
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

   CIVIL CASE      NO. 225      OF 2006  

WANJA GICHURA WAMBUGU                                                                     

t/a WAMBUGU & COMPANY ADVOCATES............................PLAINTIFF

-V E R S U S –

NATION MEDIA GROUP.........................................................DEFENDANT

JUDGEMENT

1) Duncan Manuel Murigi was on 18.12.1998, involved in a grisly Road accident and as a consequence
he suffered severe injuries.  He lost all his upper and lower limbs, having been crushed by a train while he
was walking within Thika Railway Goods shed.  He filed an action before this court seeking for damages
against Kenya Railways through his father, Ngori Mwasa vide Nairobi H.C.C.C no. 2442 of 1999.  He
was represented in the aforesaid suit by Wanja Gichura Wambugu T/A Wambugu & Co. Advocates. The
aforesaid  suit  gave  rise  to  the  judgment  delivered  on  22nd May  2003 whereof  Duncan  Murigi  was
awarded  in  the  sum of  kshs.5,229,946/=.  The  parties  later  reviewed  the  judgment  by  agreement  to
ksh.18,542,756/=.  The aforesaid award later became a subject of protracted proceedings before this court
namely: Nairobi H.c Misc. Appli. No. 1148 of 2003 in which Duncan Murigi sought for  inter alia an
order of mandamus to compel Kenya Railways Corporation, the judgment debtor in Nairobi H.C.C.C no.
2442 of 1999 to settle the decretal sum.  The case before this court is a case of libel by Wanja Gichura
Wambugu t/a W. G. Wambugu & Co. Advocates, who took out these proceedings for defamation against
Nation Media Group Ltd, the defendant herein, in respect of two successive publications made by the
defendant firstly  its Daily Nation newspaper on 12th July 2005 and secondly, through its radio station
known as “Easy Fm”.  On 2nd September 2006.  At the trial of this case, the plaintiff testified to prove her
case.  The defendant did not summon witnesses to adduce evidence but instead confined itself to cross-
examination of the plaintiff.  The plaintiff  gave oral evidence and further filed and produced various
documents which were admitted as exhibits in evidence.

2) The plaintiff in the present case set out in paragraphs 7 and 8 the publications the defendant is alleged
to have published and circulated.  The aforesaid publications are reproduced as follows:

“Agonising wait for 18m court award”

Seven years after a goods train ran over Duncan Murigi, crushing all his limbs to a pulp the
family  is  still  awaiting a ksh.18 million  compensation claim awarded by the High Court  in
2003”............

A  lawyer  who  represented  Duncan’s  family  could  neither  confirm or  deny  if  his  firm  had
received the kshs.7million due to his client, saying that there was an application still pending in



court ........

“With or without the prosthetic limbs, leading a normal life is challenging or him.

Duncan needs a regular change of prosthetic as he grows because he keeps outgrowing both the
lower and upper limbs depending on his body weight.   This is why his father is so desperate.

That is why I have made special appeal to the lawyer that my son needs a special wheelchair to
help him move around on his own and    a special toilet.   Not the pit latrine he struggles to use
back home in Mtuu,” Mr. Mwasa said.

These, he says could be obtained if the compensation money were paid up to the family in full.”

“Ngovi:   Kuongea ukweli malawyers wametusumbua sana kwanza mimi karibu hata nigongwe
na gari hapa, naenda kwa mtu ananiambia nitoke nje niende nikafanye appointment ya kuingia
kwake.

Speaker: Ni wao wako na pesa zako?

Ngovi:   Na ukifikiria huyo mtu mimi ndiye nimemwandika 

kazi niko kwake secretary ananiambia nitoke nikafanye appointment.

Speaker: Mr. Ngovi will be giving us details on what happened 

with the court case when they sued for compensation. We’ve got a very distressing story oh my
God.   Mr. Ngovi are in the studio, habari zenu?

Ngovi & Dan:   Mzuri.

Speaker: In 1998 unfortunately Duncan had an accident with 

one of the train belonging to the Kenya Railways and consequently his arms were cut off, his
legs were cut off.   He’s 17 years old and his parents have to pay for his upkeep and everything.  
So they sued what happened, who did you sue, who was your lawyer.

Ngovi: G. Wambugu, G. W. Wambugu ndiye tulikuwa na yeye 

kutoka 1999 mpaka mwezi wa November mwaka ulioisha.

Speaker: Mlishinda hii case lini?....

Nimeona uko na barua kutoka Kenya Railways wamesema ati wamelipaa wakili milioni saba (7
million)

Ngovi: Wamelipa.

Speaker: 7.3 million pesa iko wapi?

Ngovi: hatujui, hatujui ziko na nani, hata saa hii Wambugu akiwa haujui tataishi nani kwa vile
sisi tunajuanga wambugu kwa vile hata hii cheque ilipeyanwa miliioni saba (7m) ilitoka kwa
wambugu  kwa  hivyo  hizi  zingine  hatujui  ziko  wapi.   Na  Wahome  akatwabia  Duncan
amewekewa mia saba nitakuwa mimi kwanza nitakuwa nikikula faida.   Akaniambia na hanipei
barua  lakini  kuna  baura  hapa  alikuwa  amwandina  mia  saba  nimekewe  tano  sijawai  ona
ikiwekwa dani hata wa leo na saa hi mwaka unaenda kuisha na koti bado case hajaisha.”



3) It is the averment of the plaintiff that the aforementioned publications are defamatory to her.

4) The defendant admits the publication of the words but denies that the publications are defamatory and
instead sought for the suit to be dismissed.

5) When the suit came up for hearing, the plaintiff testified before closing her case. The defendant opted
to close its case without summoning witnesses in support of its defence. At the close of evidence this
court invited learned counsels to file and exchange written submissions. They were also invited to appear
and make oral highlights.  I have considered the evidence presented by the plaintiff and the rival written
and oral submissions.

6) The defendant has largely admitted making the two publications.

The first is in the print media and the second one is by electronic media. There are therefore two issues
which should be determined in this judgment.  The first issue is whether or not the aforesaid publications
were defamatory of the plaintiff.

Secondly if the answer to the first issue is in the affirmative, then what is the quantum of damages.

7) The plaintiff has urged this court to find the publication to be defamatory of the plaintiff and proceed to
award her  damages.  The defendant  has  argued that  the  publications  did not  in  any way defame the
plaintiff.

8) In her testimony Wanja Gichura Wambugu (PW1) told this court that the publication of 12 th July 2005
was false.  She stated that by the aforesaid date she had successfully concluded the compensatory suit
securing her client a favourable judgment of kshs.18 million for the injuries he sustained.  She also stated
that by then there was an agreement she had executed with the client that ksh.3,919,910/= representing
20% of the award would be paid to her as fees.  PW1 further pointed out that by then Kenya Railways
Corporation had only paid ksh.5,136,367/70 and since Duncan Murigi was still  a minor she held the
judgment sum in trust and in compliance with the court order.  She further pointed out that she was
prompted to take out execution proceedings against the judgement debtor with a view of recovering the
balance  of  the  decretal  sum.  PW1 stated  that  by  then  she  disbursed  to  M/s  Luis  Wahome  & Co.
Advocates, a firm of advocates instructed to take over the matter from her, a sum of ksh.1,498,000/= in
compliance with a court order.  The plaintiff also stated that at the time of handing over the matter to the
firm of M.s Luis Wahome & Co. The client had not settled in full her fees as per the agreement.

9) According to the plaintiff the defendant’s publications were false, untrue, defamatory of her.  It is the
submission of the plaintiff that the publications in their ordinary meaning was that the plaintiff in her
professional capacity as an advocate, caused agony to her helpless client who was in dire need of help.  It
is also the submission of the plaintiff that the publications in their ordinary meaning were understood to
mean that the plaintiff was the cause of or contributed to the agonizing wait for the payment of ksh.18
million court award to her client and that the plaintiff had obtained the said sum of money for and on
behalf of her crippled clients and failed to release the same to the client thus causing him further agony
and pain. It is also submitted by the plaintiff that the publication created a perception that the plaintiff had
committed serious criminal offences of fraud by converting property or funds of a client held in trust to
her own personal use. It also depicts her as having betrayed the trust bestowed upon her.   In short, the
plaintiff argued that the two publications imputes that the plaintiff is  a criminal, a thief and a fraudster. 
PW1 claimed that her character and reputation were seriously defamed.

10) The defendant is of the submission that the publications contained no defamatory words.  It is argued
that the words are not capable of bearing any of the defamatory meanings set out in the plaint or any
defamatory meanings at all.  It is also said that the publication being a publication on important matters of
justice was made in the public interest which were substantially true.

11) I have carefully considered the rival arguments as to whether or not the publications are defamatory. 
It is not in dispute that the publication of 12th July 2005, the name of the plaintiff is not stated. In my



humble estimation, I find the publication of 12th July 2005 not defamatory of the plaintiff.  The statement
does  not  in any way tend to lower the reputation  of  the plaintiff  in  the estimation  of  right  thinking
members of society.  I have already stated that the publication does not name nor refer to the plaintiff at
all.  The plaintiff did not deem it fit to plead in her plaint, innuendo meaning, so that this court could
ascribe to those words any other meaning than the ordinary and natural meaning. A reading of the article
reminds the reader that the victim of the accident is still awaiting for compensation awarded by the High
Court.  The plaintiff in her evidence confirms that as per that time her client had not been paid by the
judgment debtor in full.  In some respect, the statement has some truth in it.  I agree with the submissions
of the defendant that the publication taken in their proper context, a reasonable reader could not have
understood  the  words  complained  of  to  meant  that  the  plaintiff  had  failed  to  account  for  the  funds
received as compensation to the client for the injuries he suffered.  It did not impute theft or any criminal
offence on the part of the plaintiff.  It would appear the article narrates the fate of a boy involved in a
grisly train accident and whose quest for compensation has become a nightmare due to the long wait to
access compensation.  I am satisfied that the first publication of 12th July 2005 was done in good faith by
the defendant.

12) On the second publication of 2nd September 2005, the plaintiff Avers that the defendant broadcast in
its  Easy FM radio defamatory material  against  her.  The plaintiff  pointed out  that  the broadcast  was
understood to mean that the plaintiff recovered a sum of ksh.7.3 million for her client as compensation
but failed to account for the said funds.  In this broadcast, the name of the plaintiff is mentioned.  With
respect, I am convinced that the second publication which is by broadcast imputes that the plaintiff, an
advocate and trustee of her client, converted the compensation award held in trust to her own personal use
which in itself is a criminal offence under Section 327 of the Penal Code attracting a prison term of 7
years.  I am convinced that the broadcast seriously defamed the plaintiff’s character and reputation.

13) Having found the defendant liable for defamation for the broadcast due on   2/9/2005, let me now
address my mind to the question touching on quantum.  The plaintiff has sought for the following reliefs
in the amended plaint.

i. General damages

ii. Aggravated and exemplary damages

iii. Permanent injunction.

iv. Costs.

14) The plaintiff proposed to be paid ksh. 8 million as general damages and ksh.4 million for exemplary
damages. The defendant proposed that the plaintiff should be paid ksh.400,000/= for general damages. 
The defendant urged this court not to award exemplary damages because there was no evidence of malice
on the part of the defendant.  I have considered the authorities submitted by both sides.  I have also taken
into account the factors to be considered in the assessment of damages. The plaintiff here has been in
private practice for over 20 years as an advocate of the High Court.  She also  had a stint in the State Law
Office therefore she is wieldy known.  In Eric Gor Sungu =vs= George Oraro C.A no. 226 of 2011 the
court awarded ksh.5 million for general damages.

In the case of Wangethi Mwangi & Another =vs= J.P. Machira eKLR the court awarded ksh. 8 million
as general damages.

There is relative mildness in the case of the plaintiff herein as

opposed to the above cases.  I think an award of kshs.3,000,000/= is sufficient for general damages.

15) On exemplary damages, it is on record that the plaintiff immediately called the defendant and pointed
out that the publications were extremely injurious and should therefore be retracted. A demand letter was
even served but the defendant did not deem it fit to retract the injurious publication.  Exemplary damages



can only be awarded if the plaintiff proves that the defendant knew that it was committing a tort or was
reckless.  It  can  also  be  awarded  where  the  court  is  of  the  opinion  that  the  award  will  serve  as  a
punishment to the defendant.  In the present case I am convinced there was no malice proved against the
defendant. The defendant was merely careless.  It did not cross-check the correctness of the facts before
publishing. I decline to make an award on aggravated/  exemplary damages.

16) The plaintiff also urged this court to issue an order of permanent injunction. The basis for the prayer
is that other media houses have subsequently repeated or republished the statement because no injunctive
order was issued earlier. The matter this court is dealing with relates to publication and a broadcast done
once. There is no evidence that the defendant repeated those publications. I am not convinced there is
need to grant the order.

17)  In the  end I  enter  judgment  in  favour  of  the plaintiff  and as  against  the  defendant  as  proposed
hereinabove. Consequently the plaintiff is awarded ksh.3,000,000/= as general damages for defamation
with costs.

Dated, Signed and Delivered in open court this 25th day of May, 2017.

J. K. SERGON                

JUDGE 

In the presence of:

................................... for the Plaintiff

................................... for the Defendant


