
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL CASE NO. 5 OF 2016

MARY M’ MUKINDIA................................................PLAINTIFF

VERSUS

NATIONAL MEDIA GROUP LIMITED.............1ST DEFENDANT

DAVID HERBLING............................................2ND DEFENDANT

JUDGMENT

In an amended plaint amended on the 8th day of July 2016, the plaintiff sued the defendants for recovery
of general and exemplary damages, a permanent injunction restraining the defendants from publishing
material on the same or similar libel about the plaintiff, an order compelling the defendant to publish an
apology and the costs of the suit.

The said orders are sought following some articles alleged to have been published on diverse dates as
follows;

“On Sunday, December 20, 2015 “Karua” fights back as British paper names her in shs. 7
million BAT Bribery storm.”

Daily Nation of 22nd December 2015 under the heading

“Karua’s 2 million was a donation for polls Drive.”

On 31st December, 2015 the Business Daily wrote another article headed.

“Swiss” contractor Disowns BAT in Bribery for KRA Tender Expose”

On the 6th January 2016 there was yet another article titled

“KRA passes the buck to Rotich on fate of bribery tainted director”

And on the 13th day of January, 2016, the Business Daily published an article under the heading

“Rotich seeks word from the president, on the fate of M’ Mukindia at KRA”

It was pleaded that, in December 2015, the plaintiff received an email from a journalist,  a Mr. David
Connett, purportedly employed by the Independent Newspaper which is published in the united Kingdom



in which Mr. Connett informed the plaintiff that he is writing an article regarding payment of monies paid
by BAT Kenya   to presidential candidate in 2012 and had wanted the plaintiff to explain the role she
played in M/s Martha Karua’s campaign team and in particular whether she had received a bribe on
behalf of M/s Karua.

That the plaintiff’s Advocate, gave a factual background as to the role she played, specifically denying
that she received any money on behalf  of m/s Martha Karua and clarified that she could not have assisted
in any dealings with Karua as she was supporting an opposition candidate without any useful contacts in
government.

That thereafter, the 1st Defendant through its various publications and without seeking any comment from
the plaintiff  or  her  advocate,  published several  articles  implying that  the plaintiff  was dishonest  and
corrupt for having acted as a conduit for bribes allegedly received.

The plaintiff avers that at the time the articles were published by the defendant, there was great public
interest on issues of corruption which had been widely reported in the media. That the allegations of
corruption had involved cabinet secretary Ms Anne Waiguru, Imperial Bank and the allegations of fraud
that ultimately led to the Bank’s closure and the Eurobond Saga among others.

The plaintiff further averred that in a bid to perpetrate the public dissatisfaction with corruption in public
office and to increase circulation, the defendants purported to milk the story published in the independent
without bothering to find out whether the allegations contained therein were true. The plaintiff contends
that given the content of the publication, their frequency, the words and the photographs of the plaintiff
were rightly understood by the general public to mean that the plaintiff was also dishonest, corrupt and
unfit to hold public office.

That despite the falsity of the contents and malice in the publication being brought to the attention of the
defendants  promptly  through formal  correspondences,  no  apology was  published  and the  defendants
continued  publishing  the  articles  defaming  the  plaintiff.  That  the  defendants  having  wrongfully
condemned the plaintiff  as dishonest have proceeded to pressurize the companies associated with the
plaintiff to dismiss her or dissociate themselves with her.

That the words were malicious, hurtful and untrue and in their natural and ordinary content meant or were
intended to mean that;

1) The plaintiff had taken a bribe.

2) She was an aide who was a conduit for a bribe to Martha karua

3) That she had wrongfully influenced the award of a multi-million shillings tender at KRA.

4) She was dishonest and unfit to hold public office.

5)  That  the  plaintiff  was a  person of  law moral  character  amendable  to  corrupt  activates  thus
undeserving to hold any position in the corporate world.

6) That the plaintiff was a person susceptible to unlawful inducement.

It was further pleaded that by reason of the publication, the plaintiff has been severely injured in her
character, integrity, reputation both as an individual and as a business woman and has been subjected to
public  ridicule,  odium, contempt  and her  reputation  has  been lowered in  the estimation  of  the right
thinking persons generally.

The matter proceeded exparte as the defendants failed to enter appearance and defence and interlocutory
judgments were entered against both of them on different dates. At the hearing, the plaintiff called two
witnesses. She testified as PW3 and in so doing, adopted her witness statement as her evidence in Chief.



In the said statement, she stated that in December 2015, she received an email from a Mr. David connett
purportedly employed by the independent Newspaper which is published in the United Kingdom. In the
said email, Mr. Connett informed her that he was writing an article regarding payment of monies by BAT
to Kenya presidential candidate in 2012 and wanted her to explain  the role that she played in Martha
Karua’s campaign team and in particular whether she had received a bribe on her behalf.

That through her lawyer, she specifically denied the allegations and clarified that she could not have
assisted in any dealings with KRA as she was supporting an opposition candidate without any useful
contacts in the Government. That the Independent published an article on 18th December, 2015 in which
it alleged that BAT had paid £ 50,000 to Martha Karua to block a rival from winning a multi- million
contract and in the Article, the Newspaper clearly stated that the plaintiff’s Advocate had denied ever
receiving any monies on behalf of Martha karua.

She further stated that thereafter, the defendant through its various publications, and without seeking any
comment from her, published several Articles implying that the plaintiff is dishonest and had received
bribes for onward transmission to Martha Karua. That in the Sunday Nation of 20 th December 2015, the
defendant gave Martha Karua’s denial of having received a bribe extensive coverage and published the
plaintiff’s photograph under the headline “Whistle Blower” thereby suggesting that she was dishonest and
corrupt for having acted as a conduit for bribes allegedly received.

She further stated that whereas the defendant was quick to publish m/s Karua’s rebuttal,  they did not
bother with hers and they did not seek her comments. That the defendant did not bother to verify whether
the contents of the article published in the independent were true or not, the defendant was aware or basic
investigations would have revealed that BAT had not tendered for supply of excise tax stamps which was
the alleged tender referred to by the independent.

It was her further evidence that on 25th December 2015, the business Daily published yet another article
under the headline banner  “2015 year of corruption storm” where her photograph was placed on the
front  page  alongside  people  who  had  been  accused  of  corruption  including  M/s  Waiguru,  Mr.  Jan
Mohammed of  Imperial  Bank and Mr Githinji  of  National  Youth  Service.  Again  on  7 to  9  of  25th

December, 2015 editorial of the “Business Daily’ under the heading “year of Grand Corruption” with a
sub heading “The Tsunami of Graft”, her photograph was once again placed alongside those of people
accused of graft. That whereas there was an article on the alleged BAT scandal, there was no mention of
the corrupt role that the plaintiff played, the rebuttals that the plaintiff had made neither did it seek her
comments on the allegations.

The  plaintiff  averred  that  the  articles  were  malicious,  demeaning,  hurtful,  untrue  and  were  highly
defamatory of her personal integrity, professional reputation and character.

Ceciliah Njoki Muhoho testified as PW2. She adopted her witness statement as her evidence in chief. It
was her evidence that she has known the plaintiff for the last 20 years and that she has interacted with her
numerously.  That  she  has  engaged the  plaintiff  in  numerous  joint  consultancy  assignments  for  high
caliber companies and based on such interactions, she hold her in high regard.

According to her, the plaintiff is very professional, goal oriented, meticulous and passionate about her job
and she is a firm believer in systems and values.

She stated that she was taken aback by that information because she had always known the plaintiff to be
a citizen of good repute and high esteem. That the plaintiff had been associated as part of a corrupt group
as a result of which she started avoiding her and did not want to be associated with her as she believed the
allegations as she kept reading numerous articles in the Daily Nation Newspapers and the Business Daily
Newspaper which convinced her that the allegations were true.

Karanja Kabage testified as PW3. It was his evidence that he has known the plaintiff for the last 30 years
and  that  he  had interacted  with  her  severally  both  personally  and professionally.  That  based  on his
interactions  with the plaintiff,  he holds  her  in high regard as  she is  very professional,  goal  oriented



meticulous and passionate about her job. She is also a firm believer in systems and values.

That when he read the article published in the Sunday National, Newspaper on the 20 th December 2015,
he was shocked and shaken as he had a always held the plaintiff in high esteem. That initially, he did not
believe the article because he had known the plaintiff to be an upright citizen who would not do anything
so  unashamedly  illegal  but  due  to  the  fact  that  it  was  published  in  the  Daily  Nation  which  is  an
authoritative Newspaper and due to the subsequent articles on the issue, he believed the statements to be
true. That he started avoiding the plaintiff when they would meet in public and also as a professional.

The court has carefully considered the evidence on record and the submissions filed by the plaintiff.

The plaintiff has sued the defendants for defamation. Defamation as a tort does not fit one definition, it
depends on the circumstances of each case. In the 7th Edition of Salmond on the law of Torts, defamation
is defined as follows;

“The wrong of defamation consists in the publication of a false and defamatory statement
concerning another person without lawful justification”

In Odonkara Vs Astles (1970) E.A 374, a defamatory statement was described as follows;

“A statement is defamatory of a person of whom it is published if it is calculated to lower him
in the estimation of ordinary, just and reasonable man”

The Elements of the tort of defamation were laid out in the case of John Edwards Vs Standard Limited
as follows;

1) The statement must be defamatory

2) The statement must refer to the plaintiff

3) The statement must be published by the defendant

4) The statement must be false.

From the evidence on record, it is clear that the articles were published by the defendant in a newspaper
that they own and/or have control over and that the articles refer to the plaintiff.

On whether the Articles were defamatory; a defamatory statement as defined in the case of John Edward
Vs Standard Ltd

“A statement is said to be defamatory when it has a tendency to bring a person to hatred,
ridicule, or contempt or which causes him to be shunned or avoided or has a tendency to
injure him in his office, profession or calling.”

Such a statement  has to  attack  the reputation  of  the plaintiff  and lower it  in  the estimation  of right
thinking members of the society.

In the Articles, the plaintiff who was at the material time a director of KRA, was accused of being the
conduit  through which cigarette manufacturer BAT allegedly paid the former justice minister Martha
Karua a €50,000 (about 7.5) million bribe to block a rival firm from winning a mult-billion tender floated
by the tax agency. The plaintiff was by then the campaign adviser and fundraiser for Martha Karua’s
unsuccessful presidential bid in 2013.

In the Article published on 6th January 2016, it stated that the Kenya Revenue Authority had said that its
only the treasury that has the legal mandate to take disciplinary action against one of its Board members



accused of taking hefty bribes from British American Tobacco (B.A,T) and the plaintiff is named therein
being the said Board member.

The above statements had the effect of lowering the plaintiff’s reputation in the eyes of right thinking
members of the society as they depict her as a corrupt person. Indeed this was confirmed by the evidence
of PW1 and PW2 who in their evidence testified that after  they read the articles,  they changed their
opinion of the plaintiff and they started avoiding her.

On whether  the  articles  were  false  and malicious,  it  is  trite  law that  for  the  plaintiff  to  succeed  in
defamation,  she has to proof malice.  On the other hand, malice can be inferred and for malice to be
inferred the language of the publication ought to have altered the facts and their meaning and there ought
to be animosity.

No evidence was led by the plaintiff to proof that there was animosity between her and the defendants. In
the case of Phineas Nyagah Vs Gitobu Imanyara (2013) Eklr, Odunga J, held that;

“Evidence of malice may be found in the publication itself  if  the language used is utterly
beyond or disproportionate the facts. That may lead to an inference of malice …. malice may
also be inferred from the relations between the parties…..”

The failure to inquire into the facts is also a fact from which inference of malice may properly be drawn.
From the record, it is clear that the defendant when publishing the articles left out the part where the
plaintiff had denied the allegations. Secondly, the defendant did not seek any comment from the plaintiff
and failed to refer to her rebuttal.  This is clear evidence of malice on the part of the defendant. The
plaintiff denied the allegations and it was the defendant’s duty to proof that the same were true. In the
absence of such evidence, the court finds that the publication was false   and actuated by malice on the
part of the defendants. I do find the plaintiff has proved her case on a balance of probability and I find the
defendants liable for defamation.

On damages, I have considered the plaintiff’s submissions and the authorities relied on. Before I venture
into quantum of damages, let me quote a passage in the case of Brigadier Arthur Ndong Owuor Vs the
Standard Limited Nairobi Hccc No. 511 of 2011 as follows;

“Once  a  reputation  is  lost  in  my  view,  monetary  damages  might  not  be  adequate
compensation.  Monetary  damages  might  be  a  consolation  yes,  but  they  will  never  be  an
adequate  compensation  for  a  lost  reputation.  In  the  eyes  of  the  public,  once  a  person’s
reputation has been damaged it will remain in memory possibly throughout his life.”

In awarding damages the court draws considerable support in the guidelines laid down in the case of
Jones Vs Polland (1997) EMLR 233-243 where a check list of compensable factors in the libel actions
were enumerated as follows;

1.The objective features of the libel itself such as the gravity, its prominence, the circulation media
in which it is published and any reputation.

2.The subjective effect of the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself, but from the
defendants conduct thereafter both upto and including trial itself.

3.Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology.

4.Matters tending to reduce damages.

5.Vindication of the plaintiff’s reputation past and future.

These principles were referred to in the case of Johnson Evan Gicheru Vs Andrew Morton & another
(2005) eKLR where the court had this to say;



“In an action of libel the trial court in accessing damages is entitled to look at the whole
conduct of the defendant from the time the libel was published down to the time the verdict
was given. It may consider what the conduct has been before action and in court during the
trial.”

On damages, the plaintiff has suggested the following figures

a)  General damages ksh. 10,000,000

b) Aggravated damages ksh 2,000,000

c)  Exemplary damages ksh 30,000

She has relied on the cases of

1) Kalya & another Vs Standard Limited (2002) eKLR where Ksh 9,000,000, 2,000,000 and
300,000 were awarded as general, aggravated and exemplary damages respectively.

2)   John Joseph Kamotho & 3 others Vs National media Group Limited & 2 others (2010)
eKLR where 6 million, I million were awarded as general and aggravated damages respectively.

3) Francis Xavier Ole Kaparo Vs standard Limited & 3 others (2010) eKLR where ksh. 5
million, 2 million were awarded as general and exemplary damages respectively.

This court has considered the plaintiff’s station in life and her qualifications and the positions she has held
in different organizations. That she has a Bachelor of Commerce from the University of Nairobi, she
worked with Esso petroleum institute for 17 years, she worked as the managing Director of the petroleum
institute for 4 years, She worked as the managing director of National Oil Corporation between 2003 –
2007 and has served as a member of the Board in various companies.

The court has also considered that the Nation Newspaper is a daily publication which is widely read. The
above factors considered, I find that an award of ksh. 2 Million is reasonable as general damages and I
award the same.

On aggravated damages, I note that the defendant published several articles in quick succession and a
demand for apology by the plaintiff was never responded to. In the circumstances of this case, I find that
the plaintiff is entitled to exemplary and aggravated damages and I do award a total of ksh. 1 million
under both heads being ksh. 500,000 under each head.

I do also grant prayers (c) and (d) of the amended plaint and costs of the suit to the plaintiff.

It is so ordered.

Dated, signed and delivered at Nairobi this 29th day of November, 2017.

………………

L. NJUGUNA

JUDGE

In the presence of

……………………....…… for the Plaintiff.

……………………. For the 1st Defendant



……………………. For the 1st Defendant


