
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA 

AT NAIROBI

CIVIL SUIT NO. 210 OF 2016

MICHAEL KAMAU MUBEA...................................................................PLAINTIFF

VERSUS

NATION MEDIA GROUP LIMITED.............................................1ST DEFENDANT

EMMANUEL JUMA........................................................................2ND DEFENDANT

KEN MIJUNGU................................................................................3RD DEFENDANT

JUDGMENT

1. Michael Kamau Mubea, the plaintiff herein, filed the plaint dated 5th August, 2016 and which was

amended on 7th October, 2016 seeking for judgment on the basis of the following reliefs:

(a)     A declaration that the words broadcast by the defendants in the news bulletin aired on NTV

live  at  9.00  p.m.  on  29th July,  2016,  1st,  2nd and  8th August,  2016  respectively  and  28th

September, 2016 concerning the plaintiff are false and malicious. 

(b) General damages for libel.

(c) Aggravated and exemplary damages.

(d)     Interest on (b) and (c) above.

(e) Costs of and incidental to the suit and interest thereon at court rates from the date of filing

the suit.

2. Nation Media Group, Emmanuel Juma and Ken Mijungu being the 1st, 2nd and 3rd defendants herein

respectively filed their statement of defence on 31st October, 2016 denying the plaintiff’s claim.

3. The suit is largely premised on broadcasts made in connection with the widely reported National Youth

Service  (hereinafter  referred  to  as  ‘NYS’)  scandal.  The  said  broadcasts  were  aired  on  diverse  dates

specified in the amended plaint whereof the plaintiff alleged that the same were defamatory to him since

they sought to link him to controversial transactions aimed at terminating the investigations in respect to

the NYS scandal.



4.  It  is  the plaintiff’s  assertion that  the broadcasts  are false and were made maliciously  and that  no

apology has been given by the defendants or retraction of the publications effected. 

5. On their part, the defendants denied having published any libelous content and further pleaded the

defences of privilege and fair comment, claiming that the publications were an accurate representation of

statements alleged in Constitutional Petition No. 330 of 2016 filed by one Okiya Omtatah. The defendants

were careful to add that the broadcasts were neither false nor coupled with malice.

6. Three (3) witnesses and one (1) witness gave evidence in support of the plaintiff’s and defendants’

cases respectively. The plaintiff testified as PW 1 stating that he is an advocate of this court of more than

15 years standing.

7. PW 1 further stated that he was previously a Senior Partner at the firm of Michael Daud & Associates

Advocates  until  his  resignation  sometime in  2013 to join  the EACC as  the  Deputy Chief  Executive

Officer in charge of Technical Services. PW 1 adopted his two (2) witness statements already filed. This

witness stated that prior to the challenged broadcasts, the defendants took no steps to contact him and yet

the broadcasts made reference to him despite his resignation from the abovementioned firm; that at one

point, his advocates had addressed a demand letter  to the defendants but this did not stop them from

making the broadcast on 2nd August, 2016.

8. PW 1 testified that the broadcasts alleged that he had received the sum of Kshs.50 million to ensure the

protection  and  derailment  of  further  investigations  on  the  NYS  scandal.  He  added  that  the  said

publications made it appear that he was compromised and is lacking in integrity; that as a result, he has

suffered emotionally and socially amongst his colleagues, church elders and the general public.

9. He also reiterated that he is yet to receive an apology from the defendants and is therefore seeking both

general and aggravated damages since the broadcasts were made in a series.

10.    On cross-examination,  PW 1 clarified  that  he  joined  the  firm of  Michael  Daud & Associates

Advocates in 2011 as a partner but left in 2013 though the firm retained his name.

11.    He also confirmed that he is aware of the petition filed by Okiya Omtatah and that he constitutes

one of the parties therein.

12.    That among the allegations made in the said petition is the claim that he ought to be investigated

over the receipt of Kshs.50,400,000/= as theft of the sum of Kshs.791 million.

13.    That the media house broadcasted what was stated in the petition and which broadcast has damaged

his reputation, and yet the facts in the petition were neither true nor factual; adding that the petition filed

has since been withdrawn.

14.    The above witness further averred that it is true that the firm under his name received the sum of

Kshs.50,400,000/=. PW 1 restated his position on the above upon re-examination.

15.    Halakhe Wako (PW 2), being the Chief Executive Officer of the EACC, testified and confirmed

that the plaintiff was his deputy at the material time and also that the NYS scandal was one of the key

topics in issue at the time.

16.    PW 2 went ahead to assert that in the course of the controversial broadcasts, queries arose from

within and without concerning the same, especially with regards to the plaintiff. That the plaintiff at one

point offered to resign.

17.    In  cross-examination,  PW 2 testified  that  he  is  also  familiar  with  the  petition  filed  by  Okiya

Omtatah and is aware that he was named as one of the interested parties therein. While stating that there

is nothing wrong with reports made by the media, he was of the view that the media ought to first verify

any allegations arising. This was also reiterated in his evidence in re-examination.  



18.    The plaintiff’s former partner, Adan Daud Mohamed (PW 3) gave evidence and corroborated the

averments made by the other witnesses that the plaintiff resigned from the law firm of Michael Daud &

Associates in 2013 and that the said firm was involved in a land-sale transaction whereof it received a

sum of  Kshs.50,400,000/= in 2015 and that at the time, the plaintiff was no longer associated with the

firm.

19.    The witness added that upon following the broadcasts, he understood the same to mean that the

plaintiff was paid the sum of Kshs.50.4 million as a bribe to derail the NYS investigations, which was a

very serious allegation in view of the fact that the plaintiff  was an employee of the Ethics and Anti-

corruption Commission (EACC) at the time.

20.   PW 3 added that his client was the vendor in the sale transaction involving the Kshs.50.4 million and

that following the publications, he was contacted by various people asking him many questions concering

the transaction.

21.  PW 3 in his evidence in  cross-examination stated that the plaintiff’s name Michael was retained after

his resignation from the law firm.  PW3 also said  that he is aware of the existence of the petition filed by

Omtatah. He averred   that the media house did not invite his law firm to comment on the publications

before publishing the offensive broadcasts.

22.  Ken Mijungu, (DW1)  the 3rd defendant herein , gave evidence in support of  the defendants’ case.

He confirmed that he is both a lawyer and journalist by profession and has worked with the 1st defendant

for a number of years.

23.  Upon cross-examination,  DW1   stated that the NYS scandal came into play in 2016 and that he

participated in all the broadcasts.

24.  DW1 further averred that as that particular scandal was being discussed, another scandal came to

light involving the former Chairman of EACC and that the petition was filed in relation thereto. That it is

not Okiya Omtatah but the defendants who instigated the broadcasting of the story related to the petition.

25.  DW 3 added that the abovementioned Okiya Omtatah wanted the plaintiff to disclose the payment of

the Kshs.50.4 million paid to him through the law firm.

26.   He (DW1) admitted that he did not take any steps to reach either of the law firms involved in the sale

transaction. It was his further testimony that at times the media houses rely solely on pleadings filed in

court.

27.  DW1 further stated that from the broadcasts made, it is clear that the disputed monies were paid to

the plaintiff  and that a few of the interviewees who participated in the live broadcasts stated that the

plaintiff and his immediate boss were involved in the suspicious dealings and conduct.

28.  DW 3  also  stated  that  the  broadcasts  touched  on  a  few issues  that  were  not  part  of  the  court

proceedings associated with the filed petition.

29.  DW1 did not dispute that no opportunity was given to the plaintiff to rebut the statements made in the

broadcasts. However, he asserted that it was beyond his power to offer an apology to the plaintiff; instead,

it was well within the call of the 2nd defendant to do so.

30. Upon re-examination, DW 3 stated that as a court reporter, he is not required to determine whether or

not  a  case is  malicious,  but  that  he holds  nor malice  or grudge against  the plaintiff;  adding that  he

routinely reports court cases upon obtaining documents from the court record.  

31.  At the close of the hearing, parties were invited to file and exchange written submissions and which

they did. Having considered the same coupled with the evidence adduced by the various witnesses, the

issues requiring this court’s determination are as follows:



(i)   Whether or not the plaintiff has demonstrated that the broadcasts made were defamatory of

the plaintiff;

(ii)     Whether or not the defences of fair comment and privilege are applicable herein; and 

(iii)   Whether or not the plaintiff is entitled to judgment as sought in his amended plaint.    

32.  On the first issue, I will draw reference from the definition given in  Jacob Mwanto Wangora v

Hezron Mwando Kirorio [2017] eKLR as relates to libel or slander:

“Any  impulsion  which  may  tend  to  lower  the  plaintiff  in  the  estimation  of  right  thinking

members of the society generally to cut him off from society or to expose him to hatred contempt

or ridicule.”

33.  The above definition was advanced in  Halsbury’s Law of England 4th Edition Volume 28  in this

sense:

“A defamatory statement is a statement which tends to lower a person in the estimation of the

right thinking members of the society generally or to cause him to be shunned or avoided or to

expose him to hatred, contempt or ridicule or to covey any an imputation on him disparaging or

injurious to him in his office, profession, calling, trade or business.”

34.  I am alive to the fact that the broadcasts made were closely tied to the NYS scandal whose talk was

widespread across the country at the time.

35.  In one way or another, the broadcasts associated the plaintiff with the said scandal purely on the basis

of a petition filed in court at around the same time.

36.  The plaintiff testified that as a result of the broadcasts, his reputation diminished fast and yet no

verification was sought from him prior or even after such publications were made. This was backed by

the successive testimony of the witnesses who followed.

37.  In fact,  the defence witness did confirm that the plaintiff’s  version of events was not taken into

account.  From this  view-point,  it  is  obvious  that  the  broadcasts  had  a grave negative  impact  on the

plaintiff’s standing in society and especially in consideration of the fact that he was the serving Deputy

Chief  Executive  Officer  of  the  Commission  the  institution  mandated  by law to investigate  the NYS

scandal.

38.  The defendants argued in their submissions that the plaintiff did not produce any evidence whether

by way of video clips or CDs containing the defamatory material. In my humble view the evidence of the

witnesses who testified was sufficient and in any case the defence did not refute the existence of the

broadcasts.

39.    I am satisfied that there is   no strict requirement for the plaintiff to avail copies of the broadcast

recordings in the circumstances of this case.       

40.  As regards the second issue, the defendants’ argument that the broadcasts were privileged by virtue

of the fact that they were replicated from the pleadings filed in court in a constitutional petition; and that

the same triggered the public interest thereby making it a matter of fair comment.

41.  The defendants also submitted that they ought not to be held liable for the comments made by the

guests in the course of the live broadcasts.

42. There is no doubt that the subject touching on the NYS scandal was truly a matter of public interest

since it entailed the loss of large sums of public funds  and therefore the media is bound to go to great

lengths to expose the massive loss or theft of public funds.



43.  However, it is imperative that the proper and accurate transmission of information is ensured. In this

case the broadcasts were triggered by the lodging of a constitutional petition filed by one Okiya Omtata.

44.  The defence witness admitted that it is in the ordinary course of business for the media to report

based on court proceedings.

45.  However, it is apparent that the facts raised in the petition are mere allegations that ought to be

analyzed and determined by the court. Therefore the pleadings in court cannot be regarded as established

facts until the court renders its decision having considered the evidence and submission of all the parties.

46. The plaintiff argued that he did not receive any funds as alleged in the broadcasts and  neither was he

associated with the law firm that received the funds. There was cogent evidence that the plaintiff that at

the material time that the plaintiff had resigned as a partner in the firm of Michael Daud & Associates.   It

is  apparent  that  broadcasts  went  live  and persons were given the  chance  to  give  their  views and/or

comments.  By permitting  other  persons to air  their  views and make comments  in live broadcast  the

defendant denied themselves the right to rely on the defense of privilege and fair comment since the

accuracy of the broadcast cannot be guaranteed.

47. This is coupled with the fact that the plaintiff was not accorded the opportunity of responding to or

commenting on the broadcasts made. To this end, I find that there was evidence of malice as perceived by

the court in Nation Media Group Limited & another v Alfred N. Mutua [2017] eKLR with reference to J.

P. Machira t/a Machira & Company Advocates vs. Wangethi Mwangi & another [1998] eKLR that:

“Malice can be inferred from a deliberate, reckless, or even negligent ignoring of facts.” 

48. It was established that the plaintiff’s side of the story was not sought and the defendants relied solely

on the pleadings filed in court and which are in dispute. For the above reasons I find inference that  the

defendants acted maliciously in drawing from one source while neglecting to verify the facts from other

relevant sources. Consequently, I find that the defences of fair comment and qualified privilege are not

available to the defendant as a shield.

49.  As regards the prayer of damages, I am satisfied that the plaintiff was defamed by the broadcasts

made by the defendants therefore he is entitled to claim damages. In ascertaining the appropriate award of

damages, this court is enjoined to take into account  inter alia the stature of the plaintiff in society. It was

not refuted that the said plaintiff was not only the Deputy Chief Executive Officer of the EACC at the

material times but is equally an advocate of this court.  He is also a church elder who was held in high

esteem.  The plaintiff is thereof a man of respectable standing in society.  

50.  As  concerns  the  award  on  general  damages,  the  plaintiff  sought  to  be  awarded  a  sum  of

Kshs.25,000,000/=  and  cited  the  following  cases:  First is  the  case  of   Alnashir  Visram v  Standard

Limited [2016] eKLR where an award of Kshs.18,000,000/= was made.  Secondly, is the case of Samuel

Ndung’u Mukunya v Nation Media Group Limited & another [2015] eKLR  and thirdly, is the case of

Henry Onyancha Obwocha v Head Link Publishers Limited [2014] eKLR wherein the respective courts

awarded the claimants a sum of Kshs.15,000,000/= each.

51. On their part, the defendants submitted that the award on general damages made should not exceed

Kshs.2,000,000/=. The defendants also cited three cases.  The first case is that of Johnson Evan Gicheru v

Andrew Morton & another  [2005] eKLR  wherein  the  Court  of  Appeal  awarded general  damages  of

Kshs.6,000,000/=.  The second case is that of Mwangi Kiunjuri v Wangethi Mwangi & 2 others [2016]

eKLR in which the claimant was awarded  Kshs.4,000,000/= as general damages and thirdly is the case of

Standard Limited v G.N. Kagia t/a Kagia & Company Advocates [2010] eKLR where the Court of Appeal

awarded the claimant a composite sum of Kshs.3,000,000/=.

52.  Having  taken  into  account  the  comparable  awards  made  in  the  above-cited  authorities  by  the

respective parties, and having taken into account the plaintiff’s nature of work and status in society, I find

that an award of Kshs.7,000,000/= is a reasonable award for  general damages.



53. In regard to the prayer for  aggravated and exemplary damages, the plaintiff is seeking for an award

of   Kshs.15,000,000/= while placing reliance on the case  Alnashir Visram  =vs= Standard Ltd (2016)

eKLR and that of Henry Onyancha Obwacha =vs= Head Link Publisher Ltd (2014) eKLR wherein the

awards of Kshs.8,000,000/= and Kshs.5,000,000/= were made respectively.

54.  The defendants’ simple submission is that the plaintiff is not entitled to aggravated and exemplary

damages.  It is apparent that the defendants did not offer an apology despite having received a demand

notice. It is also not in dispute that the defendants continued to broadcast the offending information of the

plaintiff.  In the circumstances the plaintiff is entitled to an award of exemplary/ aggravated damages.  He

is awarded ksh.3,000,000/= being a comparable and reasonable award.

55.    In view of the foregoing, judgment is entered in favour of the plaintiff and against the defendants as

follows:

(i)       A declaration is  hereby made that  the words broadcast  by the defendants in the news

bulletin  aired  on  NTV live  at  9.00  p.m.  on  29th July,  2016,  1st,  2nd and  8th August,  2016

respectively and on 28th September, 2016 concerning the plaintiff are false and malicious. 

(ii)     General damages for defamation      Kshs.7,000,000/= 

(iii)     Aggravated and exemplary damages Kshs.3,000,000/= 

Gross total       ksh.10,000,000/=

(iv)   Interest at court rates on (ii) and (iii) above from the date of judgement until the date of full

payment.

(v)     The plaintiff shall have costs of the suit.

Dated, Signed and Delivered at Nairobi this 27th day of February, 2019.

...........................

J. K.  SERGON

JUDGE

In the presence of:

.....................................for the Plaintiff

.................................for the Defendants


