
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO. 430 OF 2010

PHILIP KISIA ………………………………….................PLAINTIFF

VERSUS

NATION MEDIA GROUP LIMITED ……………. 1ST  DEFENDANT

OLIVER MATHENGE …………………………....2ND DEFENDANT

JUDGMENT

1. The plaintiff has sued the defendant seeking damages for defamation. It is alleged that on the 20th

February, 2010, the 2nd defendant falsely and maliciously wrote and the 1st defendant published on page
7 of the physical edition and on the online edition of her publication, “the Daily Nation” an article of and
concerning the plaintiff titled “PRICE OF NEW BURIAL GROUND INFLATED”.

2. The article is said to have read as follows:

“The land acquired by the Nairobi City Council for its new cemetery in Mavoko was over –valued
by more than Sh.250 Million, an audit by the government shows.

The controller and auditor general has thus recommended that the money be recovered from the
concerned  parties  and  officers  from  the  Nairobi  City  Council  and  the  Ministry  of  Local
Government involved be disciplined.

This comes just days after the Kenya Anti-Corruption Commission (KACC) said that investigations
had revealed that there was a conspiracy to embezzle over Sh.270 Million from the government
during the tendering of the land.

The auditor general’s report blames Local Government Permanent Secretary Sammy Kirui, former
Town Clerk John Gakuo, his successor Philip Kisia and former deputy Town Clerk Nelson Otido
as the most culpable officers.

The report indicates that the tender for the land was awarded to MM/S Naen Rech Ltd as the sixth
lowest bidder at a price of 283.2 million.

“However, the real value of the 120 acre at current market price is Sh.24 million,” says the audit
report. 

The local government ministry paid two cheques for the land – Sh.175 million on June 30, 2008
and Sh.108 million  on  January  15,  2009.   It  also  paid  Shs.5.6  million  to  the  Kenya  Revenue



Authority and Sh.2 million as professional advocate’s fees.

Mr. Henry Musyoki Kilonzi, who was registered as the owner of the land, is said to have received
Sh.107.5 million while the rest of the money was “disbursed to other parties.”

3. It was alleged that the words were in their natural and ordinary meaning meant and were understood to
mean that  the auditor  general  undertook an investigation  and published an audit  report  indicting  the
plaintiff  for unprofessional conduct and behaviour;  that the plaintiff  engaged, connived and conspired
with others to defraud the residents of Nairobi; that the plaintiff was engaged in and directly involved in a
plot  to  defraud  the  government  of  Kenya;  that  the  plaintiff  engaged  in  corporate  malfeasance,
embezzlement and was a beneficiary of bribery; that the plaintiff engaged in corrupt practices and is a
corrupt person; that the plaintiff has no respect for the dignity of the dead; that the plaintiff is and has
been engaging in immoral and unethical practices and that the plaintiff is unfit and unqualified to hold the
office of Town Clerk to the City Council of Nairobi.

4. It was stated that the article still remains in the 1st defendant’s online edition archives as at the date the
suit was filed and continues to injure the plaintiff’s reputation and character on a worldwide scale while
the defendants continue to profit from the advertisement on the web page on which the article appears.
The plaintiff alleged that the publication has occasioned him public scandal, ridicule, odium and contempt
and his reputation has been lowered in the estimation of right thinking persons in the society.

5.  That  the  article  is  untrue,  totally  misleading  and  is  actuated  by  malice  for  the  reasons  that;  the
publication of the article was done without seeking clarification from the plaintiff; that it was published
with full knowledge that the plaintiff was not an employee, agent or otherwise associated with the City
Council  of  Nairobi  at  the  material  time,  the  article  was  published  with  the  full  knowledge  that  the
contents  were  libelous  and  proceeding  with  the  publication  of  the  libel  having  established  that  the
prospect material advantage to the defendants in publishing the said words outweighed the prospect of
material loss to the plaintiff.

6.  The  plaintiff  sought  general  damages  for  defamation,  aggravated  and/or  exemplary  damages,  a
mandatory injunction compelling the defendants to immediately expunge the article from the archives of
the  online  edition  of  the  publication,  a  permanent  injunction  restraining  the  defendants  from further
publishing the said or similar libel about the plaintiff, a complete and unequivocal withdrawal, retraction
and apology by way of a publication in the 1st defendant’s official website www.nation.co.ke in a page
and column of equal prominence, interest and costs.

7. In his testimony, the plaintiff  told the court that his name was not mentioned in the report by the
parliamentary Committee dated January, 2010 (P. Exhibit 4) and that he was never summoned as one of
the witnesses by the said Committee. He stated that the article was an issue of concern to his family and
friends as well  as his late mother.  He stated that the report  talked about a conspiracy to defraud the
government  but  that  his  name did  not  feature  in  the  report.  He further  testified  that  he  was not  an
employee of the City Council of Nairobi by the time the issue arose. He however said that he had no
evidence to prove that the online publication is still in existence. He stated that his business went down
due to the publication.

8. Obadia Otieno Abuga (PW2) confirmed that the plaintiff  was not the Town Clerk by the time the
procurement was done but that Mr. Gakuo was. He stated that the article tainted the plaintiff’s reputation
since he was not in office at the time of the alleged scam.

9. In their statement of defence, the defendants denied the plaintiff’s claim. In particular, it was denied
that the publication was actuated by malice and that the words were capable of bearing the meanings as
pleaded by the plaintiff.  That in so far as the words in their  natural meaning or otherwise,  the same
consists of expression of opinion and were fair comments and fair information upon the facts which are
matters of public interest and were so published under a sense of public duty. The defendants further
denied having received a demand and or notice of intention to sue.  They averred that they have neither
made an apology nor tendered any or any offer of amends due to the matters aforesaid.

http://www.nation.co.ke/


10. I have considered the pleadings, the evidence on record and the submissions by the learned counsels.
The tort  of defamation has been well described in Whitfield on Tort 8th Edn as the publication of a
statement which tends to lower a person in the estimation of right thinking members of society generally,
or which tends to make them shun or avoid that person.  In the Halsbury’s Laws of England, a defamatory
statement is defined thus:

“A defamatory statement is a statement which tends to lower a person in the estimation of right
thinking members of the society generally or to cause him to be shunned or avoided or to expose
him to hatred, contempt or ridicule, or to convey an imputation on him disparaging or injurious
to him in his office, calling, trade or business.”

11.  The essentials  of  a  defamation  case  were  discussed  in  the  case  of  WYCLIFFE A SWANYA V
TOYOTA EAST AFRICA LIMITED & ANOTHER, (2009) eKLR as follows:

“For  purposes  of  deciding  a  case  of  defamation,  the  court  is  called  upon  to  consider  the
essentials  of  the tort  generally  and to see whether  these essentials  have been established or
proved.   It is common ground that in a suit founded on defamation the plaintiff must prove:

1. That the matter of which the plaintiff complains is defamatory in character.

2. That the defamatory statement or utterance was published by the defendants.

3.  Publication  in  the  sense  of  defamation  means  that  the  defamatory  statement  was
communicated to someone other than the person defamed.

4. That it was published maliciously.”

12. It therefore follows that the statement must have been published of and concerning the plaintiff as it
was held in the case of  KNUPFFER V LONDON EXPRESS NEWSPAPER LTD, (1944) 1 ALL ER
495 that words are not actionable as defamatory unless they are published of and concerning the plaintiff.  
The words must also have been published by the defendant.  These are facts that have not been contested
and I will not belabor on them.

13.  On  whether  the  article  was  defamatory  or  not,  the  plaintiff  has  submitted  that  the  article  was
defamatory in that the contents were not true.  I have carefully read the contents of the article complained
of and it reads in part:

“The Auditor General’s report blames Local Government Permanent Secretary, Samuel Kirui,
former Town Clerk John Gakuo, his successor Philip Kisia and former Deputy Town Clerk
Nelson Otido as the most culpable officers.”

The plaintiff in his evidence testified that he was not the Town Clerk at the material time and he was not
even working for the City Council of Nairobi then.  It was his further evidence that the report by the
Departmental Committee on Local Authorities dated January, 2010 did not mention his name as having
been involved in the cemetery land scam.  I have perused through the said article which was produced as
exhibit 4 and also the report by the Kenya Anti Corruption Commission dated 8 th March, 2010 and I have
noted that indeed the plaintiff’s name has not been mentioned in the two reports as having been involved
in the scam.

 14. Though the defendants have claimed that the article was printed as a matter of expression of opinion,
and that they were matters of fair comment and fair information upon facts which are matters of public
interest, the circumstances of this case cannot afford them the defences of justification, privilege or fair
commit for the reason that they ought to have established whether the article was true or false where it
related to the plaintiff herein.  There is no doubt that the matters raised in the article were of great public
interest, but that did not give the defendants a right to publish falsehoods about the plaintiff.



15. In his evidence, the plaintiff testified that the defendant did not give him a right of reply and neither
did they contact him for verification.  In the case of DAILY NATION V MUKUNDI & ANOR, (1975)
EA 311, the Court of Appeal for East Africa held that the defendant publisher had a duty to see whether
the items contained seditious or libelous  matters  and that  failure to  do so earned a long risk on the
defendant.  On  the  defence  of  qualified  privilege  the  Court  of  Appeal  in  the  case  of  MWANGI
KIUNJURI V WANGETHI MWANGI & 2 ORS, [2016] eKLR had this to say:

“The House of Lords in  Reynolds V Times Newspapers Ltd, [2001] 2 Ac 127 created qualified
privilege for publications to the general public on matters of public concern.   This privilege is
founded on duty and interest;  its  very existence  requires  that  the  defendant has  adhered to
standards of responsible journalism and this involves matters like the nature of steps taken to
verify the information and whether comment was sought from the plaintiff.   The mere fact that
the defendant honestly believes in the truth of what he says, does not of itself provide a basis for
the privilege [See Blackshaw V Lord, (1984) 1QB 1CA at 27.   It is trite that if Reynolds’ privilege
is  part  of  a  defendant’s  case,  he  must  demonstrate  that  he  complied  with  the  standards  of
responsible journalism.

In the Australia case of  Lange V Australian Broadcasting Corporation, (1997) 189 CLR 520, it
was held that for the privilege to apply  “reasonable conduct” by the publisher must be proved
and reasonable conduct includes steps to verify the information and the opportunity for response
by the claimant.”

16. As to whether there was malice,  it  is trite that malice can be inferred.  In the persuasive case of
PHINEAS NYAGAH V GITOBU IMANNYARA, [2013] eKLR, Odunga, J, held that:

“Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used is utterly beyond
or disproportionate to the facts.   That may lead to an inference of malice … malice may also be
inferred from the relations between the parties…  The failure to inquire in the facts is a fact
from which inference of malice may properly be drawn.” 

There  is  no  evidence  adduced  to  the  effect  that  there  was  bad  blood  between  the  plaintiff  and  the
defendants herein.  But can this court infer malice? From the case of Phineah Nyaga quoted above, it is
possible for a court to infer malice.  First, the report by Kenya Anti Corruption Commission and the one
by the departmental committee on local authorities are public documents which could easily be accessible
to the defendants for verification and even if they were not, the defendants ought to have contacted the
plaintiff for clarification of facts before publishing the article.  In the said circumstances, and for failure to
inquire into the facts, I arrive at the inference of malice on the part of the defendants.

17. Turning to quantum of damages, the rationale behind awarding of damages in defamation actions was
discussed by the Court of Appeal in the case JOHNSON EVANS GICHERU V ANDREW MORTON &
ANOR, [2005] eKLR in which the court held:

“in actions of defamation and in any other actions where damages for loss of reputation are
involved, the principle of restitution integrum has necessarily in even marvel highly subjective
element, such actions involve a money award which may put the plaintiff in a purely financial
sense in a much stronger position than he was before the wrong.   Not merely can he recover the
estimated sum of his part and future losses, but in case the libel driven underground emerges
from its looking place at some future date, he must be able to point to a sum awarded by a jury
sufficient to convince a by stander of the sellers loss of the charges.”

18. The plaintiff’s advocates wrote a demand letter to the defendants that required them to apologize and
retract the publication.  The defendants did not respond to the letter or make good the plaintiff’s claim. 
Having failed to retract or apologize the plaintiff is not only entitled to general damages for defamation
but to exemplary damages as well.  In the case of  JOHN V MG LTD, [1996] 1 ALL ER 35 the court
held:



“The successful plaintiff in a defamation action is entitled to recover the general compensatory
damages such sum as will compensate him for the wrong he has suffered. That must compensate
him for damages to his reputation, vindicate his name and take into account the distress, hurt,
humiliation which the defamatory publication caused…”

Exemplary  damages  on  the  other  hand  goes  beyond  compensation  and  are  meant  to  ‘punish’  the
defendant.  Aggravated damages will be ordered against a defendant who acts out of improper motives
where it is attracted by malice, insistence on a flurry of defence of justification or failure to apologize.

19. In awarding damages this court draws considerable support in the guidelines set out in the case of
JONES V POLLARD, [1997] EMLR 233-243 where a checklist  in libel actions were enumerated as
follows:

1. The objective features of the libel itself, such as its gravity, its province, the circulation of the
medium in which it is published, and any repetition.

2. The subjective effect of the plaintiff’s feelings not only from the prominence itself but from the
defendant’s conduct thereafter but upto and including the trial itself.

3. Matters tending to mitigate damages, such as the publication of an apology.

4. Matters tending to reduce damages.

5. Vindication of the plaintiff’s reputation past and future.

20. The plaintiff has asked the court to award a sum of KShs.8 million and has relied on the cases of
DANIEL MUSINGA T/A  MUSINGA & CO ADVOCATES where  a  sum of  KShs.10  million  was
awarded.  They have also relied on the case of Johnson Evan Gicheru, [supra], where a sum of KShs.6
million was awarded and that of KALYA & ANOR V STANDARD LTD, [2002] 2KLR where a sum of
KShs.9 million and KShs.2 million was awarded for general and aggravated damages respectively.

21. I have considered the rival submissions on quantum of damages.  All considered an award of KShs.5
million  is  made on account  of  general  damages  and a  further  sum of  KSh.1  million  for  aggravated
damages.  In view of the age of the matter and the circumstances under which the article was published,
this court decline to grant the other prayers sought in the plaint.  Costs of the suit are awarded to the
plaintiff.

Dated, signed and delivered at Nairobi this 20th day of April, 2017.

………………

L. NJUGUNA

JUDGE

 


