents who photocopied the article. He also stated that the
Commissioner for Customs could only accept banker’s cheques from him and there was delay in clearing
his goods.

In re-examination, PW1 stated that what was published was a correction and not an apology. He is not
aware of the money that was deposited in court.

Julius Kipng’eno Langat (PW2) testified that he has known the Plaintiff for 15 years. He was his chief
campaigner when the article was published. He read the article and brought it to the attention of the
Plaintiff.  He further  testified  that  people  started  saying that  he was campaigning for  a  “mkora”.  He
himself  also got  disappointed with the Plaintiff  when he read the article  and almost  gave up on the
campaigns but just continued to campaign because he had started. He stated that the Plaintiff did not get
as many votes because of the publication. As a person on the ground campaigning for PW1, he testified
that he was aware that the constituents started doubting the plaintiff’s capability to hold a public office
and that his opponents took that advantage to spread the rumours that the Plaintiff  had issued a bad
cheque and had been charged with the offence. He was not aware of the correction.



Bernard Kibet Koros (PW3) testified that he is a farmer and was involved in campaigns for the Plaintiff
when the publication was brought to his attention. He was not aware that a correction had been published.

The Defendant called one witness Sarah Muthoni Ndungu (DW1), a reporter working with the Defendant,
who testified that  she wrote the subject article  which was published on 18/9/2012. That on or about
19/9/2012 the Defendant received a demand letter from the Plaintiff’s lawyer that he was not the suspect.
The Defendant did investigation and after finding out that the suspect was not the Plaintiff, they published
a correction on 25/9/2012 that the person named in the article was not the correct person.

In cross examination, DW1 testified that he got the information from the prosecutor but there was no
reference to the suspect being a former MP. DW1 could not confirm that an apology was given. They got
interested in the story because the Plaintiff was a former MP.

In re-examination DW1 testified that there was no malice in the publication.

At the close of the defence hearing, Counsels agreed to file and exchange written submissions.

The plaintiff filed his submissions dated 8th November, 2015 and the defendants filed their submissions
dated 6th November, 2017. I have read and considered the said submissions.

The Plaintiff’s counsel submitted that the article was reckless and malicious as the Defendant did not
contact the plaintiff before the publication. Further that the charge sheet did not describe the accused as a
former M.P and up to date no apology has been published. The article was published at the peak of his
elections. On liability the Plaintiff relied on a number of cases to establish that they have proved their
case on a balance of probability as well as to show that the defence of fair comment is not available and
must fail because there was no evidence to show that the facts published were true.

The plaintiff relied on the case of  Machira v Mwangi & another [2001] eKLR where the court held
that;

“Any evidence which shows that the defendant knew the statement                   was false or did not care
whether it be true or false will be evidence          of malice. In the instant case, the plaintiff had supplied
the                        defendant with the true position of the matter before the                    publication was made.
Inevitably therefore, at the time of                             publication, the defendant knew or is taken to have
known that the                  relationship between the plaintiff and Ms Grace Wahu Njoroge was      not an
advocate/client relationship and there was no relationship    of such a nature between them.

Further, considering also the post-publication conduct of the              defendant, the correction was made
more than a week after the       publication, which was made with the knowledge that it was false. I
have no hesitation in finding the publication as being malicious”

The  plaintiff  also  relied  on  HCCC  No.1896  of  1999  Ngulli  &  Company  Advocates  Vs.  Nation
Newspapers & Printers where it was held that ,

“  … The law relating to publication of defamatory words is also trite in that the defence of
justification or fair comment can be extinguished by malice …”

On quantum of damages, the Defendant proposed an award of 25,000,000 in general damages, Kshs.
2,000,000 in lieu of apology, Kshs. 5,000,000 in aggravated damages. He argued that his reputation had
been  damaged  at  a  time  when  he  was  campaigning,  the  defendant  did  not  bother  to  confirm  the
allegations before publishing and that no apology was ever published.

The Plaintiff  relied on the case of  Samuel Ndung’u Mukunya v Nation Media Group Limited &
another  [2015]  eKLR where  the  plaintiff  was  awarded  general  damages  of  Kshs.  15,000,000.00,
aggravated damages of Kshs 3,500,000.00 and damages in lieu of an apology of Ksh1,500,000.



The Plaintiff also relied on HCCC No. 1230 of 2004, Francis Ole Kaparo Vs. The Standard Limited
where the Plaintiff was awarded Kshs. 7,000,000

On the other had, the Defendant submitted that they carried an apology at the earliest opportunity which
was within 7 days after the publication and that, at the time of filing the defence , the defendant made a
payment of Kshs. 50,000 in to court by way of amends to signify no ill will. The defendant urges the
court to find no liability. However in the event that the court decides otherwise, the Defendant proposed
an award of Kshs. 1,200,000 and relied on the case of Lucy Kagwiria Rutere V. Standard Limited & 4
others (2015) e KLR.

The Defendant submitted that aggravated damages should not be awarded since the Defendant did not
have a malicious intent in the libel. It was 5 years since the time of the publication and the Defendant
urged that publication of and apology will not serve any purpose.

Having considered the evidence that was adduced by the Plaintiff  and the Defendant during the trial
including the impugned article published in the People Newspaper on 18/9/2012, whose publication is not
denied  by  the  defendants  herein,  and having considered  the  written  submissions,  and the  authorities
herein cited, I identify the following issues for determination;

a) Whether the words in the said article, in their natural and ordinary meaning were defamatory
of the plaintiff’s reputation and professional standing.

b) Whether the defence of fair comment and justification is available to the defendant.

c) Whether the plaintiff is entitled to aggravated and general damages for defamation.

d) Who meets the costs of the suit?

In a defence of justification and fair comment, the law is that the burden of prove shifts from the Plaintiff
to the Defendants where a defence of fair comment and justification is pleaded. In Gatley on Libel and
Slander, 9th edition paragraph 13.45 it was stated that,

“The onus of proving that the report is  fair  and accurate lies on the defendant,  but it  is
sufficient if this clearly appears from the Plaintiff’s own evidence. If the Defendant fails to
prove that the report is fair and accurate, the plaintiff is entitled to succeed, however honestly
it may have been published…it is for the judge to decide whether the matter complained of
can fairly be said to be a report of judicial proceedings.”

The case of  Wycliffe A. Swanya v Toyota East Africa Ltd & another [2009] eKLR laid down the
elements to be considered in a defamation suit when the Court of Appeal observed that:

“For the purpose of deciding a case of defamation, the Court is called upon to consider the
essentials  of  the tort  generally  and to see whether  these essentials  have been established or
proved.   It is common ground that in a suit founded on defamation the plaintiff must prove:-

“(i)   That the matter of which the plaintiff complains is defamatory in character.

(ii) That defamatory statement or utterance was published by the defendants.   Publication in the
sense of defamation means that the defamatory statement was communicated to someone other
than the person defamed.

(iii) That it was published maliciously.”

In  the  instant  case,  the  plaintiff  contends  that  the  article  was  defamatory,  false  and malicious.  It  is
admitted  by  the  defendant  that  the  words  complained  of  were  published  by  them.  However,  the
defendants  have disputed that  the publication was malicious.  Malice  can be inferred from intent  and



recklessness. The Plaintiff having been a prominent M.P, it would be obvious that he was well known and
an article touching on him would attract attention. In fact DW1 testified that the matter caught her interest
since the Plaintiff was a former MP. That being the case it would have been prudent for the writer to have
contacted the Plaintiff to seek clarification from him before the publication. I find that the article was
defamatory of the Plaintiff as it painted him in bad light as a person who could not pay a debt of Kshs.
450,000/=. The Plaintiff called two witness who testified that they read the impugned article and who
testified that the article had a negative effect on the plaintiff who was campaigning for a seat as a Senator.

Even  though  the  Plaintiff  testified  that  the  publication  affected  his  clearing  business  such  that  the
commissioner of custom could not trust him and had thereafter to pay in advance in bankers cheque to
have  his  goods  released,  no  evidence  was  tabled  to  support  these  allegations.  At  the  time  of  the
publication the Plaintiff also testified that he was campaigning for the senatorial seat and lost because of
the publication.

Under Article 33(2), as well as Article 33(3) of the Constitution,  every person has the right to freedom of
expression which does not extend to, among others, propaganda for war, incitement to violence, hate
speech or advocacy of hatred that- constitutes ethnic incitement, vilification of others or incitement to
cause harm or is based on any ground of discrimination specified or contemplated in Article 27(4) and
that in the exercise of the right to freedom of expression, every person shall respect the rights and
reputation of others.

The Defendant  claims  that  the  publication  was a  fair  comment  and justified.  At  the  same time  the
Defendant admits that the suspect in the charge sheet was not the Plaintiff. In this case there is no way the
Defendant could seek to justify what it admits was not correct. It is absurd for the defendant to rely on
this defence which must fail.

The Defendant published a correction that the person named in the article was not the correct person. A
correction  does  not amount  to  apology.  An apology has a  connotation  of  remorsefulness  which was
absent in the Defendant’s correction. In fact the correction was carried out in a small column which was
titled “Briefly”. It was possible that it could have escaped the attention of the readers as the Plaintiff and
his witnesses testified not to have seen it.  The Defendant did not bother to inform the Plaintiff  after
publishing the correction. On the other hand, the impugned article was published in a wide Column and in
larger letters on the columns titled “Courts” .If the Defendant was apologetic enough it  would have
published the correction in the same “Courts” column where the article was published and in the same
size of letters and not only correct but also apologise for the mistake.

It  would  have  been  prudent  for  a  responsible  journalist  to  contact  the  victims  of  his  story  before
publication. In this court’s view, the Defendant was malicious and the words published of and concerning
the plaintiff, used in their natural and ordinary meaning portrayed the plaintiff as person not able or not
willing to pay his debts.  

Reputation is an integral and important part of the dignity of the individual and once besmirched by an
unfounded  allegation  a  reputation  can  be  damaged  forever,  especially  if  there  is  no  opportunity  to
vindicate one’s reputation.  See Nation Media Group Ltd & 2 others v John Joseph Kamotho& 3
others [2010] eKLR.

Having so said I will move on to consider the issue of damages.  The Court of Appeal in C A M v Royal
Media  Services  Limited  Civil Appeal  No.  283  of  2005 [2013]  eKLR established  the  guidelines  in
awarding damages in defamation suit when it stated that:

“No case is like the other. In the exercise of discretion to award damages for defamation, the
court  has  wide  latitude.  The  factors  for  consideration  in  the  exercise  of  that  discretion  as
enumerated in many decisions including the guidelines in Jones V Pollard (1997) EMLR 233-
243 include objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circulation of
the  medium in  which it  is  published  and any repetition;  subjective  effect  on  the  Plaintiff’s
feelings not only from the prominence itself but from the Defendant’s conduct thereafter both up



to and including the trial itself; matters tending to mitigate damages for example, publication of
an apology; matters tending to reduce damages; vindication of the Plaintiff’s reputation past and
future.”

The  Court  of  Appeal  in  the  case  of JOHNSON  EVANS  GICHERU  V  ANDREW MORTON  &
ANOTHER [2005] eKLR stated that in an action of libel the trial court in assessing damages is entitled
to look at the whole conduct of the defendant from the time libel was published down to the time the
verdict is given. It may consider what his conduct has been before action, after action, and in court during
the trial. In the said case the learned Judges of Appeal quoted with approval the checklist of compensable
factors  in Jones  v  Pollard  [1997]  eMLR  233,  234 which  I  apply  in  this  case.  The  checklist  was
enumerated as follows:-

1. The objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circulation of
the medium in which it is published, and any repetition.

2. The subjective effect on the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself but from
the defendant’s conducts thereafter both up to and including the trial itself.

3. Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology.

4. Matters tending to reduce damages.

5. Vindication of the plaintiff’s reputation past and future.

The Plaintiff’s image was tarnished and considering that he is held in the public as having been a former
M.P and a former Assistant Minister he ought to be compensated by an award of damages.

However, I must take cognisance of the fact that the defendants deposited the sum of Kshs. 50,000/= with
court as a way of amends and they also endeavored to publish a correction. Therefore, by virtue of this,
the Plaintiff does not qualify for aggravated damages and the damages will be mitigated by the fact that
there was a correction even though not an apology. True to the submissions of the Defendants, time has
lapsed since the publication was done and the same might not be in the minds of the readers to warrant a
publication of an apology at this time. But I have to note that the Plaintiff’s reputation would have been
rectified even though not fully had the Defendant published an appropriate apology. Section 7A of the
defamation Act requires the defendant to seek a reply before publishing the article which was not the case
herein.

In addition to the authorities cited by the parties on award of damages, I will be guided by following
awards by the High Court and Court of Appeal  in similar  cases of defamation concerning important
personalities in Kenya.

In Arthur  Papa  Odera  v  Peter  O.  Ekisa  [2016]  eKLR  justice  Mbogholi  awarded  the  Plaintiff  a
composite award of KShs.5, 000,000.00 to the plaintiff who was a Member of Parliament.

In Nation Media Group Ltd & 2 others v John Joseph Kamotho and 3 other [2010] eKLR the Court
of Appeal upheld and award of Kshs 6,000,000 for general damages and Kshs 1,000,000 aggravated
damages  made  by  the  High  Court  Ojwang  J.B  J  on  1st July,  2005  in  favour  of  JJ  Kamotho  the
1strespondent being a cabinet Minister, a prominent politician with reputation.

In Kenya Tea Development Agency Limited Vs. Benson Ondimu Masese (2008) eKLR the Court of
Appeal reduced an award of Kshs. 7,000,000 and Kshs. 3,000,000 in general damages and exemplary
damages respectively to a total sum of Kshs. 1,500,000/= in which case the Respondent in the Court of
Appeal was an Advocate of the High Court of Kenya.

The Plaintiffs is a public figure having been a former M.P and a former Assistant Minister and I find that
on a balance of probability the   defendant defamed the Plaintiff by the publication of 18/9/2012 in the



People Newspaper.

The plaintiffs are entitled to an award of damages as follows

a. General damages Kshs………..........3,000,000

b. Exemplary damages – Nil

The plaintiff is awarded the costs of the suit.

It is so ordered.

Dated, Signed and Delivered at Nairobi this 20th day of December, 2017

………………………………..

L. NJUGUNA

JUDGE

In the presence of:-

…………………………………………… FOR THE PLAINTIFF

…………………………....................... FOR THE DEFENDANT


