
REPUBLIC OF KENYA

IN THE HIGH COURT OF KENYA 

AT NAKURU

CIVIL CASE NO. 01 OF 2020

WILFRED NYAUNDI KONOSI..........................PLAINTIFF

VERSUS

THE STANDARD GROUP LIMITED...... 1ST DEFENDANT

JULIUS CHEPKWONY.............................2ND DEFENDANT

JUDGEMENT

1. By a plaint dated 3rd January 2020, the plaintiff herein instituted this suit against the defendants seeking the following orders:

a. A permanent injunction restraining the defendants either by themselves, servants or agents or otherwise howsoever, from
publishing or causing, published words defamatory of the Plaintiff  and an order directing the Defendants to give a full
apology.

b. General, exemplary and aggravated damages for libel and malicious falsehood.

c. Costs of the suit.

d. Interest on (d) and (d) above.

e. Any such further or other relief as May to this Honourable Court appear fit and just to grant. 

2. This suit is as a result of a publication by the defendants in its   Standard newspaper number 392400 of 7th January 2019 at page 25. The
said publication reads in part;

 “Nakuru. Three law firms received the payments. General questions Sh 119 paid out to lawyers. A law firm associated  
with the county attorney received Sh10 million, raising allegations of conflict of interest. 

 By Julius Chepkwony 

  newsdesk@ standardmedia.co.ke

The Auditor General has questioned payments made by the  Nakuru County government to three law firms. Konosi and
Company Advocates, Ikua Mwangi and company advocates and Gakinya and company advocates collectively received  a
sum of Sh. 119 million. The audit said County Attorney Harry Gakinya on June 6, 2017 wrote to the chief officer public
service management requesting him to process payments.

“In this request, details of cases handled, charge out rate and status of the cases were not indicated,” read the report.

          Outstanding balance

 “It is not clear why a county employee was awarded a contract to provide legal services, which paints a clear case   of

http://standardmedia.co.ke/


conflict of interest.”

          Audit overview

• Three law firms received sh119 million.  
• County claimed to have filed over 900 court cases, but failed to provide their full details. 
• It was alleged that Sh9 million was paid to a surveyor two months before the land valuation was done.  
• Spatial plan launched in 2014 yet to be delivered despite the county paying Sh.114million.  
• Another Sh155 million as paid to improve Afraha stadium, but the money could not be accounted for. 
•  County failed to explain how 18 employees were promoted up three job groups in 12 months. 
• Also, Sh25 million as paid for solar street lights, which auditors found were not working  

One of the firms, Gakinya and Company advocates, which received Sh.10 million is owned by Mr. Gakinya. The audit also
said the firms claimed to be owned an outstanding balance of Sh854million.The audit said the county produced a list of 914
cases which were in various stages in the courts, although it was unable to produce a schedule of the cases.

“It is not clear why the county is bogged by so many cases whose details were not confirmed,” read the report.

“The  authenticity  of  these  cases  could  not  be  confirmed  since  the  files  were  either  missing  or  had  scanty
information.”

Sale agreement

In the period under review, two individual lawyers were paid over Sh2.6 million as conveyance fees for drawing up and
executing sale agreements in the purchase of land by the ministries of Education and Culture, Youth and Sports. The sale
agreements for all the five parcels were undated and had been signed only on the last page despite having several pages that
needed a signature. Over Sh29.5 million was spent on the acquisition of the land. However, the county government had
budgeted  only  Sh2million.  The  audit  asked  why the  two law firms were  paid  conveyance  fees.  Even  after  the  alleged
acquisition, the land owner was still occupying it and there was no indication that a transfer had been carried out. Another
project for the construction of a mobile market for hawkers in Nakuru town was allocated money but as never executed. The
audit said the county spent Sh25million to install street lights in various wards, but a physical verification by the auditors
found that none as working. It said Shi55million meant for the rehabilitation of Afraha stadium could not be accounted for.
The report also said that some employees were promoted to various job groups, receiving hefty salaries, without following
the right criteria.

“The management did not explain how and why the promotions were done,” read the report.

The audit also flagged the county for spending Sh13million on market sheds in Free Area and Menengai which were not in
use despite being completed and handed over to the administration.”

3. The Plaintiff contends that the above publication was not an accurate    and fair report  of the Auditor General’s report  and contains
deliberate untruths that are libelous and have brought the Plaintiff's reputation to odium and public ridicule in the eyes of right-thinking
members of the society and the Legal profession of which he is a respected member. 

4. The Defendants in their joint written statement of defence filed on the 12th February 2020, admitted to the publication in The Standard No.
392400 of the January 2019 on page 25 titled, “AUDITOR GENERAL QUESTIONS SH. 119M PAID OUT TO LAWYERS” as stated
in Paragraph 5 of the Plaint but vehemently denied the averments that the same was for the intentions so alleged by the plaintiff, or that it
was defamatory. The Plaintiff was put to strict proof thereof.

5. In his testimony the plaintiff stated that he was an advocate of the High Court of Kenya having been admitted on 20 th February 1992  and
set his practice in the name of Konosi & Co. in 1994.  He produced   Exhibit P1 which was his practicing certificate for the year 2019,
Exhibit 2 is page 25 of the Standard Newspaper of 7 th  January 2019. He stated that he had not bought the paper but received calls from
clients inquiring about the story. That on 8th January 2019, he received a call from M Oriental Bank Limited in  which he had a facility
which was due and was questioned about the  newspaper report and why he had not paid the entire amount due since he had been paid.

6. He also produced exhibit 3 which was a copy of the Auditor general’s report of the financial status of Nakuru County and the  relevant part
is at pages 33-34 of the bundle of documents.  Exhibits 4 (a), (b) and (c) entailed the demand letter to the Defendants dated  6th February
2019 and receipts for registered post. He urged the court that he be awarded the prayers in the plaint, including general damages for libel and
malicious falsehood and costs of the suit.

7. On cross-examination, he testified that the publication was about what was contained in the Auditor General’s report and the same had
other stories. That the title stated that payment was to lawyers and not Konosi alone but to Konosi and Co. That Konosi appeared once in the
publication and the report stated that three law firms collectively received Kshs 119 million. He said that he received kshs 3 million and the
balance of Kshs 116 Million   went to the three  lawyers. He testified that he would not have a problem if it was reported that he had received
Kshs 3 million. That the report was a matter of public interest depending on how it was published and the Defendants ought to have
confirmed that he received the money. 



8. Upon re-examination, he testified that the report showed that his  firm had been paid Kshs 3 million and the other 2 firms received 4
million and 10 million all totaling to Kshs 17 million. That the report   did not state that the three firms received Kshs 119 million. 

9.  PW 2, Alphonso Victor Gambo Maropia testified that he was the Chief Manager of M Oriental Bank in its Nakuru Branch. That he had
known the Plaintiff for over 10 years as he offered legal services to the bank. That the Plaintiff was offered a loan facility of Kshs 1,588,421
in August 2017 and that he had read the publication in the newspaper touching on the Plaintiff and as a bank, they did not take     the report
lightly.

10. He went on to testify that the plaintiff's account had been irregular and he thought that the Plaintiff was being dishonest because he had
channeled the payments he had received to another bank. He produced the Plaintiffs bank statement as exhibit 5. He testified that   the
plaintiff requested for a facility after regularizing his account, but the bank could not approve it because of the publication in the  newspaper.

11. On cross-examination, he testified that he read the article on 8th January 2019 and that he had produced the plaintiff’s loan account. He
testified further that the article addressed the Auditor General’s      report for the period ended 30th June 2017 and the loan was taken in   
August  2017.  He  confirmed that  there  was  no  agreement  that  the      loan  would  be  repaid  from the  payments  from Nakuru  County
Government and that the facility had been paid in full.

12. On re-examination he confirmed that the auditor’s report was dated 16th July 2018 and not 2017. He testified that if the plaintiff diverted   
the funds the property he had offered as security would be   auctioned.

13.  On the defendants’ part only one witness was called that is the 2nd defendant herein Julius Chepkwony who testified as DW1. He   
testified that he was journalist in Nakuru County and he adopted his witness statement dated 17th June 2020 as part of his evidence. He  went
to testify that he knew the plaintiff in person and that he does not have any bad blood with him. He testified that they were friends,   they met
after the filing of the suit and he was representing a client against Cytonn investment.

14. On cross-examination, he confirmed that he knew the plaintiff in person in 2020, prior to his reporting in 2019 and he had not met him.
He testified further that he did not have to seek his comment since the publication was the subject of an audit report. That the report was
questioning the payment of Kshs 119 million to 3 law firms which included the plaintiff’s law firm.

15.  He testified further that there was a request for processing of fees and in total Kshs 17 million was paid to the three law firms. That he
never wanted to narrow down to each law firm thus he stated the general amount. That further there was no reason to single out one law firm
as the status was that the three law firms shared Kshs 119 million as per the report 

16.  When the matter came up for hearing the court directed the parties to file their written submissions which they have complied.

Plaintiff’s Submissions

17. The plaintiff in his submission identified five issues for determination. The first being whether the defendants published the words
complained of. The plaintiff submitted that it was trite law that in defamation, he must prove that the defendants communicated a statement
about the plaintiff to another. That is to a party other than the person defamed and that publication must have been done maliciously. The
plaintiff submitted further that the defendant admitted the publication of the story in the standard newspaper No.392400 of 7 th January 2019
on page 25 titled “AUDITOR GENERAL QUESTIONS SH. 119M PAID TO LAWYERS. That the said newspaper has a wide circulation
not only in Kenya but also in the East Africa region, with stories published in print to be accessed and read by all. That therefore the
defendant had the    intention to publish this story to persons other than the plaintiff. 

18. On the second issue, whether the words complained of refer to the plaintiff, he submitted that the story could only be regarded as capable
of referring to the plaintiff since there was no evidence of any other person going by the name Konosi and even if there were it would not
make any difference.  

19.  On the third issue, on whether words complained of were defamatory of the plaintiff he submitted that a publication which     ascribed to
another conduct, character or a condition that would  adversely affect his fitness for the proper conduct of his business,   trade or profession
was defamatory  per se. The plaintiff went on to submit that statement to the effect that he had engaged in fraud   within the context of
business,  would tend to  impugned his  integrity  and thereby blacken his  business  reputation.  That  the story complained was therefore
defamatory of him because being  engaged in the provision of legal services he had a sensitive  reputation which naturally would be harmed
by any sort of  allegation that he was a dishonest, fraudulent, corrupt and money-   squandering person. He placed reliance on the following
cases; Purcell v Westinghouse Broad. Co, 191 A.2 d 662 [Pa.1963], Turner v Metro-Goldwin Mayer Pictures [1950] 1ALL E.R. 449,
Sim vs Stretch 2 and Clement v Lewis [1822], 3 Brod & Bing 297.

20. The forth issue was whether there were any defenses available to the defendants. The plaintiff placed reliance on the case of Harrison 
Kariuki Mburu v National Bank of Kenya & Credit Reference Bureau Africa Ltd, HCC No. 97 of 2012 , where the court held that   in
libel and slander the very words complained of are the facts on which the action was grounded. The plaintiff submitted that in the instant
case, the defendants had put forth the defence of justification, fair comment and qualified privilege. That however upon his perusal of
Section 7 of the Defamation Act and the schedule to the Act, that the qualified privilege of newspaper only avail to a publisher if what was
published was fair and accurate report on a  matter of public interest is not proved. 

21. The plaintiff submitted that reading the said section and schedule to    the Act, the privilege was rather conditional rather than absolute 
and would be forfeited if the publisher steps out of the scope of the privilege or abuses the occasion. He submitted that the Auditor General’s
report was not subject to any privilege and the defence of qualified privilege did not avail the defendants. That the same was not fair and
accurate and that Section 7(1) of the Defamation Act provided that qualified privilege is destroyed where malice is     shown.



22. The plaintiff drew the courts attention to the following cases; Royal    Media Services Limited & Another v Jakoyo Midiwo [2018]
eKLR, Nation Media Group v Hon. Jakoyo Midiwo Civil Appeal  No. 130 of 2013, Samuel Ndung’u Mukunyu v Nation Media
Group Limited & Another [2015] eKLR, Reynolds v Times  Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127, 205, [1999] UKHL 45; [1999] 4  ALL
ER 609; [1999]3 WLR 1010, Phinehas Nyagah v Gitobu Imanyara Civil [2013] eKLR and Adam v Ward [1917] AC 309.

23.  Lastly, on whether the plaintiff is entitled to the remedies sought he   submitted that a person’s reputation has no actual value and the
sum  to be awarded in damages is therefore at large and the court is free to form its own estimate of the harm taking into account all the  
relevant circumstances. That there had been no apology or  retraction by the defendants of the offending story. The plaintiff urged the court
that he be awarded general damages in the sum of  Kshs. 20,000,000/= for libel and malicious falsehood, Kshs. 6,000,000/= as exemplary
and aggravated damages and Kshs.   1,500,000/= in lieu of apology.

24. The plaintiff filed supplementary submissions dated 15th December 2021 and reiterated his earlier submissions that the 2nd defendant
embellished the story while actuated by malice.

Defendants’ Submissions

25. The defendant identified three issues for determination namely; was the publication defamatory of the plaintiff and published with   
malice. The defendants submitted that they were well within their    right and privilege to make the publication of the contents thereof to
members of the public who may not have access to the huge and not easy to read and comprehend audit report.   That the statements made in
the publication did not cause the plaintiff to be shunned, avoided or injure his reputation at work as the evidence adduced before the court did
not  attest  to  the same.  That  defamation was not  to  persons defamed but  to  others  and that  the plaintiff  through his  witness  failed to
demonstrate how his reputation was injured as a result of the publication.

26. The defendants placed reliance on the case of Phinehas Nyagah v Gitobu Imanyara [2013] eKLR and submitted that no malice could
be inferred if the language used was not disproportionate to the  facts. That they had reported what was in the report and that there was no
previous relation whatsoever between them and the plaintiff as to lead this court to infer malicious intention. The defendants   submitted that
section 12 of the Defamation Act provided that in any action for libel contained in a newspaper or other periodical publication, it shall be a
defence for the defendant to show that such libel was inserted in such newspaper or periodical without malice  and without gross negligence.

27. On the second issue, whether the publication was justified in fair comment, justification and qualified privilege, defendants while placing
reliance on the case of George Benedict Maina Kariuki v Nairobi Star Publication Limited & Carole Maina [2016] eKLR , submitted
that the publication was a subject of public interest and it was an accurate report of the audit report which facts were true, fair  and accurate.

28. On the last issue, whether the plaintiff was entitled to the reliefs sought the defendants placed reliance on the case of  Micah         
Cheserem v Immediate Media Services [2000] I EA 371 and submitted that an injunction is granted only in the clearest possible       case
and that the court must be satisfied that the words or matter  complained of are libelous and manifesting defamatory that any   verdict to the
contrary would be set aside as perverse.

29. On the general damages, the defendants submitted that the court should be guided by the guidelines of awarding damages drawn    from
the case of  Jones v Pollard [1987]. On exemplary damages, the defendants placed reliance on the case of  Board of Trustees, National
Social Security Fund v Judy Wambui Mungai [2017] eKLR and submitted that their conduct was not improper or  actuated by malice and
thus the said damages should not be awarded. The defendants urged the court to dismiss the plaintiff’s case with costs.

Analysis and Determination

30.  Upon analyzing the facts of the case, evidence and the submissions    tendered by the plaintiff,  the following issues arise for         
determination namely; whether the plaintiff has made out a case for the tort of defamation and whether the plaintiff is entitled to  an
award of damages and if so how much.

31.  In addressing the first issue, whether the plaintiff has made out acase for a tort of defamation. The Black’s Law Dictionary 8th 
Edition defines defamation as:

 “The act of harming the reputation of another by making a false statement to a third person. A false written or oral      
statement that damages another's reputation”.

32.        In Halsbury Laws of England 4th Edition Vol. 28 at paragraph 22,  the defamatory words must refer to the plaintiff. The same
states:

“The proper purpose of an action of libel or slander is to vindicate the reputation of the person defamed, and accordingly
the proper and the only party to bring the action is the person actually and personally defamed.  This is not enough that the
words reflect on the persons properly; there must also be imputation against the plaintiff personally........”.

33. Further, in  Miguna Miguna v Standard Group Limited & 4 others [2017] eKLR, the Court of appeal stated as follows regarding 
defamation, and I have no reason to differ:

“Speaking generally a defamatory statement can either be libel or slander. Words will be considered defamatory because
they tend to bring the person named into hatred, contempt or ridicule or the words may tend to lower the person named in
the estimation of right-thinking members of society generally.  The standard of opinion is that of right-thinking persons



generally. The words must be shown to have been construed or capable of being construed by the audience hearing them as
defamatory and not simply abusive. The burden of proving the defamatory nature of the words is upon the plaintiff. He must
demonstrate that a reasonable man would not have understood the words otherwise than being defamatory. See Gatley on
Libel and Slander (8th edition para. 31).

The ingredients of defamation were summarized in the case of John Ward V Standard Ltd , HCCC 1062 of 2005 as follows:-

“……The ingredients of defamation are:

The statement must be defamatory.

The statement must refer to the plaintiff.

The statement must be published by the defendant.

The statement must be false.”

34.  In view of the foregoing, it is now clear that in concluding that the statement is defamatory, it must be shown that the same refer to the
plaintiff, it was published by the defendant, and that the same was false. Further, in order to prove defamation, the plaintiff must  establish or
demonstrate that the matter complained of was defamatory in nature, that the defamatory statement was uttered to someone else other than
the person who was said to have been defamed and that the defamatory statement was published maliciously. In other words, the elements of
the tort of defamation are that the words must be defamatory in that they must tend to   lower the plaintiff’s reputation in the estimation of
right minded persons in the society or they must tend to cause the plaintiff to be shunned or avoided by other persons. The burden of proving
the above is upon the plaintiff to demonstrate that a reasonable man in   a market place would not have understood the words otherwise than
being defamatory. 

35.   In applying the said principles to this case, the publication by the  defendants which the plaintiff  claims are defamatory is titled  
“AUDITOR GENERAL QUESTIONS SH.119M PAID TO LAWYERS.”  as quoted under paragraph 2 herein and the same reads in part;
…...    The Auditor General has questioned payments made by the Nakuru County government to three law firms. Konosi and
Company Advocates, Ikua Mwangi and company advocates and Gakinya and company advocates collectively received a sum of   Sh.
119 million….”. The Plaintiff contends that the said words as published were malicious, that the story complied was defamatory of him
because being engaged in the provision of legal services he  had a sensitive reputation which naturally would be harmed by any sort of
allegation that he was a dishonest, fraudulent, corrupt and money-squandering person. 

36. It is clear from the words in the publication by the defendants that  the law firm of Konosi and Co. Advocates together with 2 other law
firms were paid Kshs. 119M. The name “Konosi” as captured as published in the defendants’ newspaper matches the plaintiff’s last name. In
my humble view the publication was in regard to the law firm bearing the name Konosi and Co. Advocates and not the  plaintiff herein
known as Wilfred Nyaundi Konosi.

37. The plaintiff failed to produce any evidence showing that he  practiced in the name and style of Konosi and Co. Advocates but    only
mentioned the same in his testimony. He only produced his  practicing certificate indicating his name and it does not show his   link to the
said firm. As a matter of fact, he admitted during cross examination that he was not the only lawyer in the firm but there were other four.

38. On whether the said defamatory words as published by the defendants were done with malice, the court in Phineas Nyagah   (supra)
held that: -

“Evidence of malice may be found in the publication itself if the language used is utterly beyond or disproportionate to the
facts.  That  may  lead  to  an  inference  of  malice.  ........  Malice  may  also  be  inferred  from  the  relations  between  the
parties.......The failure to inquire in the facts is a fact from which inference of malice may properly be drawn.”

39.  In the instant case I note that the law firm which the plaintiff alleges to be practicing in was mentioned only at the beginning.   The 
plaintiff did not adduce any evidence to prove that the language used in the said publication was disproportionate to the facts or that there
was any relationship between him and the defendants. DW2  testified that he only met the plaintiff in year 2020 after the filing of the suit in
the year 2019.

40. On whether the statement in the publication was false, the plaintiff   in his testimony admitted to having been paid Kshs. 3 million from
the County Government of Nakuru and that he would not have an issue if the publication by the defendants had captured the same. That the
plaintiff’s contention was on the generalization of the award of Kshs. 119M.  It is noted however that the county government of   Nakuru
paid the three law firms and it is not disputed that the  plaintiff was among the three firms.

41. This statement was not false as admitted by the plaintiff. The Kshs.3million he received was part of the kshs.119 million. It never came
from another vote other than that identified by the auditor general. What then was false in the statement? I respectfully do not   find the same
a  lie.  Further,  the  same  were  obtained  from a  public  document  where  the  Auditor  General  is  mandated  by  Article  229  (4) of  the
Constitution of Kenya 2010 and the same is available for public knowledge, confirmation and public scrutiny.

42.  Neither does this court find the image and reputation of the plaintiff  injured as pw2 tried to explain. The loan he had taken from them 
was not pecked on the plaintiff paying from the proceeds from the  county government of Nakuru.  The same was secured by another
collateral and not legal fees. At any rate the loan was paid within the  stipulated time. There was no evidence that the plaintiff was denied
loan because of the impugned publication.



43. Consequently, the report as published by the defendants was from a public office and it was meant for public consumption. The report
indicated that the three law firms were paid an aggregate sum of  Kshs.119miilion which amount included the three million paid out to the
plaintiff’s firm. There was nothing absolutely false on that as the  money was received by the plaintiff.

44.  For the above reasons this court does not find merit in this suit. The ingredients for the tort of defamation mentioned above were not  
established on a balance of probability.

45. This suit is otherwise dismissed with costs.

DATED SIGNED AND DELIVERED VIA VIDEO LINK AT NAKURU THIS 17TH DAY OF FEBRUARY, 2022

H K CHEMITEI.

JUDGE


